Konsert Udit Narayan Live In KL, Okayish

Tuesday, 21 January 2025

Masa kawan ajak pergi konsert Udit Narayan Live in KL, I dah decide untuk tidak pergi sebab malas satu hal. Nak save duit satu hal lagi sebab ada restructuring dekat office so ada benda lah kena adjust supaya boleh hidup dengan stabil. Tapi tak lama lepas tu kawan ajak jugak pergi sebab anak-anak dia ada program pada tarikh dan waktu yang sama. Sayanglah kalau takde yang fill-in kan?

Konsert Udit Narayan ni dekat Megastar, Sungei Wang Plaza. Ni first time lah pergi konsert dekat Megastar, baru tahu kewujudan dia pun ye jugak. Kalau pergi konsert dengan Kak Liya, bab accomodation tak payah fikir dah sebab dia yang akan datang ambik dan hantar balik. 


Kitorang sampai agak lambat sebab konsert start jam 7.30 malam tapi sebab sesak teruk dekat simpang sebelum masuk Sungei Wang tu, terpaksa lah park dekat Times Square lepas tu jalan kaki pergi ke Megastar. Menyesal lah tak makan dulu dekat rumah sebab bukannya kena jaga wudhuk pun. 

Kalau konsert dekat stadium atau tempat yang kita tahu boleh lah makan dekat concert venue tapi yang ni tak tahu. Bila dah sampai dekat Entrance B untuk masuk dalam hall, staff organizer tak bagi bawa masuk kipas. So I tinggalkan je lah kipas tu dekat luar. Kalau hilang pun 12 hengget je. 


Lepas masuk tu nampak lah Syed Bistro open table jual makanan. I nak makan burger je tapi masa tengah queue tu ada brader bagi makanan free sebab dia kata terlebih beli. I was so thankful for that gesture tapi bila makan, nasi tu dah otw nak basi dah pun. Patut lah dapat free T.T

Boleh tahan jugak lah Syed Bistro ketuk orang sebab dia jual air suling 1 botol RM4 tapi kalau beli 3 botol boleh dapat dengan harga RM10 je. I beli je lah 3 sebab belanja sekali Kak Liya dengan adik dia. Seating dekat dalam tak tahu lagi macam mana, nanti nak keluar susah kalau in case dahaga. 

Masuk dalam ternampak Kak Nani dekat seat media, cehhh diam-diam dia join jugak. Selalunya seat media depan stage tapi yang ni jauh sikit lah but still row depan. Kitorang belakang sikit sebab beli tiket silver je. 



Kitorang jumpa seat dalam jam 7.45pm macam tu lepastu nampak dekat stage ada few people tengah berjalan. Ingatkan tengah setup untuk concert rupanya ada fashion show. I was like??? Pelik sekejap because this experience was new to me. Pukul 8 malam masuk lah Puteri Bollywood untuk buat opening performance. 



Suara dia not bad lah tapi macam mehhhh jugak sebab kenapa kena tengok dia perform sedangkan datang untuk Udit Narayan. Dia perform lagu Le Gayi - Dil To Pagal Hai dengan Aksar Duniya Mein - Dhadkan. Lepas tu bersambung ke performer kedua, Tiktokers lelaki. Dah tak ingat dah nama dia siapa sebab tak layan pun performance dia. 


I was wondering lah kenapa dalam banyak-banyak lagu Udit Narayan, dia pilih lagu Arijit Singh? Lagi tak boleh blah, Arijit Singh baru datang sebulan sebelumnya. 



Persembahan opening ketiga pula Kilafairy dengan lagu Kabhi Khushi Kabhi Gham tapi sebab Kila yang nyanyi dia jadi Total Gham sebab dia guna head voice. Bersambung pula dengan lagu Bole Chudiyan dan Ab Ab Laut Chalein berduet dengan Syamel. Dalam ramai-ramai yang nyanyi, Syamel je lah yang sedap suaranya. 



Masa performance duet ni tak faham lah kenapa cameraman dok fokus dengan Kilafairy je throughout performance. I know she's a fairy but give the screentime to Syamel as well. 


Selalunya opening performance dalam 2 atau 3 lagu tapi kemain lama ye konsert Udit Narayan Live in KL ni sebab bersambung pula ke persembahan Sana Arora, pemenang Saregamapa. But this one I happy lah layan sebab suara dia sedap teruk. Sana nyanyi lagu Zara Zara - Rehnaa Hai Tere Dil Mein. Sebelum ni tak suka pun dengan lagu asal sebab slow tapi sebab rendition Sana terus jatuh cinta. 

Ingatkan lepas Sana habis perform, Udit Narayan nak keluar lahhhh sambung balik ke Puteri Bollywood. Kau rasa? Kenapa organizer tak buat selang-seli instead letak semua performance dari artis lain di opening act? Mungkin sebab pakcik Udit lama beno bersiapnya. 


Jam 8.30 malam Udit Narayan muncul untuk perform. Sakit hati satu jam tunggu tu terubat lah juga sebab Udit start dengan lagu Papa Kehte Hain - Qayamat Se Qayamat Tak (1991), antara fav song dan lagu ni dijadikan intro kemunculan Varun Dhawan dalam movie Student of The Year (2012) jugak. 

Lepas tu lagu Ruk Jaa O Dil Deewane - Dilwale Dulhaniya Le Jayenge (1995) kemudian bersambung ke lagu Jaadu Teri Nazar - Darr (1993). Comel tengok dia buat gimmick K..K...Kiran dari movie famous tu. 


The reason Sana Arora join Udit Narayan Live In KL sebab dia akan assist Udit Narayan untuk lagu-lagu yang memerlukan suara wanita macam lagu Pehla Nasha. I happy sebab dapat dengar lagi suara Sana. Suara dia lebih kurang sama lunaknya macam Shirley Setia. Dah la features muka sama, cantik campur comel. Soft je muka diorang.



Masuk pukul 10 macam tu, Udit panggil wife dia join sekali untuk nyanyi lagu Kuch Kuch Hota Hai title track, Dil To Pagal Hai title track dan Bole Chudiyan. Tang ni I baran jugak lah sebab masa opening performance sebelum tu, Kilafairy dengan Syamel dah nyanyi so kenapa boleh ada dua lagu yang sama dalam satu konsert? 

Lagu Udit Narayan ada 20,000 tapi kena dengar dua kali lagu yang sama. Like duhh??? Kalau nak duet nyanyi lah lagu Koi Mil Gaya title track sebab movie tu famous jugak dekat Malaysia. Organizer tak coordinate dengan artist ke?

Lagu terakhir ialah lagu Deewange Deewange - Om Shanti Om (2007) padahal baru pukul 10.50 malam? Konsert habis pukul 11 malam so boleh selit lagi satu lagu. Masa Jubin Nautiyal, SANAM dengan Arijit Singh sebelum ni boleh je stay untuk satu lagu lagi. I tak lah kecewa sangat sebab kawan belanja tiket though I paid half for the ticket price tapi yang bayar actual price tu bapak kesian gila because the experience was not worth it. 

Lagu yang Udit Narayan nyanyi pun kalau ikutkan sikit je sebab dia tak suka medley
1. Papa Kehte Hain - Qayamat Se Qayamat Tak (1991)
2. Ruk Jaa O Dil Deewane - Dilwale Dulhaniya Le Jayenge (1995) 
3.  Jaadu Teri Nazar - Darr (1993)
4. Tere Naam tiltle track (2003)
5. Pehla Nasha - Jo Jeeta Wohi Sikandar (1992) lagu ni patutnya tak payah nyanyi pun takpe sebab Jubin, SANAM dengan Arijit dah nyanyi tapi nak complaint lebih pun tak boleh sebab Udit adalah penyanyi asal. 
6. Tinak Tin Tana - Mann (1999)
7. Ho Gaya Hai Tujhko To Pyaar Sajna - Dilwale Dulhaniya Le Jayenge (1995) 
8.Mere Mehboob Mere Sanam - Duplicate (1998)
9. Main Yahaan Hoon - Veer-Zaara (2004)
10. Ae Ajnabi - Dil Se (1998)
11. Tu Cheez Badi Hai Mast - Mohra (1994)
12. Tip Tip Barsa Pani - Mohra (1994)
13. Kuch Kuch Hota Hai title track (1998)
14. Dil To Pagal Hai title track (1997)
15. Main Nikla Gaddi Leke - Gadar: Ek Prem Katha (2001)
16. Aye Mere Humsafar - Qayamat Se Qayamat Tak (1991)
17. Raja Ko Rani Se - Akele Hum Akele Tum
18. Udja Kale Kawan - Gadar: Ek Prem Katha (2001)
19. Nasha Yeh Pyar Ka - Mann (1999)
20. Dil Ne Yeh Kaha Hain Dil Se - Dhadkan (2000)
21. Kisi Disco Mein Jaaye - Bade Miyan chhote Miyan
22. Partner title track (2007)
23. Sahana - Sivaji the Boss (2007)
24. Kaho Naa Pyar Hai title track (2000)
25. Are Are - Dil To Pagal Hai (1997)
26. Bole Chudiyan - Kabhi Kushi Kabhi Gham (2001)
27. Mehndi Laga Ke Rakhna  - Dilwale Dulhaniya Le Jayenge (1995) 
28. Deewangi Deewangi - Om Shanti Om (2007)

Selama ni kalau pergi konsert Hindustan memang join under Hitman Solutions je, ni first time join under organizer lain. I boleh buat kesimpulan Hitman Solution is the best organizer for Bollywood concert. Venue dia buat konsert pun sesuai sebab boleh menari sekali. Lepas ni I akan pergi konsert organized by Hitman Solutions je lah. Staff pun tak merepek buat kerja. I tak dapat balik kipas ye sebab tak ambik gambar tangan dan kipas T.T

Astro Kembali Dengan ‘From KL to PL’ Musim Kedua

Monday, 20 January 2025

Astro Kembali Dengan ‘From KL to PL’ Musim Kedua | Kembali Dengan Lebih Cabaran, Aksi Menghiburkan Untuk Peminat

Astro, peneraju destinasi hiburan Malaysia, dengan bangga membawakan From KL to PL musim 2, sebuah rancangan travelog sukan hasil kerjasama dengan Liga Perdana Inggeris. Musim terbaru ini akan membawakan barisan selebriti tempatan dalam misi mereka menjelajah England dalam menyahut cabaran baru dari Liga Perdana Inggeris. 

‘From KL to PL’ musim 2 akan bersiaran setiap Khamis, jam 11.00pm bermula 23 Januari 2025 di Astro Ria (saluran 104), Astro GO dan sooka. Musim 2 ‘From KL to PL’ kembali membawakan selebriti dan juga hos popular Nabil Ahmad, serta pemain bola sepak wanita Malaysia dan juga bintang futsal, Intan Serah dalam meneruskan jelajah bola sepak mereka. 

Turut menemani mereka untuk jelajah kali ini adalah wartawan sukan Astro Arena, Abang Med, dan juga pelakon popular yang kian meningkat naik dari siri ‘Project: High Council’, Mierul Aiman. Perjalanan mereka bermula apabila mereka mendapat satu undangan misteri: cabaran untuk menyempurnakan sepakan penalti menentang seorang pemain bola professional misteri di England. Setibanya mereka di London, mereka telah menerima satu tawaran menarik: peluang untuk menyaksikan perlawanan terhebat Liga Perdana Inggeris sekiranya berjaya memenangi cabaran yang diberikan.

Angnes Rozario, Pengarah, Kandungan, Astro, berkata, Kami sangat teruja dengan prestasi musim pertama KL to PL yang mana ia telah menyumbang kepada peningkatan jumlah tontonan dan perbualan mengenai Liga Perdana Inggeris dan membawakan musim 2 adalah pilihan yang tepat. Kerjasama strategik dengan Liga Perdana Inggeris memberikan kami ruang untuk menggabungkan kesemua sudut kreatif terbaik Astro termasuklah bakat popular tempatan, dengan kelab terbaik Liga Perdana Inggeris, para pemain dan juga tradisi untuk memberikan hiburan terbaik di KL to PL. Kami juga sangat bangga memperkenalkan mainan warisan Malaysia- Bola Tepuk- bermain bersama bintang muda Chelsea menentang Nabil, Intan, Bang Med dan Mierul dan berjaya memperoleh kemenangan!

Ketua Pegawai Media Liga Perdana Inggeris, Paul Molnar, berkata Kami sangat gembira dapat bekerjasama dengan Astro untuk musim kedua ‘From KL To PL’. Kerjasama ini mempamerkan daya tarikan global Liga Perdana Inggeris dan memberi peluang kepada para peminat untuk menikmati pertandingan bola sepak dengan cara yang baharu. Kejayaan musim pertama menunjukkan bagaimana program ini membawa keterujaan Liga Perdana Inggeris kepada penonton baharu di Malaysia melalui bintang hiburan terkemuka Astro, dan kami berharap penonton akan terus menikmati musim kedua."

Di musim 2 From KL to PL, para penonton akan dibawa untuk menjelajah kelab terkemuka Liga Perdana Inggeris, mendalami sejarah setiap kelab ini dan melihat pertemuan seleberiti bersama pemain bola professional. Bagi meraikan pelancaran musim terbaru, para peminat akan berpeluang untuk berjumpa dan beramah mesra dengan lagenda bola sepak Manchaster City, Joe Hart, dan juga selebriti ‘From KL to PL’, Nabil Ahmad, Intan Serah, Abang Med dan juga Mierul Aiman di Pavilion Bukit Bintang pada 18 Januari 2025.

From KL to PL musim 2 dikuasakan oleh U Mobile.

Tonton musim 2 ‘From KL to PL’ di Astro Ria (saluran 104), Astro GO dan sooka bermula 23 Januari 2025, setiap Khamis, jam 11.00pm dan ulangan setiap Sabtu jam 9.00pm. Pakej Astro One boleh dilanggani sekarang bermula RM49.99/sebulan. Strim Senang Hati, Hiburan Tanpa Henti Untuk Seisi Keluarga. Untuk info lanjut, layari www.astro.com.my atau WhatsApp ke 03 9543 3838.

TAMAN ORIENTAL MEKAR DI SURIA KLCC SEMPENA TAHUN BARU CINA

Sunday, 19 January 2025

TAMAN ORIENTAL MEKAR DI SURIA KLCC SEMPENA TAHUN BARU CINA | Hayati gabungan tradisi dan inovasi dalam sambutan meriah yang tiada tandingan!

Suria KLCC, destinasi beli-belah ikonik Malaysia melancarkan kempen Tahun Baru Cina 2025 yang menjanjikan pengalaman perayaan unik dan meriah dari 3 Januari hingga 9 Februari.

Dengan tema Taman Oriental Kontemporari, sambutan tahun ini menampilkan hiasan menakjubkan, ganjaran beli-belah, dan persembahan budaya yang mencerminkan semangat warisan dan tradisi.

Melangkah ke dalam Taman Oriental berwarna merah dan emas yang memukau di Centre Court, dihiasi motif halus potongan kertas Cina. Sorotan utama termasuk gerbang besar, pagoda Cina yang menarik, dan dua belas zodiak Cina.

Jambatan yang indah merentasi kolam digital koi interaktif, di mana pengunjung boleh memilih harapan mereka dan melihatnya dipaparkan dengan indah di kolam tersebut. Menambahkan suasana mempesona, ‘Gold Blossoming Tree of Prosperity’ tersergam megah di taman itu, melambangkan kemakmuran dan kesejahteraan untuk semua.

Di Esplanade KLCC, para pengunjung dapat melihat sebuah gerbang besar Cina yang megah disertai dengan menara yang mengagumkan. Struktur ini dihiasi dengan tanglung merah yang membawa tuah, mencipta pemandangan menyerupai terowong, sesuai untuk gambar perayaan yang sempurna.

Sepanjang tempoh kempen, pengunjung boleh menikmati pelbagai persembahan budaya dan aktiviti menarik, termasuk: 

Tarian Singa: Saksikan kehebatan tarian tradisional ini pada 19, 26 Januari, 2, 9 Februari, dan dua hari pertama Tahun Baru Cina (29, 30 Januari).

Persembahan Muzik Tradisional Cina: Persembahan oleh alat muzik tradisional seperti erhu dan guzheng pada 18, 25 Januari, serta Hari Pertama Tahun Baru Cina (29 Januari).

Bengkel Perhiasan Barang Kemas: Pengunjung boleh menyertai sesi pembuatan barang kemas dengan kerjasama Luna Jewellery pada Hari Pertama dan Kedua Tahun Baru Cina (29, 30 Januari), dengan aktiviti tambahan pada 19 dan 26 Januari.

Pembeli yang berbelanja RM2,500 atau lebih dalam dua resit layak menebus e-Baucar Beli-Belah Suria KLCC bernilai RM100 dan sekotak Angpau Suria KLCC. Bagi pembelian RM10,000 ke atas, ganjaran adalah e-Baucar RM300 bersama set Angpau. Selain itu, pelanggan yang membeli e-Baucar bernilai RM1,000 akan menerima e-Baucar bonus RM100, sesuai sebagai ‘e-AngPow’ untuk yang tersayang. Bonus ini terhad kepada 50 pelanggan pertama sepanjang kempen.

Selaras dengan komitmen Suria KLCC terhadap kesejahteraan komuniti, kempen tahun ini turut menyokong kesedaran kesihatan mental. Pengunjung boleh membeli ‘Suria Ribbon Pin’ pada harga RM10, yang membolehkan mereka memilih ucapan bermakna untuk dipamer di ‘Gold Blossoming Tree of Prosperity’.

"Tema Taman Oriental Kontemporari kami tahun ini membawa sentuhan moden kepada nilai tradisi yang abadi. Kami juga berbesar hati menyokong kesedaran kesihatan mental melalui inisiatif ‘Gold Blossoming Tree of Prosperity’, membolehkan pembeli-belah menyumbang dengan bermakna sambil menikmati suasana perayaan,” kata Francis Tan, Ketua Pegawai Eksekutif Suria KLCC Sdn Bhd.

Pusat Beli Belah Alamanda

Alamanda Putrajaya turut mengetengahkan tema Taman Oriental Kontemporari sempena Tahun Baru Cina ini, dari 17 Januari hingga 2 Februari. Pengunjung akan terpesona dengan hiasan di Centre Court yang menampilkan struktur tradisional Cina seperti gerbang besar, jambatan, dan pagoda.

Untuk meningkatkan lagi pengalaman, persembahan menarik seperti Tarian Singa Akrobatik di atas tiang, Tarian Pita Cina, dan persembahan Chinese Opera Mask-Changing akan menghiburkan pengunjung sepanjang tempoh tersebut.

Bagi pengunjung muda, program VIKids Alamanda menawarkan aktiviti budaya yang menyeronokkan sempena Tahun Baru Cina. Pada 25, 26, 29, dan 30 Januari, kanak-kanak boleh mencipta tanglung mereka sendiri di sesi Kraf Kertas Tanglung dan membawa pulang hasil karya mereka.

Sebagai sebahagian daripada komitmen kumpulan Suria KLCC terhadap kesedaran kesihatan mental, jualan ‘Green Ribbon Pin’ akan diadakan sepanjang kempen. Hasil jualan akan disalurkan kepada NGO kesihatan mental, dan pembeli ‘Green Ribbon Pin’ akan menerima buah limau mandarin sebagai tanda penghargaan.

Pengunjung juga berpeluang menikmati ganjaran melalui Program Ganjaran Pembeli. Berbelanja RM600 atau lebih dalam dua resit untuk menerima e-Baucar Alamanda bernilai RM30, atau RM1,500 untuk e-Baucar RM80.

Pusat Beli Belah Mesra Mall

Di Mesra Mall, Kemaman, Terengganu, kempen Tahun Baru Cina akan berlangsung dari 17 Januari hingga 6 Februari. Hiasan pusat beli-belah ini mengetengahkan palet warna merah monokrom yang menawan dengan motif potongan kertas Cina.


Pengunjung boleh menikmati persembahan memukau seperti Tarian Kipas, Tarian Singa tradisional, dan Persembahan Gendang yang bertenaga, menjanjikan sambutan penuh irama dan budaya.

Kempen ini juga menawarkan bengkel menarik untuk kanak-kanak, termasuk kaligrafi Cina, pembuatan tanglung kertas, dan seni potongan kertas. Selain itu, satu pertandingan mewarna akan diadakan dengan hadiah menarik menanti para pemenang.

Pembeli yang berbelanja RM350 atau lebih di mana-mana kedai khas layak untuk menebus beg tangan sulaman eksklusif berbentuk simpul.

Untuk info lanjut, layari:

i. Suria KLCC - www.suriaklcc.com.my / www.facebook.com/SuriaKLCCMall

ii. Alamanda - www.alamanda.com.my / www.facebook.com/AlamandaShoppingCentre

iii. Mesra Mall - www.mesramall.com / www.facebook.com/MyMesraMall


Pengarah: Guntur Soeharjanto
Penulis Skrip: Evelyn Afnilia 
Pelakon: Egy Fedly, Endy Arfian, Rayn Wijaya, Ersya Aurelia, Annette Edoarda, Makayla Rose Hilli, Anyun Cadel 
Syarikat Produksi: Dee Company
Pengedar: Cinema 21 (Indonesia), TGV Cinemas (Malaysia), Netflix
Genre: Seram / Thriller / Drama 
Durasi Tayangan:  minit
Tarikh Tayangan: 15 Ogos 2024 (Indonesia), 23 Disember 2024 (Netflix)
Trailer:


Filem bermula dengan babak Nisa (Makayla Rose) yang meninggal setelah jatuh dari balkoni rumah lalu tertusuk besi keluli. Kejadian ngeri tersebut menjadikan karakter Pak Bakti (Egi Fedly) tampak buruk di mata para mahasiswa. Pendiam tapi tidak disenangi oleh rakan sekerja mahupun pelajar di universiti tersebut. 

Empat mahasiswa yang bernama Amelia (Ersya Aurelia), Emir (Rayn Wijaya), Maya (Annette Edoarda), dan Fattah (Endy Arfian) telah gagal dalam peperiksaan akhir semester. Maka mereka berempat terpaksa menjalani kelas tambahan sementara pelajar-pelajar lain berehat sebelum masuk ke semester baru. 


Sepanjang 20 tahun mengajar di universiti tersebut, belum pernah ada lagi pelajarnya sangkut dalam subjek psikologi yang diajar oleh Pak Bakti. Pensyarah tersebut tidak marah sebaliknya kecewa tapi tetap bersemangat untuk mengajar sampai mereka berempat lulus. Malangnya dalam perjalanan pulang ke rumah, Pak Bakti terlibat dalam satu kemalangan ngeri lalu meninggal dunia di tempat kejadian. 

Amelia, Emir, Maya dan Fattah yang hadir ke kelas intensif tersebut mula merasa aneh dengan kelakuan Pak Bakti dalam kelas. Bila dapat tahu melalui Whatsapp tentang kemalangan Pak Bakti, mereka semua lari keluar dari kelas. Akibatnya roh Pak Bakti mengganggu mereka setiap masa kerana mahu mereka berempat habiskan pelajaran yang tertunggak. 


Naskhah Dosen Ghaib: Sudah Malam atau Sudah Tahu arahan Guntur Soeharjanto diangkat dari thread yang pernah tular di Twitter pada tahun 2016. Penulis Evelyn Afnilia mengembangkan lagi kisah seram tersebut dengan menambah backstory kepada watak Pak Bakti dan juga empat mahasiswa yang terlibat. 

Idea yang mengangkat kisah seram tentang guru yang mempunyai pengalaman hidup yang gelap terlihat menarik dan padu sebagai roh yang kejam dan mempunyai urusan yang belum selesai di dunia. Menguatkan juga rasa takut kepada empat pelajar yang menjadi mangsa keadaan. 


Tapi disebabkan penulis tak kembangkan dengan bagus watak-watak yang terlibat, buatkan penceritaan Dosen Ghaib: Sudah Tahu atau Sudah Malam tampak dangkal. Bila watak Pak Bakti meninggal terlalu awal, dah risau penceritaan yang selebihnya akan lemah. Ternyata betul sebab gangguan dia tak lah merepek. Roh Pak Bakti cuma nak mereka berempat belajar tapi masing-masing gagal tunaikan kemahuan roh tersebut sebaliknya pecah masuk ke rumah Pak Bakti untuk tahu tentang Nisa. 

Susah nak rasa kesian dengan watak-watak mangsa sebab pekat sangat bodohnya. Pensyarah mana yang tak kecewa kalau 20 tahun mengajar tak pernah ada yang gagal tapi tiba-tiba ada yang gagal. Subjek dia subjek asas untuk bidang Psikologi, memang lah dia kecewa bila 4 orang ni gagal. 


Menarik bila penulis  masukkan psychology angle dalam filem Dosen Ghaib untuk wujudkan konflik dan false belief antara mainan minda atau alam angker dalam naskhah seram ni. Pengarah masukkan babak Maya kena serangan anxiety sampai nampak roh Pak Bakti walaupun di siang hari, sama juga dengan babak Bu Gita (Oce Permatasari) diganggu oleh roh Pak Bakti. 

Tak faham juga kenapa watak Pak Syarief (Joseph Kara) tak nak buat bacaan yasin besar-besaran untuk roh Pak Bakti sedangkan dalam budaya masyarakat beragama Islam, memang itu antara majlis wajib untuk mana-mana institusi. Kalau panggil bomoh datang ke kampus tu barulah orang buat tanggapan liar. 


Memandangkan filem Dosen Ghaib terbitan Dee Company menggunakan genre seram jadi pengarah masukkan banyak babak seram. Sayangnya tak lah seram sangat sebab guna khidmat CGI but still ada lah momen yang bikin kaget. Kelakar masa tengok roh Pak Bakti kejar Maya dekat kampus ataupun masa Fattah kena kacau dekat dorm. 

Boleh sangat skip layan filem Dosen Ghaib: Sudah Tahu atau Sudah Malam ni sebab mehhhhh. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 4.6/10

Movie Review | Takluk Lahad Datu (2024)


Pengarah: Zulkarnain Azhar
Penulis Skrip:  Zulkarnain Azhar, Peter Toyat
Pelakon: Syafiq Kyle, Kamal Adli, Fikry Ibrahim, Anding Indrawani, Eman Manan, Riezman Khuzaimi 
Syarikat Produksi: Multimedia Entertainment, Golden Screen Cinemas, Astro, SixFun Media 
Pengedar: GSC Movies, Netflix
Genre: Aksi
Durasi Tayangan: 120 minit
Tarikh Tayangan: 22 Ogos 2024
Trailer:


Naskhah Takluk: Lahad Datu diinspirasikan dari insiden sebenar yang berlaku ketika Ops Daulat pada Februari 2013 di Sabah, Malaysia. Kumpulan pengganas Sulu telah menceroboh Kampung Tanduo di Lahad Datu, Sabah sebab ingin membalas dendam juga menuntut tanah yang kononnya milik mereka. Jenayah dari pihak pengganas bukan sesuatu yang baru terhadap pihak polis Bukit Jugar juga Bukit Aman sebab kumpulan pengganas ni dah wujud sejak tahun 1950 lagi. Yang buatkan operasi ni rumit bila Raja Iskandar (Eman Manan) mempunyai ilmu hitam dan para pengikut yang ganas. 


Sebagaimana yang diceritakan dalam filem arahan Zulkarnain Azhar, pihak Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) cuba membuat rundingan beberapa kali bersama ketua Gerakan Militan Nusantara (GMN) sebelum Vat 69 serang pengganas untuk menyelamatkan orang awam. 

Dalam filem Takluk: Lahad Datu ada banyak pihak antaranya Gerakan Militan Nusantara (GMN) yang diketuai oleh Raja Iskandar bersama orang kanannya Raja Imran (Nasir Jani) sebagai antagonis manakala Vat 69 mempunyai Team Alpha, Bravo, Charlie, Delta dan Echo. 


Watak Inspektor Saiful Zaini (Fikry Ibrahim) Pegawai Perisikan IPD Batu Jugar mengetuai pasukan polis tempatan bersama konflik dan drama yang dibawa masuk oleh ibunya, Zainab (Azizah Mahzan). Dato' Mizan (Riezman Khuzaimi), Timbalan Pengarah KDNKA dan SAC Kamal (Josiah Hogan) dari Cawangan Khas ditugaskan membuat rundingan bersama pengganas. Selain itu, beberapa watak dimasukkan untuk berada di markas dan pejabat Bukit Aman. 

Kalau ikutkan memang banyak watak yang dimasukkan untuk memenuhi semua babak yang terbabit dalam filem Takluk: Lahad Datu. Setiap babak yang dimasukkan agak penting untuk menceritakan tempoh kecemasan di daerah tersebut walaupun ada beberapa sub-plot untuk kuatkan elemen drama since filem ni juga bertindak sebagai menghargai pengorbanan dan jasa pihak polis yang terlibat. Jadi babak aksi memang dah dijaga oleh pihak PDRM sendiri malah ada beberapa anggota polis sebenar yang join berlakon sebagai anggota VAT 69. 


Boleh kata perjalanan filem Takluk: Lahad Datu sama macam naskhah operasi yang lain, masih menggunakan format yang sama di mana perlu adanya aksi dan drama untuk hook emosi penonton. Personally, for me tak perlu pun sub-plot keluarga sebab tak memberi impak pun. Tak kisah lah apa pun latar belakang watak tu, bila dia berbakti kepada negara, emosi yang dia bawa tu sendiri dah cukup kuat dah. 

Bila penulis masukkan watak Zainab, kita dah boleh nampak hala tuju filem ni ke mana, sama juga dengan keluarga DSP Maznan (Anding Indrawani). Kejutan dan emosi tu dah hilang. Second half is better than the first half sebab dua pihak dah bertindak. Apa yang Inspektor Saiful nampak dekat bawah jambatan tu dah cukup ngeri dan menyayat hati. Emosi dekat babak tu lagi kuat dari emosi keluarga. It’s not a bad thing cumanya kalau tak ada pasal keluarga pun tak apa. 


Babak untuk VAT 69 bertempur dengan GMN boleh dikembangkan lagi sebab genre utama filem ni aksi. Kalau betul nak masukkan emosi yang kuat, patutnya ada babak dari penduduk Batu Jugar sendiri. Ada la pengarah dan penulis masukkan tapi sepintas lalu sahaja supaya nampak kegiatan pihak polis semasa operasi. 

Sinematografi dari Tan Teck Zee antara kekuatan filem Takluk: Lahad Datu dengan drone shot untuk menggambarkan suasana dalam beberapa babak, close-up shot ketika pertempuran VAT 69 dan GMN. Visual mengukuhkan lagi emosi penceritaan dan ketegangan filem. Tan dah pernah bekerjasama dengan pengarah Zulkarnain Azhar dalam filem Air Force The Movie: Selagi Bernyawa (2022), jadi tak hairan lah kalau dia berjaya paparkan visi pengarah dengan bagus. 


Sama macam orang lain kenapa production team tak masukkan pelakon dari Pulau Borneo kalau latar tempat adalah Lahad Datu. Watak Inspektor Saiful patutnya polis tempatan tapi baik dia ataupun ibu dia, kedua-duanya dilakonkan oleh pelakon Semenanjung. Faham lah tentang restriction penggunaan fakta sebenar tapi kalau dah tajuk filem guna latar tempat asal, kenapa details berbeza pula? Unless penulis bagitahu yang satu family posting ke situ ikut mendiang ayah tapi skrip pun tak dikembangkan sangat. 

Dalam filem ni dah diberitahu di awal filem tentang ilmu hitam yang digunakan oleh GMN tapi sampai ke hujung filem, tak ada apa yang istimewa pun tentang keunikan pihak musuh. Kena tembak dengan peluru juga sudahnya. Babak rundingan pun terlihat biasa walaupun kita tahu rundingan antara babak genting dari pihak protagonis dalam filem Takluk: Lahad Datu. 


Percubaan untuk menggambarkan keadaan serangan pengganas di Lahad Datu adalah sesuatu yang bagus sebab ramai yang tak tahu tentang situasi keamanan negara tambahan pula untuk generasi baru. Mungkin filem ni tak berjaya capai expectation ramai tapi kalau tak buat, tak tahu akan ke mana. Filem ni dah masuk Netflix so give it a try sebelum sekuel muncul nanti. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 7/10