TREASURE Relay Tour REBOOT 2024

Thursday, 26 December 2024

 

Dah lama peram entry ni padahal konsertnya bulan Jun dekat Axiata Arena. Sekarang dah bulan Disember dah, berapa hari lagi nak masuk tahun 2025. Kenapa peram? Jangan tanya kenapa, sebab I pun tak ada jawapannya. 

REBOOT Tour adalah konsert kedua TREASURE I attend secara fizikal di negara sendiri lepas HELLO Asia Tour 2023. Perasaan excited masih sama sebab banyak perubahan TREASURE dalam masa setahun selain dari lagu yang makin bertambah lepas keluarnya full album REBOOT. Kalau tahun lepas dapat tengok performance rap unit - HyunHaYo, kali ni dapat tengok lagi satu unit baru iaitu T5 yang seksi. 

Tahun lepas I ada bad experience dengan Grab driver bila dia mengumpat masa hantar kitorang, tahun ni I pergi lebih awal sebelum konsert mula. Tersangatlah awal sebab pergi sana jam 11 pagi sedangkan konsert mula jam 6 petang. I dah janji nak jumpa moots I dekat stadium Axiata dan tolong dia distribute merchandise. Kalau pergi awal boleh dapat freebies dari Teume lain jugak lepastu ambil gambar dekat sana. 

I plan dah cantik tau but I got scammed sebab moots I tak datang pun tengahari tu so I got no one to take my picture on that day. Nak minta tolong dengan Teume lain, I malu. Sudahnya pergi tidur dekat masjid Axiata sampai lah Asar.  T.T


Ambik gambar cenggini je tanda hadir. 


Dapatlah freebies jugak dari Skies which I was grateful for.






Killing times with all this random pictures or activities lah sebab I takde mood nak bersosial dekat sini. Dah la adik tak ikut pergi konsert ni so berseorangan lah sampai ke sudah. Bosan berjalan, I pergi tengok mob dance dekat sebelah kiri stadium. Lama jugak lah dekat situ sebab tahu semua lagu tapi lepas sejam dah mula lapar. 


I pergi ke area masjid ada satu cafe yang jual bagel so I pilih raspberry bagel since menu berat tak available. I pun tak ingat dah air apa I order masa tu. But both rasa sedih. Punyalah liat bagel dia serupa makan tayar lori. Tak habis pun makan lepastu pergi masjid untuk Zohor then tidur. 





Lega sangat bila dah masuk dalam stadium sebab konsert dah nak start. Dekat pintu masuk I dapat hand banner, a fan project untuk REBOOT tour. I don't have much expectation lah this time just nak enjoy konsert je. Konsert sebelum ni I tersalah pilih seat dan tak nampak Hyunsuk jadi kali ni azamnya nak buat fancam Hyunsuk dengan Samsung Galaxy Ultra 22 I baru beli semata untuk konsert. I bawa 2 powerbank dan handphone lama, just in case memory penuh. 




Masuk dalam stadium I boleh nampak banner dari Teume, a fan project untuk support our idol yang berusaha jumpa TeuMY di Malaysia. Opening performance was da bomb! TeuMY bertuah gila sebab TREASURE perform KING KONG untuk pertama kali. Makin sayang lah TeuMY dengan TREASURE. 

Masa first ment Hyunsuk tersilap cakap Apa khabar MANILA!!!!! Bila TeuMY merajuk dia pandai eh pujuk dengan panggil sayang. Member lain masih lagi sama, tetap tak pandai sebut terima kasih tapi dok terima kash padahal dah practice dah sebelum ni. 






CUBA TEKA SIAPA PALING HAPPY DAPAT TENGOK SENYUMAN HYUNSUK MASA NI?!! IT'S MEEEEEE!!!!!!!!

The reason dia senyum masa perform lagu Orange sebab ada fan project untuk Hyunsuk. Memandangkan tahun 2024 dia banyak dapat kecaman sebab hairstyle dan few other things yang tak make sense, fandom decide untuk buat Purple Light Project. Masa lagu Orange, Teume keluarkan handphone dengan wallpaper ungu sebab tu warna favorite dia. Kira success lah kan sebab dia boleh senyum shy shy cat macam tu. 





Masa ni ada moment SukHoon tapi I tak sempat nak record reaction Hyunsuk bangga tengok Jihoon perform part dia. To witness this truly a blessing!



A bit upset dengan perangai Teume dekat row hadapan sebab angkat hand banner tinggi sangat sampai kacau view I, ada juga yang angkat light stick tinggi haihhhh kacau mood. 

Bila venue lebih besar dari yang sebelumnya, maka ramai juga lah Teume dari luar negara yang datang macam dekat sebelah seat I ada Teume dari Jepun. Dia tak banyak menyanyi atau menjerit pun tapi diam je buat fancam. Berbeza dengan Teume dekat sebelah I yang gilakan Asahi. Setiap kali Asahi muncul boleh tahan sakit juga lah gegendang telinga I dengar dia menjerit. But that's okay lah sebab I faham je excitement dia. 



Sebelum sesi bergambar dengan hand banner, Teume ada fan project which is nyanyi lagu Slowmotion. Sepatutnya nyanyi lagu Yamai tapi staff YGE request untuk tukar sebab tu lagu Jepun. Sam amacam tahun lepas, another fan project succeed! Jihoon dengan Hyunsuk terharu dengar TeuMY menyanyi sebab suara kitorang dengar sampai ke backstage. 



Berbaloi teruk lah guna Samsung Galaxy 22 Ultra ni sebab boleh nampak clear macam ni padahal seat I dekat belakang sekali untuk CAT 1. I tak tengok sangat pun skrin kiri dan kanan tu, jauh beza lah experience tahun ni dengan tahun lepas. Seronok berganda sebab dapat tengok dengan jelas Hyunsuk buat apa. Gila tak happy dapat tengok Hyunsuk senyum lepastu sebut sayang dangggg!


Mantap cuyy boleh nampak TREASURE dekat back stage hshshs



I dapat ambil gambar je masa HyunHaYo perform G.O.A.T sebab handphone I panas sangat sampai nak melecur kulit tangan dibuatnya. Ni maleh kalau pakai Samsung sebab senang sangat overheat T.T







Dah habis konsert I baru perasan stage untuk TREASURE Relay Tour REBOOT 2024 pun cantik sebab penuh dengan logo baru TREASURE. Dekat belah atas stage ada logo REBOOT. I'm impressed. 


I ada cakap dalam entry sebelum ni nak beli tiket VIP untuk konsert kedua tapi nasib baik lah tak beli sebab ramai yang ada bad experience. TeuMY ni rendah je so bila ada fans luar yang datang memang terseksa lah sebab terhalang dengan ketinggian diorang. 

For me, I lagi suka vibe tahun lepas sebab semua TeuMY je yang datang since venue tak besar sangat macam Axiata Arena. Culture TeuMY tak sama dengan culture negara luar lepastu menyakitkan hati juga lah sebab fans negara lain yang dapat borak dengan TREASURE lepastu suggest roti canai ayam as best dish in Malaysia. Yeah, sure tsskkk. 

Masa last encore Hyunsuk say bye bye for real dan tak ada janji nak jumpa tahun depan dah sebab TREASURE mungkin akan ke US sebab demand sana semakin tinggi. Okaylah I dapat jumpa TREASURE dua tahun berturut-turut dengan pengalaman dan kenangan berbeza. Apa yang I nak, I dah dapat so I bersyukur dan support TREASURE kembangkan sayap di tempat lain juga. Positif kan ayat I untuk bagitahu yang savings I dah habis dan tak cukup untuk konsert ketiga hshshs kbaiiiii

untung dapat jumpa Hyunsuk

Movie Review | Babah (2024)

Wednesday, 25 December 2024


Pengarah: Mohd Shah Faizul
Penulis Skrip: Wan Rafiq Fadzly 
Pelakon: Qi Razali, Sweet Qismina, Cristina Suzanne, Adam Lee, Kis Aisha, Hazama, Noh Salleh, Jesse Lim, Cupcake Aisyah, Arieff Yong, Natasha Hudson
Syarikat Produksi:  Nads Media Entertainment
Pengedar: Nads Media Entertainment
Genre: Drama
Durasi Tayangan: 90 minit
Tarikh Tayangan: 5 Disember 2024
Trailer:


Di awal perkahwinan Isyak (Qi Razali) bersama Hayati (Cristina Suzanne), mereka dikurniakan anak perempuan yang dinamakan Maya. Seluruh masa dan perhatiannya diberikan kepada Maya dan kenangan mereka sekeluarga sentiasa diabadikan dalam gambar polaroid. 

Ketika anak mereka menginjak ke alam sekolah rendah, Isyak dibuang kerja sebagai arkitek setelah berbakti kepada syarikat tersebut sekian lama. Isyak mencari jalan untuk mendapatkan wang supaya kelas piano Maya (Kis Aisha) tidak dibatalkan. Impian Isyak adalah ingin melihat Maya bermain piano di hadapan orang ramai. Dia mencuba pelbagai jenis kerja termasuklah menjadi badut di karnival sementara Hayati menguruskan rumah dan menjaga Maya. 


Konflik berlaku apabila Maya memberontak tidak lagi mahu belajar bermain piano kerana mengganggu fokus dia di dalam pelajaran. Isyak pula menambah tekanan Maya dengan memaksa anaknya menghadiri kelas supaya lulus ujian piano sedangkan Maya bakal menduduki SPM. Kerana pertengkaran antara mereka, Isyak disahkan pekak sepenuhnya akibat tekanan. 

Terinspirasi dari klip video viral, Nadia Nazri selaku idea asal dan penerbit filem Babah menggunakan momen Istimewa tersebut untuk menjadi pencetus tema filem yang menceritakan tentang hubungan kasih sayang antara seorang ayah dan anak perempuannya. Sepertimana yang telah digambarkan oleh Isyak dan Maya menerusi beberapa latar masa sejak Maya lahir sehinggalah bertarung nyawa akibat menghidap Sindrom Gullain-Barre, sejenis penyakit yang menyerang urat saraf sehingga lumpuh. 


Kudos kepada casting director yang membuat pemilihan pelakon melalui sesi uji bakat yang diadakan untuk Babah. Sepanjang 90 minit penceritaan Babah terasa dekat di hati, lakonan Qi Razali dan Sweet Qismina nampak natural dan meyakinkan sebagai duo anak-beranak yang rapat sejak kecil. Comel bila tengok conversation Maya dengan Babah dekat pasar, masa main piano ataupun masa hiking. Conversation diorang dalam sign language pun nampak fluent cuma tak faham lah kenapa nak guna buku dan pen sedangkan boleh Whatsapp. 


Walaupun watak Hayati jarang muncul tapi Babah tetap bergantung dengan si isteri untuk perkara-perkara lain. Maya rapat dengan babah tapi selesa bercerita atau meluah dengan mama macam hal period ataupun tentang Ikmal (Adam Lee). Bila Maya dengan Isyak bergaduh, Hayati yang tenangkan keadaan. Screentime dia tak banyak tapi dia berjaya mainkan peranan ibu dengan baik menerusi lakonan, body gesture atau pandangan mata dia. Qi dengan Cristina berjaya wujudkan atmosfera dan suasana kekeluargaan dalam rumah. Sweet bila Hayati yakinkan Isyak yang dia akan setia di sisi sampai bila-bila lepas Isyak dibuang kerja.  


Filem Babah menggunakan genre drama dan masukkan penyakit kronik sebagai konflik naskhah jadi boleh expect ending dia macam mana. Penerbit dan pengarah pun dah bagitahu filem Babah bukan filem sedih sebaliknya filem rindu. Pengorbanan yang Babah buat untuk Maya besar sangat sampai Maya sendiri mengaku dia tak mampu nak balas. 

Sinematografi Babah hasil karya Nadjmee Nasarudin menghidupkan lagi suasana selesa dan hangat dalam beberapa babak. Filem Babah tak menggunakan banyak dialog tapi lebih kepada reaksi, bahasa badan dan visual language yang diletakkan dalam beberapa babak penting. Sedih bila Isyak sapu bedak sebelum buat show sebagai badut sebab perit untuk dia hadap perubahan besar dalam hidup dia. Dari arkitek yang bagus terpaksa jadi badut untuk hiburkan orang sedangkan hati sendiri sakit. 


Penggunaan audio juga memainkan peranan bila pendengaran Babah mula terganggu, sedikit sebanyak menguatkan lagi plot utama dengan sub-konflik yang dimasukkan. Lagu tema dari Noh Salleh, Rahsia Tuhan menjadi sinergi yang bagus untuk mengukuhkan mood penceritaan dengan lirik yang berserah dengan takdir dan ujian Tuhan kepada semua watak dalam Babah. 



Happy dapat tengok filem Babah dengan olahan yang menarik dan lakonan bermutu dari barisan pelakon utama. Filem Babah tak lah sempurna tapi perjalanan cerita tentang Isyak sebagai ketua keluarga yang banyak membantu anaknya, Maya juga menantunya, Ikmal adalah sesuatu yang istimewa dan berharga. 

Tahniah kepada pasukan Babah atas kejayaan filem Babah, dan tahniah juga kepada Nads Media Entertainment. Semoga kejayaan pertama ini menjadi pemangkin untuk menghasilkan lebih banyak filem tempatan yang berkualiti pada masa akan datang.

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 7.8/10

Director: Park Joon-hwa
Writer: Yoon Nan-joong
Cast: Lee Min-ki, Jung So-min
Production Companies: Studio Dragon, MI
Distributor: tvN, Netflix
Genre: Romantic / Comedy 
Running Episodes: 16 episodes (60 minutes per episode)
Release Date: 09 October 2017 – 28 November 2017 
Trailer:


Penulis muda bernama Yoon Ji-ho (Jung So-min) terpaksa keluar dari rumahnya kerana adik lelaki dan isterinya perlukan rumah yang selesa untuk membesarkan anak mereka. Tuah Ji-hyo muncul bila dia jumpa bilik untuk disewa dengan harga yang murah. Dengan syarat, dia perlu bagi makan kucing, kemas rumah dan pastikan barangan untuk dikitar semula dibuang di bawah. 

Tak ada masalah langsung untuk Ji-hyo sebab dia suka dengan kucing dan suka mengemas rumah. Ji-hyo akan mencuci dengan bersih sampai berkilat bila perlukan idea baru untuk menulis dan mengembangkan skrip. Awalnya Ji-hyo salah faham dan menganggap tuan rumahnya adalah perempuan bekerjaya rupanya Nam Se-hee (Lee Min-ki) adalah seorang lelaki dewasa dan merupakan co-founder dan programmer untuk dating apps – Don’t Marry, Date!

Kerana selesa tinggal bersama dan untuk mengelakkan masalah lain terjadi, Se-hee dan Ji-hyo setuju untuk berkahwin selama 2 tahun. Tanpa sengaja kontrak mereka sampai ke tangan CEO Ma (Park Byung-eun) dan berita tersebut sampai ke pengetahuan kawan baik Ji-hyo, Woo Su-ji (Esom) dan Yang Ho-rang (Kim Ga-eun). Munculnya watak Yeon Bok-Nam (Kim Min-kyu) yang obses dengan Ji-hyo dan mungkin adalah suspek utama kepada masalah stalker. 

“When I decided to chase after my dream, I knew that my life would be like walking through a dark tunnel. However, I didn’t know it was going to be this dark. I didn’t know it was going to be this lonely. How much longer do I have to keep going?” - Ji-hyo

Drama ni baru masuk dekat Netflix and I badly need to watch a romantic comedy drama so I pun tekan je lah play tapi tak sangka pulak stuck dari satu episod sampai ke episod lain. Sudahnya 16 episod habis dalam masa dua hari. Nak kata sebab storyline bagus tak lah juga sebab ada bab yang cliché especially dua episod terakhir. 

I faham writer nak watak Ji-hyo dapat lebih lagi dari watak Se-hee tapi penulis kena faham juga bila Se-hee pernah terluka dari orang-orang yang dia sayang sampai dia jadi cold macam tu. Watak Se-hee dah tunjuk sayang dia dari segi perbuatan so I tak faham kenapa Ji-hyo tak nak bagi ruang pada Se-hee untuk open up. Both of them dah kahwin dah pun, jadi Ji-hyo tak perlu nak compete dengan sesiapa tapi beri ruang dan masa kepada Se-hee.

Naskhah Because This Is My First Life ditulis dari POV wanita jadi boleh faham lah watak Ji-hyo macam tu. Sama juga dengan watak Su-ji yang keras kepala tapi bezanya watak Su-ji dengan Ho-Rang dapat perkembangan dan lengkungan yang menarik sepanjang 16 episod. Personally, I lagi seronok tengok kisah cinta dua couples sampingan berbanding main couple. Vibe dan chemistry tu ada tapi mungkin sebab curve kisah cinta tak cantik sangat. 

I rasa daripada buat plot Ji-hyo insist untuk tengok Room 19 Se-hee, ada baiknya suami isteri ni perbaiki balik hubungan dengan keluarga instead of lari. Ataupun penulis boleh explore pandangan Se-hee tentang keluarga dan anak sebab dia ada pendapat tentang perkahwinan adalah salah satu struktur sosial yang buang masa. Dekat awal drama pun dah banyak persepsi Se-hee dan Ji-hyo dipatahkan oleh watak-watak sampingan dan berusia. I suka bila ayah Se-hee bagitahu perkahwinan tak perlu sebab cinta semata tapi akan bertahan lama dengan keserasian. Dah cantik dah bila Se-hee tolong keluarga Ji-hyo buat kimchi sebab dah pecahkan stigma lelaki goyang kaki tengok orang perempuan bekerja. 

Selain membincangkan kisah cinta, penulis beratkan tema psikologi yang dibawa secara santai melalui kupasan tentang alam perkahwinan. Macam watak Ho-rang dan Sim Won-seok (Kim Min-suk) yang tertekan untuk berkahwin lepas 7 tahun bercinta. Sebagai perempuan, I faham perasaan Ho-rang walaupun kesian tengok Won-seok. Kalau Ho-rang bagi ruang untuk pasangan dia pursue impian jadi kenapa dia tak dapat treatment yang sama dari Won-seok?

Overall, it’s a good drama and I have fun watching this since Nam Se-hee is my type of husband I want to have. Stable and calm. Mysterious and charming. Drama Because This Is My First Life pun seronok ditonton kerana mesej yang dibawa tentang messy adulthood life, sesuai lah dengan tajuk drama yang menerangkan kehidupan manusia yang akan terjebak dalam pelbagai dilema dan kesilapan. 

“Going through this life is the first time for all of us anyway.” - Nam Se-hee

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8.5/10

Movie Review | Hijack 1971 (2024)


Director: Kim Seong-han
Writer: Kim Kyung-chan
Cast: Ha Jung-woo, Yeo Jin-goo, Sung Dong-il, Chae Soo-bin
Production Companies: Perfect Storm Film, Channel Plus
Distributors: Sony Pictures Entertainment Korea, Kidari Studio
Genre: Thriller / Drama
Running Time: 100 minutes
Release Date: 21 June 2024
Trailer:


Diadaptasikan dari kisah benar, pada tahun 1971, sebuah kapal terbang komersial Korea Selatan mandapat ancaman pengganas Yong-dae (Yeo Jin-goo) yang memberontak ingin berpindah ke Korea Utara. Yong-dae dibuli oleh penduduk kampung yang menganggapnya sebagai komunis lalu mempunyai tanggapan bahawa kehidupan di Korea Utara lebih bagus dari negara sendiri. 

Dia membawa masuk dua unit bom tangan ke dalam kapal terbang dan meletupkan bom pertama di ruang laluan tengah kapal terbang. Pramugari Ok-soon (Chae Soo-bin) memaklumkan letupan tersebut kepada pilot Kyu-sik (Sung Dong-il) dan Kapten Tae-in (Ha Jung-woo) di kokpit sementara pramugara Chang-bae (Moon Yoo-kang) diikat di bahagian belakang pesawat. 


Kapal terbang yang berlepas dari Sokcho Airport menuju ke Gimpo International Airport membawa 55 orang penumpang. Kes yang sama juga pernah terjadi pada tahun 1969 di mana senior Kapten Tae-in menceroboh masuk ke sepadan Korea Utara atas desakan pengganas. Walaupun kesemua penumpang terselamat namun 11 orang krew kabin tidak dihantar pulang oleh Kerajaan Korea Utara kerana kemahiran mereka diperlukan di sana. 

Bukan sesuatu yang bagus apabila rakyat Korea Selatan ditangkap ke negara seberang kerana mereka akan dilayan dengan teruk dan diseksa. Kapten Tae-in sebolehnya mengelak untuk masuk ke sempadan Korea Utara kerana minyak pesawat juga terhad, hanya mencukupi ke Gimpo. 


Naskhah Hijack 1971 merupakan filem debut untuk pengarah Kim Seong-han yang sebelum ini pernah menjadi Assistant Director untuk filem Ashfall (2019). Mungkin sebab pengalaman bekerja dengan Ha Jung-woo dalam filem Ashfall juga antara sebab kenapa dia pilih pelakon tersebut untuk watak utama. 


Disebabkan diangkat dari kisah benar, high chance dah ramai dah pun yang tahu apa ending filem ni jadi olahan pengarah lebih fokus pada ketegangan dalam detik cemas dan emosi dari semua watak yang terlibat dalam kapal terbang tersebut. Di awal filem Hijack 1971 juga diceritakan tentang hijack yang berlaku pada tahun 1969 supaya emosi pada babak tu akan berlanjutan kepada konflik utama dan menjadi justifikasi kepada tindakan Kapten Tae-in selepas diserang oleh pengganas. 


Tak senang duduk masa layan Hijack 1971 ni sebab dekat dalam kena serang dengan pengganas, di luar kapal terbang ada dua unit jet Tentera Udara Korea bersedia untuk tembak enjin kapal supaya tidak menceroboh sempadan Korea Utara. Sama juga dengan pihak Korea Utara yang bersedia untuk serang kapal terbang tersebut sebaik saja masuk ke sempadan negara. 

Penulis Kim Kyung-chan masukkan backstory untuk watak antagonis bukan untuk rasa kasihan pada Yong-dae tapi sebagai pengajaran dan mesej sosial kepada masyarakat. Memang kejam orang kampung yang buli dia tapi kalau dia balas balik kepada orang kampung then it is justifiable lah tapi bila dia serang penumpang dalam kapal terbang tu, dia memang layak dihukum. Sedih tengok babak penumpang berserah terpaksa koyak ID masing-masing sebelum masuk ke sempadan Korea Utara. 


Sinematografi dari Lee Hyung-deok menguatkan penceritaan dengan beberapa camera shot yang sesuai untuk menguatkan lagi elemen thriller dan drama dalam naskhah Hijack 1971. Reaksi beberapa watak diperjelaskan lagi melalui close-up shot. Tak banyak props yang digunakan untuk tahun 70-an tapi boleh lah tengok situasi di kapal terbang pada era tersebut. Masa ni tak ada seating number jadi kebanyakan penumpang kena lari untuk berebut tempat. Zaman sekarang berebut nak duduk dekat window seat. 


Kudos to Kim Seong-han dan team Hijack 1971 sebab berjaya paparkan kisah benar yang berlaku dalam Sejarah penerbangan Korea Selatan dengan cemerlang. Dekat hujung filem ada beberapa gambar sebenar dari insiden hitam ni. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10