Sinopsis | Ofis Politik

Thursday, 28 November 2024

Pengarah: Wan Hasliza dan Wan Alauddin

Produksi: KL Motion Pictures Sdn Bhd

Siaran: Astro Ria

Episod: 16 episod

Tarikh Tayangan: 4 Disember 2024

Waktu Tayangan: setiap hari Rabu dan Khamis, jam 9 malam

Sinopsis: 

‘Ofis Politik’ adalah sebuah komedi tentang sebuah agensi kerajaan yang ditubuhkan oleh Datuk Harun untuk menyelewengkan duit. Namun selepas Datuk Harun meninggal dunia, rancangannya terbantut dan agensi itu terpaksa diisi dengan pekerja-pekerja kurang berprestasi dari kerajaan Bandar Mega. 

Encik Abdullah Abdullah, seorang yang malas bekerja, dilantik sebagai ketua pengarah dan melantik Zain untuk menguruskan Jabatan Perantaraan yang terdiri daripada pekerja-pekerja pelik dan bermasalah seperti Kursyia yang putus harapan, Kak Rosemarry yang ada agenda tersembunyi, Nessi yang ketagih media sosial, Ehsan yang beristeri dua, Mawar yang berkira, dan Zohri yang mudah marah. 

Dia perlu melakukan sesuatu untuk membuktikan bahawa jabatan yang diwujudkan mempunyai fungsi untuk terus kekal beroperasi. 

Pecahan Watak:

Erysha Emyra sebagai Kursyia

Syafie Tee sebagai Zain

Rashidi Ishak sebagai Abdullah Abdullah

Hafiz Halim sebagai Ehsan

Shania Hendrik sebagai Nessi

‘Ofis Politik’ turut boleh distrim menerusi On Demand di Astro Ultra/Ulti Box serta aplikasi Astro GO dan sooka untuk pilihan yang fleksibel. Daftar sekarang untuk tawaran masa terhad Astro Baharu, JUALAN JIMAT BESAR dengan harga serendah RM41.99/sebulan serta pemasangan percuma*. Nikmati hiburan terbaik, dalam satu tempat! Layari astro.com.my bagi info lanjut untuk melanggan.

*Tertakluk pada terma dan syarat.

Astro Raikan Akhir Tahun dengan Drama Baharu yang Menarik

Wednesday, 27 November 2024

Astro Raikan Akhir Tahun dengan Drama Baharu yang Menarik | Gabungan genre komedi, penuh kasih & menyayat hati, ‘Ofis Politik’, ‘Rahsiamu Selamat Denganku’ & ‘Curang Tanpa Niat’ akan ditayangkan di Astro Ria Disember ini

Mengukuhkan posisinya sebagai hab drama terbaik Malaysia, Astro bakal menghiasi saluran Astro Ria (104) dengan drama-drama menarik buat para penontonnya pada Disember ini. Para penonton bakal dihiburkan dengan drama ‘Ofis Politik’ bermula 4 Disember 2024, diikuti oleh ‘Rahsiamu Selamat Denganku’ pada 9 Disember 2024, dan drama yang merentap jiwa, ‘Curang Tanpa Niat’ pada 23 Disember 2024. 

Menurut Naib Presiden Strategi Pembangunan Kandungan Hiburan Melayu, Astro, Raqim Ahmad, “Kami sangat teruja untuk mengumumkan pelancaran tiga drama baharu yang pastinya akan menawan hati semua. Setiap drama hadir dengan jalan cerita dan genre yang unik, direka khas untuk memenuhi citarasa penonton dari pelbagai lapisan umur. Kejayaan ini tidak mungkin tercapai tanpa usaha gigih rakan-rakan produksi serta barisan pelakon berbakat yang menghidupkan setiap watak dengan cemerlang. Kudos kepada mereka semua! Kami berharap ‘Ofis Politik’, ‘Rahsiamu Selamat Denganku’ dan ‘Curang Tanpa Niat’ akan menjadi pilihan utama penonton sebagai penutup yang sempurna untuk tahun ini, serta membawa pengajaran dan nilai murni yang akan menyemarakkan semangat untuk memulakan tahun baharu.”

Para penonton dan penggemar slot-slot drama di Astro Ria akan disajikan dengan pelbagai kisah dan genre menerusi drama terbaharu Astro pada Disember ini, bermula dengan ‘Ofis Politik’ yang mengisahkan tentang sekumpulan penjawat awam dengan prestasi kerja yang kurang memberangsangkan diletakkan di dalam Jabatan Perantaraan (jabatan palsu), diketuai oleh Encik Abdullah Abdullah (Rashidi Ishak) yang perlu melakukan sesuatu untuk membuktikan bahawa jabatan yang diwujudkan mempunyai fungsi untuk terus kekal beroperasi. Drama di slot Dramavaganza ini bergenre komedi romantik, dan merupakan sebuah karya terbitan KL Motion Pictures Sdn Bhd arahan pengarah Wan Hasliza dan Wan Alauddin. Drama 16 episod ini turut dibintangi oleh Erysha Emyra dan Syafi Tee sebagai tunjang utama. 

Menyaksikan gandingan terbaharu Siti Khadijah Halim dan Alvin Chong sebagai peneraju, drama ‘Rahsiamu Selamat Denganku’ pula akan menyambung slot pukul 11 malam dengan mengisahkan tentang Profesor Hana dan Profesor Rafel, masing-masing mempunyai rahsia dan obsesi tersendiri dan menyembunyikannya untuk menjaga reputasi. Dalam menyelesaikan masalah mengenai sebuah aplikasi yang dipanggil ‘Live or Die’ (LOD) di kalangan pelajar mereka, tanpa sedar mereka terjatuh cinta. Drama bergenre jenayah romantik ini merupakan hasil kerjasama MS Orange Solutions Sdn Bhd dan Blimey daripada Korea, di bawah pengarahan Jade (Blimey) dan Faliq Sharif sebanyak 16 episod.

Mengekalkan genre yang lebih berat dan sulit di slot MegaDramanya, Astro mempersembahkan drama ‘Curang Tanpa Niat’ yang memaparkan pergelutan seorang isteri bernama Elina dalam mengharungi ketidaksetiaan dan kecurangan suaminya, Eshaal di tempat kerja. Drama ini mengetengahkan tentang pergolakan percintaan, konflik kekeluargaan dan kecurangan yang terjadi di tempat kerja hasil daripada tidak menjaga batas antara satu sama lain. Drama sebanyak 32 episod ini diterbitkan oleh iFabulous Art Media & Event Sdn Bhd (iFAME) dan merupakan hasil pengarahan Eyra Rahman. Drama ini dibintangi oleh Shukri Yahaya, Mira Filzah dan Sharifah Sakinah sebagai watak utama. 

‘Ofis Politik’, ‘Rahsiamu Selamat Denganku’ dan ‘Curang Tanpa Niat’ turut boleh distrim menerusi On Demand di Astro Ultra/Ulti Box serta aplikasi Astro GO dan sooka untuk pilihan yang fleksibel. Daftar sekarang untuk tawaran masa terhad Astro Baharu, JUALAN JIMAT BESAR dengan harga serendah RM41.99/sebulan serta pemasangan percuma*. Nikmati hiburan terbaik, dalam satu tempat! Layari astro.com.my bagi info lanjut untuk melanggan.

*Tertakluk pada terma dan syarat.

Malaysia’s leading broadcaster, Measat Broadcast Network Systems Sdn. Bhd – a subsidiary of Astro Malaysia Holdings Berhad–has secured its first-ever statutory damages award in a copyright infringement case against a local pub, setting a new benchmark for intellectual property enforcement in the country.

The High Court of Malaya ordered, Brew Nation (M) Sdn. Bhd. to pay RM75,000 for illegally streaming Astro’s premium content without authorisation. This is the first-time statutory damages were awarded to Astro under Section 37 of the Copyright Act 1987.

Unlike compensatory damages, which require proof of actual losses, statutory damages emphasise the importance of deterrence and accountability. In addition, the court also awarded RM5,000 in legal costs to Astro.

The infringements occurred on August 12, 2023, at Brew Nation’s pub in Bandar Rimbayu, Selangor, where the business streamed exclusive live sports content, including football matches, to attract customers. 

The judgment, dated November 6, 2024, also holds Brew Nation’s directors personally accountable for compliance, imposing a permanent injunction to prevent further violations. Astro sees this as a strong deterrent that reinforces that businesses must respect copyright laws or face significant consequences.

Lauding the court’s precedent-setting verdict, Astro Chief of Sales and Marketing, Tai Kam Leong said: “This judgement underscores the Court’s recognition of the need to protect intellectual property and deter future violations. It sends a clear message to businesses that copyright infringement carries serious repercussion. As a major investor in premium programming and exclusive sports coverage, Astro sees this victory as part of its broader commitment to standing up for the creators, talents, and innovation that drive the industry forward.”

Separately, the company also secured another victory with the RM15,000 settlement of a copyright infringement case against an illegal streaming device seller, Yap Kim Hon, trading as YKH Digital Enterprise.

The defendant had been selling and distributing Astro’s copyrighted works without authorisation, violating Section 13, 36 and 37 of the Copyright Act 1987. As part of the settlement, Yap agreed to cease all infringing activities and refrain from enabling others to violate Astro’s copyright.

For the record, in November 2022, the High Court doled out a landmark ruling, declaring that it is illegal for commercial premises to show content to the public from unauthorised sources, including Astro broadcasts without the appropriate commercial license.

***************************************

About Astro Malaysia Holdings Berhad

Astro Malaysia Holdings Berhad (Astro) is Malaysia’s leading content and entertainment company, serving 5.3 million homes or 65% of Malaysian TV households, 8,600 enterprises, 17.1 million weekly listeners across FM radio and online, and 14.2 million visitors to our digital brands every month. We serve Malaysians with 3 distinct services – Astro Pay-TV, NJOI Prepaid and sooka, our own OTT for the millennials; and Astro Fibre, our own broadband service, offers greater value with its content-broadband bundles. More than a million homes are already streaming the best of home entertainment via our Hybrid 4K UHD Ultra Box and HD Ulti Box, which can be self-installed and run on both satellite and broadband. Today, our customers enjoy streaming our local signatures, Astro Originals, live sports and the best global shows from Netflix, Disney+ Hotstar, HBO GO, iQIYI, TVBAnywhere+, beIN SPORTS CONNECT, BBC Player, Viu, ZEE5, WeTV, Qalbox by MuslimPro, and our own TV companion app Astro GO. Astro Radio, home to the country’s highest-rated radio brands across all key languages, and our digital brands including AWANI, SYOK, Gempak, Xuan and Astro Ulagam, connect Malaysians to content and stories that matter.

Food Tasting Glamhall Damansara

Monday, 25 November 2024


Pagi Jumaat tiba-tiba dapat call dari Kak Nurul ajak join food tasting sebab ada yang tak dapat datang. Kalau ikutkan malas nak pergi tapi sebab nak tahu tempat dekat mana supaya tak sesat masa Annual Dinner nanti, I pergi je lah. 

Awalnya nak gerak asing sebab takut nanti ada meeting untuk committee lepas food tasting tapi bila terkenang nak hadap traffic jam dekat Damansara, baik tumpang orang je lah. Pergi dan balik I dengan En. Fendy tumpang Syu. Kebetulan masa tu hujan so ada lah alasan nak tumpang kereta orang selain dari alasan malas nak drive. 

Lebat juga hujan masa petang Jumaat tu sampai Waze bagi jalan lain, naik ke DASH lepastu turun dekat Mutiara Damansara tapi syu terlepas exit pastu masuk Manjalara. Nasib baik lah tak jauh nak u-turn, kalau tak dah pergi berjalan-jalan dekat KL. Nak masuk parking pun berpusing-pusing sebab terlepas simpang. Patutnya sampai awal tapi sebab salah masuk jalan, makin bertambah-tambah ETA dekat Waze tu. 


En. Fendy: Ana, u tak ingat ke Glamhall ni dekat mana?
Me: Tak pun, mana pernah buat event dekat situ. 
En. Fendy: Apa pulak tak pernah. Kan CTDK buat open house dekat sini. 
Me: Ye ke? Tempat yang sama ke? Tapi kan masa tu En. Fendy yang drive
En. Fendy: Kot ye pun I yang drive takkan u tak cam jalan ni
Me: Pergi sekali je, itupun 2 tahun lepas, mana nak ingat T.T

Bila dah sampai dekat entrance masuk NEO Damansara tu baru ingat jalan yang En. Fendy cakap tu. Naik tingkat atas, bukak je pintu lif dah nampak Kak Nurul silang kaki dekat sofa sebab kitorang lambat hshshs




Walaupun kitorang lambat, ada yang lagi lambat sebab sesat dekat parking. Kak Ida paling lambat sekali sebab tersalah park dekat Tower 1. Ni kalau tak join food tasting, masa hari kejadian confirm meroyan sebab sesat sana sini. 

Bila semua dah sampai, Pn. Siti jemput semua naik ke Tingkat 7 sebab hall untuk food tasting dan discussion dekat tingkat atas. 


Untuk food tasting session ni ada 6 menu dihidangkan untuk semua buat pilihan menu yang mana akan masuk dalam list Annual Dinner nanti. Nasi Minyak, Ayam Masak Merah, Ayam Goreng Berempah, Sambal Sotong, Daging Masak Minang, Daging Masak Hitam dengan Pajeri Nenas. Papadom dengan buah-buahan akan ada masa Annual Dinner nanti so tak payah pilih. 

Menu yang Glamhall Damansara offer ni menu kenduri kahwin so I tak lah favor sangat pun. I datang sebab nak tengok tempat je bukannya beria sangat nak participate dalam food tasting. Masa Annual Dinner nanti entah makan entah tidak sebab semua menu heavy. Heavy means berempah, berminyak bagai.  


Nak request Udang Nestum tapi tu menu tambahan so kena tambah duit lah. Patutnya ada pilihan sama ada sambal sotong ataupun filet ikan dory tapi untuk pakej yang RRM ambil, tak ada pilihan filet ikan tu. Kesimpulannya, sambal sotong masin, ayam masak merah bosan, daging masak hitam berempah sangat. Pajeri nenas pun tak best sebab tu bukan pajeri nenas orang utagha. 

Muka orang tak rela datang 


Air pun boleh pilih sama ada nak air sirap selasih ataupun air lemon asam boi. Semua orang setuju nak air lemon asam boi kecuali En. Fendy yang pilih air sirap. Nasib baik lah teh tarik dia sedap so masa Annual Dinner nanti boleh bawak tumbler spare untuk isi teh tarik dia. 




Dessert dia sedih sebab puding tu keras tapi dah suruh dia adjust bagi lembut sikit untuk Annual Dinner nanti. 



Selesai dengan food tasting, Pn siti tu brief sikit pasal placement untuk Annual Dinner nanti. Ikut plan asal satu meja ada 10 kerusi tapi sebab total untuk yang hadir ke majlis tu nanti dalam 100 orang je so pihak Glamhall buang 2 kerusi pada setiap meja. Tak crowded sangat untuk satu meja tu nanti. Belah belakang dewan pun tak nampak kosong. Just nice lah bila ambil gambar. 

Habis briefing Pn. Siti ajak pergi ke Tingkat 6 balik untuk tengok actual hall tapi masa ni ada preparation untuk majlis lain. Cantik ye majlis aqiqah anak perempuan dia, dari entrance dah penuh dengan bunga pink. 





Interior dekat dalam hall ni dah cantik dah, tak perlu beria nak hias pun. Annual Dinner kali ni tak buat gah jemput client pun sebab nak meraikan staff je. Performance pun nanti dari staff dengan anak-anak je. Bab entrance dengan photobooth je lah nak fikir nak letak dekat mana nanti. 

Everyone else: Okay la hall ni, nice nice
Me: Photobooth letak mana?
Datuk: Meh sini I tunjuk
Me: Eh takpe Datuk, takpe takpe
Datuk: Meh sini ikut saya

Menyesal tanya T.T 


Ini lah ruang nak letak photobooth tu, luas kan? Dinding dia dah cantik tapi nanti kena tutup sebab tak masuk dengan tema. Lagipun photobooth akan ada photowall juga so I guess photographer akan tutup dengan backdrop putih atau kain batik. 

Dah settle tengok tempat apa semua, discuss itu ini sikit lepastu bersurai. 







Bila dah berhenti hujan masa balik ke office tu boleh lah tengok view hutan yang ada kabus sepanjang DASH. Thank you Syu jadi driver kitorang :P

Movie Review | Sekawan Limo (2024)

Sunday, 24 November 2024


Pengarah: Bayu Skak 
Penulis Skrip: Nona Ica
Pelakon: Bayu Skak, Nadya Arina, Keisya Levronka, Dono Pradana, Benidictus Siregar, Indra Pramujito, Firza Valaza
Syarikat Produksi: Starvision, Skak Studios
Pengedar: Antenna Entertainments (Malaysia), Netflix
Genre: Seram / Komedi
Durasi Tayangan: 112 minit
Tarikh Tayangan: 4 Julai 2024 (Indonesia), 8 Ogos 2024 (Brunei, Malaysia & Singapura)
Trailer:


‘Jangan menoleh ke belakang. Nanti ada yang mengikuti. Nah, ini mitos nombor satu di Gunung Madyopuro.’ – Bagas (Bayu Skak)

Bagas dijemput ke Medeni Pol Podcast dengan dua podcaster utama – Dyny (Keisya Levronka) dan Deri (Dono Pradana) untuk menceritakan pengalaman seramnya ketika mendaki Gunung Madyopuro bersama rakan-rakannya Lenni (Nadya Arina), Dicky (Firza Valaza), Juna (Benidictus Siregar) dan Andrew (Indra Pramujito). 


Rencana awal pendakian gunung tersebut hanya selama 1 hari 1 malam saja sebab Lenni nak tengok sunset di puncak dan Bagas hanya menemani saja. Pengawal pos Gunung Madyopuro sudah berpesan supaya jangan mendaki dalam kumpulan nombor ganjil kerana akan ada yang menemani. Bagas dan Lenni tak ambil peduli sangat kerana mereka mendaki berdua tapi bilangan mereka menjadi ganjil kerana terjumpa Dicky (Firza Valaza) di pintu gerbang. 

Baru saja ingin memulakan pendakian, mereka disapa oleh Juna (Benidictus Siregar) yang juga ingin turut serta ke puncak. Juna ditinggalkan oleh rakan-rakan sekuliahnya ketika dia membuang air besar. Mereka setuju untuk mengikut petunjuk dari Dicky kerana dia sudah berpengalaman dan arif selok-belok gunung tersebut.


Ketika sampai di checkpoint pertama, Bagas mula mengalami kejadian aneh. Di sana juga mereka bertemu dengan Andrew yang sesat. Awalnya risau dengan identiti Andrew tapi setelah disiasat, dia adalah Putera bongsu kepada business tycoon yang terkenal di bandar tersebut. Namun sejak ahli kumpulan mereka menjadi ganjil, semakin kerap mereka semua diganggu oleh makhluk halus. 

‘Sekawan itukan persahabatan. Sekawan ada dua makna, mengikut bahasa Jawa, sekawan maknanya empat. Limo maknanya lima.’ – Bagas


Naskhah seram komedi hasil sutradara Youtuber terkenal, Bayu Skak mengangkat kisah seram berdasarkan mitos Jawa ketika mendaki gunung. Selalu kalau masuk ke hutan atau naik ke gunung, pesan yang selalu didengar oleh orang tua ialah jaga percakapan. Dari filem Sekawan Limo ni baru tahu ada pantang larang jangan mendaki dengan nombor ganjil. Tapi tak hairan juga kalau tak pernah dengar sebab itu pantang larang untuk Gunung Madyopuro sahaja. Jangan pandang belakang tu ada juga dekat Malaysia tapi tak lah ditegaskan sangat. 

Memandangkan genre filem Sekawan Limo ni seram komedi, I tak expect jumpscares dia seram. Tak memasal menjerit bila ternampak hantu pocong muncul untuk kacau Lenni dekat atas gunung. Kesian juga lah jadi Lenni sebab dia seorang saja ahli perempuan dalam kumpulan mendaki tersebut. Kalau ikut plan asal, tak ambil masa yang lama pun di Gunung Madyopuro tu tapi sebab dah terlanggar pantang larang, dari sehari jadi berhari-hari. Tambahan pula kumpulan mendaki tu ada ahli yang pelbagai ragamnya.


Pace filem Sekawan Limo terbitan Starvision dan Skak Studios bergerak laju dan berjaya mengimbangi elemen seram dan komedi dengan cemerlang. Bukan saja penulis kembangkan perjalanan mereka berlima di Gunung Madyopuro malah masukkan juga sub-plot yang mengukuhkan lagi perkembangan watak yang terlibat. Banyak juga mesej yang dimasukkan secara santai sambil mengangkat budaya masyarakat Jawa. Personally, I agak rimas dengan flashback yang repetitive untuk menguatkan lagi emosi di babak klimaks.

Berdekah teruk bila mereka berlima berjumpa dengan penjual bakso (Cak Ukil) yang natural dan bersahaja padahal dialog dia ulang ayat yang sama. Ekspresi muka dia yang mainkan peranan. Mungkin ada yang dapat agak siapa hantu antara mereka berlima tapi tak jadi penghalang untuk terus tengok sampai pengarah dedahkan di penghujung cerita.  


Sinematografi dari Adrian Sugiono mengukuhkan lagi penceritaan Sekawan Limo dengan menggunakan landskap gunung untuk mewujudkan suasana seram dan mengerikan. Musik latar juga menjadi peneman yang bagus sepanjang penceritaan. 

Walaupun ada babak yang draggy macam kisah cinta Bagas dan Lenni tapi okay lah sebab tak banyak sangat. Mungkin lepas ni Bayu Skak boleh jadi pengarah untuk filem-filem seram yang viral di social media sebab olahan dia menarik dan menghiburkan. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.8/10

Movie Review | Chinatown Chacha (2024)


Director: Jaturong Mokjok
Writers: Prueksa Amaruji, Golf Sakon Wongsinwiset, Noolek Sureechay Kaewses, M Rittikrai Kanjanawiphu
Cast: Teeradetch Metawarayut, Ranchrawee Uakoolwarawat, Nopdol Songsaeng, Chukiat Eiamsook, Katchathathep Iamsiri, Chutavuth Pattarakampol
Production Company: Vela Entertainment Co., Ltd
Distributor: 
Genre: Action / Comedy
Running Time: 120 minutes
Release Date: 18 January 2024 (Thailand)
Trailer:


Filem komedi arahan Jaturong Mokjok menggunakan tema time travel di mana watak utama, Kie (Ranchrawee Uakoolwarawat), seorang gadis muda berpatah kembali ke masa silam untuk mengubah nasib keturunanya yang disumpah menjadi malang oleh penduduk kampung. Penting untuk dia ubah nasib hidup bila ayah (Jaturong Mokjok) dan ibunya sentiasa ditimpa malang, sama juga seperti dia yang sentiasa bernasib malang sejak lahir.


Moyang datuknya bernama Khung (Teeradetch Metawarayut) merupakan ketua mafia yang digeruni di kawasan tersebut kerana dia adalah lagenda yang membunuh mangsa dengan hanya sebilah gunting. Kie dapat peluang untuk mengubah masa silam apabila masuk ke dalam badan Tai (Chutavuth Pattarakampol), kawan baik kepada Khung tapi mati dibunuh oleh pembunuh upahan yang diupah oleh pihak lawan. 


Kerana Kie, Tai hidup semula ketika upacara berkabung. Berita tersebut sampai ke pihak musuh apabila rancangan mereka gagal. Kie mula kenal karakter Khung yang sebenar rupanya jauh berbeza dengan cerita yang dia dengar dari tok sami. Moyang dia lebih gemar menjahit daripada jalankan perniagaan haram dan hidup sebagai mafia. 

Moyang neneknya, Miss Ji Jung (Ranchrawee Uakoolwarawat), juga merupakan ketua mafia di kawasan lain dan merupakan pihak lawan kepada Khung. Mereka sering bergaduh tapi makin lama Khung mula tertarik dengan Ji Jung. Tanpa mereka sedar ada musuh dalam selimut antara mereka dan mengambil upah dari pegawai British bernama Captain John. 


Komedi yang digunakan dalam filem Chinatown ChaCha adalah slapstick comedy di mana pengarah sengaja exaggerate hampir kesemua babak dalam filem ni macam babak ayah Kie ditikam oleh ah long dan kedai juga rumah meletup gara-gara sebatang rokok terjatuh dalam kotak mercun. Kalau ikutkan ibu dia dah meninggal ataupun terbakar tapi dia cuma melecur sikit di bahagian muka dan kaki. 

Ada juga komedi yang miang bila Khung dengan Tai pergi ke rumah pelacur tapi Tai lari sebab Tai adalah Kie. Sama juga dengan Khung yang tanpa segan sentuh private parts watak perempuan. Komedi yang berulang macam Lao yang terlanggar tiang sampai dua kali sebab nak buat kelakar ataupun komedi yang ketawakan kekurangan orang pun bersepah. 


Jalan cerita Chinatown ChaCha tak lah teruk sangat cuma predictable lah siapa pembelot antara kumpulan Khung dan Ji Jung tapi sebab try hard sangat nak buat kelakar sampai tak bagi perhatian sangat pada perkembangan plot. Ada beberapa watak yang ada potensi untuk dikembangkan lagi macam watak Ji Jung dengan kisah cinta Kie dan Dr. Porames (Bank Artit Tangwiboonpanit). 

Lakonan Ranchrawee Uakoolwarawat dan Chutavuth Pattarakampol menjadi betul bila mereka berdua kena sync with each other. Tai yang dirasuk roh Kie lebih lembut dan banyak membebel, walaupun kita tak kenal karakter Tai sebelum dia mati tapi boleh nampak orang sekeliling pelik dengan Tai yang hidup semula. 


Ada babak Tai guna fighting skills dia tapi tak banyak pun, dekat situ Kie boleh guna kelebihan badan Tai tapi penulis lebih suka bergantung pada takdir semata sampaikan tujuan Kie balik ke zaman silam tampak dangkal. Bila tengok sampai habis, tak nampak pun perubahan yang Kie buat selain bagi semangat pada Khung untuk berubah padahal jiwa Khung memang ke arah tu pun. Perubahan dia cuma bagi confirmation yang Kie memang kembali ke zaman silam dan berjumpa dengan Khung. 


Anyway, sinematografi filem Chinatown ChaCha menarik juga lah bila berlatarkan zaman penjajahan British dengan setup era penjajahan, beberapa bangunan dan latar tempat yang mengikut senibina pada zaman tersebut dan juga kostum pakaian. Suka tengok wardrobe Ji Jung yang terpengaruh dengan budaya masyarakat China. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.4 = 6.8/10

Movie Review | The Buckingham Murders (2024)

Saturday, 23 November 2024


Director: Hansal Mehta
Writers: Aseem Arrora, Raghav Raj Kakker, Kashyap Kapoor
Cast: Kareena Kapoor Khan, Keith Allen, Ranveer Brar 
Production Companies: Balaji Motion Pictures, Mahana Films
Distributors: Pen Marudhar Entertainment, Netflix
Genre: Crime / Thriller
Running Time: 107 minutes
Release Date: 14 October 2023 (London), 13 September 2024 (India) 
Trailer:


Selepas kehilangan anak lelakinya, Detektif Jasmeet Bhamra a.k.a Jass (Kareena Kapoor Khan) berpindah ke Buckinghamshire, United Kingdom untuk jawatan yang lebih rendah dari sebelumnya. Dia tak kisah dengan jawatan dan kawasan baru asalkan dia dapat sibukkan diri supaya dapat hilangkan rindu pada anaknya yang dibunuh oleh penagih dadah. 

Sebaik saja sampai ke sana, dia diarahkan oleh Miller (Keith Allen) untuk bantu siasatan kehilangan Ishpreet (Sartaaj Kakkar) yang terakhir kali berada di kawasan taman. Selepas pencarian dilakukan seharian di kawasan tersebut, DI Hardik Patel (Ash Tandon) laporkan mayat Ishpreet dijumpai dalam sebuah kereta. Dari laporan DNA, badan Ishpreet dipenuhi dengan cap jari Saquib Chaudhary (Kapil Redekar), remaja lelaki yang ketagih dengan dadah. 

Bukan hanya Saquib seorang yang melakukan jenayah tersebut kerana Naved juga ada bersama di tempat dan pada waktu kejadian. Naved (Rahul Sidhu) buat pengakuan Saquib bunuh Ishpreet secara sengaja dan tinggalkan di dalam kereta. Jass berasa ragu-ragu dengan pengakuan tersebut kerana keadaan mayat Ishpreet yang dijumpai di dalam kereta tak masuk akal sebab kunci kereta Saquib hilang masa tu. Bila Jass bincang dengan Patel dan Miller tentang perkara tersebut, keadaan berubah tegang lalu Jass dibuang dari siasatan kes. 

Naskhah jenayah thriller yang mendapat tayangan secara perdana di BFI London Film Festival berlatarkan riot yang berlaku antara British Hindu dan British Muslim di Leicester, London. Sama seperti latarnya, penulis Aseem Arora mewujudkan lagi ketegangan dengan perbalahan antara dua keluarga yang berbeza agama di kawasan tersebut. 

Walaupun mempunyai perbezaan yang ketara, satu persamaan yang juga sengaja diserlahkan oleh penulis ialah kedua-dua komuniti mempunyai masalah ketagihan dadah. Dari usia awal lagi anak-anak mereka terdedah dan terjebak dengan dadah. Dalam siasatan Jass, dia nampak pakcik Ishpreet pernah menjadi tokan dadah sementara suspek pembunuhan juga terkenal dengan masalah ketagihan. Anak Jass sendiri dibunuh oleh tahi dadah. 

Dari tajuk filem The Buckingham Murders pun kita dah sedia maklum dengan nasib Ishpreet bila keluarga dia laporkan pada pihak polis tapi perjalanan cerita bukanlah fokus pada mangsa tapi Detektif Jass yang terpaksa bergelut dengan kerjaya dan emosi kehilangan anaknya. Diskriminasi Patel terhadap Jass kerana dia seorang perempuan dan juga orang luar. I wish Hansal Mehta tambah lebih banyak lagi memori Jass dengan anak dia supaya emosi melankolik yang dia paparkan tu lebih kuat. Babak dia jerit dekat belakang rumah tu terasa dipaksa. 

Walaupun Kareena Kapoor Khan bagus dengan watak Detektif Jass tapi sebagai produser, filem arahan Hansal Mehta ada banyak kekurangan dari segi jalan cerita yang longgar. Idea dan perkembangan watak tak ada masalah tapi cara setiap watak selesaikan masalah agak extreme. Kalau filem ni berlatarkan India mungkin I faham kenapa direction dia macam tu tapi sebab berlatarkan masyarakat British, I rasa ada beberapa babak yang tak perlu. 

Lakonan Ranveer Brar sebagai Daljeet dan Prabhleen sebagai Preeti juga mengukuhkan lagi plot utama misteri pembunuhan sebab personaliti dan karakter mereka yang membentuk perjalanan Detektif Jass. 
Sinematografi dan visual dari Emma Dalesman bekerjasama dengan landskap taman yang sunyi dan lengang untuk mewujudkan suasana misteri yang diperlukan pada filem The Buckingham Murders. Beberapa babak dan transisi menguatkan lagi emosi pada watak yang berkabung dengan kehilangan dan kesedihan. 

Kalau diikutkan filem The Buckingham Murders ialah sebuah kisah dan idea yang bagus untuk diketengahkan sebab kesan dan natijah pengaruh dadah dalam sesebuah masyarakat tapi olahan pengarah tampak canggung. Mungkin sebab latar budaya yang berbeza buatkan production team tak mampu nak berkarya lebih. Vibe dia sama macam filem The Girl on the Train (2021), dia boleh pergi jauh tapi stuck. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.6 = 7.3/10

Director: Karan Johar
Writer: N/A 
Cast: Neelam Kothari, Maheep Kapoor, Bhavna Pandey, Seema Khan, Riddhima Kapoor Sahni, Shalini Passi, Kalyani Saha, Gauri Khan, Sohail Khan, Sanjay Kapoor, Chunky Pandey, Samir Soni, 
Production Companies: Dharma Productions
Distributor: Netflix 
Genre: Reality Show / Comedy 
Running Episodes: 8 episodes (60 minutes per episode)
Release Date: 
Trailer :


Fabulous Wives of Bollywood Wives tampil berbeza untuk musim ketiga dengan bawa geng Delhi Wives. Riddhima Kapoor Sahni adalah kakak kepada Ranbir Kapoor, kakak ipar Alia Bhatt dan anak sulung kepada Rishi Kapoor dan Neetu Singh. Kakak sepupu juga kepada Kareena Kapoor Khan dan Karishma Kapoor. Dua orang lagi dari geng Delhi ialah Shalini Passi, seorang art collector dan isteri kepada taikun di Delhi sementara Kalyani Saha adalah bekas timbalan presiden butik terkenal, Dior India. 

Teruja bila tengok ada nama Riddhima sebab dia jarang involve dengan industry filem, selalu nampak dia pun bila Kapoor Khandan buat Christmas party ataupun any events yang dia join. For me, dia macam Ranbir, jenis yang private and reserved tapi bila tengok dia join show ni, dah boleh agak yang dia cuba buat networking untuk anak-anak dia. And I was right sebab anak perempuan dia nak jadi pelakon dan suka dengan Ananya Panday. Dalam show ni boleh tengok dia menyembang dengan Bhavna dan Chunky. 

Expectation I meleset tentang Riddhima bila karakter sebenar dia terserlah teruk dalam musim ketiga. Tak hairan lah kalau Babita, Bebo dengan Lolo tak rapat dengan Neetu dan Riddhima, so toxic yaar. Privileged, check. Annoying, check. Bully, check. Attention seeker, check. Nampak sangat dia cemburu dengan Bollywood Wives yang suka kacau Shalini. I mean, kalau I jadi geng Bollywood Wives pun I akan kacau Shalini, tanya macam-macam sebab banyak benda Shalini buat yang menarik perhatian. Riddhima? Membosankan. 

Dia boleh pulak bitter Bollywood Wives tak tanya apa langsung pasal dia padahal dia tak pernah cerita pun pasal dia. Masa pajama party tu tak perlu pun dia nak marah Shalini. Merepek sangat bila dia organize safari tour tapi dia takut nak join. Dah la pakai dress pergi safari. Masa main basikal tu pun sama. Memang patut lah Maheep menyampah dengan dia. 

Aneh juga lah bila KJo bawa masuk Kalyani sebab dia bukannya isteri kepada sesiapa pun tapi fabulous, yupp dia memang fab tapi dalam dunia dia je lah. Cara dia bercakap scary dengan ekspresi muka dia yang garang. Dari awal episod I terpesona dengan Shalini Passi sebab dia cantik, extra from head to toe, unik dan menarik untuk ditonton. Kalau geng Bollywood Wives suka tengok Shalini dari awal jumpa dekat Episod 1, I pun suka tengok Shalini. Banyak juga iconic quotes dia dalam musim ni. 

Tapi tak setuju bila dia cakap Bollywood Wives suka melaram setiap masa padahal tak ada yang tengok pun. Sama je lah dengan dia, setiap hari pakai couture dress untuk apa? Bukan ada orang kisah pasal dia pun sebelum ni. At least the Bollywood Wives setiap hari build networking. Dekat depan kamera mungkin tak nampak tapi bukan senang-senang boleh rapat dengan KJo dan Gauri atau designers lain. Macam Parineeti cakap, siang sampai malam kena jumpa ramai orang supaya stay relevant di Bollywood.

Kalau dalam Season 1, Gauri buat parti untuk Bollywood stars, Season 2 pula promote furniture baru dia, dalam Season 3 pula Gauri Khan promote restoran baru dia. Dia memang tak boleh duduk diam dekat Mumbai eh, no wonder net worth dia maintain tinggi sama level dengan Shah Rukh Khan. Musim ketiga ni Gauri nakal sikit lah sebab bagi kejutan dekat Bollywood Wives. Worth to watch. 

Musim 3 ni tak berapa syok compared to previous season for me sebab nampak Bollywood Wives tak boleh geng dengan Delhi bila  culture dan lifestyle tak sama. Lepastu tak banyak cameo dari Bollywood stars macam dua musim lepas. Nasib baik ada juga penampilan khas dari Ranbir Kapoor, Neetu Singh, Ananya Panday, Shanaya Kapoor, Khushi Kapoor, Manish Malhotra, Orry, Ekta Kapoor dan Saif Ali Khan. Berdekah teruk masa editor letak klip Maheep teka nama penulis buku sebelah klip Saif Ali Khan. 

My favourite Bollywood Wife remain the same, it’s Maheep. Personaliti dan karakter kitorang sama dan dia ada solid reason untuk marah dan terasa hati dengan Seema. Tak patut lah Seema paksa Maheep untuk rapat dengan dia macam dulu sebab apa yang dia buat tu memang melampau. Memang Seema patut asingkan diri dari semua orang tapi bila dah buat plan dengan orang bukannya ditch macam tu je. Semua orang pun dah tahu perangai Seema macam tu. Hopefully dalam Season 4 nanti Maheep dengan Seema makin okay, naturally tanpa perlu dipaksa. 

I always love when Seema discussing things with Nirvaan. Cara Nirvaan berbincang dan bagitahu Seema kena buat sekian sekian tu matang sangat, sama macam dalam Season 2. I selalu menyampah tengok Sohail tapi Nirvaan ni a better version of Sohail walaupun muka diorang lebih kurang. Masa Maheep Kapoor jumpa Shanaya dengan Jahaan masa lunch pun comel bila Jahaan panggil mama dia yang tengah sibuk menyembang. Walaupun Maheep jenis loud tapi anak-anak dia semua ikut perangai Sanjay Kapoor, sopan je bila bercakap. Masa Karva Chauth comel tengok Bollywood Wives sweet dengan suami masing-masing.

Sembang pasal wardrobe, Bollywood Wives makin cantik makin fabulous, mungkin sebab dah dapat banyak attention dari paps. Bhavna makin cantik musim ni. Riddhima dengan Kalyani kadang hit kadang miss walaupun bff dengan Manish Malhotra. Shalini is the queen. Outfit dia, jewelleries dia letops. Hairstyle dia pun on point. I suka ye semua dalam ni tak stuck dengan bun hairstyle macam Bollywood actress yang baru kahwin. Anyway, I had fun but please no more Delhi. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.6 = 8.2/10

Movie Review | Speak No Evil (2024)


Director: James Watkins
Writer: James Watkins
Cast: James McAvoy, Mackenzie Davis, Aisling Franciosi, Alix West Lefler, Dan Hough, Scoot McNairy
Production Company: Blumhouse Productions
Distributor: Universal Pictures, Prime Video, AppleTV, VUDU
Genre: Horror / Thriller
Running Time: 110 minutes
Release Date: 9 September 2024 (DGA Theater), 13 September 2024 (United States)
Trailer:


Kisah bermula dengan percutian Louise (Mackenzie Davis) dan Ben Dalton (Scoot McNairy) di Itali bersama anak perempuan tunggal mereka, Agnes (Alix West Lefler). Di sana mereka berkenalan dengan Paddy (James McAvoy), isterinya, Ciara (Aisling Franciosi) dan anak lelaki mereka, Ant (Dan Hough). 

Tak ambil masa yang lama untuk kedua-dua keluarga berkenalan lebih rapat dan mesra sehingga percutian mereka berakhir dan Paddy menjemput Ben sekeluarga ke rumah mereka di kawasan terpencil di Amerika. Ben pujuk Louise dan Agnes ke sana untuk hilangkan tekanan sebelum Krismas. Mereka sekeluarga disambut baik oleh Paddy dan Ciara. 


Paddy pernah bekerja sebagai doktor kemudiannya berhenti dan habiskan masa di farmhouse. Dia sudah berkahwin dengan Ciara sejak 17 tahun lepas dan membesarkan Ant yang mempunyai penyakit di mana lidahnya kecil dan tak mampu bercakap. Ant sentiasa menyendiri kerana keadaan dia yang berbeza. 

‘Technology's advanced incredibly, but emotionally speaking, we're all still just cave dwellers. it's all this perfect life, Instagram, Facebook bullshit. Everybody talking but nobody honest. It's left us impatient and stressy.’ - Paddy


Semasa Ben buang sampah di belakang rumah, Ant mendekatinya dan tunjukkan lidahnya kepada Ben. Terasa canggung dengan situasi tersebut, Ben cuba pujuk Ant tapi Paddy memanggil mereka berdua masuk ke dalam rumah. Louise ajak Ben untuk pulang ke rumah keesokan harinya tapi Ben mula selesa berada di situ. Louise tahu ada sesuatu yang tidak kena dengan cara Paddy dan Ciara melayan Ant. 

Naskhah Speak No Evil arahan James Watkins adalah remake kepada filem Danish yang diarahkan Christian Tafdrup dengan tajuk yang sama dan diterbitkan pada tahun 2022. Masa tengok Ben dengan mudah percaya dengan kata-kata Paddy, terfikir macam mana dia jerat kesemua mangsa dia. Bila tengok Paddy menyembang dengan Ciara tentang hidup mewah dalam teknologi masa makan malam di rumah Mike, dah boleh nampak yang Paddy dah jumpa pattern mangsa dia. 


Lakonan James McAvoy antara kekuatan filem terbitan Blumhouse Production sebagai seorang yang dominan dan alpha male. Dia tahu macam mana nak pujuk Ben supaya tinggal dengan dia lebih lama dan selesa tinggal di situ sampai Ben terjerat dalam perangkap. Kalau watak Ciara lebih mengikut kata-kata Paddy, Louise pula mengatur dan menjaga suami dan anaknya, mungkin sebab tu juga dia lebih cepat tangka pada sesuatu yang tak kena dengan keluarga tersebut. 

Dekat first half lebih kepada mengenali keluarga Ben dan keluarga Paddy kemudian bila cerita bergerak ke second half, momentum bertukar kepada fast paced sebab Agnes cuba selamatkan keluarga dia dari menjadi mengsa Paddy dan Ciara. Geram juga lah bila tengok Agnes tak faham apa yang Ant bagitahu dia tapi logik lah juga sebab Agnes duduk dalam environment yang terjaga. Tengok TV pun jarang sebab fokus belajar je. 


Makin saspens bila tengok Ben dan Louis selamatkan diri dari Paddy sebab apa yang diorang rasa tu real, masing-masing cuma orang biasa dan pertama kali berjumpa dengan psiko. Tak ada satu pun kelebihan yang berpihak pada pasangan tu. Bertarung pun di kawasan Paddy, dalam rumah Paddy yang dia tahu serba-serbi. 

Walaupun Speak No Evil berjaya stay true pada genre dia tapi Ben dengan Louise ni memang merepek juga lah sebab Ant tu pakai baju yang sama dari awal diorang jumpa tapi sekali pun diorang tak pernah pelik. Bilik Ant dekat loteng, kecil tanpa gambar Ant langsung, tak ada gambar sekolah pulak tu, langsung tak ada yang bertanya. Memang patut lah dengan mudah Paddy tipu mereka sekeluarga. Worth to watch anyway. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.8/10