Movie Review | Zara Hatke Zara Bachke (2023)

Sunday 30 June 2024


Director: Laxman Utekar
Writers: Maitrey Bajpai, Ramiz Ilham Khan
Cast: Vicky Kaushal, Sara Ali Khan, Inaamulhaq, Sharib Hashmi, Kanupriya Pandit, Rakesh Bedi, Neeraj Sood, Akash Khurana
Production Companies: Maddock Films, Jio Studios
Distributor: Pen Marudhar Cine Entertainment, JioCinema
Genre: Romantic / Comedy
Running Time: 132 minutes
Release Dates: 2 June 2023, 17 May 2024 (JioCinema)
Trailer:


Menggunakan tema skim perumahan Kerajaan, filem Zara Hatke Zara Bachke mengisahkan tentang sepasang suami isteri, Kapil (Vicky Kaushal) dan Somya Chawla Dubey (Sara Ali Khan) yang tinggal di daerah Indore, India. 

Sejak 6 bulan selepas kedatangan ibu bapa saudara Kapil ke rumah orang tuanya, dia dan isteri tidak dapat ruang untuk tidur dan tinggal dengan selesa. Hampir setiap malam juga mereka terpaksa tidur bersama Sajjan (Vivan Shah) dan mengganggu waktu bersama mereka. Somya juga menyampah sentiasa dipandang rendah oleh mak cik Kapil (Kanupriya Pandit) hanya kerana perbezaan kaum. 


Satu hari Somya dapat tahu rakan sekerjanya dapat sebuah rumah menerusi skim perumahan Kerajaan. Disebabkan Somya dan Kapil tinggal bersama keluarga di rumah kepunyaan orang tua maka mereka tidak layak mendaftar skim perumahan tersebut. 

Kerani Bhagwan Das (Inaamulhaq) yang cuba mengaut keuntungan dari skim tersebut cadangkan supaya Somya dan Kapil bercerai sehingga permohonan diluluskan. Selain dari bercerai, mereka berdua juga perlu membayar Rs400,000 secara tunai kepada kerani tersebut supaya nama Somya dapat dimasukkan dalam pemilihan seterusnya. 


Awalnya Kapil tidak bersetuju dengan cadangan tersebut kerana dia sayangkan Somya sejak dari hari pertama mereka bercinta. Namun kerana desakan Somya dia terpaksa menurut saja agar mereka berdua selesa hidup di rumah baru tanpa perlu tidur di lantai ruang tamu. 

Naskhah romantik komedi arahan Laxman Utekar mempunyai skrip yang sederhana dengan lakonan yang berlebihan terutamanya pelakon sampingan. Komedi yang dimasukkan dalam beberapa babak pun over macam babak di mahkamah bila Manoj Bhagel (Himanshu Kohli) sengaja tinggikan suara supaya Hakim setuju dengan permintaan dia. Sama juga bila ketua penjaga, Daroga (Sharib Hashmi) tanya banyak soalan bila penyewa atau pelawat masuk ke apartment yang dijaga. 


Bukan pertama kali filem Bollywood menjadi medium untuk menceritakan perihal skim yang dibawa Kerajaan. Filem Toilet: Ek Prem Katha (2017) atau Sui Dhaaga (2018) antara filem yang menggunakan tema yang sama namun mempunyai jalan cerita dan olahan yang menarik. Berbeza dengan Zara Hatke Zara Bachke hanya fokus pada kekecohan dan komedi yang berlebihan. Tak diceritakan apa kriteria yang diperlukan untuk memiliki rumah di bawah Skim Perumahan Kerajaan dan ulas lebih lanjut tentang skim tersebut. 

Jalan cerita Zara Hatke Zara Bachke juga boleh diagak apa konfliknya selepas mereka berdua berjaya bercerai di mahkamah. Sama juga jalan penyelesaian oleh Somya dan Kapil buatkan separuh masa kedua terlihat bosan. Plot twist yang dimasukkan untuk meningkatkan elemen dramatic juga tak membantu kerana perangai watak tersebut menyakitkan hati dan tak layak mendapat simpati pun. 


Nasib baik lah filem terbitan Maddock Films dan Jio Studios mempunyai himpunan lagu yang mengasyikkan hasil gubahan komposer duo, Sachin–Jigar. Lagu Tere Vaaste, Phir Aur Kya Chahiye dan Sanjha mempunyai lirik romantis dari Amitabh Bhattacharya memberi impak pada kehidupan Somya dan Kapil. 



Pertama kali Vicky Kaushal digandingkan bersama Sara Ali Khan yang lebih muda dan baru dalam dunia lakonan. Banyak yang Sara belajar dari Vicky and yes, lakonan Sara improved dalam filem Zara Hatke Zara Bachke. Mungkin juga Sara selesa dalam karakter yang lantang dan banyak bercakap macam Somya sebab watak dia dalam Atrangi Re (2022) juga lebih kurang sama karakternya.

Filem Zara Hatke Zara Bachke boleh jadi naskhah yang sarat dengan mesej sosial yang berkisar tentang hidup bersama extended family tapi sebab penulis beria sangat nak masukkan elemen komedi dengan music background yang berlebihan, pengalaman menonton tu jadi tak berapa nak syok. But still, it’s a good one-time watch.  

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.4 = 5.8 /10

Director: Park Hee-Kon
Writers:  Park Hee-Kon, Kim Dong-Hoo
Cast:  Shin Hae-Sun, Kim Sung-kyun, Lim Chul-soo, Lee Joo-young, Kang Tae-oh
Production Company: 
Distributors: PLUSM entertainment, GSC Movies (Malaysia)
Genre: Thriller
Running Time: 101 minutes
Release Dates: 30 August 2023 (Korea), 28 September 2023 (Malaysia)
Trailer :


Filem thriller arahan Park Hee-kon mengisahkan tentang Soo-hyun (Shin Hae-sun) yang diancam bahaya setelah membeli barangan terpakai di platform atas talian. Soo-hyun berasa berang setelah mesin basuh yang dibelinya tidak boleh dipakai. Dia mencari penjual barang tersebut setelah akaun ditutup dan usahanya berhasil. Setelah meninggalkan beberapa komen kepada pembeli lain supaya tidak tertipu dengan scammer tersebut, Soo-hyun mula diganggu di alam nyata. 

Setiap hari Soo-hyun akan diganggu oleh nombor tak dikenali sehingga menganggu rutin hariannya. Soo-hyun malah mendapat tempahan makanan yang dipesan menggunakan namanya. Rumahnya juga dilawat oleh lelaki miang yang perlukan khidmat pelacur di tengah malam. Sehingga lah individu tersebut mula memeras ugut dengan jumlah wang yang besar.


Soo-hyun melakukan laporan polis namun pihak polis tidak dapat membantu banyak selain minta Soo-hyun untuk bertenang sehingga keadaan reda. Sebarang provokasi dari Soo-hyun cuma akan meningkatkan lagi gangguan kerana tiada sebarang maklumat yang jelas tentang individu tersebut.  

‘They pull these tricks. They do this to make you give up. Why do you incite him instead of waiting?’ - Detective Na


Tanpa pengetahuan Soo-hyun pemilik akaun tersebut merupakan pembunuh psiko yang pecah masuk ke rumah mangsa dan bunuh tanpa belas. Detektif Joo Cheol-ho (Kim sung-kyun) dan Detektif Na Seung-hyun (Kang Tae-oh) ditugaskan untuk menangkap pembunuh tersebut. 

Filem thriller yang ditulis oleh Park Hee-Kon dan Kim Dong-Hoo benar-benar mengerikan dari cara pembunuh menganggu mangsa atau membunuh. Tak banyak screentime atau ruang yang diberikan pada antagonis tapi kreatifnya pengarah berikan fokus kepada watak Soo-hyun yang mulanya berani dan baran hingga bertukar risau akan keselamatan diri. Perubahan karakter yang terjadi pada Soo-hyun relatable juga lah dengan kehidupan seharian kita, sebab tu mudah untuk rasa takut bila watak Soo-hyun mula diserang. 


Platform jual beli barang terpakai bukan sesuatu yang asing dalam kehidupan kita jadi bila penulis masukkan risiko dan bahaya dari kaedah pembelian ni buatkan kita berfikir banyak kali untuk pilih barang terpakai. Kalau sebelum ni banyak dari genre seram, kali ni genre thriller pula. Tapi kalau ikutkan pun, barang elektronik tak payah lah beli second hand sebab material dia tak tahan lama pun. Macam dalam filem Target: Don’t Buy the Seller ni, mesin basuh senang sangat rosak sebab jangka hayat motor pun pendek, lebih kurang dalam 5 tahun. Kalau rajin guna lagi cepat dia rosak. Di zaman kapitalis, tak ada barang yang boleh tahan lama sebab memang kualiti dibikin berdasarkan sistem keuntungan bukannya dari perspektif pengguna. 

Filem Target: Don’t Buy the Seller terbitan Studio Pieona menggunakan khidmat sinematografi dari Baek Yoon-Seok yang menggunakan teknik kamera dengan bagus. Close-up dipilih untuk menggambarkan riak muka Soo-hyun setiap kali diganggu dan hampir dibunuh oleh watak antagonis. Baek Yoon-seok juga kreatif menggunakan pencahayaan dan medium melalui props untuk menggambarkan situasi dengan cemerlang. 


Naskhah yang diadaptsikan secara longgar dari kes jenayah yang berlaku di Korea Selatan dan pernah ditayangkan dalam siasatan jurnalis dalam ‘Unanswered Questions” mempunyai pace yang sederhana untuk beri ruang kepada elemen saspens dan thriller menggerakkan cerita dengan baik. Tak banyak sangat screentime yang diberikan kepada pihak luar seperti dua detektif yang menyiasat kes Soo-hyun sebab pengarah nak penonton hidup dalam dunia mangsa. 

Walaupun ada beberapa kelemahan dalam filem Target: Don’t Buy the Seller yang berdurasi selama 101 minit tapi boleh tahan lah sebagai naskhah thriller yang menggerunkan. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 8.9/10

Movie Review | Maharaj (2024)


Director: Malhotra P. Siddharth
Writers: Sneha Desai, Vipul Mehta, Kausar Munir
Cast: Junaid Khan, Sharvari Wagh, Jaideep Ahlawat, Shalini Pandey
Production Companies: Safe Passage Pictures, Yash Raj Films
Distributor: Netflix
Genre: Drama
Running Time: 131 minutes
Release Dates: 21 June 2024
Trailer:


Filem Maharaj mengisahkan tentang Karsan Das Mulji (Junaid Khan) yang baru saja pulang dari Bombay setelah tamat pengajian dan bekerja sebagai seorang guru. Minatnya dalam bidang penulisan digunakan untuk mengutarakan masalah-masalah sosial yang berlaku di Gujrat pada ketika itu. Awalnya Karsan menulis untuk sebuah syarikat akhbar namun apabila artikel tentang penganiyaan yang dilakukan oleh Jadunathji Brijratanji Maharaj (Jaideep Ahlawat) ditolak, Karsan memilih untuk buka syarikat akhbar sendiri iaitu Satya Prakash.

Jadunath a.k.a JJ memperdaya kaum wanita yang dihantar oleh keluarga dengan meniduri mereka atas alasan mendapatkan rahmat dari Dewa Krishna. Masyarakat di situ percaya sekiranya ritual tersebut dilakukan, keluarga mereka akan terjamin di dunia dan akhirat. JJ bukan saja dikhabarkan mempunyai keturunan dewa malah dengan pemeritahannya, daerah tersebut semakin maju dan berkembang. JJ juga mempunyai hubungan diplomatic yang erat dengan pihak British.


‘I’m responsible for maintaining the balance and harmony in society. Anyone disturbing that balance needs to be punished. Otherwise, every commoner will treat Haveli as a spittoon to be spat in.’ - JJ

Karsan Das cuma seorang manusia biasa dan lahir dari kasta rendah. Kerana ilmu yang dipelajari, dia cuba mengubah pemikiran dan gaya hidup masyarakat di situ. Karsan Das yang berfikiran liberal dan sakit hati dengan kerelaan tunangnya, Kishori (Shalini Pandey) bertindak untuk putuskan pertunangan mereka. Akibatnya, dia dibuang oleh keluarga. 


Namun perjuangan dia disokong oleh Saurabhji (Viraf Patel) dan Viraaj (Sharvari Wagh). Pelbagai cara yang dilakukan oleh Karsan Das dihalang oleh JJ sehingga notis tuntutan saman dikeluarkan lalu dibicarakan di mahkamah. 

Filem terbitan Yash Raj Films menjadi debut platform kepada anak sulung Aamir Khan, Junaid Khan. Sebelum ni Junaid fokus dengan lakonan teater tapi tak sangka pula dia minat untuk berlakon filem. Nampak ketara perubahan dia bila turun berat untuk lakonkan watak Karsan Das. Lakonan Junaid tak lah cemerlang tapi tak juga teruk kalau nak dibandingkan dengan pelakon baru yang lain. Ada beberapa babak dia nampak tenggelam dengan Sharvari Wagh dan Shalini Pandey tapi kebanyakan masanya dia deliver watak Karsan yang lantang bersuara, berani dan bijaksana dengan bagus tanpa rasa kekok. 


Kalau nepo babies yang lain pilih untuk berlakon dalam filem aksi dan romantik, Junaid bagi impression yang bagus dengan berlakon dalam filem drama bersejarah yang diadaptasikan dari kisah benar sepertimana tercatit di dalam novel karya nukilan Saurabh Shah. Junaid rendah diri bagitahu media yang dia tak sesuai berlakon dalam romantic movies tapi babak romantik Karsan Das dengan Kishori atau Viraaj terlihat menjadi. Bukan fizikal yang jadi taruhan dalam filem romantik tapi chemistry dan skrip yang bagus. Muka Junaid bila dah kurus pun ada iras Sunny Singh. Kalau Sunny boleh dapat movie offer yang banyak, Junaid pun boleh la kan?

Sinematografi dari Rajeev Ravi menggambarkan keadaan kota Gujrat pada kurun ke-19 dengan baik walaupun ada beberapa latar tempat terlihat seperti di dalam studio. Haveli yang menjadi tempat masyarakat di situ beribadah digambarkan secara mewah sesuai dengan karakter JJ. Lakonan Jaideep Ahlawat sebagai JJ tak kurang hebat juga dalam Maharaj cuma dia tak dapat banyak dialog yang kuat. Pertembungan antara JJ dan Karsan Das pun tak banyak terutamanya babak di kamar mahkamah. 


Memandangkan filem Maharaj bergenre drama jadi perbicaraan mereka tak ambil banyak screentime tapi penulis dan pengarah lebih fokus pada dialog preachy Karsan Das untuk selamatkan masyarakat di situ. Template film Maharaj tak lari jauh dari filem sosial yang diterbitkan di Bollywood tapi not bad lah untuk ambil tahu bagaimana masyarakat dimanipulasi oleh susuk figura yang dihormati. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.2/10

‘Pahabaq, Kedah!’, Sepahtu Reunion Live Tour Kembali Berjenaka

Friday 28 June 2024

‘Pahabaq, Kedah!’, Sepahtu Reunion Live Tour Kembali Berjenaka | Berlangsung pada 5 dan 6 Julai ini di Stadium Sultan Abdul Halim

Astro kembali menjelajah bersama Sepahtu, kumpulan pelawak popular kegemaran Malaysia, ke Alor Setar, Kedah dalam Sepahtu Reunion Live Tour 2024 pada 5 dan 6 Julai ini di Stadium Sultan Abdul Halim.

Jep, Rahim, Pak Ya dan Ebby Yus telah berkecimpung dalam dunia komedi selama hampir sedekad sebagai Sepahtu dan sering menggegarkan industri ini di mana-mana sahaja mereka berada. Kejayaan penjelajahan mereka sebelum ini telah mendapat sorakan yang kuat serta reaksi yang memuaskan, sekaligus mencipta kumpulan peminat tegar yang sentiasa menantikan ketibaan mereka dengan sketsa yang baharu.

Menyahut permintaan para peminat yang ingin melihat mereka beraksi sekali lagi, Astro kini menyambung penjelajahan ini buat tahun yang ketiga selama dua hari bersama-sama dengan warga Kedah. Jelajah kali ini membawa tema dan jalan cerita baharu untuk menghiburkan para peminat di Kedah yang sentiasa memberi sokongan luar biasa, di samping mengekalkan elemen-elemen yang kelakar dan menyeronokkan.

Keistimewaan Sepahtu Reunion Live Tour adalah elemen interactive yang diterapkan bersama para penonton di lokasi, serta kehadiran rakan-rakan selebriti dan tetamu undangan misteri yang menjadi penantian para penonton pada setiap tahun. Namun pada penjelajahan kali ini, para penonton turut boleh meluangkan masa di acara Hello! Kedah Astro yang akan berlangsung di luar stadium pada 5 Julai dengan pelbagai keseronokan yang disediakan seperti Food Truck, persembahan Wayang Pacak, permainan dan banyak lagi sebelum rancangan Sepahtu Reunion Live bermula.

Ketua Saluran Astro Warna, Norzeha Mohd Salleh, berkata, “Setiap kali kami melakukan Sepahtu Reunion Live Tour, sorakan dan tepukan yang kami terima amat memberangsangkan. Reaksi sebegini sentiasa memberi inspirasi kepada kami untuk menganjurkan lebih banyak aktiviti bersama para peminat yang sentiasa menyokongSepahtu. Pada tahun ini, kami sekali lagi menyambung penjelahan ini untuk memberi peluang kepada para peminat di Kedah berjumpa dengan pelawak kegemaran mereka.

Berlangsung selama dua hari, kami ingin memberi peluang yang secukupnya kepada semua peminat untuk menyaksikan persembahan mereka yang penuh gelak tawa. Kami berharap para peminat teruja dengan sketsa-sketsa yang bakal dipersembahkan oleh mereka, serta penjelajahan-penjelajahan lain yang pastinya akan diumumkan kemudian di platform kami. Akhir kata, kami tidak sabar untuk berjumpa dengan anda semua di Kedah pada Julai ini”, tambah Norzeha. 

Para peminat yang ingin menonton Sepahtu secara LIVE di Stadium Sultan Abdul Halim, Kedah boleh mendapatkan tiket di www.ticket2u.com.my dengan harga diskaun eksklusif untuk kesemua Zon. Tiket VIP telah berjaya dijual habis dan tiket untuk zon lain sedang dijual dengan pantas (selling fast). Dapatkan tiket berserta diskaun ekslusif sementara masih ada!

Hello Kedah! Bersama Sepahtu

Sempena Sepahtu Reunion Live Tour 2024, Sepahtu juga akan membuat penampilan istimewa di acara Hello! Kedah yang akan berlangsung pada 5 Julai 2024 di lokasi yang sama. Melalui Hello Kedah!, para tetamu boleh bertemu dan berinteraksi dengan watak TV kegemaran mereka termasuk Sepahtu serta menikmati tawaran kandungan Astro yang meluas dan produk terkini Astro termasuk Ultra Box, Astro Fibre dan Astro GO secara langsung.

Sepahtu Reunion Live Tour 2024 turut akan ditayangkan secara langsung di Astro Warna (saluran 107) pada hari dan masa yang sama, serta boleh distrim menerusi On Demand di Astro Box dan Astro GO.

Viu Malaysia Lancarkan Siri Supernatural Thriller Terbaharu Viu Original Nafsu

Thursday 27 June 2024

Viu Malaysia Lancarkan Siri Supernatural Thriller Terbaharu Viu Original Nafsu | Menerokai Sisi Gelap Godaan Dan Tahap Keinginan Manusia

Viu, perkhidmatan penstriman video OTT pan serantau milik PCCW melancarkan Viu Original terbaharu Nafsu yang dibarisi oleh barisan pelakon hebat seperti Kamal Adli, Azira Shafinaz, Aqasha, Khayrisyah Kemal dan Nia Atasha. Drama bersiri 8 episod terbitan Infinitus Productions ini merupakan siri Viu Original yang ke-26 ditayangkan di Malaysia dan akan mula ditayangkan pada 27 Jun dengan episod baru pada setiap hari Khamis.

Nafsu menyingkap kisah di sebalik kawasan setinggan dan lorong gelap Kuala Lumpur dan lelaki bernama Sam yang menipu dan menyamar sebagai bomoh demi kelangsungan hidup. Bersama-sama rakannya, Suria, mereka mengaut duit golongan atasan yang mudah terpedaya dengan ilmu hitam. Namun hakikatnya, Sam memang mempunyai deria keenam dan pernah diajar ilmu Ruqyah semasa kecil, tetapi Sam menolak keupayaan itu kerana suatu tragedi. Apabila Dina, bekas kekasih Sam datang meminta pertolongan mencari Alia, adik perempuannya yang hilang selepas mendengar suara-suara aneh, Sam cuba menerima anugerahnya bagi membantu Dina. Kehilangan Alia cumalah satu permulaan kepada suatu ancaman yang lebih besar, melibatkan kumpulan ajaran sesat daripada golongan elit yang diketuai seorang lelaki misteri penuh karisma bernama Gusti. Disertai Dina dan Suria, Sam bakal diduga dengan perkara-perkara di luar jangkaan akal sementara bandar Kuala Lumpur menyaksikan rancangan besar Gusti berjalan.

Pengurus Negara Viu Malaysia, Kingsley Warner berkata “Setelah kejayaan menghasilkan naskah berbentuk thriller seperti Hilang dan Nenek Bongkok Tiga, kami sangat teruja untuk membawakan sebuah lagi naskah buat peminat yang gemarkan siri bergenre ini. Dengan jalan cerita yang memukau, elemen mendebarkan serta watak-watak yang ditonjolkan menjadikan Nafsu adalah pilihan tepat untuk ditambahkan dalam senarai siri Viu Original kami.”

“Para pelakon kami, Kamal Adli, Azira Shafinaz dan Aqasha merupakan nama yang sinonim dengan siri Viu Original. Sebelum ini mereka pernah membintangi Viu Original Black S1 & S2, Ijab Kabut dan Hilang. Nafsu merupakan gandingan pertama mereka bertiga di dalam siri yang berbentuk supernatural dan thriller. Pengalaman dan variasi kemahiran lakonan tersendiri mereka pastinya akan memberikan penonton pengalaman menonton yang lebih tulen dan menarik,” tambah Kingsley.

Nafsu menjanjikan sebuah pengalaman menonton yang tidak akan dilupakan, berlatarbelakangkan lokasi menarik dan bersejarah di Malaysia, hiruk-pikuk jalan di kota metropolitan Kuala Lumpur, Janda Baik dan Batu Cave. Garapan sinematografi yang banyak bermain dengan cahaya di dalam siri ini akan membangkitkan mood seram dan mendebarkan serta memberi pengalaman menonton yang berbeza. Bukan itu sahaja, tenaga produksi berusaha keras bagi mengekalkan keaslian lokasi dan menggambarkan hakikat kawasan kejiranan dalam siri ini.

Diarahkan oleh Sein Qudsi, ini merupakan naskah ketiga arahannya bagi Viu Original. Bersama Ghaz Abu Bakar, Sein telah mengarah musim kedua Viu Original Black (2021), sebuah adaptasi drama Korea dengan tajuk yang sama. Karya mereka telah menobatkan mereka anugerah kebangsaan untuk Pengarah Terbaik (Fiksyen) di Asian Academy Creative Awards 2021.

Sein turut menggubah lagu tema Viu Original Nafsu ini berjudul “Kala Tiba” yang dinyanyikan oleh penyanyi terkenal, Marsha Milan. Penonton boleh menonton Viu Original Nafsu di aplikasi Viu, yang boleh dimuat turun secara percuma di App Store, Google Play, Huawei App Gallery dan TV pintar terpilih, serta di laman web www.viu.com.

Untuk mengetahui lebih lanjut, muat turun Viu di App Store atau Google Play, atau layari www.viu.com. Ikuti kami di Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, dan TikTok.

***************************************

Tentang Viu

Viu, perkhidmatan penstriman video OTT serantau terkemuka PCCW, terdapat di 16 buah negara di Asia, Timur Tengah dan Afrika Selatan, dengan lebih 62 juta pengguna aktif bulanan (“MAU”) sehingga Disember 2023. Pada Julai 2023, PCCW dan CANAL+ membentuk perkongsian strategik untuk mempercepatkan pertumbuhan Viu, menjadikan CANAL+ pemegang saham minoriti dalam Viu.

Perkhidmatan Viu tersedia secara percuma dengan sokongan iklan dan juga langganan premium yang terdiri daripada beberapa pilihan langganan.

Viu menawarkan siri TV, filem terbaharu dan program gaya hidup dalam bahasa tempatan dan serantau beserta sarikata daripada pembekal kandungan terkemuka, serta produksi di bawah jenama “Viu Original”. Viu juga menawarkan fungsi penstriman dan ciri muat turun kandungan yang mesra pengguna, dan boleh disambungkan ke pelbagai peranti. Viu juga membekalkan pengalaman tontonan terbaik tanpa mengira peranti atau rangkaian internet.

Perkhidmatan penstriman ini boleh diakses melalui aplikasi Viu (secara percuma di App Store dan Google Play) pada telefon pintar dan tablet, TV pintar, serta di laman web www.viu.com

Selain itu, Viu Scream Dates pula merupakan acara bertemu peminat yang ditawarkan oleh Viu di seluruh pasarannya. Viu Scream Dates diadakan bertujuan untuk memperluaskan pengalaman Viu di luar skrin dengan mendekatkan para selebriti dengan peminat mereka melalui acara dan pengalaman langsung. Viu International Limited, melalui anak syarikatnya Moov (Hong Kong) Limited, turut mengendalikan MOOV, penstriman muzik digital popular dan perkhidmatan konsert muzik secara langsung di Hong Kong.

Tentang PCCW Limited

PCCW Limited (SEHK: 0008) ialah syarikat telekomunikasi, media, solusi IT, pembangunan dan pelaburan hartanah serta perniagaan lain antarabangsa yang berpusat di Hong Kong.

Syarikat ini memegang saham majoriti HKT Trust and HKT Limited, pembekal perkhidmatan telekomunikasi terulung di Hong Kong dan juga pengendali terkemuka talian tetap, jalur lebar, komunikasi mudah alih dan perkhidmatan hiburan media. HKT membekalkan solusi berintegrasi menggunakan teknologi baru untuk membantu perusahaan dalam menambah baik perniagaan mereka. HKT juga telah membina ekosistem digital berintegrasi dengan program kesetiaan, e-dagang, pelancongan, insurans, Analisis Data Besar, teknologi kewangan dan perkhidmatan teknologi kesihatan untuk mengeratkan hubungannya dengan pelanggan.

PCCW memiliki kumpulan multimedia dan hiburan bersepadu di Hong Kong yang terlibat dalam penyediaan perkhidmatan video over-the-top (“OTT”) secara tempatan dan serantau, penghasilan kandungan, pengurusan artis dan pengurusan acara.

Melalui HK Television Entertainment Company Limited, PCCW juga mengendalikan perkhidmatan TV percuma domestik di Hong Kong.

Selain itu, PCCW juga memegang kepentingan dalam Pacific Century Premium Developments Limited dan pelaburan luar negara lain.

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang PCCW, sila layari www.pccw.com.

Pengurusan Bakat & Label Rakaman terulung Malaysia, Rocketfuel Entertainment, telah mengumumkan penstrukturan semula dengan memperkenalkan tiga pelantikan kanan baharu - Wee Sher Leen sebagai Ketua Rocketfuel Entertainment, Mathan Rajasingam sebagai Ketua Komersial dan Syakireen Othman yang menyertai sebagai Ketua Muzik dan Kandungan. Mereka bernaung di bawah pimpinan Prem Anand, Naib Presiden Rocketfuel Entertainment.

“Kami sangat teruja untuk meneruskan pertumbuhan dan operasi kami dengan pasukan baharu ini. Ketiga-tiga pelantikan ini membawa banyak pengalaman dan rekod yang terbukti dalam pengurusan bakat, kandungan, muzik dan jualan kepada Rocketfuel. Kami berada pada kedudukan yang baik untuk menjalankan rancangan pertumbuhan kami dalam pemasaran digital, kandungan dan pencipta pada 2024”, kata Prem Anand, Naib Presiden Rocketfuel.

Rocketfuel dikaitkan dengan beberapa bakat kegemaran di Malaysia termasuk Zizan Razak, Zul Ariffin, Sherry Alhadad, Lisa Surihani, Nabil Ahmad dan Hawa Rizwana. Mengukuhkan kedudukan uniknya dalam ruang bakat dan muzik, kerjasama strategik Rocketfuel bersama Astro, sooka, NJOI dan platform digital lain memberi kelebihan maksima kepada pasukan baharu itu untuk meningkatkan jangkauan kepada bakat dan pelanggannya.

Contoh utama ialah penampilan sulung penyanyi terkenal Malaysia Hael Husaini dalam siri drama ‘My Famous Ex Boyfriend’, yang juga menjadi landasan pelancaran untuk album Hael, ‘Atonim Part 1’. Lagu album itu telah ditampilkan sebagai lagu runut rasmi untuk siri ini dan ia membantu dalam mendahului carta di YouTube, iTunes dan Apple Music semasa pelancaran.

Pasukan dinamik baharu Rocketfuel juga telah memperkenalkan barisan bakat baharu dan memperoleh pencapaian penting dalam industri hiburan. Rocketfuel telah memainkan peranan penting dalam pembangkitan bakat muda di skrin seperti Mierul Aiman ​​dan Fazziq Muqris. Selain itu, Rocketfuel telah menemui dan memupuk pempengaruh baharu termasuk Amir Sisi yang berusia 13 tahun, pemenang pertandingan nyanyian “The Chosen One”. Barisan peserta Hero Dewi Remaja yang berbakat dan pempengaruh, Miss Alvy, juga akan mendapat manfaat daripada pendedahan menyeluruh dengan peluang yang menjanjikan untuk kerjaya mereka di layar perak dan banyak lagi.

Rocketfuel juga teruja untuk mengumumkan kerjasama strategik baharunya dengan ADA Warner Music Malaysia, di mana kedua-dua syarikat akan bekerjasama dalam projek tempatan dan serantau termasuk usaha sama dan kolaborasi lagu. Perkongsian baharu ini akan menyaksikan ADA Warner Music Malaysia mengedarkan katalog Rocketfuel secara eksklusif merentasi pelbagai Pembekal Perkhidmatan Digital (DSP) utama seperti YouTube & Spotify. 

Ketua Rocketfuel, Sher Leen, berkata, "Kami teruja dengan perkongsian bersama Warner Music ini dan kami percaya ini akan menjadi platform baharu kepada bakat dan muzik kami untuk lebih dikenali di serantau dan antarabangsa, raih peminat baharu dan peluang komersial."

Pengarah Urusan Warner Music Malaysia, Dinesh Ratnam, meluahkan keterujaannya mengenai perkongsian ini dengan menyatakan, “Kami gembira dapat memulakan kerjasama strategik berbilang tahun ini melalui cabang perkhidmatan pengedaran dan label kami, ADA.

Rocketfuel telah membentuk jenamanya sebagai pusat kuasa bakat tempatan di bawah Astro, dan kami berdua sejajar dengan visi kami untuk memupuk dan mengembangkan ekosistem kreatif Malaysia. Kami berharap agar dapat bekerja rapat dan menghubungkan bakat Rocketfuel dengan para penonton di peringkat serantau dan antarabangsa, mencipta peluang menarik yang dapat memanfaatkan jangkauan antarabangsa rangkaian kami.”

Perkongsian yang bermatlamat ini menandakan komitmen Rocketfuel untuk meluaskan skala dan skop tawarannya untuk bakat dan pelanggan sambil terus meningkatkan kecemerlangan kreatif merentasi rangkaiannya.

Untuk maklumat lanjut mengenai Rocketfuel Entertainment atau berhubung dengan bakat mereka, layari https://rocketfuelent.com/.

Filem Sheriff yang kini ditayangkan di Astro First menerusi Astro dan peranti pilihan anda, sooka telah berjaya meraih kutipan lebih RM1 juta di platform tersebut! 

Dengan hanya satu harga, iaitu RM16.20 di Astro dan sooka RM19.50, seisi keluarga dapat menikmati filem aksi blockbuster nombor 1 tahun ini dalam tempoh 48 jam, mengikut keselesaan mereka. Melalui sooka, penonton boleh menonton Sheriff tanpa kontrak dan bebas komitmen.

Penerbit Eksekutif Sheriff dan Ketua Astro Shaw, Raja Jastina Raja Arshad menyatakan “Alhamdulillah dan terima kasih penonton Malaysia yang menjadikan filem Sheriff sebagai filem nombor 1 di Astro First tahun 2024. Usaha Astro Shaw membawakan filem ini kepada semua penonton tempatan melalui Astro First telah menerima reaksi baik. Kami memahami ada yang tidak berkesempatan menyaksikan filem ini di layar perak tempoh hari, jadi kami membawa Sheriff untuk anda semua dan menyarankan untuk menonton di platform Astro First melalui Astro dan sooka kerana kualiti gambar dan audio sememangnya dihasilkan khusus untuk platform ini.”

Sheriff adalah arahan pengarah Syafiq Yusof dan membariskan pelakon Zul Ariffin, Syafiq Kyle, Dato Aaron Aziz, Azira Shafinaz, Elizabeth Tan, Sharuddin Tamby, Amir Nafis, Kodi Rasheed, Hazama, Azri Iskandar, dan ramai lagi. 

Jangan lepaskan peluang untuk menyaksikan filem aksi terbaik tahun 2024 ini kini di Astro First menerusi  Astro dan sooka. Untuk maklumat lanjut dan cara-cara pembelian Astro First di Astro, layari www.support.astro.com.my. Manakala, muat turun sooka di Apple Store dan Google Play Store (untuk aplikasi mobil) dan Samsung,  LG, Xiaomi, & Google/Android TV (versi 8 dan keatas) untuk TV Pintar. Untuk maklumat lanjut mengenai sooka, layari sooka.my.

Ikuti perkembangan dan info terbaru mengenai Sheriff di akaun media sosial Astro First seperti Instagram, TikTok, Facebook .

Drama Review | Lovely Runner (2024)


Directors:  Yoon Jong-ho, Kim Tae-yeop
Writer: Lee Shi-eun
Cast: Byeon Woo-seok, Kim Hye-yoon, Song Geon-hee, Lee Seung-hyub, Jung Young-joo, Song Ji-ho, Seo Hye-won, Han Chang-hyun, Kim Won-hae, Heo Hyeong-gyu, Moon Xion, Yang Hyuk, Ahn Sang-woo, Park Yoon-hee, Kim Soo-Oh
Production Company: Bon Factory
Distributors: tvN, VIU, TVING, Vidio (Indonesia), U-NEXT (Japan), Viki
Genre: Drama / Romance / Science Fiction
Episodes: 16 episodes (70 minutes per episode) 
Release Date: 8 April 2024 – 28 May 2024
Trailer : 


Drama yang diadaptasikan dari webtoon berjudul Tomorrow's Best hasil karya ilustrasi Doong Doong mengisahkan tentang Im Sol (Kim Hye-yoon) yang diberi peluang untuk kembali ke masa lalu untuk menyelamatkan vokalis band Eclipse yang terkenal, Ryu sun-jae (Byeon Woo-seok). 

Sun-jae bukanlah orang asing dalam hidup Sol tapi disebabkan zaman remaja dia banyak dihabiskan kepada Kim Tae-sung (Song Geon-hee), kehadiran Sun-jae tak pernah diendahkan pun walhal berjiran. Gara-gara insiden dilanggar oleh sebuah teksi hingga tercampak ke dalam sungai, Sol disahkan lumpuh lalu hidup dalam kemurungan. 


Banyak benda yang Sol dapat ubah bila dia pulang ke masa lalu. Dari situ baru dia tahu yang Sun-jae sudah lama simpan perasaan terhadap Sol. Dia juga tahu tentang pembunuh bersiri yang menjadi punca kemalangan dia 15 tahun lepas. 

Berbeza dari naskhah time-travel yang lain, Sol tak dibenarkan bercerita tentang masa depan. Setiap kali dia bagitahu tentang fakta atau peristiwa di masa depan, masa akan berhenti. Sebolehnya Sol guna hints supaya pihak polis atau orang sekeliling percaya dengan cerita dia. 


Drama Lovely Runner menampilkan Byeon Woo-seok sebagai pelakon utama dan pemilihan tersebut mencuri tumpuan ramai selepas sad ending dalam drama Strong Girl Nam-soon (2023). I absolutely love the pairing sebab chemistry Kim Hye-yoon dengan Byeon Woo-seok menjadi. Nampak comel sangat bila masuk babak romantik diorang berdua. Vibe drama ni pun sama macam Extraordinary You (2019), jenis yang dreamy dan romantik jadi mudah sangat untuk masuk dalam dunia Im sol. 

Selain sinematografi yang mengasyikkan dari Yoon Dae-young, Jeon Hyun-suk, Shin Gi-chang dan Park Min-hyun, himpunan lagu romantik dari Kim Jung-ha dan Choi In-young menguatkan lagi sutradara pengarah untuk mencipta suasana romantis percintaan remaja. Dalam drama ni tak lah cringe sangat sebab masing-masing ada hala tuju dalam hidup. Watak Im Sol pun datang dalam usia yang matang jadi babak percintaan tu terasa macam comfort scenes. 


Memandangkan Lovely Runner menggunakan dua latar masa yang berbeza, setting untuk tahun 2008 banyak menggunakan props pada zaman tu. Penggunaan warna pada musim panas juga banyak memainkan peranan untuk wujudkan visual language yang cemerlang. Sama mcam A Time Called You yang guna pemain kaset, Lovely Runner pun guna jam tangan Casio sebagai perantara. Babak payung kuning sebagai simbolik kebahagiaan dalam hidup Sun-jae dan Im Sol. Lepas ni kalau nampak payung kuning memang akan teringat Lovely Runner dan Sudden Shower. 

Tak payah tanya lah lagu mana yang paling best sebab top tier mesti lah Sudden Shower, nak pula bila Byeon Woo-seok sendiri yang nyanyi lagu tu. Lirik membuai perasaan, tepat dengan situasi Sun-jae dengan Im Sol. My second favourite is Run Run sebab teknik nyanyian Byeon Woo-seok ada guna vibrato dekat pre-chorus. I memang mudah cair ye kalau penyanyi guna vibrato ni tapi tengok jugak lah suara macam mana hshshs



Now let’s talk about why I would give a low rating for Lovely Runner. No hate for the cast because they have done a wonderful job especially Byeon Woo-seok. Jalan cerita Lovely Runner arahan Yoon Jong-ho dan Kim Tae-yeop fokus pada genre romantik, komedi dan sampingan pada genre thriller dan misteri dengan kehadiran pembunuh bersiri. 

Plot balik ke masa lepas untuk selamatkan orang tersayang dari dibunuh pembunuh bersiri sama macam plot dalam drama A Time Called You (2019). Bezanya, olahan drama tu lebih bagus dari Lovely Runner. Faham bila penulis tak nak fokus sangat dengan elemen misteri tapi tak faham kenapa Im Sol tak mampu jadi bijak. 


Dua kali dia dapat peluang untuk selamatkan Sun-jae tapi Sol tetap buat keputusan bodoh terutamanya dekat Busan. Merepek sangat bila dia tunggu pembunuh datang sedangkan dah dapat bayangan tempat, masa dan macam mana pembunuh akan serang. Dia nak tangkap pembunuh pun tak ada strategi, semata bergantung harap jadikan diri sebagai umpan dan menjerit panggil Detektif Kim (Park Yoon-hee). Katakan lah Detektif Kim meninggal dalam operasi tu, dia tak rasa bersalah ke dengan Kim Tae-sung?
 
Im Sol ada kelebihan hentikan masa bila kembali ke masa lalu tapi kenapa dia tak guna kuasa dia bila kena serang dengan pembunuh bersiri? Perlu ke dia tunggu Sun-jae datang selamatkan? Misi dia nak selamatkan Sun-jae dari bahaya tapi dia selalu letak diri dia dan Sun-jae dalam bahaya. Jadi sasaran untuk pembunuh bersiri pun tak inform keluarga sampai ahli keluarga mudah sangat bagi alamat dekat orang asing. 


Tak pasti lah penulis Lovely Runner adalah penulis muda ataupun amatur tapi dia tak kembangkan pun watak-watak polis. Kenapa Detektif Kim percaya dengan cerita Im Sol sampai bagi maklumat tanpa report ke balai dulu. Polis nampak lemah sangat dalam drama ni sebab bergerak mengikut tahap pemikiran Im Sol. Dekat Ep 9 tu cerita dah mula longgar sampai dah tak seronok nak tengok. Plot pun berulang gara-gara nak penuhkan kuota 16 episod. 

Dalam drama Lovely Runner ada banyak watak sampingan tapi kebanyakannya tak dapat screentime yang mencukupi untuk menyokong plot utama. Jangankan watak detektif, band Eclipse sendiri pun tak diperkenalkan. At least masukkan lah juga life Eclipse sejak zaman debut sampai popular sebab lagu-lagu band tu pun banyak yang best. 


Anyway, drama Lovely Runner not bad lah untuk tontonan santai atau jamah mata tengok Byeon Woo-seok.

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0.4 = 5.9/10

Movie Review | Yesterday Once More (2023)

Wednesday 26 June 2024


Director: Lin Hsiao Chien (also known as Gavin Lin)
Writers: Lv Anxian, Chen Peiwen
Cast: Chen Feiyu, Zhou Ye, Zhao Xiaotang, Sun Tianyu, Fu Bohan
Production Company: Wanda Pictures (Qingdao)
Distributor: CMC Pictures, Amazon Prime Video
Genre: Romance / Fantasy
Running Time: 99 minutes
Release Dates: 28 April 2023, 5 May 2023 (United States), 11 May 2023 (Singapore)
Trailer :


Gu Yuxuan (Fu Bohan) sambut ulangtahun seorang diri di kawasan belakang rumah kemudian dihampiri oleh seorang budak perempuan yang sebaya dengannya. Walaupun cuma sekejap sudah cukup untuk buat Yuxuan bahagia kerana dia sunyi setelah kematian ibunya (Sui Jin) akibat sakit kronik. Ayahnya (Yang Zihua) pula bertukar abusive dan kaki mabuk. Tak lama kemudian budak perempuan tersebut pindah tanpa sebarang pesan. 

Menginjak ke usia 20 tahun, Yuxuan (Chen Feiyu) menjadi pengapit untuk rakan baiknya, Teddy (Sun Tianyu) yang bakal mendirikan rumah tangan dengan influencer cantik bernama Olivia (Zhao Xiaotang). Sebelum majlis bermula, dia diminta untuk menolong pembuat kek baiki keknya yang rosak. Yuxuan syak wanita tersebut adalah budak perempuan yang muncul 15 tahun lepas dan sangkaannya tepat. 


Tak ambil masa yang lama untuk Yuxuan melamar Shuyan (Zhou Ye) menjadi teman wanita dan tinggal bersama. Bukan saja serasi malah ada banyak persamaan antara mereka berdua buatkan Yuxuan berani ambil keputusan tersebut secara drastik. 

Namun ujian menimpa pasangan tersebut bila Shuyuan kemalangan lalu meninggal dunia. Sebelum kemalangan tersebut Shuyuan berjumpa dengan diri dia dari masa hadapan dalam keadaan yang muram dan kemurungan kerana hidup tanpa Shuyuan di sisi. Pulang ke rumah, Yuxuan nyalakan lilin dan buat permintaan supaya dapat berjumpa dengan Shuyuan. Keesokan harinya, dia terjaga dari tidur dan hidup dalam hari yang sama dengan semalamnya. 


Naskhah time travel arahan Gavin Lin tidak banyak beza dengan naskhah time travel yang lain namun malangnya takdir yang telah ditetapkan tak dapat diubah kerana ajal Shuyuan tetap sama. Masa perjumpaan dengan Yuxuan dari masa hadapan pun dia dah bagitahu Yuxuan cuma dapat ubah cara dia layan Shuyuan sementara ada peluang. 

“Maybe what will happen was destined earlier.” - Yuxuan


Walaupun filem Yesterday Once More menggunakan genre romantik drama tapi pace filem bergerak dengan laju dengan jalan cerita yang mudah difahami. Sinematografi dari Liu Fan menjadikan kebanyakan babak romantik tampah hidup di samping kekuatan chemistry Chen Feiyu dan Zhou Ye. Warna dan grading tone yang tepat dengan menggunakan elemen warm tone untuk menaikkan rasa selesa dan hangat walaupun berlatarkan musim sejuk. 

Sembang bab lakonan kedua-dua pelakon utama deliver watak dengan baik walaupun perlukan improvement untuk babak dramatik. Tak lah teruk mana sebab filem Yesterday Once More pun bersifat santai dan mempunyai faktor lain untuk mengukuhkan penceritaan. Watak-watak sampingan seperti Olivia dan Teddy tak banyak membantu watak utama sebab tak diberi ruang yang banyak. 


First half filem Yesterday Once More terbitan Wanda Pictures bergerak dengan bagus sebab kita baru nak tahu tentang time travel yang dialami oleh Yuxuan dan macam mana dia nak ubah nasib Shuyuan. Harapan untuk happy ending tu kuat sangat tapi bila masuk peluang ketiga dah mula geram sebab kemalangan tu boleh dielak. 

Kalau ikutkan mesej sosial yang dimasukkan oleh penulis agak kuat sebenarnya untuk buatkan naskhah ni lebih padu bila menceritakan bagaimana membesar dalam persekitaran teruk akan beri kesan bila dewasa terutamanya relationship. Tapi itu lah, penulis tak kembangkan sangat dan buat watak Yuxuan nampak pasif sedangkan dia takut hubungan dengan Shuyuan rosak gara-gara dosa bapa dia.

 
Apa pun, naskhah romantik Yesterday Once More ni layak ditonton walaupun sekali untuk peminat kisah romantik yang bertemakan time travel. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.7, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8/10

Cannes 2024 Fashion Files | Aditi Rao Hydari

Monday 24 June 2024

 

“Me being in Cannes is a legacy and it's the home of cinema and it's magical; it's like being in Wonderland.” - Aditi Rao Hydari

Sejak dilantik jadi duta L'oreal, Aditi antara pelakon Bollywood yang wajib muncul di karpet merah Cannes. Aditi antara pelakon yang ditunggu-tunggu juga sebab wardrobe dia cantik belaka. Walaupun jadual dia padat tahun ni tapi Aditi surely have fun dekat French Riviera. 

1. Casual Sporty


Her team being extra this year sebab announce pergi Cannes dengan photoshoot rasmi dalam persalinan casual sporty dari koleksi Spring/Summer 2024 butik AKOK. In Anamika Khanna we trust to make a simple outfit looks elegant. Loose hairstyle dipilih untuk tampilkan aura bersahaja dan santai dipadankan bersama sneakers putih dengan platform tinggi. Makeup tipis untuk buatkan wajah Aditi nampak muda dan segar sepanjang perjalanan dari India ke Cannes. 

2. Midsummer Peony


Penampilan pertama di Cannes mencuri tumpuan dengan turtle halter neck dress dari Gauri and Nainika. Dress satin menggunakan corak bunga peony berwarna kuning dan gabungan base berwarna hijau pekat menampilkan elemen musim panas. Penggunaan material satin dan ropol di bahagian bawah menambahkan lagi drama pada bahagian skirt dengan efek beralun. 

Hairstyle messy bun distailkan dengan wavy halus dan penggunaan makeup tipis untuk menghasilkan rona wajah feminin dan anggun. Anting-anting Hemisphere Gold Pleated Drop dari Litmus India dipadankan dengan koleksi cincin berwarna emas dari MISHO. Sama seperti dress, Aditi menggunakan ankle strap heels berwarna hitam dari Gianvito Rossi sebagai pelengkap gaya di kota France. 

3. Golden Benarasi


Meraikan pencapaian Santosh Sivan, DOP (director of photography) yang menjadi pemenang pertama bagi negara-negara Asia untuk menerima anugerah Pierre Angénieux ExcelLens in Cinematography di Filem Festival Cannes ke-77, Aditi Rao Hydari mengenakan persalinan tradisional berona emas dari butik Manish Malhotra. 

Anarkali bermaterial sutera dihiasi dengan sulaman organza pada bahagian leher, dada dan hujung baju menjadi tribute kepada budaya warisan keluarga ibu Aditi. Di bahagian belakang ada susunan butang timbul menggantikan zip lantas keluar dari kebiasaan dan menghadirkan elemen vintaj pada pakaian. Bahagian skirt dibikin kembang untuk keselesaan si pemakai dan mempunyai bingkai dengan sulaman yang sama di bahagian atas. 


Sanam Ratansi, stylist Aditi mengenakan bold makeup pada bahagian tulang pipi dan bibir untuk tampil menyerlah dalam persalinan berwarna terang. Personally, I tak berapa gemar dengan hairstyle bun yang Sanam pilih sebab bosan. Instead of gajra, dia boleh hiaskan dengan valli tapi I tak tahu culture Banaras macam mana so tak boleh komen banyak. Instead of something plain, mungkin Aditi boleh pakai perhiasan tangan dari Nomad juga. 

4. Rosée de Café


Penampilan ketiga Aditi Rao Hydari untuk Cannes ialah di karpet merah untuk tayangan perdana filem L'Amour Ouf (Beating Hearts) dalam persalinan monochrome dari butik Gaurav Gupta. Strap dress berwarna hitam sebagai main outfit dan didukung oleh kain berwarna putih mutiara di bahagian kiri dan kanan dress. 


Honestly for me it's a mehhh sebab dress terlihat biasa dan ringkas dengan bun hairstyle yang sama dengan penampilan sebelumnya tapi yang menarik perhatian ialah stack earrings dan cincin dari koleksi Rosée de Café dari butik Voyce Jewellery. Ingatkan rekaan stack earrings ni daripada mutiara tapi rupanya dari seranting biji kopi. Semua perhiasan dari koleksi Rosée de Café berwarna hijau, merah dan pink tapi untuk penampilan Aditi di Cannes, perhiasan ditukar kepada warna putih untuk kekalkan warna tema Aditi. 


Sebagai duta L'oreal, Aditi mengenakan makeup yang menggunakan dua produk L'oreal - L'Oréal Paris Infallible Matte Resistance Lipstick - Shade 105 Breakfast In Bed dan L'Oréal Paris Panorama Mascara untuk tampil anggun dan menawan di karpet merah. 

5. Pink Sunset

One of my favourite look of Aditi Rao Hydari di Filem Festival Cannes ke-77 ialah penampilan bersahaja dalam persalinan gaun off-shoulder dari butik Maison Avaro Figlio Milano. Gaun Oneshoulder Curl Volume berwarna merah jambu pucat  yang mempunyai ropol besar di bahagian bawah dan bahagian bahu mewujukan penampilan ala princess yang bersantai di French Riviera. Sesuai lah dengan idea rekaan gaun tersebut yang mendapat inspirasi dari alam semulajadi. 


Aditi mempamerkan dua pilihan gaya rambut dengan gaya lepas bebas dan juga diikat longgar menggunakan skarf chiffon bercorak. Anting-anting dari koleksi Buggy Earrings juga pelbagai bentuk cincin rekaan moden dari butik Celestic Jewels menguatkan lagi gaya feminin dan anggun bersama makeup dengan heavy contour di bahagian tulang pipi. Penampilan Aditi dilengkapkan dengan pointed strap heels berwarna kelabu dari Malone Souliers.

6. Postcard From Cannes


Penampilan terakhir Aditi Rao Hydari di Cannes dalam persalinan pant suit berwarna putih gading dari butik Alberta Feretti. Rekaan butik ni seringkali digunakan dalam konsert Taylor Swift dan Beyonce. Pant suit yang dipilih menampilkan hiasan tenunan di bahagian hadapan coat dan bahagian tepi seluar. 

Tampil ringkas dan feminin, Aditi mengenakan shade hitam retro dengan rambut lurus lepas bebas, anting-anting dari JOOLRY. Melengkapkan lagi gaya lady boss dengan pump heels dari Malone Souliers. 

Personally, for me I suka wardrobe Aditi di Cannes cuma kalau dia bereksperimen lebih sikit untuk hairstyle, mungkin lebih menarik. Tapi susah nak agak sebab tahun depan dah kahwin, mungkin dia akan stick dengan bun hairstyle T.T