Movie Review | Fly by Night

Friday, 30 July 2021

Director : Zahir Omar

Writer : Dain Said, Ivan Yeo, Zahir Omar, Frederick Bailey

Cast : Sunny Pang, Eric Chen, Fabian Loo, Jack Tan, Frederick Lee, Bront Palarae, Joyce Harn, Iedil Putra, Shaun Chen, Ruby Yap

Production Company : Planet Films

Distributor : Netflix

Genre : Crime / Thriller

Running Time : 100 minutes

Release Date : 7 October 2018 (Busan International Film Festival), 11 April 2019 (Malaysia)

Trailer :


Filem debut pengarah Zahir Omar yang mendapat tayangan perdana di Busan IFF, Jogja, Macau dan beberapa lagi negara lain pada tahun 2018 ni mengangkat kisah rompakan oleh geng teksi yang berlaku di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor. Fun fact, Zahir Omar adalah pembantu kepada pengarah Yasmin Ahmad jadi tak hairan lah kalau filem yang dihasilkan ada seni karya tersendiri dan juga berkualiti. 

Kisah bermula dengan rompakan yang dilakukan ke atas Datuk Khairi (Iedil Putra) yang baru sahaja mendarat di lapangan terbang Sultan Azlan Shah dan menuju ke rumahnya di Bukit Jelutong dengan menaiki teksi yang dimiliki oleh Sai Lo (Fabian Loo). Modus operandi mereka adalah cari mangsa kaya dengan rumah landed kemudiannya peras ugut sehingga mangsa setuju untuk bagi sekian jumlah wang.

Datuk Khairi buat laporan polis dan Inspektor Kamal (Bront Palarae) ditugaskan untuk menyiasat kes tersebut. Team dia dapat kenal pasti wajah Sai Lo dari rakaman CCTV tapi dia belum dapat bukti kukuh. Dalam masa yang sama Sai Lo dengan kawan dia, Gwai Lo (Jack Tan) buat plan nak peras ugut perempuan kaya, Reanne (Joyce Harn) yang tinggal di apartment. Gwai Lo takut nak gerak tanpa pengetahuan ketua mereka, Chinaman (Sunny Pang) dan juga pembantunya Ah Soon (Eric Chen) sebab buat secara rahsia satu hal, latar mangsa berubah satu hal juga. 

Yakin akan dapat habuan jumlah besar sebanyak RM300,000, mereka berdua pergi berjudi di tempat Jared (Frederick Lee) tapi bertukar malang bila Gwai Lo tak dapat kawal baran dia. Akibatnya Chinaman terpaksa berhutang dengan mafia sebanyak RM500,000. 

Dari awal pun dah dapat agak yang geng teksi ni akan tumpas di tangan Inspektor Kamal tapi macam mana caranya tu yang curious nak tahu. Perubahan alur cerita bila watak Jared berjumpa dengan Sai Lo di pusat judi haram dia menaikkan lagi momentum neo-noir yang terinspirasi oleh movie Tarantino. Keadaan jadi semakin sulit dek kerana perangai Sai Lo yang tak berfikir panjang dan baran. Kesian dengan Ah Soon dan Gwai Lo lah sebab kena belasah, lari dari polis, kena tembak dan banyak lagi tapi dia senang-senang hancurkan plan. 

Berlatarkan kehidupan masyarakat yang hidup dalam kemiskinan dan memilih jalan salah untuk hidup dipaparkan secara realistik dan berani. Bila mana e-hailing semakin menjadi pilihan awam, pemandu teksi terdesak untuk sara hidup. Keong Low bermain dengan tona warna yang garang untuk menghidupkan mood dalam beberapa babak. Memandangkan pembikinan movie ni menggunakan bajet yang rendah so boleh faham lah kenapa visual ala kadar saja. 

Selain geng teksi dan mafia yang kejam, tak pasti kalau Zahid Omar paparkan kebobrokan dalam badan berkuasa yang menggunakan kabel untuk dapat kerja bila ada watak polis muda yang pakai spek mata sedangkan kelayakan polis ialah mata yang sihat. 

Pace movie ni agak slow dan penceritaan yang agak singkat. Better kalau dikembangkan lagi watak Inspektor Kamal dengan cara dia buat kerja sebab kebanyakan tugas yang diberi semuanya dapat diselesaikan. Sekaligus menaikkan emosi pada babak di hujung cerita. Walaupun sarat dengan hubungan kekeluargaan tapi barisan penulis tak menggunakan elemen tu dalam cerita supaya menaikkan emosi ataupun buat audience rasa connected dengan beberapa watak. 

Mungkin naskhah Fly By Night belum cukup kuat untuk mendapat tempat di Oscar tapi puas hati lah dengan pencapaian movie ni. Thanks to Netflix sebab jadi platform untuk tayang movie berkualiti dari industri tempatan.  

1. Team Production +1, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8.2/10

Movie Review | Mimi (2021)

Thursday, 29 July 2021

Director : Laxman Utekar

Writer : Laxman Utekar, Rohan Shankar

Cast : Kriti Sanon, Pankaj Tripathi, Sai Tamhankar, Manoj Pahwa, Supriya Pathak, Evelyn Edwards, Aidan Whytock, Jaya Bhattacharya

Production Company : Maddock Films, Jio Studios

Distributor : Jio Cinema, Netflix

Genre : Drama / Comedy

Running Time : 133 minutes

Release Date : 26 July 2021

Trailer :


Kisah bermula dengan pasangan warganegara Amerika, John (Aiden Whytock) dan Summer (Evelyn Edwards) mencari ibu tumpang di India. Tak dijelaskan kenapa mereka berdua pilih India tapi tengok pada kos dan penindasan yang diketengahkan dalam movie Mimi, boleh nampak kenapa negara kelas ketiga ni menjadi pilihan. 

Malangnya pencarian mereka gagal bila pilihan ibu tumpang kebanyakannya lemah secara fizikal. Terdengar perbualan mereka berdua, Bhanu (Pankaj Tripathi) cuba bantu untuk mencari ibu tumpang dengan upah sebanyak Rs5 lakh. Dalam satu festival, John dan Summer berkenan dengan Mimi (Kriti Sanon) kerana dia cantik, tinggi dan fit. 

Tak perlukan masa yang lama untuk Mimi terima tawaran sebanyak Rs20 lakh tersebut sebab duit tu boleh bantu dia debut di Bollywood. Lepas menipu ibu (Supriya Pathak) dan ayah dia (Manoj Pahwa) bila terpaksa keluar rumah selama 9 bulan, Mimi tinggal di rumah kawan baik dia, Shama (Sai Tamhankar). Semuanya berjalan lancar sehinggalah Dr. Asya (Jaya Bhattacharya) maklumkan yang bayi dalam kandungan Mimi mengalami Down Syndrome. 

Kecewa dengan keputusan test tersebut, mereka berdua lari tinggalkan Mimi dan minta supaya kandungan tersebut digugurkan. Buntu dengan apa yang terjadi, Mimi pulang ke rumah keluarga dan mengaku Bhanu adalah suami dia untuk mengelakkan keluarga menanggung malu. Geleng kepala parents dia sebab Bhanu dah berusia, hampir sebaya dengan usia mereka. Makin bertambah pelik bila bayi yang keluar serupa anak orang Amerika. 

Movie Mimi adalah remake kepada movie Marathi, Mala Aai Vhhaychy! arahan Samruddhi Porey yang diterbitkan pada tahun 2010 dan pernah dinobatkan sebagai filem terbaik di National Award. Mungkin mudah untuk penulis olah semua masalah yang dialami oleh ibu tumpang yang ditipu oleh ejen dan pasangan Amerika dalam naskhah bertemplat komedi berlatarkan tahun 2013. Tak lari jauh dengan movie asal walaupun diterbitkan pada tahun 2021. 

Bukan pertama kali Kriti Sanon berlakon bersama Pankaj Tripathi jadi senang untuk mereka berdua bekerja dan cipta keserasian walaupun watak agak berbeza dalam movie Bareilly Ki Barfi (2017). Pelakon sampingan juga adalah barisan pelakon yang berbakat tetapi senasib dengan Pankaj, mereka juga tak diberikan ruang untuk berkembang. Sepenuhnya tertumpu pada watak utama. 

Berlatarkan kehidupan di Rajashtan, visual movie Mimi dipenuhi dengan pakaian yang berwarna-warni dengan hiasan aksesori yang cantik. Music dari komposer A.R Rahman meriahkan lagi suasana yang dipenuhi dengan gelak ketawa sama ada dalam rumah Mimi sendiri ataupun di festival. 


Banyak juga mesej sosial yang dimasukkan seperti prejudis terhadap jantina, religious bias dan diskriminasi pada warna kulit dalam beberapa scene.  Tapi tak lah dikembangkan secara mendalam pun cuma diletakkan pada dialog yang bersifat santai dan seperti angin lalu. Saja main hembus je. Mungkin sebab movie ni dalam naskhah komedi jadi karakter parents Mimi pun flexible mengikut keputusan anak tunggal mereka. 

Sedangkan keturunan Rathore yang kita sedia maklum adalah keturunan yang menakutkan dan berpegang dengan prinsip mereka. Kenapa watak Bhanu beria nak tolong Mimi pun tak dijelaskan juga sedangkan dia pun perkenalkan Mimi dengan konsep ibu tumpang sebab nak duit je. Dia punya beria tu sampai sanggup gadaikan sumber pendapatan dia untuk Mimi. 

Elemen drama yang pengarah dan penulis Laxman Utekar masukkan pun macam tak cukup kuat untuk berasa sedih bila Summer lari kemudiannya cuba untuk bunuh diri bila dapat tahu bayi tu down syndrome. Habis tu dia ingat Mimi boleh hidup bahagia ke dengan keputusan dia? Ingatkan dia terpaksa lari sebab dia ada kanser so duit tak cukup untuk jaga anak yang sakit. 

Kesimpulannya movie Mimi ni terlampau hard sell untuk ubah persepsi audience yang Kriti Sanon ni ada bakat berlakon selain rupa paras yang cantik. Malangnya lakonan watak utama sahaja tak cukup untuk hasilkan movie yang berkualiti sebab banyak lagi faktor lain yang mempengaruhi. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.2 = 5.8/10

Roohi Promotion Fashion Files : Janhvi Kapoor

Wednesday, 28 July 2021

Dah lama nak update Fashion Files movie Roohi tapi asyik tertunda lama sebab fokus label lain dulu. Bersawang label ni sejak PKP. Sebab utama nak update Fashion Files Roohi Promo Events ni bila wardrobe Janhvi Kapoor cantik belaka. Walaupun dia jadi hantu dalam movie tu tapi untuk promo events dia come up dengan chic style. 

1. Electrifying Neon 



Janhvi mulakan promo events untuk filem Roohi dengan neon strappy asymmetrical dress dari pereka Alex Perry. Bukan sahaja extra flare ditambah di bahagian belakang dress untuk menambahkan drama paadaa si pemakai malah potongan berbentuk hati pada bahagian dada dan belahan kecil di bahagian peha. 

Rambut dibiarkan lepas bebas dengan makeup berkonsepkan nude sesuai dengan imej Janhvi yang muda, berseri dan segar. Pointy heels dengan warna pink nude dan glitter agak kontra dengan warna neon. Would be better kalau Janhvi pilih warna yang sama terang untuk compliment dress tersebut. 

2. Silverish Metal

Belum hilang demam neon, Janhvi padankan backless strip top berwarna silver dari Bohoo dengan seluar panjang kembang di bahagian bawah berwarna pink terang dari butik Victoria Secret. Not really a fan for this outfit sebab padanan ni sesuai pada waktu malam but the colour combination looks great on Janhvi. Sesuai dengan skin tone dia. High waist dengan garisan tajam yang timbul beri impak pada si pemakai sekaligus menampakkan bentuk kaki yang panjang. 

Love the makeup yang sarat dengan highlighter dan nude lips, sesuai dengan warna pakaian. Aksesori ringkas dengan beberapa bentuk cincin berwarna silver dan aksesori anting-anting berbentuk bulat dengan tema yang sama. Strap transparent heels dari Asos melengkapkan gaya Janhvi. Wise decision untuk buat ponytail supaya tak tutup bahagian belakan because that's the highlight of the outfit kan?

3. Back To Black 


Tak lengkap kalau tak ada warna hitam dalam wardrobe kan? Janhvi Kapoor pilih strap dress dengan belahan tinggi di bahagian kaki. Dress hitam dengan taburan manik berwarna silver di bahagian dada merupakan sebahagian dari koleksi karya pereka David Koma. 

Janhvi mengenakan gaya rambut lepas bebas dengan makeup smoky eyes dan warna nude di bahagian bibir. Strap heels berwarna silver melengkapkan gaya seksi dan moden. Aksesori beberapa bentuk cincin di jari runcing dari Ayana Silver Jewelleries.

4. Metallic Ivy


Dandanan serba ringkas dengan sari berwarna putih gading yang dipadankan bersama bralette sequin dari koleksi pereka terkenal Manish Malhotra buatkan Janhvi Kapoor tampak segar dan ayu. Waarna yang dipilih menaikkan seri wajah Janhvi dan buatkan dia nampak berseri juga kelihatan muda. Sari ni juga dihiasi dengan hiasan manik yang sama sebagai border. Rambut panjang dibiarkan lepas dengan wave kecil di bahagian hujung. Makeup konsep natural dan anting-anting berjuntai sebagai aksesori menambahkan sisi manis Janhvi. 

5. Cherry Vibes


Hari kelima untuk promo events Roohi, Janhvi memilih outfit dengan vibe yang feminin, retro dan ringkas. Corset hitam dengan floral printed dari koleksi Lavish Alice dipadankan dengan ripped jeans berwarna biru. Makeup yang diberikan sentuhan tebal pada bahagian mata juga menggunakan warna merah ceri di bahagian bibir. Masih lagi mengenakan aksesori cincin dari Raf dan sepasang anting-anting metal dengan abstrak berbentuk gear dari Soni Sapphire. Super in love with this look! 

6. Romantic Pink 


Dress linen berwarna pink dari koleksi Polite Society ni merupakan gabungan korset dan dress. I love the corset but not much for the collar. Sleeve nampak cantik dengan ropol sederhana dan juntaian tali. Strap heels berwarna hijau biru nampak contra dengan warna utama. Boots will look sooo much better. Sama juga dengan hairstyle sebab dah 3 looks berturut dia guna style yang sama. Dalam gambar studio looks ni nampak cantik dengan makeup tebal berona merah jambu tapi bila keluar nampak messy sebab semua warna tenggelam. 

7. Chill Glitz


Dalam gambar ni muka Janhvi nampak persis seperti SriDevi. Mengenakan mini dress dari label ATSU berwarna biru gelap. Janhvi nampak comel dan santai dengan hiasan reben bersaiz besar di bahagian dada. Suka dengan design yang tertumpu pada potongan simetri di bahagian skirt dan hiasan glitter. Padanan yang tepat bila Janhvi memilih heels ungu dari Christian Louboutin.

8. Easy-Breezy Blue 

Maxi dress tanpa lengan berwarna biru ni nampak cantik terletak pada Janhvi bila material chiffon yang digunakan nampak flowy pada hujung dress dengan lipatan halus di bahagian kain. Koleksi  Saaksha & Kinni dipadankan dengan strap wedges berwarna coklat tanah dengan taburan hiasan metal emas. 

Janhvi tampil dengan makeup nude dan aksesori ringkas seperti bracelet metal dan anting-anting sederhana bulat berwarna emas. Prefer kalau Janhvi buat semi ponytail untuk bahagian rambut supaya nampak aksesori anting-anting. Nevertheless she looks radiant in this abstract maxi dress. 

9. Beautiful Basic


Outfit terakhir untuk tayangan perdana filem Roohi, Janhvi tampil serba ringkas dan menawan bila memilih konsep feminin. Padanan t-shirt putih dengan kolar berbentuk V dan semi tuck in dalam ripped jeans berwarna biru pekat. Suka dengan style rambut dengan semi ponytail yang menampakkan dagu runcing Janhvi. Mohit Rai beri sentuhan moden pada outfit ni dengan pointy heels berwarna emas metalik dan aksesori rantai leher yang dipakai secara berlapis. Tatarias dengan sentuhan natural menyerlahkan sisi remaja Janhvi.

Keseluruhannya Janhvi menggunakan beberapa kelebihan fizikal untuk mengekalkan imej feminin dan remaja bila berfesyen. Dia nampak cantik dalam warna-warna asas dan lembut. I wish dia lebih bereksperimen dengan hairstyle macam Sonam Kapoor since Janhvi pun antara actress yang disenaraikan sebagai fashionista Bollywod. 

Shopee | Pasu Seramik Dan Bunga Kering

Tuesday, 27 July 2021

Sebelum ni dah pernah update entry pasal adjustable shelf dengan rose gold document holder ni untuk letak dekat workstation di office. Bila dah susun semua barang dekat situ rasa macam gatal pulak nak letak bunga sebab ada ruang kosong di antara document holder tu. 

Sementara nak jumpa apa yang dicari dekat Shopee tu, I letak lotion dengan toner je dekat situ sebab ruang tu kecil je. Boleh muat barang yang berukuran 10cm ke bawah. Haaa kecil je kan? Masa belek dekat Shopee tu tak lah berharap sangat akan jumpa pasu bunga sekecil tu. Tapi dah namanya Shopee kan, jarang la tak jumpa benda yang dihajatkan. 



Masa tu nak bunga lain tapi semuanya out of stock. Bila cari yang similar dengan vase tu terjumpa lah set pasu seramik dan bunga kering yang macam dalam gambar tu di kedai behomieaccessories. Ketinggian pasu seramik tu 30cm dengan lebar 4cm je. Memang kecik comel sangat lah kejadiannya. Harga pasu seramik dengan bunga kering ni RM22.00 tak termasuk postage. 

Masa letak pasu seramik ni dekat shelf tu rasa kesian pulak dia tak ada kawan so terkedek lah pergi Mr. DIY nak beli scented candle dia macam sebelum ni tapi out of stock. Yang tinggal jenis jar yang plain macam dalam gambar tu. Tapi not bad lah bila letak sekali nampak cantik je kan? 

Lepasni kalau nak buat kerja ataupun stress, bakar je lilin tu supaya bawa ketenangan sikit. Nampak benda cantik macam ni pun dah happy dah. Tinggal satu lagi item nak letak dekat shelf ni - photocard iKON hahaha tapi yang ni kena tunggu sales 8.8 pulak hshshs

Masa bulan puasa haritu rasa macam malas nak masak sebab tak sempat nak siapkan juadah berbuka bila kena kerja 8.30 sampai 5.30 petang setiap hari. Kalau dah penat bekerja tu memang sahih lagi nyata waktu sahur akan terbabas. 

Kebetulan pulak masa tu ternampak kawan UiTM jual pes masak lemak cili padi. Pes dia ni guna daging salai pulak tu. Macam syok jugak kalau ada pes ni sebab senang je nak masak untuk sahur atau berbuka nanti. Tinggal nak masukkan santan, garam dengan ubi kentang je. Harga satu pek RM24 termasuk delivery lah sebab rumah kitorang dekat je. 


Bila dia tanya nak beli berapa pek tu laju je cakap dua pek padahal 1 pek tu boleh makan dua kali sebab 1 pek untuk 4 hingga 5 orang makan. Dekat rumah sejak PKP ni duduk berdua je sebab tu cakap boleh dua kali makan bila masak. Entah bila nak habis kalau beli dua pek ni tapi dah alang-alang beli lepastu dia nak hantar kan, gasak lah dua pek pun. Nasib baik pek dia tak besar so boleh lah selit-selit dekat bahagian pintu fridge tu. 

Dalam satu pek pes masak lemak cili api daging salai ni ada 100 gram pes masak lemak cili api (kunyit, cili dan serai) dengan 250 gram daging batang pinang yang dibakar selama 7 jam menggunakan kayu terpilih. Hirisan daging tu pun nipis je jadi tak ada masalah pun daging liat ataupun keras sampai susah nak kunyah. Pek cili diletakkan berasingan so takde masalah kalau tak suka makan pedas sangat. Dalam rumah ni memang makan pedas so tuang je lah semua. Bila makan memang bingit telinga, kejang lidah, berbahang tekak bagai. 


Walaupun produk ni baru lagi tapi dah mula famous sebab masa puasa tu Diana Danielle pun beli dari kawan I ni. Rezeki dia lah masa COD tu Diana sendiri yang jumpa. At first dia nak minta Diana buat review je tapi Diana kata dia memang tengah craving. Win-win situation la dapat free marketing sampai repeat order. 

Selain dari daging salai, ada satu lagi produk baru iaitu itik salai tapi harga dia up sikit lah sebab daging itik kan. Untuk 1 pek tu RM28 dengan kuantiti hidangan sebanyak 4 hingga 5 orang makan. Kalau rasa nak cuba pes ni, boleh usha dekat IG dia
Klik gambar untuk baca lebih banyak artikel kesihatan di Hello Doktor

Setelah hampir 2 tahun berhadapan dengan pandemik COVID-19, penemuan varian baharu bukanlah sesuatu yang luar biasa. Pada awalnya, kita dikejutkan dengan varian alpha, beta dan delta yang mampu menjangkiti orang lain dengan pantas berbanding varian sebelumnya. Kini, muncul pula varian baharu iaitu varian lambda.

Varian lambda yang juga dikenali sebagai virus COVID-19 strain C.37 pertama kali dikesan di Peru pada bulan Ogos 2020. Namun, ia baharu sahaja diklasifikasikan sebagai variant of interest (VOI) oleh WHO pada 15 Jun lalu.

Kini, varian lambda telah dikesan di 29 buah negara yang berbeza – 7 daripada negara ini terletak di Amerika Latin. Malah, di Peru, hampir 82% kes baharu yang dicatatkan di negara tersebut berpunca daripada varian lambda.

Buat masa ini, Peru mempunyai angka kematian COVID-19 per populasi yang paling tinggi di dunia. Statistik menunjukkan Peru mempunyai kadar kematian melebihi 190,000 dengan bilangan rakyat sebanyak 33 juta.

Kenali varian lambda C.37

Kombinasi mutasi ini jugalah yang membuatkan virus tersebut mempunyai kadar transmisi yang lebih tinggi.

Varian lambda mempunyai 7 mutasi pada kawasan protein pepaku (spike protein) yang terletak di luar cangkerang virus tersebut. Protein pepaku inilah yang membuatkan varian ini lebih mudah ‘melekat’ pada sel badan manusia.

Malah, disebabkan mutasi tersebut, protein pepaku ini juga berupaya menghalang antibodi untuk bertindak ke atasnya secara lebih berkesan. Jadi, tidak mustahil varian lambda akan menjadi lebih rintang terhadap imunisasi!

Tambah lagi, sebuah kajian yang dijalankan di Chile juga mendapati varian lambda lebih mudah merebak berbanding varian alpha dan gamma. Kajian yang mengkaji kesan vaksin Sinovac terhadap varian ini juga mendapati vaksin 3 kali kurang berkesan apabila berhadapan dengan varian lambda.

Walau bagaimanapun, kedua-dua kajian di atas masih belum lagi melalui kajian semula setara (peer-reviewed). Oleh sebab itu, masih banyak lagi kajian yang perlu dilakukan sebelum sebarang kesimpulan dapat dilakukan. Malah, varian ini juga masih lagi diklasifikasikan sebagai VOI dan bukannya VOC (variant of concern).

Menurut CDC, VOC ialah sejenis varian yang lebih berbahaya dan berupaya menyebabkan penyakit yang lebih serius melibatkan hospitalisasi dan juga kematian. Varian delta merupakan salah satu contoh varian yang diklasifikasikan sebagai VOC.

Varian lambda di Malaysia

Menurut Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, buat masa ini varian lambda masih belum dikesan di Malaysia. Kebanyakan penularan COVID-19 disebabkan virus ini dikesan di Amerika Selatan. Beliau juga menggesa kerajaan agar memperketatkan lagi sempadan antarabangsa supaya varian ini tidak terlepas ke negara kita. Di United Kingdom, 8 kes COVID-19 disebabkan varian lambda dikesan mempunyai kaitan dengan perjalanan ke luar negara.

Pada waktu ini, saintis masih lagi berpendapat varian delta lebih berbahaya berbanding varian lambda. Malah, varian ini juga dianggap sebagai ancaman dunia yang terbesar dengan nama julukan ‘the fastest and the fittest’. Kini, varian delta telah menular di hampir 100 buah negara yang berbeza.

Setakat 30 Jun 2021, Kementerian Kesihatan Malaysia telah mengesan hampir 40 kes jangkitan COVID-19 dengan varian delta di negara kita. Menurut Dr. F. Perry Wilson dalam laman sesawang Yale Medicine, varian delta mampu merebak sebanyak 50% lebih pantas berbanding varian alpha. Kini, varian delta telah menjadi strain yang dominan berbanding varian lain.

Adakah vaksin tidak lagi berkesan?

Buat masa ini, masih belum ada data yang mencukupi untuk mengesahkan kenyataan di atas. Malah, ada kajian yang menunjukkan vaksinasi masih lagi berkesan dalam mengelakkan penularan varian lambda.

Sebuah kajian pracetak dari New York University Grossman School menemui pengurangan keberkesanan vaksin Pfizer dan Moderna sebanyak 2 hingga 3 kali ganda terhadap varian lambda. Walaupun terdapat pengurangan dari segi keberkesanan, pakar berpendapat dua vaksin ini masih lagi mampu memberikan perlindungan terhadap varian yang ada.

Namun, hingga kini belum ada lagi vaksin yang mampu memberikan perlindungan sebanyak 100% terhadap mana-mana varian COVID-19. Langkah terbaik yang anda boleh lakukan untuk melindungi diri anda dan keluarga daripada varian alpha, lambda dan delta adalah dengan mengambil vaksinasi.

Vaksinasi juga perlu dilengkapkan sebanyak dua dos. Selepas itu, anda diminta untuk menunggu selama 2 minggu supaya vaksinasi tersebut benar-benar berkesan.

Kesimpulan

Kini, dunia berhadapan pula dengan mutasi demi mutasi varian COVID-19 yang semakin berbahaya. Malah, di negara kita sendiri, COVID-19 sudah bertukar menjadi mimpi ngeri dengan bilangan kes yang telah mencecah 5 angka.

Pada waktu ini, harapan kita hanyalah melalui vaksinasi. Oleh sebab itu, jangan sesekali bertindak memilih vaksin. Ingatlah, vaksin yang terbaik adalah vaksin yang terpantas yang boleh kita dapatkan. Selain itu, jangan lupa amalkan penjarakan sosial dan pakai pelitup muka jika perlu keluar rumah.

Walaupun kita sudah divaksin, amalan ini masih lagi perlu dilakukan supaya kita tidak bertindak menjangkiti orang lain secara tidak sengaja!

Movie Review | Visaranai (2016)

Monday, 26 July 2021

 

Director : Vetrimaaran

Writer : Vetrimaaran

Cast : Dinesh, Anandhi, Samuthirakani, Murugadoss, S Rathnasamy, Kishore, Pradheesh Raj

Production Company : Wunderbar Films, Grass Root Film Company

Distributor : Lyca Productions, Netflix

Genre : Crime / Thriller

Running Time : 118 minutes

Release Date : 12 September 2015 (Venice), 5 February 2016 (India)

Trailer :


Filem yang diadaptasi dari kisah benar dan memenangi Amnesty International Italia Award di Venice Film Festival ke-72 ini mengangkat tema kekejaman pihak polis yang berlaku di India. Bermula dari novel Lock Up karya penulisan M. Chandrakumar yang diterbitkan pada tahun 2006 mendapat perhatian kemudiannya diangkat ke layar perak sebagai naskhah crime thriller oleh pengarah Vetrimaaran.

Filem bermula dengan watak Pandi (Dinesh Ravi) mulakan hari dengan rutin kerja seperti biasa di sebuah kedai runcit kecil. Tidak lama kemudian pegawai polis datang dan paksa dia pergi ke balai polis. Kawan-kawan dia, Murugan (Aadukalam Murugadoss), Afzal (Silambarasan Rathnasamy) dan Kumar (Pradheesh Raj) juga mengalami nasib yang sama. Buntu dengan apa yang berlaku, mereka berempat cuba minta bantuan tapi malangnya penduduk di situ berbahasa Telugu. Mereka berempat pula cuma pandai berbahasa Tamil. 

Mereka dibelasah kemudiannya dipaksa mengaku mereka adalah pencuri yang terlibat dalam kes pecah masuk rumah pegawai polis di kawasan tersebut. Pandi bertegas yang mereka berempat tak melakukan kesalahan tersebut. Semakin mereka bertegas tidak bersalah, semakin teruk mereka dipukul sehinggakan luka teruk tanpa sebarang rawatan. 

Bila tengok filem Visaranai (Interrogation) yang diterbitkan oleh Wunderbar Films dan Grass Root Film Company ni boleh nampak betapa takutnya mereka berempat di balai polis tu. Sudah lah merempat di negeri orang, asing dengan bahasa sekeliling, dibelasah pula tanpa kasihan. Masa tengok ni teringat beberapa kes ‘kematian misteri’ yang berlaku di beberapa balai polis. Mungkinkah mereka mengalami nasib yang sama? 

Selain dipaparkan secara realistik, kenyataan yang filem Visaranai ni adalah cerita sebenar apa yang watak Kumar alami sendiri selama 13 hari di lokap pada masa tersebut dah cukup hadirkan pelbagai emosi yang berat dan sarat. Bertambah sedih dan kecewa bila kekejaman polis ni masih lagi berlaku sehingga lah sekarang sedangkan cerita yang dipaparkan ni berlatarkan tahun 2000. 

Dari awal movie sampailah ke hujung, tak ada pun scene yang boleh kita predict apa akan jadi pada keempat watak tersebut. Kita sentiasa dengan pertanyaan boleh ke tak mereka ni selamat? Apa akan jadi kalau mereka mengaku dan follow je apa yang polis nak sebab masing-masing dijanjikan hukuman yang ringan dan verbal deal yang lain untuk pujuk mereka mengaku. 

Mungkin jalan senang adalah dengan mengaku tapi betul ke hidup dalam penjara akan selamat? Maruah mereka berempat macam mana? Masa depan macam mana? Memang terlampau banyak persoalan yang mengganggu tapi dalam masa yang sama sakit tengok penderaan tanpa henti oleh pihak polis. Lakonan Dinesh dan Murugadoss menambahkan lagi rasa rimas pada kemelut konflik dalam filem ni. 

Filem ni tak sesuai ditonton oleh underage sebab penderaan tu terlampau kejam sama ada dibelasah dengan baton, kasut but, pelepah kelapa dan apa sahaja barang yang ada di sekeliling. Nak menangis masa tengok sebab tak ada langsung sifat kemanusiaan. Ada scene bila watak lain meninggal kemudiannya dilangkah, dipijak tanpa empati seolah macam mayat tu tak ada nilai langsung. Walhal scene sebelum tu ada dialog bila pihak polis bagitahu watak tersebut pernah bantu dia dan keluarga. Keji! 

Tak mampu nak bayangkan macam mana kalau penindasan dan ketidakadilan ni jadi depan mata kita. Sama ada nak bertindak seperti watak majikan Pandi ataupun bertindak seperti watak pegawai polis wanita. Dari segi penceritaan, dialog, music score, visual dan beberapa faktor lain menjadi kekuatan filem Visaranai sehingga dinobatkan sebagai Best Feature Film in Tamil di National Film Award ke-63. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Movie Review | Toofaan (2021)

Sunday, 25 July 2021

 

Director : Rakeysh Omprakash Mehra

Writer : Anjum Rajabali, Vijay Maurya, Farhan Akhtar

Cast : Farhan Akhtar, Paresh Rawal, Mrunal Thakur, Hussain Dalal, Darshan Kumar, Vijay Raaz

Production Company : ROMP Pictures, Excel Entertainment

Distributor : Amazon Prime Video

Genre : Sports / Drama

Running Time : 161 minutes

Release Date : 16 July 2021

Trailer :


Lepas kejayaan movie Bhaag Milka Bhaag (2013), pengarah Rakeysh Omprakash Mehra dan Farhan Akhtar reunite untuk movie genre sports drama, Toofan. Mengisahkan Aziz Ali (Farhan Akhtar) yang bekerja sebagai debt collector di bawah Jaffar Bhai (Vijay Raaz) bertemu minat dengan boxing. Dia cuba berlatih untuk masuk pertandingan kemudiannya dapat berlatih dengan Nana Bhai (Paresh Rawal). 

Dalam masa yang sama Aziz bercinta dengan doktor muda, Ananya Prabhu (Mrunal Thakur) yang selalu bagi semangat dan nasihat supaya tinggalkan kehidupan gangster dan gunakan energy dia dalam sukan. Setiap kali sebelum pertandingan, Aziz akan minta semangat dari Ananya sampaikan Nana risau dia akan hilang fokus. 

Pertandingan demi pertandingan, nama Aziz Ali mula mencuri tumpuan peminat sukan tinju dan juga pihak media. Aziz diberi nama jolokan Toofan kerana skills dan teknik dia di dalam gelanggang menumpaskan pihak lawan dengan mudah. Sekejap sahaja pihak lawan dah tumbang. Kemenangan di peringkat negeri membolehkan dia menjadi wakil peringkat kebangsaan. 

Malangnya Nana Bhai dapat tahu Aziz bercinta dengan anak dia, Ananya kemudian halau mereka berdua keluar dari hidup dia. Kematian isteri dia dalam letupan angkara pengganas ekstremis membuatkan Nana Bhai prejudis dan benci terhadap Muslim. Kerana kesempitan wang, Aziz terima sogokan bookie supaya dia kalah dalam pertandingan. Boxing Foundation ban Aziz dari bertinju selama 5 tahun kerana memalukan sukan dan juga peminat. 

Kalau tengok dalam trailer pun pengarah dah letak the whole story dalam tu so bila tengok full movie rasa macam mehhh lah sebab tak ada apa yang menarik pun. Jalan cerita Toofan pun predictable sangat bila Aziz jumpa minat dia lepastu menang dalam semua pertandingan then jatuh kemudian bangkit balik. 

Konflik tu ada tapi tak dikembangkan sangat sedangkan elemen drama kuat dekat situ. Bertambah cliché bila penulis guna template tipikal untuk naikkan elemen drama sama macam dalam kebanyakan music video single track Bollywood. Kalau music video pun orang dah menyampah tengok storyline yang sama, apa yang buat penulis fikir audience akan terima template yang sama dalam movie? 

Nak kata pengarah olah dan tambahkan elemen saspen masa pertandingan pun tak jugak sebab tak banyak pun scene gelanggang dalam movie Toofan ni. Watak Dharmesh Patil (Darshan Kumar) tak dikembangkan dengan lebih mendalam padahal dia boleh menjadi watak antagonis yang sama kuatnya dengan Aziz. 

Visual Toofan pun tak lah menarik mana pun sebab tak ada sinematografi yang menarik ataupun panorama shot yang menaikkan semangat kesukanan ataupun impak pada penceritaan. Ada scene guna teknik gegar di belakang Aziz which for me is pointless. Music album dari komposer Shankar-Ehsaan-Loy sesuai dengan mood dan situasi dalam scene tersebut. Lagu Toofan dinyanyikan oleh Siddharth Mahadevan yang pernah bekerja dalam movie Bhaag Milka Bhaag. 


Walaupun team production Bhaag Milka Bhaag kebanyakannya adalah orang yang sama tapi hasilnya jauh berbeza. Mungkin sebab skrip dengan template lama tapi dipersembahkan di waktu audience dah jelak bila terlampau banyak longgokan movie genre sports atau biopic dalam industry. 

One good thing from the movie might be Mrunal Thakur’s acting. Lakonan dia makin bagus, serasi bersama Farhan dan selesa dengan karakter Ananya. Screentime dia pun lebih panjang dalam movie Toofan kalau nak dibandingkan dengan movie Super 30 (2019) ataupun Batla House (2019).

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 6.4/10

Movie Review | Duyung

Pengarah : A. Razak Mohaideen 

Penulis Skrip :  Azhari Zain

Pelakon : Maya Karin, Saiful Apek, Yasmin Hani, Yassin, Awie, Rosnah Mat Aris, Hafidzuddin Fazil, Abu Bakar Omar, Raja Noor Baizura, Iqbal Mydin 

Syarikat Produksi : KRU Studios

Pengedar : Digi, Astro

Genre : Sains fiksyen / Romantik / Komedi

Durasi Tayangan : 91 minit

Tarikh Tayangan : 6 Mac 2008

Trailer :


Sejak dari kecil Jimmy (Saiful Apek) dan beruk kesayangan dia, Orix (Yassin) kutip sampah di pulau tu supaya sentiasa kelihatan bersih. Bila pulau bersih, duyung akan munculkan diri sebab duyung suka kawasan laut yang bersih. Penduduk di situ anggap Jimmy sebagai orang yang pelik dan gila. Tapi mak Jimmy, Onah (Raja Noor Baizura) dan Aspalela (Yasmin Hani) serta Mak Tungkik (Rosnah Mat Aris) senang dengan sikap rajin Jimmy. 

Wak Pagek (Hafidzuddin Fazil) yang menyampah dengan Jimmy, cabar supaya sediakan tanah dengan rumah supaya anak dia tak hidup atas laut. Tak sangka Jimmy dengan Orix berjaya siapkan dalam masa dua hari saja. Wak Pagek terkejut tapi dia tetap nak tunangkan anak dia dengan si Kordi (Awie) sebab kaya dan berbadan sasa. 

Dek menyampah dengan perangai Jimmy, Kordi musnahkan sebahagian pulau tersebut sehinggakan ikan duyung yang bernama Puteri (Maya Karin) tersangkut dalam jala. Patutlah Orix selalu menjerit bagitau dia ada sesuatu dekat pulau tu. Dah lama Puteri perhatikan Jimmy tapi takut untuk berjumpa sebab hati manusia senang tergoda dengan kemewahan. Jimmy senang dengan kehadiran Puteri sampai Aspalela cemburu dengan kemesraan mereka berdua. 

‘Biarlah rahsia pertemuan kita. Kalau semua orang tahu kewujudan Puteri, hidup Puteri dalam bahaya. Ingat janji kita.’ - Puteri

Movie arahan A. Razak Mohaideen bertemakan haiwan dan alam sekitar yang diterbitkan oleh KRU Studios ni berlatarkan kehidupan Orang Laut Bajau di Pulau Sipadan, Sabah. Suasana dan budaya masyarakat di sana dipaparkan dengan baik. Tak pasti lah kalau pelakon utama ada pakai makeup tapi rasanya semua nampak natural lagipun shooting bawah matahari terik macam tu, kalau pakai makeup mesti tak selesa bila cair. 

Sinematografi yang cantik dari Erman Maharam menggunakan kelebihan panorama semulajadi di kawasan tersebut tapi CGI tak lah begitu bagus. Set rumah Puteri pun nampak tak begitu meyakinkan dengan longgokan buah-buahan dan harta karun dari lanun. Tak dijelaskan kenapa ikan duyung cuma ada Puteri seorang sahaja sampaikan dia kesunyian. Kalau Puteri pupus maka pupuslah ikan duyung di Malaysia. 

Music album movie Duyung banyak mengumpulkan lagu-lagu yang hit pada zaman tu macam lagu dengan melodi dan lirik yang fun dan santai, Aspalela nyanyian Saiful Apek sendiri. Masa lagu ni keluar memang famous la orang yang nama Lela. Pergi mana pun orang akan nyanyi lagu tu. Lagu balada Hampir Ke Situ oleh Mendua pun popular dan hit dalam carta. Lagu yang sarat dengan suara merdu dan harmoni digunakan dalam scene Jimmy dengan Puteri. 


Pace movie Duyung ni laju sesuai lah dengan genre dia romantik komedi supaya penonton tak bosan dengan mesej yang diketengahkan mengenai alam sekitar. Tapi ada part yang agak bercanggah dengan kehidupan normal baik di laut ataupun darat. Macam scene Jimmy marah Apai (Iqbal Mydin) pergi tangkap ikan di laut sedangkan dia bekerja sebagai nelayan. Sama juga dengan scene Jimmy tegur sekumpulan anak dara kampung yang mencuci baju dengan sabun. 

Lakonan Saiful Apek menghiburkan sebagai Jimmy dengan dialog yang kelakar dan natural. Chemistry Apek dengan Maya Karin pun antara kekuatan dalam movie Duyung bila mereka berdua berkongsi skrin yang sama. Watak Orix cuma mampu cakap Fuyoh sebab nak guna tagline Digi pada masa tu. Tak tahu lah macam mana Yassin boleh bertahan dalam kostum beruk tu walaupun cuma bulu bertampal di kulit. Sama juga dengan Maya Karin yang menggunakan kostum duyung dan sentiasa kelihatan natural dan cantik. 

Walaupun dah 13 tahun movie ni diterbitkan tapi tetap menarik untuk ditonton secara santai. Sekarang dah ada dekat Netflix, hopefully karya tempatan ni mendapat perhatian. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.5 = 8.2/10

Movie Review | Dil Se..

 

Director : Mani Ratnam

Writer : Mani Ratnam, Tigmanshu Dhulia

Cast : Shah Rukh Khan, Manisha Koirala, Preity Zinta

Production Company : Madras Talkies, Varma Corporation

Distributor : Eros International, Netflix

Genre : Crime / Drama / Romance

Running Time : 158 minutes

Release Date : 21 August 1998

Trailer :


Movie yang ditayangkan secara perdana di Era New Horizons Film Festival dan Helsinki International Film Festival mengisahkan tentang Amarkant Varma (Shah Rukh Khan) yang bekerja di All India Radio. Sebagai program executive, dia perlu pergi ke Assam, India. Dalam perjalanan dia terjumpa dengan Meghna (Manisha Koirala) kemudiannya jatuh cinta dengan kecantikan wanita tersebut. 

Selepas beberapa kali pertemuan, Amar mula berani confess cinta dia tapi ditolak sebab Meghna dah pun berkahwin. Belum hilang rasa kecewa, Amar dibelasah oleh abang dan sepupu Meghna kemudian dibiarkan di dalam hutan. Lepas kejadian tersebut, Amar balik ke Delhi dan setuju untuk berkahwin dengan  Preeti Nair (Preity Zinta). 

Pada hari pertunangan Amar dan Preeti, secara tiba-tiba Meghna muncul dan minta bantuan Amar untuk dapatkan kerja juga tempat tinggal. Sikit pun Amar tak syak yang Meghna adalah ahli kumpulan pengganas yang akan letupkan Delhi pada Hari Kebangsaan nanti. Lepas CBI datang siasat baru dia faham apa tujuan Meghna datang balik. 

Walaupun rasa dipergunakan, dia tetap pujuk Meghna untuk batalkan rancangan dan lari hidup di tempat baru dengan dia. 

Movie arahan Mani Ratnam yang mengetengahkan unsur terrorism dan berlatarkan kehidupan di Assam dan beberapa kawasan yang dipenuhi kem militan ni dah pun mencecah 23 tahun. Walaupun movie ni lakonan Shah Rukh Khan tapi kurang mendapat sambutan kecuali lagu Chaiyya Chaiyya dengan cameo Malaika Arora Khan. SRK shoot lagu tu tanpa body double ataupun safety harness supaya nampak real. Koreografi hasil karya Farah Khan mengambil masa selama 4 hari untuk disiapkan. Sampai sekarang lagu ni antara lagu ikonik di Bollywood.


Penceritaan Dil Se.. juga agak draggy terutamanya pada second half bila watak Amar ketepikan pendirian dia untuk bantu Meghna. Kiranya dia rasa cinta sejati dia boleh mengubah dan padam trauma Meghna padahal perempuan tu dah hidup dalam ketakutan sejak kecil, dah beberapa kali berdepan dengan penipuan dan kematian. Pace yang perlahan juga melemahkan momentum movie Dil Se.. tambah pula tak dikembangkan dengan baik bila Amar sedar yang dia hidup selesa tanpa kenal sisi buruk Kerajaan India. Mungkin persepsi I pada movie ni macam tu sebab tengok pada zaman sekarang, zaman di mana sakit mental tak mampu dirawat dengan cinta dalam sekelip mata. 

Scene Meghna dengan Amar dekat padang pasir tinggalkan kesan yang mendalam dan Manisha did justice to that. Bila Amar tanya kenapa dia tak boleh bercakap sebab pengalaman ngeri tu sendiri tak mampu diungkapkan dengan kata-kata pun. Untuk lelaki yang hidup selesa seperti Amar, dia takkan faham pun penderitaan Meghna. 

Percintaan Amar dan Meghna dikatakan melalui 7 peringkat cinta – attraction, infactuation, love, reverence, worship, obsession and death. 7 peringkat ni diceritakan di dalam puisi purba Arab. Chemistry SRK dengan Manisha nampak canggung berbanding SRK dengan Preity Zinta. Sepatutnya Kajol yang berlakon watak Meghna tapi jadual shooting Dil Se.. clash dengan movie dia yang lain. 

Kekuatan Dil Se.. bukan pada penceritaan ataupun screenplay sebaliknya pada sinematografi yang memaparkan keindahan di beberapa lokasi. Music album dari music maestro A.R Rahman menambahkan lagi elemen drama dan romantik. Semua wardrobe dalam Dil Se.. adalah hasil karya Manish Malhotra di mana setiap watak diberikan sentuhan fesyen yang menjelaskan lagi karakter masing-masing. 

Dil Se.. adalah final installment dalam trologi yang bertemakan pengganas arahan Mani Ratnam selepas movie Roja dan Bombay. Cuma Dil Se.. sahaja yang menerima nasib buruk di box office, mungkin sebab popularity SRK dan plot twist. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8.7/10