Telemovie Review | Peraturan – Ikut Atau Mati (2019)

Saturday, 28 December 2019


Pengarah : Feroz Kader
Penulis Skrip : N/A
Pelakon : Shukri Yahaya, Sara Ali, Shah Radhi Hazvee, Fauzi Nawawi, Fazlina Ahmad Daud, Dania Azmi, Meor Mohd
Genre : Seram / Thriller
Durasi Tayangan : minit
Tarikh Tayangan : 5 Oktober 2019
Syarikat Produksi : Bambam Studios
Pengedar : Astro Citra dan Astro Ria

Nampak trailer telemovie ni dekat Twitter and the story looks great with horror thriller genre. Peraturan Ikut Atau Mati ni mengisahkan Owdy (Shukri Yahaya) yang telah kematian isterinya, Fatin (Sara Ali) dan juga anaknya yang masih dalam kandungan. 


Namun Owdy masih dapat melihat roh Fatin di dalam rumah mereka itu dan minta Owdy untuk mencari hati pembunuhnya. Owdy yang sememangnya mempunyai penyakit mental akhirnya menjadi pembunuh bersiri dengan meninggalkan nota ‘Peraturan Dan Denda’ yang ditiru dari buku manual undang-undang jalanraya.


Owdy buru kelima-lima individu yang telah melakukan kesalahan trafik pada hari kejadian sehingga menyebabkan kematian isteri dan anaknya. Tapi berlaku kekeliruan dengan mangsa yang terakhir kerana Habil (Shah Radhi Hazvee) mempunyai kembar dan malang buat Habil bila Qabil sebenarnya yang bersalah.


Detektif Mustakim (Fauzi Nawawi) dan Detektif Adam (Meor Mohd) ditugaskan untuk menyelesaikan kes pembunuhan tanpa hati ni selama 5 tahun pada tarikh yang sama. Disebabkan mangsa kelima, mereka berdua jumpa kunci penyelesaian untuk kes pembunuhan ni dan apa motif Owdy untuk membunuh. 


Pengarah tak simpan lama untuk reveal siapa pembunuh dan apa motif sebenar cuma kita dapat tengok macam mana detektif selesaikan misteri ni dengan cara mereka. Walaupun cerita ni paparkan sisi jahat Owdy sebagai pembunuh tapi mesej dalam cerita ni berpihak pada malangnya nasib Owdy sekeluarga bila sikap buruk segelintir rakyat Malaysia yang suka melanggar peraturan jalan raya sampai membahayakan nyawa orang lain.


Lakonan Shukry Yahya tak pernah mengecewakan tak kira lah dalam babak mana dia muncul tetap menyerlah. Paling kesian dan rasa emosi bila tengok part dia merayu dekat Qabil supaya alih kenderaan untuk bagi laluan kepada ambulans. Screentime Sara tak banyak dan watak dia sebagai Fatin pun agak lemah bila kongsi satu scene dengan Shukry. 


First time nampak lakonan Shah Radhi Hazvee and quite impressive bila dia berlakon dua watak yang berbeza. Terkesan dengan scene dia merayu tunang dia, Marisa (Fatin Idania Azmi) datang selamatkan tapi sayangnya Marisa anggap tu cuma guarauan. Mesej sampingan dari team production, jangan suka sangat buat prank calls sampai orang dah malas nak percaya. 


Cerita ni mungkin agak tak sesuai untuk tontonan umum sebab cara dia membunuh tu director tunjuk real sampai meremang tengok bila Owdy mula naik hantu. But big applause for the team sebab buat mayat tanpa hati dan organ hati nampak real sangat. 


Certain scenes dalam telemovie ni nampak mengganggu penceritaan bila terlampau gelap sangat but it just a minor glitch lah. Suka VFX telemovie ni especially bila roh Fatin muncul dengan muka hodoh dan berubah jadi cantik bila Owdy pandang dia. Kudos!

For a telemovie, this one is totally a must watch!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought 1 = 10/10

Movie Review : Saaho


Director : Sujeeth
Writer : Sujeeth (story, screenplay, and Telugu dialogue), K. G. R. Ashok (Tamil dialogue),  Abbas Dalal & Hussain Dalal (Hindi dialogue)
Cast : Prabhas, Shraddha Kapoor, Chunky Pandey, Neil Nitin Mukesh, Murali Sharma, Arun Vijay, Evelyn Sharma, Mandira Bedi, Prakash Belawadi, Jackie Shroff
Production Company : UV Creations & T-Series
Distributor : AA Films (India), Yash Raj Films, Phars Film (International)
Genre : Action / Thriller
Running Time : 170 minutes
Release Date : 30 August 2019
Trailer :


Saaho antara movie yang paling dinanti-nantikan untuk tahun 2019 dengan budget berjumlah Rs3 billion dan juga pelakon-pelakon terkenal di industry Bollywood dan juga Tamil. Saaho ditayangkan di 4 industri perfileman – Bollywood, Tamil, Telugu dan juga Malayalam.


Cerita bermula bila Roy (Jackie Shroff) dibunuh dengan dilanggar treler selepas habis meeting bersama board director. Perebutan kuasa berlaku bila Devraj (Chunky Pandey) cuba untuk rampas takhta Roy tapi terhalang bila anak Roy, Iqbal (Arun Vijay) yang disembunyikan selama 25 tahun datang untuk mewarisi harta ayah dia dan ambil alih tampuk pemerintahan Roy Group.


Sementara itu, polis tubuhkan satu team khas dengan diketuai oleh Ashok Chakravarthy (Prabha), polis dari unit khas dan dibantu oleh Amritha Nair (Shraddha Kapoor) untuk menjejaki si pencuri, Jai (Neil Nitin Mukesh) yang telah merompak 3 tempat di Mumbai dan bakal mencuri Black Box milik Roy Group untuk bolot 2 billion di Waaji City.


Tanpa mereka sedar, pakar IT, David (Murali Sharma) dalam diam membantu Jai dan maklumat yang pihak polis ada dijual kepada pencuri tersebut. Ketua polis, Shinde (Prakash Belawadi) pula bocorkan maklumat kepada Devraj. 


Untuk pastikan Black Box selamat, Iqbal hantar Kalki (Mahira Bedi) ke Mumbai untuk bawa ke Waaji City tapi malangnya Jai dah buat persiapan rapi untuk curi Black Box dari tangan Kalki. Dengan bantuan dari pihak polis, Kalki berjaya sorok di Royal Bank. Devraj, team Ashok dan anak buah dia dan juga Jai akan curi Black Box pada malam yang sama, tapi siapa yang akan dapat, tu kena tengok sendiri lah. 


Jalan cerita Saaho agak panjang dan draggy bila terlampau banyak pihak yang terlibat. Untuk first half, cerita nampak menarik dengan twist yang agak mengejutkan tapi bila masuk second half dah penat dah nak tengok sampai ada part yang sengaja dimatikan supaya tak terlampau crowded di penghujung cerita.


Selalunya movie action ni jarang lah nak beratkan jalan cerita so scene macam terjun gaung untuk show off sisi maskulin si hero, kereta kebal entah dari mana, kereta boleh slide naik atas jambatan, hero dengan heroin lari dengan selamat walaupun dihujani peluru tu kita boleh layan as entertainment je lah.


Saaho dengan WAR sama-sama compete untuk jadi movie action terbaik 2019 tapi nampaknya Saaho gagal disebabkan jalan cerita yang lemah dan action stunt yang nampak tak real walaupun guna khidmat martial arts choreographer antarabangsa sama seperti WAR.


Music soundtrack pun antara kelemahan dalam movie Saaho bila team production lebih fokus dengan keindahan lokasi daripada lagu. Memang indah sangat tapi untuk audio they failed to impress. Even music score untuk certain scenes tak mampu untuk hidupkan mood tak seperti WAR. Patutnya lagu Bad Boy tu untuk promo je dan buang lagu Baby Won't You Tell Me sebab dari awal cerita pun kita dah tahu tahap mana Ashok cintakan Amritha.


Bab visual memang cantik dengan keindahan Austria, Hyderabad, Mumbai, Abu Dhabi, Dubai, Romania, dan beberapa tempat di Europe tapi bila masuk babak yang menggunakan VFX, kita boleh nampak some scenes yang gagal nampak cantik onscreen especially scene gaung dengan scene Saaho dikejar Waaji Federal Police dan lain-lain.





It seems like team production Saaho lebih mementingkan keindahan visual dari jalan cerita. Sayang bila Saaho ada barisan pelakon yang bagus dalam bidang lakonan dari dua industry besar India. Kalau director Sujeeth kembangkan lagi beberapa scene dan buat Saaho jadi 2 part, mungkin lagi best rather than compressed sampai berterabur. Sudahnya movie ni dapat rating rendah walaupun collection mencecah Rs4 billion.


I was expecting better sebab fan base Prabha agak besar dan pulangan sepatutnya lebih besar bila ditayangkan di 4 industry dan juga international. But what done is done and welcome to Bollywood for Prabha. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.8, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.6 = 6.4/10

Movie Review : The Zoya Factor

Friday, 27 December 2019


Director : Abhishek Sharma
Writer : Anuja Chauhan & Pradhuman Singh (dialogues)
Cast : Dulquer Salman, Sonam Kapoor, Sanjay Kapoor, Sikander Kher, Angad Bedi, Abhilash Chaudhary, Gandharv Dewan, Pooja Bhamrrah, Koel Purie
Production Company : Fox Star Studios & Ad-Labs Films Limited
Distributor : Fox Star Studios
Genre : Romantic / Comedy
Running Time : 134 minutes
Release Date : September 20, 2019
Trailer :


Zoya Solanki (Sonam Kapoor) lahir pada hari yang sama India menang di World Cup tahun 1983 dan disebabkan ayah dan abang dia, Zorawar (Sikander Kher) suka kriket, dia automatically jadi lucky mascot untuk team kriket abang dia sebab everytime Zoya breakfast sekali dengan team kriket Zorawar, memang confirm akan menang sebab dalam perlawanan kriket, percentage besar untuk menang dipengaruhi oleh tuah.


Yes of course kena ada talent dan usaha tapi macam cuaca buruk, padang licin, bola tak jatuh, silau matahari and a lot of factors boleh mempengaruhi keadaan players dalam padang. That's why ramai pemain kriket ada kepercayaan masing-masing.


Tapi berlainan hal pula bagi kapten baru team kriket India, Nikhil Khoda (Dulquer Salman) sebab bagi dia perlawanan cuma akan dikawal oleh usaha dan bakat. Lagipun dia tak nak ahli pasukan dia percaya dan bergantung sepenuhnya dengan tuah sampai hilang konsentrasi untuk training dan lawan team lain nanti.


Walaupun Zoya tak suka kriket tapi dia angau dengan ketampanan Nikhil dan nasib berpihak pada dia bila Monita (Koel Purie) hantar dia ke Afrika Selatan untuk photoshoot team kriket India untuk iklan Pepsi. Dekat sana dia terjumpa Nikhil dan jadi makin rapat bila Nikhil banyak bantu dia untuk siapkan task dari boss.


Zorawar bagi nasihat dekat Zoya supaya jangan percaya dengan Nikhil sebab dia kurang fokus dengan game tapi lebih luangkan masa dengan perempuan. Tambah pula bila Nikhil ambil alih team kriket India, momentum pencapaian agak kurang memberansangkan. 


Tapi Zoya tetap dengan kata hati dia yang Nikhil betul-betul suka dengan dia sampai lah Robin Rawal (Angad Bedi) tunjuk video Nikhil dengan Sonali (Pooja Bhamrrah) sembang macam mana nak elakkan Zoya join team lain breakfast sekali. 


Disebabkan marah dengan Nikhil, Zoya terima untuk jadi lucky mascot untuk team kriket India dan betul seperti yang dijangka, semua match yang Zoya pergi, confirm team India akan menang walaupun berhadapan dengan team yang kuat. 


Zoya makin dipuja ramai sebab tuah dia, Nikhil pula makin dibenci disebabkan gagal jadi kapten terbaik untuk team India. Hubungan Zoya dan Nikhil makin renggang tapi lama kelamaan Zoya sedar kenapa Nikhil halang dia untuk jadi lucky mascot. 


Jalan cerita Zoya agak menarik lah for me, sebab unik dan original. Tambah pula movie ni diadaptasikan dari best seller novel The Zoya Factor karya Anuja Chauhan. I truly loved the chemistry between Zoya-Nikhil and I cannot stop smiling watching them onscreen. Dulquer totally looks hot in this movie!


Kalau scene romance datang dari leading actors, babak komedi pula datang dari watak-watak sampingan especially Zorawar, Shivy (Abhilash Chaudhary) dan Harry (Gandharv Dewan). 


Team TZF did a great job for visual and music album. Just like any other rom-com movies, TZF pun paparkan visual yang menarik dengan location dan deco rumah yang cantik. Even editing pun cantik and match nampak real. And yes of course wardrobe Sonam as Zoya is such a bless for me. Suka dengan lagu Kaash nyanyian Arijit Singh dengan Pepsi Ki Kasam walaupun Sonam muka kejung je dalam tu. 


Walaupun movie ni flop teruk dekat box office tapi rating dari critics agak tinggi dengan purata 4/5 and you guys can watch this movie at Netflix okayyy. Have fun watching

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 9.1/10

Movie Review | Dilan 1991 (2019)

Wednesday, 25 December 2019


Pengarah : Pidi Baiq, Fajar Bustomi
Penulis Skrip : Pidi Baiq, Titien Wattimena 
Pelakon : Iqbaal Ramadhan, Vanesha Prescilla, Jerome Kurnia, Refal Hady
Genre : Romantik/Drama
Durasi Tayangan : 121 minit
Tarikh Tayangan : 24 February 2019 (Bandung, Special Screening)
28 February 2019 (Indonesia)
11 July 2019 (Malaysia)
Syarikat Produksi : Max Pictures
Trailer :


Kejayaan Dilan 1990 berterusan dengan sequel Dilan 1991 yang diadaptasikan dari novel sequel Dilan Bagian Kedua: Dia adalah Dilanku tahun 1991 karya Pidi Baiq. Mengekalkan pengarah dan penulis skrip yang sama, Dilan 1991 menceritakan keindahan percintaan Dilan (Iqbaal Ramadhan) dan Milea (Vanesha Prescilla) di zaman SMA. Movie Dilan 1991 merupakan movie ketiga tertinggi jumlah kutipan sepanjang masa di Indonesia.


Dalam movie Dilan 1990, Dilan berdepan dengan lembaga disiplin sekolah bila dia bergaduh dengan Anhar lepas episod Milea dilempang akibat marah. Akibatnya Dilan dan Anhar sama-sama digantung sekolah tapi tu tak menghalang percintaan Milea dan Dilan.


Dua-dua masih berjumpa seperti biasa bila Dilan yang menghantar dan jemput Milea dari sekolah. Awal movie lagi dah boleh tengok betapa bahagianya pasangan sejoli ni bercerita tentang perasaan walaupun cheesy habis but I end up smiling like I did when I watched Dilan 1990.


For some people mungkin meluat dengan scene romantic Dilan dengan Milea tapi rencah keren movie ni pada scene macam tu so kalau yang cringe tu dalam bahasa mudahnya, you guys not the target market for this movie.


Walaupun dah official jadi pasangan bercinta, Milea masih lagi gagal halang baran Dilan bila melibatkan geng motor dia. Lagi pula bila dendam kepada Anhar (Giulio Parengkuan) belum habis. Tak tahu kenapa marah benar Dilan dengan Anhar sampai macam tu. Tak ingat ke Anhar tu kawan baik dia sendiri? 

Persoalan ni muncul bila emosi Dilan macam tak selari dalam franchise ni. Kalau betul dia marah sangat dengan Anhar sebab tampar Milea, kenapa dia tak mampu nak tinggalkan geng motor demi Milea tambah pula bila Akew meninggal gara-gara diserang geng lain?


Tak patut betul dia salahkan Milea bila dia kata Milea berlebih-lebih dengan emosi sedangkan kerisauan Milea tu betul. Parents dia pun marah sangat dengan perangai dia, so kenapa dia tak boleh faham yang Milea jadi rasional bila dia minta putus dengan Dilan?


Since genre movie Dilan 1991 ni genre ringan so tak ada masalah langsung kepada Vanesha dengan Iqbal untuk menjiwai watak tambah pula bila chemistry mereka berdua nampak cantik onscreen. Pelakon sampingan pun banyak membantu hidupkan suasana especially watak mak Anhar yang kelakar. Scene Dilan dengan Milea jumpa para guru di sekolah sebelum keluar tu pun kelakar. Berdekah dibuatnya dengan joke nama Dilan.


Dalam movie sequel ni you guys boleh nampak karakter Milea dah menjadi matang berbanding sebelum ni bila dia tinggalkan Benny sebab Dilan. For previous movie I’ve stated yang Milea ni tak pandai bertegas bila ada lelaki yang kacau tapi dalam movie Dilan 1991, Milea berani pertahankan cinta dia depan semua dan pandai mengamuk bila ada yang kacau dia bila Dilan tak ada especially bila Kang Adi (Refal Hady) dengan saudara jauh dia, Yugo (Jerome Kurnia) cuba nak ambil kesempatan. Thanks to Dilan for that.


Agak kecewa dengan movie ni sebab tak banyak cheesy lines dari Dilan macam dalam Dilan 1990 and banyak flashback suara Dilan bagi cheesy lines dekat Milea. Dalam movie ni Dilan banyak berterima kasih dekat Bumi, Bandung dan Jakarta sebab ketemukan dia dengan Milea. Tambah kecewa bila OST dia tak power macam Dilan 1990 – Dulu Kita Masih SMA 

Visual and wardrobe of course did their best untuk menghidupkan zaman 90-an just like they did in Dilan 1990. Kudos.


Sama macam Dilan 1990, ending Dilan 1991 pun tergantung dan akan bersambung dalam movie Milea tahun depan. Tak sabar nak tengok adaptasi novel Suara Dari Dilan sebab nak tahu kenapa tega banget Dilan lepasin Milea. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought 0.7 = 8.5/10

Movie Review : Section 375


Director : Ajay Bahl
Writer : Manish Gupta
Cast : Akshaye Khanna, Richa Chadda, Meera Chopra, Rahul Bhat
Production Company : Panorama Studios, T-Series
Distributor : Panorama Studios, PVR Pictures, Anand Pandit Motion Pictures
Genre : Drama
Running Time : 124 minutes
Release Date : September 12, 2019
Trailer :


‘Law is not equal to Justice. Justice is an ideal, Law is the medium to get there. Sometimes’

Starting movie pun dah dengar speech padu dari lawyer Tarun Saluja (Akshaye Khanna) dalam seminar dia. Thanks to his speech, we get to know where to draw the line between law and justice. Going with that theme, team Section 375 berjaya deliver mesej utama melalui movie ni dengan lakonan mantap dari pelakon utama – Akshaye dan Richa.
Pengarah terkenal, Rohan Khurana (Rahul Bhat)dijatuhkan hukuman penjara selama 10 tahun kerana merogol Anjali Dangre (Meera Chopra) pada pagi 8 Julai jam 11 tapi Rohan minta isteri dia carikan defense lawyer dengan defense statement dia tak sentuh Anjali walhal medical report buktikan air mani dan bulu kemaluan dia ada dalam vagina Anjali.


Asalnya Tarun taknak ambil kes ni tambah pula isteri dia larang taknak dia dimalukan depan media tapi Tarun jumpa beberapa loopholes dalam cerita Anjali dan dapat agak yang Anjali tak dirogol atau dicabul oleh Rohan tapi cuma nak balas dendam bila hubungan sulit ni berakhir.


Hiral Gandhi (Richa Chaddha) menentang sekerasnya andaian Tarun kerana rogol tetap rogol walaupun jika mereka berdua pernah ada hubungan sulit sebab mengikut akta, persetujuan kedua-dua belah pihak perlu ada setiap kali bersama. Tambah pula bila Rohan pernah ugut Anjali untuk musnahkan masa depan dia bila hubungan mereka berakhir.


Kedua hakim taknak panjangkan perbicaraan bila alibi kukuh ada depan mata tapi dalam undang-undang semua ada hak untuk bersuara dan makin banyak bukti yang menimbulkan tanda tanya sampai terpaksa lanjutkan untuk tahu hal yang sebenar.


Tak ada ruang untuk rasa bosan walaupun genre movie ni drama dan banyak berbalas hujah antara dua peguam handal disebabkan ada banyak input dan dialog yang hebat. Susah nak teka apa yang jadi pada 8 Julai tu sebab tak banyak bukti untuk Tarun dapat bagitahu mahkamah yang Anjali menipu.


Sama macam movie Article 15, movie Section 375 pun membincangkan dan mengupas akta yang sama. For me both movie berjaya menjadi medium hebahan untuk social awareness berkenaan dua akta ni. It’s great to watch Akshaye Khanna buat comeback dalam dunia lakonan dengan mutu lakonan hebat.


Walaupun bergandingan dengan Richa tapi dua-dua menyerlah dalam satu screntime nak pula bila watak Tarun sebagai master Hiral masa chambering dulu. Dalam court nampak menyerang satu sama lain tapi dekat luar mesra sembang hal personal dan progress life masing-masing. 


Ada beberapa benda yang buat cerita Anjali tak masuk akal bila polis ambil bukti bunga kering bawah katil Rohan. Macam mana bunga tu ada bawah katil sedangkan Rohan ada maid untuk kemas rumah? Macam mana pihak polis tahu yang bunga tu kepunyaan Anjali dan dijadikan bukti kes sedangkan hari kejadian Anjali tak pakai bunga pun. Pakai jeggings satu hal. 22 minit yang disebut dalam court tak pasti tempoh masa intercourse sahaja ataupun termasuk violence act dekat tangga.


Tbh I don't like the ending sebab court nampak mengadili kes dengan fakta tapi hasilnya terpengaruh dengan aktivis dekat luar. Though ada loopholes but still recommended to watch because every case have different story to tell.  

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 9.4/10