Pesuruhjaya Sumpah | Surat Akuan untuk Mengesahkan Pendapatan Anda

Sunday, 10 November 2024


Apa itu Surat Akuan Pendapatan?

Surat Akuan Pendapatan ini merupakan satu dokumen rasmi untuk mengesahkan pendapatan bulanan atau purata pendapatan seseorang individu dalam keadaan yang berikut :

  • tidak mempunyai slip gaji dari majikan contohnya Ejen Hartanah, Ejen Insuran, pekerja separuh masa dan lain-lain pekerjaan yang tiada slip gaji
  • tidak mempunyai pendapatan yang tetap seperti pekerjaan yang berdasarkan upah harian atau berdasarkan sesuatu projek
  • tidak bekerja atau seorang suri rumah sepenuh masa
  • Peniaga diatas talian

Tujuan Surat Akuan Pendapatan Dibuat

Bagi individu seperti ini, surat akuan pendapatan diperlukan sebagai bukti dan dokumen pengesahan kepada pendapatan mereka. Akuan pendapatan ini diperlukan untuk pelbagai urusan seperti permohonan loan, permohonan apa-apa bantuan, urusan persekolahan anak-anak dan pelbagai lagi urusan yang memerlukan individu tersebut menyatakan bukti pendapatan mereka. 

Oleh itu, jika individu tersebut perlu membuat permohonan atau pendaftaran yang memerlukan penyata pendapatan, mereka boleh mengemukakan surat akuan ini sebagai pengganti kepada slip gaji.


Dimana Boleh Dapatkan Surat Akuan Ini?

Salah satu cara adalah dengan membuat Surat Akuan Berkanun dan mendapatkan tandatangan dan cop meterai dari Pesuruhjaya Sumpah berdekatan anda sepertimana yang diperuntukkan di bawah Kaedah 9 dan 10, Kaedah-Kaedah Pesuruhjaya Sumpah 2018.

Individu yang membuat akuan pendapatan ini perlu memastikan bahawa pengisytiharan pendapatan mereka adalah betul dan tidak berlaku sebarang penipuan.


Contoh Format Surat Akuan

Berikut merupakan contoh surat akuan rasmi yang boleh digunakan. Borang Akuan Berkanun (AM 80) ini boleh juga didapati dari laman web e-Pesuruhjaya Sumpah. 


Surat akuan ini lazimnya hanya mengandungi satu muka surat sahaja.

Butiran yang perlu ada dalam Surat Akuan Pengesahan Pendapatan adalah seperti berikut:

  • Nama
  • No. Kad Pengenalan
  • Alamat
  • Pekerjaan
  • Pendapatan sebulan
  • Tujuan Surat Akuan
  • Tandatangan individu
  • Tandatangan pengesahan
  • Cop rasmi

Surat Akuan ini hendaklah disediakan sendiri dan tidak boleh disediakan atau dibantu penyediaannya oleh Pesuruhjaya Sumpah.

Sila ambil maklum bahawa Akuan Berkanun yang dibuat di hadapan Pesuruhjaya Sumpah ini akan dikenakan bayaran iaitu RM10 untuk 1 akuan berkanun dan RM10 juga untuk setiap lampiran/ ekshibit yang dinyatakan dalam akuan tersebut.

Antara pihak lain yang layak untuk membuat pengesahan pendapatan kepada seseorang individu tersebut adalah:

  • Ahli Parlimen
  • ADUN
  • Ketua Kampung
  • Ketua JKKK
  • Pegawai Kerajaan Gred 41 ke atas
  • Pengetua Sekolah
  • Jaksa Pendamai

Semoga tutorial ni bermanfaat dan kalau yang tinggal di sekitar Subang Bestari boleh dapatkan cop Pesuruhjaya Sumpah dengan Puan Nikmatul Fariha binti Mohd Jafri di alamat 36-2, 1st Floor, Jalan Nova K U5/K Nova Business Centre, Subang Bestari, 40150, Selangor. 

Cari Birthday Cake Adi di Fantaxy Bakery, SS15

Saturday, 9 November 2024


Lepas makan tengahari di Nasi Lemak Burung Hantu, kitorang pergi ke unit kedai yang terletak berhadapan dengan restoran famous tu. Yun ajak pergi Kedai Kek Fantaxy Bakery ni sebab dia tengok rating dekat Google tinggi. Plus, she's craving for mini rolls. Kitorang aim nak beli kek yang kecil je sebab nak celebrate within corporate department je. Kalau department lain kebetulan datang, rezeki terpijak lah. 



Masa pergi ni tak banyak pun kek dia tapi yang ada tu pun menarik perhatian juga lah sebab cantik. 


Selain kek ada juga roti dengan cookies dekat sini. Cookies biasa tau bukan soft cookies. 


Kitorang pilih Caramel Brownies Cake untuk Adi lepastu request staff tulis happy birthday dekat kek tu. Jangan tanya kejadiannya sebab I lupa ambik gambar. Gambar Adi terharu je lah bersepah sebab dia tak tahu pun pasal plan kitorang.


Masa bergerak ke kereta tu ternampak pulak laluan pejalan kaki ni, cantik macam dekat dalam pinterest so I suruh Ain berdiri supaya tak nampak kosong sangat. Balik office terus celebrate birthday Adi sebab dia dah nak balik rumah masa tu. Sebab tu tak nak celebrate satu RRM sebab takut nanti drag masa dia. Masa kitorang celebrate ni pun dia tengah busy siapkan kerja sebelum balik.




Lepas dah bergambar baru perasan syu pegang pisau hala dekat Adi. Dah serupa orang terpaksa ambil gambar kena kepit kiri kanan. Anyway, happy birthday Adi! 

p/s: I tak tahu rasa kek tu macam mana sebab dia bawak balik makan kat rumah T.T

Jumaat lepas Yun ajak keluar cari kek dekat Subang Jaya sebab nak celebrate birthday Adi. Alang-alang dah keluar, kitorang lunch sekali dekat area situ. 

Kitorang keluar berempat ke Subang Jaya. SS15 to be exact, 4.5 km je dari Oasis Square Ara Damansara. Selain Syu, kitorang yang lain first time jejak kaki dekat situ. Syu bagitahu ada banyak tempat makan best dekat sini tapi sebab kitorang tak pernah rasa lagi Nasi Lemak Burung Hantu, semua setuju nak makan dekat situ. 

Kitorang park dekat food court lepastu berjalan kaki ke restoran famous ni. Tak sangka Nasi Lemak Burung Hantu bakal launch cawangan ke-7 padahal kitorang baru nak merasa nasi lemak dia. Better late than never I guess. 

Ramai je dekat restoran walaupun yang lelaki pergi solat jumaat sebab non-Muslim pun lunch dekat sini. Tapi banyak je tempat duduk kosong sebab meja dia banyak tapi bad luck lah kalau dapat meja vitamin D. Berkicap lah hadap terik mentari. 

Kedudukan meja dia rapat-rapat so a bit uncomfortable makan dekat sini. Panas pun ye jugak lah sebab angin berbahang walaupun open space. Kalau nak yang selesa cari lah dekat cawangan lain. 


Kitorang beratur tak lama pun sebab makanan semua dah ready tinggal nak pilih je yang mana. Kalau orang depan buat keputusan lambat memang lama lah beraturnya. 


Dekat kaunter nasi ni, kena bagitahu kalau tak nak ayam tapi nak menu lain sebab once you cakap nak nasi lemak, dia akan auto letak ayam bahagian peha dan thigh. 


Lepas ambil nasi, kena pilih lauk lain pula. Selain ayam, ada sambal kerang, sambal burung puyuh, sambal sotong, rendang daging, tempe crispy dan sambal paru. Kalau tak nak, boleh proceed ke kaunter bayaran untuk order air dan buat bayaran. 


I ambil sambal paru sebab tamak padahal dekat dalam pinggan dah ada peha ayam dengan telur mata 😭

Berbeza sikit hidangan Nasi Lemak Burung Hantu bila dia ada sediakan kangkung celur. I suka kangkung so tak ada masalah nak makan tapi yun tak suka. 

Sambal Nasi Lemak Burung Hantu ni not bad lah sebab cili dia masak elok, tak manis sangat dan pedas tapi minyak dia a bit turn off. Habis nasi jadi warna minyak. 

Sembang pasal nasi, walaupun santan dia banyak tapi wangi santan tu tak ada, mungkin sebab pakai santan kotak. Bila makan tu rasa macam makan nasi biasa je. Syu kata dekat cawangan lain serve nasi lagi sedap dari cawangan dekat SS15 ni. 

To be honest I'm not a fan ayam yang goreng garing sebab isi ayam jadi keras. Sama lah dengan ayam goreng yang I makan semalam. Rasa macam dapat ayam 1/4 tapi sebenarnya bahagian thigh je sebab isi dekat peha tu dah kecut dah. Ikan bilis pun senasib, garing sangat sampai jadi kayu. 


Overall it is good tapi overhyped lah. Boleh je nak makan tapi sebulan sekali okay la kot. 

Movie Review | Mereka Yang Tertewas (2024)


Pengarah: Dato' Zulkeflie M.Osman.
Penulis Skrip: Hasanuddin Md Isa
Pelakon: Zaidi Omar, Fiza Abdul Halim, Sherie Merlis, Fad Anuar, Mubarak Majid
Syarikat Produksi: Tujuh Pelangi Maju
Pengedar: MEGAMOVIE
Genre: Drama
Durasi Tayangan: 92 minit
Tarikh Tayangan: 7 November 2024
Trailer:


“Mereka Yang Tertewas” mengetengahkan sebuah cerita yang lebih berlatarbelakangkan penerapan Islam dalam hidup sebuah kelompok masyarakat di Kampung Bukit Setugal. Tapa (Zaidi Omar) dari Kampung Padi Setempat beralih arah berhijrah ke tempat lain setelah maruah diri dan keluarganya dicemuh dan dicaci apabila ingin memperisterikan Mimah.

Tapa mengembara mencari kehidupan yang baru serta mendalami ilmu agama untuk melupakan masa silamnya. Tapa berhijrah ke Kampung Bukit Setugal dan memperisterikan Jamilah (Fiza Abdul Halim) anak saudara tok gurunya serta menyebarkan syiar Islam. Walaupun Jamilah serba-serbi sempurna, cantik dan tinggi ilmu agamanya namun dia mandul tapi Tapa tak pernah hiraukan hal zuriat atau waris kerana dia redho dengan ujian Tuhan buat mereka berdua. 


Lebai Pa berusaha untuk mengembalikan pegangan agama penduduk Kampung Bukit Setugal yang semakin goyah dengan hiburan dunia sehinggakan kebanyakan anak-anak muda kampung tersebut terjebak dengan perkara maksiat. Usaha Lebai Pa hanya disokong oleh Uda Puat, Mat Yasin dan Pudin (Adam Shahz).

Niat Tapa atau dikenali sebagai Lebai Pa di kampung tersebut disalahertikan oleh penduduk kampung kerana mereka beranggapan Lebai Pa telah menyebarkan ajaran sesat dan ingin berkuasa di dalam kampung tersebut. Tambahan pula rencana Lebai Pa tersebut tidak disokong oleh Imam Min (Hilal Azman) lantas menjadi alasan yang kuat kepada Yusof (Mubarak Majid) dan Jah (Sherie Merlis) untuk menghasut penduduk kampung yang lain supaya tidak memberi sokongan kepada usaha dakwah Lebai Pa di samping labelnya sebagai pendatang. 


Filem yang diadaptasikan dari novel sastera karya nukilan Hasanuddin Md Isa yang juga pernah memenangi Hadiah Sastera Berunsur Islam 1988 bertemakan cabaran pendakwah Islam di sebuah kampung fiksyen. Menurut pengarah Dato' Zulkeflie M.Osman., novel sastera yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka ini sangat popular di kalangan peminat sastera pada tahun ianya diterbitkan. 

Watak Lebai Pa adalah watak yang berusia dan penuh dengan ilmu tapi tetap merendah diri, sama juga dengan isterinya Jamilah. Sesuatu yang segar dan unik bila gandingan utama mempunyai age gap yang agak jauh tapi tak kekok pun berlakon bersama. Sepanjang masa, Jamilah menjadi tunjang yang kuat untuk Lebai Pa dalam menyebarkan dakwah di Bukit Setugal di samping anak angkat mereka berdua, Pudin. 


Filem Mereka Yang Tertewas mempunyai banyak mesej yang dimasukkan seiring dengan matlamat pengarah dalam menghasilkan filem berunsurkan keagamaan. Selain keindahan bersabar dan bersedekah yang ditonjolkan oleh Lebai Pa dan Jamilah, filem Mereka Yang Tertewas terbitan Tujuh Pelangi Maju juga memaparkan kekuatan seni silat yang mempunyai jurus istimewa sampai boleh memberi kesan buruk kepada penerima sekiranya pantang larang dilanggar. Tak diceritakan lebih mendalam tentang Jurus Siliwangi tapi boleh nampak ramai yang masuk kelas silat mengidamkan ilmu Jurus Siliwangi dari Pendekar Atan (Ruzaidi Abdul Rahman). Sekali tampar boleh berguling ke tanah dan cederakan dalaman target. 

Pace filem Mereka Yang Tertewas agak perlahan sedangkan ada banyak babak yang boleh dikembangkan seperti babak silat dari Pendekar Atan ataupun babak pertarungan antara Khidam (Fad Anuar) dengan Pudin. Lebih menarik kalau Jurus Siliwangi bertemu dengan ilmu silat Pencak Seribu Kalimah sebab kedua-dua ilmu silat tersebut popular kalau dilihat dari penceritaan. 


Dialog yang dimasukkan juga agak minimal dan terlihat biasa sedangkan I tertarik dengan bunga bahasa yang dilontarkan dari beberapa watak. Nampak sangat berlapik dan beradab bila bercakap sesama sendiri macam babak Lebai Pa pergi ke Pejabat Agama untuk disoal-siasat. Pegawai yang datang pun tak marah atau hamun, jemput dengan baik, bawa pulang juga dengan baik. Latar masa filem Mereka Yang Tertewas sekitar tahun 70-an atau 80-an dan sebagai generasi baru, agak terkejut bila dapat tahu tentang mas kahwin yang dibayar secara hutang pada ketika itu. 

Filem Mereka Yang Tertewas mungkin bukan filem pilihan kepada generasi baru tapi lebih terarah kepada generasi lama yang mempunyai kenangan dengan novel sastera pada zaman sekolah dahulu. 

Movie Review | Don Dukun (2024)


Pengarah: Wan Hafiz 
Penulis Skrip: Junad M. Nor, Amin Shakib
Pelakon: Zul Ariffin, Ropie, Douglas Lim, Sangeeta Krishnasamy, Marsha Milan, Datuk Yusof Haslam, Putri Qaseh, Sharifah Aryana, Serra Kamal, Sharifah Husna, Rashidi Ishak, Aloy Paradok, Zarina Anjolie, Elly Arifin, Lousia Chong. 
Syarikat Produksi: Astro Shaw, Infinitus Gold, Golden Screen Cinemas
Pengedar: GSC Movies
Genre: Komedi / Seram
Durasi Tayangan: 98 minit
Tarikh Tayangan: 31 Oktober 2024 (Malaysia)
Trailer:


Don Arif (Zul Ariffin) merupakan bomoh yang lahir dari keturunan bomoh terkenal. Setiap generasi waris lelaki dari keturunan Don menjadi bomoh yang menyelamatkan masyarakat dari gangguan hantu kecuali ayahnya, Pak Samad (Datuk Yusof Haslam) yang lebih selesa menjual cendol. 

Ketika Konvensyen Bomoh diadakan, Don Arif bersama pembantunya, Jaafar (Ropie) menyembuhkan seorang wanita yang dirasuk secara tiba-tiba. Proses penyembuhan tersebut disaksikan oleh pengunjung yang datang dan juga netizen yang menonton live di akaun media sosial Don Dukun. 


Bukan saja Don Arif, seterunya, Aloysius (Douglas Lim) seorang dukun Cina juga berada di konvensyen tersebut dan mempromosikan tangkalnya dari gangguan makhluk halus. Aloysius mempunyai kebolehan ‘mata ketiga’ yang mampu melihat hantu lantas menjadikan popularitinya sama tinggi dengan Don Arif. 

Tak kurang hebatnya juga Dr. Divya (Sangeeta Krishnasamy) yang menggunakan gadget berteknologi canggih yang dinamakan BADARSILA. Kerana kehebatan mereka bertiga, Maarof (Aloy Paradoks) menjemput mereka semua ke rumah Datin Azizah (Marsha Milan) untuk merawat Laila (Putri Qaseh) yang dirasuk oleh saka harimau selepas kematian ayahnya (Rashidi Ishak). Ganjaran untuk sesiapa yang dapat menyembuhkan Laila akan diberikan sebanyak RM1 juta ringgit. 


Dek kerana habuan tersebut, Don Arif cuba mencuri kitab ketiga yang dijaga oleh Pak Samad supaya kuasa batin dia semakin kuat. Malangnya, kitab tersebut cuma sebuah buku kosong tanpa sebarang ilmu atau jampi. Berjaya tak Don Arif dan Jaafar selesaikan tugasan Datin Azizah, kena tengok sendiri lah dekat wayang. 

Naskhah komedi seram arahan Wan Hafiz berlatarkan dunia bomoh yang bersaing menggunakan kelebihan masing-masing di mana industri mereka semakin berkurang pelanggan. Jalan cerita Don Dukun digarap secara santai dan bersahaja sesuai dengan genre komedi yang dipaparkan. Belum pernah lagi jumpa dukun influencer di media sosial tapi watak Don Arif tak lah gunakan kelebihan populariti tu sangat.


Gandingan Zul Arifin dan Ropie Cecupak mempunyai dinamik yang kuat untuk hidupkan suasana yang kelakar. Watak Don Arif tak berkaitan pun dengan watak Solihin dalam Hantu Kak Limah (2018) tapi disebabkan kemunculan watak Solihin tu I ada expectation yang Zul Ariffin akan jadi kelakar. In real life pun dia memang seorang yang kelakar. He is just naturally kelakar. Tapi nak kata dia boleh carry Don Dukun seorang diri pun tak juga, sebab watak dia memang perlukan watak Jaafar dengan Aloysius untuk kukuhkan penceritaan. Surprisingly Douglas Lim cemerlang dengan watak Aloysius yang penakut tapi diberi kelebihan mata ketiga. 

Filem Don dukun banyak menggunakan khidmat visual terutamanya untuk babak seram dan beberapa babak yang mengunakan kuasa bomoh. Don Arif mungkin tak banyak lah tapi ada juga nampak aura dan kuasa dia tu. Yang paling banyak untuk babak Dr. Divya sebab senapang unik dia. Sinematografi Don Dukun juga menarik perhatian walaupun Cuma berlatarkan suasana kampung dan di rumah Datin Azizah. 


Walaupun filem Don Dukun bergenre seram tapi tak seram pun semua hantu yang wujud dalam dunia bomoh ni. Kalau ada sekuel mungkin team production boleh masukkan entiti hantu yang menggerunkan sebab kelakar lah tengok ketiga-tiga bomoh takut sangat dengan saka harimau padahal tak lah menakutkan mana pun. 

Ada beberapa plot yang boleh dikembangkan lagi daripada bagi screentime yang lama untuk babak klimaks sebab watak Datin Azizah boleh diagak character development dan agenda dia. Boleh kata filem ni predictable sebenarnya tapi kalaupun predictable, tak ada masalah pun sebab garapan cerita dah cantik cuma tak berapa padu lah. 


Filem Don Dukun ada banyak watak wanita tapi kesemuanya tak diberikan ruang untuk menyerlah pun tapi tak boleh nak expect banyak lah dari penulis dan pengarah lelaki. Untuk layan secara santai dan healing, seronok lah ditonton dengan keluarga sebab ada mesej yang dibawa dari beberapa watak.
 
1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.7 = 7/10

Movie Review | Do Patti (2024)

Friday, 8 November 2024


Director: Shashanka Chaturvedi
Writer: Kanika Dhillon
Cast: Kajol, Kriti Sanon, Shaheer Sheikh
Production Companies: Kathha Pictures, Blue Butterfly Films
Distributor: Netflix
Genre: Drama / Mystery
Running Time: 127 minutes
Release Date: 25 October 2024
Trailer:


Kisah bermula dengan pergelutan antara Saumya (Kriti Sanon) dan suaminya, Dhruv (Shaheer Sheikh) hingga menyebabkan mereka berdua hampir maut di gunung. Saumya buat laporan Dhruv akan membunuh dia dek kerana panas baran. 

Itu bukan kali pertama Vidya Jyothi a.k.a VJ (Kajol Devgn) menjadi saksi Saumya menjadi mangsa penderaan Dhruv kerana dia pernah terserempak dengan Saumya yang cedera di muka dan bahagian badan yang lain. Perkahwinan Saumya dan Dhruv atas dasar cinta tapi sejak kemunculan Shailee (Kriti Sanon), kembar seiras Saumya yang sering menggoda suaminya, rumah tangga mereka mula bergolak. 


Walaupun Saumya sering menidakkan perbuatan suaminya, pembantunya, Maaji (Tanvi Azmi) minta pertolongan dari VJ sebelum Saumya semakin parah atau lebih teruk lagi, tak bernyawa. 

Tahun lepas Netflix tayangkan filem Gumraah (2023) lakonan Aditya Roy Kapur dengan genre crime / mystery / thriller yang juga bertemakan jenayah si kembar. Selang tak berapa lama keluar pula filem Do Patti yang berkisarkan jenayah keganasan rumah tangga. Sama seperti Gumraah, Do Patti juga mempunyai kembar seiras tapi berbeza karakter. 


Lakonan Kriti Sanon sebagai Saumya dan Shailee bukanlah sesuatu yang baru pun sebab kedua-duanya pernah dilakonkan. Sayangnya watak Saumya tak berapa menjadi sebagai wanita yang menghidap kemurungan dan bipolar akibat trauma yang pernah dilalui ketika kecil. Dari kecil sampai besar Shailee dan Saumya bermusuh tapi tak pasti apa yang buatkan Shaille setuju untuk bantu Saumya, perubahan tu tak dipaparkan dengan bagus sampai buatkan skrip rasa half-baked. 

Lakonan Kajol sebagai pegawai polis dan peguam juga kurang menyengat. Bukan sebab lakonan dia tapi penulisan Kanika Dhillon yang tak mampu kembangkan watak dengan bagus buatkan watak VJ tampak lemah. Dari awal lagi dah tahu si kembar akan bekerjasama untuk larikan diri dari Dhruv jadi macam mana watak VJ akan buat pilihan? Sama ada untuk berpegang pada prinsip hidup atau berpegang pada keadilan. 


Babak dekat kamar mahkamah terasa lemah sangat sebab tak ada hujah yang padu untuk situasi jenayah yang dilakukan oleh pihak plaintif mahupun defendan. Macam mana watak VJ boleh jadi pegawai polis dan peguamcara dalam masa yang sama? Kalau kerja dengan kerajaan, tak boleh ada dua kerja kan? I faham Manali adalah kawasan luar bandar tapi takkan lah populasi dekat situ teruk sangat sampai peguam tak cukup orang? 

Pengarah tak patut pun suruh Kajol belajar dialek Haryana sebab nampak dia terseksa sangat nak deliver. Tak ada masalah pun buat dia pegawai polis yang kena transfer. Babak VJ pergi Haryana tu merepek sebab tak ada hasil pun. 


Filem Do Patti adalah debut platform kepada Shaheer Sheikh yang terkenal sebagai pelakon drama TV di India. Dia serlahkan sisi romantik menjadi, sisi baran pun mengerikan sampai rasa kesian dengan Saumya bila kena belasah dekat tangga rumah. Seram juga babak Dhruv dalam bathtub lepas jawab panggilan ayah dia. Sayangnya tak ada encounter antara watak Dhruv dengan VJ dalam filem sebab watak VJ adalah kunci kepada semua watak malangnya tak mendapat peluang dan ruang untuk menyerlah. 

‘There’s nothing a man can do to keep a woman happy! Make a joke and you start sulking! If plan an outing, you’re scared. And you are on medication all the time! I’m not able to live my life, you know that?’ - Dhruv


Sinematografi Mart Ratassepp memaparkan keindahan landskap gunung-ganang di kawasan peranginan di Manali. Babak paragliding kurang meyakinkan lah bila guna VFX tapi nasib baik tak banyak sangat scene dekat atas so boleh pejam mata je lah untuk kelemahan tu. 



Music album Do Patti gubahan Sachet-Parampara jalankan tugas dengan baik dengan kemunculan lagu romantik antara Dhruv dengan Shailee dan juga lagu patah hati, Raanjhan yang ceritakan penderitaan Shailee bila Dhruv memilih Saumya sebagai isteri. 

Pace penceritaan perlahan, babak tegang dalam mahkamah tak menarik, misteri pun tak berapa nak misteri makanya naskhah Do Patti terlihat membosankan. Mungkin kepada fans Kriti Sanon, watak Shailee nampak menarik untuk ditonton tapi kalau diambil kira aspek lain, Do Patti bukanlah pilihan. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.7, 3. Audio +,0.6 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.2 = 5.5/10

Director: Jason Reitman
Writers: Gil Kenan, Jason Reitman
Cast: Carrie Coon, Finn Wolfhard, Mckenna Grace, Annie Potts, Ernie Hudson, Paul Rudd
Production Companies: Columbia Pictures, Bron Creative, Ghost Corps
Distributors: Sony Pictures Releasing, amazon Prime Video
Genre: 
Running Time: 124 minutes
Release Dates: 23 August 2021 (CinemaCon), 19 November 2021 (United States)
Trailer:


Kisah bermula dengan Callie Spengler (Carrie Coon) bawa kedua-dua orang anaknya, Trevor (Finn Wolfhard) dan Phoebe (Mckenna Grace) pulang ke Summerville, Oklahoma selepas seminggu kematian ayahnya. Rumah pusaka dan tanah ladang diwariskan kepada Callie namun hartanah tersebut terlihat usang dan banyak yang perlu diperbaiki. 


Trevor jatuh hati dengan Lucky Domingo (Celeste O'Connor), pelayan di restoran dan cuba untuk bekerja separuh masa di sana. Sementara Phoebe pula berkenalan dengan Podcast (Logan Kim) yang minat dengan perkara supernatural dan seram di sekolah baru. Selain Podcast, Phoebe juga membantu Gary Grooberson (Paul Rudd), seorang seismologist yang mengkaji pergerakan gempa bumi di kawasan tersebut. 


Anehnya, terdapat pergerakan aneh yang berlaku di Summerville dan mereka bertiga mula menyiasat perkara tersebut. Dalam masa yang sama tanpa sengaja Trevor dan Lucky terlihat gumpalan api yang aneh di tapak lombong lama. 

Dari satu perkara ke satu perkara yang lainnya bila Phoebe juga dapat berjumpa dengan roh atuknya dan turun ke tingkat bawah tanah di mana dia menjumpai koleksi Ghostbusters yang pernah popular satu ketika dahulu. Menggunakan proton pack milik Egon Spengler, Phoebe dan Podcast cuba memburu hantu yang mengganggu Summerville. 


Francais Ghostbusters (1984) antara francais yang popular masa zaman I kecil dulu dan keputusan untuk revive kembali francais ni adalah keputusan yang tepat. Filem Ghostbusters: Afterlife adalah naskhah sekuel kepada Ghostbusters II (1989) dan menggunakan latar masa 32 tahun kemudiannya setelah the OG berpecah akibat perbalahan antara Egon dan ahli Ghostbusters yang lain. 

‘Well, he wasn't helping. We went from ten calls a week to one if we were lucky. Egon started to tell people that their little ghost problems didn't matter because the world was coming to an end. He got spooky. Freaked me out. One morning, I go to work and Ecto-1, our old Cadillac, is gone, his neutrona throwers, collider pack, all the traps, 16 ounces of fuel isotope, all gone! He cleaned us out. Now we were the dead ones.’ - Ray Stantz (Dan Aykroyd)


Sama seperti Egon, cucu dia, Phoebe mewarisi otak geliga dan jumpa jalan untuk selamatkan Summerville tapi sayang lah moment atuk dengan cucu tu tak dapat ditonjolkan sangat sebab pelakon asal pun dah meninggal. Banyak footage dan dialog yang dimasukkan sebagai reference kepada Ghostbusters sebelumnya. Bagus juga lah produser buat macam tu sebab dalam filem Afterlife tak lah banyak hantu sebab penulis lebih fokus kepada memperkenalkan semula Ghostbusters dan teknologi sains yang digunakan untuk menangkap hantu. 

Walaupun bertemakan hantu dan entiti aneh tapi filem ni tak seram pun sebab hantu dia kids friendly, mungkin sebab nak besarkan demografi penonton dan bawa pulangan yang lebih besar supaya boleh terbitkan lebih banyak lagi installment di bawah francais ni. A bit disappointed juga lah dekat situ tapi okay lah sebab skrip dan olahan dia bagus. 


Sinematografi Ghostbusters: Afterlife arahan Jason Reitman banyak bergantung kepada khidmat CGI terutamanya untuk babak hantu. Comel teruk tengok Stay Puft Marshmallow Man dekat supermarket tapi ada vibe Happy Tree Friends sebab suicidal. Kudos to casting directors sebab berjaya cari pelakon yang seakan sama dengan bakat yang besar. For sure, produser bawa masuk Finn Wolfhard sebab dia famous dengan siri Stranger Things yang mempunyai tema yang sama dengan Ghostbuster. Impressed dengan Mckenna Grace yang comel dan petah, bila menyembang pasal sains tu dia buat subjek tu nampak mudah. 


Ending Ghostbusters: Afterlife ni agak sedih juga sebab Egon hidup bersendirian lepas Ghostbusters berpecah dan dipulaukan oleh semua orang padahal dia cuba untuk selamatkan semua yang dia sayang. Kalaupun dia hidup, tak dapat juga spend time dengan cucu-cucu sebab ada hal yang lebih penting dia perlu buat. Personally, penulis buat yang terbaik untuk wujudkan tribute yang cantik dan dalam masa yang sama teruskan legasi dengan pelapis baru. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10 /10