Birthday Teha & Farewell Ika

Sunday, 14 July 2024


Hujung bulan Mei haritu dekat office ada buat makan-makan untuk sambut hari jadi Teha. Alang-alang dah buat makan-makan tu buat sekali untuk farewell Ika sebagai tanda penghargaan dia buat internship dekat Ram Reza & Muhammad selama 3 bulan sebelum tamat Diploma. 

Selalunya kalau nak celebrate birthday dengan farewell ni kitorang beli kek dekat Secret Recipe tapi kali ni beralih angin pula cari kedai kek dekat area Ara Damansara ni. Tak banyak tapi ada juga lah pilihan lain. 


Masa makan-makan tu tak ramai pun yang ada sebab hari Jumaat, kebetulan je Datuk Hisham masuk office sebab nak settlekan few matters kat office. Sebab tak ramai yang ada, Atie dengan Rina beli kek yang shmoll shmoll je supaya tak bazir. 

Kek je lah kecik lepastu topup dengan desserts lain jugak. Pavlova tu Kak Ida bawa dari Setapak, Ika bawa kek coklat dengan chicken pie untuk RRM. Cheese tart tu dari kedai yang sama dengan kek. 




Sepanjang 3 bulan tu Ika intern di department Corporate tapi lebih banyak tolong I buat CoSec sebab masa tu dah start nak masuk musim audit jadi banyak lah reminder kena prepare. Bila dah masuk quarter kedua pun banyak juga filing kena buat, lepastu ada take over few companies jugak, follow up payment lagi. Ika ada jugak tolong I buat lodgement dekat SSM. 

Banyak lah I ajar dia supaya report dia penuh tapi I tak check pula betul ke tidak apa yang dia tulis dalam report. Hopefully betul lah, kang tak memasal dikecam oleh lecturer MESTI. 3 bulan tu rasa macam sekejap tapi kalau sejenis ringan tulang macam Ika, banyak lah ilmu dan pengalaman boleh dapat. Terima kasih Ika sebab selalu tolong kitorang dan jenis tak berat punggung nak tolong itu ini bila ada event RRM. 


Kalau ikutkan Datuk tak boleh makan sangat benda-benda manis ni, nasib baik lah ada chicken pie dalam majlis ni, boleh lah dia merasa sikit. Menu yang dibawa pun semuanya jenis potong kaki. Pavlova tu lain sikit dari pavlova biasa sebab base dia rasa chewy. Sedap tapi 1 je dah cukup sebab manis. 







Dah habis makan, dah bergambar dengan HOD untuk masuk dalam report, it's time to say bye bye for real. I dengan Ain bagi hadiah farewell untuk Ika sebagai appreciation token intern dekat RRM. All the best for your future Ika, semoga impian Ika untuk jadi polis or compliance officer tu tercapai. 

Astro dan TikTok Bawa Pencarian Bakat Tempatan ke Peringkat Baharu dalam 'TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia' | 30 Peserta Melalui Pencarian di Aplikasi akan Beralih ke Pentas Utama dalam Kolaborasi Terbesar Pertama Astro dan TikTok, Bermula 21 Julai Ini

Saksikan kelahiran bintang muzik Malaysia seterusnya dalam edisi terbaharu ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’, program pertandingan nyanyian yang bakal bersiaran pada 21 Julai 2024, bermula jam 9 malam, secara langsung di Astro Ria (saluran 104). Penganjuran program pertandingan nyanyian ini merupakan kolaborasi pertama Astro dengan TikTok, salah satu platform media sosial terkenal di dunia, dalam menerokai bakat muzik baharu di Malaysia.

Seringkali dilakukan secara maya menerusi TikTok LIVE iaitu perkhidmatan penstriman secara langsung di platform TikTok, program utama edisi terbaharu ini akan bersiaran di saluran Astro Ria buat julung kalinya.

Kolaborasi ini memberi peluang kepada penyanyi baharu serta pencipta kandungan muzik di media sosial untuk lebih berkembang dalam bidang nyanyian, mempamerkan bakat serta berkongsi karya muzik mereka dengan khalayak ramai, sekaligus memberi mereka platform untuk memulakan kerjaya nyanyian mereka di Malaysia, dan juga bakal membuka ruang buat anak-anak tempatan untuk melangkah ke peringkat antarabangsa.

Menurut Pengarah Kandungan, Astro, Agnes Rozario, “Sebagai sebuah syarikat media terkemuka, Astro sentiasa terbuka untuk berkolaborasi dengan mana-mana pihak, dan kami amat teruja untuk berkolaborasi bersama TikTok kerana kami yakin inisiatif ini akan menjadi platform terbesar dalam usaha pencarian bakat dalam kalangan anak-anak tempatan dan sekaligus menjadi penyumbang utama dalam usaha memeriahkan industri hiburan tanah air.

Seiring dengan misi kami untuk mengangkat bakat-bakat tempatan melangkah ke peringkat antarabangsa, barisan pemenang ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ juga bakal mewakili Malaysia ke peringkat Global”.

Manakala, Pengurus Serantau TikTok LIVE, Melissa Yuen, pula berkata, “Kerjasama antara kami dan Astro telah membolehkan kami untuk memaparkan bakat tempatan yang sangat membanggakan. 'Gimme The Mic Malaysia’ adalah satu platform yang signifikan bagi penggiat seni nyanyian dan muzik yang sedang meningkat naik untuk mempamerkan bakat dan minat mereka. Oleh itu, kami akan terus komited untuk menyokong komuniti pemuzik dan kami teruja untuk menyaksikan persembahan mereka secara langsung di kaca TV, dan seterusnya dapat bersama-sama menyokong perkembangan mereka untuk menjadi bintang yang diimpikan”.

Daripada uji bakatnya yang dilakukan pada Mei lalu, seramai 30 peserta dipilih untuk bertanding dalam ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’, yang buat pertama kalinya, akan disiarkan di Astro Ria. Kesemua 30 peserta ini perlu mempamerkan kehebatan vokal masing-masing dan bersaing untuk meraih kedudukan teratas. Juara serta enam peserta teratas yang dipilih di pentas akhir bakal mewakili negara bertanding di peringkat antarabangsa.

‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ dibarisi panel juri yang pernah menggegarkan industri muzik tanah air serta antarabangsa. Bangku juri bakal dihiasi oleh Yuna, penyanyi dan penulis lagu terkenal di dunia, bersama dengan Bunga Citra Lestari, penyanyi dan pelakon popular Indonesia. Mereka akan ditemani oleh Ajai, penyanyi dan komposer yang berbakat serta Hael Husaini, ikon muzik industri hiburan Malaysia. Program ini turut memperkenalkan gandingan Sherry Alhadad dan Sean Lee sebagai hos, serta Ceddy Ang dan Daniel Cheang sebagai hos Live+.

‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ akan bersiaran secara langsung dari Pusat Konvensyen CIDB, Cheras, Kuala Lumpur selama lapan (8) minggu bermula 21 Julai 2024, pada setiap hari Ahad, jam 9 malam di Astro Ria (saluran 104), On Demand, Astro GO dan sooka. Ikuti info dan klip-klip menarik menerusi akaun TikTok, Instagram, Facebook, X dan Astro Gempak dengan menggunakan tanda pagar #GimmeTheMicMY .

Dapatkan Pek Astro sekarang dengan diskaun 30%* dan pemasangan percuma dari hanya RM41.99/sebulan. Raikan saat-saat bersama dengan #AstroBaharu – Hiburan kini lebih mantap untuk seisi keluarga. Layari astro.com.my untuk maklumat lanjut.

*Tertakluk pada terma dan syarat.

Format ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’

‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ akan menyaksikan 30 peserta berentap di satu pentas selama 8 minggu dan persembahan mereka akan diadili oleh barisan panel juri profesional dan undian daripada penonton. ‘The Six’ merupakan salah satu elemen yang bakal diperkenalkan dalam program ini, di mana enam kerusi khas akan menempatkan enam peserta dengan kedudukan paling teratas.

Kedudukan ini pula akan sentiasa berubah mengikut markah yang diberi oleh juri profesional berdasarkan persembahan mereka. Di akhir konsert, enam peserta teratas (gabungan markah juri profesional dan jumlah undian tertinggi di TikTok LIVE) akan menghuni kerusi mutlak ‘The Six’ dan terselamat dari penyingkiran, manakala peserta-peserta lain akan berdepan dengan pusingan penyingkiran. Peserta dengan gabungan markah dan jumlah undian terendah akan disingkirkan.

Juara serta peserta di kedudukan enam teratas ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ akan mara ke peringkat antarabangsa mewakili Malaysia untuk berentap dengan juara-juara ‘Gimme The Mic’ dari negara-negara lain.

Juara ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ akan membawa pulang wang tunai bernilai RM10,000 daripada Astro, beserta $2,000 USD (dua ribu dolar AS) daripada TikTok, dan penerbitan sebuah album single tajaan Astro & Rocketfuel.

Selain di kaca TV menerusi saluran Astro Ria, ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ juga boleh ditonton di platform digital TikTok menerusi laman TikTok Gempak dan TikTok LIVE Malaysia. ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ turut disokong oleh Telco Rasmi, CelcomDigi dan TWOMEE.

Penaja Utama

Mengenai CelcomDigi

Mengenai CelcomDigi Berhad CelcomDigi adalah pengendali rangkaian mudah alih terbesar di Malaysia dengan lebih 20.6 juta pengguna di rangkaiannya. Ditubuhkan pada 1 Disember 2022 daripada penggabungan Celcom dan Digi, syarikat ini menyasarkan untuk memenuhi keperluan digital pelanggannya yang semakin meningkat dengan memanfaatkan gabungan baharu rangkaian yang terluas, titik sentuh pengedaran, rangkaian produk dan perkhidmatan digital yang inovatif, dan keunggulan pengalaman pelanggan yang dikuasakan oleh CDzen yang bersemangat. Syarikat ini mempunyai cita-cita yang jitu untuk memajukan negara, memberi inspirasi kepada masyarakat Malaysia, dan menjadi peneraju dalam amalan inklusif serta alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG). Untuk maklumat lanjut mengenai CelcomDigi, layari www.celcomdigi.com.

Mengenai TWOMEE

TWOMEE HEALTH & BEAUTY (M) SDN BHD ditubuhkan dengan visi yang jelas: untuk menyampaikan produk kesihatan dan kecantikan yang tiada tandingan kepada pengguna yang mementingkan kualiti dan keberkesanan. Diasaskan oleh Suraya binti Hj Semaru, syarikat ini telah ditubuhkan dan didaftarkan pada 8 Disember 2023 dan dilancarkan secara rasmi pada 9 Mac 2024. Dengan fokus kepada bidang kecantikan dan penjagaan kulit muka, TWOMEE telah mengukir nama di pasaran Malaysia sebagai jenama yang dipercayai dan digemari ramai.

Mengenai Astro Malaysia Holdings Berhad

Astro Malaysia Holdings Berhad (Astro) ialah syarikat kandungan dan hiburan utama di Malaysia, berkhidmat untuk 5.5 juta rumah atau 68% isi rumah TV Malaysia, 8,500 perusahaan, 17.9 juta pendengar mingguan merentasi platform TV, radio dan platform digital. Astro menawarkan 3 perkhidmatan berbeza kepada rakyat Malaysia – Astro Pay-TV, NJOI Prabayar dan sooka, platform OTT untuk golongan milenium; dan Astro Fibre, perkhidmatan jalur lebar kami yang menawarkan nilai lebih tinggi dengan bundle kandungan dan jalur lebar kami. Lebih 930,000 rumah sudah pun menstrim hiburan terbaik melalui Hybrid 4K UHD Ultra Box dan HD Ulti Box kami yang boleh dipasang sendiri dan digunakan pada kedua-dua satelit dan jalur lebar. Pada hari ini, para pelanggan boleh strim kandungan signatures tempatan kami, Astro Originals, sukan secara langsung dan rancangan global terbaik daripada Netflix, Disney+ Hotstar, HBO GO, iQIYI, TVBAnywhere+, beIN SPORTS CONNECT, BBC Player, Viu, ZEE5, WeTV, Qalbox by Muslim Pro dan aplikasi rakan TV kami, Astro GO. Astro Radio, rumah kepada jenama radio yang dinilai tertinggi di negara ini merentasi semua bahasa utama serta jenama digital kami termasuk AWANI, SYOK, Gempak, Xuan dan Astro Ulagam, menyatukan rakyat Malaysia dengan kandungan dan pengisian yang penting.

Mengenai TikTok

TikTok adalah destinasi utama untuk video pendek mudah alih. Misi kami adalah untuk memberi inspirasi dalam bentuk kreativiti dan mencipta kegembiraan. TikTok mempunyai pejabat global termasuk Los Angeles, New York, London, Paris, Berlin, Dubai, Mumbai, Singapura, Jakarta, Seoul dan Tokyo. www.tiktok.com.

Minggu separuh akhir The Hardest Singing Show menyaksikan Aisha Retno di tempat pertama dengan markah keseluruhan sebanyak 90.74%. Menyanyikan lagu Getaran Jiwa oleh penyanyi asal Tan Sri P. Ramlee dalam versinya sendiri, Aisha Retno berjaya kembali meraih markah tertinggi selepas hampir disingkirkan pada suku akhir. Ini diikuti oleh Ayda Jebat (89.90%) di tempat kedua dan Zizi Kirana (85.15%) di tempat ketiga. 

Selain itu, kesemua enam peserta berjaya mara ke minggu akhir. Peserta Stacy turut mengejutkan para penonton apabila sekali lagi mendapat Anugerah Pilihan The Hardest Singing Show Alha Alfa buat kali ketujuh, dan membawa pulang RM 5,000. Selain Dato’ Sri Rossa, Edry Abdul Halim dan Zizan Razak, barisan juri pada minggu ‘Luar Limitasi’ ini dihiasi oleh pelakon dan penyanyi terkenal, Dato’ AC Mizal. Saksikan episod baharu THSS pada setiap hari Ahad, jam 9 malam di Astro Ria (Saluran 104), On Demand, Astro GO dan sooka.


SENARAI LAGU

INFO THE HARDEST SINGING SHOW

• ‘The Hardest Singing Show’ merupakan sebuah program kompetitif yang buat pertama kalinya mempertaruhkan ‘showmanship’ sebagai kriteria utama penjurian diikuti dengan vokal barisan penyanyi-penyanyi hebat tempatan. Program ini bakal menemui pelanggan Astro bermula 12 Mei, setiap Ahad, jam 9 malam di Astro Ria (Saluran 104), On Demand, Astro GO dan sooka serta bersiaran secara LANGSUNG dari Pusat Konvensyen CIDB, Cheras, Kuala Lumpur.

• Barisan peserta yang akan bersaing selama 10 minggu menerusi rancangan pertandingan nyanyian terbaharu Astro ini merupakan 9 peserta individu dan berkumpulan terdiri daripada penyanyi terhebat kini, termasuk Datin Alyah (Undur diri), Zizi Kirana, Ayda Jebat, Kaka Azraff, Stacy, Aisha Retno, Putera Muhammad, Aepul Roza, serta kumpulan penyanyi wanita popular Malaysia, De Fam (Undur diri) yang terdiri daripada Azira Shafinaz, Cik Manggis dan Sophia Liana.


Aepul Roza - In The End (Linkin Park)


Aisha Retno - Getaran Jiwa (Tan Sri P. Ramlee)

Ayda Jebat - Sedang Ingin Bercinta (Dewa 19)

Stacy - Peronda Jaket Biru (Wings)

Putera Muhammad - Hati Yang Kau Sakiti (Dato' Sri Rossa)

Zizi Kirana - Amboi (Altimet)




• Nabil Ahmad bergandingan bersama pengacara, pelawak dan juga penyanyi terkenal Indonesia, Rina Nose sebagai hos program ini. Manakala bangku juri pula disandang oleh barisan penyanyi, komposer dan pengarah professional yang telah lama berkecimpung di dalam industri muzik dan hiburan, termasuk Dato’ Sri Rossa, Edry Abdul Halim dan Zizan Razak.

• Persembahan setiap peserta menerusi ‘The Hardest Singing Show’ akan diadili 100% daripada pemarkahan oleh barisan panel juri profesional.

• Juara ‘The Hardest Singing Show’ akan membawa pulang wang tunai bernilai RM150,000 beserta trofi sumbangan Astro.

• Untuk maklumat lanjut, layari www.gempak.com/thehardestsingingshow.

Movie Review | Once Upon a Crime (2023)

Tuesday, 9 July 2024


Director: YÅ«ichi Fukuda
Writers: Aito Aoyagi, Yûichi Fukuda, Tetsurô Kamata
Cast: Kanna Hashimoto, Yuko Araki, Takanori Iwata, Mirei Kiritani
Production Companies: Credeus, TV Asahi Productions
Distributor: Netflix
Genre: Fantasy / Crime / Comedy / Mystery
Running Time: 107 minutes
Release Date: 19 September 2023
Trailer:


Kisah bermula dengan pengembaraan Little Red Riding Hood (Kanna Hashimoto) di sebuah hutan yang cantik tapi penuh dengan duri tajam. Dalam pengembaraan menuju ke Spenhagen, dia berjumpa dengan ahli sihir wanita dengan ketawa yang jelik bernama Barbara (Midoriko Kimura). Ahli sihir tersebut beria ingin menghadiahkan Little Red Riding Hood sepasang yang kasut yang cantik kerana Kerajaan di situ hanya pentingkan kecantikan. 

‘I don’t look like any old witch, I look stylish, don’t I? I will change your shoes to fit the beauty of this kingdom.’ - Barbara

Malahnya ahli sihir tersebut masih belum mahir dengan sihir menukar kasut. Terpaksa lah Little Red Riding Hood basuh kasut yang penuh dengan selut di sungai. Ketika menyusuri sungai untuk mengambil kasutnya yang dibawa arus, dia kemudiannya berjumpa dengan Cinderella (Yuko Araki). Kasihan melihat Cinderella yang bersedih atas kematian burung merpatinya, mereka berdua berkawan dan setuju untuk pergi ke majlis tari-menari bersama. 

Dengan bantuan sihir dari Barbara, Little Red Riding Hood dan Cinderella mendapat sepasang gaun cantik untuk ke majlis tersebut. Anak saudara Barbara bernama Tekla juga membantu hadiahkan sepasang kasut kaca yang cantik untuk mereka berdua. Barbara juga menukar tikus bernama Paul (Tsuyoshi Muro) sebagai pemandu dan labu sebagai kereta kuda. 

Dalam perjalanan ke istana kereta kuda tersebut terlanggar mayat lalu disorok di sebalik pokok di tepi jalan. Ketika majlis berlangsung, King Bovell (Jiro Sato) memaklumkan Pendandan Rambut Diraja bernama Hans (Masaki Kaji) telah dibunuh lantas Little Red Riding Hood dan Cinderella menjadi cemas dengan berita tersebut.

Naskhah misteri fantasi ini diadaptasikan dari novel "Akazukin, Tabi no Tochuu de Shitai to Deau" karya nukilan Aito Aoyagi yang diterbitkan pada 19 Ogos 2020. Filem Jepun yang mempunyai jalan cerita berbeza dari kisah dongeng popular ini menggunakan genre jenayah dan misteri pembunuhan sebagai penarik. 

Walaupun mempunyai watak Little Red Riding Hood namun plot dan latar masa lebih tertumpu pada kisah Cinderella. Watak antagonis dalam kisah Little Red Riding Hood iaitu Wolf juga tidak dimasukkan kerana penulis lebih selesa menggunakan antagonis keluarga tiri Cinderella. 

Berbeza juga dengan kisah dongeng asal di mana watak Little Red Riding Hood mempunyai kebijaksanaan dan instinct yang kuat sebagai penyiasat lalu banyak membantu Putera Gilbert (Takanori Iwata). Secara tak langsung Kanna dapat banyak screentime dan mempunyai watak yang kuat untuk menyerlah dalam filem Once Upon A Crime arahan YÅ«ichi Fukuda. 

Target audience filem Once Upon A Crime mungkin golongan kanak-kanak atau remaja sebab jalan cerita yang santai dan mempunyai elemen komedi yang berlebihan. Nasib baik tengok dekat Netflix jadi boleh lah ubah speed kepada 1.5x dan tak buang banyak masa untuk habiskan filem ni. Ada part yang menarik perhatian tapi ada babak macam draggy dan over. Babak perbalahan antara Raja dan Red antara babak yang bosan kerana kedua-duanya tak mahu mengalah. Raja dengan maklumat yang dia dapat sementara Red pula menggunakan gerak hati dan berfikir di luar kotak. 

Tumpuan banyak diberikan pada wardrobe dan props yang dipersembahkan dalam Once Upon A Crime terutamanya pada majlis tari-menari di Istana. Kesemua gaun yang digunakan terlihat cantik dan sarat dengan perhiasan yang cantik. Kostum yang digunakan oleh watak lain juga cantik dan mempamerkan suasana era Victoria. Penggunaan CGI dan VFX juga mengukuhkan lagi sinematografi Once Upon A Crime sesuai dengan kualiti visual yang digariskan oleh Netflix. 

Ada yang akan suka dengan filem ni sebab bereksperimen dengan genre berbeza dan keluar dari jalan cerita asal but as for me, I tak suka dengan watak yang dihukum di hujung cerita sebab tak ada keadilan untuk dia sedangkan ada watak yang lebih jahat dan jadi punca kepada jenayah yang berlaku. Patutnya pembunuh ditangkap tapi dapat pengampunan atau dikurangkan hukuman tapi tak ada babak tu. Bagus juga lah ending tak sama sebab Putera raja dalam filem ni pengecut. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 5.6/10

Drama Review | True Beauty (2020)


Director: Kim Sang-hyeop
Writer: Lee Si-eun
Cast: Moon Ga-young, Cha Eun-woo, Hwang In-youp, Park Yoo-na
Production Companies: Bon Factory Worldwide, Studio N
Distributor: tvN, Netflix 
Genre: Teen / Comedy / Drama
Running Episodes: 16 episodes (73 minutes per episode)
Release Date: 9 December 2020 – 4 February 2021 
Trailer:


True Beauty mengisahkan tentang Lim Ju-kyung (Moon Ga-young) yang sentiasa mendapat komen tentang raut wajahnya yang berbeza dari adik-beradiknya yang lain. Menginjak remaja, dia sering dibuli oleh pelajar popular di sekolah tersebut hanya kerana dia tak cantik. Sedih dengan nasib hidup dia, Ju-kyung naik ke rooftop sebuah bangunan untuk bunuh diri namun sempat diselamatkan oleh Lee Su-ho (Cha Eun-woo) yang baru saja kehilangan rakan baiknya kerana bunuh diri. 

Dalam masa yang sama keluarganya terpaksa menjual rumah di bandar dan pulang ke kampung kerana masalah kewangan. Ju-kyung gembira dengan berita tersebut kerana dia dapat peluang untuk pindah ke Saebom High School. Ju-kyung juga berjaya ubah penampilannya hasil tutorial Selena (Go Woo-ri) yang dikongsikan di media sosial. 


Di Saebom High School, Ju-kyung berkawan dengan Soo-ah (Kang Min-ah) dan Su-jin (Park Yoo-na). Banyak perubahan dalam hidup Ju-kyung sejak dia berpindah ke daerah tersebut termasuk juga perkenalan dengan Lee Su-ho dan Han Seo-jun (Hwang In-youp) yang popular di sekolah tersebut. Mereka berdua dahulunya adalah rakan baik kerana mempunyai minat dan cita-cita yang sama dalam bidang muzik namun bertukar musuh setelah Jung Se-yeon (Kang Chan-hee) meninggal dunia. 

Drama berkisarkan kehidupan sekumpulan remaja sekolah menengah arahan Kim Sang-hyeop merupakan adaptasi dari manhwa True Beauty hasil ilustrasi oleh Yaongyi. Selalu sangat nampak post tentang drama ni tapi malas nak tengok sebab Cha Eun-woo jadi lead actor tapi lepas tengok klip Ju-kyung mengusik Seo-jun dekat TikTok rasa tergerak hati pula nak tengok sebab babak tu comel sangat. 


Memandangkan True Beauty berlatarkan pelajar sekolah menengah, haruslah set mode santai je tapi jalan cerita drama remaja ni not bad lah sebab ketengahkan isu self-confidence. Isu buli yang dibawa masuk pun relatable juga sebab banyak sangat isu face shaming yang berlaku di sekolah. Jangankan di sekolah, masyarakat kita sendiri tak berapa suka dengan orang yang kurang cantik. Kalau masyarakat suka takkan lah wujud isu pretty privilege kan? 

Sebab babak-babak buli ni juga rasa sedih tengok apa yang dilalui oleh Ju-kyung di sekolah lama dan sekolah baru. Elemen psikologi juga dimasukkan bila Ju-kyung sering resah dan takut kalau kawan baru dia geli dan jijik dengan rupa asal. Bila Saebom High School tahu hal sebenar makin bertambah kasihan dengan Ju-kyung sebab satu sekolah buli dia, sama macam apa yang dia bayangkan sebelum ni. 


Faham sangat kenapa Soo-ah jauhkan diri dari Ju-kyung, bukan sebab dia tak cantik tapi sebab tahu cerita dari mulut orang lain. Watak Soo-ah pun selalu rasa left out oleh Ju-kyung dan Soo-jin sebab dia selalu spend time dengan boyfriend dia, Yoo Tae-hoon (Lee Il-jun). 

Drama True Beauty menjadi naskhah yang popular kerana gandingan trio Moon Ga-young, Cha Eun-woo dan Hwang In-youp dalam kisah cinta tiga segi yang dipaparkan sepanjang 16 episod. Of course, it creates a fantasy you boleh bercinta dengan dua jejaka segak dengan kuasa make-up. Tapi kalau fikir dengan logik akal, muka Ju-kyung tak jauh beza sangat pun bila make-up atau bare face. 


Jalan cerita yang dikembangkan oleh Studio Dragon ni tak sepatutnya ambil langkah dramatik dengan buat Ju-kyung dibenci satu sekolah. I faham penulis nak watak Ju-kyung rapat sangat dengan Su-jin untuk wujudkan elemen pengkhianatan dan dengki tapi tu lah, macam mana keluarga Ju-kyung tak pernah cari alternatif untuk rawat muka dia. 

Kakak dia, Lim Hee-kyung (Im Se-mi) kerja di Move Entertainment, assist trainee jadi idol. Tak logik sangat kakak dia tak boleh bantu adik sendiri padahal kerja dalam bidang yang perlu jaga imej dan berpenampilan cantik. Masa Soo-ah berbaik balik dengan Ju-kyung, dia yang cadangkan supaya Ju-kyung tukar cara pemakanan, rutin dan supplement untuk muka. 


Masa kantoi muka Ju-kyung berbeza bila pakai make-up pun pihak sekolah tak bantu pulihkan imej Ju-kyung sedangkan dia star student di sekolah tu. Boleh sangat kalau guru sekolah defend Ju-kyung dan provide sesi make-up supaya ramai lagi boleh jadi cantik dan berhenti jadi mangsa buli. Sekaligus bantu yakinkan pilihan Ju-kyung sebagai make-up artist kepada keluarga dia. 

Antara konflik dalam drama True Beauty ni bila mak Ju-kyung (Jang Hye-jin) tak dapat pendapatan yang stabil pun dari bidang kecantikan jadi sebab tu dia bantah pilihan kerjaya Ju-kyung. Sayangnya, resolusi untuk drama ni nampak lemah bila family dia kurang yakin dengan cita-cita watak utama walhal anak sulung kerja dekat talent agency yang sentiasa memerlukan make-up artist. Hala tuju drama ni nampak confusing lah bila masukkan konflik yang tak perlu ni. 

 

Punca pergaduhan Lee Su-ho dengan Han Seo-jun nampak lemah juga sebab salah faham antara mereka berdua. Kalau dalam webtoon, Se-yeon endahkan Seo-jun sebab dia yakin Su-ho akan percaya cakap dia sedangkan dalam webtoon Se-yeon tak nak letak pressure dekat Seo-jun yang sama-sama trainee di Move Entertainment. Kalau Se-yeon pergi merayu dekat Su-ho minta bantuan untuk pulihkan imej tu boleh faham lah sebab Su-ho anak pemilik syarikat agensi tu. Bila watak Lee Joo-heon (Jung Joon-ho) tak nak bantu Su-ho dan Se-yeon malam tu, baru lah konflik anak-beranak ni nampak lebih kuat dan mendalam. 

Ada banyak lagi plot yang boleh dipertikaikan tapi tutup mata je sebab genre romantic comedy. Babak Lim Hee-kyung bercinta dengan Han Joon-woo (Oh Eui-shik) tak patut masuk pun dalam drama ni sebab cringe tambah pula di episod-episod hujung. Banyak part I skip sebab tak lalu nak tengok. 


Tapi tu lah, I ignore je kelemahan True Beauty sebab terkena second lead syndrome bila chemistry Hwang In-yeop dengan Moon Ga-yeong nampak comel sangat dalam beberapa babak. Of course, I sedih Seo-jun tak dapat ending yang bagus tapi lebih baik Su-ho jadi endgame Ju-kyung supaya alasan Su-ho jatuh cinta dengan Ju-kyung dan mesej drama ni lebih kuat. 

Lakonan Hwang In-yeop pun menyerlah lebih dari Cha Eun-woo yang banyak jadi patung cendana dalam kebanyakan babak. Memang personaliti watak dia pasif tapi banyak cara lagi dia boleh express emotion tu. Tak jauh beza pun watak Seo-jun dengan Su-ho tapi sebab Hwang In-yeop, watak Seo-jun nampak hidup. Famous scene Okey Dokey tu pun kelakar sampai I jadi minat dengan lagu tu lepas tengok drama ni. 



Anyway, True Beauty not bad lah untuk tontonan santai dan cuci mata. Sinematografi yang cantik dan music album yang menarik jadi kekuatan sampingan. Suka dengan lagu Missing You – Sunjae dan Starlight – Chani SF9. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 7.5/10

Drama Review | Connection (2024)

Monday, 8 July 2024


Director: Kim Mun-kyo
Writer: Lee Hyun
Cast: Ji Sung, Jeon Mi-do, Kwon Yul, Kim Kyung-nam
Production Companies: Studio S, Good Harvest, Soul Pictures
Distributor: SBS TV (Korea), Wavve (Korea), Coupang Play (Korea), Kocowa (US), Vidio (Indonesia)
Genre: Crime / Thriller / Mystery 
Running Episodes: 14 episodes (70 minutes per episode)
Release Date: 24 May– 6 July 2024
Trailer:


Kisah bermula dengan kejayaan Jabatan Narkotik pasukan Jang Jae-kyung (Ji Sung) memberkas 5 kumpulan keldai dadah di daerah Anhyeon. Kerana kejayaan tersebut dia dinaikkan pangkat kepada Kapten Jang Jae-kyung. Seusai majlis, rakan sekolahnya, Park Jun-seo (Yoon Na-moo) datang berjumpa untuk minta maaf atas apa yang terjadi 20 tahun lepas sehingga Jae-kyung terpaksa pindah sekolah. 

4 hari kemudian Park Jun-seo ditemui mati di tapak pembinaan Pilo-dong dan disahkan membunuh diri kerana kasutnya yang ditinggalkan di tingkat 9. Jae-kyung syak Jun-seo dibunuh kerana malam keesokan harinya dia dapat mesej dari ‘Doctor’ menggunakan kod SOS yang hanya Jae-kyung dan Jun-seo tahu. Kerana mesej tersebut Jae-kyung diculik dan diberi dadah Lemon Mulberry sehingga ketagih kemudian dibebaskan di stesen Anhyeon City Hall. 


Jae-kyung cuba pujuk isteri mendiang, Choi Ji-yeon (Jung Yoo-min) untuk lakukan autopsi tapi dihalang oleh Won Jong-soo (Kim Kyung-nam), Park Tae-jin (Kwon Yul), Oh Chi-yun (Cha Yup) dan Jeong Yun-ho (Lee Gang-wook). Mereka berempat merupakan rakan baik Jun-seo yang terlibat dengan kes 20 tahun lepas dan mendapat panggilan untuk berjumpa di tapak pembinaan Pilo-dong pada jam 11.30 malam, 10 minit sebelum Jun-seo jatuh dari tingkat 9. 

Bukan saja Detektif Jae-kyung perlu cari tahu punca kematian Park Jun-seo, dia juga perlu mencari siapa dalang di sebalik ketagihan dadah jenis baru – Lemon Mulberry dalam drama jenayah terbaru arahan Kim Mun-kyo. 


Naskhah penyiasatan yang ditulis oleh Lee Hyun mempunyai jalan cerita yang menarik, mendebarkan dan sarat dengan plot twist yang sukar dijangka sepanjang 14 episod ditayangkan. Pace penceritaan juga laju dengan latar masa sekarang juga 20 tahun lepas. Boleh kata tak ada babak yang dirasakan tidak perlu dalam drama Connection yang diterbitkan oleh Studio S. Pengarah juga beri perhatian kepada perkara yang kecil untuk support main plot. Kudos to casting director sebab berjaya cari pelakon remaja yang ada iras dengan pelakon dewasa dalam drama ni. Of course, benda ni kecil je tapi membantu kita kenal bila cerita berpatah balik ke zaman sekolah. 


Sebelum Connection, Ji Sung berlakon dalam Adamas (2022) yang mempunyai genre yang lebih kurang sama jadi tak hairan lah kalau dia boleh perform dengan cemerlang dalam watak Detektif Jung Jae-kyung. Menariknya dalam drama Connection, Detektif Jae-kyung tak boleh bergerak seorang diri seperti watak-watak Ji Sung yang pernah dilakonkan sebelum ni. Sesuai lah dengan tema persahabatan yang menjadi esen drama Connection. 


Penulis pecahkan kesemua watak dalam 4 kumpulan yang berbeza – Team Detektif Jae-kyung, Team Kawan Baik Jun-seo, Team Tokan Dadah CEO Yoon dan juga ‘Doctor’. Setiap watak dari keempat-empat kumpulan ni mempunyai ruang yang cukup untuk menyumbang kepada perjalanan cerita. Sedikit demi sedikit pertalian mereka diceritakan oleh penulis dengan kemas dan timing yang cantik. 

Walaupun banyak watak yang terlibat dan banyak juga konflik yang dimasukkan namun pengarah tahu bila masa untuk konflik dimasukkan dan bila masanya untuk tempoh bertenang. Di permulaan setiap episod akan muncul tajuk drama dalam dua warna berbeza – merah dan kuning. Merah bila konflik muncul dan kuning ialah untuk tempoh bertenang. Sama juga dengan mind map, notes dan rajah yang dilakukan oleh watak-watak utama untuk bantu jelaskan situasi yang berlaku. A simple act from team production but it helps a lot for audience to understand the story. Sekaligus tarik minat penonton yang suka genre penyiasatan macam I sebab feel included untuk selesaikan misteri yang ada. 


Selain mesej sosial yang dipamerkan tentang jenayah dan dosa silam, penulis juga masukkan elemen psikologi di mana watak Won Joong Soo dan Park Tae-jin yang tak mampu selesaikan masalah dengan saluran yang betul walaupun mereka menjadi mangsa keadaan yang dicipta oleh watak lain. Penulis juga ketengahkan perbezaan antara hubungan yang sihat dan obsesi terhadap seseorang. Bila tahu apa motif Doctor ni rasa geram dengan perangai parasit yang suka jatuhkan orang lain untuk naik ke atas walaupun orang yang dijatuhkan tu tak ada dosa pun dengan dia. Another psychological issue yang penulis masukkan juga dalam drama ni. 


Banyak konflik dan pengajaran dalam drama ni tapi puas bila tengok ending. Dengan mudah juga boleh kata drama Connection ialah drama penyiasatan terbaik untuk tahun 2024. Recommended!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought + = 10/10

Movie Review | GOLD (2024)

Saturday, 6 July 2024

Director: Adrian Teh
Writers: Tan Pik Yee, Adrian Teh
Cast: Jack Tan, Farid Kamil, Fabian Loo, Wan Raja, Freddie Ng, Lynn Lim, Meeki Ng, Josiah Hogan, Yasmin Hani, Danial Cheah, Tony Eusoff, Nafies Zaidi, Ikhram Juhari
Production Companies: Astro Shaw, ACT 2 Pictures, Clover Films, One Cool Films
Distributors: GSC Movies (Malaysia), Clover Films (Singapore), Astro Shaw (worldwide)
Genre: Sports / Docudrama
Running Time: 126 minutes
Release Dates: 11 July 2024 (Malaysia & Brunei), 18 July 2024 (Singapore)
Trailer:


Diadaptasikan dari kisah benar liku-liku kehidupan atlet paralimpik sukan badminton Cheah Liek Hou, filem GOLD arahan Adrian Teh bekerjasama dengan penulis Tan Pik Yee yang popular dengan filem sukan Ola Bola (2016). 

Sejak kecil, Cheah Liek Hou menonton semua perlawanan Datuk Rashid Sidek (Farid Kamil) dan belajar foot work dalam diam. Kerana status keluarga yang miskin, Liek Hou tak pernah bersuara untuk jadikan badminton sebagai kerjaya. Sehingga lah satu hari dia dicabar oleh Guan Ting (Fabian Loo) di sekolah. 


Kerana bakat dan semangat dia, cikgu Pendidikan Jasmani (Nafies Zaidi) ambil Liek Hou masuk dalam pasukan badminton sekolah. Dari situ dia gigih berlatih dengan sokongan dari bapanya (Freddie Ng) sehingga lah dia menjadi wakil negara. Malangnya Liek Hou disahkan menghidap Erb’s Palsy di mana saraf tangan kanan tidak berfungsi dengan baik. 

'Mereka yang berbakat tidak hebat mana tapi mereka yang berbakat dan berusaha keras, itulah yang hebat.' - Ayah Liek Hou


Sebagai pemain badminton, kedua-dua belah tangan mewujudkan keseimbangan ketika bermain dan doktor (Tony Eusoff) nasihatkan supaya Liek Hou bersara sebagai atlet. Bapanya tak putus asa berikan semangat dan sokongan supaya dia terus bermain badminton. Liek Hou sendiri yakin dia mampu menyumbang untuk negara dalam sukan badminton kerana kelajuan pukulan dia sepantas 4 saat, kurang 1 saat saja dari pemain professional. 


Filem GOLD mempunyai latar masa yang agak panjang kerana cerita bermula pada tahun 1992 di mana Datuk Rashid Sidek bersama jurulatihnya Misbun Sidek (Wan Raja) bermain di Sukan Olimpik di Barcelona. Setiap tahun mempunyai cerita bagaimana Cheah Liek Hou mencapai impian dia untuk menjadi pemain badminton. 

Memandangkan filem GOLD mengangkat tema kekeluargaan dan komuniti masyarakat di Malaysia, filem docudrama ni tak fokus pada perlawanan badminton semata. Agak meleset lah sangkaan sebab ingatkan pengarah nak ikut template sukan yang lain rupanya dia selitkan babak kekeluargaan dan paparkan realiti para atlet yang hilang semangat kerana gaji yang rendah. 


Of course, isu yang dibawa terlihat kuat dan menjadi punca untuk beberapa watak berubah sekaligus menghadirkan konflik kepada penceritaan cuma babak keluarga tu patutnya dipendekkan lagi. Banyak juga babak yang hilang momentum dan terasa mendatar bila meleret dan tak sepatutnya dimasukkan. Kalau ikutkan ibu Cheah Liek Hou sendiri yang hantar dia pergi main badminton tapi lain pula dalam filem. Kalau penulis dan pengarah ikut fakta asal, mungkin banyak aksi mendebarkan dalam perlawanan dapat kita tonton. 

Lakonan Jack Tan cemerlang sebagai atlet paralimpik negara yang terpaksa berdepan dengan takdir apabila disahkan cacat. Babak berlawan dalam badminton court, bila dia menangis dalam tandas, masa dia join sales team untuk sara keluarga dan buat comeback dan berlatih bersama Datuk Rashid Sidek, semua momen tu mempunyai impaknya tersendiri. Boleh kata filem GOLD jadi kuat kerana Jack Tan. Elemen komedi, drama dan aksi semuanya dipaparkan dengan mantap. I’ve cried for few scenes in GOLD.


Jack Tan berlatih selama 3 bulan untuk bermain badminton menggunakan tangan kiri untuk watak Cheah Liek Hou sedangkan tangan dominannya adalah tangan kanan. Untuk tranformasi menambah berat badan sebanyak 20kg dilakukan secara rela untuk nampak real dalam filem. Setiap hari juga dia berjumpa dengan Cheah Liek Hou untuk dapatkan rentak permainan dan tiru gaya atlet tersebut. 

Gandingan Jack Tan dan Farid Kamil juga tepat menggambarkan bonding Cheah Liek Hou dan Datuk Rashid Sidek yang sebenar. Tak ambil masa yang lama untuk kedua pelakon selesa bekerja dan cipta chemistry dalam GOLD. Sayangnya tak banyak momen mereka berdua sepanjang training dan perlawanan di Olimpik Tokyo 2020. Kalau Adrian Teh masukkan lebih banyak lagi babak Cheah dan Datuk Rashid di gelanggang, mungkin lebih menarik. 


Another disappointment bila tak banyak babak Fabian dan Jack dalam GOLD sedangkan watak Guang Ting antara pendukung yang kuat supaya dia terus semangat sebagai atlet sukan badminton. Patutnya boleh kuatkan lagi elemen drama bila Guan Ting ada konflik antara personal dan karier, konflik yang sama dibawakan oleh watak Shafiq Hanafi (Ikhram Juhari). Ikutkan cerita watak Cheah pun ada konflik tu tapi penulis tak kembangkan pun cuma masukkan watak teman wanita Cheah dalam dua babak tanpa dialog. Tak pasti lah watak Ah Fei (Daniel Cheah) wujud ataupun tak dalam real life sebab dia yang banyak mendominasi screentime berbanding Fabian. 

Tapi itu cuma personal opinion untuk GOLD sebab filem ni mempunyai kekuatan tersendiri juga dengan sinematografi yang cantik hasil kerja Yong Choon Lin untuk filem selama 126 minit. Busana dari Wing Shum dan Carol Chong juga diberikan perhatian melalui beberapa baju atlet negara di Olimpik untuk beberapa tahun menjadi tarikan sampingan. 



Sama macam harapan team production supaya filem GOLD akan tiup semangat untuk para atlet negara bermain di Olimpik Paris 2024 nanti, lepas tengok filem ni pun rasa macam bersemangat balik nak main badminton lebih aktif. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 7.9/10

Drama Review | Framed (2024)


Pengarah: Sein Qudsi 
Penulis Skrip: Kyle Ezra Goonting
Pelakon: Meerqeen, Mimi Lana, Sangeetha, Ram RAAGA, Riz Amin, Zamarul Hisyam, Khir Rahman, Nam Ron, Ka Hoe
Syarikat Produksi: Independent Pictures Sdn Bhd 
Penyiaran: Astro Shaw Sdn Bhd
Genre: Sci-fi / Penyiasatan / Drama 
Jumlah Episod: 8 Episod (45 minit setiap episod)
Tarikh Tayangan : 
Trailer : 


Framed bermula apabila seorang wartawan bernama Lia (Mimi Lana) menemui sebuah kamera polaroid milik mamanya yang mencetak tragedi masa depan. Mamanya, Maisara Rashid (Vanidah Imran) sudah 10 tahun hilang selepas terlibat dalam kemalangan. Anehnya dalam salah satu gambar tersebut menggambarkan nasib CEO lama ARC Sdn Bhd, Kamarul (Rahim Omar) yang bakal dibebaskan dari penjara setelah disabitkan bersalah atas kecuaian kejadian jambatan runtuh yang mengorbankan ramai mangsa. 

Lia cuba menyiasat kebenaran gambar tersebut dengan pergi ke rumah Kamarul dan menyamar sebagai wartawan yang akan menemubual. Malangnya, Kamarul dibunuh sama seperti dalam gambar yang dicetak. Lia meminta bantuan Inspektor Navin (Ram RAAGA) untuk turut menyiasat kes tersebut kerana dia tahu ARC ada jawapan ke mana mamanya menghilang dan siapa yang berada di dalam kereta dengan kesan luka tembakan di bahagian perut bersama mamanya pada malam itu.


Kerana kes ARC juga, Lia bertemu dengan Edi Putra (Merqeen), seorang aktivis alam sekitar dalam kumpulan EcoJuang yang sering mengganggu aktiviti CEO Gibran Razak (Riz Amin). Bersama-sama, mereka berdua menemui konspirasi yang lebih besar mengenai bandar hantu Krung Merah. 

Naskhah misteri arahan Sein Qudsi bersulamkan sains fiksyen dengan kehadiran sebuah kamera polaroid yang menceritakan momen tragedi yang bakal berlaku kepada beberapa individu terlibat terlihat menarik sebagai pendukung kepada isu jenayah yang berlaku dalam Framed. 


Penceritaan Framed mempunyai tiga latar masa iaitu masa lampau (10 tahun selepas tragedi jambatan runtuh), masa sekarang dan juga masa depan. Walaupun latar masa depan cuma muncul dalam bentuk gambar polaroid dan beberapa babak di hujung drama tapi penggunaan latar masa berbeza dalam satu jalan cerita berdurasi 8 episod cukup untuk buat kita fokus cari jalan untuk ubah takdir kesemua watak. 

Pertama kali Mimi Lana digandingkan dengan Merqeen yang masih baru dalam genre misteri. Bukan avatar yang baru pun untuk Merqeen sebab dah pernah tengok lakonan dia dalam drama Nenek Bongkok Tiga (2023) dengan karakter yang lebih kurang sama cuma watak Edi tak agresif macam Adi. Tapi tetap tinggalkan impak pada beberapa babak bila muncul bersama Lia. Babak jam dekat rumah Edi is my favourite scene. 


Their chemistry is strong especially in Episode 8. Mungkin lepas ni ada pengarah yang boleh cast them together in a romantic comedy genre ataupun romantic drama. Dekat Episod 1 je lah Merqeen nampak canggung sikit tapi semakin cerita bergerak semakin nampak watak dia berkembang dan selesa dalam karakter Edi. 

Gandingan yang tepat juga untuk watak Inspektor Navin dan Inspektor Rita dengan lakonan yang bersahaja sebagai sepasang suami isteri yang dilanda konflik setelah anak perempuan mereka meninggal. 


Kudos to Sein yang teliti dengan minor details macam casting sebab bukan saja Lia muda (Airiezara Jasmin) ada iras Mimi Lana even karakter pun sama. Mimi dengan Vanidah Imran nampak meyakinkan sebagai ibu dan anak dalam drama Framed ni. Perangai Lia pun sama macam Maisara macam dalam scene Maisara marah Edi sebab tak jumpa footage cctv yang dia minta. Cara dia push sama macam Lia push. Both are dominants in their family sebab tu lah Hamzah (Rusdi Ramli) dengan Edi lebih chill so it creates balance. I love when Sara and Lia wears blue in reconcile scene. 


Sinematografi yang dipaparkan dalam Framed menyuntik elemen drama dengan cemerlang. Banyak teknik close-up yang Sein guna untuk dapatkan reaksi dan body language dari beberapa watak. Tapi sama macam Black 2 (2021), tak berapa gemar dengan close up pada stunt action sebab penglihatan terbatas padahal banyak stunt yang cantik and unexpected. Masa babak Yani (June Lojong) dengan Lia pergi ke Klinik Kesihatan Krung tu tak pasti lah Sein nak tunjuk waktu petang hampir senja sampai terlebih pula filter tona kuning. Dekat luar kuning kemain, bila masuk dalam bilik Dr. Gaya okay je.  

Watak antagonis lakonan Riz Amin sebagai Gibran tak bertembung sangat dengan pihak protagonis sebab kerja kotor dia banyak dilakukan oleh Hassan (Khir Rahman). Tak ada banyak pun yang Riz Amin boleh tonjolkan dalam Framed but still his performance is good alongwith the rest. Masa part Rita (Sangeetha) dan Ka Hong (Ka Hoe) jumpa dia di galeri tu antara babak yang menarik dalam Framed bila Riz conquered scene dengan dialog yang cuba lari dari ketegangan konflik yang dibawa oleh dua watak inspektor. 


Tak ambil masa yang lama pun untuk habiskan satu drama dalam satu hari sebab jalan cerita yang sarat dengan misteri dan olahan Sein yang mengukuhkan lagi skrip dari Kyle Ezra Goonting. Some parts nampak macam biasa tapi teknik kamera dia banyak mainkan peranan untuk wujudkan visual language yang padu sekaligus mengangkat screenplay supaya dunia di Krung Merah tampak hidup. Ada beberapa twist yang boleh dibaca tapi macam I cakap lah, olahan Sein buatkan kita enjoy layan sampai cerita tu reveal sendiri. 



Lagu tema Framed berjudul Udara hasil gubahan Iqie Hugh, Shazeriq Azeman dan Omar K, nyanyian Nadira Zaini antara kekuatan naskhah yang diterbitkan eklusif oleh Astro Shaw bila mengangkat mesej menjaga alam sekitar yang dipaparkan dalam drama. Recommended!

1. Team Production +1, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.7/10