Movie Review | Laapataa Ladies (2024)

Thursday, 4 July 2024


Director: Kiran Rao
Writer: Biplab Goswami, Sneha Desai (Screenplay and Dialogues), Divyanidhi Sharma (Additional Dialogues)
Cast: Nitanshi Goel, Sparsh Shrivastava, Pratibha Ranta, Abhay Dubey, Chhaya Kadam, Ravi Kishan
Production Companies: Jio Studios, Aamir Khan Productions, Kindling Pictures
Distributor: Yash Raj Films, Netflix
Genre: Comedy / Drama
Running Time: 124 minutes
Release Date: 8 September 2023 (TIFF), 1 March 2024
Trailer:


Berlatarkan tahun 2001, seorang petani bernama Deepak Kumar (Sparsh Shrivastav) dalam perjalanan pulang bersama isterinya, Phool Kumari (Nitanshi Goel) ke kampung dengan menaiki kereta api. Ketika kereta api berhenti di stesen yang dituju, Deepak tanpa sengaja tarik tangan pengantin yang lain kerana kesemua pengantin di dalam koc tersebut menutup muka dengan ghoonghat. Balik ke rumah baru dia tersedar dia sudah tertukar isteri. 

Sementara Deepak mencari di stesen kampung tersebut, Phool pula mati kutu bila turun ke stesen bersama pengantin lelaki di sebelahnya. Apabila tersedar tersilap orang, Phool ditinggalkan saja di stesen Pataala. Staff kereta api juga tidak dapat membantu Phool kerana dia tidak tahu nama kampung Deepak. Duit dan nombor telefon juga tiada. Nasib Phool baik bila Manju Mai sudi membantu sehingga suami Phool datang mencari. 


Deepak berjumpa dengan Inspektor Shyam Manohar untuk selesaikan masalah dia tapi lain pula yang jadi kerana inspektor tersebut syak pengantin tertukar tersebut adalah pencuri. Dah banyak kes pencuri wanita berkahwin untuk mencuri harta si suami. Inspektor Shyam mengekori Pushpa Rani (Pratibha Ranta) setiap hari dan kesemua gerak-geri dia mencurigakan. 

Naskhah komedi drama arahan Kiran Rao yang ditayangkan secara perdana di Toronto International Film Festival 2023 mempunyai penceritaan sarat dengan mesej berunsurkan pemerkasaan wanita. Sesuai sangat lah Kiran Rao pilih latar masa pada awal zaman millennial sebab kehidupan kaum wanita pada masa tu agak menyedihkan. Dibesarkan cuma untuk dikahwinkan dan tak menerima pendidikan asas yang sepatutnya.


Antara 3 watak utama - Deepak, Pushpa dan Phool, penulis focus pada perkembangan watak Phool yang dikahwinkan pada usia muda tanpa sebarang pendidikan lalu berjumpa dengan watak Manju Mai yang beri pendedahan dan buka mata dia tentang nasib wanita. 

‘Women can farm and cook. We can give birth to children and raise them. If you think about it, women don't need men at all. But if women figured this out, men would be screwed, wouldn't they?’ - Manju Mai


Walaupun filem Laapata Ladies bersifat feminism tapi penceritaan dia tak bersifat memaksa sebaliknya mengajar kenapa perlunya wanita dididik dan diberi kemuliaan dalam masyarakat. Macam mana watak Manju Mai yang tak memandang rendah pada Phool malah mengajar remaja tersebut untuk berdikari dan yakin dengan kebolehan juga kemahiran diri. Lakonan Nitanshi Goel tampak polos dalam karakter Phool dan tak kekok walaupun screentime dia banyak digandingkan bersama pelakon senior. 

Sama juga dengan watak Pushpa Rani yang ingin bebas dan capai impian untuk jadi petani yang berilmu. Watak Pushpa Rani mungkin tak dapat banyak screentime berbanding watak Deepak dan Phool tapi watak dia beri impak pada penceritaan Laapata Ladies sekaligus beri semangat dan harapan untuk sesiapa yang ingin ubah nasib sama macam dia. 


Masa tengok siapa pengarah filem, I dah boleh agak jalan cerita filem ni macam mana tapi tak expect akan menangis sebab happy tengok semua watak dapat happy ending walaupun perjalanan diorang masih lagi jauh. Komedi yang dimasukkan tampak natural dan bersahaja terutamanya dari watak Deepak yang rindukan Phool. Olahan pengarah buatkan naskhah komedi drama Laapata Ladies tampak hidup dan terasa dekat dengan kita walaupun mempunyai subjek yang sensitif dan berat. 

Sinematografi dari Vikash Nowlakha mengangkat suasana kehidupan masyarakat luar bandar dengan cemerlang dan suntik tona musim panas seiring dengan kehendak cerita. Music score from Ram Sampath not so much but still good for the story. Recommended to watch for those haven’t and it’s available on Netflix.  

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.7/10

Movie Review | Autumn in Wales (2022)

Wednesday, 3 July 2024


Pengarah: Rahila Ali
Penulis Skrip: Amerul Haswendy Ashari
Pelakon: Eyka Farhana, Jaa Suzuran, Keith Foo, Wanna Ali, Sissy Imann, Joey Daud, Amyza Aznan, Amirul Haswendy, Fara Mendoza, Wanns Ahmad
Syarikat Produksi: Pencil Pictures & Records
Pengedar: Astro Shaw, Netflix
Genre: Romantik / Komedi
Durasi Tayangan: 95 minit
Tarikh Tayangan: 24 Mac 2022 (Malaysia)
Trailer:


Filem Autumn in Wales mengisahkan tentang Aira (Eyka Farhana) yang pergi ke Wales, United Kingdom untuk mencari tunangnya, Darwish (Keith Foo). Aira ingin tahu apa alasan Darswish putuskan pertunangan sekaligus membatalkan perkahwinan yang bakal berlangsung tak lama lagi. Aira percaya tunangnya ada masalah kewangan ataupun masalah lain yang tak dapat dielakkan sehingga tak mampu pulang ke Malaysia pada tarikh tersebut. 

Aira cuma pergi ke sana seorang diri berbekalkan poskad yang pernah dikirim oleh Darwish. Hari kedua di sana Aira berjaya menemukan jejak Darwish di kafe tempat Jaka a.k.a Jejaka Kacak (Jaa Suzuran) bekerja sebagai pelayan. Malangnya Darwish yang terkejut dengan kehadiran Aira segera menghalau perempuan tersebut kerana tak mahu Marissa (Wanna Ali) salah sangka. 


Aira yang bingung dengan perbuatan Darwish tak putus asa untuk cari tahu kenapa pertunangan mereka dibatalkan. Jaka yang menjadi peneman setia Aira selama dia di sana kerana Jaka juga mempunyai nasib yang sama apabila pertunangan dia bersama Ina Karina (Fara Mendoza) terpaksa diputuskan beberapa minggu sebelum perkahwinan mereka berlangsung. Kerana sedih dan malu, Jaka bawa diri ke Wales. 

Naskhah romantik komedi Autumn in Wales arahan Rahila Ali mempunyai penceritaan yang bersifat straightforward, santai dan menghiburkan. Pace penceritaan juga dibikin laju namun ada beberapa plot dan watak yang tidak dikembangkan walhal ada potensi untuk jadi babak yang kelakar. Macam watak duo ayah (Joey Daud) dan ibu (Amyza Aznan) Aira yang sentiasa bersama. Ada saja perangai mereka berdua setiap kali muncul walaupun ruang dan dialog yang terhad. Bila tengok perangai ayah dan ibu Aira, boleh faham lah kenapa senang sangat Aira rapat dengan Jaka. 


Tak hairan lah kalau Jaa Suzuran boleh menang Young Promising Actor untuk watak Jaka sebab karakter dia yang kelakar ditambah dengan dialek Pantai timur yang pekat. Patutnya penulis tambah lagi babak perang bos Filipina (Amirul Haswendy) dan Jaka Mat Kelantan sebab dua-dua pun ada mulut yang riuh. Babak Jaka confront Ina Karina adalah babak yang paling kelakar dalam filem Autumn in Wales sampai trending dekat TikTok dua tahun lepas. 

Lakonan Eyka Farhana sebagai Aira pada awalnya agak cringe bila setiap masa menjerit Cinta dan deliver watak Aira yang gedik dan manja. Tapi bila watak Aira berjumpa dengan Jaka rasa semakin tertarik untuk tengok persahabatan dua watak ni. Chemistry Eyka dengan Jaa Suzuran menyerlah sampaikan rasa sedih bila Jaka nampak Darwish berjumpa dengan Aira di hotel tempat Aira tinggal. 


Sementara lakonan Keith Foo dan Wanna Ali terlihat lemah dengan dialog tipikal yang dilontarkan setiap kali keluar berdua. Chemistry pun macam tak berapa nak ada sebab Keith dengan Wanna nampak kekok. Vibe diorang berdua nampak lebih kepada kawan dan bukannya bercinta.  

Kekuatan utama filem Autumn in Wales terletak pada sinematografi yang bergantung berat pada keindahan landskap kota Wales. Masa tengok kafe tempat Jaka bekerja tu teringat dekat filem Aku Bukan Gila (2020) rupanya memang tempat yang sama sebab pengarah dan penulis pun orang yang sama. Banyak tempat menarik di Wales yang dimasukkan dalam Autumn in Wales sebab pengarah memang jatuh cinta dengan kota Wales. 


Walaupun visual cantik, music score pula agak lemah sebab lagu Wanna Ali - Pandu Lalu yang menjadi latar tak berjaya menarik perhatian. Kalau lagu yang romantik lagi seronok lah kot nak layan sebab ada babak Jaka berangan menari atas bukit dengan Aira. 

Sama macam Aku Bukan Gila, naskhah Autumn in Wales yang menggunakan team production yang lebih kurang sama perlu dibaiki lagi walaupun genre romantik komedi terlihat ringan. But it’s a good one-time-watch.

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.8, 10. Personal Thought +0.5 = 6.7/10

Movie Review | Jagad Alam Gaib: Sinden Gaib (2024)

Tuesday, 2 July 2024


Pengarah: Faozan Rizal
Penulis Skrip: BW Purbanegara, Gerald Mamahit
Pelakon: Sara Fajira, Riza Syah, Dimas Aditya, Naufal Samudra, Arla Ailani 
Syarikat Produksi : Starvision, Evergreen Pictures
Pengedar: Starvision, Antenna Entertainments (Malaysia), Netflix
Genre: Seram 
Durasi Tayangan: 96 minit
Tarikh Tayangan: 22 Februari 2024 (Indonesia), 2 Mei 2024 (Malaysia)
Trailer :


Filem Jagad Alam Gaib: Sinden Gaib bermula dengan insiden Ayu (Sara Fajira) kerasukan ketika sesi penggambaran dokumentari tentang tarian Jaranan Turonggo Yakso di sungai bernama Watu Kandang, Trenggalek. Kawan baiknya, Rara (Laras Sardi) segera membawa Ayu pulang. 

Sejak kejadian tersebut, Ayu dan keluarganya sering mengalami gangguan aneh di mana mereka sering terdengar lagu tradisional dan ternampak susuk tubuh penari perempuan berkebaya merah dengan cucuk sanggul emas. 


Ketua kampung di situ, Mbah Di (Liek Suyatno) kenal dengan penari bernama Sarinten (Yuyun Arfah) yang suatu ketika dahulu difitnah dan diusir keluar dari kampung. Mbah Di tidak berkasar menghalau Sarinten malah membenarkan Sarinten yang merasuk Ayu menari di dewan tarian tersebut. 

Ibu bapa Ayu cuba untuk berubat anak perempuan tunggal mereka bila keadaan Ayu semakin teruk namun tiada dukun yang berani melawan kuasa Sarinten. Kemudian Pak Gito (Rizky Hanggono) cuba mengajak team paranormal - Gaduh (Dimas Aditya), Genta (Naufal Samudra) dan Thea (Arla Ailani) untuk berjumpa dengan Ayu. Mungkin dengan cara tersebut ada yang dapat membantu masalah keluarga mereka. 


Sarinten menerima tetamu baru tersebut dengan senang hati kecuali Thea kerana sikapnya yang biadap. Sarinten memberi amaran supaya berhati-hati kerana Thea akan bawa masalah kepada mereka semua. Dalam masa yang sama, Sarinten memujuk Ayu supaya terima dia untuk hidup sebagai pendamping dan penjaga. 

Naskhah seram yang diadaptasi dari kisah sebenar yang berlaku pada tahun 2010 mempunyai jalan cerita yang bersifat straight-forward dan laju. Banyak input yang dimasukkan dalam setiap babak buatkan filem sinden Gaib terasa menarik dan semakin tertarik untuk tahu pengakhiran Nasib Ayu dan juga Thea. 


Terkejut bila tahu Sara Fajira berlakon sebagai watak utama filem seram arahan Faozan Rizal sebab sebelum ni dia berkecimpung dalam bidang nyanyian. Sara Fajira ni macam Marsha Milan, suka nyanyi lagu seram, bila berlakon pun suka genre seram. Lakonan Sara sebagai Ayu tampak bagus tapi cemerlang sebagai Sarinten. Meremang bila Mbah Sarinten datang berjumpa dengan orang luar. Badan Sara tak kaku bila menari malah gaya jalan semuanya nampak ayu dan teratur persis penari zaman dulu. 

Filem Jagad Alam Gaib: Sinden Gaib ada banyak momen seram tanpa jump scare berlebihan sebab rupa makhluk halus tu memang sama je dari awal tapi cara dia datang mengganggu tu yang seram dan terkejut. Gangguan dia tak membahayakan jadi kita tak risau sangat dengan keadaan Ayu tapi jadi tertanya-tanya kenapa Mbah Sarinten beria nak jadi pendamping Ayu. Dekat hujung cerita baru faham pilihan dia sebab selain menari, Ayu ada hati yang baik. Rara pun baik tapi tang menari tu tak power sangat. 


Sinematografi dari Faozan Rizal menghidupkan panorama kehidupan kampung yang terletak berdekatan dengan kawasan perairan. Latar masyarakat kampung yang kaya dengan budaya tarian juga dipaparkan dengan cemerlang dalam tone berwarna hangat. Beberapa ritual juga dimasukkan untuk mempamerkan budaya seni Jawa Timur dalam filem Sinden Gaib lantas memberikan impak pada penceritaan dengan music score dan background music dari Fajar Ahadi sebagai sinergi kukuh untuk naskhah seram. 

Mesej sosial yang dimasukkan dalam filem Jagad Alam Gaib: Sinden Gaib adalah pesan orang lama-lama yang selalu kita dengar tapi sering diendahkan bila pergi ke kawasan orang. Pesanan yang makin lupa ditelan dek zaman. Filem Sinden Gaib memang sesuai menjadi naskhah yang sarat dengan pengajaran untuk generasi muda. 


"Jangan ambil apapun kecuali gambar, jangan tinggalkan apapun kecuali jejak, dan jangan bunuh apapun kecuali waktu." - Faozan Rizal

p/s: Tengok credit scenes sebab ada footage asal wawancara Gaduh dengan Mbah Sarinten.
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

REFRESH BLOGLIST KEMBALI LAGI!!!


Syarat nk join aktiviti ni mcm standard je...
1 - Mesti la kena buat 1 entry khas ttg segmen ni.
2 - Dah buat entry, content tu kena la tampal banner yang gigih aku buat ni. 😁
3 - WAJIB korang tinggalkn link entry tu dkt entry ini. utk aku jejak blog korang.
4 - Mesti la support segmen ni dgn follow jgk blog ni utk yg belum follow 😆

Putera Muhammad berjaya meraih tempat pertama buat minggu kelapan yang bertemakan ‘Estetika Alam’. Dengan persembahan yang berelemenkan api, Putera Muhammad menarik perhatian para juri serta penonton dengan sorakan yang hangat. Dengan markah tertinggi sebanyak 93.20%, Putera Muhammad juga telah dinobatkan sebagai pemenang Anugerah The Hardest of the Night. Tempat kedua telah diraih oleh Ayda Jebat dengan markah keseluruhan sebanyak 85.69%, serta Aepul Roza sebanyak 81.48%. 

Peserta Ayda Jebat juga telah mendapat Anugerah Pilihan The Hardest Singing Show Alha Alfa dan membawa pulang RM 3,000. Selain Dato’ Sri Rossa, Edry Abdul Halim dan Zizan Razak, barisan juri pada minggu ‘Estetika Alam’ ini dihiasi oleh komposer dan pemuzik terkenal, Ajai. Saksikan episod baharu THSS pada setiap hari Ahad, jam 9 malam di Astro Ria (Saluran 104), On Demand, Astro GO dan sooka.

SENARAI LAGU

INFO THE HARDEST SINGING SHOW

• ‘The Hardest Singing Show’ merupakan sebuah program kompetitif yang buat pertama kalinya mempertaruhkan ‘showmanship’ sebagai kriteria utama penjurian diikuti dengan vokal barisan penyanyi-penyanyi hebat tempatan. Program ini bakal menemui pelanggan Astro bermula 12 Mei, setiap Ahad, jam 9 malam di Astro Ria (Saluran 104), On Demand, Astro GOdansookaserta bersiaran secara LANGSUNG dari Pusat Konvensyen CIDB, Cheras, Kuala Lumpur.

• Barisan peserta yang akan bersaing selama 10 minggu menerusi rancangan pertandingan nyanyian terbaharu Astro ini merupakan 9 peserta individu dan berkumpulan terdiri daripada penyanyi terhebat kini, termasuk Datin Alyah (Undur diri), Zizi Kirana, Ayda Jebat, Kaka Azraff, Stacy, Aisha Retno, Putera Muhammad, Aepul Roza, serta kumpulan penyanyi wanita popular Malaysia, De Fam (Undur diri) yang terdiri daripada Azira Shafinaz, Cik Manggis dan Sophia Liana.

Aepul Roza - Kau Kekasihku (Dato' Sri Siti Nurhaliza)



Zizi Kirana - Mantera Beradu (Malique)

Putera Muhammad - Hilang Naluri (Once Mekel)


Aisha Retno - Run the World (Beyonce)



Ayda Jebat - Pawana (Search)


Stacy - Rampas (Akim & The Majistret)

• Nabil Ahmad bergandingan bersama pengacara, pelawak dan juga penyanyi terkenal Indonesia, Rina Nose sebagai hos program ini. Manakala bangku juri pula disandang oleh barisan penyanyi, komposer dan pengarah professional yang telah lama berkecimpung di dalam industri muzik dan hiburan, termasuk Dato’ Sri Rossa, Edry Abdul Halim dan Zizan Razak.

• Persembahan setiap peserta menerusi ‘The Hardest Singing Show’ akan diadili 100% daripada pemarkahan oleh barisan panel juri profesional.

• Juara ‘The Hardest Singing Show’ akan membawa pulang wang tunai bernilai RM150,000 beserta trofi sumbangan Astro.

• Untuk maklumat lanjut, layari www.gempak.com/thehardestsingingshow.

Blog Performance Jun 2024

Dah masuk separuh kedua tahun 2024, satu azam 2024 pun tak tercapai lagi. Ada masa 6 bulan lagi untuk achieve. Specifically untuk blog, azam menuju pageviews 6 juta. Halfway there I guess. Azam korang macam mana?

1. PV


Masa update Blog Performance May 2024, rasa sedih dan frust sebab pageview untuk bulan tu jatuh tapi bulan Jun dah naik balik. Jumlah yang komen pun bertambah sebab ada few times I berkunjung ke blog rakan blogger. Bulan 7 ni nak try allocate masa untuk blogwalking, berbalas kunjungan kepada yang datang melawat ke sini. Google dekat PC office ni ada problem sebab tak boleh log in acc Blogger. Boleh la guna hp tapi ambil masa lah lepastu distracted dengan benda lain lepastu hilang lah tujuan nak blogwalking tu T.T

Anyway, I target pageview untuk bulan Julai akan meningkat dari bulan Jun sebab ada masa senggang sikit memandangkan bulan ni bulan terakhir untuk lodgement audit. Kita sambung busy bulan 9 nanti pulak. 

2. Posts


Post yang paling popular untuk bulan Jun 2024 ialah The Experts, tak sangka ramai yang mencari filem ni sampai hilang terus Sheriff dari Popular Posts. Bulan Julai ada few movie list yang I bercadang untuk update, some tutorials and reviews so hopefully boleh naikkan lagi pageviews. 

3. Keywords

Carian untuk bulan Jun menarik juga lah sebab ada yang mencari pasal nasha aziz padahal filem dia tak lah banyak sangat pun I update. Ada juga yang mencari One Cent Thief, mungkin sebab Astro dah buat pengumuman rasmi untuk musim kedua nanti. 

4. Bilangan Entri


Bilangan entri untuk bulan Jun menurun balik ke angka 34 padahal bulan Mei dah berjaya update sampai 40 entri. Sebab masa tu banyak press release jugak hehe. Target untuk bulan Julai ni nak update sampai 40 atau lebih. Draft ada banyak tapi nak kembangkan yang kena cari masa. 

I perasan blog dah slowly beransur pulih sebab sebelum ni setiap kali nak attach link dengan perkataan dia akan create a copy untuk highlighted words. Nak edit image pun renyah sebab kena klik sampai image jadi kelabu baru boleh besarkan saiz imej. Sekarang dah okay dah dua benda ni. Tinggal log in account bila melawat blog lain je pending lagi. Hopefully akan resolve dalam masa terdekat. 

Have a blessing July since bulan ni juga kita akan habis kalendar Islam yang lama dan masuk ke tahun baru kan? Take care everyone :)

Movie Review | Zara Hatke Zara Bachke (2023)

Sunday, 30 June 2024


Director: Laxman Utekar
Writers: Maitrey Bajpai, Ramiz Ilham Khan
Cast: Vicky Kaushal, Sara Ali Khan, Inaamulhaq, Sharib Hashmi, Kanupriya Pandit, Rakesh Bedi, Neeraj Sood, Akash Khurana
Production Companies: Maddock Films, Jio Studios
Distributor: Pen Marudhar Cine Entertainment, JioCinema
Genre: Romantic / Comedy
Running Time: 132 minutes
Release Dates: 2 June 2023, 17 May 2024 (JioCinema)
Trailer:


Menggunakan tema skim perumahan Kerajaan, filem Zara Hatke Zara Bachke mengisahkan tentang sepasang suami isteri, Kapil (Vicky Kaushal) dan Somya Chawla Dubey (Sara Ali Khan) yang tinggal di daerah Indore, India. 

Sejak 6 bulan selepas kedatangan ibu bapa saudara Kapil ke rumah orang tuanya, dia dan isteri tidak dapat ruang untuk tidur dan tinggal dengan selesa. Hampir setiap malam juga mereka terpaksa tidur bersama Sajjan (Vivan Shah) dan mengganggu waktu bersama mereka. Somya juga menyampah sentiasa dipandang rendah oleh mak cik Kapil (Kanupriya Pandit) hanya kerana perbezaan kaum. 


Satu hari Somya dapat tahu rakan sekerjanya dapat sebuah rumah menerusi skim perumahan Kerajaan. Disebabkan Somya dan Kapil tinggal bersama keluarga di rumah kepunyaan orang tua maka mereka tidak layak mendaftar skim perumahan tersebut. 

Kerani Bhagwan Das (Inaamulhaq) yang cuba mengaut keuntungan dari skim tersebut cadangkan supaya Somya dan Kapil bercerai sehingga permohonan diluluskan. Selain dari bercerai, mereka berdua juga perlu membayar Rs400,000 secara tunai kepada kerani tersebut supaya nama Somya dapat dimasukkan dalam pemilihan seterusnya. 


Awalnya Kapil tidak bersetuju dengan cadangan tersebut kerana dia sayangkan Somya sejak dari hari pertama mereka bercinta. Namun kerana desakan Somya dia terpaksa menurut saja agar mereka berdua selesa hidup di rumah baru tanpa perlu tidur di lantai ruang tamu. 

Naskhah romantik komedi arahan Laxman Utekar mempunyai skrip yang sederhana dengan lakonan yang berlebihan terutamanya pelakon sampingan. Komedi yang dimasukkan dalam beberapa babak pun over macam babak di mahkamah bila Manoj Bhagel (Himanshu Kohli) sengaja tinggikan suara supaya Hakim setuju dengan permintaan dia. Sama juga bila ketua penjaga, Daroga (Sharib Hashmi) tanya banyak soalan bila penyewa atau pelawat masuk ke apartment yang dijaga. 


Bukan pertama kali filem Bollywood menjadi medium untuk menceritakan perihal skim yang dibawa Kerajaan. Filem Toilet: Ek Prem Katha (2017) atau Sui Dhaaga (2018) antara filem yang menggunakan tema yang sama namun mempunyai jalan cerita dan olahan yang menarik. Berbeza dengan Zara Hatke Zara Bachke hanya fokus pada kekecohan dan komedi yang berlebihan. Tak diceritakan apa kriteria yang diperlukan untuk memiliki rumah di bawah Skim Perumahan Kerajaan dan ulas lebih lanjut tentang skim tersebut. 

Jalan cerita Zara Hatke Zara Bachke juga boleh diagak apa konfliknya selepas mereka berdua berjaya bercerai di mahkamah. Sama juga jalan penyelesaian oleh Somya dan Kapil buatkan separuh masa kedua terlihat bosan. Plot twist yang dimasukkan untuk meningkatkan elemen dramatic juga tak membantu kerana perangai watak tersebut menyakitkan hati dan tak layak mendapat simpati pun. 


Nasib baik lah filem terbitan Maddock Films dan Jio Studios mempunyai himpunan lagu yang mengasyikkan hasil gubahan komposer duo, Sachin–Jigar. Lagu Tere Vaaste, Phir Aur Kya Chahiye dan Sanjha mempunyai lirik romantis dari Amitabh Bhattacharya memberi impak pada kehidupan Somya dan Kapil. 



Pertama kali Vicky Kaushal digandingkan bersama Sara Ali Khan yang lebih muda dan baru dalam dunia lakonan. Banyak yang Sara belajar dari Vicky and yes, lakonan Sara improved dalam filem Zara Hatke Zara Bachke. Mungkin juga Sara selesa dalam karakter yang lantang dan banyak bercakap macam Somya sebab watak dia dalam Atrangi Re (2022) juga lebih kurang sama karakternya.

Filem Zara Hatke Zara Bachke boleh jadi naskhah yang sarat dengan mesej sosial yang berkisar tentang hidup bersama extended family tapi sebab penulis beria sangat nak masukkan elemen komedi dengan music background yang berlebihan, pengalaman menonton tu jadi tak berapa nak syok. But still, it’s a good one-time watch.  

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.4 = 5.8 /10

Director: Park Hee-Kon
Writers:  Park Hee-Kon, Kim Dong-Hoo
Cast:  Shin Hae-Sun, Kim Sung-kyun, Lim Chul-soo, Lee Joo-young, Kang Tae-oh
Production Company: 
Distributors: PLUSM entertainment, GSC Movies (Malaysia)
Genre: Thriller
Running Time: 101 minutes
Release Dates: 30 August 2023 (Korea), 28 September 2023 (Malaysia)
Trailer :


Filem thriller arahan Park Hee-kon mengisahkan tentang Soo-hyun (Shin Hae-sun) yang diancam bahaya setelah membeli barangan terpakai di platform atas talian. Soo-hyun berasa berang setelah mesin basuh yang dibelinya tidak boleh dipakai. Dia mencari penjual barang tersebut setelah akaun ditutup dan usahanya berhasil. Setelah meninggalkan beberapa komen kepada pembeli lain supaya tidak tertipu dengan scammer tersebut, Soo-hyun mula diganggu di alam nyata. 

Setiap hari Soo-hyun akan diganggu oleh nombor tak dikenali sehingga menganggu rutin hariannya. Soo-hyun malah mendapat tempahan makanan yang dipesan menggunakan namanya. Rumahnya juga dilawat oleh lelaki miang yang perlukan khidmat pelacur di tengah malam. Sehingga lah individu tersebut mula memeras ugut dengan jumlah wang yang besar.


Soo-hyun melakukan laporan polis namun pihak polis tidak dapat membantu banyak selain minta Soo-hyun untuk bertenang sehingga keadaan reda. Sebarang provokasi dari Soo-hyun cuma akan meningkatkan lagi gangguan kerana tiada sebarang maklumat yang jelas tentang individu tersebut.  

‘They pull these tricks. They do this to make you give up. Why do you incite him instead of waiting?’ - Detective Na


Tanpa pengetahuan Soo-hyun pemilik akaun tersebut merupakan pembunuh psiko yang pecah masuk ke rumah mangsa dan bunuh tanpa belas. Detektif Joo Cheol-ho (Kim sung-kyun) dan Detektif Na Seung-hyun (Kang Tae-oh) ditugaskan untuk menangkap pembunuh tersebut. 

Filem thriller yang ditulis oleh Park Hee-Kon dan Kim Dong-Hoo benar-benar mengerikan dari cara pembunuh menganggu mangsa atau membunuh. Tak banyak screentime atau ruang yang diberikan pada antagonis tapi kreatifnya pengarah berikan fokus kepada watak Soo-hyun yang mulanya berani dan baran hingga bertukar risau akan keselamatan diri. Perubahan karakter yang terjadi pada Soo-hyun relatable juga lah dengan kehidupan seharian kita, sebab tu mudah untuk rasa takut bila watak Soo-hyun mula diserang. 


Platform jual beli barang terpakai bukan sesuatu yang asing dalam kehidupan kita jadi bila penulis masukkan risiko dan bahaya dari kaedah pembelian ni buatkan kita berfikir banyak kali untuk pilih barang terpakai. Kalau sebelum ni banyak dari genre seram, kali ni genre thriller pula. Tapi kalau ikutkan pun, barang elektronik tak payah lah beli second hand sebab material dia tak tahan lama pun. Macam dalam filem Target: Don’t Buy the Seller ni, mesin basuh senang sangat rosak sebab jangka hayat motor pun pendek, lebih kurang dalam 5 tahun. Kalau rajin guna lagi cepat dia rosak. Di zaman kapitalis, tak ada barang yang boleh tahan lama sebab memang kualiti dibikin berdasarkan sistem keuntungan bukannya dari perspektif pengguna. 

Filem Target: Don’t Buy the Seller terbitan Studio Pieona menggunakan khidmat sinematografi dari Baek Yoon-Seok yang menggunakan teknik kamera dengan bagus. Close-up dipilih untuk menggambarkan riak muka Soo-hyun setiap kali diganggu dan hampir dibunuh oleh watak antagonis. Baek Yoon-seok juga kreatif menggunakan pencahayaan dan medium melalui props untuk menggambarkan situasi dengan cemerlang. 


Naskhah yang diadaptsikan secara longgar dari kes jenayah yang berlaku di Korea Selatan dan pernah ditayangkan dalam siasatan jurnalis dalam ‘Unanswered Questions” mempunyai pace yang sederhana untuk beri ruang kepada elemen saspens dan thriller menggerakkan cerita dengan baik. Tak banyak sangat screentime yang diberikan kepada pihak luar seperti dua detektif yang menyiasat kes Soo-hyun sebab pengarah nak penonton hidup dalam dunia mangsa. 

Walaupun ada beberapa kelemahan dalam filem Target: Don’t Buy the Seller yang berdurasi selama 101 minit tapi boleh tahan lah sebagai naskhah thriller yang menggerunkan. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 8.9/10

Movie Review | Maharaj (2024)


Director: Malhotra P. Siddharth
Writers: Sneha Desai, Vipul Mehta, Kausar Munir
Cast: Junaid Khan, Sharvari Wagh, Jaideep Ahlawat, Shalini Pandey
Production Companies: Safe Passage Pictures, Yash Raj Films
Distributor: Netflix
Genre: Drama
Running Time: 131 minutes
Release Dates: 21 June 2024
Trailer:


Filem Maharaj mengisahkan tentang Karsan Das Mulji (Junaid Khan) yang baru saja pulang dari Bombay setelah tamat pengajian dan bekerja sebagai seorang guru. Minatnya dalam bidang penulisan digunakan untuk mengutarakan masalah-masalah sosial yang berlaku di Gujrat pada ketika itu. Awalnya Karsan menulis untuk sebuah syarikat akhbar namun apabila artikel tentang penganiyaan yang dilakukan oleh Jadunathji Brijratanji Maharaj (Jaideep Ahlawat) ditolak, Karsan memilih untuk buka syarikat akhbar sendiri iaitu Satya Prakash.

Jadunath a.k.a JJ memperdaya kaum wanita yang dihantar oleh keluarga dengan meniduri mereka atas alasan mendapatkan rahmat dari Dewa Krishna. Masyarakat di situ percaya sekiranya ritual tersebut dilakukan, keluarga mereka akan terjamin di dunia dan akhirat. JJ bukan saja dikhabarkan mempunyai keturunan dewa malah dengan pemeritahannya, daerah tersebut semakin maju dan berkembang. JJ juga mempunyai hubungan diplomatic yang erat dengan pihak British.


‘I’m responsible for maintaining the balance and harmony in society. Anyone disturbing that balance needs to be punished. Otherwise, every commoner will treat Haveli as a spittoon to be spat in.’ - JJ

Karsan Das cuma seorang manusia biasa dan lahir dari kasta rendah. Kerana ilmu yang dipelajari, dia cuba mengubah pemikiran dan gaya hidup masyarakat di situ. Karsan Das yang berfikiran liberal dan sakit hati dengan kerelaan tunangnya, Kishori (Shalini Pandey) bertindak untuk putuskan pertunangan mereka. Akibatnya, dia dibuang oleh keluarga. 


Namun perjuangan dia disokong oleh Saurabhji (Viraf Patel) dan Viraaj (Sharvari Wagh). Pelbagai cara yang dilakukan oleh Karsan Das dihalang oleh JJ sehingga notis tuntutan saman dikeluarkan lalu dibicarakan di mahkamah. 

Filem terbitan Yash Raj Films menjadi debut platform kepada anak sulung Aamir Khan, Junaid Khan. Sebelum ni Junaid fokus dengan lakonan teater tapi tak sangka pula dia minat untuk berlakon filem. Nampak ketara perubahan dia bila turun berat untuk lakonkan watak Karsan Das. Lakonan Junaid tak lah cemerlang tapi tak juga teruk kalau nak dibandingkan dengan pelakon baru yang lain. Ada beberapa babak dia nampak tenggelam dengan Sharvari Wagh dan Shalini Pandey tapi kebanyakan masanya dia deliver watak Karsan yang lantang bersuara, berani dan bijaksana dengan bagus tanpa rasa kekok. 


Kalau nepo babies yang lain pilih untuk berlakon dalam filem aksi dan romantik, Junaid bagi impression yang bagus dengan berlakon dalam filem drama bersejarah yang diadaptasikan dari kisah benar sepertimana tercatit di dalam novel karya nukilan Saurabh Shah. Junaid rendah diri bagitahu media yang dia tak sesuai berlakon dalam romantic movies tapi babak romantik Karsan Das dengan Kishori atau Viraaj terlihat menjadi. Bukan fizikal yang jadi taruhan dalam filem romantik tapi chemistry dan skrip yang bagus. Muka Junaid bila dah kurus pun ada iras Sunny Singh. Kalau Sunny boleh dapat movie offer yang banyak, Junaid pun boleh la kan?

Sinematografi dari Rajeev Ravi menggambarkan keadaan kota Gujrat pada kurun ke-19 dengan baik walaupun ada beberapa latar tempat terlihat seperti di dalam studio. Haveli yang menjadi tempat masyarakat di situ beribadah digambarkan secara mewah sesuai dengan karakter JJ. Lakonan Jaideep Ahlawat sebagai JJ tak kurang hebat juga dalam Maharaj cuma dia tak dapat banyak dialog yang kuat. Pertembungan antara JJ dan Karsan Das pun tak banyak terutamanya babak di kamar mahkamah. 


Memandangkan filem Maharaj bergenre drama jadi perbicaraan mereka tak ambil banyak screentime tapi penulis dan pengarah lebih fokus pada dialog preachy Karsan Das untuk selamatkan masyarakat di situ. Template film Maharaj tak lari jauh dari filem sosial yang diterbitkan di Bollywood tapi not bad lah untuk ambil tahu bagaimana masyarakat dimanipulasi oleh susuk figura yang dihormati. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.2/10

‘Pahabaq, Kedah!’, Sepahtu Reunion Live Tour Kembali Berjenaka

Friday, 28 June 2024

‘Pahabaq, Kedah!’, Sepahtu Reunion Live Tour Kembali Berjenaka | Berlangsung pada 5 dan 6 Julai ini di Stadium Sultan Abdul Halim

Astro kembali menjelajah bersama Sepahtu, kumpulan pelawak popular kegemaran Malaysia, ke Alor Setar, Kedah dalam Sepahtu Reunion Live Tour 2024 pada 5 dan 6 Julai ini di Stadium Sultan Abdul Halim.

Jep, Rahim, Pak Ya dan Ebby Yus telah berkecimpung dalam dunia komedi selama hampir sedekad sebagai Sepahtu dan sering menggegarkan industri ini di mana-mana sahaja mereka berada. Kejayaan penjelajahan mereka sebelum ini telah mendapat sorakan yang kuat serta reaksi yang memuaskan, sekaligus mencipta kumpulan peminat tegar yang sentiasa menantikan ketibaan mereka dengan sketsa yang baharu.

Menyahut permintaan para peminat yang ingin melihat mereka beraksi sekali lagi, Astro kini menyambung penjelajahan ini buat tahun yang ketiga selama dua hari bersama-sama dengan warga Kedah. Jelajah kali ini membawa tema dan jalan cerita baharu untuk menghiburkan para peminat di Kedah yang sentiasa memberi sokongan luar biasa, di samping mengekalkan elemen-elemen yang kelakar dan menyeronokkan.

Keistimewaan Sepahtu Reunion Live Tour adalah elemen interactive yang diterapkan bersama para penonton di lokasi, serta kehadiran rakan-rakan selebriti dan tetamu undangan misteri yang menjadi penantian para penonton pada setiap tahun. Namun pada penjelajahan kali ini, para penonton turut boleh meluangkan masa di acara Hello! Kedah Astro yang akan berlangsung di luar stadium pada 5 Julai dengan pelbagai keseronokan yang disediakan seperti Food Truck, persembahan Wayang Pacak, permainan dan banyak lagi sebelum rancangan Sepahtu Reunion Live bermula.

Ketua Saluran Astro Warna, Norzeha Mohd Salleh, berkata, “Setiap kali kami melakukan Sepahtu Reunion Live Tour, sorakan dan tepukan yang kami terima amat memberangsangkan. Reaksi sebegini sentiasa memberi inspirasi kepada kami untuk menganjurkan lebih banyak aktiviti bersama para peminat yang sentiasa menyokongSepahtu. Pada tahun ini, kami sekali lagi menyambung penjelahan ini untuk memberi peluang kepada para peminat di Kedah berjumpa dengan pelawak kegemaran mereka.

Berlangsung selama dua hari, kami ingin memberi peluang yang secukupnya kepada semua peminat untuk menyaksikan persembahan mereka yang penuh gelak tawa. Kami berharap para peminat teruja dengan sketsa-sketsa yang bakal dipersembahkan oleh mereka, serta penjelajahan-penjelajahan lain yang pastinya akan diumumkan kemudian di platform kami. Akhir kata, kami tidak sabar untuk berjumpa dengan anda semua di Kedah pada Julai ini”, tambah Norzeha. 

Para peminat yang ingin menonton Sepahtu secara LIVE di Stadium Sultan Abdul Halim, Kedah boleh mendapatkan tiket di www.ticket2u.com.my dengan harga diskaun eksklusif untuk kesemua Zon. Tiket VIP telah berjaya dijual habis dan tiket untuk zon lain sedang dijual dengan pantas (selling fast). Dapatkan tiket berserta diskaun ekslusif sementara masih ada!

Hello Kedah! Bersama Sepahtu

Sempena Sepahtu Reunion Live Tour 2024, Sepahtu juga akan membuat penampilan istimewa di acara Hello! Kedah yang akan berlangsung pada 5 Julai 2024 di lokasi yang sama. Melalui Hello Kedah!, para tetamu boleh bertemu dan berinteraksi dengan watak TV kegemaran mereka termasuk Sepahtu serta menikmati tawaran kandungan Astro yang meluas dan produk terkini Astro termasuk Ultra Box, Astro Fibre dan Astro GO secara langsung.

Sepahtu Reunion Live Tour 2024 turut akan ditayangkan secara langsung di Astro Warna (saluran 107) pada hari dan masa yang sama, serta boleh distrim menerusi On Demand di Astro Box dan Astro GO.