Cannes 2024 Fashion Files | Urvashi Rautela

Friday, 24 May 2024

 

Dalam entry Cannes 2024 Fashion Files | Aishwarya Rai Bachchan, I kata penampilan pertama ialah Aish padahal Urvashi yang sampai dulu dekat French Riviera sebenarnya. Laju juga lah Urvashi tahun ni dan banyak juga acara dia attend selama di Cannes. 

1. Fuschia Ruffle


Hari pertama pun Urvashi dah memukau banyak mata dengan strapless gown berona neon terang dari Serene Collection 2024 rekaan khas butik Khaled & Marwan yang berkonsepkan elegan dan sofiskated. Dress fuschia yang menggabungkan korset dan bralette manik di bahagian atas menggunakan material renda. Bahagian skirt mempunyai border bentuk segitiga dengan belahan tinggi di sebelah kanan. Lebihan kain juga digunakan untuk elemen dramatik pada si pemakai. 

Menambahkan tumpuan ialah layering tebal dari pleated organza di bahagian bahu. Elemen yang sama pernah digunakan oleh Deepika Padukone dalam persalinan rekaan Ashi Studio tapi tak lah sama sepenuhnya. I love both dress and the confidence Deepika and Urvashi carried. 


Bonus point kepada Urvashi sebab koleksi perhiasan yang diperagakan pun menyerlah setara dengan pakaian. Super love her headpiece from Vienna Collection & Art by by Aariya Diamonds. Urvashi mengenakan sarung tangan berenda untuk serlahkan bangle mutiara dari butik yang sama. Pointed heels dengan strap di bahagian buku lali sebagai pelengkap gaya pertama di Cannes. Her natural makeup looks fresh and dewy too. 

2. Crimson Nude


Untuk penampilan di karpet merah tayangan perdana filem Megalopolis arahan Francis Ford Coppola, Urvashi memilih custom sleeveless gown rekaan pereka Tunisia, Souhir El Gabsi. Gaun yang menggabungkan warna merah hati dan nude menaikkan lagi seri Urvashi yang berkulit cerah. Bahagian dada dihiaskan dengan border tebal yang diperbuat dari batu manik Swarovski dan hiasan bercorak abstrak yang sarat di bahagian pinggang. 

Lapisan organza menambahkan tarikan pada gaun tersebut sementara ropol besar berwarna merah dijadikan drape di bahagian lengan. Stylist Urvashi memilih gaya rambut semi loose princess ponytail dengan dandanan rambut berombak kecil. 


Menjadi tumpuan utama pada penampilan Urvashi ialah makeup bold dengan winged eyeshadow berwarna merah pekat yang panjang di bahagian hujung. Masa di karpet merah Filem Festival Cannes ke 77, Urvashi guna kain satin tebal sebagai drape, tapi dalam photoshoot di pesisir pantai, Urvashi guna satu set kain satin di bahagian skirt sebagai penambah elemen drama pada pakaian. 


Tak pasti lah sesi photoshoot ni untuk peragakan custom made gown Souhir El Gabsi ataupun personal photoshoot tapi yang pastinya semua gambar dia menawan. Kalau jadi Urvashi pun sanggup berpanas untuk dapatkan koleksi gambar yang bagus dalam gaun merah ni. Tas tangan berwarna merah jingga sarat dengan manik pun mencuri tumpuan. 

3. Dancing Fish


Penampilan ketiga Urvashi Rautela di karpet merah Filem Festival Cannes ke-77 adalah untuk tayangan perdana filem Emilia Perez dalam persalinan berona aqua dan biru gelap rekaan butik Sylvia Couture. Sleeveless dress mempunyai dua lapisan sarat dihiasi batu manik yang bertemakan astronomi. 


Kalau tahun lepas Urvashi memilih rantai alligator, tahun 2024 pula Urvashi mempamerkan rekaan unik kalung rantai berbentuk Betta Fish kapi bertatahkan 4,000 biji batu permata rubi. Di penghujung rantai mempunyai batu manik Tanzanite berona biru gelap yang menggambarkan laut dalam. Rantai emas 18 karat rekaan Pavit Gujral direka dengan teliti menggunakan seni kemahiran tangan dan pernah memenangi anugerah sebagai penghargaan pada kreativiti kraf tersebut. Rantai Dancing Fish dihadirkan dengan set anting-anting dengan warna yang sama juga dipakai oleh Urvashi pada penampilan tersebut. 

Urvashi juga mengenakan gelang tangan Luna dari La Marquise Jewellery yang sarat dengan berlian dalam rekaan moden. Dandanan rambut messy bun dipilih untuk beri keutamaan pada Dancing Fish dan natural makeup untuk tampak muda dan berseri. 

Frankly speaking, I tak favor dress biru sebab tak match dengan perhiasan yang dipakai. Mungkin warna pastel lagi sesuai ataupun guna dress dari material organza atau chiffon supaya naik seri dan tampil lebih feminin. Somehow the dress reminds me of my bedsheet. Ada satu corak sama macam tu. 

4. White Pearl


Miss Universe Urvashi Rautela tampil dalam persalinan strapless dress berwarna putih dari butik Telos Costumier. Bahagian korset mempunyai perhiasan susunan mutiara di bahagian dada dan menggunakan skirt labuh dengan lapisan ropol secara melintang sehingga ke hujung. Warna dress naikkan seri Urvashi walaupun tampil ringkas dengan perhiasan dari butik Serendipity Jewelry.


Penampilan Urvashi untuk The Hollywood Reporter ni rasanya berlaku sebaik sahaja tamat tayangan perdana untuk filem Emilia Perez sebab makeup dan gaya rambut sama seperti sebelumnya. Stylist Naodado menggunakan clutch beg Cleo Mini Strass berwarna turquoise pucat dari butik Thalie Paris sebagai pelengkap gaya.

5. Casual Black


Urvashi sekali lagi menggunakan khidmat stylist Naodado untuk penampilan kasual di parti Cannes. Tampil chic dan feminine dalam persalinan mini dress klasik berwarna hitam dengan butang berwarna emas disusun di bahagian tengah dress hasil rekaan butik Glamoda yang pernah diperagakan di Paris Fashion Week Summer Spring 2024. Kolar besar dan juga border sleeve dihiasi dengan berwarna putih untuk elemen monochrome disulami vintaj. 

6. Magnetic Pink


Dari 3 rekaan custom yang dibikin oleh butik Dorota Gold Point, Urvashi memilih layered dress berwarna pink fuschia yang dihiasi oleh taburan manik kristal di bahagian pinggang membentuk border tebal sebagai pemisah antara korset dan skirt. Bahagian atas mempunyai one shoulder strap yang dihiasi dengan susunan bunga 3D dengan warna yang sama. Bahagian lengan pula sarat dengan bulu tebal dan bahagian skirt pula mempunyai potongan asymmetrical. 


Dandanan rambut ponytail tinggi dengan bang ditolak ke sebelah kanan muka mendukung bentuk muka Urvashi dan menyerlahkan juga juntaian anting-anting dari butik Zarmilkas. Makeup berona pink fuschia juga digunakan sebagai pelengkap gaya di karpet merah tayangan perdana filem The Apprentice arahan Ali Abbasi. 

Berbeza dengan penampilan pertama, dress custom made dari Dorota Gold Point tampak begitu sarat dengan segala details yang berbeza dari atas hingga bawah. Strap heels berwarna hijau pun tak memberi impak pada penampilan Urvashi. But I love the clutch from Zarmilkas. 

7.  Metallic Gold


Penampilan terakhir Urvashi Rautela di Cannes adalah parti yang dianjurkan oleh BJS Productions yang fokus kepada fesyen dan juga filem. I tak jumpa full outfit yang Urvashi pakai sebab dia tak post dekat Instagram account. Ini pun kebetulan jumpa dekat account founder BJS Productions. 

I quite impressed with the look sebab strapless dress berwarna emas metalik dihiasi dengan bunga 3D dengan warna yang sama dan cape berwarna krim menaikkan seri Urvashi. The colour theory is on point, even makeup Urvashi pun buatkan dia nampak ayu dan feminin. Kalung rantai bertatahkan berlian dipadankan dengan stud earrings menggunakan material yang sama buatkan Urvashi terlihat anggun. 

Memandangkan Urvashi tak balik lagi dari France sebab ada event dekat sana tapi tak berkaitan dengan Filem Festival Cannes ke-77, jadi tak ada lah airport look Urvashi. But anyway, pretty sure tahun ni adalah tahun strapless gown dan skirt yang sarat sebab tahun lepas Urvashi pilih dress organza dengan rekaan yang sama. Kita tengok lah tahun depan apa minat dia pulak. 

Cannes 2024 Fashion Files | Aishwarya Rai Bachchan

Thursday, 23 May 2024


Penampilan pertama di Cannes 2024 haruslah dimulakan dengan Aishwarya Rai Bachchan yang merupakan jemputan tetap sebagai duta utama L'oreal. Sama seperti sebelumnya, Aish hanya berada di Cannes selama 1 hari. Bezanya tahun ini Aish menimbulkan tanda tanya bila muncul dengan tangan yang bersimen. 

1. Airport Looks


Pelakon wanita yang berusia 50 tahun ini mengenakan trench coat berwarna biru gelap dari koleksi Shane and Falguni Peacock. Aish padankan bersama seluar panjang berwarna hitam gelap, kaca mata hitam bersaiz besar dan oversized bag. 


Trench coat Shane and Falguni Peacock ni pernah digayakan oleh Sonakshi Sinha dengan sleeveless top berwarna biru bermotifkan corak berulang berwarna putih dan seluar panjang biru gelap. So it's not a new and fresh look but Sonakshi wore it better. 

Aish nampak cantik juga dalam persalinan biru hitam tapi bila dia pakai shade dan coat tu tutup badan dia, Aish nampak ngeri. Kalau dia lalu sebelah I memang tak kenal siapa. 

2. Golden Flower


Penampilan rasmi pertama Aish di tayangan perdana filem Megalopolis, pelakon wanita ini memilih dress monochrome dari Shane and Falguni Peacock. Dress berwarna hitam dihiasi dengan corak zig-zag berwarna emas. Bahagian belakang adalah tumpuan utama dengan trail berwarna putih dan hiasan bunga 3D berwarna emas. 

Aish mengenakan natural look makeup untuk hasilkan radiant beauty dan fresh look dengan rambut yang dibelah tangan dan berombak kecil. Loop earrings bersaiz besar berona emas untuk melengkapkan gaya penampilan pertama di karpet merah Cannes. 


Dress hitam dari Shane and Falguni Peacock ni kalau diikutkan cantik je bila Aishwarya pakai tapi sebab puff sleeve besar dekat bahu tu mencacatkan permandangan. Kalau bahagian bahu tu pendek atau puff yang kecil padankan dengan sarung tangan panjang sampai siku berwarna putih, rasanya lagi cantik dan elegan. 

Mungkin Aish insecure dengan bahagian lengan dia sebab tu nak puff besar. But I guess it would look okay kalau puff tu tak bersambung sampai belakang sebab nampak meleret dan baggy dari bahagian depan. 

3. Azure Frills


Tak pasti lah kalau setiap tahun Aish ada simpan azam untuk pakai dress merepek supaya jadi bualan orang sebab dress berwarna silver dan aqua metalik dari Shane and Falguni Peacock untuk karpet merah tayangan perdana filem “Kinds of Kindness” ni memang mengundang betul. Sekali pandang macam bunga manggar, dua kali tengok macam back drop majlis Happy Birthday. 


Rasanya sama macam dress aluminium foil di karpet merah Cannes tahun lepaskarpet merah Cannes tahun lepas, dalam sketch cantik je tapi bila Aish yang pakai nampak tak kena sebab proportion badan dia. Bahagian hadapan dress tu patutnya biar kosong sebab himpunan frills di bahagian dada tu nampak sarat sampai Aish tenggelam. Makeup dia pun bold sampai nampak berusia. Hairstyle pun tak ada apa yang berbeza dari penampilan sebelumnya. 


Cantik je dress ni bila diambil dari bahagian belakang sebab jatuh terletak semua frills tu. Bila ambil gambar dari bahagian atas pun cantik warna dia bersinar bila kena cahaya. 


Tapi itulah, dari bahagian hadapan yang bermasalah sebab sarat sangat dan tenggelamkan bentuk badan Aishwarya. 

I selalu manifest ada Btown actress yang akan gayakan busana dari Shane Falguni and Peacock tapi tak sangka Aishwarya yang akan pakai back-to-back sampai jadi trauma. Ada yang kata Aish sengaja cari publisiti tapi kalau ikutkan, gaya dia memang tak menarik pun cuma ramai terbuai dengan kecantikan dia. 

Movie Review | The Fall Guy (2024)


Director: David Leitch
Writer: Drew Pearce
Cast: Ryan Gosling, Emily Blunt, Aaron Taylor-Johnson, Hannah Waddingham, Teresa Palmer, Stephanie Hsu, Winston Duke
Production Companies: 87North Productions, Entertainment 360
Distributor: Universal Pictures 
Genre: Action / Comedy
Running Time: 126 minutes
Release Dates: 12 March 2024 (SXSW), 3 May 2024 (United States)
Trailer :


The Fall Guy yang diadaptasikan dari siri televisyen popular pada tahun 80-an arahan Glen A. Larson mengisahkan tentang Colt Seavers (Ryan Gosling) yang bekerja sebagai stuntman kepada pelakon terkenal, Tom Ryder. Colt merupakan stuntman terbaik dan berpengalaman melakukan aksi-aksi ekstrem sehingga lah dia terlibat dalam satu kemalangan ngeri apabila terjatuh dari tingkat atas setinggi 150 meter. 

Setelah kemalangan tersebut, Colt menghilangkan diri dan bekerja sebagai valet. Colt tukar nombor telefon supaya kekasihnya, Jody Moreno (Emily Blunt) lupakan dia dan move on. 18 bulan kemudian, Colt mendapat panggilan dari Gail Meyer (Hannah Waddingham), produser filem yang sentiasa bekerja dengan Tom. Gail pujuk Colt untuk datang ke Sydney dan bekerja sebagai stuntman Tom dalam filem debut arahan Jody. 


Rindu dengan wanita tersebut, Colt datang untuk membantu walaupun dia baru sahaja pulih dari kemalangan. Malangnya, Jody yang sakit hati ditinggalkan oleh Colt serta-merta minta Dan Tucker, stunt coordinator (Winston Duke) tukar stuntman yang lain untuk filemnya tapi Colt berjanji akan kekal professional sepanjang penggambaran di situ. 

Gail rupanya ada agenda lain minta Colt datang ke Sydney kerana dia dapat tahu Tom Ryder telah hilang selama beberapa hari dan kehilangan tersebut belum diketahui oleh sesiapa pun. Dia perlukan Tom Ryder dalam filem Metalstorm kerana filem tersebut bakal hit dan mendapat tayangan perdana di Comic Con. Gail minta Colt untuk cari Tom dan bawa dia pulang ke set dengan selamat dan mereka semua boleh bekerja seperti biasa. 


Naskhah aksi komedi arahan David Leitch mempunyai jalan cerita yang menarik di mana memberi tribute kepada stuntman dan ketengahkan krew di belakang tabir setiap set penggambaran. Macam mana pengarah sakit kepala selesaikan masalah semua department supaya filem terhasil sama seperti yang dibayangkan. 

Macam mana berisikonya setiap stunts yang dilakukan oleh stuntsman dalam babak-babak aksi. Menarik juga tengok stunts team hasilkan babak letupan di set ataupun prep untuk aksi cannon roll. Fun fact, cannon roll dalam filem The Fall Guy mencipta rekod dunia bila berpusing sebanyak 8.5 kali. Dalam dialog perbualan tentang stuntsman, ada sembang pasal The Oscar dan betul apa yang dikatakan, stuntsman tak pernah dapat penghargaan pun walhal naskhah asal ditayangkan pada tahun 1981. Dah 43 tahun hidup tanpa penghargaan tapi tetap ramai yang pilih kerjaya ni. Pengarah nak filem The Fall Guy ni jadi surat cinta kepada komuniti stuntsman untuk sumbangan yang dibuat dalam filem jadi tak hairan lah kalau ada beberapa babak terasa istimewa. 


Untuk hasilkan semua stunts yang dilakukan oleh watak Colt Seavers, Ryan Gosling menggunakan empat orang stunt doubles dan pengalaman tersebut ditayangkan di credit scenes. Kalau suka dengan filem aksi, filem The Fall Guy kan jadi pilihan yang tepat dengan babak dan dialog yang kelakar lantas menghiburkan. Ryan Gosling happy bila Steven Spielberg suka dengan filem The Fall Guy so pretty sure, you guys would love this movie too. 

Jalan cerita The Fall Guy a bit filmy lah kalau diikutkan sebab siapa yang berjaya selamat lepas jatuh dari tempat yang tinggi? Lepas 18 bulan boleh buat comeback lakonkan aksi lasak. Itu belum masuk dia kena belasah dan lompat dari tempat tinggi tapi tak cedera teruk pun. Mungkin sebab dia makan karbohidrat banyak sampai jadi kebal. (Watch the movie if you guys feel clueless). Sepanjang 126 minit juga jadi tertanya-tanya macam mana audience boleh angkat Tom Ryder jadi pelakon popular walhal stuntman dia lagi segak dan macho. 


Bonus point untuk Dominic Lewis yang masukkan beberapa lagu popular macam All Too Well – Taylor Swift, All I Do Is Win – DJ Khaled, Against All Odds (Phil Collins), Genie in a Bottle (Christina Aguilera) dan banyak lagi. Berdekah tengok part Colt layan galau dengan lagu All Too Well sambil mengenang momen cromantik dengan Jody. Kena sangat lirik lagu dengan situasi tu. Kudos juga kepada pengarah sebab tak masukkan langsung babak yang dah ada dalam flashbacks. Scene yang ada jalankan tugas untuk ceritakan lebih mendalam perhubungan cinta antara Colt dan Jody. My favourite one is I Was Made for Lovin' You - Youngblud



Lepas watak Ken dalam filem Barbie (2023), watak Colt Seavers juga dilakonkan dengan cemerlang oleh Ryan Gosling setara dengan kemampuan dia yang versatile. Rasanya tak payah cakap lah pasal chemistry Ryan dengan Emily sebab dalam mana-mana filem lakonan Ryan Gosling, semuanya terlihat cantik untuk babak romantik. Semua terlihat bersahaja untuk duo ni sama ada bercinta, bergaduh dekat set atau sambung balik rasa macam hidup dalam dunia Colt dan Jody. 


Anyway, filem The Fall Guy memang layak ditonton di skrin besar di pawagam dengan audio system yang bagus. Selain menjadi naskhah tribute, The Fall Guy membawa mesej tentang pentingnya stunts yang dibikin sendiri oleh manusia berbanding penggunaan CGI dan mungkin akan digantikan dengan AI di masa akan datang. Recommended!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.7/10

Movie Review | The Experts (2024)

Wednesday, 22 May 2024


Pengarah: Andre Chiew, Nazim Shah 
Penulis Skrip: Joel Soh 
Pelakon: Dato Aaron Aziz, Syafiq Kyle, Mimi Lana, Remy Ishak, Ray Dapdap, Maya Karin, Tony Eusoff, Wan Hanafi Su, Jay Iswazir, Douglas Lim, Michael Ang.  
Syarikat Produksi: BlackFlag Sdn Bhd
Pengedar: Astro Shaw, ZAK Capital, TGV Pictures 
Genre: Aksi   
Durasi Tayangan: 121 minit
Tarikh Tayangan: 23 Mei 2024
Trailer:


The Experts bermula dengan rompakan 28 juta jongkong emas oleh lima orang adik-beradik iaitu Farid (Dato’ Aaron Aziz) si sulung yang bertindak sebagai maestro, Lan (Ray Dap Dap), Angah sebagai pakar IT juga penggodam, Amer (Remy) abang tengah sebagai pakar penyamaran sementara si kembar Keyrol (Syafiq Kyle) sebagai pakar peti besi dan Emma (Mimi Lana) si bongsu sebagai pakar manipulasi dalam kumpulan. 

Setelah membantu ayahnya, Keyrol meringkuk dalam penjara selama 10 tahun manakala adik-beradiknya yang lain bersembunyi dan tidak membelanjakan langsung harta rompakan supaya tak dihidu oleh pihak lain. Selepas Keyrol keluar, Farid diugut oleh Glasses (Jay Iswazir) untuk merompak cincin rahmat dari Keluarga 5 Gading, antara keluarga gangster yang berpengaruh di Malaysia. 


Kerana cincin tersebut bersangkut paut dengan dendam lama keluarga mereka lima beradik, Farid cuba dapatkan maklumat untuk pastikan mega heist mereka berjaya. Walaupun Keyrol memaafkan abang sulungnya tapi ada egonya bila dia ingin bergerak sendiri lalu tertangkap. Macam mana adik-beradik ni ingin keluar dengan selamat dan dapatkan cincin rahmat ni, kena tengok lah The Experts di pawagam 25 Mei nanti. 

Naskhah aksi heist arahan Andre Chiew dan Nazim Shah yang pernah popular dengan filem aksi seperti Polis Evo 2 (2018) dan J2: J Retribusi (2021)J2: J Retribusi (2021) menggalas cabaran untuk menghidupkan dunia rompakan yang kreatif dan menghiburkan. Sebelum ni ada banyak filem luar negara yang menggunakan konsep sama, keluarga yang merompak tapi untuk filem tempatan, memang jarang kita tonton. 


Rompakan jongkong emas pada 5 minit pertama dalam filem The Experts merupakan rompakan sebenar yang berlaku di Lapangan Terbang Antarabangsa Subang pada tahun 1994 yang dilakukan oleh Geng Mamak. Sama seperti yang dipaparkan dalam The Experts, perompak menyamar sebagai pihak polis jadi tiada siapa yang curiga dengan kehadiran mereka di situ. Bezanya dalam filem boleh tengok beberapa watak tinggalkan banyak cap jari di tempat rompakan manakala Geng Mamak bebas dari pendakwaan kerana tiada cap jari dikesan. 

Memandangkan filem The Experts dibikin dalam template komedi jadi tak hairanlah kalau ada babak yang macam tak meyakinkan sangat. Some parts the comedy works but some parts mehhh. I’m not a fan of Andre Chiew dan Nazim Shah jadi review ni tak boleh back up sangat lah filem The Experts sebab ada kekurangannya yang ketara dari segi jalan cerita juga skrip. 


Tapi tak semua lah tak seronok sebab pelakon yang dibawa masuk adalah pelakon yang berbakat dalam dunia filem tempatan cuma ada watak yang terperangkap dalam penulisan yang kurang memuaskan. Macam dialog dalam beberapa babak terdengar cringe dan filmsy. 

Bonding antara lima beradik ni pun kurang meyakinkan sebab nak bekerja dalam satu kumpulan, kerjasama dan kepercayaan tu kena kuat. Yang nampak ada dinamik dan keserasian kuat pun watak Keyrol dan Emma, mungkin sebab Syafiq dengan Mimi dah selalu bekerja bersama sebelum ni. 


Makin lama makin cemerlang lakonan Syafiq Kyle dalam mana-mana watak yang diberikan kepada dia. Nampak natural dan meyakinkan watak dia sebagai code breaker dalam setiap rompakan yang dilakukan. Lakonan Mimi pula seperti sesumpah, bila watak dia perlu menjadi boyish, perwatakan dia bertukar ke arah tu even stunts yang dia buat pun nampak sharp dan real. Bila dia perlu bertukar elegan dan femini, she is in her best form! 

Babak menari tango antara Amer dengan Miranda (Maya Karin) pun memukau walaupun sekejap saja dalam The Experts walhal dua-dua masuk kelas tarian dan training untuk tempoh yang lama. Tarian tango tu nampak cantik lah sebab chemistry Remy dengan Maya nampak cantik onscreen. Teringat pula babak romantik Remy-Maya dalam filem Cun! (2010) dulu. 


Tan Teck Zee mengukuhkan lagi dunia rompakan The Experts menerusi visual dan transisi menarik ketika rompakan dan juga menerusi babak lain. Ketegangan dan saspens dizahirkan dengan cemerlang melalui teknik kamera dan music score menarik dari Ricky Leonardi. I tak berapa gemar dengan lagu tema – Cinta Indah Buat Kanda nyanyian Yuka Kharisma sebab expect lagu yang lebih rancak, high beat or EDM genre untuk penceritaan aksi yang mendebarkan seperti The Experts. Kalau ada dua lagu tema mungkin lebih sesuai dan menarik. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.6 = 6.8/10

Director: Sanjay Leela Bhansali
Writers: Sanjay Leela Bhansali, Divya Nidhi, Vibhu Puri
Cast: Manisha Koirala, Sonakshi Sinha, Aditi Rao Hydari, Richa Chadha, Sanjeeda Sheikh, Sharmin Segal Mehta, Taha Shah Badussha, Farida Jalal, Fardeen Khan, Adhyayan Suman, Shekhar Suman, Shruti Sharma, Nivedita Bhargava, Pratibha Ranta
Production Companie: Bhansali Productions
Distributor: Netflix
Genre: History / Drama 
Running Episodes: 8 episodes (minutes per episode)
Release Date: 1 May 2024
Trailer :


Berlatarkan era penjajahan British di India, Heeramandi mengangkat kisah tawaif atau rumah pelacuran khas untuk keluarga diraja pada zaman itu. Malikajaan (Manisha Koirala) adalah ratu di Khwabgah dan merupakan perempuan simpanan kepada Khan Bahadur Zulfikar Ahmed (Shekhar Suman) dan mempunyai dua orang anak perempuan bernama Bibbojaan (Aditi Rao Hydari) dan Alamzeb (Sharmin Segal). 

Bibbojaan juga dipujai ramai sama seperti ibunya kerana kecantikan dan juga suaranya yang merdu. Peneman Bibbojaan adalah Wali bin Zayed-Al Mohammed (Fardeen Khan) dan menerusi Wali juga Bibbojaan mencuri maklumat mengenai pihak polis British yang berkuasa di Lahore pada ketika itu. Harta dan maklumat yang diperolehi dari Wali disalurkan kepada puak pemberontak yang perjuangkan kebebasan India. 


Alamzeb pula mengelak untuk debut sebagai tawaif dan ingin menjadi penyair dan kerana cintanya kepada syair, dia bertemu dengan Tajdar (Taha Shah Badusha). Alamzeb tak tahu identiti sebenar Tajdar dan sama juga dengan Tajdar yang benci dengan kewujudan Heeramandi. Berulang kali neneknya, Qudsia Begum (Farida Jalal) pujuk untuk pergi ke Heeramandi supaya dia belajar tentang cinta sebelum berkahwin tapi Tajdar tetap berdegil dan sibukkan diri dengan puak pemberontak. 


Bibbojaan dan Alamzeb mempunyai seorang kakak bernama Lajjo (Richa Chadha) yang ketagih dengan dadah akibat patah hati ditolak cintanya oleh Zoravar Ali Khan (Adhyayan Suman). Selain konflik tersebut, Malikajaan juga berperang dingin dengan adiknya, Waheeda (Sanjeeda Shaikh) yang sudah lama ingin menjadi pemilik Khwabgah. Waheeda tahu rahsia besar Malikajaan kerana dia menjadi saksi jenayah terhadap Rehana (Sonakshi Sinha). 


Drama Heeramandi arahan dan penulisan Sanjay Leela Bhansali merupakan naskhah pertama yang dibikin dalam format drama/web-series dan ditayangkan khas di Netflix. Naskhah yang bertemakan rumah pelacuran bukan sesuatu yang baru buat Sanjay Leela Bhansali di mana filem-filem sebelumnya juga berlatarkan golongan tersebut – Devdas (2002), Sawariya (2007) dan Gangubai Kathiawadi (2022). Walaupun drama Heeramandi mengangkat golongan rumah merah namun tak ada babak ranjang ataupun adegan berlebihan.

Naskhah Heeramandi bukan saja menceritakan kehidupan tawaifs di Lahore malah menyingkap juga dendam antara Malikajaan, Waheeda dan Fareedan (Sonakshi Sinha), cinta terhalang antara Alamzeb dan Tajdar juga pengorbanan tawaifs dalam sejarah melawan penjajah British yang kejam dan mencuri sumber bumi India. Dalam Heeramandi juga boleh dilihat keluarga diraja bersekongkol dengan pihak British untuk hidup dengan aman dan harta mereka kekal selamat. 


Kekuatan Heeramandi terletak pada sinematografi indah yang sarat dengan warna dan busana memukau yang dipakai oleh setiap watak. Setiap babak merupakan panorama mewah dengan pakaian tradisi India seperti saree dan lehenga yang sarat dengan hiasan manik dan sulaman. Setiap watak juga menggunakan barang kemas berharga untuk menonjolkan kekayaan dan kemewahan sebagai perempuan simpanan keluarga diraja. 

Sepanjang 8 episod rasa teringin nak grab semua pakaian yang ada dalam wardrobe setiap watak. Pakaian harian Alamzeb yang terperuk dalam bilik membaca novel pun cantik apatah lagi bila dia menapak keluar dari Khwabgah. 






Fardeen Khan yang lama menyepi di pusat pemulihan pun kembali muncul selepas 14 tahun dalam dunia lakonan. Menariknya, Fardeen pernah berlakon dengan Shatrugan Sinha, ayah kepada Sonakshi Sinha ketika muda. Dalam drama Heeramandi dia tak lah nampak terlalu tua untuk bergandingan dengan Sonakshi ataupun Aditi. Manisha Koirala juga bekerja dengan Sanjay Leela Bhansali selepas filem Khamoshi: The Musical pada tahun 1991. 

Kebiasaannya naskhah-naskhah kepunyaan Sanjay Leela Bhansali mempunyai music album yang memberi impak namun sayangnya Heeramandi adalah sebaliknya. Hanya beberapa lagu yang menarik tapi tak melekat di kepala. Mungkin bajet dah banyak belanjakan untuk visual dan props sampai tak ada portion sangat untuk music album walhal banyak lagu yang dimasukkan dan tawaifs digambarkan mempunyai koleksi lagu yang bagus sampaikan wakil syarikat rakaman datang merayu dengan Malikajaan untuk buat album piring hitam. 


Kelemahan Heeramandi pada jalan cerita yang longgar untuk semua konflik yang dimasukkan. Macam Tajdar yang jemput polis British di rumah tapi tak sorok langsung layout dan material lain sampai kantoi dengan orang luar. Macam mana tawaifs adalah berbeza dari pelacur biasa pun tak diceritakan sangat walhal sejarahnya tawaifs adalah golongan yang mengangkat seni dan banyak menyumbang kepada sejarah warisan negara. Dalam drama Heeramandi tawaifs tak dibenarkan langsung berkahwin dengan golongan kerabat pun berbeza dengan realiti bila ada yang menjadi pemerintah kawasan dan berkahwin seperti manusia lain. 


Dari awal lagi dah nampak golongan kerabat bersahabat baik dengan pihak British tapi tak diceritakan kenapa pertalian akrab tu berlaku. Kenapa Tajdar memilih untuk melawan pihak British juga tak diceritakan dengan baik walhal dia merupakan kelulusan Oxford. Watak Fareedan yang benci dengan Malikajaan tapi dengan mudah memaafkan dan turut serta berarak pun berubah dengan pantas. Macam mana Malikajaan boleh sokong perbuatan Bibbojaan walhal dia benci orang curi harta dia pun terlihat lemah. Semuanya berlaku secara tiba-tiba dan mendadak lantas disulam dengan kemewahan set Heeramandi supaya penonton abaikan plot yang longgar. 


Barisan pelakon yang dibawa masuk dalam Heeramandi jalankan tugas dengan cemerlang kecuali Sharmin Segal sebagai Alamzeb. Sepanjang masa ekspresi dia sama, tak berubah langsung gara-gara fillers dan botox yang dipakai. Berbeza muka dia dalam Malaal dengan Heeramandi. Walaupun filem Malaal gagal di box office tapi Sharmin tetap dapat berlakon watak utama sebab dia anak saudara Sanjay Leela Bhansali. Kalau watak Alamzeb ni dilakonkan oleh Mrunal Thakur, confirm jadi peneman terbaik untuk watak Bibbojaan dan Tajdar. Confirm menangis teruk bila tengok babak Alamzeb patah hati. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 7.2/10

Director: Jon Rosenbaum
Writers: Cory Edwards, Jim Martin, Stephen Mazur
Cast: Eric Bauza, Kevin Michael Richardson, Tom Kenny, Mary-Louise Parker, Josh Lawson
Production Companies: Universal Animation Studios, Universal 1440 Entertainment
Distributor: Netflix
Genre: Comedy
Running Time: 98 minutes
Release Date: 12 April 2024
Trailer:


Filem Woody Woodpecker Goes to Camp bermula dengan konflik yang mlanda Woody (Eric Bauza) yang dihalau keluar dari hutan kerana ego dan tidak suka hidup secara berkumpulan. Woody ternampak Kem Woo Hoo yang membina kerjasama dalam kalangan peserta di situ lantas dia buat keputusan untuk tinggal sepanjang musim panas dengan harapan akan meraih pingat atau sijil sebagai bukti kepada renjer hutan. 

Di Kem Woo Hoo, Woody berkawan dengan anak penyelia kem bernama Maggie (Chloe De Los Santos). Dari perkenalan tersebut juga dia berjumpa dengan J.J (Savannah La Rain) yang pakar dalam mencipta permainan video, Gus (Evan Stanhope) yang pakar dalam bahan letupan, Orson (George Holahan-Cantwell) si bijak matematik, Rose (Esther Son) yang cenderung dalam penulisan juga Mikey (Kershawn Theodore). 

Setiap musim panas Maggie akan berjumpa dengan rakan-rakannya di Kem Woo Hoo dan mudah untuk mereka berkawan rapat kerana mereka semua insecure dengan kekurangan masing-masing. Maggie paling teruk antara yang teruk dalam kumpulan tersebut kerana dia tak ada kreativiti dalam mencipta sesuatu ataupun apa-apa kemahiran dan bakat berbanding yang lain. Akibatnya, dia sering menyendiri sehinggalah dia bertemu dengan Woody Woodpecker yang tak pernah ambil peduli dengan kelemahan orang lain. 

Sama macam di hutan, Woody juga menimbulkan banyak masalah apabila berada di Kem Woo Hoo. Ibu Maggie, Angie (Mary-Louise Parker) terpaksa berhempas-pulas membaiki kerosakan di kem gara-gara Woody. Angie perlu mendapat markah tinggi ketika pemeriksaan dilakukan oleh Wally Walrus (Tom Kenny) supaya Kem Woo Hoo tak ditutup kerana gagal menang dalam pertandingan juga fasiliti yang kurang menarik minat peserta kem. Setiap tahun Kem Woo Hoo akan kalah dengan Kem Hoo Rah yang diselia oleh sepupunya, Zane (Josh Lawson). 

Dalam masa yang sama, Woody secara tidak sengaja mencipta musuh dengan pekerja baru bernama Buzz Buzzard (Kevin Michael Richardson), si burung hering yang baru sahaja keluar dari penjara. Berjaya tak Woody dapat apa yang diidamkan di Kem Woo Hoo kena lah tengok filem Woody Woodpecker Goes to Camp di Netflix. 

Naskhah live-action Woody Woodpecker yang popular dengan siri kartun pada tahun 1957 merupakan sekuel kepada filem Woody Woodpecker (2017). I pun tak tahu kewujudan filem pertama sebab buka Netflix terus nampak Woody Woodpecker Goes to Camp dan ikutkan pada jalan penceritaan, filem kedua tak bersangkut-paut dengan yang sebelumnya. 

Boleh kata jalan cerita Woody Woodpecker Goes to Camp adalah untuk tontonan kanak-kanak dan bukan orang dewasa sebab lawak hambar dan penceritaan yang santai. Santai dalam erti kata lain, tak dikembangkan banyak pun. First half okay lah tapi bila masuk second half dah mula berkerut kening dah. Nak pula bila masuk part pertandingan tu. 

Tak pasti lah kalau penulis nak bagitahu yang Maggie tak nampak kekuatan diri dia sampai tak mampu nak hidupkan semangat geng dia sampai semua jadi lemau tapi lepas datangnya Woody, semuanya berubah. 

Woody tak lah membantu banyak mana pun tapi timing dia buat perangai tu sama dengan timing antagonis nak buat jahat dekat Kem Woo Hoo. Jadi Woody pun nampak less annoying dalam filem ni. I tak rasa Woody Woodpecker ni annoying masa layan cartoon dia dulu. Kalau dia annoying dan buat hal pun sebab dia kena kacau dengan pemangsa. 

Anyway, untuk filem live action yang menggabungkan watak animasi dan manusia, filem Woody Woodpecker Goes to Camp terlihat menarik dan meyakinkan walaupun ada beberapa babak yang dibikin berlebihan sebab ikut format kartun tapi bearable lah to watch. Sayanglah bila ada barisan pelakon yang bagus, animasi yang menarik dengan maskot kartun popular tapi filem terlihat lemah gara-gara penulisan yang ala kadar. 

1. Team Production +0.3, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.3, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0 = 3.9/10