Minggu pertama The Hardest Singing Show dibuka dengan kekuatan dan kreativiti masing-masing yang bertemakan Up Your Sleeves!, menunjukkan sisi setiap peserta yang unik dengan lagu-lagu mereka yang popular. Buat cabaran pertama, Ayda Jebat berjaya dinobatkan sebagai juara minggu pertama dengan keseluruhan markah sebanyak 95.24%, diikuti oleh Aepul Roza (90.34%) dan Aisha Retno (84.17%). Manakala Stacy pula memenangi The Hardest Singing Show Alha Alfa. 

Minggu ini juga menyaksikan tiada penyingkiran bagi semua peserta yang perlu menunjukkan persembahan baharu pada minggu hadapan dengan pengenalan tema Minggu 2 iaitu Revolu-sihat, menekankan elemen sukan dan senaman di dalam persembahan. Saksikan episod baharu THSS pada setiap hari Ahad, jam 9 malam di Astro Ria (Saluran 104), On Demand, Astro GO dan sooka.

TEMA MINGGUAN & SENARAI LAGU

INFO THE HARDEST SINGING SHOW

• ‘The Hardest Singing Show’ merupakan sebuah program kompetitif yang buat pertama kalinya mempertaruhkan ‘showmanship’ sebagai kriteria utama penjurian diikuti dengan vokal barisan penyanyi-penyanyi hebat tempatan. Program ini bakal menemui pelanggan Astro bermula 12 Mei, setiap Ahad, jam 9 malam di Astro Ria (Saluran 104), On Demand, Astro GOdansookaserta bersiaran secara LANGSUNG dari Pusat Konvensyen CIDB, Cheras, Kuala Lumpur.

• Barisan peserta yang akan bersaing selama 10 minggu menerusi rancangan pertandingan nyanyian terbaharu Astro ini merupakan 9 peserta individu dan berkumpulan terdiri daripada penyanyi terhebat kini, termasuk Datin Alyah, Zizi Kirana, Ayda Jebat, Kaka Azraff, Stacy, Aisha Retno, Putera Muhammad, Aepul Roza, serta kumpulan penyanyi wanita popular Malaysia, De Fam yang terdiri daripada Azira Shafinaz, Cik Manggis dan Sophia Liana.

Aisha Retno - W.H.U.T & Sutera

Kaka Azraff - Gila & Bukan Hal Aku

Stacy - Gagap & Not For Sale

Putera Muhammad - Luka, Merindu

De Fam - Bila Ada Kamu, Supergirls & Panas

Datin Alyah - Kisah Hati, Tak Mungkin Kerana Sayang & Sesal Separuh Nyawa

Aepul Roza - Drama

Zizi Kirana - Pijak, Eh & Nak Ke Tak Nak

Ayda Jebat - Siapa Diriku & Nakal Nakal Nakal

LAMPIRAN FAKTA MINGGU 1 THE HARDEST SINGING SHOW

• Nabil Ahmad bergandingan bersama pengacara, pelawak dan juga penyanyi terkenal Indonesia, Rina Nose sebagai hos program ini. Manakala bangku juri pula disandang oleh barisan penyanyi, komposer dan pengarah professional yang telah lama berkecimpung di dalam industri muzik dan hiburan, termasuk Dato’ Sri Rossa, Edry Abdul Halim dan Zizan Razak.

• Persembahan setiap peserta menerusi ‘The Hardest Singing Show’ akan diadili 100% daripada pemarkahan oleh barisan panel juri profesional.

• Juara ‘The Hardest Singing Show’ akan membawa pulang wang tunai bernilai RM150,000 beserta trofi sumbangan Astro.

• Untuk maklumat lanjut, layari www.gempak.com/thehardestsingingshow.

Menang Besar di Kempen ‘Golden Ticket’ 2024!

Monday 13 May 2024

Menang Besar di Kempen ‘Golden Ticket’ 2024! | Ganjaran hebat ‘Silver Ticket’ di Suria KLCC menanti para pengunjung

Terkenal sebagai Pusat Beli-Belah Ikonik Malaysia, Suria KLCC kembali dengan Kempen ‘Golden Ticket’ yang dinanti-nantikan. Suria KLCC membuka tirai Kempen ‘Golden Ticket’ bersama rakan-rakan media dan pempengaruh ternama pada hari ini. Para pengunjung berpeluang untuk menyertai pelbagai aktiviti menarik bermula dari 11 sehingga 26 Mei. Bersempena dengan sambutan kelima Kempen ‘Golden Ticket’ ini, para peserta berpeluang untuk membawa pulang e-Baucar Beli Belah Suria KLCC yang bernilai RM5,000.



Dekorasi kempen yang bertemakan karnival pada kali ini bakal memperlihatkan sesi cabutan di Centre Court yang akan mempersembahkan 100 kotak misteri. Salah satu daripada 100 kotak tersebut menjanjikan hadiah unggul iaitu sekeping ‘Golden Ticket’ (e-Baucar yang berjumlah RM5,000), sekeping ‘Purple Ticket’ (e-Baucar yang berjumlah RM50), atau penambahan hadiah terbaru untuk tahun 2024, iaitu ‘Silver Ticket’.

Penampilan ‘Silver Ticket’ ini bakal memukau para pengunjung dengan inspirasi sentuhan mewah. Bagi mereka yang berjaya mencabut ‘Silver Ticket’ ini, mereka akan memenangi barangan mewah terkemuka, antaranya termasuklah sebentuk gelang Bvlgari, dompet wanita Dior, selendang eksklusif Fendi, beg selempang Gucci, pengering rambut Dyson, rantai emas Luk Fuk, telefon pintar iPhone 15 Pro, kerusi urut Osim, dompet Prada, beg selempang Saint Laurent, Samsung Galaxy Z-Flip 5, rantai berlian Tomei, dan beg bagasi Tumi.

Untuk menyemarakkan kemeriahan kempen kali ini, para pembeli hanya perlu berbelanja RM1,000 dalam dua resit di mana-mana kedai terpilih. Para pemenang ‘Golden Ticket’ dan ‘Silver Ticket’ akan diraikan di “Wall of Winners” yang mana foto dan video mereka akan dipaparkan di skrin berputar di Centre Court.

Para pembeli akan menerima undangan untuk merasai suasana riang taman karnival, di mana mereka boleh mengambil bahagian dalam perlbagai aktiviti karnival sepanjang tempoh kempen berlangsung. 100 pembeli pertama untuk setiap hari akan menerima sebuah token hadiah. Para pembeli juga berpeluang untuk merakam detik berharga di kios foto yang mana mereka juga akan mendapat salinan foto tersebut secara percuma.

Hujung minggu lebih bermakna dengan kepelbagaian aktiviti menarik seperti aktiviti lukisan muka dan belon pusing.

“Seiring dengan pelancaran edisi kelima kempen The Golden Ticket ini, kami berbesar hati untuk meneruskan tradisi kami dalam mencipta memori dan memberi ganjaran kepada pelanggan setia kami.

“Kempen ini menjadi lebih istimewa apabila setiap pelanggan adalah pemenang! Kami amat komited dalam memastikan para pelanggan kami berpeluang untuk menikmati pengalaman beli-belah yang lebih bermakna selain dari melihat usaha ini sebagai sebuah budaya beli-belah yang sihat di Kuala Lumpur,” ucap Francis Tan, Ketua Pengarah Urusan, Suria KLCC Sdn Bhd.

Jangan lepaskan peluang untuk menyertai peraduan ‘The Golden Ticket’ dalam talian, yang menawarkan hadiah menarik di platform media sosial Suria KLCC.

Pusat Beli-Belah Alamanda

Di Alamanda Putrajaya, Kempen ‘Golden Ticket’ bakal berlangsung dari 18 Mei sehingga 3 Jun. Seiring dengan Kempen ‘Golden Ticket’ yang berlangsung di Suria KLCC, para pembeli yang berbelanja RM500 ke atas melalui dua resit dari kedai kedai terpilih berpeluang untuk menyertai kempen ini. Lokasi kempen ini yang menampilkan 50 kotak misteri bakal menanti para peserta di ruang legar aras G.

Para peserta berpeluang untuk memenangi sekeping ‘Golden Ticket’ yang bernilai RM1,000 dalam bentuk Baucar Pusat Beli-Belah Alamanda atau ‘Yellow Ticket’ juga dalam bentuk Baucar Pusat Beli-Belah Alamanda.

50 cabutan tiket akan dilakukan setiap hari yang terdiri daripada sekeping ‘Golden Ticket’ dan 49 keping ‘Yellow Ticket’. Tidak kurang dari itu, 3 pemenang bertuah berpeluang untuk memenangi sebuah iPad jenama Apple melalui cabutan bertuah eksklusif yang akan diadakan selepas kempen tersebut.

Setiap tiket yang tidak ditebus akan dibawa ke hari yang seterusnya. Secara tidak langsung, para pengunjung mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk membawa pulang ganjaran hebat.

Pusat Beli-Belah Mesra

Kempen ‘Golden Ticket’ kini kembali dengan sambutan tahunan yang ke-3 di Pusat Beli Belah Mesra, Kemaman, Terengganu yang bermula dari 10 sehingga 30 Mei.

Usulan dari perancangan dan koordinasi kempen yang berjaya pada tahun sebelum ini, kempen ‘Golden Ticket’ menjemput para pembeli untuk menyertai kempen kali ini dengan berbelanja sebanyak RM300 dan ke atas melalui dua resit di mana-mana kedai terpilih di Pusat Beli Belah Mesra.

Kempen ini akan diadakan di Centre Court yang akan menampilkan 55 buah kotak misteri. Para pelanggan berpeluang memenangi sekeping ‘Golden Ticket’ atau ‘Blue Ticket’. Tiket-tiket ini terdiri daripada hadiah utama Baucar Beli-Belah Mesra bernilai RM1,000 dan juga Baucar Beli-Belah Mesra yang bernilai RM30.

Untuk info lanjut, layari:

i. Suria KLCC - www.suriaklcc.com.my / www.facebook.com/SuriaKLCCMall

ii. Alamanda - www.alamanda.com.my / www.facebook.com/AlamandaShoppingCentre

iii. Mesra Mall - www.mesramall.com / www.facebook.com/MyMesraMall

Movie Review | Amar Singh Chamkila (2024)

Sunday 12 May 2024


Director: Imtiaz Ali
Writer: Imtiaz Ali, Sajid Ali
Cast: Diljit Dosanjh, Parineeti Chopra, Rahul Mittra, Nisha Bano
Production Companies: Window Seat Films, Select Media Holdings LLP, Saregama
Distributor: Netflix
Genre: Musical / Biopic / Drama
Running Time: 146 minutes
Release Date: 8 April 2024 (Mumbai), 12 April 2024 (Netflix)
Trailer:


Naskhah biopic drama mengenai penyanyi kelahiran Punjab, India yang dilabel sebagai Elvis Presley India. Amar Singh Chamkila mempunyai bakat dalam menyanyi, menggubah lagu dan menulis lirik lalu dia bekerja sebagai penulis lirik dengan penyanyi Punjab terkenal bernama Jinda untuk capai impian dia sebagai penyanyi. 

Karya dia sentiasa dicuri oleh Jinda yang lebih terkenal dan popular di Punjab pada ketika itu sehingga lah satu hari Chamkila dapat peluang untuk menyanyi atas pentas kerana Jinda lambat tiba di majlis sehingga penonton mula mengamuk. Dari situ Chamkila perkenalkan bakat dia kepada umum dan mula menjadi pujaan ramai. 

Permintaan untuk Chamkila semakin tinggi hingga nama Jinda dan penyanyi lain tenggelam tapi tak bermakna poket Chamkila juga menebal. Dia tinggalkan kerja di kilang untuk membantu keluarga keluar dari status miskin melarat tapi upah yang dia dapat dari persembahan dan album juga tak banyak kerana pengurusnya, Kashmiri Lal (Ankit Sagar) bolot semua untung. 

‘Just because I let you sit with me, you think we’ve become equals? Have you forgotten your place? I made Chamkila! Whenever I want, I can finish you. So whatever I throw at you, be happy with it.’ - Kashmiri Lal

Chamkila keluar dari syarikat tersebut dan bergerak solo dibantu oleh Kesar Singh Tiki (Anjum Batra). Tak ada masalah langsung untuk Chamkila dapat jemputan untuk buat persembahan sampaikan dia boleh sewa pejabat pengurusan. Yang menjadi masalah bila penyanyi perempuan tarik diri kerana lagu-lagu Chamkila adalah lagu duet. Ramai yang tak mampu catch up not tinggi dalam lagu yang digubah sehingga lah Chamkila bertemu dengan Amarjot Kaur (Parineeti Chopra). 

Setelah kegagalan filem remake Love Aaj Kal 2 (2022), filem terbaru Imtiaz Ali yang ditayangkan khas di Netflix mendapat pujian ramai. Filem Amar Singh Chamkila sama seperti filem-filem Imtiaz Ali yang lain di mana watak utama mencari jati diri dan prinsip hidup. Sama macam Aditya Kashap dalam Jab We Met (2018), Jai dalam Love Aaj Kal (2009), Jordan dalam Rockstar (2011) ataupun Veera dalam Highway (2014), Amar Singh Chamkila pun mengalami beberapa episode dalam hidup sehingga dia sedar self-worth dan berpegang teguh dengan prinsip hidup dia. 

Bezanya pengakhiran hidup Chamkila dan Amarjot dah diceritakan sejak awal filem lagi. Semua perjalanan hidup Chamkila diceritakan dari mulut orang sekeliling. Walaupun penceritaan Amar Singh Chamkila banyak bergantu kepada flashback tapi tetap menarik untuk ditonton sehingga selama 148 minit. 

Chamkila tampak benar-benar hidup hasil lakonan Diljit Dosanjh, gaya dan cara nyanyian dia semuanya sama. Boleh tengok sendiri dalam filem ni sebab pengarah guna tiga teknik visual - lakonan, sketch dan footage asal penyanyi sebenar Chamkila yang popular pada zaman 80-an di Punjab, India. Diljit adalah pilihan yang tepat untuk watak Chamkila sebab dia bagus dalam bidang nyanyian dan juga berasal dari Punjab. Untuk terlihat sama seperti Chamkila, Diljit sanggup tanggalkan serban dia. 



Berbeza dengan Parineeti yang melakonkan watak pasangan duet Chamkila dan juga isteri, lakonan dia agak malap. Banyak kali tenggelam dengan lakonan Diljit padahal screentime sama banyak dengan Diljit. Parineeti pun menyanyi guna suara asal juga macam Diljit. Chemistry tu tak ada masalah cuma individual screen presence lah tak setara. 

Lagu-lagu dalam filem Amar Singh Chamkila hasil gubahan A. R. Rahman tak lah meninggalkan impak sangat kecuali lagu Vida Karo sebab lirik dia menusuk perasaan. Filem ni pun bukan family friendly sebab lagu-lagu Chamkila berunsur lucah dan itu juga punca dia selalu mendapat ugutan bunuh sebab dilabel sebagai perosak bangsa. Kalau Chamkila wujud pada zaman sekarang, mungkin tak ada masalah sebab ramai penyanyi guna lirik yang tak senonoh. 

Overall, Amar Singh Chamkila is a good film from Imtiaz Ali. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +1, 5. Casting +0.5, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.8/10

Pengarah: Hanung Bramantyo
Penulis Skrip: Haqi Achmad, Hanung Bramantyo
Pelakon: Carmela van der Kruk, Rangga Nattra, Fattah Amin, Wulan Guritno, Shalom Razade
Syarikat Produksi: Dapur Film, Seven Skies Motion, Double Tree Film, Rocket Studio Entertainment
Pengedar: Netflix
Genre: Seram  
Durasi Tayangan: 101 minit
Tarikh Tayangan: 4 Januari 2024
Trailer :


Filem seram berjudul Trinil arahan dan penulisan Hanung Bramantyo mengisahkan tentang roh Madam Ayu (Wulan Guritno) yang mengganggu pekerja di ladang teh. Semua mangsa akan terdengar lagu Kasih Merintih - Siti Suryani kemudiannya menggelupur kerana dicekik atau mati tergantung. Selepas 5 orang mangsa dibunuh oleh Madam Rahayu, berita tersebut diceritakan di dada akhbar-akhbar tempatan. 

Tak lama kemudian, pengurus baru, Rara (Carmela van der Kruk) dan suaminya, Sutan (Rangga Nattra) pulang dari berbulan madu. Pak Joko (Goetheng Iku Ahkin) sebolehnya minta semua pekerja merahsiakan perkara tersebut dari pengetahuan Rara tapi gangguan tersebut semakin parah malah mengganggu Rara setiap malam. Rara langsung tak sedar dan hilang ingatan tentang gangguan yang dialaminya tapi perkara ngeri itu membuatkan Sutan risau akan keselamatan dia dan Rara.


Justeru itu, Sutan mencari rakan sekolahnya, Yusuf (Fattah Amin) yang arif dengan alam mistik selain mempunyai kelulusan dalam ilmu psikologi. Sedikit demi sedikit Yusuf tahu kenapa hantu penanggal tersebut berulang kali menyebut 'Trinil, gelembung balekno-ku' dan apa rahsia keluarga kaya tersebut. 

Naskhah seram terbitan Dapur Film, Seven Skies Motion, Double Tree Film dan Rocket Studio Entertainment ini mengangkat kisah seram yang pernah popular di radio pada tahun 1970-an. Jadi tak hairan lah kalau latar masa filem Trinil juga mengikut cerita asal. Pakaian setiap watak dan perhiasan rumah antara props yang ketara untuk menghidupkan suasana 70-an di Jawa Tengah. Sayangnya ada beberapa babak yang kurang menjadi kerana penggunaan CGI dan juga patung prostetik.


Jalan cerita separuh masa pertama terasa seram dengan kehadiran Kuyang atau hantu penanggal. Banyak juga jump scares yang dimasukkan melalui gangguan yang dialami oleh Sutan dan pekerja-pekerja di ladang teh. I paling seram tengok babak dekat meja makan sampai Sutan pengsan bila kuyang muncul di tingkap ruang tu. 

Watak Sutan dan Yusuf yang banyak menghidupkan jalan cerita Trinil padahal kalau ikutkan mereka berdua cuma watak sampingan. Lakonan Fattah tampak bagus dan meyakinkan sebagai dukun yang berkelulusan doktor cuma lontaran dialog dengan dialek Indonesia saja yang lemah. Nasib baik pengarah masukkan backstory dalam perbualan Sutan dan Yusuf di mana mereka bersekolah di Malaysia. Kelakar tengok Fattah struggle cakap Indo tapi seronok. Bangga pun ada juga sebab Fattah dah ikut jejak langkah Fazura, berlakon di negara jiran.


Personally for me, filem Trinil ni ada idea yang bagus tapi lama kelamaan mula longgar dan tergesa-gesa. Sakit hati juga lepas tengok babak Yusuf bertemu dengan Nyai Rondoalas (Elly D. Luthan) sebab tak patut langsung watak Sutan mengamuk. Kalau mengamuk sebab banyak rahsia terbongkar, kenapa watak Nyai dengan si bisu selamat? Motif Rara berkahwin dengan Sutan pun merepek sebab prosedur untuk pertukaran harta ambil masa juga. Kalau pun senang, tak payah sampai berkahwin kalau tak suka. 

Polis pun macam tak wujud dalam cerita ni padahal Madam Rahayu hilang dan lima orang pekerja mati dalam tempoh masa yang singkat. Tak ada langsung babak polis datang menyiasat walaupun disahkan meninggal dunia kerana bunuh diri. 


Ada perbezaan antara Kuyang di Indonesia dengan Penanggal di Malaysia juga Krasue di Thailand. Krasue dengan Penanggal sama-sama hidup mengamalkan ilmu hitam dan tanggalkan kepala dari badan bersama organ jantung dan usus. Sementara Kuyang pula adalah orang yang mengamalkan ilmu hitam kemudiannya mati dipenggal. Tak pasti lah kalau Kuyang dalam filem Trinil sahaja yang macam tu sebab I tak pernah tengok filem Indonesia yang bertemakan Kuyang. 

Walaupun filem Trinil ada kekurangannya namun tahniah kepada Fattah Amin dan Aina Abdul juga yang mengorak langkah ke Indonesia. 



1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 6.4/10

Movie Review | Rumah Masa Depan (2023)


Pengarah: Danial Rifki
Penulis Skrip: Danial Rifki
Pelakon: Fedi Nuril, Laura Basuki, Widyawati, Aurel Valen, Ciara Nadine Brosnan
Syarikat Produksi: Mizan Pictures, Max Pictures
Pengedar: Netflix
Genre: Drama 
Durasi Tayangan: 108 minit
Tarikh Tayangan: 7 Disember 2023
Trailer :


Filem yang diadaptasikan oleh drama TV berjudul Rumah Masa Depan arahan Ali Shahab mengisahkan tentang Sukri (Fedi Nuril), seorang pengusaha restoran bersama isterinya, Surti (Laura Basuki) yang bekerja sebagai chef dan content creator terpaksa pulang ke kampung setelah mendapat panggilan memaklumkan Pak Musa (Cok simbara) meninggal dunia. 

Selesai upacara pengebumian, Sukri sekeluarga segera pulang kerana Bu Kokom (Widyawati), ibunya tidak suka dengan Surti kerana kisah masa silam. Baru sahaja keluar dari kampung tersebut, Sukri mendapat panggilan dari pembantu peribadi ibunya, Netty (Aurel Valen) untuk segera hadir ke balai polis kerana Bu Kokom didakwa memukul Pak Suwito (Budi Dalton) di sawah padi.

Terpaksa lah Sukri memujuk isteri dan anak-anaknya, Gerhana (Ciara Nadine Brosnan) dan Bayu (Bima Azriel) untuk tinggal dalam tempoh jangka masa panjang di kampung tersebut. Mereka semua tak gemar dengan kelakuan Bu Kokom kerana bersikap kasar dan baran. Tapi mahu tidak mahu, mereka terpaksa akur dengan ketentuan takdir yang singgah secara mengejut. Bagaimana Sukri menangani masalah keluarganya kena tengok lah naskhah drama Rumah Masa Depan ni. 

Filem arahan dan penulisan Danial Rifki mengangkat tema kekeluargaan diadun dalam konsep kecanggungan keluarga bandar menyesuaikan diri hidup di kampung. Awalnya banyak perkara yang mencetuskan pergaduhan antara Bu Kokom dengan cucu-cucunya dan kebanyakan masanya keluarga Sukri lebih banyak beralah. 

Konflik yang dimasukkan dalam jalan cerita Rumah Masa Depan agak banyak untuk kembangkan 5 watak utama - Sukri, Surti, Bu Kokom, Gerhana dan Bayu tapi alur cerita yang diolah dengan baik tanpa tergesa-gesa dan punyai solusi tersendiri buatkan kita invested untuk tengok perangai 3 generasi ni selama 108 minit tayangan. 

Dekat first half kita boleh nampak baran Bu Kokom tapi di second half Rumah Masa Depan, sedikit demi sedikit penulis jelaskan sisi lain Bu Kokom sebagai seorang yang disalah ertikan oleh manusia lain. Comel juga bila tengok babak Gerhana menyanyi dengan Bu Kokom di Instagram live. Kalau dah namanya nenek, mudah sangat lembut hati dengan cucu walaupun menyampah dengan si ibu.

Perkembangan antara Bayu yang berkawan dengan Cempaka (Maisha Kanna) dan Sangaji (Zayyan Sakha) juga dilihat menarik. Tak ada konflik antara mereka dan penulis tak masukkan konflik cliché di mana anak bandar dipulau atau diejek oleh anak-anak kampung. Masing-masing tak ada masalah untuk berkawan lantas buatkan Bayu seronok untuk luangkan masa bersama mereka. 

Bonus point dalam naskhah drama ni bila Fedi Nuril berlakon dalam watak anak dan suami yang kuat juga bijak. Selalu kita tengok dia lemah dengan wanita sampai terjebak dalam konflik lebih besar dalam beberapa filem popular tapi kali ni dia yang selesaikan konflik antara Surti dan Bu Kokom walaupun ada masanya dia terpaksa beralah. Chemistry Fedi dengan Laura pun antara kekuatan filem Rumah Masa Depan. 

Sinematografi dari Roy Lolang mewujudkan suasana harmoni di daerah luar bandar dikukuhkan lagi dengan latar musik yang tenang oleh Andhika Triyadi. Seronok tengok semua babak surti memasak menu untuk keluarga atau dalam sesi kelas memasak untuk bantu penjaja di situ. Walaupun makanan dia ringkas dan mudah tapi focus yang diberikan oleh pengarah tampak menarik dipaparkan. Lagi menarik kalau penduduk di situ ajar Surti menu tradisional di daerah tersebut supaya kemahiran dan pengetahuan memasak dia bertambah. Tak lah nampak macam satu hala sahaja antara Surti dan penduduk kampung di situ. 

Naskhah Rumah Masa Depan terbitan Mizan Pictures dan Max Pictures mungkin dianggap naskhah yang ringan tapi untuk kebanyakan di negara seberang, pastinya filem ini menggamit kenangan terutamanya dari generasi 80-an. I do enjoy watching this movie :)

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.8/10

Drama Review | Queen of Tears (2024)

Saturday 11 May 2024


Directors: Jang Young-woo, Kim Hee-won
Writer: Park Ji-eun 
Cast: Kim Soo-hyun, Kim Ji-won, Park Sung-hoon, Kwak Dong-yeon, Lee Joo-bin, Kim Kap-soo, Lee Mi-sook, Jung Jin-young, Na Young-hee, Kim Joo-ryoung, Kim Jung-nan, Jeon Bae-soo, Hwang Young-hee, Kim Do-hyun, Seo Sang-won, Jang Yoon-ju, Kim Dong-ha, Park Yoon-hee, Moon Seong-hyun, Goo Shi-woo, Oh Jung-se, Song Joong-ki
Production Companies: Studio Dragon, Culture Depot, Showrunners
Distributors: tvN, Netflix 
Genre: Romantic / Comedy
Running Episodes: 16 episodes + 2 special episodes (76 minutes per episode)
Release Date: 9 March 2024 – 28 April 2024
Trailer :


K-drama popular pada suku pertama 2024 yang diterbitkan oleh Studio Dragon mengangkat tema perkahwinan goyah kerana trauma. Hong Hae-in (Kim Ji-won) sibukkan diri dengan kerjaya sebagai CEO kepada syarikat Queens. Suaminya pula, Baek Hyun-woo (Kim Soo-hyun) adalah peguam utama di Queens. Walaupun tinggal sebumbung dan bekerja di tempat yang sama tapi kehidupan seharian mereka dingin tanpa berkomunikasi. 

Selepas 3 tahun berkahwin dengan wanita idamannya, Baek Hyun-woo ambil keputusan untuk bercerai. Tapi Hyun-woo dapat tahu Hae-in akan mati dalam masa 3 bulan kerana tumor yang merebak dalam sel otak. Penyakit yang jarang terjadi dan belum ada kes yang berjaya pulih. 


Kawan baik Hyun-woo cadangkan supaya dia ambil hati Hae-in sebab wasiat yang ditulis oleh isterinya semasa perkahwinan mereka tak mewariskan apa-apa harta langsung kepada Hyun-woo. Asalnya nak berpura-pura jatuh cinta tapi alih-alih dia jatuh cinta kembali dengan isteri sendiri. Dalam masa yang sama, Yoon Eun-sung (Park Sung-hoon) datang kembali dalam hidup Hae-in untuk ambil semua saham Queens Group dan juga ingin menjadi suami kepada Hae-in. 

Penceritaan naskhah terbaru hasil penulisan Park Ji-eun yang pernah popular dengan drama Crash Landing on You (2020) menggunakan kaedah latar masa yang bersilih ganti. Di awal drama ada beberapa babak flashback yang diceritakan oleh Hyun-woo dan Hae-in ketika dalam interview. Semakin cerita bergerak, semakin banyak flashbacks dipaparkan untuk penonton kenal kedua-dua watak dan bagaimana takdir mainkan peranan dalam kisah cinta mereka berdua. 


Selain lakonan cemerlang dari barisan pelakon, chemistry antara Kim So-hyun dengan Kim Ji-won juga penyumbang utama kepada rating drama Queen of Tears. Tak pasti kenapa naskhah Queen of Tears diklasifikasikan sebagai rom-com padahal tak banyak pun momen kelakar macam di episod-episod awal. Queen of Tears lebih berat kepada romantik drama bila ada konflik suami isteri dan juga keluarga Hong. 

Masa tengok drama ni pelik juga kenapa tajuk dia Queen of Tears sebab watak Baek Hyun-woo yang banyak menangis tapi kalau ikutkan betul lah tajuk tu sebab Hae-in ada karakter dominan dan dia yang protect Hyun-woo sepanjang mereka berkahwin. Tapi watak Hae-in tak lah kuat sangat untuk genre romantic comedy kalau nak dibandingkan dengan Ko Moon-young dalam drama It’s Okay Not To Be Okay (2020) walaupun dua-dua watak bersifat dominan. Kerenah dia yang buat kita seronok nak tengok. 


Selain main lead, second couple dan third couple pun mencuri tumpuan juga. Hong Soo-cheol (Kwak Dong-yeon) dan Cheon Da-hye (Lee Joo-bin) tak diberikan banyak screentime tapi kisah cinta mereka berdua menonjol sampai tinggalkan impak pada penceritaan. Sama juga dengan main couple, second couple pun berat kepada genre romantik drama. Berbeza dengan third couple – Hong Beom-ja (Kim Jung-nan) dengan Yeong-song (Kim Young-min) yang betul-betul terikat dengan genre romantic comedy walaupun plot mereka agak cliché. 

Sembang pasal jalan cerita Queen of Tears, idea untuk tema perkahwinan goyah yang berpunca dari perbezaan latar belakang keluarga, personaliti, dan taraf hidup adalah sesuatu yang segar. Sesuai dengan identiti Studio Dragon yang mengangkat jalan cerita unik dengan barisan pelakon yang bagus. Malangnya, kelemahan Studio Dragon juga adalah penulisan yang lemah di pertengahan drama hingga ke hujungnya. 


Sama juga dengan drama Queen of Tears di mana Queens Group tak mempunyai keluarga yang bijak dan dengan mudah ditipu oleh antagonis. Kalau watak yang mudah ditipu tu generasi ketiga boleh faham lah sebab dah biasa hidup mewah tapi founder yang buat silap sebab dah selesa sangat. Elemen komedi pun dihadirkan dalam watak Hong Beom-jun (Jung Jin-young) dan anaknya, Hong Soo-cheol tapi sayanglah sebab kedua-dua watak ni dibikin otak cetek untuk tampak menghiburkan. Rasa nak cepuk kepala masing-masing sebab menyampah. 

Watak antagonis tak lah kuat mana pun tapi sebab ada weaklings dalam Queens Group, dengan mudahnya protagonis kalah. Sebab tu Hyun-woo asyik nangis sebab penat duduk dalam family chaebol yang tak mampu berfikir. 



Babak Hae-in buat pembedahan tu merepek juga lah sebab macam mana dia masuk bilik pembedahan, macam tu juga lah dia keluar. Kata buat pembedahan kepala tapi kepala elok tak berbalut. Jangankan masa pembedahan, sepanjang ada tumor tu pun symptom dia tak teruk langsung. Rambut elok je cantik terletak. Badan tak lesu langsung padahal lagi 3 bulan nak meninggal. Mungkin juga sebab chef dia bagus sangat jaga pemakanan nak bandingkan kita yang marhaen ni. 


Sinematografi drama Queen of Tears menggunakan khidmat Kang Yoon-soon, Wang Ho-sang, Park Se-hee dan Kim Ji-hoon untuk mewujudkan dunia percintaan Baek Hyun-woo dan Hong Hae-in. Babak romantik mereka berdua menggunakan panorama indah pada musim bunga di Korea dan juga German. Music album Queen of Tears tak strong sangat tapi cukup untuk menjadi peneman kepada atmosfera romantik dan mengukuhkan elemen drama naskhah ni. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.4 = 6.5/10

Fashion Files | My Favorite Looks of Met Gala 2024

Wednesday 8 May 2024

Antara acara yang dinanti-nantikan untuk bulan Mei 2024 ialah red carpet Met Gala dengan tema Garden of Time diambil dari kisah J.G. Ballard yang diterbitkan pada 1962 di mana Count Axel cuba mengelak dari menjadi mangsa kepada sekumpulan protesters berhampiran kawasan istana. Setiap hari dia akan petik setangkai bunga mawar ajaib untuk memperlahankan waktu. 

Tak pasti lah cerita penuh kisah dongeng orang kebanyakan ni macam mana tapi tema Met Gala memang diambil dari kisah popular J.G. Ballard ni jadi gabungan masa dan bunga mawar adalah elemen yang wajib ada dalam pakaian tetamu yang hadir. Tema pakaian Garden of Time yang menggunakan ekshibit Sleeping Beauties: Reawakening Fashion bertujuan untuk mempersembahkan juga beberapa elemen dalam industri fesyen yang tak lapuk dek zaman.

Setiap tahun selebriti yang datang perlu beli tiket sebanyak 75,000 dollar dan hasil jualan tiket tersebut akan disalurkan kepada badan-badan kebajikan. Ada juga selebriti yang dijemput oleh pereka fesyen dan butik ternama untuk peragakan kreativiti mereka. 

Jadi dalam entry ni I nak share my favorite Met Gala 2024 looks yang diperagakan di New York City’s Metropolitan Museum of Art semalam.

1. Kendall Jenner


Setiap tahun kemunculan Kendall Jenner adalah kemunculan yang dinantikan dalam list I sebab supermodel cantik ni selalu come up dengan dreamy outfit. Tahun ni juga Kendall tampil memukau dalam persalinan serba hitam rekaan Alexander McQueen untuk Givenchy couture collection tahun 1999. Kendall bagitahu dalam interview yang persalinan ni tak pernah dipakai oleh mana-mana manusia lagi. Bukan saja bersejarah untuk Kendall tapi bersejarah untuk Alexander McQueen sebab jumpa muse yang sesuai. Kena lah dengan tema Reawakening Fashion tu. 

Dress hitam Givenchy menggunakan fabrik ringan untuk efek jatuh terletak elok pada badan si pemakai. Fabrik seakan organza sebagai asas kepada tenunan halus manik hitam dengan corak berulang. Di bahagian kolar ada corak abstrak yang dihiasi dengan manik berwarna coklat gelap dan juraian manik berkilau di bahagian lengan. Tumpuan diberikan pada bahagian pinggang dengan border pemisah untuk bahagian korset baju dan skirt labuh. 

Kendall mengenakan barang perhiasan dari Lorraine Schwartz. Hairstyle seakan princess yang popular di zaman 90-an. Natural makeup for Kendall, a proof of timeless element in Garden of Time theme. 

2. Alia Bhatt


Kali kedua Alia Bhatt hadir ke Met Gala selepas debut pada tahun lepas dalam persalinan rekaan Prabal Gurung. Tampil tradisional dalam persalinan sari berwarna aqua teal hasil rekaan Sabyasachi. Sari yang sarat dengan tenunan benang bercorak bunga pastel mempunyai leretan kain sepanjang 23 meter dipenuhi dengan manik dan batu permata di bahagian tepi kain. 


Sari yang dibikin selama 1905 jam dengan hasil kerja seramai 163 orang tukan jahit mempamerkan kemewahan kreativiti industri fabrik India. Elemen timeless terletak pada jenis pakaian, natural makeup dan juga barang perhiasan yang digunakan di bahagian kepala. 

“It was a call to the Garden of Time – an ode to art and eternity. Timelessness is endless, and we acknowledge that things crafted with time and care, can last forever. In our journey for an Indian interpretation of this universal theme, the outfit took on a life of its own. Nothing embodies tradition and innovation like the saree; in the skilled hands of Sabyasachi Mukherjee, this vision found its fullest expression.” - Alia Bhatt

Floral saree ni bukan recreation baru Sabyasachi pun tapi dah pernah dipakai oleh Deepika Padukone pada tahun 2016, Katrina Kaif pada tahun 2022 untuk majlis perkahwinan dia dan sekarang direka sekali lagi untuk Alia. Another point as proof of timeless creation and reawakening fashion. 

3. Elle Fanning in Balmain and Cartier


Kalau ikutkan I tak suka dengan glassy or transparent look but this one is exceptional. Custom dress dari Balmain ni guna elemen air untuk tema Garden of Time dan walaupun transparent tapi overall look nampak sopan dan terjemahkan tema sebaiknya. Its pure, flowy and radiant. Baik dari bahagian depan atau belakang. Dekat bahagian bahu ada hiasan burung kristal sebagai pelengkap tema. 

Bukan dress saja yang jadi tumpuan tapi makeup Elle Fanning pun cantik sangat. Makeup artist dia guna L’Oréal Lumi Glotion sebagai highlighter di beberapa kawasan seperti muka, bahu dan dada. I guess kalau dia pakai tiara atau headpiece yang sarat dengan hiasan supaya looks dia lagi bertambah cantik. Heels yang lebih menonjol instead of plain strap heels. 

4. Anok Yai in  Swarovski


Another simple looks yet captivating. Supermodel Anok Yai tampil dengan persalinan berona biru ombre yang direka khas oleh Swarovski. Dari atas hingga bahagian kasut dipenuhi dengan taburan manik dan batu permata. Anok Yai mengenakan perhiasan Swarovski yang berkilau sebagai pelengkap gaya di red carpet Met Gala 2024. Anok juga mengenakan makeup yang sarat dengan highlighter supaya sama naik dengan outfit dia. Rambut berwarna coklat dirapikan dengan curl besar. 

5. Mona Patel in Iris Van Herpen Haute Couture


Usahawan muda kelulusan Harvard tampil di karpet merah Met Gala 2024 dan mencuri tumpuan dengan rekaan Iris Van Herpen Haute Couture yang berkonsepkan rama-rama berona emas. Bahagian depan menggunakan korset rama-rama bertulang emas kemudian bahagian belakang menambahkan drama pada custome made dress ni di mana ropol berlapis diselang-selikan dengan plain layer dan matte layer. 

Dress rama-rama ni dipadankan dengan lengan rama-rama bergerak rekaan Casey Curran yang disambung kepada sumber tenaga di bahagian belakang dress. Mona mengenakan hair bun dan natural makeup sebagai pelengkap gaya untuk tema Garden of Time. 


I prefer kalau hairstyle dia ada headpiece rama-rama atau floral dan pilih princess braid instead of hair bun. Not a fan of hair bun sebab buatkan dia nampak matured. Since ekshibit dia Sleeping Beauty : Reawakening Fashion, kenapa tidak dia pilih makeup dan hairstyle yang lebih feminin dan muda. 

Movie Review | Exhuma (2024)

Tuesday 7 May 2024


Director: Jang Jae-hyun
Writer: Jang Jae-hyun
Cast: Choi Min-sik, Kim Go-eun, Yoo Hae-jin, Lee Do-hyun
Production Companies: Showbox, Pinetown Productions, MCMC
Distributor: Showbox
Genre: Horror / Mystery
Running Time: 134 minutes
Release Date: 16 February 2024 (Berlinale), 22 February 2024 (South Korea) 
Trailer:


Hwa-rim (Kim Go-eun) adalah dukun terkenal di kota Seoul dan dibantu oleh protegenya, Bong-gil (Lee Do-hyun). Kisah bermula apabila mereka berdua mendapat panggilan untuk membantu keluarga kaya kacukan Korea-Amerika. Anak mereka yang baru saja lahir sering menangis dan mempunyai penyakit misteri. 

Setelah bertemu dengan bayi tersebut di Los Angeles, Hwa-rim dan Bong-gil segera berbincang dengan Kim Sang-deok (Choi Min-sik), pakar Feng shui dan juga Yeong-geun (Yoo Hae-jin), pakar pengebumian di Seoul. Kes terbaru ni melibatkan sumpahan keturunan yang dipanggil Exhuma, di mana roh moyang yang berdendam dengan seluruh ahli keluarga. Mereka semua pergi melawat kubur moyang Park Ji-yong (Kim Jae-cheol) yang terletak di gunung di sempadan Korea Utara.

Kim Sang-deok enggan mengambil kes tersebut kerana sumpahan yang dialami keluarga Park Ji-yong boleh mengancam nyawa mereka berempat malah nyawa ahli keluarga masing-masing juga. Ada sebab kenapa mayat moyang keluarga tersebut ditanam di atas bukit tanpa nisan. Hwa-rim pula mencadangkan supaya mereka melakukan ritual semasa menggali kubur tersebut. Mustahil untuk dia lepaskan kes tersebut kerana bayaran dari keluarga Park Ji-yong sangat tinggi tawarannya. 

Tak ada masalah langsung sepanjang ritual tersebut berjalan, urusan mereka juga berjalan lancar seperti yang dirancang. Namun kerana kecuaian seorang pekerja dan ketamakan orang lain, mereka semua ditimpa nasib malang. Kim Sang-deok mencari tahu sejarah kubur moyang Park Ji-yong dan kenapa dia ditanam di kawasan terpencil tersebut. 

Naskhah seram misteri yang mendapat tayangan perdana di Berlin International Film Festival ke-74 ni menggunakan gabungan hantu negara Korea dan juga negara Jepun kemudiannya diadun dalam elemen sejarah yang berlatarkan zaman kolonial. Pada zaman tersebut, sekitar 1960-an setelah tentera Jepun kalah dalam Perang Dunia Kedua, rakyat Korea yang bersepakat dengan Jepun digelar sebagai pembelot negara. Sama juga dengan moyang Park Ji-yong yang menjual tanah negara kepada Jepun lalu diasingkan kuburnya di atas gunung tanpa nisan. 

Menarik lah idea dan input yang dimasukkan dalam jalan cerita bila dosa silam boleh bagi kesan kepada keturunan sendiri sampai bertahun lamanya. Rasa seram yang dialami oleh keluarga Park Jin-young menguatkan lagi mood penceritaan. Sesuatu yang susah untuk diterima akal fikiran dan buntu mencari jalan keluar. Tona suara yang digunakan untuk watak roh moyang antara bonus point sebab low tone yang dia guna buatkan rasa seram mencanak setiap kali dia berjumpa dengan ahli-ahli keluarga. 

Dekat first half kita dah tertarik dengan cara kerja dukun yang menjaga kesejahteraan manusia dengan alam mistik, sama juga dengan pakar feng shui dan pakar pengebumian. Seronok tengok ritual dekat kubur tu sebab ketegangan yang dimasukkan menggunakan ekspresi, lenggok badan para pelakon dan juga suasana alam sekitar. Ketegangan yang wujud dari pergerakan awan, hujan dan bunyi deruan angin di kawasan kubur menghidupkan lagi momen dalam babak tu. 

Ada beberapa ritual lain yang dimasukkan dalam Exhuma tapi tak diceritakan dengan lanjut. Menariknya, execution tetap cemerlang tanpa perlu menggunakan kewujudan hantu yang menakutkan. Dari setiap ritual yang dilakukan, kita boleh nampak semua watak terlibat dengan sesuatu yang berbahaya. Lakonan Lee Do-hyun menyerlah dalam babak dirasuk oleh roh lain ataupun masa dia diganggu oleh hantu masa tidur. 

Masuk second half Exhuma, kita didedahkan pula dengan roh jahat panglima tentera Jepun yang dikatakan lebih kuat dan jahat dari roh Korea. Kalau sembang cerita seram dekat asrama pun, semua seram sejuk bila dengar cerita askar Jepun yang berkawad di padang ataupun hilang kepala. Bezanya dalam Exhuma, roh panglima Jepun ni mencari hati manusia. 

For me, Exhuma adalah filem seram Korea yang bagus untuk tahun 2024. Mungkin ada yang tak suka sebab pace perlahan dan keluar dari filem tipikal seram yang sarat dengan jumpscares tapi olahan, lakonan, idea, jalan cerita, teknikal semuanya mantap. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Movie Review | Shaitaan (2024)

Sunday 5 May 2024


Director: Vikas Bahl
Writers: Aamil Keeyan Khan, Krishnadev Yagnik
Cast: Ajay Devgn, R. Madhavan, Jyothika, Janki Bodiwala, Anngad Raaj
Production Companies: Jio Studios, Devgn Films, Panorama Studios
Distributors: Pen Marudhar Entertainment, Netflix
Genre: Horror / Thriller
Running Time: 132 minutes
Release Date: 08 March 2024 
Trailer :


Kabir Rishi (Ajay Devgn) merupakan seorang akauntan yang tinggal di Dehradun, Uttarakhand bersama isterinya, Jyoti (Jyothika) juga dua orang anaknya – Janhvi (Janki Bodiwala) dan Dhruv (Anngad Raaj). Ketika dalam perjalanan ke farmhouse untuk bercuti pada hujung minggu di kawasan luar bandar, mereka sekeluarga bertemu dengan lelaki asing di kedai makan. 

Awalnya Kabir cuba membalas budi baik yang ditawarkan kerana belanja mereka sekeluarga minum teh di situ. Tak sangka pula lelaki tersebut ada niat lain dan pukau Janhvi melalui laddoo yang dibawa bersama. Setiap kata-kata Vanraj (R. Madhavan) menjadi perintah yang perlu dilaksanakan oleh Janhvi. 


Dhruv menjadi mangsa setiap kali Kabir dan Jyoti enggan beri kerjasama. Kehendak Vanraj mudah, dia cuma perlukan kebenaran dari Kabir dan Jyoti untuk lepaskan Janhvi supaya ikut dia pulang bersama. 

Filem Shaitaan merupakan remake kepada filem Gujrat berjudul Vash (2023) arahan Krishnadev Yagnik. Pelakon Janki Bodiwala dibawa masuk untuk memegang watak yang sama, anak perempuan yang dipukau menggunakan ilmu hitam. Walaupun menggunakan penulis yang sama tapi ada perbezaan pada dua naskhah. Untuk filem Bollywood, Ajay Devgn dan R. Madhavan yang diketengahkan sebagai promo material tapi untuk Gujrat, Janki digunakan sebagai pull factor. Impak poster filem Vash lebih menggerunkan dan unik sementara Shaitaan masih stuck dalam poster tipikal Bollywood. 


Sembang pasal jalan cerita, tak pasti kalau sepenuhnya sama dengan naskhah Vash tapi skrip Shaitaan agak longgar. First half kita memang rasa ngeri dengan kemunculan Vanraj yang inginkan Janhvi menjadi tawanan atau hamba. Tapi bila masuk second half dah mula tertanya-tanya apa yang dia nak sebenarnya sebab dia bukan mengejar harta. Kalau dia boleh pukau semua orang dengan mudah, kenapa dia perlukan perempuan sebagai hamba? 

‘You thought you could buy me out, right? That’s the problem with you humans. When you don’t have money, you beg God for money. And when you finally have money, you think money is God. Wealth, lust, greed are petty desires of petty human beings.’ – Vanraj


Penulis tak jelaskan pula kenapa Vanraj pilih malam Umbra sebagai malam dia korbankan 100 orang gadis yang diculik. Ada apa dengan Umbra? Ritual apa yang dia buat di ‘rumah’ dia pun tak diceritakan. Lagi banyak kita tengok, lagi banyak soalan yang keluar dan lebih menghairankan tak ada watak yang mempersoalkan pun tujuan Vanraj. 

Benda-benda ilmu hitam ni mesti lah ada rujukan dia, kalau bukan Vanraj, mungkin akan muncul orang lain mahukan benda yang sama. Kenapa Kabir tak rasa macam nak hapuskan punca tapi jadi yang sebaliknya pula di hujung cerita? Tak boleh nak cerita sebab nanti jadi spoiler. 


Jalan cerita Shaitaan agak perlahan dengan beberapa plot yang lemah macam Dhruv yang lari bersembunyi tapi tak tolong parents dia. Watak Kabir dengan Jyoti pun macam tak banyak melawan sebab terlampau terkejut mungkin dengan tindakan Janhvi. Jadi tak balance lah dekat situ sebab watak antagonis terlampau kuat untuk protagonis lawan. 

Tak hairan lah kalau filem Vash dapat kutipan tinggi sebab lakonan Janki Bodiwala cemerlang dan meninggalkan impak walaupun ada 3 orang pelakon senior dalam filem Shaitaan. Seram tengok babak dia main buaian dengan Dhruv, bila dia menangis meraung bila Vanraj suruh ataupun bila dia mencangkung atas tong gas di dapur. Macam mana Kabir seram tengok anak perempuan dia gelak macam orang histeria, macam tu lah juga I meremang bulu roma tengok beberapa babak dalam Shaitaan.


Sinematografi dari Sudhakar Reddy Yakkanti mengukuhkan lagi suasana seram untuk naskhah Shaitaan tanpa penggunaan CGI. Filem Shaitaan tak ada kehadiran hantu pun sebab elemen seram yang dimasukkan adalah melalui watak Vanraj yang tak mempunyai belas kasihan untuk capai hasrat dia dapatkan kebenaran untuk bawa pulang Janhvi. Music album Shaitaan mendapat sentuhan Amit Trivedi and Shaitaan title track is my favorite!


 
Mesej sosial yang dibawakan dari filem Shaitaan atau Vasha  terlihat kuat dengan mengangkat pesanan orang tua-tua menerusi babak Janhvi yang tanpa fikir panjang makan laddoo kepunyaan Vanraj. Orang tua selalu pesan jangan makan sembarangan tapi makin lama nasihat ni makin dilupakan. Moden macam mana pun dunia sekarang, ilmu hitam tak pernah hilang. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.2/10

Movie Review | Panggonan Wingit (2023)


Pengarah: Guntur Soeharjanto
Penulis Skrip: Riheam Junianti
Pelakon: Luna Maya, Christian Sugiono, Bianca Hello
Syarikat Produksi: Hitmaker Studios, Legacy Pictures
Pengedar: GSC Movies, Netflix
Genre: Seram / Drama
Durasi Tayangan: 110 minit
Tarikh Tayangan: 30 November 2023
Trailer:


Panggonan Wingit atau Tempat Angker mengisahkan tentang sepasang adik-beradik iaitu Raina (Luna Maya) dan Fey (Bianca Hello) berpindah ke Semarang setelah kematian ayah mereka. Di sana, Suktini (Oce Permatasari) dan Garinto (Budi Ros), nenek dan datuk mereka mengendalikan hotel warisan bernama Hotel Ambar Mangun. 

Suktini dan Garinto menerima kedatangan cucu-cucu mereka dengan hati terbuka kerana Raina mempunyai kelulusan ijazah dalam Pengurusan Hotel. Tinggi harapan dia supaya Raina mengambil alih perniagaan tersebut dari dibiarkan terabai setelah Baskara (Rafael Adwel) meninggal. Pesan mereka cuma satu, jangan sekali-kali naik ke tingkat tiga kerana projek pengubahsuaian sedang dilakukan jadi agak berbahaya. 

Kebetulan pekerja mereka baru sahaja meninggal selepas naik ke tingkat tiga. Kerana kematian tersebut juga, Ardo (Christian Sugiono), seorang wartawan muda dihantar ke sana. Ardo merupakan bekas kekasih Raina dan kedatangan jejaka tersebut membuka kembali kisah lama. Perpisahan mereka juga belum diterima sepenuhnya oleh Ardo kerana ditinggalkan tanpa alsan wajar dari Raina. 

Suatu malam, Raina yang sedang mengelamun terdengar tangisan seorang perempuan yang sayu datang dari tingkat tiga Hotel Ambar Manggun. Raina juga terlihat cahaya lampu dari salah satu bilik di tingkat tersebut. Sesampainya di sana, dalam sebuah kamar yang tidak mempunyai nombor, Raina bertemu dengan perempuan berambut panjang berwarna putih. Hanya sepatah perkataan diucapkan – “Telung dino, tengah wengi” yang bermaksud tiga hari, tengah malam.

Suktini dan Garinto resah memikirkan nasib cucu mereka lantas mencari sebarang klu atau bantuan mengenai wanita misteri tersebut. Dari pencarian tersebut mereka kenal siapa roh yang mengganggu dan juga rahsia hitam Baskara di masa lalu. 

Filem Panggonan Wingit diambil dari cerita penduduk kawasan setempat yang berlaku pada tahun 1970-an di Semarang. Hotel yang diceritakan bermula dengan huruf S. Tak pasti kalau bangunan hotel tersebut masih lagi wujud pada masa sekarang. Tak jauh beza latar masa yang diceritakan dalam filem arahan Guntur Soeharjanto di mana mereka hidup pada awal tahun 1980-an di Semarang. 

Penceritaan filem Panggonan Wingit agak perlahan dan terbatas kerana tak banyak yang diceritakan oleh penulis mengenai watak-watak yang terlibat. Jalan cerita pun questionable juga sebab kita tak tahu macam mana Suktini dan Garinto sedar ada sesuatu yang pelik di tingkat tiga. Macam mana mereka boleh bertahan tanpa terkena sumpahan tiga hari tersebut. Cara mereka larang pekerja dan cucu dari naik ke atas pun tak beria. Kalau melibatkan nyawa mestilah kita bersungguh melarang kan? Bukan setakat kunci, letak shutter terus supaya tak ada yang terkorban. 

Kalau tengok naskhah-naskhah seram dari Rocky Soraya memang dah set layan secara santai tapi geram pula tengok Panggonan Wingit sebab hantu dia berdendam benar. Memang lah orang sekeliling buli tapi siapa yang beria siat kulit sendiri? Lepastu nak bunuh orang tak bersalah ikut suka dia. 

Sinematografi Panggonan Wingit dibikin sesuai mengikut suasana seram di kawasan hotel tersebut. Ada beberapa babak buatkan kita rasa berdebar dan seram sejuk terutamanya dalam babak Raina dan Fey masuk ke dalam bilik di tingkat tiga untuk mencari tahu identiti roh tersebut. VFX yang digunakan juga mengukuhkan lagi screenplay filem Panggonan Wingit. 

Lakonan kesemua pelakon utama tak ada masalah pun sepanjang 110 minit tayangan cuma watak yang dimasukkan tampak lemah akibat penulisan yang terhad. Watak Ardo sebagai wartawan pun cuma state the obvious bukannya bijak sikit padahal bidang kerjaya dia patutnya ada sifat ingin tahu yang tinggi. Semuanya berharap watak Raina yang tolong itu ini. First half not bad lah, masuk second half dah mula lemau. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.2 = 5.7/10