Movie Review | Trinil: Kembalikan Tubuhku (2024)

Sunday 12 May 2024


Pengarah: Hanung Bramantyo
Penulis Skrip: Haqi Achmad, Hanung Bramantyo
Pelakon: Carmela van der Kruk, Rangga Nattra, Fattah Amin, Wulan Guritno, Shalom Razade
Syarikat Produksi: Dapur Film, Seven Skies Motion, Double Tree Film, Rocket Studio Entertainment
Pengedar: Netflix
Genre: Seram  
Durasi Tayangan: 101 minit
Tarikh Tayangan: 4 Januari 2024
Trailer :


Filem seram berjudul Trinil arahan dan penulisan Hanung Bramantyo mengisahkan tentang roh Madam Ayu (Wulan Guritno) yang mengganggu pekerja di ladang teh. Semua mangsa akan terdengar lagu Kasih Merintih - Siti Suryani kemudiannya menggelupur kerana dicekik atau mati tergantung. Selepas 5 orang mangsa dibunuh oleh Madam Rahayu, berita tersebut diceritakan di dada akhbar-akhbar tempatan. 

Tak lama kemudian, pengurus baru, Rara (Carmela van der Kruk) dan suaminya, Sutan (Rangga Nattra) pulang dari berbulan madu. Pak Joko (Goetheng Iku Ahkin) sebolehnya minta semua pekerja merahsiakan perkara tersebut dari pengetahuan Rara tapi gangguan tersebut semakin parah malah mengganggu Rara setiap malam. Rara langsung tak sedar dan hilang ingatan tentang gangguan yang dialaminya tapi perkara ngeri itu membuatkan Sutan risau akan keselamatan dia dan Rara.


Justeru itu, Sutan mencari rakan sekolahnya, Yusuf (Fattah Amin) yang arif dengan alam mistik selain mempunyai kelulusan dalam ilmu psikologi. Sedikit demi sedikit Yusuf tahu kenapa hantu penanggal tersebut berulang kali menyebut 'Trinil, gelembung balekno-ku' dan apa rahsia keluarga kaya tersebut. 

Naskhah seram terbitan Dapur Film, Seven Skies Motion, Double Tree Film dan Rocket Studio Entertainment ini mengangkat kisah seram yang pernah popular di radio pada tahun 1970-an. Jadi tak hairan lah kalau latar masa filem Trinil juga mengikut cerita asal. Pakaian setiap watak dan perhiasan rumah antara props yang ketara untuk menghidupkan suasana 70-an di Jawa Tengah. Sayangnya ada beberapa babak yang kurang menjadi kerana penggunaan CGI dan juga patung prostetik.


Jalan cerita separuh masa pertama terasa seram dengan kehadiran Kuyang atau hantu penanggal. Banyak juga jump scares yang dimasukkan melalui gangguan yang dialami oleh Sutan dan pekerja-pekerja di ladang teh. I paling seram tengok babak dekat meja makan sampai Sutan pengsan bila kuyang muncul di tingkap ruang tu. 

Watak Sutan dan Yusuf yang banyak menghidupkan jalan cerita Trinil padahal kalau ikutkan mereka berdua cuma watak sampingan. Lakonan Fattah tampak bagus dan meyakinkan sebagai dukun yang berkelulusan doktor cuma lontaran dialog dengan dialek Indonesia saja yang lemah. Nasib baik pengarah masukkan backstory dalam perbualan Sutan dan Yusuf di mana mereka bersekolah di Malaysia. Kelakar tengok Fattah struggle cakap Indo tapi seronok. Bangga pun ada juga sebab Fattah dah ikut jejak langkah Fazura, berlakon di negara jiran.


Personally for me, filem Trinil ni ada idea yang bagus tapi lama kelamaan mula longgar dan tergesa-gesa. Sakit hati juga lepas tengok babak Yusuf bertemu dengan Nyai Rondoalas (Elly D. Luthan) sebab tak patut langsung watak Sutan mengamuk. Kalau mengamuk sebab banyak rahsia terbongkar, kenapa watak Nyai dengan si bisu selamat? Motif Rara berkahwin dengan Sutan pun merepek sebab prosedur untuk pertukaran harta ambil masa juga. Kalau pun senang, tak payah sampai berkahwin kalau tak suka. 

Polis pun macam tak wujud dalam cerita ni padahal Madam Rahayu hilang dan lima orang pekerja mati dalam tempoh masa yang singkat. Tak ada langsung babak polis datang menyiasat walaupun disahkan meninggal dunia kerana bunuh diri. 


Ada perbezaan antara Kuyang di Indonesia dengan Penanggal di Malaysia juga Krasue di Thailand. Krasue dengan Penanggal sama-sama hidup mengamalkan ilmu hitam dan tanggalkan kepala dari badan bersama organ jantung dan usus. Sementara Kuyang pula adalah orang yang mengamalkan ilmu hitam kemudiannya mati dipenggal. Tak pasti lah kalau Kuyang dalam filem Trinil sahaja yang macam tu sebab I tak pernah tengok filem Indonesia yang bertemakan Kuyang. 

Walaupun filem Trinil ada kekurangannya namun tahniah kepada Fattah Amin dan Aina Abdul juga yang mengorak langkah ke Indonesia. 



1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 6.4/10

Movie Review | Rumah Masa Depan (2023)


Pengarah: Danial Rifki
Penulis Skrip: Danial Rifki
Pelakon: Fedi Nuril, Laura Basuki, Widyawati, Aurel Valen, Ciara Nadine Brosnan
Syarikat Produksi: Mizan Pictures, Max Pictures
Pengedar: Netflix
Genre: Drama 
Durasi Tayangan: 108 minit
Tarikh Tayangan: 7 Disember 2023
Trailer :


Filem yang diadaptasikan oleh drama TV berjudul Rumah Masa Depan arahan Ali Shahab mengisahkan tentang Sukri (Fedi Nuril), seorang pengusaha restoran bersama isterinya, Surti (Laura Basuki) yang bekerja sebagai chef dan content creator terpaksa pulang ke kampung setelah mendapat panggilan memaklumkan Pak Musa (Cok simbara) meninggal dunia. 

Selesai upacara pengebumian, Sukri sekeluarga segera pulang kerana Bu Kokom (Widyawati), ibunya tidak suka dengan Surti kerana kisah masa silam. Baru sahaja keluar dari kampung tersebut, Sukri mendapat panggilan dari pembantu peribadi ibunya, Netty (Aurel Valen) untuk segera hadir ke balai polis kerana Bu Kokom didakwa memukul Pak Suwito (Budi Dalton) di sawah padi.

Terpaksa lah Sukri memujuk isteri dan anak-anaknya, Gerhana (Ciara Nadine Brosnan) dan Bayu (Bima Azriel) untuk tinggal dalam tempoh jangka masa panjang di kampung tersebut. Mereka semua tak gemar dengan kelakuan Bu Kokom kerana bersikap kasar dan baran. Tapi mahu tidak mahu, mereka terpaksa akur dengan ketentuan takdir yang singgah secara mengejut. Bagaimana Sukri menangani masalah keluarganya kena tengok lah naskhah drama Rumah Masa Depan ni. 

Filem arahan dan penulisan Danial Rifki mengangkat tema kekeluargaan diadun dalam konsep kecanggungan keluarga bandar menyesuaikan diri hidup di kampung. Awalnya banyak perkara yang mencetuskan pergaduhan antara Bu Kokom dengan cucu-cucunya dan kebanyakan masanya keluarga Sukri lebih banyak beralah. 

Konflik yang dimasukkan dalam jalan cerita Rumah Masa Depan agak banyak untuk kembangkan 5 watak utama - Sukri, Surti, Bu Kokom, Gerhana dan Bayu tapi alur cerita yang diolah dengan baik tanpa tergesa-gesa dan punyai solusi tersendiri buatkan kita invested untuk tengok perangai 3 generasi ni selama 108 minit tayangan. 

Dekat first half kita boleh nampak baran Bu Kokom tapi di second half Rumah Masa Depan, sedikit demi sedikit penulis jelaskan sisi lain Bu Kokom sebagai seorang yang disalah ertikan oleh manusia lain. Comel juga bila tengok babak Gerhana menyanyi dengan Bu Kokom di Instagram live. Kalau dah namanya nenek, mudah sangat lembut hati dengan cucu walaupun menyampah dengan si ibu.

Perkembangan antara Bayu yang berkawan dengan Cempaka (Maisha Kanna) dan Sangaji (Zayyan Sakha) juga dilihat menarik. Tak ada konflik antara mereka dan penulis tak masukkan konflik cliché di mana anak bandar dipulau atau diejek oleh anak-anak kampung. Masing-masing tak ada masalah untuk berkawan lantas buatkan Bayu seronok untuk luangkan masa bersama mereka. 

Bonus point dalam naskhah drama ni bila Fedi Nuril berlakon dalam watak anak dan suami yang kuat juga bijak. Selalu kita tengok dia lemah dengan wanita sampai terjebak dalam konflik lebih besar dalam beberapa filem popular tapi kali ni dia yang selesaikan konflik antara Surti dan Bu Kokom walaupun ada masanya dia terpaksa beralah. Chemistry Fedi dengan Laura pun antara kekuatan filem Rumah Masa Depan. 

Sinematografi dari Roy Lolang mewujudkan suasana harmoni di daerah luar bandar dikukuhkan lagi dengan latar musik yang tenang oleh Andhika Triyadi. Seronok tengok semua babak surti memasak menu untuk keluarga atau dalam sesi kelas memasak untuk bantu penjaja di situ. Walaupun makanan dia ringkas dan mudah tapi focus yang diberikan oleh pengarah tampak menarik dipaparkan. Lagi menarik kalau penduduk di situ ajar Surti menu tradisional di daerah tersebut supaya kemahiran dan pengetahuan memasak dia bertambah. Tak lah nampak macam satu hala sahaja antara Surti dan penduduk kampung di situ. 

Naskhah Rumah Masa Depan terbitan Mizan Pictures dan Max Pictures mungkin dianggap naskhah yang ringan tapi untuk kebanyakan di negara seberang, pastinya filem ini menggamit kenangan terutamanya dari generasi 80-an. I do enjoy watching this movie :)

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.8/10

Drama Review | Queen of Tears (2024)

Saturday 11 May 2024


Directors: Jang Young-woo, Kim Hee-won
Writer: Park Ji-eun 
Cast: Kim Soo-hyun, Kim Ji-won, Park Sung-hoon, Kwak Dong-yeon, Lee Joo-bin, Kim Kap-soo, Lee Mi-sook, Jung Jin-young, Na Young-hee, Kim Joo-ryoung, Kim Jung-nan, Jeon Bae-soo, Hwang Young-hee, Kim Do-hyun, Seo Sang-won, Jang Yoon-ju, Kim Dong-ha, Park Yoon-hee, Moon Seong-hyun, Goo Shi-woo, Oh Jung-se, Song Joong-ki
Production Companies: Studio Dragon, Culture Depot, Showrunners
Distributors: tvN, Netflix 
Genre: Romantic / Comedy
Running Episodes: 16 episodes + 2 special episodes (76 minutes per episode)
Release Date: 9 March 2024 – 28 April 2024
Trailer :


K-drama popular pada suku pertama 2024 yang diterbitkan oleh Studio Dragon mengangkat tema perkahwinan goyah kerana trauma. Hong Hae-in (Kim Ji-won) sibukkan diri dengan kerjaya sebagai CEO kepada syarikat Queens. Suaminya pula, Baek Hyun-woo (Kim Soo-hyun) adalah peguam utama di Queens. Walaupun tinggal sebumbung dan bekerja di tempat yang sama tapi kehidupan seharian mereka dingin tanpa berkomunikasi. 

Selepas 3 tahun berkahwin dengan wanita idamannya, Baek Hyun-woo ambil keputusan untuk bercerai. Tapi Hyun-woo dapat tahu Hae-in akan mati dalam masa 3 bulan kerana tumor yang merebak dalam sel otak. Penyakit yang jarang terjadi dan belum ada kes yang berjaya pulih. 


Kawan baik Hyun-woo cadangkan supaya dia ambil hati Hae-in sebab wasiat yang ditulis oleh isterinya semasa perkahwinan mereka tak mewariskan apa-apa harta langsung kepada Hyun-woo. Asalnya nak berpura-pura jatuh cinta tapi alih-alih dia jatuh cinta kembali dengan isteri sendiri. Dalam masa yang sama, Yoon Eun-sung (Park Sung-hoon) datang kembali dalam hidup Hae-in untuk ambil semua saham Queens Group dan juga ingin menjadi suami kepada Hae-in. 

Penceritaan naskhah terbaru hasil penulisan Park Ji-eun yang pernah popular dengan drama Crash Landing on You (2020) menggunakan kaedah latar masa yang bersilih ganti. Di awal drama ada beberapa babak flashback yang diceritakan oleh Hyun-woo dan Hae-in ketika dalam interview. Semakin cerita bergerak, semakin banyak flashbacks dipaparkan untuk penonton kenal kedua-dua watak dan bagaimana takdir mainkan peranan dalam kisah cinta mereka berdua. 


Selain lakonan cemerlang dari barisan pelakon, chemistry antara Kim So-hyun dengan Kim Ji-won juga penyumbang utama kepada rating drama Queen of Tears. Tak pasti kenapa naskhah Queen of Tears diklasifikasikan sebagai rom-com padahal tak banyak pun momen kelakar macam di episod-episod awal. Queen of Tears lebih berat kepada romantik drama bila ada konflik suami isteri dan juga keluarga Hong. 

Masa tengok drama ni pelik juga kenapa tajuk dia Queen of Tears sebab watak Baek Hyun-woo yang banyak menangis tapi kalau ikutkan betul lah tajuk tu sebab Hae-in ada karakter dominan dan dia yang protect Hyun-woo sepanjang mereka berkahwin. Tapi watak Hae-in tak lah kuat sangat untuk genre romantic comedy kalau nak dibandingkan dengan Ko Moon-young dalam drama It’s Okay Not To Be Okay (2020) walaupun dua-dua watak bersifat dominan. Kerenah dia yang buat kita seronok nak tengok. 


Selain main lead, second couple dan third couple pun mencuri tumpuan juga. Hong Soo-cheol (Kwak Dong-yeon) dan Cheon Da-hye (Lee Joo-bin) tak diberikan banyak screentime tapi kisah cinta mereka berdua menonjol sampai tinggalkan impak pada penceritaan. Sama juga dengan main couple, second couple pun berat kepada genre romantik drama. Berbeza dengan third couple – Hong Beom-ja (Kim Jung-nan) dengan Yeong-song (Kim Young-min) yang betul-betul terikat dengan genre romantic comedy walaupun plot mereka agak cliché. 

Sembang pasal jalan cerita Queen of Tears, idea untuk tema perkahwinan goyah yang berpunca dari perbezaan latar belakang keluarga, personaliti, dan taraf hidup adalah sesuatu yang segar. Sesuai dengan identiti Studio Dragon yang mengangkat jalan cerita unik dengan barisan pelakon yang bagus. Malangnya, kelemahan Studio Dragon juga adalah penulisan yang lemah di pertengahan drama hingga ke hujungnya. 


Sama juga dengan drama Queen of Tears di mana Queens Group tak mempunyai keluarga yang bijak dan dengan mudah ditipu oleh antagonis. Kalau watak yang mudah ditipu tu generasi ketiga boleh faham lah sebab dah biasa hidup mewah tapi founder yang buat silap sebab dah selesa sangat. Elemen komedi pun dihadirkan dalam watak Hong Beom-jun (Jung Jin-young) dan anaknya, Hong Soo-cheol tapi sayanglah sebab kedua-dua watak ni dibikin otak cetek untuk tampak menghiburkan. Rasa nak cepuk kepala masing-masing sebab menyampah. 

Watak antagonis tak lah kuat mana pun tapi sebab ada weaklings dalam Queens Group, dengan mudahnya protagonis kalah. Sebab tu Hyun-woo asyik nangis sebab penat duduk dalam family chaebol yang tak mampu berfikir. 



Babak Hae-in buat pembedahan tu merepek juga lah sebab macam mana dia masuk bilik pembedahan, macam tu juga lah dia keluar. Kata buat pembedahan kepala tapi kepala elok tak berbalut. Jangankan masa pembedahan, sepanjang ada tumor tu pun symptom dia tak teruk langsung. Rambut elok je cantik terletak. Badan tak lesu langsung padahal lagi 3 bulan nak meninggal. Mungkin juga sebab chef dia bagus sangat jaga pemakanan nak bandingkan kita yang marhaen ni. 


Sinematografi drama Queen of Tears menggunakan khidmat Kang Yoon-soon, Wang Ho-sang, Park Se-hee dan Kim Ji-hoon untuk mewujudkan dunia percintaan Baek Hyun-woo dan Hong Hae-in. Babak romantik mereka berdua menggunakan panorama indah pada musim bunga di Korea dan juga German. Music album Queen of Tears tak strong sangat tapi cukup untuk menjadi peneman kepada atmosfera romantik dan mengukuhkan elemen drama naskhah ni. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.4 = 6.5/10

Fashion Files | My Favorite Looks of Met Gala 2024

Wednesday 8 May 2024

Antara acara yang dinanti-nantikan untuk bulan Mei 2024 ialah red carpet Met Gala dengan tema Garden of Time diambil dari kisah J.G. Ballard yang diterbitkan pada 1962 di mana Count Axel cuba mengelak dari menjadi mangsa kepada sekumpulan protesters berhampiran kawasan istana. Setiap hari dia akan petik setangkai bunga mawar ajaib untuk memperlahankan waktu. 

Tak pasti lah cerita penuh kisah dongeng orang kebanyakan ni macam mana tapi tema Met Gala memang diambil dari kisah popular J.G. Ballard ni jadi gabungan masa dan bunga mawar adalah elemen yang wajib ada dalam pakaian tetamu yang hadir. Tema pakaian Garden of Time yang menggunakan ekshibit Sleeping Beauties: Reawakening Fashion bertujuan untuk mempersembahkan juga beberapa elemen dalam industri fesyen yang tak lapuk dek zaman.

Setiap tahun selebriti yang datang perlu beli tiket sebanyak 75,000 dollar dan hasil jualan tiket tersebut akan disalurkan kepada badan-badan kebajikan. Ada juga selebriti yang dijemput oleh pereka fesyen dan butik ternama untuk peragakan kreativiti mereka. 

Jadi dalam entry ni I nak share my favorite Met Gala 2024 looks yang diperagakan di New York City’s Metropolitan Museum of Art semalam.

1. Kendall Jenner


Setiap tahun kemunculan Kendall Jenner adalah kemunculan yang dinantikan dalam list I sebab supermodel cantik ni selalu come up dengan dreamy outfit. Tahun ni juga Kendall tampil memukau dalam persalinan serba hitam rekaan Alexander McQueen untuk Givenchy couture collection tahun 1999. Kendall bagitahu dalam interview yang persalinan ni tak pernah dipakai oleh mana-mana manusia lagi. Bukan saja bersejarah untuk Kendall tapi bersejarah untuk Alexander McQueen sebab jumpa muse yang sesuai. Kena lah dengan tema Reawakening Fashion tu. 

Dress hitam Givenchy menggunakan fabrik ringan untuk efek jatuh terletak elok pada badan si pemakai. Fabrik seakan organza sebagai asas kepada tenunan halus manik hitam dengan corak berulang. Di bahagian kolar ada corak abstrak yang dihiasi dengan manik berwarna coklat gelap dan juraian manik berkilau di bahagian lengan. Tumpuan diberikan pada bahagian pinggang dengan border pemisah untuk bahagian korset baju dan skirt labuh. 

Kendall mengenakan barang perhiasan dari Lorraine Schwartz. Hairstyle seakan princess yang popular di zaman 90-an. Natural makeup for Kendall, a proof of timeless element in Garden of Time theme. 

2. Alia Bhatt


Kali kedua Alia Bhatt hadir ke Met Gala selepas debut pada tahun lepas dalam persalinan rekaan Prabal Gurung. Tampil tradisional dalam persalinan sari berwarna aqua teal hasil rekaan Sabyasachi. Sari yang sarat dengan tenunan benang bercorak bunga pastel mempunyai leretan kain sepanjang 23 meter dipenuhi dengan manik dan batu permata di bahagian tepi kain. 


Sari yang dibikin selama 1905 jam dengan hasil kerja seramai 163 orang tukan jahit mempamerkan kemewahan kreativiti industri fabrik India. Elemen timeless terletak pada jenis pakaian, natural makeup dan juga barang perhiasan yang digunakan di bahagian kepala. 

“It was a call to the Garden of Time – an ode to art and eternity. Timelessness is endless, and we acknowledge that things crafted with time and care, can last forever. In our journey for an Indian interpretation of this universal theme, the outfit took on a life of its own. Nothing embodies tradition and innovation like the saree; in the skilled hands of Sabyasachi Mukherjee, this vision found its fullest expression.” - Alia Bhatt

Floral saree ni bukan recreation baru Sabyasachi pun tapi dah pernah dipakai oleh Deepika Padukone pada tahun 2016, Katrina Kaif pada tahun 2022 untuk majlis perkahwinan dia dan sekarang direka sekali lagi untuk Alia. Another point as proof of timeless creation and reawakening fashion. 

3. Elle Fanning in Balmain and Cartier


Kalau ikutkan I tak suka dengan glassy or transparent look but this one is exceptional. Custom dress dari Balmain ni guna elemen air untuk tema Garden of Time dan walaupun transparent tapi overall look nampak sopan dan terjemahkan tema sebaiknya. Its pure, flowy and radiant. Baik dari bahagian depan atau belakang. Dekat bahagian bahu ada hiasan burung kristal sebagai pelengkap tema. 

Bukan dress saja yang jadi tumpuan tapi makeup Elle Fanning pun cantik sangat. Makeup artist dia guna L’Oréal Lumi Glotion sebagai highlighter di beberapa kawasan seperti muka, bahu dan dada. I guess kalau dia pakai tiara atau headpiece yang sarat dengan hiasan supaya looks dia lagi bertambah cantik. Heels yang lebih menonjol instead of plain strap heels. 

4. Anok Yai in  Swarovski


Another simple looks yet captivating. Supermodel Anok Yai tampil dengan persalinan berona biru ombre yang direka khas oleh Swarovski. Dari atas hingga bahagian kasut dipenuhi dengan taburan manik dan batu permata. Anok Yai mengenakan perhiasan Swarovski yang berkilau sebagai pelengkap gaya di red carpet Met Gala 2024. Anok juga mengenakan makeup yang sarat dengan highlighter supaya sama naik dengan outfit dia. Rambut berwarna coklat dirapikan dengan curl besar. 

5. Mona Patel in Iris Van Herpen Haute Couture


Usahawan muda kelulusan Harvard tampil di karpet merah Met Gala 2024 dan mencuri tumpuan dengan rekaan Iris Van Herpen Haute Couture yang berkonsepkan rama-rama berona emas. Bahagian depan menggunakan korset rama-rama bertulang emas kemudian bahagian belakang menambahkan drama pada custome made dress ni di mana ropol berlapis diselang-selikan dengan plain layer dan matte layer. 

Dress rama-rama ni dipadankan dengan lengan rama-rama bergerak rekaan Casey Curran yang disambung kepada sumber tenaga di bahagian belakang dress. Mona mengenakan hair bun dan natural makeup sebagai pelengkap gaya untuk tema Garden of Time. 


I prefer kalau hairstyle dia ada headpiece rama-rama atau floral dan pilih princess braid instead of hair bun. Not a fan of hair bun sebab buatkan dia nampak matured. Since ekshibit dia Sleeping Beauty : Reawakening Fashion, kenapa tidak dia pilih makeup dan hairstyle yang lebih feminin dan muda. 

Movie Review | Exhuma (2024)

Tuesday 7 May 2024


Director: Jang Jae-hyun
Writer: Jang Jae-hyun
Cast: Choi Min-sik, Kim Go-eun, Yoo Hae-jin, Lee Do-hyun
Production Companies: Showbox, Pinetown Productions, MCMC
Distributor: Showbox
Genre: Horror / Mystery
Running Time: 134 minutes
Release Date: 16 February 2024 (Berlinale), 22 February 2024 (South Korea) 
Trailer:


Hwa-rim (Kim Go-eun) adalah dukun terkenal di kota Seoul dan dibantu oleh protegenya, Bong-gil (Lee Do-hyun). Kisah bermula apabila mereka berdua mendapat panggilan untuk membantu keluarga kaya kacukan Korea-Amerika. Anak mereka yang baru saja lahir sering menangis dan mempunyai penyakit misteri. 

Setelah bertemu dengan bayi tersebut di Los Angeles, Hwa-rim dan Bong-gil segera berbincang dengan Kim Sang-deok (Choi Min-sik), pakar Feng shui dan juga Yeong-geun (Yoo Hae-jin), pakar pengebumian di Seoul. Kes terbaru ni melibatkan sumpahan keturunan yang dipanggil Exhuma, di mana roh moyang yang berdendam dengan seluruh ahli keluarga. Mereka semua pergi melawat kubur moyang Park Ji-yong (Kim Jae-cheol) yang terletak di gunung di sempadan Korea Utara.

Kim Sang-deok enggan mengambil kes tersebut kerana sumpahan yang dialami keluarga Park Ji-yong boleh mengancam nyawa mereka berempat malah nyawa ahli keluarga masing-masing juga. Ada sebab kenapa mayat moyang keluarga tersebut ditanam di atas bukit tanpa nisan. Hwa-rim pula mencadangkan supaya mereka melakukan ritual semasa menggali kubur tersebut. Mustahil untuk dia lepaskan kes tersebut kerana bayaran dari keluarga Park Ji-yong sangat tinggi tawarannya. 

Tak ada masalah langsung sepanjang ritual tersebut berjalan, urusan mereka juga berjalan lancar seperti yang dirancang. Namun kerana kecuaian seorang pekerja dan ketamakan orang lain, mereka semua ditimpa nasib malang. Kim Sang-deok mencari tahu sejarah kubur moyang Park Ji-yong dan kenapa dia ditanam di kawasan terpencil tersebut. 

Naskhah seram misteri yang mendapat tayangan perdana di Berlin International Film Festival ke-74 ni menggunakan gabungan hantu negara Korea dan juga negara Jepun kemudiannya diadun dalam elemen sejarah yang berlatarkan zaman kolonial. Pada zaman tersebut, sekitar 1960-an setelah tentera Jepun kalah dalam Perang Dunia Kedua, rakyat Korea yang bersepakat dengan Jepun digelar sebagai pembelot negara. Sama juga dengan moyang Park Ji-yong yang menjual tanah negara kepada Jepun lalu diasingkan kuburnya di atas gunung tanpa nisan. 

Menarik lah idea dan input yang dimasukkan dalam jalan cerita bila dosa silam boleh bagi kesan kepada keturunan sendiri sampai bertahun lamanya. Rasa seram yang dialami oleh keluarga Park Jin-young menguatkan lagi mood penceritaan. Sesuatu yang susah untuk diterima akal fikiran dan buntu mencari jalan keluar. Tona suara yang digunakan untuk watak roh moyang antara bonus point sebab low tone yang dia guna buatkan rasa seram mencanak setiap kali dia berjumpa dengan ahli-ahli keluarga. 

Dekat first half kita dah tertarik dengan cara kerja dukun yang menjaga kesejahteraan manusia dengan alam mistik, sama juga dengan pakar feng shui dan pakar pengebumian. Seronok tengok ritual dekat kubur tu sebab ketegangan yang dimasukkan menggunakan ekspresi, lenggok badan para pelakon dan juga suasana alam sekitar. Ketegangan yang wujud dari pergerakan awan, hujan dan bunyi deruan angin di kawasan kubur menghidupkan lagi momen dalam babak tu. 

Ada beberapa ritual lain yang dimasukkan dalam Exhuma tapi tak diceritakan dengan lanjut. Menariknya, execution tetap cemerlang tanpa perlu menggunakan kewujudan hantu yang menakutkan. Dari setiap ritual yang dilakukan, kita boleh nampak semua watak terlibat dengan sesuatu yang berbahaya. Lakonan Lee Do-hyun menyerlah dalam babak dirasuk oleh roh lain ataupun masa dia diganggu oleh hantu masa tidur. 

Masuk second half Exhuma, kita didedahkan pula dengan roh jahat panglima tentera Jepun yang dikatakan lebih kuat dan jahat dari roh Korea. Kalau sembang cerita seram dekat asrama pun, semua seram sejuk bila dengar cerita askar Jepun yang berkawad di padang ataupun hilang kepala. Bezanya dalam Exhuma, roh panglima Jepun ni mencari hati manusia. 

For me, Exhuma adalah filem seram Korea yang bagus untuk tahun 2024. Mungkin ada yang tak suka sebab pace perlahan dan keluar dari filem tipikal seram yang sarat dengan jumpscares tapi olahan, lakonan, idea, jalan cerita, teknikal semuanya mantap. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Movie Review | Shaitaan (2024)

Sunday 5 May 2024


Director: Vikas Bahl
Writers: Aamil Keeyan Khan, Krishnadev Yagnik
Cast: Ajay Devgn, R. Madhavan, Jyothika, Janki Bodiwala, Anngad Raaj
Production Companies: Jio Studios, Devgn Films, Panorama Studios
Distributors: Pen Marudhar Entertainment, Netflix
Genre: Horror / Thriller
Running Time: 132 minutes
Release Date: 08 March 2024 
Trailer :


Kabir Rishi (Ajay Devgn) merupakan seorang akauntan yang tinggal di Dehradun, Uttarakhand bersama isterinya, Jyoti (Jyothika) juga dua orang anaknya – Janhvi (Janki Bodiwala) dan Dhruv (Anngad Raaj). Ketika dalam perjalanan ke farmhouse untuk bercuti pada hujung minggu di kawasan luar bandar, mereka sekeluarga bertemu dengan lelaki asing di kedai makan. 

Awalnya Kabir cuba membalas budi baik yang ditawarkan kerana belanja mereka sekeluarga minum teh di situ. Tak sangka pula lelaki tersebut ada niat lain dan pukau Janhvi melalui laddoo yang dibawa bersama. Setiap kata-kata Vanraj (R. Madhavan) menjadi perintah yang perlu dilaksanakan oleh Janhvi. 


Dhruv menjadi mangsa setiap kali Kabir dan Jyoti enggan beri kerjasama. Kehendak Vanraj mudah, dia cuma perlukan kebenaran dari Kabir dan Jyoti untuk lepaskan Janhvi supaya ikut dia pulang bersama. 

Filem Shaitaan merupakan remake kepada filem Gujrat berjudul Vash (2023) arahan Krishnadev Yagnik. Pelakon Janki Bodiwala dibawa masuk untuk memegang watak yang sama, anak perempuan yang dipukau menggunakan ilmu hitam. Walaupun menggunakan penulis yang sama tapi ada perbezaan pada dua naskhah. Untuk filem Bollywood, Ajay Devgn dan R. Madhavan yang diketengahkan sebagai promo material tapi untuk Gujrat, Janki digunakan sebagai pull factor. Impak poster filem Vash lebih menggerunkan dan unik sementara Shaitaan masih stuck dalam poster tipikal Bollywood. 


Sembang pasal jalan cerita, tak pasti kalau sepenuhnya sama dengan naskhah Vash tapi skrip Shaitaan agak longgar. First half kita memang rasa ngeri dengan kemunculan Vanraj yang inginkan Janhvi menjadi tawanan atau hamba. Tapi bila masuk second half dah mula tertanya-tanya apa yang dia nak sebenarnya sebab dia bukan mengejar harta. Kalau dia boleh pukau semua orang dengan mudah, kenapa dia perlukan perempuan sebagai hamba? 

‘You thought you could buy me out, right? That’s the problem with you humans. When you don’t have money, you beg God for money. And when you finally have money, you think money is God. Wealth, lust, greed are petty desires of petty human beings.’ – Vanraj


Penulis tak jelaskan pula kenapa Vanraj pilih malam Umbra sebagai malam dia korbankan 100 orang gadis yang diculik. Ada apa dengan Umbra? Ritual apa yang dia buat di ‘rumah’ dia pun tak diceritakan. Lagi banyak kita tengok, lagi banyak soalan yang keluar dan lebih menghairankan tak ada watak yang mempersoalkan pun tujuan Vanraj. 

Benda-benda ilmu hitam ni mesti lah ada rujukan dia, kalau bukan Vanraj, mungkin akan muncul orang lain mahukan benda yang sama. Kenapa Kabir tak rasa macam nak hapuskan punca tapi jadi yang sebaliknya pula di hujung cerita? Tak boleh nak cerita sebab nanti jadi spoiler. 


Jalan cerita Shaitaan agak perlahan dengan beberapa plot yang lemah macam Dhruv yang lari bersembunyi tapi tak tolong parents dia. Watak Kabir dengan Jyoti pun macam tak banyak melawan sebab terlampau terkejut mungkin dengan tindakan Janhvi. Jadi tak balance lah dekat situ sebab watak antagonis terlampau kuat untuk protagonis lawan. 

Tak hairan lah kalau filem Vash dapat kutipan tinggi sebab lakonan Janki Bodiwala cemerlang dan meninggalkan impak walaupun ada 3 orang pelakon senior dalam filem Shaitaan. Seram tengok babak dia main buaian dengan Dhruv, bila dia menangis meraung bila Vanraj suruh ataupun bila dia mencangkung atas tong gas di dapur. Macam mana Kabir seram tengok anak perempuan dia gelak macam orang histeria, macam tu lah juga I meremang bulu roma tengok beberapa babak dalam Shaitaan.


Sinematografi dari Sudhakar Reddy Yakkanti mengukuhkan lagi suasana seram untuk naskhah Shaitaan tanpa penggunaan CGI. Filem Shaitaan tak ada kehadiran hantu pun sebab elemen seram yang dimasukkan adalah melalui watak Vanraj yang tak mempunyai belas kasihan untuk capai hasrat dia dapatkan kebenaran untuk bawa pulang Janhvi. Music album Shaitaan mendapat sentuhan Amit Trivedi and Shaitaan title track is my favorite!


 
Mesej sosial yang dibawakan dari filem Shaitaan atau Vasha  terlihat kuat dengan mengangkat pesanan orang tua-tua menerusi babak Janhvi yang tanpa fikir panjang makan laddoo kepunyaan Vanraj. Orang tua selalu pesan jangan makan sembarangan tapi makin lama nasihat ni makin dilupakan. Moden macam mana pun dunia sekarang, ilmu hitam tak pernah hilang. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.2/10

Movie Review | Panggonan Wingit (2023)


Pengarah: Guntur Soeharjanto
Penulis Skrip: Riheam Junianti
Pelakon: Luna Maya, Christian Sugiono, Bianca Hello
Syarikat Produksi: Hitmaker Studios, Legacy Pictures
Pengedar: GSC Movies, Netflix
Genre: Seram / Drama
Durasi Tayangan: 110 minit
Tarikh Tayangan: 30 November 2023
Trailer:


Panggonan Wingit atau Tempat Angker mengisahkan tentang sepasang adik-beradik iaitu Raina (Luna Maya) dan Fey (Bianca Hello) berpindah ke Semarang setelah kematian ayah mereka. Di sana, Suktini (Oce Permatasari) dan Garinto (Budi Ros), nenek dan datuk mereka mengendalikan hotel warisan bernama Hotel Ambar Mangun. 

Suktini dan Garinto menerima kedatangan cucu-cucu mereka dengan hati terbuka kerana Raina mempunyai kelulusan ijazah dalam Pengurusan Hotel. Tinggi harapan dia supaya Raina mengambil alih perniagaan tersebut dari dibiarkan terabai setelah Baskara (Rafael Adwel) meninggal. Pesan mereka cuma satu, jangan sekali-kali naik ke tingkat tiga kerana projek pengubahsuaian sedang dilakukan jadi agak berbahaya. 

Kebetulan pekerja mereka baru sahaja meninggal selepas naik ke tingkat tiga. Kerana kematian tersebut juga, Ardo (Christian Sugiono), seorang wartawan muda dihantar ke sana. Ardo merupakan bekas kekasih Raina dan kedatangan jejaka tersebut membuka kembali kisah lama. Perpisahan mereka juga belum diterima sepenuhnya oleh Ardo kerana ditinggalkan tanpa alsan wajar dari Raina. 

Suatu malam, Raina yang sedang mengelamun terdengar tangisan seorang perempuan yang sayu datang dari tingkat tiga Hotel Ambar Manggun. Raina juga terlihat cahaya lampu dari salah satu bilik di tingkat tersebut. Sesampainya di sana, dalam sebuah kamar yang tidak mempunyai nombor, Raina bertemu dengan perempuan berambut panjang berwarna putih. Hanya sepatah perkataan diucapkan – “Telung dino, tengah wengi” yang bermaksud tiga hari, tengah malam.

Suktini dan Garinto resah memikirkan nasib cucu mereka lantas mencari sebarang klu atau bantuan mengenai wanita misteri tersebut. Dari pencarian tersebut mereka kenal siapa roh yang mengganggu dan juga rahsia hitam Baskara di masa lalu. 

Filem Panggonan Wingit diambil dari cerita penduduk kawasan setempat yang berlaku pada tahun 1970-an di Semarang. Hotel yang diceritakan bermula dengan huruf S. Tak pasti kalau bangunan hotel tersebut masih lagi wujud pada masa sekarang. Tak jauh beza latar masa yang diceritakan dalam filem arahan Guntur Soeharjanto di mana mereka hidup pada awal tahun 1980-an di Semarang. 

Penceritaan filem Panggonan Wingit agak perlahan dan terbatas kerana tak banyak yang diceritakan oleh penulis mengenai watak-watak yang terlibat. Jalan cerita pun questionable juga sebab kita tak tahu macam mana Suktini dan Garinto sedar ada sesuatu yang pelik di tingkat tiga. Macam mana mereka boleh bertahan tanpa terkena sumpahan tiga hari tersebut. Cara mereka larang pekerja dan cucu dari naik ke atas pun tak beria. Kalau melibatkan nyawa mestilah kita bersungguh melarang kan? Bukan setakat kunci, letak shutter terus supaya tak ada yang terkorban. 

Kalau tengok naskhah-naskhah seram dari Rocky Soraya memang dah set layan secara santai tapi geram pula tengok Panggonan Wingit sebab hantu dia berdendam benar. Memang lah orang sekeliling buli tapi siapa yang beria siat kulit sendiri? Lepastu nak bunuh orang tak bersalah ikut suka dia. 

Sinematografi Panggonan Wingit dibikin sesuai mengikut suasana seram di kawasan hotel tersebut. Ada beberapa babak buatkan kita rasa berdebar dan seram sejuk terutamanya dalam babak Raina dan Fey masuk ke dalam bilik di tingkat tiga untuk mencari tahu identiti roh tersebut. VFX yang digunakan juga mengukuhkan lagi screenplay filem Panggonan Wingit. 

Lakonan kesemua pelakon utama tak ada masalah pun sepanjang 110 minit tayangan cuma watak yang dimasukkan tampak lemah akibat penulisan yang terhad. Watak Ardo sebagai wartawan pun cuma state the obvious bukannya bijak sikit padahal bidang kerjaya dia patutnya ada sifat ingin tahu yang tinggi. Semuanya berharap watak Raina yang tolong itu ini. First half not bad lah, masuk second half dah mula lemau. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.2 = 5.7/10

Movie Review | Ransomed (2023)


Director: Kim Seong-hoon
Writers:  Kim Jeong-yeon, Yeo Mi-jeong
Cast: Ha Jung-woo, Ju Ji-hoon, Lim Hyung-guk, Kim Eung-Soo, Yoo Seung-Mok
Production Companies: Wind Up Film, Ynot Film 
Distributor: Showbox
Genre: Action / Drama
Running Time: 132 minutes
Release Date: 02 August 2023 
Trailer :


Berlatarkan tahun 1987, filem Ransomed mengisahkan tentang diplomat Lee Min-jun (Ha Jung-woo) bekerjasama dengan pemandu teksi bernama Kim Pan-su (Ju Ji-hoon) di Lubnan untuk menyelamatkan pegawai kedutaan yang sudah setahun 8 bulan hilang diculik ketika bertugas di sana. 

Kementerian Korea Selatan klasifikasikan operasi menyelamat tersebut sebagai operasi rahsia kerana info yang mereka dapat tersangatlah rendah peluangnya. Belum pasti juga jika Morse code yang dihantar melalui panggilan telefon tersebut adalah dari Oh Jae-seok (Lim Hyung-guk). Mereka juga pernah ditipu sebelumnya sehingga sejumlah wang tebusan yang besar amaunnya hilang dikebas dalam operasi tersebut.



‘Honestly, after the announcement of the direct election system, the president has been nervous about losing the presidential election. If we can somehow bring Secretary Oh back, the administration will use it to be in the media’s good graces. This would secure our position as well.’ – Lee Sang-Ok (Yoo Seung-Mok)

Semasa Kementerian Luar Negeri masih teragak-agak untuk melakukan operasi tersebut, Lee Min-jun menawarkan diri untuk pergi ke Lubnan. Tindakan dia agak berani di mata Menteri dan pegawai atasan tapi dia juga mempunyai rencana sendiri kerana menyimpan niat untuk bertugas di US. 


Untuk operasi rahsia tersebut Lee Min-jun perlu membawa 2.5 juta dollar dalam bentuk wang tunai ke lapangan terbang Beirut. 2.5 juta dollar lagi akan dipindahkan oleh Kementerian sebaik saja dia berjaya bertemu dengan Oh Jae-suk di Lubnan. Pertemuan dia dengan Kim Pan-su agak berbahaya kerana walaupun lelaki tersebut tahu selok-belok Lubnan dan fasih berbahasa Arab tapi dia juga terkenal dengan helah licik dan tamak. Berjayakah operasi Lee Min-jun untuk bawa pulang Oh Jae-Suk, kena tengok sendiri lah operasi tersebut dalam filem berdurasi 132 minit ni. 

Sebelum ni industri perfileman Korea pernah terbitkan Escape From Mogadishu (2021) yang berlatarkan perang saudara di Somalia, tahun 2023 pula menampilkan operasi rahsia yang berlatarkan perang saudara di Lubnan. Kedua-duanya menggambarkan ketegangan suasana di kawasan tersebut dengan cemerlang. 


Dalam beberapa babak aksi pertarungan antara pekerja Kementerian dengan pengganas yang dipaparkan oleh pengarah Kim Seong-hoon menunjukkan bahawa situasi tersebut antara hidup dan mati. Tak hairan lah ramai pegawai yang tak sanggup nak pergi untuk operasi tu. Siang menyorok dari tembakan rambang, malam pula meniarap atau tidur atas lantai untuk elakkan kaca tingkap kena badan. Sudah lah konflik di negara tu dah memang tegang, berjumpa pula dengan watak Kim Pan-su yang cuba cari jalan untuk curi duit tebusan. Tak senang duduk jadinya.

Tak banyak sangat fakta atau info yang didedahkan dalam filem Ransomed mengenai perang saudara Lubnan ataupun Pilihanraya Korea 1987 juga Sukan Olimpik 1988 pada masa tu tapi dapat lah tengok sedikit sebanyak tugas pegawai Kementerian Luar Negeri (MoFA) dan risiko bekerja dalam bidang tersebut. 


Berbeza dengan Battleship Island (2017) dan Escape From Mogadishu (2021), olahan filem Ransomed dibikin dalam template aksi komedi terutamanya dari watak Lee Min-jun yang hanya pegawai biasa tapi turun ke padang tanpa sebarang kemahiran atau seni pertahankan diri. 

Lakonan Ha Jung-woo betul-betul menghidupkan watak Lee Min-jun menerusi gaya badan dan ekspresi muka. Dinamik lakonan dengan Ju Ji-hoon buatkan beberapa babak komedi lebih menghiburkan walaupun dalam situasi cemas. Filem Ransomed lebih kurang sama vibe dia dengan filem A Hard Day (2014) sebab dapat sentuhan dari pengarah yang sama. 


Walaupun berlatarkan kawasan perang namun beberapa kawasan yang dipaparkan dalam Ransomed terlihat cantik panoramanya macam dalam babak Kim Pan-su pujuk Lee Min-joon guna khidmat dia sebagai pemandu teksi. Safe house kepunyaan Karim (Fehd Benchemsi) dan beberapa kawasan lain. Waktu penggambaran Ransomed dilakukan ketika pandemik jadi team production pilih Morocco untuk kawasan perang dan hanya beberapa kawasan lain di Lubnan. 


Filem Ransomed mendapat pencalonan dalam beberapa kategori teknikal di Grand Bell Awards dan Bui Film Awards. Mendapat tayangan secara perdana juga di Busan International Film Festival ke-28 so it’s a must watch movie for those yang suka filem genre action thriller. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.7, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.5/10

Astro dan TikTok berkolaborasi dalam penganjuran edisi terbaharu ‘TikTok LIVE Gimme The Mic’ di Malaysia | Uji bakat pencarian pencipta kandungan muzik & bakat baharu bermula 7 Mei di TikTok LIVE

Astro berkolaborasi bersama TikTok dalam mencari bakat nyanyian baharu atau pencipta kandungan muzikal untuk menyertai uji bakat edisi terbaharu ‘TikTok LIVE Gimme The Mic Malaysia’, program pertandingan nyanyian di platform media sosial TikTok. Uji bakat buat edisi terbaharu ini akan dihoskan sepenuhnya di TikTok LIVE, perkhidmatan penstriman secara langsung dengan menggunakan tanda pagar #GimmeTheMicMY menerusi platform TikTok bermula 7 Mei sehingga 24 Mei 2024 dan dibuka kepada seluruh warga Malaysia.

Buat edisi baharu ini, pencipta kandungan atau penyanyi yang terpilih daripada uji bakat TikTok LIVE ini akan bertanding dalam program utamanya yang akan disiarkan di Astro Ria (Saluran 104) buat pertama kalinya pada bulan Julai 2024 kelak selama lapan minggu.

Menurut Ketua Saluran Astro Ria, Norzeha Mohd Salleh, “Kami sangat berbesar hati untuk membawa program ini ke Malaysia menerusi Astro. Dengan lebih 1 bilion pengguna bulanan aktif, TikTok merupakan salah satu platform media sosial terbesar di dunia, dan memiliki pengguna di kalangan warga muda yang besar dan kuat. Ia sejajar dengan misi kami untuk membawa remaja sebagai sasaran penonton utama ke saluran Astro Ria menerusi edisi terbaharu ini.

Media sosial juga merupakan platform yang sangat aktif dan efektif dalam pencarian bakat muda khususnya dalam bidang nyanyian. Justeru, kami yakin ramai akan teruja untuk menyertai uji bakat ‘TikTok LIVE Gimme The Mic Malaysia’ dan mempelawa semua pencipta-pencipta kandungan untuk mengambil bahagian serta memanfaatkan peluang yang ada menerusi kolaborasi ini di Malaysia”.

“TikTok LIVE merupakan satu platform yang memberi peluang kepada pengguna untuk mencipta ekpresi yang kreatif dan tulen. Menerusi program ‘TikTok LIVE Gimme The Mic Malaysia’, kami teruja untuk mencari pencipta kandungan yang paling kreatif dan berbakat di platform kami. Kami berbesar hati untuk bekerjasama dengan Astro untuk mempersembahkan bakat-bakat muzik terbaik di Malaysia, menjadikan ia satu inspirasi kepada komuniti kami serta mencipta pengalaman hiburan yang unik untuk pengguna kami. Kami berharap kolaborasi ini dapat membuka peluang kepada bakat-bakat muzik yang sedang menaik di seluruh negara untuk lebih berkembang di pelbagai platform. Kami juga komited untuk mencipta cara yang lebih seronok dan menghiburkan dalam meningkatkan komuniti pencipta-pencipta kandungan yang berbakat serta sedang berkembang. Kami turut menyokong apabila mereka berkongsi minat dan kreativiti mereka dengan seluruh dunia”, kata Pengurus Serantau TikTok LIVE, Melissa Yuen.

Mengekalkan format sama yang dipecahkan kepada beberapa fasa, uji bakat ‘TikTok LIVE Gimme The Mic Malaysia’ akan berlangsung bermula 7 Mei 2024 hingga 24 May 2024 dengan membuka penyertaan kepada seluruh warga Malaysia berumur 18 tahun ke atas. Pengguna TikTok yang berbakat dan berminat boleh menyertai uji bakat ini dengan menghantar video nyanyian mereka berdurasi 10 minit ke aplikasi ini menggunakan tanda pagar #GimmeTheMicMY.

Selepas tarikh uji bakat ditutup pada 24 Mei 2024, peserta yang disenarai pendek oleh pihak Astro dan TikTok akan bertanding dalam segmen Multi-Guest yang akan dikendalikan sepenuhnya menerusi perkhidmatan penstriman TikTok LIVE. Para peserta boleh menunjukkan bakat nyanyian dan bakat muzik mereka dengan kehadiran salah seorang guru vokal terkenal untuk dipilih sebagai peserta yang layak ke peringkat seterusnya. Peserta yang berjaya melepasi saringan ‘Multi-Guest’ akan dipilih untuk menjadi barisan peserta ‘TikTok LIVE Gimme The Mic Malaysia’ yang bakal bersiaran pada Julai ini di Astro Ria (saluran 104).

Pelancaran ‘Gimme The Mic’ pada tahun 2023 lalu bertujuan untuk mencari pengguna media sosial, khususnya TikTok yang berbakat dalam bidang nyanyian dan muzik serta menyokong perjalanan muzik mereka dengan menyediakan ruang untuk mempersembahkan karya nyanyian masing-masing sehingga ke peringkat antarabangsa. Menerusi edisi kali ini, juara serta enam peserta teratas yang dipilih di pentas akhir ‘ TikTok LIVE Gimme The Mic Malaysia’ bakal mewakili negara bertanding di peringkat antarabangsa.

Untuk maklumat lanjut mengenai uji bakat dan program ‘TikTok LIVE Gimme The Mic Malaysia’, sila layari www.gempak.com

FILEM AKSI HEIST YANG DINANTIKAN 2024, TAMPILKAN BARISAN PELAKON HEBAT TANAH AIR | ‘Satu Rompakan Berkeluarga Terbesar’

Filem aksi heist yang dinantikan tahun ini, THE EXPERTS bersedia untuk temui penonton bermula 23 Mei depan di pawagam seluruh negara. The Experts terbitan oleh penerbit filem pecah panggung Astro Shaw bersama ZAK Capital dan TGV Pictures, mempertaruhkan jalan cerita yang diinspirasikan daripada peristiwa sebenar dan dipadatkan dengan elemen komersial, pasti mampu memberi keterujaan kepada penontonnya.

Lebih menarik, filem arahan oleh pengarah blockbuster Polis Evo 2, Andre Chiew bersama Nazim Shah pengarah filem J2: J Retribusi, serta skrip oleh Penulis Polis Evo, Joel Soh ini, memperlihatkan gandingan pertama kali bintang-bintang hebat tanah air iaitu Dato Aaron Aziz, Syafiq Kyle, Mimi Lana, Remy Ishak dan Ray Dapdap sebagai lima beradik yang membuat perancangan terbesar untuk merompak. Selain mereka, pelakon ternama yang turut membintangi The Experts adalah Maya Karin, Douglas Lim, Tony Eusoff, Hasnul Rahmat, Wan Hanafi Su, Jay Iswazir dan Michael Ang.

Menurut Penerbit Eksekutif The Experts merangkap Ketua Astro Shaw, Raja Jastina Raja Arshad berkata, “Alhamdulillah, selepas sambutan kejayaan filem Sheriff, Astro Shaw persembahkan sebuah lagi filem yang diinspirasikan daripada peristiwa sebenar dan tidak pernah lagi ditampilkan dalam naskhah tempatan iaitu The Experts. Filem ini menggabungkan elemen komedi, keluarga, aksi, serta dibintangi para pelakon hebat dan versatil. Kami percaya ramai yang menantikan filem ini dan tambah teruja apabila menyaksikan video ‘teaser’ The Experts pada 24 April lalu. Buktinya ‘teaser’ tersebut menerima lebih 1.5 juta tontonan di platform media sosial Astro Shaw dalam tempoh kurang 24 jam berserta komen positif.”

“Kami sangat gembira berpeluang untuk bekerjasama dengan rakan penerbit yang berpengalaman seperti ZAK Capital dan TGV Pictures untuk menjayakan filem ini. Sementara itu, kerjasama dengan Calpis Soda menerusi "Fizz Operation" menggabungkan kelebihan inovasi dalam memperluas jangkauan kami dan menetapkan era baru dalam pemasaran platform hiburan,” – tambah Raja Jastina.

Sementara itu, Naib Presiden Pemasaran Etika Sdn Bhd, Amy Gan menyatakan, "Di Calpis Soda, kami sangat teruja untuk meneraju pendekatan yang interaktif dan inovatif, serta mengukuhkan komitmen kami dalam membawakan pengalaman bermakna buat pengguna kami. Melalui kerjasama dengan 'The Experts' filem terbitan Astro Shaw, kami dapat menghasilkan sebuah iklan tv eksklusif, 'Operasi Fizz’, yang menampilkan pelakon The Experts, Dato Aaron Aziz dan Ray Dapdap. Watak mereka menghidupkan misi yang tegang untuk mendapatkan semula minuman Calpis Soda. Kemudian keluarga The Experts berkongsi minuman yang mereka dapatkan dengan semua orang dan berakhir dengan ganjaran utama, iaitu semua orang kini boleh menikmati rasa menyegarkan Calpis Soda. Air minuman ini boleh didapati melalui aplikasi My 7-Eleven."

Menggunakan tagline ‘Satu Rompakan Berkeluarga Terbesar’, The Experts menyediakan pelbagai inisiatif pemasaran yang dirangka khusus untuk menambahkan lagi keterujaan penonton dan peminat. 

Iklan Eksklusif : 'Operasi Fizz’

Jalin kerjasama strategik pemasaran bersama jenama air minuman, Calpis Soda. Menerusi kerjasama ini, Astro Shaw dan Calpis Soda mempersembahkan iklan eksklusif bertajuk 'Operasi Fizz’ dibawakan khas oleh Calpis Soda. Iklan komersial ini menampilkan pelakon daripada The Experts sendiri, Dato Aaron Aziz dan Ray Dapdap dengan memaparkan misi aksi ‘heist’ keluarga The Experts mengambil kembali air minuman Calpis. 

‘Unlock The Safe’

Selain video iklan tersebut, peminat boleh mencabar kecekapan mereka dalam bermain ‘Unlock The Safe’ menerusi standee interaktif istimewa di lokasi pawagam TGV terpilih dan menangi cenderahati eksklusif The Experts dan Calpis Soda.

Langkah pertama: anda perlu menjawab soalan di portal Gempak untuk mendapatkan kod QR.

Langkah kedua : imbas kod tersebut di standee interaktif di TGV terpilih untuk memenangi hadiah eksklusif tersebut.

‘Heist The Truck’

Ikuti pelbagai lagi aktiviti menarik seperti, ‘Heist The Truck’, untuk peluang memenangi hadiah Petron baucar tunai dan hadiah barang kemas daripada Amee Phillips, serta banyak lagi hadiah menarik yang bernilai RM30,000. Tarikh bermula 12, 18 dan 25 Mei di lokasi yang akan diumumkan di media sosial Astro Shaw.

Sesi Jelajah Filem The Experts

Bagi yang ingin bertemu dengan pelakon-pelakon The Experts, boleh hadir ke sesi jelajah filem pada

• 24 Mei di Lembah Klang (TGV AU2, TGV Wangsa Walk, GSC MyTown);

• 25 Mei di Lembah Klang (TGV Rawang, MBO Quayside, Teluk Panglima Garang, TGV Bukit Tinggi, Klang);

• 26 Mei di Lembah Klang (GSC Setia City Mall, TGV iCity Central, MBO Space U83);

• 1 Mei di Seremban (GSC Palm Mall, TGV AEON Seremban 2, MmC Mesa Mall, Nilai);

• 1 Jun di Johor (GSC Paradigm Mall, TGV Tebrau, TGV Bukit Indah, TGV Mid Valley Southkey);

• 2 Jun di Melaka (GSC AEON Bandaraya, mmC Mahkota Parade, MBO Element X);

• 7 Jun di Kedah (Paragon Cinema, Alor Setar, GSC, Aman Central, Alor Setar, GSC Amanjaya, Sungai Petani);

• 8 Jun di Penang (GSC Sunway Carnival, TGV Bukit Mertajam, GSC Queensbay Mall);

• 9 Jun di Perak (MMC Kerian Central,MBO Taiping Central, TGV Taiping, TGV Klebang).

Tayangan Awal The Experts

Penonton juga boleh menjadi penonton terawal menyaksikan filem ini melalui ‘sneak preview’ pada 21 Mei 2024 bermula 6.00 petang – satu hari awal sebelum tarikh tayangan rasmi filem. 

Lagu Tema Filem (OST)

Lagu tema rasmi The Experts tampil dengan runut bunyi yang mengangkat muzik jazz, bertajuk ‘Cinta Indah Buat Kanda’, dinyanyikan oleh Yuka Kharisma, hasil ciptaan sepenuhnya oleh Muzza.

The Experts turut menerima sokongan daripada rakan jenama Petron Malaysia, Sheraton Imperial Kuala Lumpur Hotel, Amee Philips dan PopLook.

Kisah The Experts bermula selepas sedekad meninggalkan kegiatan merompak, lima adik beradik kembali berkumpul kerana satu ugutan. Mereka mendapat arahan daripada gangster terkenal untuk melakukan satu rompakan berisiko tinggi. Mereka juga berdepan dengan dendam lama, tragedi keluarga, dan bayangan sejarah kejahatan mereka. Setiap ahli keluarga perlu mengorbankan segalanya untuk melindungi keluarga mereka dalam misi paling sukar mereka.

Diterbitkan oleh Astro Shaw, manakala produksi oleh BlackFlag, The Experts menampilkan bintang- bintang terkemuka Malaysia seperti Dato Aaron Aziz, Remy Ishak, Syafiq Kyle, Mimi Lana, Ray, Maya Karin, Tony Eusoff, Wan Hanafi Su, Jay Iswazir, Hasnul Rahmat dan Michael Ang bakal temui penonton di pawagam seluruh tanah air pada 23 Mei hadapan. Gunakan #TheExpertsMovie

#BePartOfTheExperts #SatuRompakanTerbesar di media sosial anda. Ikuti perkembangan terbaru dan info-info menarik filem The Experts di akaun media sosial Astro Shaw menerusi platform Instagram, X, Facebook, TikTok dan YouTube.

**************************************

Tajuk : The Experts

Genre : Aksi “Heist”

Terbitan : Astro Shaw

Dengan Kerjasama : Zak Capital, TGV Pictures

Penerbit Eksekutif : Raja Jastina Raja Arshad

Penerbit Eksekutif Bersama : Nazir Razak, Shaharul Rezza Hassan

Syarikat Produksi : BlackFlag Sdn Bhd

Penerbit : Joel Soh

Penerbit Penyelaras : Nana Azmi

Pengarah :Andre Chiew & Nazim Shah

Penolong Pengarah : Loy Yok Phin (Bunbun)

Skrip : Joel Soh

Lakon Layar : Joel Soh, Andre Chiew, Abilash Chandra, Mamu Vies, Kyle Goonting

Pengarah Fotografi : Tan Teck Zee

Penyunting : Lee Pai Siang

Pengarah Seni : Nazrul Asraff Mahzan

Kesan Visual : Viper Studios

Muzik Skor : Ricky Leonardi

Penata Bunyi : Hiro Ishizaka

Pereka Busana : Jessie Yeow

Penata Tatarias : Sue Lim

INFO FILEM

Bahasa : Melayu

Durasi : 121 minit

Lokasi Penggambaran : Lembah Klang

Jumlah Hari Penggambaran : 45 hari

Tarikh Tayangan di Pawagam : 23 Mei 2024


BARISAN PELAKON

Aaron Aziz sbg Farid

Syafiq Kyle sbg Keyrol

Mimi Lana sbg  Emma

Remy Ishak sbg Amer

Ray Dap Dap sbg Lan

Hasnul Rahmat sbg Badhar

Wan Hanafi Su sbg Jaafar

Tony Yusof sbg Bashir

Maya Karin sbg Miranda

Douglas Lim sbg Ah Teck

Jay Iswazir sbg Glasses

OFFICIAL SOUNDTRACK

Lagu : Cinta Indah Buat Kanda

Artis : Yuka Kharisma

Durasi : Muzza

Komposer : Muzza


SINOPSIS

Kisah The Experts bermula selepas sedekad meninggalkan kegiatan merompak, lima adik beradik kembali berkumpul kerana satu ugutan. Mereka mendapat arahan daripada gangster terkenal untuk melakukan satu rompakan berisiko tinggi. Mereka juga berdepan dengan dendam lama, tragedi keluarga, dan bayangan sejarah kejahatan mereka. Setiap ahli keluarga perlu mengorbankan segalanya untuk melindungi keluarga mereka dalam misi paling sukar mereka.