Movie Review | Fighter (2024)

Thursday, 25 January 2024


Director: Siddharth Anand
Writer: Hussain Dalal, Abbas Dalal, Ramon Chibb, Siddharth Anand
Cast: Hrithik Roshan, Deepika Padukone, Anil Kapoor, Karan Singh Grover, Akshay Oberoi, Sanjeeda Sheikh, Rishabh Sawhney
Production Companies: Viacom18 Studios, Marflix Pictures
Distributor: Viacom18 Studios, Netflix
Genre: Action / Drama
Running Time: 166 minutes
Release Date: 25 January 2024
Trailer :


Naskhah terbaru Siddharth Anand, pengarah yang terkenal dengan sutradara untuk filem WAR (2019) dan Pathaan (2023) kini kembali dengan filem terbaru yang berlatarkan dunia Indian Aviation Force. 

Squadron Leader Shamsher “Patty” Pathania (Hrithik Roshan), Squadron Leader Minal "Minni" Rathore (Deepika Padukone), Squadron Leader Sartaj "Taj" Gill (Karan Singh Grover), Squadron Leader Basheer "Bash" Khan (Akshay Oberoi) dan ramai lagi juruterbang terhebat negara dikumpulkan dalam unit Air Dragon di bawah kelolaan Ketua Pegawai Rakesh Jai “Rocky” Singh (Anil Kapoor). Unit Air Dragon ditubuhkan untuk misi menjaga sempadan India-Pakistan di Jammu, Kashmir. 

Patty dan Rocky mempunyai perang dingin sejak tragedi yang menimpa EnJay dalam misi menyelamatkan pasukan komando yang terperangkap di dalam hutan. Bagi Rocky, Patty sentiasa ego dengan Kemahiran dan kebolehan mengendalikan jet pesawat. Patty tak mampu bergerak dalam pasukan kerana sentiasa melanggar arahan dan bersifat individualism. Ujian latihan mereka juga gagal kerana kedegilan Patty. 


Sementara unit Air Dragon hadap konflik di base camp, di seberang sempadan tersebut, tentera Pakistan membantu organisasi Jaish, sebuah persatuan militan yang terlibat dalam serangan Mumbai 26/11. Pengebom pakar bernama Azhar Akhtar (Rishabh Sawhney) mempunyai rencana untuk melakukan serangan terhadap IAF kerana mereka adalah tulang belakang unit ketenteraan India. 

Selepas cemerlang dengan naskhah yang bertemakan ejen perisik untuk francais YRF Spy Universe, Siddharth Anand terbitkan filem yang memaparkan dunia ketenteraan di bawah syarikat produksi sendiri, Marflix Pictures bersama isterinya, Mamta Anand. 

Sama seperti sebelumnya, Siddharth Anand tak mengecewakan dengan menggunakan format yang sama untuk filem Fighter di mana genre aksi menyerlah dari awal sehingga ke hujung cerita. Aerial chase scene lagi kompleks dari chase scene di darat tapi Fighter berjaya wujudkan rasa seronok dan berdebar tu setiap kali tengok fighting duel antara IAF dan Pakistan. Berbaloi lah training selama 3 tahun di bawah seliaan tentera udara dan juga khidmat barisan pengarah aksi -  Oh Se-yeong, Parvez Shaikh dan Sunil Rodrigues. Babak GARUD Commando serang kem militan pun antara highlight Fighter juga. 


Penceritaan yang mempunyai suntikan semangat nasionalisme bersempena Hari Kemerdekaan India yang ke-74 dipaparkan dengan indah melalui lensa Satchith Paulose. Berlatarkan daerah bersalji di India, penggunaan warm tone tersangatlah sesuai untuk menguatkan lagi mood penceritaan yang memaparkan semangat cinta kepada negara dan juga bonding pasukan Air Dragon. Landskap semulajadi daerah Jammu mengukuhkan lagi panorama indah yang menggunakan kawasan gunung-ganang, kawasan sungai atau kepulan awan yang menjadi landskap utama kepada juruterbang seperti yang disebut oleh Minni – ‘In skies we all are equals.’ 

Kalau sebelum ni Siddharth Anand guna game-mode untuk paparkan fighting scenes, kali ni dia ubah kepada visual yang lebih realistik dan mengujakan. Babak Patty muncul dengan bendera India tu chef kiss. Close-up shot Sukhoi Su-30MKI dalam Fighter pun buatkan kita jatuh cinta dengan kehebatan jet pesawat tersebut. No wonder lah jet terbaik dalam IAF. 


Tak hairan lah kenapa Siddharth Anand pilih komposer duo Vishal-Shekhar untuk music album Fighter dan setiap kali pertaruhan dibuat, setiap kali tu juga mereka tak pernah gagal dengan himpunan lagu yang tepat. Kalau Sher Khul Gaye dan Ishq Jaisa Kuch bertindak sebagai promo material, lagu Heer Asmani persembahkan cinta kepada karier dan persahabatan unit Air Dragon, lagu Dil Banaane Waaleya dan Mitti menggugat emosi dan rasa hormat pada parajurit negara. 



Fighter merupakan filem ketiga untuk kolaborasi Hrithik Roshan dan Siddharth Anand selepas Bang Bang! (2014) dan WAR (2019). Semakin banyak filem mereka bersama, semakin banyak kebolehan Hrithik yang ditonjolkan. Baik dalam babak aksi mahupun babak emosi. Kalau Deepika Padukone adalah muse kepada Sanjay Leela Bhansali, dengan mudahnya boleh kita simpulkan Hrithik Roshan adalah muse Siddharth Anand. 

Dinamik Siddharth Anand dan Hrithik terserlah dalam beberapa babak sampaikan please smile tinggalkan impak. Banyak close-up shot yang Sid guna untuk watak Patty sebab emosi yang Hrithik paparkan melalui pandangan mata. Jatuh cinta, rasa bangga, marah atau sedih semuanya terletak pada pandangan mata. 


Kehadiran Deepika sebagai juruterbang helikopter diwujudkan untuk elemen feminism dan romance angle kepada watak Patty. She did great for Minni but I feel she need to emote more. Mungkin juga Deepika tak fit macam Katrina dalam Bang Bang ataupun Tiger Shroff dalam WAR. Bila sharing screen dia tenggelam walaupun berdua dengan Anil Kapoor apatah lagi dalam kumpulan yang besar. Dalam lagu Sher Khul Gaye pun dia tenggelam dengan backup dancer. Chemistry and screen presence Deepika tak mampu nak match tahap Hrithik. 

I lebih berminat nak tengok babak tegang antara Patty dan Rocky. Dari pandangan Rocky pun dah boleh agak yang tragedi 2 tahun lepas ada kaitan dengan Rocky sebab cara dia beremosi sangat. Semua keputusan dia buat pun lebih ikut emosi dan cara Patty melawan pun speaks volume. Tapi bila masuk second half baru nampak yang nature Rocky memang emosi sebab dia mengamuk teruk depan Chief bila dapat tahu Pakistan langgar janji. 


Terkejut juga bila Karan Singh Grover dapat meaty role dalam Fighter sebab dia dah lama diamkan diri. Bila tengok lakonan dia sebagai Taj, watak tu nampak hidup sebagai watak sampingan yang setia di sisi Patty. Dinamik Taj dengan Patty antara kekuatan dalam Fighter. Sama juga dengan watak Bash yang idolakan Patty sebagai top fighter di IAF. Hopefully KSG dan Akshay Oberoi dapat offer lebih banyak lepas Fighter. 

Boleh kata line-up yang Sid bawa masuk memang hebat untuk angkat penceritaan patriotik tanpa terasa preachy. Berbeza lah sentuhan Siddharth Anand di bawah syarikat produksi sendiri sebab dia dapat express lebih banyak tanpa perlu terikat dengan satu template saja macam di YRF. Filem Fighter tak sepenuhnya bergantung dengan watak Patty tapi bagi ruang untuk watak-watak lain berkembang dengan baik. 

Second half Fighter lebih banyak tekankan babak emosi untuk beberapa sub-plot awal yang diketengahkan pada first half. Sebab persahabatan yang kuat dalam unit Air Dragon dekat awal tadi, bila masuk babak genting di second half dah mula rasa emosi. Banyak kali juga lah nangis untuk beberapa babak. Macam mana menangis tengok Uri: The Surgical Strike (2019), macam tu lah juga menangis tengok Fighter sebab pengorbanan tentera ni besar. 


Walaupun banyak positifnya namun filem Fighter tetap ada kelemahan juga pada babak dan input cliché yang sama seperti filem-filem Bollywood lain. Cara barisan penulis paparkan pihak Pakistan dan penglibatan pihak tentera dengan kumpulan militan. A bit extreme lah bila dalam filem ni tonjolkan kuasa yang dipegang oleh Azhar sedangkan boleh guna elemen manipulasi. Pelik juga lah bila ada watak yang dibunuh untuk kuatkan babak emosi sebab kalau ikutkan cerita asal, pihak Pakistan setuju lepas dan bebas seperti yang dijanjikan. Dekat hujung cerita pun a bit draggy juga bila Patty bergaduh lama dengan Azhar sedangkan boleh cut it short. 

Fighter mungkin tak menjanjikan penceritaan yang kuat bagi sesetengah orang tapi keindahan visual dengan formasi seragam yang cantik juga aerial stunts yang ditonjolkan berbaloi untuk ditonton. Beberapa dialog ada impaknya tersendiri untuk suntik semangat patriotism dan mengangkat pelbagai mesej sosial yang diketengahkan. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.8, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.8/10

Pengalaman Makan di Mukbang MyTown


Selalu nampak dekat TikTok pasal restoran Korea yang baru di MyTown, Cheras. Konsep dia lebih kurang macam Dokki yang guna tteokbokki buffet. 

Ada pelbagai jenis tteokbokki dekat Mukbang Mytown dengan 3 jenis perisa sos. Ada original, pedas dan rose. Kitorang pilih original sebab makanan pertama yang nak masuk perut masa tu. Ambik yang pedas kang, pedih perut. 

Dekat Mukbang Mytown ni kimchi dengan chicken moo free flow. I suka chicken moo dia sebab tak manis sangat dan tak rasa bercuka cuma potongan dia lah tak mesra gigi. Sekarang dah ada option untuk take away so kalau tak move on dengan rasa kimchi dan chicken moo dia, boleh la beli bawak balik dengan harga RM10.

Di kaunter makanan, selain tteokboki cheese dan carbonara, ada pilihan menu lain juga macam seotteok, beef bulgogi, nasi putih, sup seaweed, japchae, gimbap, seaweed roll dan lain-lain. Ada juga pelbagai jenis ramen tapi kena tunggu staff Mukbang Mytown ni yang ambilkan sebab kitorang rendah, shelf untuk ramen tu pula tinggi kemain. Bagitahu nak ramen yang mana nanti diorang akan masakkan. Kitorang ambil samyang buldak tu tapi hilang pulak rasa pedasnya. Tak pasti lah kalau konsep Mukbang Mytown ni mengamalkan mesra perut. Kimchi pun tak pedas walaupun merah menyala. 








Tak pasti lah kalau menu ready to eat ni berbeza ikut mood chef tapi masa kitorang pergi tu, yang ni lah menu yang ada. Beef Bulgogi dia sedap. Masa makan tu waiter Mukbang Mytown bagi hotteok panas. Sedap la makan kacang merah dekat dalam tu tapi tepung dia kemain tebal.

Personally makan dekat sini quite pricey lah sebab banyak carbs jadi cepat kenyang. Seotteok dia pun keras, tak macam dekat Kyochon. Dia punya gimmalee sedih sebab keras teruk. Better makan dekat Dakchigo sebab melt dalam mulut. Corndog manis sebab ada taburan gula, sedap lagi lah makan dekat Family Mart. 


Kalau nak makan makanan Korea dekat MyTown, terus je pergi Dakchigo sebab sedap dan berbaloi dengan harga. 

KIDS FEST 2024 UNVEILS IN PUTRAJAYA

KIDS FEST 2024 UNVEILS IN PUTRAJAYA | Children's Festival Featuring Popular Animation Mascots

KRU Arena and Universal Music Malaysia, with the support of Astro Radio, has announced their collaboration to organise a children's festival named "Kids Fest 2024", which will be held for the very first time at Padang Semarak, Putrajaya Wetland Park on January 27 and 28, 2024 from 10 am to 6 pm.

Kids Fest, an annual festival series, features popular animation mascots such as Didi & Friends and Omar & Hana as well as new animation mascots such as Zan Orangutan, Kikako Kids, and Anna & Hanna, and offers a variety of activities for children throughout the 2 day festival.

“The organization of Kids Fest is not purely for entertainment but also aims to promote environmental awareness and conservation, in addition to caring for animals. We hope, the success of organizing Kids Fest in Putrajaya will open up collaborations with various parties for Kids Fest nationwide commencing May 2024 ” said Dato’ Norman Abdul Halim, KF2024 Festival Director.

According to Kim Lim, Managing Director, Universal Music Malaysia “Kids Fest is a very exciting and strategic event with the involvement of children, parents, teachers and schools especially from pre-school and primary schools around the Klang Valley. In addition to stage performances, Kids Fest will also organize a creative art competition to uncover young talents at the grassroots level. ”

In addition to the performances and appearances of animation mascots, there’s a variety of interesting activities such as "inflatables", "petting zoo", "face painting", and clown and magician performances. What’s even more exciting is that entrance and parking is free. The sale of souvenirs, food and beverages as well as activities provided are priced from as low as RM3, and they are optional.

For more information on Kids Fest, please follow the Kids Fest social media platforms on Instagram, Facebook and Tiktok.

Minggu 6 TMSM4 : Semua Juri Teka Dengan Tepat Kecuali Angah, Abang Jagung ialah Azan Ruffedge!

Tuesday, 23 January 2024

Minggu keenam The Masked Singer Malaysia 4 menyaksikan maskot Abang Jagung tersingkir. Dengan jumlah markah 61.06%, Abang Jagung telah tersingkir dengan nyanyian lagu Harus Terpisah oleh Cakra Khan, merungkai identiti disebalik maskot iaitu Azan Ruffedge. Barisan juri tetap yang ada semuanya meneka dengan tepat kecuali Angah, yang meneka bahawa Abang Jagung merupakan Jatt Ali. 

Minggu ini turut melihat Bunga Matahari kekal di kedudukan pertama dengan 78.53%, diikuti oleh Biskut Aiskrim dan Roti John. Saksikan episod baharu The Masked Singer Malaysia Musim ke-4 pada setiap hari Ahad, jam 9.00 malam secara langsung di Astro Warna (Saluran 107), dan juga boleh distrim secara eksklusif menerusi On Demand dan aplikasi Astro GO.

SENARAI LAGU & INFO PENYINGKIRAN

INFO THE MASKED SINGER MALAYSIA MUSIM KE-4

• ‘The Masked Singer Malaysia’ musim keempat bermula dengan kehadiran 15 orang barisan selebriti terkemuka negara secara LANGSUNG di CIDB Convention Centre Kuala Lumpur buat pertama kalinya, pada setiap hari Ahad, mulai 17 Disember 2023, jam 9.00 malam di Astro Warna (Saluran 107 HD), dan juga boleh distrim secara eksklusif menerusi On Demand dan aplikasi Astro GO.

• Musim keempat ini bakal menyaksikan penglibatan seramai sembilan orang personaliti daripada pelbagai cabang industri hiburan untuk menduduki kerusi Juri Tetap termasuk Datuk Aznil Hj Nawawi, Erra Fazira, Elly Mazlein, Nabila Huda, Rozita Che Wan, Sherry Alhadad, Zizan Razak, Michael Ang dan Angah (SINAR). Manakala pengacara tersohor, Datuk AC Mizal menggalas tugas sebagai hos sekali lagi.








• Penjurian di musim keempat mengambil kira undian daripada Juri Tetap sebanyak 80% dan undian daripada penonton sebanyak 20% untuk setiap minggu.

• Kapsul The Masked Singer Malaysia Musim ke-4 juga ditayangkan pada setiap hari Sabtu & Ahad, 12.00 tengah hari di saluran Astro Warna.

• Undi Masked-terful Of The Week di www.gempak.com/themaskedsingermalaysia

• Untuk maklumat lanjut, layari www.gempak.com.

Movie Review | Galaksi (2023)

Sunday, 21 January 2024


Pengarah:  Kuntz Agus
Penulis Skrip: Bagus Bramanti, Hanan Novianti
Pelakon:  Bryan Domani, Mawar de Jongh, Fadly Faisal, Donny Alamsyah, Yesaya Abraham, Zoul Pandjoul, Pangeran Lantang
Syarikat Produksi: Rapi Films, Screenplay Films
Pengedar: Netflix
Genre: Romantik / Drama
Durasi Tayangan: 118 minit
Tarikh Tayangan: 24 Ogos 2023 (Indonesia) 
Trailer:


Diadaptasikan dari sebuah novel berjudul Galaksi karya nukilan Poppi Pertiwi yang idterbitkan pada tahun 2017 mengisahkan tentang pemuda bernama Galaksi Aldebaran (Bryan Domani). Dia merupakan ketua geng motor Ravispa di SMA Ganesha. Ravispa sentiasa menjadi buah mulut di sekolah kerana tingkah laku mereka. Jika pelajar lain yang menganggu pelajar SMA Ganesha, geng Ravispa akan bertindak tapi sekirangnya mereka membuli pelajar SMA Ganesha, pelajar lain cuma tutup mata sahaja. 

Kerana perkara tersebut, Kejora Ayodhya (Mawar de Jongh) mengelak dari mempunyai kaitan dengan geng Ravispa dan fokus dengan aktiviti paskibra (Pasukan Pengibar Bendera Pusaka). Namun pertemuan demi pertemuan secara tak sengaja membuatkan Kejora dan Galaksi semakin rapat dan mula jatuh suka. 

Galaksi cuba untuk berubah menjadi pelajar yang baik dan fokus kepada pengajian kerana pengaruh baik Kejora namun perubahan tersebut tak disukai oleh Ravispa kerana Galaksi adalah ketua geng mereka. Geng Avegar dari sekolah musuh pula semakin berani mengganggu ketenteraman pelajar SMA Ganesha sehinggakan Nyong (Zoul Pandjoul), kawan baik Galaksi dimasukkan ke hospital akibat cedera dibelasah Avegar. 

Naskhah romantik drama dari pengarah Kuntz Agus membawakan kisah cinta cliché di mana watak lelaki merupakan watak ketua geng motor jatuh hati dengan gadis yang baik. Tapi tak hairan lah sebab kisah asal disiarkan di Wattpad di mana selera pembacanya memang begitu kerana kebanyakannya adalah pelajar SMA yang menternak fantasi yang sama. 

Tak ada masalah pun untuk kisah fantasi seperti ini cuma yang bermasalah bila skrip belum cukup kuat untuk wujudkan suasana romantis yang kuat antara hero dan heroinnya. Chemistry Bryan dan Mawar dah cukup cemerlang setiap kali muncul babak bersama tapi sayang lah terbatas dek skrip yang lemah. Watak Kejora tak dikembangkan dengan baik sedangkan dia adalah watak penggerak untuk Galaksi. 

‘Laks, gue tahu lo yang selalu maju ke depan kalau ada apa-apa yang terjadi sama anak-anak Ganesha. Ya, meskipun gue nggak setuju dengan cara yang lo pilih. Tapi gue tahu mereka semua percaya pada lo dan sekarang lo nggak percaya sama gue. Dan lo lebih milih buat nyembunyiin loka lo. Biar ku obatin ya, Laks?’ - Kejora

Patutnya penuls masukkan lah unsur-unsur yang berkaitan dengan astronomi sebab Kejora wujud di Galaksi jadi dari nama mereka berdua pun dah nampak takdir dah tertulis untuk jadi pasangan cinta. Bintang Kejora yang paling cantik dan banyak digunakan dalam puisi dan lagu tapi filem ni tak ada keunikan langsung dari sudut tu. Dah la tu, banyak pula babak yang tonjolkan tentang Ravispa dan Avegar. 

Ada beberapa babak juga mengelirukan terutamanya kisah keluarga Galaksi di mana ayahnya, Ginanjar (Donny Alamsyah) adalah punca Galaksi berubah menjadi agresif dan mencari kekuatan pada Ravispa setelah kematian ibunya. Tak diceritakan kenapa Nova lebih rapat dengan Ginanjar walaupun Galaksi selalu dipukul. Banyak sub-plot untuk mendukung watak Galaksi tapi tak dikembangkan dan fokus pada hal yang tidak perlu. 

Sinematografi hasil kerja Arfian antara good point dari filem Galaksi yang mengangkat latar masyarakat Indonesia baik suasana kekeluargaan, institusi sekolah mahupun masyarakat sekitar. Tone grading yang digunakan juga buatkan setiap babak terlihat cantik dan hangat. Wardrobe dan art team juga bagus dalam menghasilkan set dan kostum yang sesuai dengan karakter kesemua watak. 
Kalau nak layan sebab Bryan dan Mawar, tak ada masalah tapi jangan expect banyak lah dari jalan cerita. One time watch. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.3 = 5.5/10

Book Review | Carnival of Phobia (2022)

Penulis:  Sharaf

Penerbit: Dear Novels

Helaian: 258 mukasurat / 37 bab, 2 epilog

Genre: Psikologi / Thriller  

Tarikh Cetakan: Cetakan Pertama - 2022

Harga: RM 23.00 (Semenanjung Malaysia), RM 26.00 (Sabah & Sarawak)

Sinopsis:

Demi membantu mangsa yang berada di bawah lembayung fobia, Doktor Mustaqim dan Doktor Khalil menggagaskan sebuah karnival psikologi untuk membantu mereka.

Carnival of Phobia.

"Kami menjadi tikus makmal doktor?" - Fayyadh

"We just want you to face your fear and fight it. That is what Carnival of Phobia is all about." - Doktor Mustaqim

Akhirnya, dengan persetujuan tujuh orang klien terawal, mereka dijemput untuk menjadi sebahagian daripada ahli Carnival of Phobia. Mereka pergi dengan harapan bahawa mereka akan sembuh daripada ketakutan masing-masing.

Tujuh insan, tujuh fobia - Fayyadh, Insyirah, Elaina, Profesor Ibrahim, Aaron, Taufiq dan Yara.

Namun, semua yang dirancang, tidak sama sekali seperti yang difikirkan. Ada yang mengambil kesempatan di sebalik tujuan murni projek yang dijalankan, demi melangsungkan agenda hitamnya.

Dia yang disamakan dengan Azazil.

"Welcome to Carnival of Phobia, ladies and gentlemen..."

Review: 

Naskhah Carnival of Phobia menggunakan tema psikologi dengan membawakan berbagai jenis fobia yang dialami oleh 7 orang pesakit Dr. Khalil dan juga Dr. Hud. Carnival of Phobia merupakan cara perubatan yang akan digunakan oleh dua orang doktor psikiatri muda untuk membantu pesakit mereka sembuh dari fobia yang dialami. 

"Sebab Doktor Hud aje yang saya rasa waswas sikit. Tapi, lepas Doktor Khalil yakinkan saya, saya macam nak pergi sebab fobia bodoh saya ni. Kalau tak, memang tak ada maknanya saya nak ke sana." - Aaron

Awalnya projek Carnival of Phobia berjalan lancar sehinggalah Dr. Hud, Dr. Khalil dan Dr. Mustaqim diserang oleh identiti misteri kemudiannya mengambil alih projek karnival tersebut. Ketujuh-tujuh mangsa terjerat dalam karnival tersebut hingga ada nyawa yang terkorban gara-gara gagal melawan fobia yang dihadapi.

Kebanyakan fobia yang digunakan adalah fobia yang biasa kita jumpa macam Aquaphobia (fobia terhadap air), Pyrophobia (fobia terhadap api) dan Entomophobia (fobia terhadap serangga). Penulis masukkan juga pengetahuan baru untuk Eisoptrophobia (fobia terhadap cermin) atau fobia terhadap diri sendiri. 

Cara doktor psikatri bekerja juga diceritakan dengan baik sama ada rutin harian di Garden of Minds, hubungan bersama pesakit, risiko dalam kerjaya tersebut dan juga kisah peribadi watak-watak utama yang terlibat. 

Naskhah Carnival of Phobia mempunyai tiga bab di mana bab pertama menceritakan tentang objektif projek karnival tersebut diadakan kemudiannya penulis rungkai bab kedua yang berkisar tentang tujuh orang pesakit Garden of Minds yang setuju untuk turut serta dalam karnival tersebut. Manakala bab ketiga di mana kebenaran tentang misteri pembunuh psiko dibongkar dan bagaimana hijack berlaku. Tak ambil masa yang lama pun untuk tahu siapa sebenarnya identiti misteri yang hijack Carnival of Phobia tapi tetap nak tahu juga kenapa. 

Kalau pernah layan genre slasher macam francais SAW, A Nightmare on Elm Street, Escape Room ataupun filem lain, jalan cerita Carnival of Phobia mempunyai vibe dan plot yang lebih kurang sama. Bezanya, rasa takut atau panik tu tak ada. Pace cerita bergerak laju sehinggakan ada watak atau babak yang tak dikembangkan dengan baik. Mungkin sebab konsep slasher, jadi modus operandi lebih diberi fokus berbanding perkembangan watak. Kelemahan mangsa jadi highlight untuk tutup kelompongan cerita. 

Ambil masa sebulan lebih untuk habiskan novel Carnival of Phobia sebab ada perkataan yang seolah-olah dipaksa untuk fit in supaya hajat penulis sampai. Rasa terganggu dengan gaya penulisan dan bahasa penulis yang cuba masukkan kosa kata yang jarang digunakan. Mungkin requirement dari publisher atau editor sebab tengok sinopsis novel lain dari publisher Dear Novels pun lebih kurang sama. Sayang lah juga karya nukilan Sharaf ni terjejas sebab kalau diterbitkan di FIXI, mungkin cerita lebih menarik. 

Apa pun naskhah Carnival of Phobia masih lagi menarik untuk dibaca. Buktinya, I baca sampai habis. Kalau ada yang suka dengan gaya penulisan Sharaf, sekejap saja sudah habis. So, no worries. Kalau suka dengan sinopsis dan genre ni boleh lah pinjam dekat library, e-book atau beli dekat mana-mana platform. 

1. Author +1, 2. Plot +0.5, 3. Genre +0.7, 4. Social Message +1, 5. Personal Thought +0.4 = 3.6/5


Sentuhan vintaj mewarnai perayaan Tahun Baru Cina Suria KLCC | Dekorasi ‘Old Shanghai’ bakal membawa pengunjung terokai masa lampau dengan penuh gaya

Terkenal sebagai Destinasi Beli-Belah Ikonik di Malaysia, Suria KLCC menghembuskan nafas segar melalui sambutan Tahun Baru Cina yang interaktif buat para pengunjung. Sambutan yang dilengkapi dengan pameran zaman kegemilangan ‘Old Shanghai’ bakal berlangsung mulai 12 Januari hingga 18 Februari 2024. Sambutan megah kali ini membawakan reka bentuk budaya pada tahun 1920 sehingga 1930 yang juga dikenali sebagai “Paris of the Orient”.





Ruang ‘Centre Court’ Suria KLCC akan mempersembahkan dekorasi ‘Old Shanghai’ dahulu kala yang dihiasi dengan kedai-kedai dua tingkat tradisional. Antara pengalaman yang menarik, pengunjung dapat mengimbau pelbagai replika binaan termasuk kedai pakaian yang dihiasi indah yang mempamerkan seni reka cheongsam selain daripada sebuah restoran agam yang menampilkan hidangan tradisional sempena sambutan makan malam tahunan. Dekorasi Tahun Baru Cina kali ini juga turut mempamerkan sebuah beca dan juga kereta retro dan vintaj untuk dijadikan sebagai prop mengambil gambar selain daripada projektor filem lama yang memainkan klip-klip filem klasik yang menggamit jiwa juga turut dipamerkan.

Ruang Esplanade KLCC memainkan peranan utama dalam sambutan kali ini melalui dekorasi majestik replika naga 3D setinggi 60 kaki. Simbolik dengan kehadiran Tahun Naga, replika yang dinamakan sebagai ‘Dragon of Prosperity’ ini menjanjikan pemandangan yang memukau dan mengagumkan.

Bagi menyemarakkan lagi sambutan perayaan Tahun Baru Cina, pengunjung boleh menikmati persembahan tarian akrobatik singa yang akan berlangsung setiap hari Ahad pada jam 5 petang di Esplanade KLCC, dan tarian naga di ruang ‘Centre Court’ setiap hari Sabtu pada jam 2 petang sepanjang tempoh kempen.

Suria KLCC menyemarakkan pengalaman membeli-belah sempena sambutan perayaan kali ini dengan ganjaran yang lebih bermakna. Para pengunjung yang berbelanja RM1,500 ke atas dalam dua resit akan menerima e-Baucar Suria KLCC yang berjumlah RM100 serta satu set sampul merah eksklusif Suria KLCC.

Kemeriahan tidak terhenti disitu apabila para pelanggan yang membeli e-Baucar yang berjumlah RM1,000 berpeluang untuk menerima e-Baucar tambahan yang bernilai RM100. Tawaran eksklusif ini terhad kepada 50 pelanggan pertama sahaja.

Rakam detik indah sambutan yang bertemakan ‘Old China’ ini di ‘Festive Photobooth’ dimana para pengunjung boleh memperagakan kostum tradisional Cina dan nikmati cetakan foto tanpa had, bersama dengan salinan elektronik. Peluang mengabadikan detik indah sambutan juga disediakan di ruang masuk ‘Centre Court’, Esplanade KLCC, dan Aras 1 Ampang Mall dan Ramlee Mall yang dihiasi dengan dekorasi ‘Instagram-worthy’ yang membawa kegemilangan sambutan perayaan ini.

Para pelanggan yang membeli ‘Suria Ribbon Pin’ yang berharga RM10 sebagai tanda sokongan kepada inisiatif Kesedaran Kesihatan Mental akan menerima satu set kuplet kaligrafi Cina yang dilengkapi dengan ucapan membawa tuah. Pada hujung minggu, para pelanggan juga akan berpeluang menyaksikan seni kaligrafi Cina yang akan mencipta kuplet secara langsung semasa pembelian ‘Suria Ribbon Pin’.

“Tahun Baru Cina bukanlah sekadar sebuah perayaan; ia adalah detik bermakna untuk memperkasa adat dan budaya. Di Suria KLCC, kami amat berbangga untuk membawakan pengalaman yang imersif dan interaktif yang boleh membawa para pengunjung menikmati detik kegemilangan dan kehebatan era ‘Old Shanghai’. Perayaan ini lebih bermakna apabila ia menghubungkan semangat perpaduan yang kaya dengan warisan,” ujar Francis Tan, Ketua Pegawai Eksekutif Suria KLCC Sdn Bhd.

“Disaat kita menginjak ke Tahun Naga, Suria KLCC dengan berbesar hati menjemput para pengunjung dan pelanggan untuk bersama-sama menyambut tahun yang penuh dengan tuah dan kejayaan ini.”


Pusat Beli-Belah Alamanda



Kemegahan dekorasi ‘Old Shanghai’ yang dibawakan khusus untuk sambutan Tahun Baru Cina bakal mewarnai Pusat Beli-Belah Alamanda bermula dari 19 Januari hingga 12 Februari 2024. Ruang ‘Centre Court’ menampilkan dekorasi yang dilengkapi dengan binaan panggung wayang vintaj, kedai pakaian yang memperlihatkan seni Cheongsam, dan sebuah restoran yang menyajikan replika hidangan makan malam tradisional, dimana ia dilihat sebagai ruangan ‘Instagram-worthy’.

Pada hujung minggu, pengunjung berpeluang menikmati persembahan tarian akrobatik singa, tarian naga, dan persembahan kebudayaan selain menerima edaran buah limau mandarin.

Ganjaran beli-belah di Alamanda Putrajaya akan membawa pengalaman yang lebih menarik buat para pelanggan yang berbelanja RM600 ke atas dalam dua resit di mana-mana kedai terpilih. Para pelanggan yang berbelanja akan menerima baucar beli-belah Alamanda yang bernilai RM30. Sebagai tanda penghargaan kepada para pelanggan yang berbelanja dengan nilai yang tinggi juga, mereka yang berbelanja RM1,500 dan ke atas dalam dua resit di mana-mana kedai terpilih akan menerima baucar beli-belah Alamanda bernilai lebih besar, iaitu RM80.

Keriangan berterusan buat para pengunjung apabila ahli VIKids berpeluang unutuk menyertai dalam aktiviti kraftangan patung naga yang diperbuat daripada kertas selain daripada aktiviti mewarna bersempena sambutan Tahun Baru Cina. Inisiatif ini dilihat menjadikan Alamanda Putrajaya sebagai sebuah destinasi beli-belah yang memeriahkan sambutan mesra untuk seisi keluarga.

Pusat Beli-Belah Mesra

Pusat Beli-Belah Mesra di Terengganu menjemput komuniti setempat untuk turut menyambut sambutan Tahun Baru Cina mulai 12 Januari sehingga 15 Februari 2024. Pusat Beli-Belah Mesra akan menampilkan dekorasi gah dan mempesonakan yang bertemakan ‘Old Shanghai’.

Antara tarikan utama kempen ini termasuklah persembahan tarian tradisional singa pada 3 Februari, dimana para penari akan mengedarkan limau mandarin kepada para pengunjung simbolik dengan kepercayaan membawa tuah. Ahli keluarga yang berkunjung ke Mesra Mall juga boleh menyertai bengkel membuat replika naga pada 9 dan 10 Februari.

The Shoppers Rewards Programme’ menawarkan sebuah ‘teapot’ yang direka khas dengan lakaran bunga yang menawan kepada 500 pembeli yang berbelanja RM350 ke atas dalam dua resit di mana-mana kedai terpilih.

Untuk info lanjut, layari:

i. Suria KLCC - www.suriaklcc.com.my / www.facebook.com/SuriaKLCCMall

ii. Alamanda - www.alamanda.com.my / www.facebook.com/AlamandaShoppingCentre

iii. Mesra Mall - www.mesramall.com / www.facebook.com/MyMesraMall


********************************

Mengenai Suria KLCC Sdn Bhd

Suria KLCC Sdn Bhd adalah sebuah syarikat usaha sama yang dimiliki oleh KLCC Property Holdings Berhad (60%) dan CBRE Global Investors (40%). Ia merupakan kumpulan pengurusan aset runcit bertaraf dunia yang memfokuskan kepada pembangunan dan operasi pusat membeli belah di Malaysia. Portfolio terkininya merangkumi tiga pusat membeli belah iaitu Suria KLCC (Kuala Lumpur),

Alamanda (Putrajaya) dan Mesra Mall (Kertih). Dengan lebih 550 aneka kedai dan lebih 2 juta kaki persegi ruang runcit keseluruhannya, syarikat ini memberi peluang kepada peruncit tempatan dan antarabangsa untuk mendekati golongan pembeli berkemampuan tinggi di Malaysia