Drama Review | Moving (2023)

Friday, 24 November 2023


Directors: Park In-je, Park Yoon-seo
Writer: Kang Full 
Cast: Ryu Seung-ryong, Han Hyo-joo, Zo In-sung, Cha Tae-hyun, Ryoo Seung-bum, Kim Sung-kyun, Lee Jung-ha, Go Youn-jung, Kim Do-hoon
Production Companies: Studio&NEW, Mr. Romance, The Walt Disney Company Korea
Distributor: Disney+ Hotstar
Genre: Action, Fantasy, Supernatural, Sci-fi, Romance, Drama
Running Episodes: 20 episodes (40 minutes per episode)
Release Date: 9 August 2023 – 20 September 2023 
Trailer :


Drama tayangan eksklusif Disney+ Hotstar yang memenangi 6 anugerah termasuk Best Creative, Best Lead Actor, Best Writer, Best Newcomer Actor and Actress dan Best Visual Effects di Asia Contents Awards & Global OTT Awards 2023 berkisarkan manusia yang mempunyai kebolehan luar biasa di bawah agensi National Intelligence Service. 

Moving yang diadaptasikan dari webtoon Moving, karya Kang Full bermula dengan kisah kehidupan Bong-seok (Lee Jung-ha) yang boleh terapung di udara. Ibunya, Lee Mi-hyun (Han Hyo-joo) sedar akan keunikan tersebut dan mencuba sebaik mungkin untuk pastikan kebolehan Bong-seok tidak diketahui umum. Setiap hari Bong-seok perlu kawal berat badan dan bawa weight bars ke mana saja dia pergi. 


Satu hari pelajar baru bernama Jang Hui-soo (Go Youn-jung) pindah masuk ke Sekolah Menengah Jeongwon dan berkawan dengan Bong-seok. Tak ambil masa yang lama pun kebolehan Bong-seok terbongkar kerana dia susah untuk mengawal badan daripada terapung kerana emosi tak stabil setiap kali berjumpa pelajar cantik tersebut. 

Rupanya Jang Hui-soo juga mempunyai kebolehan luar biasa bilamana badannya boleh sembuh. Kebolehan tersebut diwarisi oleh ayahnya, Jang Ju-won (Ryu Seung-ryong) yang pernah menjadi black agent di NIS sebelum lari bersembunyi. Ketua pelajar, Lee Gang-hoon (Kim Do-hoon) pula mempunyai kekuatan luar biasa dan boleh bergerak dengan cepat. Kesemua pelajar istimewa ini diawasi oleh Choi Il-hwan (Kim Hee-won), guru di Sekolah Menengah Jeongwon.


Dalam masa yang sama, lelaki bernama Frank (Ryoo Seung-bum) menjejak bekas black agent NIS dan membunuh dengan kejam. Chief Min Yong-jun (Moon Sung-keun) syak Amerika sedang menjejak kesemua retired agent untuk padam semua data NIS. Lee Mi-hyun dan Jang Ju-won cuba menjejak Frank dan mengawasi anak-anak mereka dari bahaya. 

Drama Moving merupakan drama Korea terpanjang yang pernah ditayangkan di Disney+ Hotstar dan merupakan drama yang menelan belanja sebanyak 6 billion won. Bila layan 20 episod boleh faham lah kenapa dan bajet tersebut berbaloi dibelanjakan kerana menghasilkan penceritaan yang unik, segar dan menyeronokkan. 


Terdapat banyak latar masa yang berlaku di dalam drama Moving dan juga latar tempat di Korea Selatan, Korea Utara dan juga Amerika Syarikat. Recommended to do a marathon watch supaya tak keliru dan lupa sebab dalam drama Moving ada banyak watak yang digunakan. Cerita dikembangkan dengan baik bila penulis fokus pada keluarga Bong-seok kemudian keluarga Hui-soo kemudian masukkan tentang Lee Gang-hoon kemudian kembangkan tentang operasi khas NIS dan flashback yang memperkenalkan first batch black ops agent – Kim Doo-sik (Zo In-sung), Lee Mi-hyun dan Jang Ju-won, second batch – Jincheon (Baek Hyun-jin), Bongpyeong (Choi Deok-moon) dan Naju (Kim Gook-hee) dan superhuman Korea Utara. 


Bukan saja dikembangkan dengan baik supaya penonton kenal semua watak dan pihak yang terlibat, peralihan genre juga memainkan peranan. Di episod awal, bermula episod 1 hingga 7 lebh kepada teen romance dan kehidupan pelajar kemudian berubah kepada genre cinta orang dewasa di episod 8 dan 9. Bergerak ke episod 10 dan 11 pula lebih kepada action dan gangsterism kemudiannya action, thriller, superheroes dan sci-fi. 

Semua genre mempunyai ruang dan diadun dengan baik untuk menghasilkan penceritaan dengan mesej yang kuat. Sedih bila masuk kisah Jang Ju-won dan Jang Hui-soo sebab kedua-duanya boleh sembuh fizikal tapi tak mampu sembuh dari trauma yang menghantui. Sama juga dengan watak Kwon Yong-deuk (Park Kwang-jae) yang terpaksa bertarung untuk hidup di Korea Utara. 


Walaupun pengarah kata dia tak pandai olah genre melodrama tapi semua babak yang mempunyai elemen tu digarap dengan baik. Mesej yang diketengahkan bila manusia seperti Chief Min boleh peralatkan ejen untuk kepentingan dia, kena lah dengan tagline drama Moving – “We can be Heroes or Monsters”. Tak kira lah superhuman atau askar biasa, bila dikerah untuk berperang, masing-masing terpaksa bertahan untuk hidup supaya dapat sara keluarga. 

"The people are innocent. Those who forced sacrifices are to blame."


Drama Moving mempunyai barisan pelakon yang kuat baik pelakon senior mahupun barisan pelakon baru seperti Lee Jung-ha, Kim Do-hoon, Ko Youn-jung dan Shin Jae-hwi. Casting director pandai juga cari pelakon sebab batch anak-anak semuanya ada iras dengan parents. Karakter dan keupayaan pun sama, mungkin sebab tu seronok sebab small details diberi perhatian teliti. Cuma tu lah, kenapa semua ejen ada anak seorang je? Kenapa NIS tak nak jaga keluarga ejen sedangkan ejen berkhidmat untuk negara? 

Tak hairan lah Lee Jung-ha menang anugerah untuk watak Bong-seok sebab personaliti dan karakter dia yang clumsy, kelakar dan comel macam ayah dia jugak. Chemistry Jung-ha dengan Ko Youn-jung antara penyeri dalam Moving. 


Sinematografi yang banyak menggunakan VFX dan CGI juga mengukuhkan penceritaan yang bertemakan superhuman dalam kalangan manusia biasa. Seronok tengok kebolehan Jang Ju-won dan Jang Hui-soo di mana badan mereka berdua boleh sembuh dalam masa yang singkat. Kebolehan yang lain juga terlihat cantik dengan persembahan visual cemerlang lantas menaikkan mutu penceritaan Moving. Action stunt dipersembahkan dengan kemas dalam situasi tegang dan babak thriller. Ada juga babak yang mengerikan dan kejam memandangkan Moving berkisarkan dunia underworld dan special agents. 


Tengok pada credit scene, possibility untuk Musim 2 tersangatlah tinggi walaupun kesemua bekas ejen teruskan bersembunyi dan sorok kebolehan anak-anak mereka supaya tak dipergunakan oleh Kerajaan. Excited untuk musim 2 sebab nak tengok watak yang boleh hentikan masa dan superhuman lain yang tak berjaya dikesan lagi. Watak Young-Tak ni ada dalam webtoon Timing dan Bridge. Satu lagi sebab excited nak tengok Musim 2 sebab finally industry Asia ada drama superhuman yang bagus. Indonesia dengan Universe Satria Dewa dan Bumilangit Cinematic Universe (BCU) sementara Bollywood dengan Brahmastra trilogy. 


Mungkin Moving musim 2 bukan dalam masa yang terdekat sebab musim pertama pun ambil masa yang lama untuk siap. But I guess that’s okay because I can wait as long as the story is good. Kalau yang suka genre superheroes macam Avengers, X-Men dan seangkatan dengannya, memang wajib layan drama Moving. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Drama Review | Gadis Kretek (2023)

Tuesday, 21 November 2023


Pengarah: Kamala Andini, Ifa Isfansyah
Penulis Skrip: Tanya Yuson, Ratih Kumala, Kanya K. Priyanti, Ambaridzki Ramadhantyo
Pelakon: Dian Sastrowardoyo, Ario Bayu, Putri Marino, Arya Saloka
Syarikat Produksi: BASE Entertainment
Penyiaran: Netflix 
Genre: Romantik / Drama 
Jumlah Episod : 5 Episod (58-74 minit setiap episod)
Tarikh Tayangan: 5 Oktober 2023
Trailer:



Berlatarkan tahun 1964, Dasiyah (Dian Sastrowardoyo) atau dikenali dengan Jeng Yah merupakan anak perempuan sulung kepada pengusaha kilang kretek (rokok tembakau), Idroes Moeria (Rukman Rosadi). Jeng Yah sentiasa membantu ayahnya menguruskan ledger dan menjaga kualiti kretek Kretek Merdeka. Impian Jeng Yah adalah untuk mencipta perisa kretek baru namun perempuan tidak dibernarkan masuk ke Bilik Perisa kerana khuatir akan merosakkan rasa manis tembakau. 

Pak Idroes mengaturkan perkahwinan anaknya dengan Seno (Ibnu Jamil), seorang askar dan juga anak kepada pengusaha kretek di daerah lain. Baginya perkahwinan tersebut dapat meningkatkan lagi bisnes kretek mereka. Namun, Dasiyah jatuh cinta dengan Raja (Ario Bayu), pengurus kilang kretek mereka. 


Percintaan mereka tak disetujui oleh Idroes namun Raja cuba memujuk dan perkenalkan Kretek Gadis yang dihasilkan oleh Dasiyah sendiri. Perniagaan mereka mendapat untung tinggi terutamanya dalam kalangan wanita. Sehari sebelum pernikahan mereka, askar menceroboh masuk ke rumah untuk menangkap Idroes dan Dasiyah dibawa ke penjara. 

Semenjak kejadian tersebut, Raja dan Dasiyah tidak lagi bertemu sehingga lah ke tahun 2001 di mana Raja (Pritt Timothy) meminta anak bongsunya, Lebas (Arya Saloka) mencari Dasiyah. Pencariannya bermula di Muzium Kretek lantas bertemu dengan Arum (Putri Marino), anak kepada Rukayah (Nungki Kusumastuti), adik kepada Dasiyah. 


Drama Gadis Kretek yang ditayangkan secara perdana di Filem Festival Busan ke-28 merupakan adaptasi dari sebuah novel hasil nukilan Ratih Kumala. Dasiyah hidup dalam industri pembuatan rokok dan mempunyai cita-cita tinggi namun terhalang kerana jantinanya. Bukan saja drama Gadis Kretek memaparkan kisah cinta, dalam masa yang sama memaparkan layanan kepada kaum wanita pada era tersebut. 

Dasiyah sentiasa ditegah melakukan perkara lebih dari yang dia inginkan. Perempuan harus tahu memasak, menjahit dan menggubah bunga sepertimana yang ditonjolkan dalam beberapa babak sebelum Dasiyah berkahwin dengan Seno. Kehadiran Raja membuatkan Dasiyah lebih berani ambil keputusan dalam hidup dan minat dia. 


Sinematografi dari Batara Goempar menghidupkan lagi dunia 1960-an dalam Masyarakat Jawa yang mula berkembang ke arah urbanisasi pasca penjajahan Belanda. Penggunaan close-up shots agak banyak kerana karakter Jeng Yah yang pendiam dan banyak berinteraksi dan berekspresi melalui tatapan mata dan bahasa badan. 

Drama Gadis Kretek mempunyai dua latar masa yang berbeza di mana penceritaan bersilih ganti antara masa lalu dan masa kini dengan ketegangan konflik yang berbeza. Kalau ramai yang suka Jeng Yah dengan Raja pada zaman 1960-an, I lebih tertarik dengan perkenalan Lebas dan Arum. Sedikit demi sedikit mereka jatuh suka dan menjadi teman istimewa yang berkongsi sejarah yang sama. Chemistry Arya dan Putri Marino bagi kelebihan pada babak mereka berdua. Even pengarah invested dalam karakter mereka berdua bila sepanjang kemunculan Lebas dan Arum, kedua-duanya memakai rona biru muda. 


Meskipun Gadis Kretek mempunyai kekuatan pada penceritaan namun pace agak perlahan dan mempunyai beberapa plot yang tidak dikembangkan dengan baik. Mungkin untuk penonton Indonesia faham lah apa yang terjadi pada Dasiyah ketika dalam tahanan askar tapi untuk penonton negara luar, masih tertanya-tanya kenapa Idroes diserang dan Dasiyah ditahan. Kenapa Djagad (Verdi Solaiman) dengan mudah memberi nama kepada askar dan mencari Raja yang berkawan dengan parti merah. 

Personally I tak lah suka sangat dengan watak Raja sebab pergunakan banyak pihak untuk kesenangan hidup dia. Kebaikan yang dia tunjuk pada Dasiyah sebelum tercipta Kretek Gadis pun secara tak langsung bagi kelebihan pada hidup dia. Kesian juga dengan watak Seno tapi itu lah, kalau sembang bab hati dan perasaan, memang susah kita nak faham. Terluka berkali-kali pun tetap juga pilih yang hati suka. Bak kata pepatah, ikut hati, mati. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.6, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.8/10

Drama Review | Alchemy of Souls: Light and Shadow (2023)

Monday, 20 November 2023


Directors: Bae Hyun-jin
Writers: Hong Jung-eun, Hong Mi-ran
Cast : Lee Jae-wook, Ko Yoon-jung, Shin Seung-ho, Yoo In-soo, Lee Ha-yul, Yu Jun-sang, Go Youn-jung, Hwang Min-hyun, Lim Chul-soo, Jo Jae-yun, Na-ra, Sojin
Production Companies: Studio Dragon, TS Narincinema 
Distributors: tvN, Netflix
Genre: Action / Fantasy / Romance / Drama
Running Episodes : 10 episodes (60-70 minutes per episode)
Release Date: 10 December 2022 – 8 January 2023
Trailer :


Kesinambungan Alchemy of Soul: Part 1 (2022) menggunakan latar masa selepas 3 tahun Naksu menyerang negeri Daeho dan Jang Uk (Lee Jae-wook) memperoleh Batu Ais lantas mengambil upah dari Istana untuk membunuh soul shifters. 

Menjadi pendekar yang hebat dengan kuasa terhebat dari Batu Ais tak bermakna hidup Jang Uk bahagia kerana dia sentiasa merindukan Mu-deok. Setiap masa juga dia diganggu oleh roh jahat yang sentiasa mengganggu untuk dapatkan kuasa Batu Ais. Jang Uk tak dapat tidur dengan tenang dan sentiasa mengasingkan diri supaya tak membahayakan orang di sekeliling. 


Satu hari ketika mengejar soul shifter di Jinyowon, tanpa sengaja Jang Uk masuk ke bilik kebal dan berjumpa dengan Jin Bu-yeon (Ko Yoon-jung) yang dikurung selama 3 tahun sejak diselamatkan dari Tasik Gyeongcheondaeho. Pelik dengan kehadiran Jang Uk, Bu-yeon tahu pemuda tersebut akan bantu dia keluar dari tempat tersebut. 

Dalam masa yang sama, Seo Yul (Hwang Min-hyun) balik semula ke Daeho untuk menghadiri perkahwinan pak cik dia namun disalah anggap oleh Bu-yeon sebagai bakal suami. Perkahwinan tersebut diaturkan oleh Jin Ho-Gyeong (Park Eun-hye) yang memerlukan pewaris untuk menjaga Jinyowon dan replika yang mengurung roh jahat di bilik kebal. Tambahan pula Jin Mu (Jo Jae-yun) mempunyai rencana untuk mengeringkan Tasik Gyeongcheondaeho menggunakan kuasa Burung Api supaya memperoleh kuasa Batu Ais. 


Drama Alchemy of Souls: Light and Shadow mempunyai 10 episod, jauh lebih pendek dari Part 1 dengan konflik yang berulang dan antagonis yang sama. Konflik yang berulang bila percintaan antara Bu-yeon dan Jang Uk mempunyai alur yang sama. Yul antara yang pertama kenal siapa Bu-yeon dan patah hati sekali lagi. Putera Raja Go Won (Shin Seung-ho) menjadi perantara sama seperti sebelumnya tapi seronok je nak tengok sebab karakter putera masih sama. Babak Putera Raja dengan Bu-Yeon dan kura-kura hitam comel sangat. 

Meskipun sekuel lebih pendek dengan watak yang sama banyaknya, ada beberapa babak yang tak perlu sebab mengganggu mood penceritaan. Watak Heo Yun-ok (Hong Seo-hui) tak perlu masuk dalam Part 2 pun tak apa sebab annoying. Sama juga dengan orang gaji dia, Sun-I (Jung Ji-Ahn) yang selalu berlagak depan Bu-yeon walhal taraf mereka jauh berbeza. Kenapa dia bercakap dengan bongkak sedangkan Bu-yeon pewaris Jinyowon? 


Drama Alchemy of Souls: Light and Shadow mendapat sentuhan pengarah baru, Bae Hyun-jin dan mengekalkan Hong Sisters sebagai penulis. Boleh faham lah kenapa cerita lebih pendek dari yang pertama. Lagipun kita dah kenal semua watak yang wujud jadi tak susah pun nak kenal karakter masing-masing macam mana. Fighting scenes Jang Uk pun dipaparkan pendek saja memandangkan dia mempunyai Batu Ais. Semua yang wujud di Daeho takut dengan kuasa Jang Uk dan banyak menggunakan Naksu untuk kacau fokus dia. 


Perubahan yang paling ketara pada drama ni bila sinematografi yang lebih mengukuhkan genre fantasi. Transition yang digunakan lebih cantik dari Part 1 lantas mengukuhkan screenplay Alchemy of Soul. Motif visual yang menggunakan api untuk menjelaskan ketegangan dan perasaan watak dalam sesuatu babak antara teknik cemerlang yang menjadikan naskhah sekuel ni lebih menarik. Masa Jang Uk berbual dengan Bu-yeon di jeti, ada penghadang yang pisahkan kedua watak secara tak sengaja tapi jadi simbolik kuat sempadan perasaan antara dua watak utama. Penggunaan tanglung juga memainkan peranan dalam kisah cinta Jang Uk dan Bu-yeon. I took it as symbolic which represent Bu-yeon’s role in his life. 


Masa dapat tahu Studio Dragon tukar pelakon dari Jung So-min kepada Ko Yoon-jung tu sedih la jugak sebab dah seronok dengan pelakon asal. Tapi bila tengok lakonan Ko Yoon-jung, rasa pengarah buat pilihan tepat lah untuk sekuel. Sesuai lah dengan watak dia yang berketurunan Jinyowon bila persona yang anggun, ayu, sopan, lemah-lembut dan indah rupa paras. Muka polos dan naif dia bila berinteraksi dengan kebanyakan watak di Daeho. Cantik sangat bila dia pakai haenbok berona pastel, nampak berseri sangat sebagai isteri Jang Uk. Chemistry Yoon-jung dan Lee Jae-wook jadi punca beremosi setiap kali babak mereka berdua muncul. 

Personally Alchemy of Soul : Light and Shadow adalah sekuel yang bagus walaupun skrip agak longgar kerana terbatas dengan durasi episod. Ada banyak juga persoalan yang tak terjawab macam Bu-yeon yang asal setuju untuk benarkan Naksu guna badan dia di hujung cerita. Dekat hujung pun pasangan suami isteri ni sibuk memburu kuasa jahat di bahagian utara Daeho. 


Sama ada jadi hint untuk Musim 3 ataupun Hong Sisters memang nak biarkan tergantung. Kalau nak buat musim ketiga, boleh sangat untuk explore plot lain dan bawa masuk antagonis baru. Tapi tengok gaya pengarah singkatkan jadi 10 episod dan perangai Netflix yang tak suka sambung drama bermusim dan batalkan di tengah jalan, nampak gaya harapan untuk musim 3 muncul agak tipis. Anyway, I had fun witnessing this love story and how fate works in life. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.8/10

Movie Review | Khufiya (2023)

Sunday, 19 November 2023


Director: Vishal Bhardwaj
Writers: Rohan Narula, Vishal Bhardwaj
Cast: Tabu, Ali Fazal, Wamiqa Gabbi, Azmeri Haque Badhon, Shataf Figar, Navindra Behl, Lalit Parimoo, Rahul Vohra, Disney James, Atul Kulkarni
Production Company: VB Films Production
Distributor: Netflix
Genre: Thriller
Running Time: 157 minutes
Release Date: 5 October 2023 
Trailer :


Filem terbaru arahan Vishal Bhardwaj mengangkat karya Escape to Nowhere, nukilan Amar Bhushan yang diterbitkan pada tahun 2012 berkisar tentang konflik antara India dan Pakistan yang berlaku pasca Perang Kargil pada tahun 2000. 

Krishna Mehra (Tabu) mengetuai operasi Research & Analysis Wing (R.A.W.) untuk mencari pembelot dalam institusi tersebut setelah kematian Heena Rehman (Azmeri Haque Badhon) ketika cuba untuk membunuh Brigadier Saqlain Mirza (Shataf Figar), Menteri Pertahanan Bangladesh. Operasi tersebut juga bersifat peribadi terhadap KM kerana Heena merupakan kekasihnya sepanjang menjadi pelatih perisik tersebut. 


KM dan ketuanya, Jeev (Ashish Vidhyarthi) syak Ravi (Ali Fazal) adalah dalang di sebalik kebocoran maklumat kepada pihak musuh kerana gaya hidupnya yang mewah bagi pekerja Kerajaan. Jeev syak isteri Ravi, Charu (Wamiqa Gabi) juga adalah rakan subahatnya kerana mudah untuk dia memperoleh atau bertukar maklumat kepada orang Mirza. 

Setelah kamera dipasang di rumah Ravi untuk mengintip pergerakan mereka, ternyata sangkaan mereka tepat dan juga membongkar beberapa rahsia yang lain. Bukan saja Ravi terlibat, malah Ketua Menteri Dalam Negeri juga dedahkan maklumat negara supaya CIA tidak batalkan perjanjian nuklear bersama India. 


Penulis novel, Amar Bhushan adalah bekas Ketua RAW dalam Unit Pengintip jadi tak hairan lah kalau apa yang diceritakan berdasarkan pengalaman peribadi. Macam mana ejen perisik RAW bekerja untuk mendapatkan maklumat boleh dilihat dalam filem Khufiya. Mungkin dalam novel lebih banyak diceritakan secara terperinci tentang operasi yang dijalankan oleh KM untuk konflik tersebut.

Kerana naskhah Khufiya (Rahsia) yang ditayangkan khas di Netflix lebih berkisar kepada kehidupan professional dan peribadi perisik hebat dalam RAW jadi kebanyakan babak mempunyai elemen drama walhal genre utama adalah thriller. Dekat first half lebih kepada kisah pertemuan KM dengan Heena sehingga jatuh cinta dan kegagalan KM sebagai ibu kepada anak lelakinya yang semakin membesar. 


Pengarah merangkap penulis, Vishal Bhardwaj tak kembangkan sangat watak KM walaupun niat dan olahan pada filem Khufiya lebih bersifat curhat dan sedih. Tak pasti kenapa KM perlu tertarik dengan Heena sebab tak beri impak mendalam pun pada penceritaan. Kenapa dia selalu kecewakan anak dia pun tak pasti. Entah apa yang susah untuk dia bagitahu yang dia kerja kerajaan. Sedangkan cikgu atau detektif pun selalu terlepas birthday anak. Yang pastinya, Shashank (Atul Kulkarni) sentiasa pertahankan KM dalam apa jua situasi atau malas nak cara sangat sebab stuck dalam watak yang pasif. Tak sepatutnya masukkan angle personal life KM kalau untuk cipta sub-plot yang buang masa dan lemah sampaikan operasi yang berjalan tak dikembangkan dengan lebih jelas. 

Bukan saja KM, malah motif Ravi juga tak diceritakan dengan lebih mendalam kenapa dia sanggup khianat negara untuk ganjaran dari pihak Pakistan. Bukannya lama sangat pun dia hidup dalam kemewahan tu. Orang yang hasut dia untuk jadi pembelot pun tak ada sebab kukuh sampai sanggup tunggu bertahun lamanya untuk capai motif dan personal revenge kepada RAW. 


Meskipun Khufiya tenggelam dalam aura dan mood melankolik yang dipersembahkan oleh pengarah namun lakonan barisan watak utama yang menjadi pendukung. Tabu sentiasa cemerlang dalam avatar yang dilaksanakan, sama juga Azmeri sebagai Heena. Sesuai sangat watak penggoda yang diberikan untuk dia. Mudah sangat untuk dia tawan hati KM atau Brigadier Mirza. 

Filem Khufiya adalah naskhah kedua dapat tengok bakat lakonan Wamiqa selepas kemunculan dia dalam drama Jubilee (2023). Dekat first half, watak dia tak dikembangkan banyak sangat sebagai isteri mithali yang menguruskan rumah tapi tetap mencuri perhatian. Second half diperkuatkan lagi dengan watak dia yang bergelut untuk pertahankan keluarga atau negara. 


Lakonan Navnidra Behl sebagai Lalita juga dilakonkan dengan tepat sebagai ibu mertua yang orthodox yang perlukan menantu sebagai orang gaji di rumah. Ali Fazal pula antara watak yang mengecewakan sebab kebanyakan masanya dia nampak keliru dengan keputusan yang dia buat. Mungkin dia pun tak mampu nak deliver sebab stuck kerana penulisan yang lemah. 

Mungkin I ada high expectation memandangkan Khufiya dipromosikan sebagai naskhah thriller atau mungkin definisi thriller Vishal berbeza. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.3, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.3 = 6/10

Director: Yusuke Ishida 
Writer: Haro Aso (manga), Kotaro Takata (manga), Tatsuro Mishima
Cast: Eiji Akaso, Mai Shiraishi, Shuntaro Yanagi, Yui Ichikawa, Kazuki Kitamura, Mayo Kawasaki, Akari Hayami
Production Company: 
Distributor: Netflix
Genre: Comedy / Horror
Running Time: 129 minutes
Release Date: 3 August 2023
Trailer :


Live-action film tayangan Netflix diadaptasikan dari manga bersiri berjudul Zom 100: Bucket List of the Dead karya duo pelukis - Haro Aso dan Kotaro Takata yang diterbitkan pada tahun 2018. Mengisahkan Akira Tendo (Eiji Akaso) yang menghambakan diri sebagai pekerja di sebuah syarikat pemasaran sehingga lah Jepun diserang oleh wabak zombie.

Akira sedar dia ada banyak masa terluang kerana syarikatnya telah ditutup. Selama dia bekerja di sana, tak pernah sekali pun dia mengambil cuti tahunan jadi ini adalah peluang terbaik untuk dia cipta bucket list. 100 perkara yang ingin dia lakukan sebelum bertukar menjadi zombie seperti yang lain. 

‘With this going on, maybe…just maybe… I don’t have to go to work anymore.’ – Akira 


Bermula dengan buat confession kepada perempuan yang dia minat (Yui Ichikawa), mengemas bilik, berkhemah di rumah, berehat di kolam air panas, wine and dine dengan pramugari, menunggang motorsikal, masukkan barang dalam troli tanpa peduli dengan harga, warnakan rambut, melukis self-potrait dan nyalakan bunga api. 

Kesemua wishlist dia tersangatlah mudah untuk dilakukan sebelum ni tapi dek kerana kerja tanpa kenal siang dan malam, Akira langsung tak ada masa untuk buat semua perkara tersebut. Wishlist Akira semakin lama semakin bertambah sejak berjumpa dengan Shizuka Mikazuki (Mai Shiraishi) dan selamatkan rakan baiknya, Kenichiro Ryuzaki (Shuntaro Yanagi). 


I tak pernah tengok anime series walaupun ada dekat Netflix but maybe after watching this movie I will or maybe I won’t because the movie is already fun to watch. Watak Akira mempunyai karakter yang comel dan kelakar, comic timing dia perfect dengan screenplay jadi tak hairan lah kenapa dari awal senang sangat untuk terhibur dengan keletah dia. 

Chemistry trio watak utama juga membantu penceritaan tentang persahabatan yang sweet dan melankolik sesuai dengan situasi tegang yang dihadapi. Dah banyak naskhah zombie dibikin jadi mudah sangat untuk rasa jelak dengan tema ni tapi penulis Tatsuro Mishima come up dengan alur cerita yang sarat dengan vibe slice of life dan santai. 


Setiap watak utama diberikan ruang untuk menyerlah tanpa overshadow sesiapa. Kalau dekat first half, Akira dan Kencho ubah karakter Shizuka, dekat second half, Shizuka pula tarik Akira keluar dari anxiety sejak berjumpa kembali dengan Gonzo (Kazuki Kitamura), ketua jabatan di syarikat dia. Mai mungkin nampak kaku pada beberapa babak tapi tak banyak pun solo screentime untuk dia jadi kelemahan tu tersorok. 

Bila I cakap jelak dengan tema zombie, sama juga dengan filem Zom 100: Bucket List of the Dead ni sebab masing-masing tak tahu apa kelemahan zombie sedangkan diterbitkan pada tahun 2018 dan berlatarkan latar masa moden walhal filem zombie dah bermula sedekad yang lepas. Ada juga babak yang a bit draggy dan annoyed sebab pilihan dangkal yang dibuat oleh watak utama tapi I just brushed it off lah. 


Sinematografi dari Satoru Tanaka menggunakan visual language yang berasaskan warm tone, sesuai lah dengan genre filem arahan Yusuke Ishida. Babak Akira, Shizuka dan Kencho have fun sepanjang perjalanan bersama caravan antara babak menarik didukung pula dengan music score yang riang dalam genre pop anime Jepun. Of course, this film isn’t perfect bila ada penggunaan CGI untuk raksasa jerung tapi okay lah, tak lah nampak kartun sangat. 

Meskipun filem Zom 100: Bucket List of the Dead santai ditonton tapi tak sesuai untuk tontonan keluarga sebab ada babak nudity. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 7.2/10

Movie Review | Devils (2023)


Director: Kim Jae-hoon
Writer: Kim Jae-hoon
Cast: Choi Gwi-hwa, Dong-Yoon Jang, Jae-ho Jang
Production Company: N/A
Distributor: The Contents On
Genre: Action / Thriller
Running Time: 106 minutes
Release Date: 5 July 2023
Trailer :


Naskhah aksi thriller yang mendapat tayangan perdana di Fantasia 2023, Devils menggunakan tema pembunuh bersiri yang kejam di kotaraya Seoul. Detektif Jae-hwan (Oh Dae-hwan) ditugaskan untuk menangkap pembunuh muda, Jin-hyeok (Jang Dong-yoon). Dia mendapat intel Jin-hyeok berada di sebuah bangunan tinggal tapi malangnya rakan sekerjanya merangkap adik ipar terbunuh kerana cuba untuk awasi pergerakan pembunuh tersebut sebelum Jae-hwan tiba di lokasi. 

Detektif muda, Kim Min-seong (Jang Jae-ho) pula menjadi pengganti tempat kosong tersebut. Ketika memburu Jin-hyeok yang lari ke kawasan hutan, tanpa sengaja Jae-hwan dan Jin-hyeok jatuh ke dalam gaung. 6 bulan kemudian, mereka berdua muncul di hadapan balai polis Seoul dalam sebuah kereta yang terbabas di laluan masuk. 


Tersedar dari pengsan, Jae-hwan berasa aneh kerana tangannya digari. Terkejut bukan kepalang bila Jae-hwan berada dalam badan Jin-hyeok. Sementara di wad lainnya, Kim Min-seong pelik kerana Jae-hwan berubah menjadi pendiam, tak sama macam senior yang dia kenal. Semasa Min-seong melawat Jin-hyeok, dia dapat tahu roh mereka bertukar jasad. Susah untuk dia percaya tapi Jin-hyeok di depan mata lebih kenal dia berbanding Jae-hwan yang mendiamkan diri. 

‘Is such a thing medically possible like a surgery to change bodies between two individual person? Like exchange your brain?’ – Kim Min-seong


Walaupun ragu-ragu dengan apa yang diceritakan Jin-hyeok, Min-seong cuba bantu pembunuh tersebut supaya dapat lari dari pihak polis. Jae-hwan pula ugut Jin-hyeok akan mencederakan keluarganya sekiranya dia tidak cari siapa rakan subahat yang terlibat dalam kes-kes pembunuhan sebelum mereka berdua menghilangkan diri. 

Filem Devils menggunakan konsep body swap cuma konsep kali ni agak merbahaya kerana si pembunuh bertukar jasad dengan detektif. Bukan saja bahaya untuk detektif, keluarga dan rakan sekerja malah seluruh database pihak polis. Masa Jin-hyeok sedar dari pengsan tu terkejut lah juga tapi risau dengan apa yang akan bakal ditunjukkan oleh pengarah. 


Berdebar juga bila tengok babak Jae-hwan ugut Jin-hyeok untuk cari rakan subahat dia sebab seriau tengok pembunuh bersiri duduk dengan keluarga detektif. Susah nak jangka apa dia akan buat dengan keluarga tu. Watak Min-seong pun mencabar juga sebab berurusan dengan banduan. Kalau tolong, kerja dia jadi taruhan. Kalau tak tolong, keluarga Jae-hwan yang akan jadi mangsa. 

Sesuai dengan tajuk filem, Devils mempunyai babak-babak kejam dan brutal kerana Jin-hyeok merupakan pembunuh psiko. Beberapa lokasi yang dijadikan latar tempat pun bukan sesuatu yang selesa untuk ditonton. Dalam filem ni juga, sisi gelap Korea Selatan juga disajikan di mana gelandangan ditempatkan di satu kawasan supaya tidak mengganggu keindahan kota Seoul. 


Semakin filem bergerak, semakin banyak misteri terungkai mengenai kedua-dua watak utama. Pace Devils bergerak laju dan watak dikembangkan dengan baik jadi senang sangat untuk faham tahap emosi yang dibawa masuk dalam beberapa babak tegang. 

Pertama kali tengok lakonan Jang Dong-yoon walaupun dah banyak drama dan filem yang dia terlibat. Impressed dengan emotion range yang dia tonjolkan especially masa pertama kali dia sedar di hospital dan berjumpa dengan Jae-hwan yang minta semua data keluarga supaya rahsia mereka tak terbongkar. Baik sebagai pembunuh mahupun sebagai detektif yang terdesak, kedua-duanya dipaparkan dengan cemerlang dalam ruang yang diberikan. Dinamik antara Dong-yoon dengan Jang Jae-ho juga menjadikan cerita Devils semakin menarik. 


Kelemahan Devils terletak pada second half di mana rahsia sebenar terbongkar. Pelik kenapa Jae-hwan bertindak seorang diri sedangkan berhadapan dengan sesuatu yang bahaya. Tak sepatutnya dia ambil risiko sampai korbankan nyawa orang lain. Kreativiti yang diolah dari awal tampak dangkal. Kalau ending dia berbeza, mungkin filem Devils dapat sambutan lebih tinggi lantas jadi naskhah aksi thriller bagus untuk tahun 2023. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.3 = 7.7/10

3 Minute Test dan Birthday Celebration

Saturday, 18 November 2023

Setiap hari Rabu akan diadakan meeting untuk track progress dan update isu semasa dalam RRM. Tapi untuk 25 Oktober lepas, managing partner minta I, Ms Debbie, Aiman dengan Ms Tasya untuk conduct test. Kenapa I terpilih sekali? Entah. Yang pastinya I pilih untuk conduct test untuk semua staff meanwhile Debbie untuk conveyancing, Aiman untuk Corporate dan Tasya untuk Litigation. 

Walaupun I conduct test untuk staff, I kena prepare set soalan untuk Company Secretary test juga under Corporate department. Tak lah susah mana pun nak buat set soalan tu sebab tak banyak pun yang kena ubah. 

Sebelum test bermula, kami bahagikan kepada dua group - Lawyers/TA dan staff sebab test ni kitorang buat serentak supaya jimat masa. Group Lawyers dan Trainee Associates berkumpul di lounge area untuk buat discussion dan jawab test sementara staff kena bergerak ke Training Room sebab dekat situ tempat simpan fail untuk semua department. 

Untuk 3-minute Test ni, staff kena cari fail yang I minta dalam masa 3 minit. Kalau gagal, bermakna labelling and arrangement system untuk department tu kena rombak semula. Semua fail disusun mengikut ref file tapi terpulang juga kepada cara susunan department tersebut. Sebab dalam satu department ada pecahan yang lebih spesifik macam Conveyancing department susun file ikut developer dan loan bank. 
 



Mudah untuk cari fail kalau ada label pada rak simpanan fail, tak ambil masa lama pun, dalam satu minit dah jumpa. Kalau tak ada label, boleh lebih dari 3 minit. Itu belum masuk kalau fail tu tak ada dekat rak. Dekat RRM, fail tak boleh ada dekat atas meja, semua kena simpan dekat rak supaya tak ada kes hilang atau tersalah letak. Kalau fail yang jenis beranak macam Litigation dengan Company Secretary, volume sebelumnya tu kena simpan betul-betul dalam rak. 

Lepas settle bab fail, ada test untuk issue bill, data storage, KIV system dengan open file. Semua ni perkara asas yang semua staff kena tahu. Masa test tu tak ada masalah pun untuk siapkan dalam masa 3 minit sebab semua pun dah biasa buat. Tepat jam 4 selesai semua test so I inform Council of Partners. 

Ingatkan COP nak sambung meeting rupanya ada pengumuman semua boleh balik jam 4.30pm hari tu sebab ada ammonia gas leaking dekat kawasan Lotus' Ara Damansara. Kilang ais dekat kawasan situ ada kebocoran paip. Boleh balik awal dan masuk office keesokannya jam 10 pagi. Seronok lah semua orang, bukan selalu dapat balik jam 4.30 kan?

Sebelum balik tu, kitorang celebrate birthday Debbie dengan Syaz sebab diorang lahir bulan Oktober. Ain order Russian Spartan Crepe Cake dari Aainaa Kitchen. Ada bihun goreng dan teh tarik juga untuk meeting petang tu. 







Happy belated birthday Syaz and Debbie, may Allah bless you guys. To many more memories together ðŸ’œðŸ’œðŸ’œ

ASTRO ORIGINALS MEMPERSEMBAHKAN ‘GAMERS MANGKUK’, SIRI TV PREMIUM BERLATARKAN E-SUKAN ‘MOBILE LEGENDS: BANG BANG’ PERTAMA MALAYSIA | Amir Ahnaf Kembali Dalam Siri Premium Terbaru Selepas High Council

Peminat e-sukan boleh menantikan tayangan perdana ‘Gamers Mangkuk’, siri premium e-sukan Astro Originals, terbitan Astro Shaw dengan kerjasama MOONTON Games. Siri baharu ini mengisahkan tentang Tam, Napi, Lee, Maya dan Theeban, lima pemain e-sukan yang berpadu keringat di dalam satu pertarungan e-sukan iaitu Mobile Legends: Bang Bang (MLBB) untuk dinobatkan sebagai pelapis kepada pemain e-sukan profesional negara, menerusi Mobile Legends: Bang Bang Professional League Malaysia. ‘Gamers Mangkuk’ bakal ditayangkan pada 1 Disember, setiap Jumaat, 9 malam, di slot Astro Originals, menerusi Astro Premiere (Saluran 410) atau menyaksikan secara awal bermula 12 tengah malam menerusi platform On Demand dan Astro GO.

Diarahkan oleh Hyrul Anuar, pengarah muda yang berpengalaman dalam bidang filem dan video, serta penceritaannya pula ditulis oleh Sham Hashim, Bainun Waheeda dan Haris M. Nor. Siri e-sukan pertama Astro Shaw ini menampilkan barisan bakat-bakat majmuk baharu dan terkenal tempatan termasuk Amir Ahnaf (Napi), Taufik Izmir (Napi), Nick Davis (Lee), Sara Mack Lubis (Maya) dan Sathisvaran (Theeban), selaku teraju utama. Manakala penceritan di setiap episod pula dibarisi oleh Amelia Christie (Vie), Josiah Hogan (Slayer), Nadia Brian (Aleya), Taqim Zaki (Abang Long), Khatijah Tan (Hajah Munah), Louisa Chong (June) dan Puteri Qaseh (Madness).

Naib Presiden, Ketua Astro Shaw & Perniagaan Melayu Nusantara, Raja Jastina Raja Arshad, juga merangkap Penerbit Eksekutif Gamers Mangkuk, berkata, “Gamers Mangkuk adalah drama premium tempatan pertama yang mengetengahkan tema e-sukan sebagai latar penceritaan. Ini secara tidak langsung menunjukkan tanda sokongan kami kepada pertumbuhan industri e-sukan. Bukan sekadar menampilkan jalan cerita dengan elemen kompetitif semata-mata, tetapi memberi fokus kepada cabaran dalam mengejar impian serta konflik sosial yang wujud dalam masyarakat. Gamers Mangkuk boleh dinikmati oleh semua lapisan penonton, tidak kira peminat e-sukan mahupun tidak. Kami harap drama premium ini dapat memberi niai hiburan berbeza dan inspirasi kepada penonton, serta memberi persepsi yang lebih meluas terhadap potensi besar e-sukan.”

Pengarah Gamers Mangkuk, Hyrul Anuar, berkata, “Gamers Mangkuk memfokuskan generasi Z. Namun, saya cuba meletakkan elemen dan nilai hiburan yang dekat dengan penonton umum, dan tampilkan penceritaan dalam konsep komik. Antara cabaran utama menghasilkan naskhah ini adalah sudut teknikal agar visual permainan video yang dipersembahkan tampak sebenar dan kemas. Harapan saya agar Gamers Mangkuk dapat diterima dan menghiburkan penonton Malaysia menerusi penceritaan yang disampaikan.”

Fikri Rizal Mahruddin, Ketua Pemasaran dan Pembangunan Perniagaan, MPL Malaysia, berkata, “MLBB Esports telah berkembang menjadi tumpuan utama dalam penggunaan kandungan di Malaysia, menjadikan penonton terpesona dengan naratif dan watak yang menarik musim demi musim. Kami gembira dapat bekerjasama dengan salah satu studio terbesar dan paling menarik di Malaysia untuk menawarkan khalayak ramai dengan sesuatu yang menyegarkan, mengasyikkan dan mudah diakses untuk menikmati permainan e-sukan – tidak kira sama ada anda adalah peminat e-sukan, baru berjinak-jinak atau kedua-duanya sekali.”

Gamers Mangkuk, sebuah siri 8 episod, mempersembahkan satu konsep unik bagi siri rantaian terbaharu Astro Shaw, di mana siri ini meneroka perjalanan lima anak muda terdiri daripada Tam, Napi, Lee, Maya dan Theeban yang berjuang untuk melepasi pertarungan e-sukan terkemuka Mobile Legends: Bang Bang, dengan mendapat tajaan dari Mangkuk Hajah Munah. Setelah diperkenalkan dengan nama Gamers Mangkuk, lima anak muda ini berjaya menerima jemputan daripada Slayer, pemain e-sukan dan streamer handalan Malaysia untuk bertarung di dalam sebuah pertandingan besar dan dijanjikan habuan hebat untuk menyertai Team Perang, kumpulan pemain-pemain e-sukan profesional dan Juara e-sukan Kebangsaan.

Setelah Gamers Mangkuk berhempas pulas, ternyata pertarungan yang dijanjikan adalah tipu helah semata-mata serta dirancang oleh pihak penganjur untuk mendapat perhatian masyarakat dan penaja. Manakala juara pertandingan juga telahpun ditetapkan terlebih awal sebelum penglibatan Gamers Mangkuk. Akibat terkilan dengan keputusan pihak penganjur, Gamers Mangkuk mencabar Team Perang untuk pertempuran satu-lawan-satu dan perlu disiarkan secara langsung di khalayak umum. Mampukah Gamers Mangkuk menawan Team Perang untuk dinobatkan sebagai kumpulan e-sukan baharu? Segalanya bakal terjawab di penghujung episod.

Siri premium e-sukan ini menggambarkan hubungan persahabatan pemain-pemain e-sukan yang meningkat naik dan pengorbanan yang harus dilakukan bagi mencapai tujuan utama di dalam pertarungan besar. Selaras dengan slogan ‘Life Is A Game, Play It’, kelima-lima sabahat bertungkus-lumus mempersiapkan diri untuk mengharungi cabaran dan akhirnya membawa kepada kepuasan yang dicari sebagai pemain e-sukan.

‘Gamers Mangkuk’ ditaja oleh MOONTON Games, Mobile Legends: Bang Bang dan Mobile Legends: Bang Bang Professional League. Pelanggan Astro boleh menyaksikan episod-episod baharu Gamers Mangkuk pada 9 malam, setiap Jumaat di Astro Premiere (Saluran 410), On Demand dan Astro GO. Ikuti info dan klip-klip menarik menerusi akaun Instagram, TikTok, Facebook, X , Astro Gempak dan Astro Shaw.

*************************************

Mengenai Astro Shaw

Astro Shaw adalah sebuah syarikat penerbitan filem Malaysia untuk pasaran tempatan dan nusantara. Astro Shaw juga giat dalam memasar serta mengedar filem-filem tempatan dan serantau sekaligus mengukuhkan kedudukannya di pasaran global. Sejak ditubuhkan pada tahun 1996, kini Astro Shaw telah menerbitkan lebih 95 buah filem dalam pelbagai genre dan bahasa. Antara kejayaan besar Astro Shaw adalah menerusi filem Polis Evo 3, Hantu Kak Limah, Abang Long Fadil 3, Paskal, Dukun, The Garden of Evening Mists.

Mengenai MOONTON Games

Ditubuhkan pada 2014, Moonton adalah sebuah syarikat global permainan video yang berdedikasi untuk pembangunan, penerbitan dan juga e-sukan. Mempunyai lebih daripada 1,500 pekerja serata dunia, syarikat ini beroperasi di Indonesia, Malaysia Singapura, Hong Kong dan juga tanah besar Cina. Moonton telah berjaya melancarkan beberapa permainan mudah alih terkemuka di peringkat global dan telah menjalinkan hubungan jangka panjang dengan pihak kerajaan dan juga organisasi e-sukan di 30 buah negara serata dunia. Salah sebuah permainan video yang diterbitkan oleh Moonton, Mobile Legends: Bang Bang adalah permainan video mudah alih multiplayer online battle arena (MOBA) yang terkemuka di dunia.

Mengenai Mobile Legends: Bang Bang

Mobile Legends: Bang Bang adalah permainan mudah alih Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) yang paling terkemuka di dunia. Dengan lebih dari 100 juta pemain yang aktif setiap bulan, Mobile Legends: Bang Bang menduduki carta Top 10 most-played games di 80 buah negara. Permainan mudah alih ini boleh didapati di seluruh 139 negara dan telah dilokalisasikan kepada 25 bahasa.

Mengenai Mobile Legends: Bang Bang Esports

Ditubuhkan pada 2017, Mobile Legends: Bang Bang esports bergerak sebagai satu platform supaya pemain dapat mengejar impian dan cita-cita untuk menjadi atlet e-sukan, mengembangkan potensi, dan berpeluang untuk bertanding di peringkat antarabangsa. MLBB Esports kini telah berkembang untuk beroperasi mengoperasikan pelbagai liga, termasuklah siri MPL yang dianjurkan di Asia Tenggara, Eropah, Timur Tengah dan juga Amerika Utara.