Movie Review | Takut Ke Tak (2020)

Sunday, 16 April 2023


Pengarah: Muzzamer Rahman
Penulis Skrip: N/A
Pelakon : Nabil Aqil, Fabian Loo, Ika Nabila, Arwind Kumar, Han Zalini, Danielle Sya, Sheerry Aljeffri, Ropie Cecupak, Delimawati
Syarikat Produksi: Jazzy Pictures
Pengedar: GSC Cinemas, Netflix
Genre: Seram / Komedi
Durasi Tayangan: 94 minit
Tarikh Tayangan: 27 Ogos 2020 (Malaysia, Brunei), 17 September 2020 (Singapura)
Trailer :


Takut Ke Tak, naskhah seram komedi arahan Muzzamer Rahmanmengisahkan tentang lima orang pelajar yang perlu menghasilkan sebuah filem seram untuk projek graduasi. Amir (Nabil Aqil) pilih sebuah rumah usang yang terkenal dengan cerita seram di Internet. Sementara Yang Guo (Fabian Loo) dan Linda (Ika Nabila) menjadi pelakon utama, Sivar (Arwind Kumar) jaga bahagian audio dan Abbas (Han Zalini) pula ditugaskan sebagai cameraman.

Plan mereka berlima adalah menghasilkan sebuah filem seram yang segar, unik dan bukannya cliché seperti kisah seram yang lain. Amir menyampah setiap kali layan cerita seram mesti watak dalam filem tersebut akan masuk ke rumah hantu atau pergi juga mencari hantu yang mengganggu. Amir nak siapkan projek filem dengan segera sebab rumah tersebut juga menjadi spot pilihan untuk kumpulan mahasiswa yang lain. 


Malangnya satu hari baru sempat selesai rakam satu babak kerana sedikit demi sedikit mereka semua diganggu. Bermula dengan suara yang menyapa Linda sehinggalah mereka berjumpa dengan roh cantik (Danielle Sya) di dalam rumah tersebut, banyak perkara seram yang mereka perlu tempuh dan yakin kenapa kebanyakan cerita hantu mempunyai alur cerita yang mudah dijangka dan cliché. 

Tertarik untuk tengok filem seram komedi terbitan Jazzy Pictures sebab ada Arwind Kumar. He’s one of my favorite influencers sebab funny. Bila dia berlakon dalam filem seram komedi, memang tergedik lah nak tengok walaupun dah baca review dari Tiara


Jalan cerita Takut Ke Tak ni tersangatlah lemah pada skripnya walaupun ada idea yang berpotensi untuk jadi filem seram komedi yang menarik. Kalau dibikin dengan betul caranya, mungkin boleh jadi menarik macam filem Ada Hantu (2021)

Awalnya watak utama buat keputusan untuk keluar dari kepompong filem seram yang cliché tapi pengarah pilih rumah usang yang berhantu. Kenapa Amir tak pilih je kampus diorang yang sahih tak ada hantu. Dah la tak buat research kemudian sembrono saja masuk ke ‘rumah’ orang. Bila dah dekat dalam rumah tu pula, Sivar menjerit jangan sentuh barang dalam rumah tu tapi dia juga suruh Yang Guo simpan balik gambar yang tercampak keluar dari almari. 


Masa hantu cantik muncul pun macam merepek sangat Yang Guo dengan Abbas mudah sangat percaya padahal terang lagi nyata dia hantu. Mesti lah dia nak something dari diorang berlima sebab dah kacau tempat dia. 

Bab dialog memang out lah sebab tak ada apa yang menarik pun, even masa roh yang terperangkap dekat situ cerita pasal background pun tak menarik. Peliknya masa flashback scenes, kenapa watak dalam cerita tu sembang dalam Mandarin padahal pakai hanbok? 


Tak suka langsung watak Abbas sengaja buat suara sengau untuk wujudkan rasa kelakar. Dah la annoying wataknya. Lakonan yang lain pun tahap mehhh sebab kebanyakannya pelakon baru, ada masanya Ika Nabila over dalam beberapa babak tapi chemistry Ika dengan Nabil nampak cantik lah. Sayangnya tak dikembangkan sangat sebab nak bagi laluan dekat kisah cinta hantu cantik. 

Untuk sinematografi dan audio, tak ada lah yang teruk sangat. Not bad je nak layan dengan selesa sebab filem ni pun dibikin dalam konsep yang santai. Masa Hantu Kak Limah muncul pun okay je lah visual effects dia guna tu. 


Filem Takut Ke Tak ni tak seram pun sebab hantu yang muncul pun kelakar walaupun ada masanya menggerunkan juga macam Nenek dengan hantu tangan. Kalau nak hilangkan bosan bolehlah layan dekat Netflix. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0.2 = 5.7/10

Drama Review | Remarriage & Desires (2022)


Director: Kim Jeong-min 
Writer: Lee Geun-yeong
Cast : Kim Hee-sun, Lee Hyun-wook, Jung Yoo-jin, Cha Ji-yeon, Park Hoon
Production Companies: Image9 Tiger, Tiger Studio
Distributor: Netflix
Genre : Drama
Running Episodes : 8 episodes (55-71 minutes per episode)
Release Date : 15 July 2022
Trailer :


Drama Remarriage & Desires mengisahkan tentang REX, ejen mencari jodoh elit yang terletak di Gangnam. Seo Hye-seung (Kim Hee-sun) telah didaftarkan oleh ibunya setelah kematian suami. Di REX dia berjumpa dengan Jin Yoo-hee (Jung Yoo-jin), peguam yang pernah bekerja di syarikat mendiang suaminya dan mempunyai hubungan sulit. Kerana fitnah dari Yoo-hee, suami yang telah berkahwin dengan Hee-sun selama 15 tahun bunuh diri. Hilang semua harta yang dia ada, kerjaya dan juga nama baik hanya kerana perbuatan jahat seorang perempuan.

Setelah tragedi hitam tersebut Yoo-hee daftarkan diri di REX kerana ingin berkahwin dengan ahli Super Black iaitu CEO Hilbul, Lee Hyeong-joo (Lee Hyun-wook). REX kepunyaan Choi Yoo-seon (Cha Ji-yeon) mendapat klien VIP seperti Congressman, Menteri dan ramai lagi jadi tak hairan lah jika setiap ahli mempunyai perbezaan status. 


Belum pernah terjadi lagi ahli Diamond atau Platinum boleh approach ahli Black atau Super Black kerana perbezaan taraf hidup dan status. Tapi dek kerana dendam Hye-seung terhadap Yoo-hee, Yoo-seon guna peluang tu untuk raih kelebihan dari persengketaan tersebut. Selain watak antagonis Yoo-hee yang menyakitkan hati, watak CEO REX juga ada permainan dia yang tersendiri.

“It was a struggle, but I thought that was the end of it, but this is only the beginning with that woman.” – Seo Hye-seung


Boleh kata semua watak perempuan dalam drama karya penulisan Lee Geun-yeong mempunyai agenda tersendiri. Desire yang dimaksudkan bukanlah kepuasan hati atau nafsu semata namun lebih dari itu. Setiap episod ada twist menarik dan juga perkara yang tak dijangka berlaku dari setiap watak. Pengarah pula pandai tease dengan shot backless supaya level curiosity mencanak. Tak lama pun ambil masa untuk habiskan kesemua 8 episod nak pula bila dah mencecah ke penghujung. 

Kalau dah berlatarkan kisah hidup T20, jarang lah perkahwinan tersebut berdasarkan perasaan cinta. Macam watak Jung Mi-jin (Kim So-Ra) yang mengejar ahli Black kerana ingin balas dendam terhadap kematian ayah dia. Mi-jin perlu cari lelaki yang jauh lebih kaya untuk guna kelebihan aset harta yang banyak dan juga networking yang kuat. Sama juga dengan Yoo-hee yang tamak dengan kekayaan orang. 


Tapi disebabkan watak utama, Hye-seung tu bukan mata duitan cuma nak expose perangai jahat Yoo-hee, jadi wujud la sub-plot kisah cinta tiga segi. Quite a cliché one lah sebab dia adalah heroin damsel in distress kemudian lelaki kaya datang tolong dia. Kelakar bila tengok ending sebab semua watak utama jadi sama status dengan dia gara-gara mengejar cinta. But it’s a pleasant watch sebab kedua-dua hero handsome dan kaya. Bijak pula tu, masing-masing ada aura tersendiri jadi tak kisah langsung pun Hye-seung nak pilih siapa di penghujung tu. 

Visual dalam drama Remarriage & Desires ni tak lah macam drama komersial yang selalu masuk dalam TV tu, a bit toned down walaupun dibikin untuk tayangan di Netflix. Macam drama gred B pun ye jugak tapi tetap cantik lah sebab berlatarkan kemewahan kelas atasan. 


Memandangkan drama terbitan Image9 Tiger dan Tiger Studio mempunyai 8 episod sahaja jadi tak mendalam sangat lah setiap watak yang diketengahkan untuk plot utama. Cukup kita tahu masing-masing mempunyai keinginan yang kuat dan boleh diperolehi melalui perkahwinan. Tengok gaya CEO REX buat kerja, macam seronok pula jadi ejen mencari jodoh. Tak sangka boleh hidup mewah dari kerjaya macam tu. 

Yang belum tengok dan suka layan drama kelas atasan macam ni boleh lah layan di Netflix. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 9/10

Movie Review | Re/Member (2022)

Saturday, 15 April 2023


Director: Hasumi Eiichiro
Writer: Doki Harumi 
Cast: Hashimoto Kanna, Maeda Gordon, Yamamoto Maika, Kamio Fuju, Daigo Kotaro, Yokota Mayuu
Production Company :   
Distributor: Netflix
Genre :  Thriller / Mystery / Horror
Running Time : 102 minutes
Release Date :  14 October 2022 (Japan), 14 February 2023 (United States)
Trailer :


Naskah Re/Member atau Karada Sagashi (Body Search) mengisahkan tentang Asuka (Hashimoto Kanna), Rie (Mayu Yokota), Takahiro (Gordon Maeda), Rumiko (Maika Yamamoto), Shota (Kotarô Daigo), Atushi (Fûju Kamio) yang terperangkap dalam time-loop dan perlu mencari 8 bahagian badan seorang pelajar bernama Haruka. 

Nak cari anggota badan tu pula tak diberitahu bagaimana sebab tak ada klu bahagian sekian disimpan di kawasan mana. Kawasan sekolah tu pula luas untuk dicari dalam masa yang singkat. Bagaimana mereka berenam terperangkap dalam masalah tersebut tak pula diceritakan. Yang pastinya mereka terperangkap dalam time loop yang bermula jam 12 tengah malam. 


Ikut kepercayaan orang Jepun, individu yang dibunuh dengan mengejut dan kejam akan melahirkan roh yang berdendam bernama Onryo. Selagi tak selesai upacara ke alam sana, selagi itulah roh tersebut akan menghantui kawasan tersebut. Dan dalam filem Re/Member roh Haruka yang dibunuh mengganggu Asuka supaya cari kepala dia yang disorok oleh pembunuh psiko. 

Menariknya bila naskhah yang menggunakan konsep time-loop, watak yang mati akan dihidupkan kembali cuma bezanya sama ada badan semakin lemah atau maintain sama macam biasa. Dan naskhah Re/Member menggunakan konsep time-loop yang tak membahayakan fizikal jadi mati lah banyak kali pun, tetap juga wujud keesokannya. Sebab tu juga tak ada watak yang trauma atau takut sebab esok boleh ulang lagi. 


Jadi dari situ lah mereka semua bekerjasama untuk selesaikan secepat mungkin sebab tak ada orang yang suka stuck dalam masalah yang sama tanpa jalan keluar kan? Of course, ada twist baru dan masing-masing mula ambil serius tapi tindakan tu terlampau cliché dan draggy.

Pace penceritaan Re/Member arahan Hasumi Eiichiro agak perlahan jadi disarankan tengok dengan speed 1.5x sebab ada beberapa scene yang memang perlahan untuk wujudkan rasa seram. Walaupun genre filem ni seram tapi hantu dia tak seram pun sebab hantu CGI. Perempuan Merah yang menghantui mereka berenam memang brutal sebab cara kesemua watak dibunuh sangat kejam dan sadis. 


Nak kata watak berenam ni ada buat dosa dengan Perempuan Merah pun tak juga, nak kata semua jahat pun tak juga. Watak Asuka adalah watak pelajar yang dipulaukan oleh satu tingkatan sementara watak Takahiro Ise adalah pelajar aktif yang popular di sekolah baik dalam pelajaran mahupun sukan. Watak Shota pula adalah watak pelajar yang dibuli di dalam kelas. Jadi kenapa roh Perempuan Merah tu nak marah sangat sedangkan enam watak ni tolong dia supaya dia boleh pergi ke alam barzakh dengan tenang. Bukan ke patutnya orang berbudi, kita berbahasa; orang memberi, kita merasa?

Disebabkan time-loop ni, Asuka dapat kawan baru dan juga bercinta dengan crush yang dia suka sejak tadika lagi. Comel lah Kanna dengan Maeda sebagai lead pairing sebab visual sama-sama A+ dan pairing ni berjaya hidupkan ideal love untuk cinta budak sekolah. Selain isu dunia remaja, ada juga diselitkan tentang masalah penderaan domestik yang menjadi salah satu isu sosial di negara Jepun. 


Personally, ada part yang I suka dalam filem ni dan ada part yang mehhh especially pada credit scene sebab dia meninggalkan tanda tanya yang besar. Of course, a potential for a sequel tapi disebabkan penulisan dan olahan yang tak berapa bagus jadi I tak rasa excited. Mungkin filem Re/Member boleh jadi menarik kalau olahan lebih menarik dan kita tahu kenapa enam pelajar ini dipilih. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.3 = 5.7/10

Movie Review | Chor Nikal Ke Bhaga (2023)


Director: Ajay Singh 
Writer: Siraj Ahmed, Amar Kaushik, Raj Kumar Gupta
Cast: Yami Gautam, Sunny Kaushal, Sharad Kelkar, Indraneil Sengupta, Barun Chanda
Production Company: Maddock Films  
Distributor: Netflix
Genre: Heist / Thriller
Running Time: 110 minutes
Release Date: 24 March 2023
Trailer :


Chor Nikal Ke Bhaga mengisahkan tentang Ankit Sethi (Sunny Kaushal) yang menaiki penerbangan sama dengan Neha Grover (Yami Gautam), pramugari Max Asia. Flashback 8 bulan sebelumnya, Ankit jatuh cinta pandang pertama dengan Neha dan mula approach pramugari cantik tersebut sehingga lah mereka berdua bakal menimang cahaya mata. 

Namun Ankit mula diekori oleh gangster sehingga buatkan Neha risau akan keselamatan keluarga kecilnya. Neha dapat tahu Ankit berhutang dengan klien sebanyak Rs20 crores dan mencari jalan untuk selesaikan perkara tersebut sebelum anak mereka lahir. 


Berpatah balik ke masa sekarang, tanpa disangka penerbangan yang mereka naiki dirampas oleh pengganas yang ingin Adil-Mir, ketua pengganas mereka dibebaskan dari penjara di Manali, India. Flight marshal, Sudhanshu Roy (Indraneil Sengupta) dirampas senjatanya kemudian diikat di bahagian belakang pesawat. Kumpulan pengganas tersebut mahu pesawat mendarat di Kullu walaupun landasannya kecil dan berisiko tinggi untuk pesawat komersial yang dinaiki untuk mendarat. 

Sementara pengganas tersebut menyatakan keinginan mereka kepada ejen RAW Parvez Shaikh (Sharad Kelkar), Ankit secara curi-curi menyelesaikan rencana dia tanpa pengetahuan sesiapa. Neha yang cuba membantu juga diugut akan dibunuh tanpa teragak-agak. Apa kesudahan nasib Ankit, kena tengok sendiri lah di Netflix. 


Bangga tengok Sunny Kaushal dapat skrip untuk filem yang bagus seperti naskhah Chor Nikal Ke Bhaga arahan Ajay Singh lepas Shiddat (2021), Hurdang (2022), dan yang terbaru, Mili (2022). Kesemua filem Sunny dapat ditayangkan di Netflix jadi boleh nampak lah siapa rising star kesayangan Netflix. Sebelum ni Radhika Apte, sekarang giliran Sunny pula. 

Sama macam abang dia, Sunny juga mempunyai bakat besar dan buktikan mutu lakonan dia dalam setiap filem yang ditawarkan. Boleh nampak Sunny menyerlah sebagai Ankit yang mempunyai banyak shades sepanjang 110 minit filem ini ditayangkan. Dari awal lagi kita dah nampak watak Ankit ni ada something yang off cuma tak tahu apa sebab tu curious nak tahu perjalanan watak dia. Masa dia menjerit fuck lepas kena belasah tu nampak real betul. Sakit hati bila dia mendesak Neha setiap kali dia stuck padahal dia pun tahu keadaan dekat dalam pesawat tu macam mana. 


Gandingan sama kuat bila pengarah pilih Yami Gautam untuk lakonkan watak Neha Grover, pramugari yang bergelut dengan masalah peribadi dan juga ketika pesawat diancam oleh kumpulan pengganas. Lepas A Thursday (2022), dah boleh nampak watak Neha juga akan jadi sekuat Naina Jaiswal but a bit disappointed bila ada masanya Neha macam takut dan teragak-agak dengan keputusan yang dia buat. 

Tak faham kenapa Menteri arahkan supaya ejen RAW yang handle kes besar macam ni tapi ejen yang sampai tu tak mampu nak hadam plan kumpulan pengganas. Of course penulis nak highlight kumpulan yang licik tapi bila dia tone down watak ejen RAW, naskhah ni nampak lemah. 


Masa interrogation session pun I menyampah bila Neha pandang bilik siasatan sampai ejen RAW tu syak ada something fishy. Sepatutnya pengarah tak payah fokus sangat pun dekat babak tu tapi shift kepada Neha dan Ankit atau Ankit dengan kekusutan dia sebab masalah datang bertimpa-timpa. 

Sinematografi dari Gianni Giannelli terlihat kemas dengan bantuan VFX yang membuatkan babak kapal terbang nampak meyakinkan. Lagu dalam filem Chor Nikal Ke Bhaga ada satu je, Janiye yang menguatkan lagi chemistry antara Sunny Kaushal dan Yami Gautam. First time digandingkan bersama tapi berjaya bawa kita masuk dalam dunia mereka berdua. 



Tengok pada kejayaan filem Chor Nikal Ke Bhaga, Maddock Films macam nak buat sekuel untuk watak Ankit dan Neha. I tak kisah sebab kalau ada bagus, I boleh tengok pairing yang bagus berlakon bersama. Kalau tak ada pun tak apa. Those yang belum tengok boleh search movie ni dekat Netflix. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.4 = 6.7/10

Movie Review | Vaathi (2023)


Director: Venky Atluri
Writer: Venky Atluri 
Cast:  Dhanush, Samyuktha Menon, Samuthirakani, P. Sai Kumar, Ilavarasu, Aadukalam Naren, Sha Ra
Production Companies: Sithara Entertainments, Fortune Four Cinemas, Srikara Studios
Distributors : PVP Cinema, Seven Screen Studio, Sony Pictures, Skanda Cinemass, Einstin Media 
Genre : Action / Drama
Running Time : 148  minutes
Release Date : 17 February 2023  
Trailer :


Vathi berlatarkan tahun 1993 di mana Kerajaan India menswastakan ekonomi dengan membuka peluang kepada sector untuk menjadi ruang ekonomi termasuklah pendidikan. Bila pendidikan menjadi mahal, rakyat kelas bawah tak dapat belajar kerana sibuk membantu keluarga mencari duit untuk menyara keperluan harian. 

Sama seperti semua negara Asia, India juga mementingkan profesion kejuruteraan dan perubatan kerana ruang pekerjaan yang sentiasa wujud dan menjamin kestabilan hidup. Disebabkan perkara tersebut, coaching class menjadi mahal kerana high demand. Yang mendapat keuntungan haruslah Srinivas Thirupathi (Samuthirakani), pemilik akademi swasta tempat Bala (Dhanush) mengajar. 


Kerana hasrat Bala untuk mendapat gaji yang lebih tinggi, Thirupathi menghantar guru Matematik tersebut ke sebuah sekolah yang terletak di kawasan pedalaman. Karthik (Hyper Aadi), guru subjek Kimia dan Prakash Reddy (Sha Ra), guru subjek Fizik juga dihantar bersama ke sana. Thirupathi berjanji akan naikkan gaji mereka sekiranya semua pelajar di dalam kelas mereka mendapat markah tinggi. 

Sudah tentu lah perkara tersebut sesuatu yang mustahil kerana tak ada pelajar yang datang pun ke sekolah kerajaan di kampung tu. Hanya guru Biologi, Meenakshi (Samyuktha Menon) yang tak pernah jemu atau putus asa beri semangat supaya semua pelajar datang ke sekolah. Ramai juga cikgu yang pulang ke bandar kerana bosan hadap kelas yang kosong setiap hari. 


Dalam tempoh masa yang dijanjikan, bukan saja Bala dapat mengajak semua pelajar supaya datang ke sekolah setiap hari, belajar dengan gigih dan dapat keputusan yang cemerlang malah dapat juga singkirkan perbezaan kasta yang menjadi penghalang untuk semua murid berkawan atau berkerjasama.
 
Naskhah penulisan dan olahan sutradara Venky Atluri dari awal lagi dah tonjolkan kejayaan Bala sebagai guru yang disanjung tinggi bila tiga watak pelajar kolej terjumpa VHS tape kelas Matematik Bala dan bantu mereka siapkan assignment. Kerana cara mengajar Bala, mereka bertiga menjejak keberadaan guru tersebut. Jadi kita dah boleh tahu dengan jelas yang misi Bala tercapai cuma strategi Bala yang menjadi tanda tanya. Di mana Bala juga tak didedahkan hingga ke hujung cerita. 


Ramai yang kata filem Vaathi lebih kurang sama dengan Super 30 (2019) di mana watak Anand Kumar, guru Matematik buka coaching class untuk mengajar murid dari kelas bawah hingga berjaya masuk ke universiti. Personally for me, tak sama sebab Vathi lebih fokus kepada perjalanan Bala untuk mengajar dan melawan sistem pendidikan yang menganiaya rakyat. Walaupun ending tak seindah idealisme perjuangan Bala dan anak-anak muridnya tapi langkah yang dia ambil tu lah realiti sebenar. Sakit tapi terpaksa kita korbankan prinsip yang dipegang tu. 


Dua-dua filem ada kekuatannya sendiri jadi tak perlu nak bandingkan which is which. Vaathi dan Super 30 sama-sama ketengahkan semangat seorang guru yang ingin mengajar dan ubah nasib hidup pelajar mereka tanpa peduli langsung tentang keadaan diri sendiri yang terancam oleh pihak atasan. Menangis tengok Bala kena halau keluar dari kampung Sozhavaram oleh polis. Dia manusia biasa yang buat perkara biasa iaitu mengajar anak murid tapi pihak atasan menggelupur sampai tak tenang tidur malam. Kekuatan dialog Bala juga memberi impak pada karakter guru Matematik tersebut.


Memandangkan I tengok filem Vaathi in Hindi dubbed jadi tak nak komen pasal music album atau aspek lain. Yang pastinya, lakonan Dhanush memang tunggak kekuatan filem Vaathi sebab jalan cerita dia biasa saja malah boleh dijangka dah pun alur ceritanya. Pelakon sampingan pun lemah tak kisah lah heroin, kawan-kawan Bala mahupun antagonis. Mungkin juga mereka tersekat dalam watak yang dikarang oleh penulis yang lebih fokus kepada Bala dan para pelajarnya. 

Overall, filem Vaathi memang wajib ditonton oleh semua. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.4/10

Menjelang lebaran yang amat dinantikan ini, She Pandora kini tampil dengan lagu raya yang bertajuk Happy di Hari Raya. Bait lagu hasil sepenuhnya oleh She Pandora ini mempunyai lirik yang catchy dan mudah difahami. Apa yang membuatkan lagu ini lebih menarik lagi, She Pandora turut diiringi 3 beradik dari The Sis.

Berjaya dipilih sebagai wakil Malaysia ke World Championship of Performing Arts, She Pandora atau nama sebenarnya Nurashida Azli bakal mengharumkan nama Malaysia di mata dunia. WCOPA merupakan kejohanan Olimpik dalam seni persembahan dan ianya merupakan platform bagi penggiat industri kreatif yang bercita-cita untuk mengembangkan bakat ke peringkat antarabangsa. WCOPA itu turut melibatkan lebih 70 buah negara dari seluruh dunia yang akan berentap di acara tahunan yang diadakan di California.

Para peminat boleh mendengarkan lagu Happy di Hari Raya dia semua platform penstriman digital dan jangan lupa tonton musik video Happy di Hari Raya di saluran YouTube Pandora Empire Studios.

YouTube Channel: @nurshiazli

Instagram: @iam_shepandora 

Lirik Lagu D1K4U (Dikau) - She Pandora


She Pandora kini muncul lagi dengan single terbaru beliau, berjudul D1K4U. D1K4U merupakan hasil susunan lagu dan lirik She Pandora sendiri. Mengetengahkan konsep ketuhanan, lagu ini berkisahkan tentang kelalaian manusia terhadap Sang Pencipta. Bait indah lagu D1K4U mulai ditulis oleh She Pandora sendiri sewaktu musim pandemik Covid-19 yang lepas.

Menurut She Pandora, lagu ini ditujukan kepada semua yang turut merasakan apa yang dirasakan oleh beliau selama ini. Mungkin banyak yang kehilangan jiwanya, yang merasakan bahawa setiap hari yang mendatang penuh dengan masalah. Lagu ini juga diibaratkan sebagai sebuah doa dan pengharapan buat diri beliau sendiri. Harapan She Pandora, agar lagu ini dapat menyentuh jiwa-jiwa yang sedang hilang, sayu dan sunyi, agar sesiapa yang mendengar lagu ini sentiasa kembali dan perbaiki hubungan bersama yang Maha Esa.


LIRIK LAGU D1K4U

Penyanyi : She Pandora
Lagu : She Pandora  
Lirik: She Pandora  
Produced & Published: Pandora Empire Studios

Lumrah manusia menginginkan
Kejayaan dalam kehidupan
Tanpa disedari hadirnya keluhan 
Atas setiap dugaan dan cabaran 

Obsesi terlalu mengejar impian 
Sepertinya, hanya itu yang diperlukan 
Sehingga aku..

Lupa.. pada-Mu 
Pergi terlalu lama 
Hati tak mahu pulang 
Kini Dikau terpaksa 
Memberikan cara 
Agar Ku tahu Dikau rindu 
Padaku..
Dikau tetap menyayangi 
Mengasihi aku..

Kini ku telah 
Menyedari..
Tiada siapa yang mampu 
Menandingi melebihi 
Kiniku semakin mensyukuri 
Atas segala kelebihan yang telah diberi 
Yang slama ini ku nikmati 
Ku akui aku..

Lupa.. pada-Mu 
Pergi terlalu lama 
Hati tak mahu pulang 
Kini Dikau terpaksa 
Memberikan cara 
Agar Ku tahu Dikau rindu 
Padaku..
Dikau tetap menyayangi 
Mengasihi aku..

Seharusnya ku jalani 
Semuanya..
Kerana Dikau..
Tiap kehebatan dan keindahan 
Yang ku saksikan 
Tentang Dikau
Milik Dikau 
Hanya Dikau..

Ku akui..
Aku lupa 
Haaa…. 

Kini Dikau terpaksa 
Memberikan cara 
Agar Ku tahu Dikau rindu 
Padaku..
Dikau tetap menyayangi 
Mengasihi aku….
Huu…

Setelah kejayaan ‘Setia’ sebagai OST Kekasih Hati Mr Bodyguard, She Pandora kini muncul lagi dengan single terbaru beliau, berjudul D1K4U. D1K4U merupakan hasil susunan lagu dan lirik She Pandora sendiri. Mengetengahkan konsep ketuhanan, lagu ini berkisahkan tentang kelalaian manusia terhadap Sang Pencipta. Bait indah lagu D1K4U mulai ditulis oleh She Pandora sendiri sewaktu musim pandemik Covid-19 yang lepas.

“Pandemik yang melanda negara merupakan titik kesedaran bukan buat saya sahaja, malah buat seluruh rakyat malaysia. Sewaktu pandemik lah kita mulai menghargai segala nikmat dan kebebasan yang diberi oleh Allah SWT selama ini. Kita ibarat burung yang patah sayap, tak boleh ke mana-mana, terkurung di rumah sendiri malah rezeki juga seperti tersekat.”

“Kita semua ibarat hilang tempat bergantung, kita hilang komunikasi bersama dunia luar dan lagu ini juga merupakan luahan perasaan untuk apa yang She rasa selama ni, merujuk pada diri She sendiri. Kerana kadang-kadang bila kita ditimpa ujian, kita mengeluh, kita marah, tak puas hati dan sebelum ni She sentiasa nak kejar rezeki, impian, kejar dunia sahaja Sedangkan, kalau kita jaga hubungan dengan Allah, Allah jamin kejayaan kita.”

Menurut She Pandora, lagu ini ditujukan kepada semua yang turut merasakan apa yang dirasakan oleh beliau selama ini. Mungkin banyak yang kehilangan jiwanya, yang merasakan bahawa setiap hari yang mendatang penuh dengan masalah. Lagu ini juga diibaratkan sebagai sebuah doa dan pengharapan buat diri beliau sendiri. Harapan She Pandora, agar lagu ini dapat menyentuh jiwa-jiwa yang sedang hilang, sayu dan sunyi, agar sesiapa yang mendengar lagu ini sentiasa kembali dan perbaiki hubungan bersama yang Maha Esa.

Para pendengar boleh mendengarkan lagu ini mulai 7 April di Saluran YouTube Pandora Empire Studios dan di platform penstriman digital.

YouTube Channel: @nurshiazli

Instagram: @iam_shepandora

Seiring dengan kehadiran bulan Ramadan, untuk kesekian kali nya Pusat Beli-Belah Alamanda menganjurkan majlis berbuka puasa bersama anak-anak yatim dan yang kurang bernasib baik dari Pusat Jagaan Kanak-Kanak Yatim dan Miskin Rukaiyah, Bangi.

Seramai 42 kanak-kanak yang berumur 8 sehingga 17 tahun disambut mesra oleh Pengurus Besar Pusat Beli-Belah Alamanda, Pang Sook Fong apabila mereka tiba di perkarangan ‘Centre Court’, Pusat Beli-Belah Alamanda.

Antara detik yang paling bermakna buat anak-anak kecil ini apabila mereka menerima tajaan kelengkapan Hari Raya. Senyuman dan kegirangan jelas terpancar di wajah mereka ketika mana mereka diberi peluang untuk memilih sendiri persalinan aidilfitri termasuk baju raya serta kasut raya yang baharu.

Selain daripada tajaan membeli-belah, anak-anak ini dihiburkan dengan persembahan tradisional ‘dikir barat’. Untuk keceriaan berganda, mereka turut menerima sumbangan berbentuk ‘duit raya’ dan sepasang lagi persalinan baju raya yang ditaja oleh rakan niaga Pusat Beli-Belah Alamanda. Program menyantuni anak-anak yatim ini diakhiri dengan majlis berbuka puasa di sebuah restoran di Pusat Beli-Belah Alamanda.

Pengarah Esekutif Suria KLCC Sdn Bhd, Andrew Brien mengulas, “Sebagai sebuah organisasi yang fokus dengan tanggungjawab sosial korporat, adalah suatu yang sinonim bagi kami untuk terus memberi semula kepada masyarakat dan komuniti sekitar. Kami amat berbangga dengan peluang yang diberikan untuk menyantuni Anak-Anak Yatim dan Miskin Rukaiyah pada bulan yang mulia ini.

“Kami berharap sumbangan kecil kami mampu mengukir senyuman di wajah anak-anak yatim ini selain daripada memberi semangat kepada organisasi yang lain untuk turut proaktif dalam penganjuran program seperti ini. Sebagai penutup, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan niaga kami yang turut menyalurkan sumbangan bagi menjayakan program ini.”

Turut hadir di majlis ini, penjaga Pusat Jagaan Anak-Anak Yatim/Miskin Rukaiyah, Puan Siti Eshah yang turut berkata, “Saya, sebagai penjaga dan wakil pusat Anak-Anak Yatim/Miskin Rukaiyah ingin mengucapkan ribuan terima kasih yang tak terhingga terhadap Pusat Beli-Belah Alamanda kerana telah menganjurkan majlis ini untuk anak-anak di rumah Rukaiyah.

Kami amat terharu dengan kebersamaan pelbagai pihak di dalam memastikan mereka yang kurang bernasib baik dan memerlukan tidak dilupakan untuk sama-sama menyambut Hari Raya Aidilfitri”

PUSAT BELI-BELAH MESRA

Sementara itu di Kemaman, Pusat Beli-Belah Mesra telah mengadakan majlis amal jariah pada 6 April 2023 yang mana mereka berkesempatan untuk menyantuni 30 orang anak yatim daripada Persatuan Kebajikan Al-Islam Huzai Kemaman (Rumah Huzai).

Majlis yang diberi nama ‘Jalinan Mesra’ telah diadakan di Dewan Mesra yang mana barisan anak yatim tersebut dirai dengan sambutan yang meriah. Pengurus Besar Pusat Beli-Belah Mesra, Junaidy Jamaludin menyambut ketibaan 16 kanak- kanak lelaki dan 14 kanak-kanak perempuan yang berumur dari 7 tahun sehingga 17 tahun.

Kanak-kanak perempuan telah menerima sepersalinan baju kurung serta selendang, manakala kanak-kanak lelaki menerima persalinan baju melayu bersama sampin sebagai persiapan menyambut ketibaan Aidilfitri. Tidak kurang daripada itu, kanak-kanak tersebut menerima pelbagai hadiah daripada pihak pengurusan dan duit raya yang bernilai RM100 setiap seorang.

Anak-anak yatim tersebut menerima tajaan berbuka puasa dan dalam pada masa yang sama, mereka turut dihiburkan dengan persembahan nasyid. Majlis iftar yang berlangsung itu turut menerima tajaan daripada rakan niaga Pusat Beli-Belah Mesra seperti Rasa Sayang, The Body Shop, TMC, BH Beauty, U-Sport, Tealive, Cuckoo, D'Laksa, Rasa Kampung, Mee Tarik Warisan Asli, Tastebuds, Nasi ZNZ, Yong Tau Fu dan VV Rosegold.

Pengurus Rumah Huzai berkata, “Majlis ini adalah majlis yang sangat memberi makna kepada semua penghuni Rumah Huzai. Ia bukan hanya kerana hadiah dan sambutan yang diberikan, tetapi perhatian dan sikap ambil peduli yang kami terima. Kami amat berterima kasih keran atelah menjadikan hari ini hari yang amat istimewa.”

**********************************************

Mengenai Pusat Membeli Belah Alamanda

Alamanda Putrajaya dimiliki Putrajaya Holdings Sdn Bhd dan diuruskan oleh Suria KLCC Sdn. Bhd. dengan keluasan yang merangkumi kawasan membeli-belah sebanyak 653,235 kaki persegi. Bagi keselesaan kira-kira 12 juta orang yang datang untuk membeli-belah setiap tahun, pusat membeli-belah ini dilengkapi dengan dua bangunan tempat letak kereta yang terdiri daripada 3,000 tempat meletak kereta, kemudahan bagi golongan kurang upaya, dua bilik salinan bayi serta bilik sembahyang. Konsep di sebalik Alamanda adalah ‘syurga pengunjung membeli-belah’, yang terletak di pusat Putrajaya.

Ruang tengah Alamanda dihiasi cahaya menawan yang mengindahkan lagi suasana pusat membeli-belah ini dan menarik baik pengunjung mahupun rakan niaga dan penyewa kedai, lebih-lebih lagi apabila pelbagai acara dijalankan setiap tahun.

Pusat membeli-belah ini terdiri daripada pelbagai jenis kedai, restoran, medan selera dan pawagam. Alamanda juga mempunyai ‘travelator’ yang menghubungkan kedai-kedai serta laluan terus ke tempat letak kereta. Selain itu, reka bentuk istimewa bangunan dua tingkat ini membolehkan para pengunjung menikmati pengalaman membeli-belah yang mudah.

Mengenai Mesra Mall

Mesra Mall adalah pusat membeli-belah terunggul di Kemasik yang menawarkan pelbagai variasi fesyen, makanan, hiburan dan aktiviti untuk seisi keluarga. Ia merangkumi kawasan sebanyak 315,000 kaki persegi dengan satu tingkat. Mesra Mall telah dibuka untuk orang ramai pada Oktober 2008 dan sejak itu dikunjungi oleh masyarakat setempat dan pengunjung asing.

Mesra Mall mempunyai 5 dewan panggung wayang yang selesa, pusat boling 24 lorong, sebuah gelanggang futsal dan 12 gelanggang badminton serta tempat makan yang cukup selesa. Pengunjung juga boleh mendapatkan perkhidmatan bank, surau yang luas dan kemudahan kerusi roda serta kereta sorong budak menjadikan Mesra Mall pusat sehenti untuk ahli keluarga dan rakan-rakan melakukan aktiviti harian atau meluangkan masa dengan dengan berfaedah.

Selain itu, Mesra Mall mempunyai dewan serbaguna seluas 16,000 kaki persegi yang merupakan dewan terbesar di kawasan itu yang boleh memuatkan 800 orang pada satu masa. Ini menjadikan Mesra Mall tempat strategik untuk mengadakan pameran, majlis perkahwinan atau korporat dan acara besar-besaran.

Untuk info lanjut, sila layari: www.mesramall.com and www.facebook.com/MyMesraMall.

Owner of an electronics outlet, Tay Wee Hwa, aged 60 and his son Tay Eng Guan, aged 30, were fined RM14,000 in total by the Kluang Magistrate's Court today for selling TV boxes pre-loaded with unauthorised Astro content under Section 41(1)(ha) of the Copyright Act 1987.

The individuals were charged with illegally distributing and sharing copyrighted content. The charges came after an extensive investigation by the Royal Malaysia Police (PDRM)'s team from Cyber Crime Investigation Unit, Commercial Crime Investigation Department, who raided the electronics outlet located at Jalan Dato Sulaiman Mohd Noor, Kluang Baru on 7 December 2021.

Five android boxes pre-loaded with unauthorised Astro content were confiscated whilst Tay Wee Hwa and Tay Eng Guan were charged under Section 41(1)(ha) of the Copyright Act 1987 for selling any technology or device for the purpose of bypassing any effective technological measures stated under subsection 36A(3) of the same Act. The two individuals pleaded guilty to their charges and were fined RM14,000 in total.

An Astro spokesperson said, “We take piracy very seriously and are committed to working with the authorities to protect our rights as content owner. The illegal sharing and distribution of copyrighted content not only harms copyright owners but also affects the livelihoods of those working in the entertainment industry. We will continue to work tirelessly to combat piracy and ensure that justice is served.”

The charges against the two individuals serve as a warning to those who sell TV boxes pre-loaded with unauthorised Astro content. Piracy is a serious crime, and those found guilty can be fined up to RM200,000, imprisoned for up to 20 years, or both.

In April 2023 alone, 5 individuals were charged for piracy-related offenses:

▪ On 3 April 2023, a 22-year-old student was fined by the Kuala Lumpur Magistrate's Court for having in his possession an unauthorised link to a popular local TV drama series on his devices

▪ On 5 April 2023, two individuals were charged under Section 43AA of the Copyright (Amendment) Act 2022 for selling TV boxes with unauthorised content, which marked the first case since the amendment took effect in March 2022

The Copyright (Amendment) Act 2022 introduced amendments to the Copyright Act 1987 to strengthen provisions relating to the enforcement of copyright. It was gazetted on 10 February 2022, and the enforcement of the law was implemented by the Domestic Trade and Consumer Affairs Ministry (KPDNHEP) on 18 March 2022. The key impact of the amendment is the criminalisation of the sale of ISDs and associated software applications that allow unauthorised access to copyright content. Anyone found guilty can be fined up to RM200,000, imprisoned for up to 20 years, or both.

The public is reminded to channel information of piracy activities to the National Scam Response Centre’s (NSRC) 997 hotline, CCID Infoline 013-211 1222, KPDNHEP through hotline 1-800-886- 800 or 03-8882 6088 at the Enforcement Command Centre, WhatsApp at 019-279 4317, email to e-aduan@kpdnhep.gov.my or via Ez ADU app.