TREASURE Sembang Pasal MALAYSIA

Sunday, 19 March 2023

9 Mac 2023, TREASURE dah sampai ke Malaysia tapi tak ramai yang dapat pergi ke KLIA untuk sambut kedatangan diorang sebab TREASURE sampai pun on weekdays. Ramai yang tengah kerja, ada yang busy dengan exam dan kelas. Yang kelapangan je dapat jumpa TREASURE dekat sana itupun sampai 4 hingga 5 jam juga lah. 

10 Mac pula TREASURE jala-jalan dekat KLCC sebab Dek Wawan nak makan donut. Letops dek, makan donat nak dekat KLCC je tapi sepanjang diorang dekat KLCC tu tak nampak pulak tangan masing-masing pegang donat. Pegang kopi Starbucks ada lah. Makan pula dekat Madam Kwan. 

Kecoh masa TREASURE jalan-jalan dekat KL tapi kecoh dekat Twitter je lah sebab tak nak kacau privasi diorang, lagipun diorang busy buat content TREASURE MAP World. Masa tu ada Hyunsuk, Haruto, Jeongwoo dan Junghwan. The rest tak tahu pergi ke mana. 








Dalam vlive, Hyunsuk bagitahu yang Malaysia ni panas sangat! Hyunsuk tak suka musim panas tapi disebabkan Korea dah terlampau lama sangat sejuk jadi dia suka dengan cuaca panas. Hyunsuk kata sebab cuaca panas, dia boleh pack baju yang nipis je untuk jalan-jalan di Malaysia. 

Sesampai je di Kuala Lumpur, Hyunsuk tertidur sebab tu dia tak sempat nak join live Jihoon, Junkyu, Yoshi dengan Haruto waktu malam di hotel tu. 

Keesokan harinya Hyunsuk jalan-jalan di Kuala Lumpur tapi tak boleh cerita banyak sebab nanti akan terkeluar spoiler untuk content T-Map World. 

Yang pastinya masa jalan-jalan tu dia pergi ke KLCC sebab ramai fans yang cadangkan. Hyunsuk kagum dengan keindahan alam semulajadi dekat kawasan KLCC sebab cantik dan cool! Hyunsuk suka sangat sebab dia suka gabungan nature dan bandar yang ada di situ. Hyunsuk kata dia tak beli apa-apa dekat KLCC.

Untuk Hello Asia Tour Kuala Lumpur, Hyunsuk tertanya-tanya tentang Malaysian Teumes! Semua orang pakai baju dengan warna tema yang sama, baby blue dan putih. Ada dress code sesama fans ke untuk hari konsert tersebut? Dia bersyukur sangat dengan semangat Malaysian Teumes. 

Masa konsert pula Hyunsuk terkejut dengan energy Teumes sebab suara kuat sangat sampai tembus masuk dalam in-ear diorang! Hyunsuk kata TREASURE ada mindset 'buat yang terbaik walaupun rasa nak mati' tapi masa konsert tu diorang tak nak tunjuk keadaan penat sangat atas stage kepada peminat tapi TREASURE minta maaf sangat sebab tak dapat buat yang terbaik. TREASURE minta maaf sangat untuk perkara ni. 

Kalau boleh memang nak buat yang terbaik tapi Stadium Malawati tu panas sangat even masa rehearsal pun semua member berpeluh teruk sangat. Hyunsuk kata lepas konsert tamat, nanti akan nampak dalam T-Map pasal tu jadi dia minta maaf sebab TREASURE tak mampu buat sehabis baik sebab panas. 

'why are you guys sorry? we’re the one who should be sorry, we should have been more professional about this;; the members felt really sorry to the fans because of this too, so if they talk about it, please comfort them~🥺' - Hyunsuk

Anyway Hyunsuk bagitahu masa dia perform lagu Boy di Hello Asia Tour Kuala Lumpur, dia sengaja naikkan key untuk part ' Da piryo eobseo nawa soneul jabgo ruuuun!' sama-sama dengan Jeongwoo. Kalau keadaan tekak Hyunsuk okay sepanjang tour, dia plan nak maintain guna key tu sepanjang tour sampai habis. 

Proud to know Malaysia unlock new Hyunsuk's ability in performing on stage. 

Yoshi pula bagitahu dalam live yang Malaysia tersangatlah panas. Dia ingat nanti okay lah tu sebab ada angin juga tapi lepas perform lagu Jikjin (which is still the opening song), dia berpeluh banyak sangat. Kalau ikutkan Yoshi bukan jenis yang kuat berpeluh tapi dekat Malaysia dia kena touch up make-up dia sampai stylist diorang terkejut. Makin bertambah panas masa persembahan VolKno sebab ada api... Yoshi nak tanggalkan sebelah je jaket yang dia pakai untuk persembahan tu tapi disebabkan terlalu panas dia macam 'ah lantaklah' dan campak jaket tu 😂

‘I’m leaving after receiving much energy from Malaysia too🔥 teumes and us give positivity and energy to each other, and I think (our relationship) is going to stay strongly like this for a long time. I’m always thankful and since I’m receiving this much love every time, I won’t take it for granted and will do my very best while being grateful ♥️ thank you.’’ - Doyoung




Thank you Kuala Lumpur - Jeongwoo

Movie Review | Chhatriwali (2023)


Director : Tejas Prabha Vijay Deoskar
Writer : Sanchit Gupta, Priyadarshee Srivastava   
Cast : Rakul Preet Singh, Sumeet Vyas, Satish Kaushik, Dolly Ahluwalia, Rajesh Tailang. 
Production Companies : RSVP Movies 
Distributors : ZEE5
Genre : Social Comedy 
Running Time : 116 minutes
Release Date : 20 January 2023 
Trailer :


Tahun lepas filem Janhit Mein Jaari (2022) menggunakan tema safe sex education iaitu kondom menerusi lakonan Nushrratt Bharuccha yang bekerja sebagai salesman di Little Umbrella. Tahun ni pula, tak jauh jarak dengan filem tersebut, naskhah dengan tema yang sama, Chhatriwali pula ditayangkan di ZEE5. 

Plot utama Chhatriwali lebih kurang sama atau boleh kata seakan sama dengan filem Janhit Mein Jaari kerana Sanya Dhingra (Rakul Preet Singh) juga terpaksa bekerja di kilang kondom kerana desakan hidup. Kalau Manu nak lari dari berkahwin, Sanya lebih terdesak sebab keluarga dia perlukan duit untuk biaya pendidikan adiknya, baiki rumah dan juga tampung keperluan seharian. 


Awalnya Sanya bekerja sebagai tutor subjek Sains tapia nak muridnya tak lah ramai mana pun sedangkan bil sedia ada juga yang tertunggak semakin menimbun. Nak tak nak terpaksa juga dia terima tawaran Ratan Lamba (Satish Kaushik) untuk bekerja sebagai Ketua Quality Control kerana kelulusan Sanya dalam bidang kimia. 

Dengan syarat, Sanya dibayar sebanyak Rs50,000 sebulan dan tiada siapa yang boleh tahu dia bekerja di kilang tersebut. Mr Lamba juga kemukakan syarat bahawa Sanya tidak boleh berhenti selagi belum cukup setahun tempoh bekerja di situ. 


Tak lama pun untuk hidup Sanya mula berubah sedikit demi sedikit, sama ada keadaan rumahnya, masa depan adiknya mahupun status diri dia yang bakal menjadi isteri kepada Rishi Kalra (Sumeet Vyas). Mr. Lamba bahagia dengan perubahan hidup Sanya tapi dia cuba nasihatkan supaya berterus-terang kepada Rishi tentang kerja sebenar Sanya. Tak mungkin lah Sanya berani nak bagitahu sebab dia tak nak hilang lamaran hanya kerana kerja. Bila tiba masanya, Sanya akan berterus-terang juga. 

Perbezaan antara filem Janhit Mein Jaari dengan Chhatriwali adalah cara kedua-dua watak wanita ni bekerja. Manu dari awal lagi memang dah tebalkan muka keluar bekerja sebagai salesperson dan yakinkan ramai pelanggan lelaki untuk beli kondom. Sementara Sanya pula menggunakan ilmu kimia untuk ubah kualiti produk yang dijual. Kedua-duanya menarik untuk ditonton. 


Bila tengok macam mana Rishi, Rajan Kalra (Rajesh Tailang) dan ramai lagi lelaki lain yang berkeras menolak penggunaan kondom dan paksa supaya isteri telan pil perancang, boleh faham lah kenapa filem edutainment sebegini wujud. Kesian tengok Nisha (Prachee Shah Paandya) sampai masuk hospital sebab terpaksa gugurkan anak gara-gara suami tak nak guna kondom tapi tak mahu juga untuk tambah ahli keluarga sebab kewangan sempit. 

No wonder lah populasi di India boleh mencecah sehingga 1 billion kalau kondom pun dianggap memalukan masyarakat. Baru belajar tentang kondom, belum lagi buka bab tentang period dan dua organ yang dianggap sensitif. Dia punya tahap malu tu sampai tak nak ajar anak murid di sekolah sampai paksa pelajar jawab soalan lain untuk kumpul markah dalam subjek sains atau biologi. 


Bukan masyarakat di kampung seperti Karnal, India saja malah diMalaysia pun masih lagi menjadi sesuatu yang sensitif di beberapa tempat. Bak kata adik Sanya, jauh lagi perjalanan untuk ubah pemikiran orang di situ tapi sedikit sebanyak dapat ubah dan selamatkan beberapa nyawa di sekeliling. Hopefully di Malaysia juga akan wujudkan naskhah edutainment seperti dua naskhah ni. 

Sinematografi dari Siddharth Vasani paparkan suasana di Karnal yang terhad namun berjaya dihidupkan melalui lagu-lagu yang digubah oleh Akhil Sachdeva dan ramai lagi. Lagu Main Teri Hi Rahoon sweet sebab paparkan chemistry yang kuat antara Rakul dengan Sumeet. Masa Rishi pergi minta maaf dengan Sanya tu comel sangat. Bukti cinta tu boleh ubah seseorang secara lembut dan drastik. Tertarik dengan tema pelamin dengan wedding lehenga Sanya sebab guna corak poligon, sesuatu yang segar dan unik dari stylist. Mungkin nak match dengan konsep kimia kot sebab Rishi bagi hadiah simbol serotonin kepada Sanya. 



Ending Chhatriwali tak preachy macam filem Jaanhit Mein Jaari tapi macam awkward juga lah sebab satu kelas tahu masalah keluarga Kalra. Padahal satu soalan dari Mini (Riva Arora) pun dah cukup sebenarnya. Anyway I had fun watching this movie dan bak kata Rakul, kalau filem cinta boleh diterbitkan 10 filem dengan jalan cerita yang sama dalam masa setahun jadi kenapa dua cerita dengan tema yang sama tak boleh? Do watch this movie if you have time 😊

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 8.6/10

Movie Review | Uunchai (2022)


Director : Sooraj R. Barjatya 
Writer : Abhishek Dixit, Sunil Gandhi
Cast : Amitabh Bachchan, Anupam Kher, Boman Irani, Danny Denzongpa, Parineeti Chopra, Neena Gupta, Sarika 
Production Companies : Rajshri Productions, Mahaveer Jain Films, Boundless Media 
Distributors : Yash Raj Films, ZEE5
Genre : Adventure / Drama
Running Time : 170 minutes
Release Date : 11 November 2022   
Trailer :


Dah lama tak tengok filem yang berlatarkan pendakian ke Gunung Everest dan filem Uunchai arahan Sooraj R. Barjatya menampilkan barisan pelakon veteran sebagai peran utama. Tak lah tertanya-tanya sangat pun kenapa mereka bertiga buat misi tersebut sebab selalunya kalau orang tua keluar dari zon selesa mereka, mestilah sebab menunaikan hajat orang. 

Dari situ pun kita dah nampak yang naskhah Uunchai ni bertemakan persahabatan di antara Amit Srivastava (Amitabh Bachchan), penulis buku motivasi, Om Sharma (Anupam Kher) yang bekerja sebagai penjual buku dan juga Javed Siddiqui (Boman Irani) si tukang jahit. Mereka bertiga bawa abu mendiang Bhupen (Denny Denzongpa) untuk ditaburkan di puncak gunung. 


Awalnya Om menolak keras idea tersebut kerana usia mereka yang sudah tua dan juga kerana stamina yang sangat jauh berbeza dengan orang muda namun Amit bertegas supaya mereka teruskan saja misi ini supaya roh Bhupen tenang di sana. Asalnya mereka bertiga patutnya mendaki bersama Bhupen namun ajal Bhupen datang menjemput terlebih dahulu.
 
Pendakian tersebut diketuai oleh Shraddha Gupta (Parineeti Chopra) yang cantik dan lasak. Pengalaman baru untuk dia bila terpaksa hadap pelbagai kerenah Amit, Om dan Javed sehingga mereka selalu bertelagah. Perbezaan generasi juga jadi salah satu punca pertelagahan mereka kerana perbezaan perspektif terhadap sesuatu perkara. 


Kalau tengok karya Sooraj R. Barjatya, dah boleh faham lah intipati cerita dia sarat dengan drama persahabatan dan kekeluargaan. Sama seperti yang dipaparkan dalam Uunchai pada babak Shabina Siddiqui (Neena Gupta) dan Javed yang sedih kerana anak mereka tak dapat tumpangkan mereka bermalam di rumah. Babak Om terkesima dengan rumah agam yang menjadi kebanggaannya berubah rupa. Ataupun kisah Abhilasha (Nafisa Ali) yang cari peluang untuk turut serta dalam ekspedisi tersebut. 

‘Javed has his family restricting him and Om has his past restricting him. I too…I too.. want a chance to defeat my weakness. Please, please don’t stop me.’ - Amit


Sinematografi dari Manoj Kumar Khatoi menambahkan lagi impak pada penceritaan dengan teknik kamera dan juga permandangan indah di Nepal dan juga Gunung Everest. Macam mana dia kukuhkan screenplay dengan transisi dan cara kamera bergerak dari satu watak kepada watak yang lainnya. VFX juga tampak menjadi walaupun ada beberapa part yang lemah tapi masih lagi menarik untuk ditonton. Music album dari Amit Trivedi memberi sentuhan menarik dengan himpunan lagu yang tepat dengan emosi dan situasi dalam Uunchai seperti Ladki Pahadi dan Keti Ko. 



Kelemahan pada naskhah Uunchai pula terletak pada pendakian di Gunung Everest macam babak Om yang beria nak cari network untuk call anak lelaki dia padahal di kawasan berbahaya. Macam tak logik juga lah bila Shraddha dan Danny saja yang jaga kumpulan pendaki tersebut nak pula bila ada warga emas. Macam merepek lah Shraddha emo bila Om lambat berjalan sedangkan sebelum ekspedisi, details semua peserta dah diberi kepada ketua ekspedisi. Babak di jambatan gantung pun merepek juga lah sebab nampak sangat penulis saja buat teruk. 


Tapi sebab dah tahu gaya penceritaan filem Sooraj R. Barjatya macam mana jadi masa tengok tu tak lah beria sangat pun. Tengok secara santai dan fokus pada drama yang dibawa saja. Dalam banyak-banyak pengajaran yang disampaikan, mendaki Gunung Everest is a big no lah sebab tak suka mendaki satu hal, tak tahan cuaca sejuk dan tak rasa perlunya naik ke atas sana. But all the best who have that kind of dream okay? All the best! 😊

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.8, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 7.4/10

Movie Review | Seratus (2022)


Pengarah : Feroz Kader
Penulis Skrip : Eenaz Mokhtar, Mohd Rohizan Ramli
Pelakon : Sharul Kamal, Marissa Yasmin, Sara Ali, Riz Amin, Wan Hanafi Su, Daniella Sya, Fauzi Nawawi, Fify Azmi, Hafeez Mikail, Pablo Amirul, Meor Mohd, Kodi Rasheed, Shah Iskandar, Fadlan Hazim, Fara Nadiah, Shamsul Danish, Awie, Roy Azman, Amar Baharin, Amyra Rosli, Kin Wah Chew, Alif Satar, Ashraf Muslim, Amyza Adnan, Azlee Khairi, Alvin Chong, Adam Lee, Along Cham, Adam Shah, Alicia Amin, Adi Putra, Atiq Azman, Bront Palarae, Nash, Beto Kusyairy, Badrul Muhayat, Bell Ngasri, Bella Dally, Esma Daniel, Elizabeth Tan, Fara Fauzana, Fahrin ahmad, Floor 88, Isa Khan, Fizz Fairuz, Izzue Islam, Jasmin Hamid, Jay Iswazir, Siti Saleha, Joey, Kuza, Lydiawati, Lan Siro, Niezam Zaidi, Nazrief Nazri, Nora Danish, Reen Rahim, Risteena, Noorkhiriah, Norman Hakim, Ropie Cecupak, Rusdi Ramli, Santesh, Sean Lee, Shukri Yahaya, Syafie Naswip, Sweet Qismina, Syazwan Zulkifly, Tiz Zaqyah, Wan Sharmila, Yusuf Bahrin, Ziana Zain
Syarikat Produksi : FJ Pictures, Unomedia
Pengedar : Metrowealth Pictures, Netflix
Genre : Thriller / Aksi 
Durasi Tayangan : 95 minit
Tarikh Tayangan : 6 Oktober 2022 (Malaysia)
Trailer :


Unik betul filem Seratus arahan Feroz Kader kerana bukan saja menggunakan wang kertas bernilai RM100 malah mempunyai seramai 100 orang pelakon tempatan. Tak semua mempunyai pertalian dengan watak utama, ada yang masuk sebagai cameo dan tidak mempunyai dialog. Tetap menarik untuk ditonton sebab kita kenal dengan semua pelakon yang ada selain mempunyai plot yang kuat. 

Plot utama mengisahkan tentang Hafiz (Sharul Kamal) yang didatangi oleh ayahnya, Azhar (Fauzi Nawawi) secara mengejut setelah lama menghilang. Azhar minta anak dan isterinya (Marissa Yasmin) pindah dari rumah tersebut kerana mereka semua berada dalam bahaya. Menyampah dan ambil keputusan untuk endahkan saja permintaan ayahnya, Hafiz menerima panggilan telefon kerana ayahnya dibunuh kemudian ibunya pula diculik. 

King (Pablo Amirul) minta maklumat yang Azhar berikan pada malam tersebut tapi Hafiz tidak tahu-menahu tentang maklumat yang dicari. Hanya not bernilai RM100 dengan alamat yang ditulis oleh Azhar tapi duit tersebut telah pun digunakan di café He & She Coffee. Nasib dia baik bila Sofia (Sara Ali) baru saja beri kepada pelanggan. Apa maklumat tersebut dan berjaya tak Hafiz selamatkan ibunya, kena tengok lah di Netflix. 

Jalan cerita naskhah thriller aksi Seratus nib oleh kata jalan cerita yang tipikal dan mudah diteka alurnya tapi masa tonton tu tak ada lah macam bosan pun sebab excited tengok ramai pelakon yang buat cameo. Kekuatan lakonan Sharul Kamal sebagai rider bersama beberapa dialog yang padu menguatkan lagi penceritaan. 

Ada juga beberapa scene yang menarik dan menghiburkan macam scene Sofia bagitahu Hafiz supaya lepak dekat rooftop sebab view lagi cantik padahal dia bagi hint supaya spend time dengan dia. Halus betul perempuan bagi hint. Scene Shah Iskandar jatuh bangunan tu pun kelakar sebab represent karier lakonan dia. Rising and bammm goes flat. Masa Saadiah (Fify Azmi) sembang pasal jutawan yang dermawan tu pun macam tahu penulis tuju pada siapa. 

Untuk elemen thriller dan aksi, Seratus hidangkan kedua-duanya dengan baik. Saspen tengok episod kejar-mengejar antara Azhar dengan konco King ataupun babak Hafiz larikan diri dari anak buah King. Babak Samier (Riz Amin) belasah geng tebing yang buli Hafiz pun best, kalau pengarah letak babak Samier lawan dengan King pun menarik jugak. 

Kelemahan Seratus pula bukan pada babak geng rider datang tolong Hafiz ataupun chemistry antara Sharul dengan Sara namun pada visualnya yang tampak seolah-olah dibikin dalam format telefilem. Grading tone mahupun lighting yang digunakan tidak menarik. Mungkin ada beberapa teknik biasa seperti slo-mo ataupun transition menarik boleh menguatkan lagi screenplay selama 95 minit tersebut. Tapi kelemahan ni tak lah terlalu ketara hingga mencacatkan feel masa menonton so kepada siapa yang belum tengok lagi naskhah Seratus boleh tengok di Netflix. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 7.7/10

Movie Review | Mendarat Darurat (2022)


Pengarah : Pandji Pragiwaksono
Penulis Skrip : Pandji Pragiwaksono, Shani Budi Pandita, Gamila Arief 
Pelakon : Reza Rahadian, Luna Maya, Marissa Anita, Pandji Pragiwaksono, Dewi Irawan, Asri Welas,  Tamara Geraldine
Syarikat Produksi : MD Pictures 
Pengedar : MD Entertainment, Amazon Prime Video
Genre : Romantik/ Komedi 
Durasi Tayangan : 113 minit
Tarikh Tayangan : 8 September 2022 
Trailer :


Naskhah terbaru MD Pictures menampilkan watak Glenn (Reza Rahadian) yang menikahi Maya (Marissa Anita) setelah berkenalan di universiti. Sejak bercinta sehingga fasa awal pernikahan mereka, Glenn dan Maya romantis sangat sehinggalah Maya overthink dan sentiasa tuduh Glenn curang. 

Setiap aktiviti Glenn harus diberitahu kepada Maya melalui Whatsapp walaupun bekerja di pejabat bersama teman baiknya, Yahya (Pandji Pragiwaksono). Majikan Glenn nasihatkan kalau macam tu perangai isteri dia, baik curang saja sekurang-kurangnya hati senang sebab curang ataupun tidak, Glenn tetap juga kena marah dengan Maya. 


Yahya perasan yang Kania (Luna Maya) seperti ada hati dengan Glenn tapi tak mungkin lah kerana Kania wanita yang cantik dan berdikari. Setelah beberapa kali berbual di pantry, ternyata perasaan Kania disorok dari semua orang terutamanya Glenn kerana Kania tak mahu mengganggu suami orang. 

Setiap hari Glenn makin semangat ke pejabat kerana Kania sehingga lah dia buat plan untuk check in hotel bersama Kania dan menipu Maya katanya ada urusan di Malang. Semuanya berjalan dengan lancar sehingga lah muncul berita bahawa pesawat yang konon dinaikinya terhempas dan semua penumpang meninggal dunia. 


First half jalan cerita Mendarat Darurat arahan Pandji Pragiwaksono menarik dengan elemen komedi dan romantik sama ada antara Glenn dengan Maya ataupun Glenn dengan Kania. Kedua-duanya mempunyai chemistry yang kuat dengan Reza Rahadian. Suka tengok Glenn dengan Kania sebab relationship diorang lebih tenang dan senang sangat nak vibe. Mungkin dengan Maya pun Glenn selesa atau romantik tapi penulis tak kembangkan sangat malah memilih untuk lajukan cerita mereka berdua. 

Masuk ke second half watak Glenn diuji sama ada untuk memilih Maya ataupun Kania sebab tak mungkinlah kan dia akan dapat kedua-duanya. Maya memang terang-terangan menolak poligami masa perbincangan bersama kawan-kawan perempuan dia di restoran. I dah happy sebab Glenn memang nampak secara jelas akan pilih Kania. 


Malangnya ternyata salah dan dibikin plot twist. I terpaksa reveal plot twist yang satu ni antara semua plot twist yang ada sebab geram sangat dengan motif penulis. Of course love can have second chance but not this! Not when Glenn approached Kania first and dumped her just like that! Apa salah Kania? Menangis tengok scene Kania tanya kenapa Glenn tak pilih dia sedangkan dia dah buat yang terbaik. Kalau bukan untuk iseng lantas untuk apa mas? Untuk apa?!!! Masa scene ni memang layak keluar lagu Sial - Mahalini, fits perfectly. 

‘Iya, enggak semua lelaki tu brengsek, sesetengahnya bangsat.’ – Narissa (Mareike Brenda)


Bila penulis dan pengarah pilih untuk buat plot twist macam tu jadi filem ini untuk apa? Bukan setakat kredibiliti watak Glenn dipersoalkan, pilihan Reza Rahadian pun I rasa macam nak pertikai sekali. I think it’s time to stop watching his movies or drama sebab lakonan dia macam tu je, tak ada progress. Dia dekat zon selesa di bawah produksi MD Pictures. Reza yang sekarang bukan Reza yang I kenal dalam filem Habibie & Ainun (2012) atau franchise My Stupid Boss (2016), bukan Reza yang suka explore talent atau bereksperimen. 

For me, Mendarat Darurat cuma kisah cinta tipikal di mana lelaki yang tak pernah dipandang tapi jadi confident bila ada perempuan noticed. Bak kata Billie Eilish, you give an ugly guy a chance, he thinks he rules the world. Lantaklah orang nak kata I buat review emo ke apa tapi naskhah ini layak ditanya ‘INI APA MISKA?!!’

1. Team Production +0.4, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0 = 3.9/10

Drama Review | Projek: High Council (2023)

Friday, 17 March 2023


Pengarah: Anwari Ashraf, Ika Zakaria
Penulis Skrip: Anwari Ashraf, Zulaikha Zakaria, Amira (Mya) Nasiruddin, Luqman Ghazali, Zaharin Zabir, Zulaikha Zulhaimi,Samuel Sin 
Pelakon: Nadhir Nasar, Mierul Aiman, Amir Ahnaf, Naim Daniel, Yusof Hashim, Daiyan Trisha, Sazzy Falak, Ben Tan, Sathisvaran M Magesvaran, Kahoe Hon, Fadhli Masoot, Fazziq Muqris, Ameer Asyraf, Muzayyin Mahyuddin, Hazeeq Dean, Aida Aris, Azhar Sulaiman, Edika Yusof 
Syarikat Produksi: Pasal Productions Sdn Bhd  
Penyiaran: Astro OnDemand & Astro Go, Astro Ria
Genre: Aksi / Fiksyen / Remaja
Jumlah Episod: 10 Episod (45 minit setiap episod)
Tarikh Tayangan: Astro OnDemand & Astro Go - 14 Jan 2023 (Bermula Tengah Malam), Astro Ria (Linear) 23 Jan 2023 (Setiap Isnin, 9 malam)
Trailer : 


Drama baru terbitan Astro Originals yang berlatarkan kehidupan pelajar sekolah berasrama menyingkap kehidupan masalah buli di sekolah berprestij tinggi, Kolej Ungku Deramat (KUDRAT). Di sekolah tersebut pelajar tingkatan lima yang telah menang di dalam ‘Manifesto’ menjadi ketua yang digelar KAPLA mengikut sistem High Council. 

Sistem tersebut sudah lama pun ditubuhkan sejak tahun 1968 dengan bertujuan untuk mengawal perangai pelajar lelaki yang mula hidup berpuak dan suka bergaduh namun lama-kelamaan sistem tersebut diubah sedikit demi sedikit mengikut KAPLA yang memerintah. Sesiapa yang mengadu akan digelar sebagai Jibam kemudiannya dipulaukan sehingga keluar dari situ. 


Tak mudah untuk ubah sesuatu yang sudah lama terpasak dalam institusi sejak berkurun lamanya. Namun Naim (Nadhir Nasar) dan Fakhri (Mierul Aiman) masuk untuk bertanding kerana menyampah dan sakit hati dengan cara Kahar (Amir Ahnaf) sebagai KAPLA pada tahun tersebut. Selain isu High Council, dua-beradik ini juga mempunyai masalah peribadi sejak kecil dan dendam tersebut memberi kesan psikologi kepada mereka berdua. 

Selepas Projek: Anchor SPM (2020), Astro Original muncul dengan sebuah lagi naskhah yang diceduk dari kisah benar yang pernah menggemparkan negara pada tahun 1992 dahulu. Bukan cuma sebuah sekolah sahaja seperti KUDRAT, malah sistem hierarki ini telah wujud di kebanyakan sekolah berasrama penuh. Macam yang Mia (Daiyan Trisha) bagitahu, semua sekolah berasrama ada masalah ni. Antara teruk ataupun tidak je. KUDRAT dekat mana? Dekat tahap paling teruk. 


Bukan cuma masalah buli dari pelajar senior, masalah gangguan seksual yang ditonjolkan oleh beberapa watak dan juga guru yang cuba tutup mata seperti Mr. Sin (Ben Tan) dan juga Pengetua (Hasnul Rahmat). 

‘Kudrat is an old school, like me. And when you become older, you become set in your ways. Through your years, you’ll develop habits which are hard to shake.’ – Mr. Sin


Kekuatan pada drama Projek: High Council semestinya terletak pada lakonan barisan utama and kudos to casting director yang berjaya cari pelakon berbakat malah memiliki wajah Melayu untuk mengukuhkan lagi screenplay yang berlatarkan masyarakat Melayu. Amir Ahnaf antara punca banyak mata tertumpu pada Projek: High Council selain Nadhir Nasar, Mierul Aiman, Naim Daniel, Hazeeq Dean dan ramai lagi. Kalau sebelum ni nama Nadhir naik menerusi drama Projek: Anchor SPM dan diteruskan pula dengan Projek: High Council, tak mustahil kalau pengarah ambil bakat-bakat baru ni untuk installment seterusnya. 

Barisan penulis juga patut diberikan pujian kerana kreativiti mereka dalam merangka setiap watak utama seperti Naim, Fakhri, Ayam (Naim Daniel) dan Kahar. Walaupun Kahar teruk sebagai KAPLA namun tak semua orang kuat apabila mempunyai kuasa sepertimana Fakhri yang mudah saja goyah pendiriannya apabila naik sebagai wira baru untuk pelajar Tingkatan 4. Teruk-teruk Kahar pun bila dia buat salah, dia yang akan ke depan dulu untuk bertanggungjawab walaupun dia takut dengan ayahnya. Kahar value friendship sebab kawan-kawan dia selalu ada, berbeza dengan Fakhri yang suka musnahkan semua benda. 


Sekali lagi kagum dengan kebolehan lakonan Nadhir Nasar menerusi watak Naim sebagai anak sulung. Masalah psikologi yang dilalui oleh Naim boleh relate dengan semua anak sulung yang mempunyai broken family. Kalau tanya Nadhir, mesti dia akan cakap dia ambil pengalaman dari pengalaman sekeliling sepertimana yang dia bagitahu untuk watak dalam drama i-Tanggang (2021). Rasa puas bila Naim marah Papa (Azhar Sulaiman) dengan Mama (Aida Aris) yang cuma pandang Naim sebagai seorang anak yang kuat dan tumpu banyak perhatian terhadap Fakhri. 

Dalam babak Nadhir ingat Mama peluk Fakhri sampai tidur tu antara babak yang paparkan masalah psikologi bilamana pesakit ada selective memory untuk kuatkan lagi defensive mechanism individu. Mierul Aiman juga menyerlah dalam watak Fakhri yang baran dan manja. Personaliti dia boleh berubah jadi seorang yang keras kepala dan menakutkan juga boleh berubah jadi manja bila Mama suap asam pedas dekat asrama. 


Personally Projek: High Council antara naskhah tempatan terbaik yang dihasilkan oleh Astro Originals dengan menjadi medium edutainment di samping mengkritik masalah sosial juga kepincangan pimpinan negara. Cumanya tak berapa syok tengok watak Mia sebab lakonan yang lemah. Lagi menyampah bila tahu dia ludah makanan dekat dewan makan. Siapa yang duduk asrama memang faham benar lah macam mana horror makanan dewan makan sebelum Kementerian ubah skim makanan yang lebih sihat. Kalau dapat duit lebih memang menuju ke kedai atau koperasi daripada makan dekat dewan makan. 

Patutnya penulis develop je friendship Naim dengan Amirr (Yusof Hashim) dengan tambah flashbacks masa jadi junior di KUDRAT atau kembangkan lagi watak-watak sampingan yang lain sama ada menyokong atau menentang sistem High Council sebab isu yang dibawa dah kuat sangat dah jadi tak perlu pun ada eye candy. Serious talk friendship Naim dengan Amirr sweet sangat dan antara yang memecahkan taboo sebab kawan lelaki kalau rapat pun mesti ada boundaries supaya tak kena cop gay.  


Memandangkan audience High Council adalah generasi baru, ramai pelik kenapa Fakhri boleh sama kelas dengan Naim sebab zaman dulu boleh lompat tingkatan. Patutnya penulis terangkan lebih sikit tentang sistem pendidikan negara daripada masuk filler scenes yang tak dikembangkan dengan baik. Apa pun tahniah kepada team Astro yang semakin lama semakin melangkah ke hadapan dengan menghidangkan pelbagai isu dan tema menarik dari pelbagai genre. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.9, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.2/10

ASTRO ORIGINALS MEMPERSEMBAHKAN ‘LIAR’, DRAMA ADAPTASI ANTARABANGSA DARIPADA CALON SIRI THRILLER TERBAIK DI BAFTA AWARDS | ‘Selepas UK dan Remake Versi Sepanyol, Jerman, Perancis, Itali & Turki, Kini Giliran Malaysia’

Selepas kejayaan dan fenomena luar biasa drama premium High Council, Astro Originals mengukuhkan lagi jenamanya sebagai jenama terbaik dalam mempersembahkan konten berkualiti menerusi naskhah terbaru bertajuk LIAR, sebuah adaptasi antarabangsa daripada calon siri thriller terbaik di BAFTA Awards dan British Screenwriters’ Award. 

Liar diterbitkan oleh Astro Shaw dengan kerjasama Double Vision dan All3Media Internasional. Siri asal Liar merupakan terbitan Two Brothers Pictures untuk ITV dan Sundance TV pada tahun 2017. 

Liar mengangkat genre thriller yang meneroka tema stereotaip jantina, kekeluargaan serta penipuan. Drama hebat ini telah berjaya meraih jumlah tontonan paling tinggi 7 juta, sekali gus mencatatkan jumlah terbesar bagi drama baru yang pernah ditonton di ITV sejak 2014.  Drama ini juga ditayangkan di Australia dan New Zealand. Menariknya, Liar turut mempunyai versi remake dari Sepanyol pada tahun 2020 menggunakan tajuk ‘Mentira’s, versi Jerman menggunakan tajuk ‘Du Sollst Nicht Lügen’, serta negara lain yang membuat remake adalah Perancis, Itali dan Turki. 

Sinonim dengan jalan cerita yang penuh plot twist dan watak-watak yang menonjol sehingga berjaya mencetus keterujaan penonton pada setiap episod, Liar mengisahkan tentang dua insan yang bertemu dalam sebuah temu janji, namun semuanya berubah di luar jangkaan pada hari keesokannya. Seorang telah memperdaya, manakala seorang lagi diperdaya. Kerana kuasa, penipuan mampu memadamkan kebenaran.    

Liar membariskan pelakon-pelakon hebat negara seperti Tiz Zaqyah, Tony Eusoff, Ezzaty Abdullah, Dato’ Jalaluddin Hassan, Wan Raja, Nadiya Nisaa, Atilia Haron, Nazrief Nazri, Haridhass Selvaraju, Naz Rahman, Nas-T, Aniq Suhair, Farah Ahmad, Joyce Harn dan Charles Roberts. Manakala, pengarah Jason Chong, Imri Nasution dan Lim Siu Min.

Drama berdurasi 1 jam ini akan ditayangkan bermula 25 Mac 2023, setiap Sabtu, bermula jam 12 tengah malam di platform On Demand atau Astro Go. Manakala bermula 3 April 2023, setiap Isnin, jam 9.00mlm di Astro Ria. 

Naib Presiden, Ketua Astro Shaw & Perniagaan Melayu Nusantara dan merangkap Penerbit Eksekutif Liar, Raja Jastina Raja Arshad berkata, “Rentetan kejayaan drama-drama Astro Originals, kami berusaha meningkatkan kualiti sekali gus dapat menampilkan kandungan yang mampu mencipta penanda aras baru dan memberi impak kepada industri seni negara. Terbaru adalah Liar yang diadaptasi daripada calon siri terbaik luar negara dan kami rasa amat teruja untuk mempersembahkannya dalam versi dan format Malaysia. Ini merupakan kali pertama Astro Originals mempersembahkan naskhah adaptasi dan kami memilih naskhah Liar kerana daya tarikannya seperti jalan cerita, konsep dan tema yang diangkat; serta percaya ia mempunyai potensi untuk hangat diperkatakan ramai. Sementara itu, bekerjasama dengan produksi Double Vision dan All3Media International membuka lagi ruang untuk Astro mempamerkan keupayaan sebagai platform yang menghasilkan karya yang mampu mendominasi arena antarabangsa. Kami harap naskhah Liar versi Malaysia mempunyai kekuatan tersendiri dan dapat menawan hati penonton seperti mana versi-versi di negara lain.” 

Naib Presiden, APAC All3Media Internasional, Kit Yow, berkata, “Kami amat teruja siri LIAR mempunyai satu lagi versi adaptasi terbaru dan ia akan ditayangkan di Malaysia hasil kerjasama bersama Astro dan Double Vision. Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada semua yang menjayakan LIAR dan memastikan versi Malaysia turut menyelitkan kreativiti elemen budaya tempatan agar drama dan watak dapat meninggalkan kesan di hati penonton”.  

Wakil Double Vision merangkap Penerbit Eksekutif dan Pengarah Liar, Lim Siu Min – “Liar adalah projek yang amat dekat di hati saya kerana ia mengangkat subjek yang sering berlaku di negara kita namun jarang diketengahkan di kaca televisyen Malaysia dan saya percaya topik ini perlu diketengahkan. Meskipun subjek ini dilihat sensitif namun ia dapat dipersembahkan dalam nilai hiburan dengan membawakan mesej pengajaran. Semua ini tidak akan berhasil tanpa kerjasama Astro yang berani mengetengahkan topik ini. Saya harap penonton dapat melihat hasil usaha kami penerbit, barisan pelakon, tenaga kru dalam mempersembahkan naskhah yang bukan sekadar menghiburkan tetapi penuh pengajaran.”

Two sides, One Truth. Liar mengisahkan tentang Lara Sulaiman, seorang guru yang bijak dan berdedikasi. Selepas bercerai dengan suaminya, Lara cuba untuk ‘move on’ dan mula keluar janji temu. Lara mengenali Aiman Yusuf iaitu seorang pakar bedah. Aiman Yusuf juga pernah melalui episod perit dalam kehidupannya sebelum ini. Mereka rasa amat selesa dengan kehadiran masing-masing. Namun, temu janji pertama mereka berubah menjadi mimpi ngeri. Lara menuduh Aiman merogolnya, manakala Aiman menegaskan bahawa dia membantu Lara yang tidak sihat untuk pulang dengan selamat. Siapa yang bercakap benar? Liar menyaksikan penipuan yang memusnahkan kehidupan Lara dan Aiman, serta rakan-rakan mahupun keluarga mereka apabila rahsia dan pembohongan terbongkar.

Saksi drama premium, Liar mulai 25 Mac 2023, setiap Sabtu, bermula jam 12 tengah malam di platform On Demand atau Astro Go. Manakala bermula 3 April 2023, setiap Isnin, jam 9.00mlm di Astro Ria. Untuk maklumat lanjut boleh layari laman sosial, Instagram, TikTok, Twitter, Facebook Astro Shaw atau Astro Gempak untuk maklumat lanjut.  

*************************

PRODUCTION NOTES 

Tajuk: Liar
Genre: Crime/Thriller
Pengarah: Jason Chong, Imri Nasution & Lim Siu Min
Penerbit: Lim Siu Min, Wong Soon Teng
Terbitan: Astro Shaw Sdn Bhd
Syarikat Penerbitan: Double Vision Sdn Bhd
Bahasa: Bahasa Malaysia-Inggeris
Durasi Filem: 50 minit x 12 Episod
Jumlah Hari Penggambaran: 61 hari
Lokasi Penggambaran: Kuala Lumpur & Selangor
Tayangan di On Demand: 25 Mac 2023, setiap Sabtu
Tarikh Tayangan di Astro Ria : 3 April 2023, setiap hari Isnin



Barisan Pelakon
Tiz Zaqyah sbg Lara Sulaiman
Tony Eusoff sbgDr. Aiman Yusuf
Ezzaty Abdullah sbg Kat Sulaiman
Dato’ Jalaluddin Hassan sbg Sulaiman Ibrahim
Wan Raja sbg Fariz Jamil
Nadiya Nisaa sbg Detektif Nissa Suffian
Atilia Haron sbg Inspektor Rita Samsuddin
Nazrief Nazri sbg Taufiq Radzlan
Haridhass Selvaraju sbg Detektif Kumar Varatharaju
Naz Rahman sbg Firdaus Harith
Nas-T sbg Leftenan Eddie Hassan
Aniq Suhair sbg Noah Aiman
Farah Ahmad sbg Jehan Razali
Joyce Harn sbg Winnie
Charles Roberts sbg Koperal Jeya Kumar
Yuyun Hikmah sbg Sofia
Nawal Sarah sbg Yaya
Aidan Razeen sbg Jo

Tunggak Utama 


Dipersembahkan oleh: Astro Shaw Sdn Bhd
Syarikat Penerbitan: Double Vision Sdn Bhd
Penerbit Eksekutif : Raja Jastina Raja Arshad, Lim Siu Min
Penerbit: Lim Siu Min & Wong Soon Teng
Pengarah: Jason Chong, Imri Nasution & Lim Siu Min
Skrip: Mayang Al-Mohdar (Head writer), Chi-Ren Choong, Nik Naemah Nik Mahir, Amar Amir, Honey Ahmad, 
Penolong Pengarah: Lee Sinn Xiann
Pengarah Fotografi: Haris Hue bin Abdullah
Pereka Busana: Lai Ting Ting
Penata Tatarias: Lisa Dieh & Elle Yong Bak Leng

Sinopsis 

Lara Sulaiman, seorang guru yang bijak dan berdedikasi. Dia baru bercerai dengan suaminya dan bersetuju untuk keluar bertemu janji dengan seorang pakar bedah balu, Aiman Yusuf. Namun, selepas bertemu, mereka berdua mempunyai cerita berbeza daripada pengalaman temu janji mereka. Lara menuduh Aiman merogolnya, manakala Aiman menegaskan bahawa dia membantu Lara yang tidak sihat untuk pulang dengan selamat. Siapa yang bercakap benar?

Liar menyaksikan penipuan yang boleh memusnahkan kehidupan Lara dan Aiman, serta rakan-rakan mahupun keluarga mereka apabila rahsia dan pembohongan terbongkar.

Thomas Kok, penyanyi Malaysia yang memulakan kerjaya 14 tahun lalu sentiasa berharap untuk mencabar dirinya dan mencuba pelbagai kemungkinan selepas memulakan kerjaya solonya. Beliau sentiasa berhasrat untuk memasuki industri seni tanahair dan meluaskan skop profesionalnya. Dahulu, beliau bekerjasama dengan beberapa artis Melayu dan turut menjadi hos rancangan. Pada separuh kedua 2022, impiannya akhirnya menjadi kenyataan setelah dijemput secara rasmi untuk merakamkan runut bunyi rasmi (OST) filem seram tempatan "Pulau". Berikutan tayangan filem itu pada 9 Mac, Thomas menggunakan peluang itu untuk mengeluarkan single bahasa Melayu pertamanya serta versi penuh MV itu pada 10 Mac lepas.

Ketika ditanya tentang perasaannya apabila mendapat tahu bakal mengeluarkan single Bahasa Melayu pertama, Thomas berkongsi, "Saya sangat gementar dan gembira pada masa yang sama. Perkara yang paling penting ialah saya sentiasa mahu melakukan sesuatu yang mewakili Malaysia, dan sudah tentu menyanyi lagu Melayu juga salah satunya. Apabila syarikat meminta saya untuk uji bakat, saya sudah sangat gementar. Ini juga kali pertama saya bekerja bersama penerbit Iqie dan Firdaus, tetapi mereka sangat sabar dan membuatkan saya berasa tenang semasa rakaman. Keseluruhan proses rakaman mengambil masa dua hari dan saya akan mengatakan bahawa ia dianggap agak lancar."

Walaupun "Pulau" merupakan filem bergenre thriller, lagu ini mempunyai gaya yang agak santai dan rancak, justeru pasukan produksi MV telah memutuskan untuk pergi ke Port Dickson untuk membuat penggambaran; “Saya berharap suasana alam semula jadi pulau ini juga dapat dibawa ke dalam MV, agar peminat dapat menikmati suasana pantai yang santai sama ada menonton MV atau mendengar lagu, dan berharap lagu itu dapat membantu semua orang berehat." kata Thomas.

Walaupun bimbang peminatnya akan bosan dengan langkah yang diambil, dia bagaimanapun meneruskan pemikiran, "Saya memberitahu diri saya untuk menghargai dan menghargai tempoh ketika saya masih boleh melakukan gaya remaja. Saya agak bimbang pada tahun lain, saya tidak akan mempunyai peluang yang sama." Thomas menghuraikan. Jelas Thomas lagi, walaupun ini adalah langkah pertamanya ke dalam industri hiburan Melayu, dia percaya ia juga idea yang baik untuk membolehkan pendengar dan penonton mengenalinya melalui gaya yang dia biasa dan selesa, serta menjadi dirinya sendiri. Akhir sekali, "Hari Kita" sudah pasti memberikan rakyat Malaysia beberapa peluang untuk bertemu dengan Thomas Kok yang sebenar.

MV versi penuh Melayu pertama Thomas "Hari Kita" telah pun dilancarkan secara rasmi di YouTube rasminya pada 10 Mac. Untuk berita lanjut mengenai Thomas Kok, sila layari halaman Facebook WebTVAsia rasmi dan halaman Facebook Prodigee Asia Talent.

Youtube Channel:

WebTVAsia 

Prodigee Asia Talent 

Thomas MRXD 

FB Page:

WebTVAsia 

Prodigee Asia Talent 

Thomas MRXD 

Mencapai 1 billion hashtag di platform TikTok, Naim Daniel menyifatkan drama Project High Council sebagai satu fenomena yang positif buat industri tempatan. Naim bersyukur dapat bekerja dalam karya yang membariskan nama-nama yang hebat. 

"Harapannya agar semua penonton dapat merasakan semua emosi dari Episod 1 hingga Episod 9. Pengajarannya tidak terhenti di High Council sahaja, tapi bawa segala moral dan siri teladan itu dalam kehidupan kita sepanjang zaman. Naluri kita sebagai manusia adalah untuk melindungi jadi kita cuba sedaya-upaya untuk ceritakan apa realiti yang terjadi namun tak dibincangkan. Buli dalam bentuk buli fizikal atau buli siber banyak terjadi tapi suara itu tak didengari."

"Saya so far, alhamdulillah tidak pernah mengalami sebarang bentuk buli dan macam watak Ayam juga, saya buat hal sendiri sahaja sampai habis sekolah. 

Pelakon juga penyanyi terkenal, Naim Daniel tidak keberatan sekiranya para peminat memanggil dengan nama watak Ayam yang dijayakan dalam drama Projek: High Council (PHC).

Menurut Naim panggilan tersebut adalah tanda penghargaan selain membuktikan watak tersebut meninggalkan impak kepada penonton. Naim juga berterima kasih kepada peminat yang mengangkat naskhah Project High Council ke tahap ini. 

“Mungkin selepas ini boleh tukar nama dalam kad pengenalan kepada Ayam sebab ketika ini itulah nama panggilan saya. Semua itu perkara baik sebenarnya sebab saya percaya itu tanda apresiasi peminat terhadap hasil kerja kita. Sebagai anak seni, saya akhirnya melihat orang di luar sana terkesan dengan gerak kerja kita. Jadi, saya bangga untuk katakan, tidak kisah orang nak panggil nama Ayam sampai bila-bila,” ujarnya.

Drama terbitan Astro, Projek High Council membariskan pelakon-pelakon muda seperti Nadhir Nasar, Naim Daniel, Mierul Aiman, Amir Ahnaf, Yusof Hashim, Daiyan Trisha,Fadhli Masoot, Fazziq Muqris dan ramai lagi.  

Pintu Stadium Malawati Shah Alam

Wednesday, 15 March 2023

Masa tengok gambar Doyoung up dekat Twitter lepas habis konsert macam ehh berseni betul mat Korea ni. Dekat pintu pun boleh buat port bergambar. 



Dua gambar ni macam cantik, berseni je tengok tapi bila tengok gambar dekat bawah, facepalm teruk sebab pintu hodoh nauuuu



Tengok lah, dengan terkopak sana sini siap ada bekas salotep coklat dekat tengah tu. Macam mana dia boleh dapat idea nak bergambar dekat pintu stadium ni pun tak tahu padahal banyak lagi tempat lain boleh jadi port. 

Tak cukup dengan gambar, diorang bantai buat TikTok challenge jugak depan pintu rabak ni T.T