Telemovie ‘Sekolah Sampah’ yakni hasil terbitan Arie Zaharie Production Sdn Bhd memaparkan kisah kecekalan seorang pengembara dan usahanya dalam memberi didikan yang adil saksama kepada kanak-kanak yang tidak berkemampuan. Telemovie terkini keluaran Astro Citra ini memberi penekanan kepada kepentingan ilmu bagi semua tidak kira darjat, status atau kemampuan kita.

Penceritaan berdurasi 94 minit ini mengisahkan Adam, seorang backpacker berumur 30-an menetap di Sandakan yang bercita-cita untuk mengembara ke seluruh Sabah. Sebelum pengembaraannya bermula, Adam mendapat tahu kisah kanak-kanak pengemis yang tidak berkemampuan untuk meneruskan pembelajaran mereka di sekolah. Kanak-kanak tersebut tinggal di Kampung Sampah dan menyara hidup dengan mengutip serta menjual barangan terbuang. 

Untuk memberi kesamarataan dalam pendidikan kepada mereka, Adam nekad mendidik anak-anak itu dengan membina Sekolah Sampah sehingga mengorbankan impian pengembaraannya. Pengorbanan ini dibantu oleh salah seorang muridnya, Erna yang juga mengambil bahagian dalam mengajar rakan-rakannya yang tercicir dalam pelajaran. Dengan usaha membangunkan Sekolah Sampah, Erna telah mengirimkan sepucuk surat kepada pemimpin tentang kewujudan sekolah tersebut. 

Telemovie yang mampat dengan harapan dan impian serta merungkai isu-isu ketidaksamarataan yang relevan dalam kalangan masyarakat ini mengangkat empat orang pelakon iaitu Aliff Aziz sebagai Adam, Bella Astillah sebagai Nureen, Pasqueletta Joan Paulus sebagai Erna dan Aidil Zaquan Astillah sebagai Adi. ‘Sekolah Sampah’ merupakan arahan pelakon dan penyanyi keluaran Akademi Fantasi musim kelima yang berbakat besar, Ebi Kornelis dan turut didukung oleh barisan pelakon baharu yang hebat seperti Rubisa Tiasin, Nuhamizan Syahmi Musa, Syed Haiqal Saputra, Fatima Nadhira, Sahrah Asor, Ejin Dinting dan Jaipin Leggau.

Telemovie ini akan ditayangkan pada hari Sabtu, 28 Mei 2022, jam 9.00 malam secara eksklusif di saluran Astro Citra (108) serta turut boleh distrim menerusi On Demand di Astro Box dan aplikasi Astro Go untuk pilihan yang lebih fleksibel.

Ebi Kornelis - Pengarah Telemovie ‘Sekolah Sampah’

“Pembikinan telemovie ini merangkumi pelbagai aspek dan emosi kerana saya mahu penceritaannya penuh dengan harapan, impian dan usaha mereka yang menjayakan sesuatu yang mustahil. Ilmu adalah sesuatu yang saya ingin mengetengahkan kerana tanpanya, kita tidak akan berganjak ke hadapan.Seperti yang telah kita tahu, ilmu itu digenggam sehingga kecil lagi. Namun, ada pada mereka yang tidak mampu untuk menimba ilmu dan terpaksa berhenti sekolah. 

Walaupun begitu, sebenarnya penimbaan ilmu itu tiada terhadnya. Antara cabaran yang saya hadapi ketika mengarah telemovie ini adalah kekangan masa. Oleh kerana penceritaannya juga membawa aspek-aspek daripada Sabah, saya perlu membaca dan memahami skrip dalam tempoh kurang daripada 12 jam ketika berada dalam kapal terbang dalam perjalanan ke Sandakan. 

Saya juga perlu memikirkan harapan dan tujuan pihak produksi kerana pengarah yang saya gantikan merupakan pengarah otai yang pernah memenangi anugerah sebelum ini. Begitu juga dengan penulis skripnya yang dua-dua pernah memenangi anugerah dalam penulisan skrip.

Selain itu, saya juga perlu berhadapan dengan pelakon kanak-kanak pada kali ini. Bekerja dengan mereka memang lain kerana emosi dan pengalaman pelakon kanak-kanak ini berbeza dengan pelakon dewasa. Kita perlu bijak dalam mengawal emosi mereka kerana mereka kurang berpengalaman beraksi di hadapan kamera. 

Daripada aspek lokasi pula, sebahagian besar lokasi penggambaran dilakukan di atas timbunan sampah dan terdedah kepada bahaya objek-objek tajam serta haiwan yang berbisa. Kami juga sentiasa perlu menjaga diri daripada bakteria dan virus yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Lokasi tersebut juga agak berbau dan panas ekoran matahari yang terik. 

Namun, saya sangat gembira kerana pelakon-pelakon telemovie ini semuanya berdisiplin dan mempunyai keinginan serta misi yang tinggi untuk membuktikan sesuatu kepada masyarakat yang mampu membuatkan mereka senang dalam memberikan lakonan yang terbaik dalam watak masing-masing. Syukur Alhamdulilah mereka faham naskah yang ingin di perjuangkan melalui telemovie Sekolah Sampah ini.

Pengambilan watak Adam dan Nureen juga sebagai watak utama merupakan sesuatu yang saya bangga kerana lakonan mereka memang serasi sebagai pasangan bercinta. Mereka dapat menunjukkan emosi-emosi yang tepat dan mampu memberikan elemen-elemen yang sejajar dengan apa yang saya tanamkan ketika pembikinan plotnya. 

Telemovie ini adalah bukan karya yang biasa kita tonton di televisyen. Bukan semua pengkarya berani menonjolkan kebenaran dalam berkarya lebih-lebih lagi telemovie ini tidak mengetengahkan aspek kekayaan atau pun cerita korporat seperti yang kita sering lihat. Karya ini lebih menonjolkan aspek yang jujur dan karya yang menunjukkan sisi-sisi manusia yang sebenar. Walaupun penuh dengan karya yang hebat, industri kita kurang dengan karyakarya yang sebegini. Para penonton pasti tidak akan menyesal dengan penceritaannya kerana tiada unsur klise.

Telemovie ini diterbitkan untuk memberi kesedaran kepada penonton mengenai kepentingan ilmu bagi semua rakyat tidak kira daripada mana mereka datang. Banyak perkara yang mampu mengetuk pintu hati kita untuk lebih mengenali diri kita siapa serta menunjukkan kepada kita bahawa ada sesetengah orang yang betul-betul dalam kesusahan dalam menempuh kehidupan yang tidak terbayang. 

Namun, mereka masih mampu tersenyum seperti tiada apa-apa yang berlaku. Ada juga daripada kita yang hidup dalam keselesaan tetapi masih tidak bersyukur dengan apa yang dimiliki. Ini adalah karya yang mampu menginsafkan kita dan membuatkan kita bersyukur dengan nikmat yang diberikan. Itulah yang ingin saya terapkan kepada semua.

Telemovie ini diharap dapat memberi kesedaran kepada penoton juga tentang pentingnya ilmu dalam membangunkan negara serta diri sendiri. Saya juga berharap para penonton faham erti kesamarataan dalam menimba ilmu ini kerana tiada siapa patut dihalang daripada mendapatkannya. Saya juga ingin mengetengahkan bahawa pentingnya usaha pihak-pihak yang terlibat dalam menjaga kanak-kanak yang mampu menjadi tunjang kepada negara pada masa hadapan kelak tanpa menindas mereka berdasarkan kemampuan dan tempat mereka sahaja.”

PECAHAN WATAK TELEMOVIE ‘SEKOLAH SAMPAH’

Aliff Aziz                                Adam

Bella Astillah                         Nureen

Pasqueletta Joan Paulus         Erna

Aidil Zaquan Astillah             Adi

Rubisa Tiasin                         Naemah

Nuhamizan Syahmi Musa     Bad

Syed Haiqal Saputra             Umar

Fatima Nadhira                     Lily

Sahrah Asor                           Mariam

Ejin Dinting                           Pak Salleh

Jaipin Leggau                         Zaki


TRIVIA MENARIK TELEMOVIE ‘SEKOLAH SAMPAH’

1. Durasi penggambaran telemovie ‘Sekolah Sampah’ mengambil masa selama 8 hari di Sandakan, Sabah.

2. Penceritaan telemovie ini sebenarnya diinspirasikan daripada kisah benar.

3. Telemovie ini menampilkan gabungan pelakon-pelakon popular dan pelakon-pelakon daripada Sabah.

4. Pengarah yang diganti oleh Ebi Kornelis turut mengikuti penggambarannya di Sandakan bersama-sama dengan penulis skrip telemovie ini.

5. Sekolah Sampah merupakan telemovie pertama setelah Alif Aziz bergelar juara Gegar Vaganza 8.


LOGLINE TELEMOVIE ‘SEKOLAH SAMPAH’

Pengorbanan seorang pengembara yang membina sekolah untuk kanak-kanak pengemis yang tercicir dalam pelajaran.


SINOPSIS TELEMOVIE ‘SEKOLAH SAMPAH’

Sekolah Sampah mengisahkan seorang backpacker, Adam yang ingin mengembara ke seluruh Sabah. Namun setelah mendapat tahu tentang kanak-kanak pengemis yang tidak bersekolah dan tinggal di satu tempat pembuangan sampah, Adam nekad untuk mengorbankan wang pengembaraannya demi membina sebuah sekolah untuk mereka. Akhirnya, Adam terpaksa pulang. Dalam mendidik kanak-kanak pengemis tersebut, salah seorang murid Adam yang bernama Erna telah membantu menggalas tanggungjawab untuk mengajar rakan-rakannya itu. 

SUPERHERO IKONIK MALAYSIA ‘KELUANG MAN’ KEMBALI & BAKAL DIFILEMKAN

Monday, 23 May 2022


SUPERHERO IKONIK MALAYSIA ‘KELUANG MAN’ KEMBALI & BAKAL DIFILEMKAN
| Astro Shaw dan Iconic Animation Studio Ikat Perjanjian Dalam Menerbitkan Filem

Siri animasi legenda Malaysia yang amat popular dan menjadi fenomena dalam kalangan masyarakat tempatan sejak lebih dua dekad lalu, Keluang Man bakal diangkat ke layar perak. Penerbit dan peneraju industri perfileman tanah air, Astro Shaw telah menandatangani lesen hak cipta adaptasi ke filem bersama pemegang IP (Harta Intelek) Keluang Man, Iconic Animation Studio Sdn Bhd baru-baru ini bagi menerbitkan filem aksi pertama Keluang Man. Kerjasama ini sekaligus menjadi titik permulaan buat Astro Shaw dan Iconic Animation Studio dalam memperkenalkan semula IP animasi adiwira legenda ini kepada generasi baharu serta bakal melahirkan universe adiwira tempatan terbesar.

Keluang Man merupakan siri animasi popular dan diminati ramai pada akhir tahun 90-an dan awal 2000-an. Siri animasi adiwira pertama tanah air ini diilhamkan oleh Allahyarham Haji Kamarudin Bin Ismail atau lebih dikenali dengan panggilan Kamn Ismail bersama pengasas Dan Pemilik UAS Animation, Natashah Datuk Hj Md Noor dan pertama kali disiarkan pada tahun 1998. Mempunyai 7 musim dengan lebih 140 episod, Keluang Man menampilkan jalan cerita amat unik yang mempamerkan adiwira yang diinspirasikan oleh keluang dan turut diselitkan dengan elemen komedi. Borhan yang juga Keluang Man ialah seorang pesakit di sebuah hospital mental di Tumpoi dan berubah menjadi adiwira bagi membanteras jenayah pada waktu malam dengan bantuan rakannya, Tiong Man.

Watak adiwira tersebut tidak mempunyai sebarang kuasa ajaib istimewa tetapi dibentuk dengan ilmu persilatan, naluri dan sikap kejujuran yang tinggi. Rentetan daripada reaksi positif para peminat dan penonton sejak animasi ini ditayangkan, terdapat banyak permintaan untuk mengembangkan lagi animasi kegemaran ramai ini. Dengan kehadiran filem baru Keluang Man yang bakal diterbitkan, Astro Shaw dan Iconic Animation Studio komited untuk menghasilkan karya terbaik dengan memastikan legasi Keluang Man terus hidup bersama generasi baharu dan akan datang.

“Kami rasa amat berbesar hati kerana diberi kepercayaan dan peluang untuk bekerjasama dengan Iconic Animation Studio dalam mengangkat karya animasi legenda ini ke pentas yang lebih besar iaitu layar perak. Kami percaya jenama Keluang Man amat besar dalam industri seni animasi tempatan dan mempunyai peminat tersendiri yang membesar bersama siri animasi ini. Meskipun jenama ini telah lama disiarkan, namun apabila ia diulang tayang selepas 10 tahun kemudian, ia masih mendapat sambutan baik dan itu membuktikan animasi adiwira ini mampu meninggalkan kesan di hati penonton dan sentiasa relevan mengikut peredaran zaman. Kami harap berita baik ini dapat memberi keterujaan buat peminat dan sekaligus dapat membuktikan karya animasi tempatan mampu diangkat ke tahap yang lebih tinggi.” - Naib Presiden, Perniagaan Melayu Nusantara & Ketua Astro Shaw, Raja Jastina Raja Arshad

“Jenama Keluang Man telah bertapak dalam industri animasi lebih 26 tahun dan ia masih diingati serta diperkatakan dalam kalangan peminatnya. Kami yakin ramai yang menantikan kemunculan semula animasi Keluang Man ini. Malah, perancangan untuk membawa animasi ini ke filem juga telah lama dibuat. Alhamdulillah, akhirnya impian ini bakal terlaksana dan lebih rasa berbesar hati kerana ia bakal direalisasikan bersama penerbit terkemuka Malaysia, Astro Shaw. Jadi, nantikan kemunculan semula Keluang Man tidak lama lagi.” - Pengarah Iconic Animation Studio Sdn Bhd, Muhamad Firdaus Bin Omar

"Iconic percaya dengan semangat kebersamaan pemilik hakcipta, pemilik jenama termasuklah para waris mereka dalam merealisasikan filem ini dengan Pasukan Kreatif Astro Shaw, Keluang Man bakal menjadi legenda besar Industri Animasi tempatan bertaraf Global." - Ketua Pegawai Eksekutif Iconic Animation, Ida Rahayu Md Noor

Bekas Penolong Pengarah Animasi Keluang Man, Amir Hamzah Hashim yang juga Presiden Persatuan Animasi Malaysia (ANIMAS) menyambut baik berita ini dan menyokong penuh usaha pihak Astro Shaw dalam merekayasa dan meneroka ruang pasaran baharu bagi jenama Keluang Man. “Sebagai antara penggiat awal dan dipertanggungjawabkan sebagai Penolong Pengarah Animasi dalam produksi asal dahulu, berita ini sangat menyegarkan dan memberi lebih energi kepada kami untuk terus menghasilkan karya baharu bagi tatapan peminat adiwira tempatan ini, saya berharap para peminat dapat menyokong dan memberi reaksi positif apabila ditayangkan kelak.”

Keluang Man bakal memulakan pra-produksi dalam masa terdekat dan pihak Penerbit akan mengumumkan jangkaan tayangannya di pawagam kelak. Ikuti info dan perkembangan filem Keluang Man ini menerusi akaun Instagram, Facebook, Twitter Astro Shaw dan Astro Gempak.

Nasib Malang Berbau Kopi

Khamis lepas order breakfast guna Grab sebab dah jelak makan sandwich dekat Family Mart. Lagipun perut masa tu macam sebu jadi nak makan yang sup je lah. Teringin nak makan croissant Starbucks tapi semalamnya baru je makan. 

Belek punya belek dekat Grab tu order lah Hor Funn dekat Old Town dengan iced white coffee sekali. Sementara tunggu tu check email dengan siapkan kerja yang tergendala semalamnya. Bila Grab rider sampai, dia sebut nama Farhana which is me so I ambil je lah tapi macam pelik kenapa dekat bungkusan tu ada logo San Francisco. 


Bila tengok resit, nama dia Ray lengkap details menu yang dia order dekat San Francisco Coffee. Nak kata chambering student Ray yang belanja I macam pelik jugak sebab I tak ada tolong dia buat kerja langsung. Last I contact dia dua minggu lepas. Kalau dia belanja I pun kenapa details sangat apa yang dia order ni kan?

I call rider tanya dia kenapa order I San Francisco bukan Old Town lepastu dia baru tersedar yang dia salah hantar. Sepatutnya makanan Ray ni dekat unit sebelah. Then okay lah, tukar je lah kan? No big deal lah sebab benda boleh settle. 

Tapiiiiii haihhhh rider Grab tu datang jumpa I balik lepastu bagitahu si Ray ni dah makan makanan I and I was like whyyyyy??? Dah la restoran berbeza, makanan pun berbeza then kenapa dia makan ek? Lapar sangat ke sampai tak boleh tunggu isu ni settle dulu? Selekeh gila perangai dia. Dah la tak call minta maaf ke apa. 


Jadi nak marah sebab I tak suka kopi dari San Francisco Coffee, dah la dia order Vanilla Latte double shot espresso. Dah la kopi pekat lepastu dia request extra shot pulak. Sakit kepala lepas minum kopi ni padahal dah tambah secawan air masak. Walaupun I dapat croissant tapi SFC ni memang bukan franchise yang digemari lah. Macam merepek je buat croissant egg mayo tapi bila makan scrambled eggs dia berterabur. Siapa la yang cerdik sangat masukkan scrambled egg bukannya telur goreng biasa. 

Muhasabah diri betul bila makan tu sebab I memang nak croissant at the first place tapi I order yang lain sesuai dengan maslahah dan keadaan diri masa tu tapi takdir pertemukan jugak dengan croissant dari tempat yang I tak suka dan datang dalam keadaan yang I tak suka. Macam tu ke jodoh I nanti like yewww hmmm noooo :'(

 

Sejak Restoran Gamelan dengan Kedai Kopi Oasis keluar dari Oasis ni dah tak ada dah restoran nasi campur. Ada la mamak dekat depan tu tapi takkan lah hari-hari nak makan nasi dengan kari? Ada masa order je dari Gamelan tapi mahal sikit lah sebab ada delivery charge jugak. 

Minggu lepas ternampak restoran baru buka dekat tapak Coffee ETC. Happy bila tengok board Restoran Dapur DD ni ada sediakan nasi campur dengan ikan bakar. Fuhhh dah lama tak makan ikan bakar sebab kena menapak ke apartment. Nak ke situ bab parking susah satu hal, restoran dia kecik satu hal jugak. 


Restoran Dapur DD buka dari 8 pagi sampai jam 6.30 petang so kalau tak sempat breakfast dekat rumah boleh tapau dekat sini sebab ada bihun goreng, kueytiaw goreng, nasi goreng dengan nasi impit. Nasi lemak pun ada yeayyy. 

Untuk makanan tengahari memang banyak sangat lauk yang disediakan. Patin masak lemak tempoyak, ayam berlada, cencaru masak sambal, kari ayam, ayam masak lemak, kembung masak asam pedas, lala masak pedas, tempe goreng sambal, ayam masak kicap etc



Bahagian sayur pun banyak pilihan sebab kalau tak makan sayur goreng, ada section untuk pelbagai jenis kerabu. Ada kerabu mangga, kerabu kacang panjang, kerabu kacang botol dengan kerabu ulam. Sayur rebus dengan ulam-ulaman pun ada jugak. Memandangkan ada ikan bakar maka ada lah aneka sambal jugak. Happy wei tengok ada sambal tempoyak!


Dekat sebelah section sayur tu ada bahagian goreng-goreng macam ikan kering, ayam goreng, popcorn ikan, nugget dan seangkatan dengannya. Telur masin dengan telur dadar pun dekat sini jugak. Yang bestnya, ,dekat Dapur D ada pisang goreng dengan cucur sayur tapi kena beli cepat sebab minggu lepas ada pakcik tu borong pisang goreng sampai habis dua pinggan T.T


Masa order air dekat Dapur DD nampak teh dia bancuh pekat dalam jag besar tapi bila order masuk dalam gelas jadi ceroi. Menyesal jugak lah order sebab tak rasa sangat pun teh dia. Melayang 4 hengget. Air epal asam boi pun tak rasa epal sangat sebab dia lebihkan asam boi dan air. 

Dekat kaunter ikan bakar tu ada nampak jugak Dapur DD letak Mi Kari dengan Laksa tapi tak sure dia start jual dari pukul berapa. But the fact diorang jual dua menu ni pun dah cukup membahagiakan sebab ada banyak pilihan. Berapa harga semangkuk tu tak pasti, sedap ke tidak pun tak pasti sebab tak cuba lagi. 

Masa kitorang makan haritu memasing puji sedap untuk menu berlauk. Ikan bakar pun sedap sebab tak kering. Cicah dengan air asam fuhhh happy! Buat masa sekarang Dapur DD tak buat goreng-goreng ala carte sebab tak cukup staff. Diorang tengah mencari lagi pekerja. Even nak bayar pun kena guna wang tunai je sebab belum register lagi untuk cashless payment. 


Tengok dekat cashier counter, Restoran Dapur DD ni terima tempahan untuk majlis hari jadi, meeting, jamuan makan dengan majlis bertunang tapi tak tahu macam mana dia kira per pax. Tapi mudah lah lepas ni kalau meeting ataupun ada klien VIP nak datang boleh order dekat sini. Yeayyy!

Movie Review | Senior Year (2022)

Sunday, 22 May 2022

Director : Alex Hardcastle

Writer : Andrew Knauer, Arthur Pielli, Brandon Scott Jones

Cast : Rebel Wilson, Sam Richardson, Zoë Chao, Mary Holland, Justin Hartley, Chris Parnell, Angourie Rice, Avantika Vandanapu, Michael Cimino, Jeremy Ray Taylor, Brandon Scott Jones, Alicia Silverstone

Production Company : Paramount Pictures, Paramount Players, Broken Road Productions, Belle Hope Productions

Distributor : Netflix

Genre : Comedy

Running Time : 111 minutes

Release Date : 13 May 2022

Trailer :


Stephanie Conway (Angourie Rice) mempunyai kehidupan remaja yang sempurna. Popular di sekolah, ketua pasukan sorak Harding High dan mempunyai teman lelaki yang kacak. Malangnya dia koma selepas jatuh semasa persembahan dan bangun 20 tahun kemudiannya. Tak mungkin lah Stephanie nak teruskan kehidupan seperti biasa sedangkan kehidupan dia terhenti pada umur 17 tahun. 

Stephanie guna kuasa veto Martha (Mary Holland) sebagai pengetua sekolah untuk benarkan dia masuk ke Harding High semula. Dia perlu dapatkan balik populariti, jadi kapten pasukan sorak dan tiara Prom Queen. Sangkanya mudah untuk kehidupan sempurna dari perspektif dia tapi banyak benda yang dah berubah dalam zaman Gen Z. Pelajar paling popular dipegang oleh Bri (Jade Bender) dan cheerleding team cuma pasukan sorak tanpa stunts atau tarian mengghairahkan. 

Walaupun naskhah komedi arahan Alex Hardcastle mempunyai banyak momen tribute pada zaman 90-an tapi kecederaan Stephanie agak besar untuk tutup mata begitu saja. Tambah pula bila video dari tahun 1990 muncul dan viral di socmed. Jadi persoalan utama kenapa ayah Stephanie (Chris Parnell) tak failkan saman untuk percubaan membunuh. 20 tahun jangka masa yang lama untuk pesakit koma dan bil hospital mesti melambung tinggi. Masa Tiffany Balbo (Zoe Chao) bagitahu admission fee untuk prom dah naik harga pun Jim dah murung. 

Lagi merepek bila Stephanie sendiri tak mengamuk bila dia koma gara-gara konspirasi Tiffany untuk dapatkan title Prom Queen? Takkan lah dia terlampau obses dengan prom sampai macam tu sekali? Watak Tiffany dengan Blaine (Justin Hartley) pun lebih kurang je tak matang walaupun dah ada anak besar. 

Plot Senior Year sepenuhnya ikut formula movie komedi zaman 90an dan predictable sangat dari awal sampai habis. Tapi yang buatkan movie ni seronok ditonton secara santai bila Rebel Wilson perlu lakonkan watak 17 tahun yang cranky. Angourie pun lakonkan watak Stephanie dengan cemerlang bila dia kena hidupkan watak Stephanie ikut karakter Rebel Wilson. Vintage wardrobe dengan hairstyle pelbagai gaya pun membantu dia nampak sebagai pelajar sekolah yang cool dan menyerlah antara semua. 

Happy betul bila Alex Hardcastle masukkan playlist 90-an terutamanya lagu Crazy – Britney Spears dengan lagu Kelly Clarkson. Sambil layan movie sambil karok depan Netflix. Makeup Rebel Wilson masa menari lagu Crazy tu mirip betul dengan Britney Spears. Cuma macam merepek lah cheerleading team dia tak pandai menari langsung walhal Gen Z ada TikTok dan Instagram Reels yang penuh dengan dance challenge setiap minggu. 


Personally for me movie Senior Year ni mungkin lebih menarik kalau Stephanie jumpa boyfriend muda dekat sekolah tu selain dari jatuh cinta dengan Seth (Sam Richardson). Baik Seth ataupun Blaine kedua-duanya hambar untuk jadi watak kekasih Stephanie yang popular dan hyper. Senang sangat Stephanie suka dengan Seth padahal bukannya diorang rapat sangat pun masa sekolah dulu. Nak kata dia terharu sebab Seth selalu ada pun, dia tak kisah pun siapa yang datang jenguk dia dekat hospital. 

Watak Janet Singh (Avantika Vandanapu) dan Yaz (Joshua Colley) tak dikembangkan dengan baik walahal mereka adalah substitute kepada Martha dan Seth di zaman 2022. Nak rasa kesian dengan Martha dan Seth pun agak susah sebab watak diorang tak dikembangkan dan momen Stephanie lepak dengan diorang pun tak banyak sangat. 

Secara santainya boleh tahan lah nak layan comeback movie Rebel Wilson selepas perubahan badan yang drastic tapi kalau sebagai naskhah komedi dan teen flicks, I lagi seronok ulang balik movie Mean Girls. Booooo!

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.4 = 6.3/10

Movie Review | RRR – Rise, Roar, Revolt (2022)

Saturday, 21 May 2022


Director : S. S. Rajamouli
Writer : V. Vijayendra Prasad
Cast : N. T. Rama Rao Jr., Ram Charan, Ajay Devgn, Alia Bhatt, Shriya Saran, Samuthirakani, Ray Stevenson, Alison Doody, Olivia Morris
Production Company : DVV Entertainment
Distributor : Pen Studios (North India), Lyca Productions (Tamil Nadu), KVN Productions (Karnataka), HR Pictures (Kerala), Netflix
Genre : Action / Drama
Running Time : 182 minutes
Release Date : 25 March 2022
Trailer :


Kisah fiksyen yang berlatarkan zaman penjajahan British di India pada tahun 1920 di mana dua orang ketua puak mempunyai misi dan strategi tersendiri untuk tumpaskan Gabenor Scott Buxton (Ray Stevenson) yang kejam. 

Komaram Bheem (N. T. Rama Rao Jr.,) menyamar sebagai Akhtar untuk menyelamatkan Malli, kanak-kanak yang diculik oleh Gabenor Scott kerana bakatnya yang mahir melukis inai dengan cantik. Kedatangannya memang sudah dijangka oleh pegawai khas Edward (Edward Sonnenblick) jadi Catherine Buxton (Alison Doody) tawarkan pangkat Special Force kepada mana-mana pegawai polis yang berjaya tangkap Bheem hidup-hidup. 


Tawaran ni tak selalu datang dan tak mudah untuk dapat walaupun tonjolkan prestasi cemerlang kerana Gabenor hanya akan naikkan pangkat orang British sahaja. Sebab tu Alluri Sitarama Raju (Ram Charan) sahut cabaran tersebut. Dalam dia mencari Bheem, dia berjumpa dengan Akhtar semasa menyelamatkan seorang budak yang hampir mati dalam kebakaran. Dari situ mereka menjadi kawan karib sampai lah Raju dapat tahu siapa sebenarnya Akhtar. 

Sebagaimana Rajamouli berjaya cipta naratif pemimpin yang bijak dan perkasa untuk Prabha dalam Bahubaali (2015), begitu juga dengan Ram Charan dan NTR Junior. Karakter mereka berdua jauh berbeza bila Raju digambarkan sebagai api bila karakter dia tegas dengan prinsip yang dipegang manakala Bheem lebih bersifat seperti air yang tenang dan jernih. 


Walaupun kisah RRR adalah fiksyen namun watak yang ditonjolkan diambil dari watak pejuang kemerdekaan yang sebenar. Rajamouli menggunakan imaginasi bagaimana jika kedua tokoh besar ini berjumpa di zaman yang sama dan di tempat yang sama dengan misi yang sama. 

Dari penghujung tahun 2018 lagi dah tahu mengenai pembikinan movie RRR ni bila pengarah Rajamouli mencari pelakon wanita dan pelakon sampingan dari Bollywood. Kecoh bila ramai dapat tahu Karan Johar promote Alia Bhatt untuk watak Sita. Walaupun screentime sedikit tapi watak Sita agak penting dan pengarah Rajamouli terkenal dengan franchise Bahubali. Muncul sekejap dalam movie pun boleh tarik perhatian banyak pihak. 


Memandangkan filem RRR adalah filem bergenre aksi drama jadi tak lah fokus sangat dengan penceritaan sebab banyak je babak yang defy logic. Sains tak wujud dalam naskhah ni dan tak perlu pun asalkan impak dia kuat menerusi spektrum visual. Tak hairan lah kalau Rajamouli habiskan bajet sebanyak Rs500 crore untuk RRR sebab banyak babak bergantung sepenuhnya dengan khidmat CGI. Ada masanya CGI nampak lemah tapi kebanyakan masanya nampak cantik terutama babak Bheem dengan Raju berlawan di istana. Sepanjang masa tu kagum dengan kreativiti team production. RRR selayaknya ditayangkan di panggung wayang ataupun ditonton menggunakan kualiti 4K HD. 


Menariknya untuk RRR, Ram Charan dengan NTR Junior dub suara dalam Hindi untuk ditayangkan kepada penonton belah India Utara. Sebab tu bila tengok RRR Hindi di Netflix, feels tu sampai sebab audio sama dengan pergerakan mulut. Kedua-dua pelakon pandai guna tona suara yang sesuai dengan emosi dalam babak tertentu. 


Salah satu kekuatan RR juga pada karya M. M. Keeravani yang berjaya hasilkan lagu menarik dengan koreografi tarian menerusi lagu Naacho Naacho. Masa lagu Nacho Nacho keluar memang ramai selebriti yang buat dance challenge dekat social media sampai trending. Tapi satu lagu je lah yang digunakan untuk marketing sebab lagu yang lain lebih terarah pada penceritaan bila liriknya menjelaskan lagi situasi dalam babak tersebut macam lagu Dosti ataupun Raamam Raaghavam. 



RRR muncul sebagai naskhah yang mengangkat sejarah, hiburan dan juga action stunt yang diceritakan dengan baik dan mempunyai unsur juga elemen saspen, thrill dan drama yang sesuai dan cukup rencahnya. RRR agak panjang durasinya tapi tempoh masa tersebut perlu untuk perkembangan watak dan latar belakang kedua-dua watak utama. Tak hairan lah RRR berjaya kutip pulangan tinggi sepanjang tahun 2022 untuk filem komersial. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.5/10

Director : Cha Young-hoon
Writer : Seon Yeong
Cast : Park Min-young, Song Kang, Yoon Park, Yura, Kwon Hae-Hyo, Lee Sung-Wook, Moon Tae-Yoo, Yoon Sa-Bong, Chae Seo-Eun, Kim Jong-Tae, Lee Tae-Gum
Production Company : NPIO Entertainment, JTBC Studios
Distributor : JTBC, Netflix
Genre : Romantic / Drama
Running Episodes : 16 episodes (70 minutes per episode)
Release Date : 12 February 2022 – 3 April 2022
Trailer :

 

Drama yang berlatarkan kehidupan pekerja di Korea Meteorological Administration menyingkap kisah percintaan antara Director Jin Ha-kyung (Park Min-young) dan Forecaster Lee Si-woo (Song Kang). Perjalanan cinta mereka berdua agak berliku gara-gara mempunyai banyak perbezaan dari segi usia, latar belakang keluarga dan juga pendirian masing-masing. 

Sementara Ha-kyung bersedia untuk berkahwin, Si-woo pula enggan bebankan pasangan dia dengan masalah keluarga dan menolak mentah-mentah idea perkahwinan. Dalam masa yang sama, bekas kekasih Ha-kyung, Han Ki-joon (Yoon Park) yang bekerja di pejabat KMA juga berkahwin dengan bekas kekasih Si-woo, Wartawan Chae (Yura). Kesemua watak utama insecure dengan relationship masing-masing bila terlalu cepat jalinkan hubungan. 


Faktor utama layan drama Forecasting Love and Weather arahan Cha Young-hoon sebab Song Kang tapi invested pula bila tengok episod pertama sebab kagum dengan cara kerja semua pegawai di jabatan meteorologi. Banyak benda yang perlu diambil kira untuk keluarkan sesuatu ramalan. Walaupun tak ada ramalan yang tepat kerana cuaca adalah sesuatu yang sukar dijangka namun ramalan tersebut haruslah membantu pihak lain dalam mengurangkan risiko kecederaan atau kemusnahan. Dekat Episod 1 pun dah boleh tengok ramalan Ha-kyung mengakibatkan kerosakan harta benda bila hujan batu muncul. 

Penulis Seon Yeong juga kreatif bila dia bentuk plot percintaan dan situasi kehidupan dengan terminologi dan pengetahuan am tentang cuaca. Ditambah juga dengan info asas tentang jabatan kaji cuaca dan tentang cuaca itu sendiri. Perbezaan antara cuaca dan iklim, alatan yang digunakan untuk menganalisis data, proses hebahan kepada pihak media dan jabatan-jabatan penting dan banyak lagi. Setiap episod mesti ada benda yang boleh kita belajar sekali selain dari belajar tentang relationship. 


Pengarah pun bijak ikat penonton sampai ke penghujung cerita bila teknik penceritaan terikat dengan tema setiap episod macam Episod 4 : Visibility, pengarah bermain dengan teknik kamera untuk terangkan tentang ilusi optik atau kadar kebolehan untuk melihat. Dekat Episod 13 pula pengarah guna teknik peralihan latar masa untuk tonjolkan pelan strategi yang digunakan untuk kaji cuaca. Beberapa footage asli dari beberapa insiden berkaitan dengan cuaca di Korea Selatan turut digunakan untuk menambahkan impak pada jalan cerita. 


Kekuatan drama Forecasting Love and Weather terletak pada penceritaan yang unik dan segar bila memaparkan hero yang tak didendang. Namun chemistry Song Kang dengan Park Min-young agak lemah, ada masanya nampak canggung bila bersama dalam satu skrin. Min-young nampak susah nak emote perasaan dia walaupun dalam situasi genting. Bukan sebab watak tu tak dikembangkan dengan baik tapi botox dan fillers dia yang mengganggu. Tidur pun pakai makeup, bangun tidur pun rambut dah rebonding cantik. 


Sama juga dengan watak ayah Si-woo yang bertukar karakter di penghujung drama untuk kuatkan naratif cinta mengatasi segalanya. Mungkin team production nak play safe dengan perubahan tu tapi lebih meninggalkan impak kalau biarkan saja watak antagonis kekal sebagai antagonis sebab realitinya memang begitu. Bukan benda kecil bab abusive parents ni, tak kisahlah fizikal ataupun mental kalau sampai tinggalkan trauma mendalam pada anak-anak, elok biarkan je lah tak perlu nak romaticize ke tahap tu. 


Mungkin ada yang bosan tengok drama terbitan JTBC Studios dengan tayangan sebanyak 16 episod tapi secara peribadinya I have fun watching Song Kang. Okay joke aside, I suka sebab kagum dengan jabatan meteorologi. Mungkin Malaysia cuma ada dua musim tapi tetap mencabar bila ada jerebu, banjir dan hujan batu yang mengganggu banyak sektor. Rasa macam nak pergi field trip pulak dekat Jabatan Meteorologi sebab nak tengok cara diorang bekerja. Salute! 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +0.8, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 9.3/10

Movie Review | The Kashmir Files (2022)


Drector : Vivek Agnihotri
Wriiter : Vivek Agnihotri, Saurabh M. Pandey
Cast : Mithun Chakraborty, Anupam Kher, Darshan Kumar, Pallavi Joshi, Chinmay Mandlekar, Prakash Belawadi, Puneet Issar
Production Company : Zee Studios, Abhishek Agarwal Arts
Distributor : Zee Studios
Genre : Drama
Running Time : 170 minutes
Release Date : 11 March 2022
Trailer :


‘No. Not exodus.... Genocide.’ 

Propaganda atau kebenaran yang disembunyikan, naskhah The Kashmir Files memaparkan kekejaman pengganas berlatarkan tragedi perpindahan kaum Hindu beramai-ramai dari Kashmir pada tahun 1990. Slogan Raliv Galiv ya Chaliv ("Masuk agama Islam, keluar atau mati") dilaungkan berulang kali dan ditulis di merata tembok serta rumah penduduk Kashmir pada ketika itu. Malah di sekolah juga slogan tersebut disebut berkali-kali oleh para pendidik. 


Kashmir tak asing lagi dengan perang perebutan tanah antara negara India juga Pakistan sejak Partition 1947. Walaupun Kashmir kepunyaan India namun militant pengganas yang diketuai oleh Araqi masuk dan merampas kebanyakan kawasan di sana. Sesiapa yang dianggap kafir akan dibakar, dirogol ataupun dibunuh tanpa belas. Muslim yang dianggap kafir juga menerima nasib yang sama. 


Selepas kejayaan filem The Tashkent Files (2019) yang memaparkan kisah misteri pembunuhan Perdana Menteri Lal Bahadur Shastri, pengarah dan penulis Vivek Agnihotri angkat pula isu yang lebih gerun dan sensitif untuk dibincangkan. Ramai yang melabelkan The Kashmir Files sebagai alat propaganda oleh Perdana Menteri Narendra Modi sehinggakan banyak negara memilih untuk sekat tayangan. 

Lakonan Darshan Kumar sebagai Krishna, cucu kepada Pushkar Pandit (Anupam Kher) antara mangsa kepada keganasan militan tersebut. Bukan sahaja dihalau keluar, hidup di kem pelarian malah membesar dengan tipu daya ahli politik seperti Prof Radhika Menon (Pallavi Joshi). Pada first half movie watak Krishna lebih banyak berdiam tapi berubah secara drastik untuk babak ucapan di penghujung movie. Boleh kata watak Krishna represent watak audience yang banyak mendengar,  melihat dan mempersoalkan. 


‘Look, every system has a hierarchy. Just like college have Vice-Chancellor, Dean, Professors, Assistant Professors, clerical staff. Similarly, there is hierarchy in oppression as well. Everyone in this world has faced some kind of oppression. Some have a voice and have followers. The ones who don’t have a voice have support. Those who don’t have support, have money. Some have the Government supporting them. But there are some who don’t have any of these things. They are just a number. Hear their voice, be their voice.’ – Prof Radhika Menon


Kebanyakan pelakon sampingan dalam movie The Kashmir Files adalah pelakon yang sama dalam movie The Tashkent Files jadi masing-masing tak susah pun untuk hidupkan semua watak. Perbincangan dan perdebatan mengenai isu sensitif pun nampak meyakinkan dengan tona suara yang berubah mengikut kehendak situasi. 

Geram bila tengok watak Radhika sebab dia sentiasa brainwash pelajar dengan ucapan dia. Fakta yang dipaparkan adalah fakta dari perspektif dia. Tak perlu senjata pun untuk ubah pendirian individu tapi cukup dengan pujukan dan sogokan cerita dari Radhika sampai berjaya tarik sejumlah pengikut yang besar. 


Menariknya The Kashmir Files ni bila pengarah paparkan dua golongan dari dua latar masa yang berbeza. Penceritaan juga bersilih ganti antara tahun 1990 dengan tahun 2020. Golongan Hindu Kashmir walaupun hidup tapi lebih banyak berdiam diri sebab trauma dengan insiden tersebut tapi golongan millennial yang hidup pada zaman 2020 lebih kuat bersuara tentang kebebasan sedangkan golongan ni dah hidup selesa sampai sewenangnya minta perkara yang lepas biar dilpaskan saja. Bak kata Brahma Dutt (Mithun Chakraborty), bukan dia tak nak buka cerita tapi dunia yang belum bersedia untuk mendengar. 


The Kashmir Files diklasifikasikan sebagai tontonan dewasa kerana kekejaman yang dipaparkan dan juga dialog yang membicarakan isu sensitif. Banyak babak yang menggunakan CGI dan memandangkan production house kecil terikat dengan dana maka visual pun kurang meyakinkan. Tak boleh bayangkan macam mana penduduk Kashmir yang tengok sendiri pembunuhan kejam di depan mata sedangkan visual yang guna CGI ni pun dah cukup ngeri. 

Naskhah The Kashmir Files tak sesuai untuk semua kerana insiden yang dibawa namun penceritaan, lakonan dan impak yang ditinggalkan tampak cemerlang. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.5, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.5/10

Drama Review | Business Proposal (2022)

Friday, 20 May 2022


Director : Park Seon-ho
Writer : Han Seol-hee, Hong Bo-hee
Cast : Ahn Hyo-seop, Kim Se-jeong, Kim Min-kyu, Seol In-ah, Song Won-Seok, Lee Deok-hwa, Seo Hye-Won, Choi Byung-chan, Kim Kwang-kyu, Lee Ki-young
Production Company : StudioS, Kakao Entertainment, Kross Pictures
Distributors : SBS, Netflix
Genre : Romantic / Comedy
Episodes : 12 episodes (60 minute per episode)
Release Date : 28 February 2022 – 5 April 2022
Trailer : 


Drama romantik komedi yang diadaptasikan dari webtoon berjudul The Office Blind Date karya HaeHwa mengisahkan tentang Shin Ha-ri (Kim Se-jeong) yang menyamar semasa blind date. Rancangan dia mudah, hanya untuk buat calon blind date tersebut reject Jin Young-seo (Seol In-ah) kerana kawan baiknya sejak sekolah menengah tu tak nak berkahwin dengan pilihan bapa (Lee Ki-young). 

Malangnya makin dia tunjuk perangai tak senonoh makin suka Kang Tae-moo (Ahn Hyo-seop) dengan personaliti dia. Di tempat kerja pula dia terpaksa sembunyikan diri bila Kang Tae Moo adalah presiden baru di syarikat Go Food dan sentiasa pantau jabatan Ha-ri bekerja kerana penyelidikan dan proposal yang bagus. 


Dalam masa yang sama Young-seo pula jatuh cinta dengan Cha Sung-hoon (Kim Min-kyu), setiausaha peribadi Kang Tae-Moo. Walaupun suka samaa suka tapi Young-seo geram bila Tae-Moo selalu kacau waktu peribadi sampai masa mereka Bersama agak terhad. 

Walaupun naskhah Business Proposal ni santai dan ringan tapi jalan ceritanya sarat dengan perencah yang bagus untuk sesebuah drama menjadi menarik. Banyak momen kelakar antara watak Kang Tae-moo dan Shin Ha-ri baik di pejabat ataupun masa menyamar sebagai Yung-seo. Chemistry Ahn Hyo-seop dengan Kim Se-jeong kuat tapi boleh naampak yang Se-jeong usaha lebih sikit untuk kisah cinta diorang. 


‘I have feelings for you, Ms. Shin. And I won't give up. If you reject me, I'll ask you out again and again. Until you finally like me back. Why do you keep making it so hard for me? Why do you keep being nice to me and make me think about you? You make me wonder if it really might work out, even though I know that it never could. Stop liking me. Stop trying to get close to me. What you're worried about will never happen. I promise. So stay by my side.’ – Kang Tae-moo

Pengarah masukkan juga watak ketiga, Min-woo (Song Won-Seok) untuk tambahkan range emosi Kang Tae-Moo tapi watak Min-woo terlampau lemah dengan screentime yang pendek. Awalnya nampak macam dia pun suka dengan Ha-ri tapi makin lama dia pun makin keliru dengan perasaan sendiri. Mungkin penulis taknak terperangkap dalam cerita cinta cliché tapi end product tak begitu meyakinkan.


Tak faham kenapa Kang Tae-moo dengan atuk dia, Kang Da-goo (Lee Deok-hwa) tak boleh bezakan Shin Ha-ri dengan Shin Geum-Hui walaupun bezanya cuma make-up tebal dengan rambut panjang. Kalau tak boleh beza, kenapa tak dari awal lagi Ha-ri buat relaks je dekat pejabat? Kesian atuk tu sampai jatuh terbaring nak masuk tandas punya pasal. 

Suka tengok second pairing, Young-seo dengan Cha Sung-hoon sebab chemistry diorang lebih kuat dan comel. Bukan takat kisah cinta je comel, pelakon pun comel juga. Hopefully diorang boleh jadi lead pairing dalam drama lain. 


Kalau naskhah romantik komedi haruslah sinematografi dia memukau tambah pula drama Business Proposal berlatarkan musim bunga dan musim sejuk jadi banyak lah scene berlatarkan pokok ceri dan salji. Visual effects menambahkan lagi impak pada penceritaan especially scene Young-seo jatuh cinta pandang pertama dengan Cha Sung-hoon. 

Busana yang digunakan untuk watak Ha-ri dan Yong-seo dalam Business Proposal antara tarikan sampingan selain kemewahan set dan props. Music album pun sweet terutamanya lagu Love, Maybe dari MeloMance. 


Overall I have fun watching Business Proposal! Tak pasti ada sequel ke tak gara-gara sambutan hangat lepas ditayangkan. Kalau ada bagus juga sebab boleh tengok second pairing 😊

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.2/10

Lirik Lagu | BTBT - B.I x Soulja Boy x Devita

Thursday, 19 May 2022

Lepas album Cosmos tahun lepas, B.I relase title track BTBT yang mengisahkan tentang perasaan jatuh cinta dengan gadis idaman. Perkataan BTBT adalah akronim kepada Biteul Biteul yang membawa maaksud mengejutkan atau menakjubkan. 

Single terbaru B.I hasil kolaborasi Devita dan rapper terkenal, Soulja Boy jadi lagu ni banyak guna perkataan English. Mungkin sebab tu ramai yang tertarik bila banyak rangkap mudah untuk sing along selain dari melodi yang menghantui. Baru release seminggu yang lepas lagu BTBT dah masuk dalam Top 60 Spotify Malaysia. 

Lagu yang berentak santai dimulakan dengan part chorus yang menarik dan addictive. Walaupun Hanbin masuk ke industry dengan rap skills tapi kekuatan vokal dia sukar untuk dipandang ringan. Suara dia dengan Devita lebih kurang sama tapi ID mesti lah boleh beza yang mana satu sebab suara BI ada masanya sedikit serak. 

MV BTBT berlatarkan konsep futuristik dengan heavy CGI yang digunakan untuk menghidupkan bandar dipenuhi kereta terbang dan hologram. 


LIRIK LAGU BTBT 

Artist : B.I feat Devita & Soulja Boy

Composer : 

Lyric :

Label : 131 Label


[Chorus: B.I]

When my eyes are on you

Sum makildeuthan jeonyul

Breath-taking thrill

Oh, you know you get me loose

Make me go BTBT (biteulbiteul)

A dance floor made for two

Dari bureuneun seonyul

The melody of the moon

Oh, it's only me and you

Make me go BTBT (biteulbiteul)


[Verse 1: DeVita, B.I]

You bring the demon out of me

Blame it all on your body

We might be an hour late

We ain't got no time to waste

Kkumeul kkuneun gibuniya

I feel like I'm dreaming

Jabeun soneul nochi ma

Don't let go of your hand

Naeireun an jungyohae

Tomorrow doesn't matter

I sunganeul moripae

Immerse yourself in this moment


[Pre-Chorus: B.I]

Oh, I got plеnty

I done seen 'em all, but of you therе ain't many

Said they win the race, so I'm slow and I'm steady

But can't move this slow in a Bentley, oh

You say you need a true love

Someone to kiss and hug you

You feigning for some touching, ayy

I could be all that and above

I just hope that I'm enough

'Cause I don't ever do this


[Chorus: B.I]

When my eyes are on you

Sum makildeuthan jeonyul

Breath-taking thrill

Oh, you know you get me loose

Make me go BTBT (biteulbiteul)

A dance floor made for two

Dari bureuneun seonyul

The melody of the moon

Oh, it's only me and you

Make me go BTBT (biteulbiteul)


[Verse 2: B.I]

Chumeul chuji nal wihae

Don't dance for me

Manchwihae neoui hyanggie

I'm drunk with your scent

Sesangeul da algie

To know the whole world

Insaengeun jjalbeuni siganeul mamkkeot nangbihae

Life is short so waste your time

Georireul banghwanghaja uri

Let's wander the streets

Dul ppunin geotcheoreom mariya

It's like there's only the two of us

Ajjilhago wiheomhalsurok

The more dizzying and dangerous the more

Nae simjangeun ttwieo

my heart is beating

That's why I love you


[Pre-Chorus: B.I]

Oh, I got plеnty

I done seen 'em all, but of you therе ain't many

Said they win the race, so I'm slow and I'm steady

But can't move this slow in a Bentley, oh

You say you need a true love

Someone to kiss and hug you

You feigning for some touching, ayy

I could be all that and above

I just hope that I'm enough

'Cause I don't ever do this


[Chorus: B.I]

When my eyes are on you

Sum makildeuthan jeonyul

Breath-taking thrill

Oh, you know you get me loose

Make me go BTBT (biteulbiteul)

A dance floor made for two

Dari bureuneun seonyul

The melody of the moon

Oh, it's only me and you

Make me go BTBT (biteulbiteul)


[Verse 3: Soulja Boy]

Yeah

Front back side to side

Pull up, then I drop the top on a new ride

Bust down, Cartier cost thirty-five

Thirty thousand square feet in the air, stay fly

Red carpet, I was fresh suit and tie

Jumped off the stage, I don't even know why

Everytime I drop a new hit, we on fire

Yeah, we going viral, I know that I inspired you

Jump on a jet, let's get away

Out of town, find somewhere away

We can't be found, bust down that Cartier

I came from the ground, ain't no other man

In the town, rolling up the Zaza woods

Right out the pound

Don't look at my water, you gon' drown

Everybody know Big Draco, it's going down


[Chorus: B.I]

When my eyes are on you

Sum makildeuthan jeonyul

Breath-taking thrill

Oh, you know you get me loose

Make me go BTBT (biteulbiteul)

A dance floor made for two

Dari bureuneun seonyul

The melody of the moon

Oh, it's only me and you

Make me go BTBT (biteulbiteul)


[Post-Chorus]

Make me go biteulbiteul

Make me go biteulbiteul