Movie Review | A Thursday (2022)
Wednesday, 23 February 2022
Director : Behzad Khambata
Writer : Behzad Khambata
Cast : Yami Gautam, Atul Kulkarni, Neha Dhupia, Dimple Kapadia, Karanvir Sharma
Production Companies : RSVP Movies, Blue Monkey Films
Distributor : Disney+ Hotstar
Genre : Crime / Thriller
Running Time : 129 minutes
Release Date : 17 February 2022
Trailer:
Filem terbaru terbitan RSVP Movies mengisahkan tentang guru tadika, Naina Jaiswal (Yami Gautam) yang baru sahaja pulang selepas bercuti selama 3 minggu. Naina ambil alih untuk menjaga kesemua 16 orang pelajar di tadika Little Tots, Colaba, Mumbai untuk meraikan hari jadi Niharika. Sebaik sahaja driver sampai untuk hantar kek, Naina mulakan plan dia untuk jadikan kanak-kanak tersebut sebagai tebusan agar pihak polis bersetuju dengan permintaan dia.
ACP Catherine Alvarez (Neha Dhupia) yang sedang sarat mengandung ditugaskan untuk mmengawal keadaan sementara Naina minta pihak polis tunaikan permintaan pertama iaitu Inspektor Javed Khan (Atul Kulkarni). Permintaan kedua ialah bercakap dengan Perdana Menteri Maya Rajguru (Dimple Kapadia) yang baru sahaja tiba di Mumbai. Dalam masa yang sama, Naina minta pihak polis cari Rakesh Mathur dan Charan Kumar. Setiap kali permintaan dia ditunaikan, beberapa orang pelajar tadika dibebaskan. Jika mereka gagal, salah seorang dari kanak-kanak tersebut akan dibunuh.
Dari trailer pun dah nampak Yami Gautam bertukar avatar dari seorang yang ayu dan penyayang kepada seorang yang mengerikan. Dia berbicara dengan tegas, dia tetap dengan pendirian dan permintaan dia. Sesuai lah persona sebagai bekas peguam korporat. Sikit demi sedikit pengarah kupas mengenai latar belakang dan kenapa dia bertindak sedemikian. Dari renungan mata dah cukup untuk menjelaskan perasaan marah, sedih, takut ataupun risau bila keadaan memerlukan.
Bangga dengan Yami Gautam sebab tak pernah putus asa buktikan bakat lakonan dia dalam industri walaupun sering diendahkan. Pandemik covid-19 cipta peluang untuk pelakon seperti Yami dapat peluang berlakon dalam movie dengan skrip yang bagus. Sementara commercial actors tengah bergelut mencari job, pelakon berbakat dah mula raih perhatian dari juri dan penonton.
Selain dari lakonan Yami Gautam yang mantap dengan watak Naina Jaswal, sinematografi dari Anuj Rakesh Dhawan banyak menggunakan close-up shot untuk menguatkan lagi aura seram dan misteri dari watak utama. Music score dari Rooshin Dalal dan Kaizad Gherda keluar dari kepompong latar musik tipikal dan hasilkan musik seram yang meninggalkan trauma setiap kali Yami muncul onscreen.
Dalam babak Akash ditembak mati oleh Naina, walaupun I dalam keadaan tak percaya tapi masih lagi meremang sebab scene tersebut digambarkan dari point of view pengasuh tadika, Savitri (Kalyanee Mulay). Penceritaan juga tak buang masa dengan scene yang tak perlu. Watak sampingan seperti ACP Catherine dan Inspektor Javed ada konflik tersendiri dan paparkan perbezaan antara protokol dan pengalaman. Sama juga dengan watak Shalini (Maya Sarao) menggambarkan jurnalis yang mengejar rating dengan mantap.
Walaupun ada beberapa babak yang menyimpang jauh dari realiti macam komando gagal untuk masuk ke dalam premis tadika ataupun babak Perdana Menteri turun untuk berjumpa sendiri dengan Yami namun kelompongan plot ini ditutup oleh kekuatan komentari sosial yang dibawakan oleh Naina Jaswal. Boleh kata semua wanita akan bersimpati dengan nasib Naina. Perubahan drastik yang sama ditonjolkan melalui Savitri bila mana watak dia masih dalam keadaan trauma tapi tersenyum lega lepas dia faham kenapa Naina bertindak sedemikian.
Mungkin movie A Thursday ada beberapa kelemahan teknikal tapi filem ni berjaya tanam benih harapan untuk wanita hidup dalam keadaan yang selamat. Benar apa yang dikata PM Maya bila rang undang-undang susah untuk diluluskan tapi sebagai seorang yang ada kuasa untuk bawa suara mangsa, dia sendiri perlu faham keadaan dan trauma yang dialami. Satu tahun, sepuluh tahun waima dua puluh tahun sekalipun takkan mampu hilangkan trauma menjadi mangsa gangguan seksual. Tak kisah lah sebesar mana pun gangguan tersebut.
Walaupun sekuel A Thursday tak setanding naskhah A Wednesday (2008) tapi boleh kata pengarah dan penulis Behzad Khambata berjaya hidupkan kembali aura genre thriller yang mula menghilang dari industri Bollywood. Kudos to the team!
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.3/10
Director : Aakash Bhatia
Writer : Aakash Bhatia, Puneet Chadha, Vinay Chhawal
Cast : Taapsee Pannu, Tahir Raj Basin, Dibyendu Bhattacharya, Rajendra Chawla, Raghav, Sameer Kevin Roy
Production Company : Sony Pictures Releasing of India Ltd., Columbia Pictures, Ellipsis Entertainment
Distributor : Netflix
Genre : Comedy / Thriller
Running Time : 131 minutes
Release Date : 4 February 2022
Trailer:
Saviri (Taapsee Pannu) jatuh cinta dengan Satya (Tahir Raj Basin) setelah kakinya cedera semasa dalam perlawanan lumba lari trek wanita. Satya selamatkan dia sebelum terjun dari bangunan hospital kerana kecewa dengan nasib malang yang menimpa. Walaupun Satya adalah orang penting dalam hidup Savitri tapi ayah dia membantah sebab lelaki tu tak ada masa hadapan. Selain cinta, hidup dia bergantung pada ketagihan berjudi.
Jadi masalah bila Satya ditugaskan untuk hantar barang dan kutip duit sebanyak Rs5juta dalam masa 40 minit. Arahan dari Victor (Dibyendu Bhattacharya) tapi Satya come up dengan idea untuk pergi ke kasino dan bertaruh dengan harapan akan menang taruhan dan dapat duit lebih banyak dari wang asal.
Malangnya duit dia dicuri dan Savitri perlu selamatkan Satya dari dibunuh oleh Victor. Sementara menunggu Savitri, Satya ambil keputusan untuk merompak kedai emas milik Shri Mamlesh Charan Chaddha (Rajendra Chawla).
Movie Looop Lapeta yang bertemakan time loop arahan Aakash Bhatia adalah official remake kepada movie German, Run Lola Run (1998). Review ni bukan untuk bandingkan which is better sebab I tak tengok pun the original film. Tajuk Looop Lapeta sengaja diletakkan O tambahan untuk sesuaikan dengan bilangan time loop yang berlaku.
Tema time loop ni menarik lah bila universe nak bagi peluang kedua atau ketiga kepada main character tapi kalau main character sejenis yang bodoh dalam membuat keputusan, I must ask WHY? Seious lah universe nak bantu tahi judi? Kalau ikutkan pada plot dia, Savitri tak boleh berlari tapi dalam movie ni dia berlari laju kot siap panjat tembok tinggi. Tendang barang sana sini. Amazed lah kaki dia langsung tak sakit sampai terenjut-enjut bila berjalan.
Diolah menggunakan template komedi, Loop Lapeta malangnya menghidangkan lawak hambar sepanjang 2 jam 30 minit. Ada beberapa scenes yang tak perlu ada pun macam discussion Gappu dan Appu untuk merompak. Neither funny nor impactful. Boleh kata semua watak tak function kecuali watak Julia (Shreya Dhanwanthary) dan Jacob (Sameer Kevin Roy) yang bawa subplot cinta terhalang. First half agak meleweh dengan cerita yang lemah tapi momentum mula naik bila time loop berlaku.
Lakonan Tahir Raj Basin mantap sebagai Satya yang dungu, I mean watak tu memang teruk tapi Tahir deliver as the character demands him to be. Suka scene dia bercerita tentang kisah dongeng sebab dia betul-betul berpegang dengan kisah tu. Chemistry dia dengan Taapsee pun menarik plus fresh pairing onscreen.
Personally I suka konsep time loop yang dimasukkan diolah sama dengan kisah dongeng di mana puteri Savitri jatuh cinta dengan Satyavan yang hanya boleh hidup selama 1 tahun sahaja kerana penyakit kronik. Savitri buat perjanjian dengan Yamraj, Dewa Kematian and somehow trick dia berjaya bila Satyavan dapat peluang untuk hidup kembali. Sama lah dengan watak Satya dalam movie ni bila dia dapat hidup semula.
Sinematografi yang berlatarkan kehidupan Goa disetkan dengan tona musim panas sesuai dengan situasi cerita yang genting dan terikat pada 40 minit – tempoh ayam belanda dibakar dalam oven. Kudos to art team yang berjaya menghidupkan suasana dan props mengikut citarasa orang Goa di mana lebih bersifat santai dan mempunyai citarasa amalgamasi India dan Portugis. Baik dari pakaian, hiasan mahupun props.
Teknik visual yang digunakan dalam Looop Lapeta adalah kekuatan utama bila penceritaan terikat pada scene yang sama walaupun outcome berbeza. Walaupun spiral shot digunakan beberapa kali tapi impaknya masih kuat untuk menggambarkan situasi. Stylish editing for some scenes buatkan movie ni kelihatan seolah-olah gabungan animasi komik dan reel life. Music score dengan vibe jazz dan funky yang digunakan menambahkan impak pada penceritaan.
1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.3, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.5 = 6.3/10
Drama Review | Happiness (2021)
Sunday, 20 February 2022
Director : Lucia Aniello
Writer : Lucia Aniello, Paul W. Downs
Cast : Scarlett Johansson, Kate McKinnon, Jillian Bell, Ilana Glazer, Zoë Kravitz, Paul W. Downs, Demi Moore
Production Company : Columbia Pictures, LStar Capital, Matt Tolmach Productions, Paulilu Productions
Distributor : Sony Pictures Releasing
Genre : Black Comedy
Running Time : 101 minutes
Release Date : 12 June 2017 (New York City), 16 June 2017 (United States)
Trailer :
Rough Night basically mengisahkan tentang a bachelorette party gone wrong. Jalan cerita yang tipikal dengan barisan pelakon ternama bila Scarlett Johanson pegang watak utama, Jess. Sebagai calon senator, Jess berusaha untuk jaga imej dan mengelak dari kawan universiti dia, Alice (Jillian Bell). Bachelorette party adalah alasan kukuh untuk Alice berjumpa dengan Jess jadi dia uruskan semua aktiviti di Miami supaya hujung minggu tersebut penuh dengan kenangan manis buat mereka berempat.
Blair (Zoë Kravitz) dan Frankie (Ilana Glazer) satu geng dengan Jess dan Alice tapi selalu diendahkan seolah mereka tak wujud sebab Alice cuma tumpukan perhatian dia pada Jess. Creepy jugak lah bila tengok perangai Alice ni setiap masa nak menempel dengan Jess. Dah kena block dekat Facebook pun tak sedar lagi apa masalah dia.
Tanpa pengetahuan Jess rupanya Alice jemput Pippa (Kate McKinnon) join bachelorette party tersebut. Jess mula dapat tahu Alice selalu berhubung dengan Pippa melalui Skype padahal Jess buat alasan tak suka Skype setiap kali Alice ajak video call. Frankie pula order stripper secara online untuk party tersebut tapi disebabkan masing-masing high akibat kokain, Alice tak sengaja bunuh stripper tersebut.
Walaupun setiap watak datang dengan latar belakang dan identiti yang berbeza tapi terserlah benar kebodohannya. Penulis cuba tutup kebodohan watak-watak yang diciptanya dengan pengaruh dadah tapi malagnya kebodohan tetap terserlah juga. Movie arahan Lucia Aniello sepatutnya sarat dengan elemen kelakar tapi semua babak mereka try hard kecuali watak Peter (Paul W. Downs) dan kawan-kawan dia.
Menyampah tengok first half sebab masing-masing menggelejat lebih tambah pula Frankie si aktivis feminis yang suka cari pasal. Tak pasti kenapa penulis wujudkan watak Frankie. Mungkin sebagai satira untuk paparkan yang feminis adalah crackhead. Nasib baik second half ada banyak scene Peter yang betul-betul kelakar. Kalau tak, dah stop layan dah movie ni. Watak Pippa pun okay lah. Boleh nampak kenapa Jess lagi selesa berkawan rapat dengan Pippa walaupun ada part masuk air dia.
Untuk menghidupkan jalan cerita yang kelakar haruslah kebanyakan babak nampak tak masuk akal. Macam babak Pippa buang mayat stripper dalam laut tapi tak jauh mana pun lepastu semua terkejut kenapa mayat tu datang balik. Sama juga dengan scene Pippa jumpa delivery boy tu. Tutup je lah pintu masa ambil pizza tu, bukannya dia nampak atau ambik port pun apa jadi dalam rumah asalkan bagi tips tinggi. Watak pakcik Blair pun tergantung sedangkan dia dah tahu mereka berlima terlibat dalam pembunuhan tanpa sengaja.
Semua watak nampak canggung antara satu sama lain walaupun lakonan bagus. Tak ada chemistry langsung sesama mereka berempat. Mungkin pengarah sengaja sebab masing-masing dah lama tak berjumpa. Babak Jess, Alice, Blair dengan Frankie menari dekat atas stage tu nampak try hard dan hambar. Bila Jess confront Alice tu pun tak rasa nak emosi atau kesian sebab tak logik langsung Alice tak boleh move on dan cari kawan baru lepas diorang habis belajar.
Rough Night boleh jadi menarik kalau penulis tambahkan konflik dan kembangkan watak mereka berlima dengan baik. Filem Rough Night bukan filem yang bertemakan bachelorette party gone wrong so banyak reference yang boleh penulis ambil sebagai rujukan dan kukuhkan penceritaan. Music score dengan visual quite okayish.
1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 3.4/10