Movie Review | Phantom Detective (2016)

Saturday, 19 February 2022


Director : Jo Sung-hee
Writer : Jo Sung-hee
Cast : Lee Je-hoon, Kim Sung-kyun, Park Geun-Hyung, Go Ara, Roh Jeong-Eui, Kim Ha-Na
Production Company : Bidangil Pictures
Distributor : CJ Entertainment, Netflix
Genre : Mystery / Thriller
Running Time : 125 minutes
Release Date : 4 May 2016 (South Korea)
Trailer :


Berlatarkan suasana 80-an, penyiasat Hong Gil-Dong (Lee Je-Hoon) mencari lelaki tua buta sebelah matanya bernama Kim Byeong-Duk (Park Geun-Hyung). Ada dendam yang perlu dilunaskan selepas 20 tahun dia mencari pembunuh ibunya. 

Pencariannya tak lama namun malangnya Byeong-duk diculik dan tinggalkan dua orang cucu di rumah. Gil-dong buat keputusan untuk bawa kedua-dua Dong-i (Roh Jeong-Eui) dan Man-sul (Kim Ha-Na) bersama supaya senang untuk dia ugut lelaki tua tersebut. 


Sangkanya kerja dia akan jadi lebih mudah sebab dia cuma perlukan masa hanya satu jam sahaja untuk menjejak di mana Byeong-duk tapi banyak strateginya gagal gara-gara mereka berdua. Gil-dong kemudiannya berjumpa dengan Kang Sung-Il (Kim Sung-Kyun) yang tahu identiti dan kisah silam dia sedangkan itu kali pertama mereka berdua bertemu mata. 

‘If you make it out of here alive, ask yourself. Where the old man is. And who you really are.’ – Kang Sul-Il


Phantom Detective yang ditulis dan diarahkan oleh Jo Sung-hee ni diinspirasikan dari kisah dongeng terkenal di Korea Selatan - “The Story of Hong Gil-dong”. Hong Gil-dong seakan sama dengan Robin Hood di mana dia akan mencuri dari si kaya korup dan agihkan harta tersebut kepada orang miskin. 

“I wanted to create a Korean version of an idiosyncratic hero, like James Bond,” - Jo Sung-hee

Watak utama Phantom Detective mungkin mempunyai nama yang sama dengan kisah dongeng tersebut tapi karakternya lebih kepada Sherlock Holmes. Dah nama pun detektif kan. Kebanyakan masanya dia menggunakan monolog untuk semua tebakan atau teori mengenai kes tersebut sebab dia bergerak solo walaupun dana dia datang dari Presiden Hwang (Go Ara). 


Misteri kisah silam Hong Gil-dong dan Kim Byeong-Duk hanya sub-plot yang dijadikan sebagai penghubung antara beberapa watak namun misteri terbesar adalah organisasi rahsia yang diuruskan oleh Kang Sung-Il. Organisasi ni agak besar juga sebab ramai menteri, pegawai atasan dan beberapa orang penting terlibat. Ada rencana mereka tersendiri dan motif penculikan Kim Byeong-Duk juga dijelaskan pada second half. Kesemua misteri ni yang buatkan kita rasa nak tahu jawapannya dan semuanya hanya dijelaskan pada hujung cerita. 

Penceritaan Phantom Detective pada first half agak laju sebab watak Gil-dong juga bergerak laju dan minda dia aktif berfikir itu dan ini. Bila masuk second half dah mula perlahan dan sarat dengan emosi sama ada dari Gil-dong mahupun kedua orang cucu Kim Byeong-Duk. Kim Ha-Na comel sebagai Man-sul yang petah bercakap walaupun dia dipaparkan sebagai comot kerana hidup dalam keluarga yang daif. 


Sinematografi dari Byun Bong-sun banyak bergantung pada VFX dan ada kalanya gagal buatkan kampung tersebut nampak hidup. Boleh nampak lah kebanyakan babak dalam movie Phantom Detective hanya dilakonkan dalam set. Movie ni lebih kurang sama vibe dengan movie Detective Byomkesh Bakshy! (2015) tapi sentuhan Dibakar lebih menarik berbanding movie Korea. Mungkin sebab guna actual location di Kolkata. 


Nevertheless, I still enjoy layan movie yang bertemakan penyiasatan dan kagum dengan kebolehan Gil-dong menyelesaikan semua misteri. Plot twist movie ni pun tak dijangka sampai kita persoalkan balik di mana titik permulaan yang sebenarnya. Action stunt dipaparkan dengan kemas dan tangkas. Director just add another reason to love Hong Gil-Dong from scenes to scenes. 

Movie terbitan Bidangil Pictures selayaknya dapat sekuel atau prekuel sebab organisasi tersebut masih belum dibongkar sepenuhnya dan Gil-dong masih lagi mempunyai musuh. Curious juga nak tahu siapa Presiden Hwang dan macam mana Gil-dong boleh bekerja dengan dia padahal masing-masing ada love-hate relationship. 


Nama Lee Je-hoon pun tengah naik sekarang gara-gara franchise drama Taxi Driver (2021) jadi tak salah kalau hidupkan balik karakter Hong Gil-Dong yang bijak ni. Boleh lah Je-hoon pegang imej antihero yang kacak. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.5, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.5/10

Drama Review | Girl From Nowhere (2018)

Director : Pairach Khumwan, Sitisiri Mongkholsiri, Apiwat Supateerapong, T-Thawat Taifayongvichit, Jatuphong Rungrueangdechaphat, Varayu Rukskul, Chai-A-Nan Soijumpa

Writer : Kongdej Jaturanrasamee, Aticha Tanthanawigrai, Tinnapat Banyatpiyapoj

Cast :  Chicha Amatayakul, Thanavate Siriwattanagul, Poompat Iam-Samang, Nutchapan Paramacharoenroj, Ratchnon Wasurat, Pajaree Nantarat, Thitinan Khlangphet 

Production Company : GMM Grammy (2018), SOUR, Jungka Bangkok, BRAVO! Studios (2021-present), GMM Studios (2021-present)

Distributor : GMM 25 (2018), Netflix

Genre : Thriller / Mystery / Horror / Fantasy / Teen drama

Running Episodes : 22 episodes (1 hour per episode)

Release Date : 8 August 2018 

Trailer : 


Drama Girl from Nowhere mengisahkan tentang Nanno (Chicha Amatayakul) yang muncul di sebuah sekolah pada pertengahan semester. Kehadiran dia mesti menarik perhatian ramai pelajar di sekolah tersebut sama ada kerana kecantikannya ataupun kerana kehadiran dia pada pertengahan semester. Jarang pelajar berpindah sekolah pada pertengahan tahun melainkan ada sesuatu buruk terjadi. 

Kehadiran Nanno pula lebih kepada mencetuskan kontroversi atau menghasut mangsa untuk balas dendam atau provok individu tersebut melakukan sesuatu. Nanno agak misteri sebab kita tak tahu latar belakang dia bila watak Nanno tak pernah bercerita tentang keluarga ataupun kawan lama. Macam mana dia boleh datang ke sekolah tersebut pun tak ada siapa yang tahu. 

Yang pastinya Nanno bukan manusia kerana dia dah berkali-kali meninggal dunia lepas dibunuh oleh Hok (Poompat Iam-Samang) dan rakan-rakannya. Hantu juga bukan sebab semua orang tahu kewujudan dia. Boleh jadi dia adalah anak kepada Satan which I know it’s absolutely ridiculous but nothing is impossible. Chicha Amatayakul mantap sebagai Nanno. 

Dalam drama ni boleh nampak lah yang pelajar selalu bertindak di luar batasan dan berfikiran pendek sebab tu lah senang sangat Nanno nak provok ataupun cetuskan kemusnahan di mana-mana sekolah yang dia pergi. Sama juga dengan watak dewasa dalam drama ni tapi tak semua yang jadi mangsa Nanno. Yang buat jahat je lah selalunya menggelupur macam dalam Episod 1 bila Cikgu Win (Thanavate Siriwattanagul) yang guna profesion dan fizikal dia untuk mencabul pelajar. 

Kenapa drama ni diklasifikasikan sebagai seram? Semua sebab Nanno yang pandai menghasut dan memanipulasi keadaan. Ada masa dia boleh jadi kawan yang baik tapi setiap masa dia akan datang dengan agenda dia tersendiri. Meremang bila tengok dalam saat genting dia boleh gelak macam orang gila. 


Sepanjang drama ni ditayangkan sebanyak 22 episod, memang tak nampak apa matlamat Nanno ataupun faedah yang dia dapat dari semua tindakan dia. Dekat episod-episod awal nampak Nanno cakap dia cuma nak berkawan sebab dia sunyi tapi dalam episod 8 – Lost and Found, Nanno tikam belakang TK (Ekawat Niratvorapanya) kemudiannya Nanno berpindah ke sekolah baru dan tinggalkan watak TK di episod 8 sahaja. Masa tu dah mula malas nak layan drama ni sebab tak faham apa dia nak. Nak happy dengan kewujudan Nanno pun macam tak boleh sangat sebab dia bukannya baik sangat. 

Setiap episod diarahkan oleh pengarah yang berbeza tapi kesemuanya bersepakat menggunakan template dan konsep yang sama. Tak banyak beza pun hasil sentuhan masing-masing pada setiap episod. Suasana seram dan lighting agak malap juga kelam banyak digunakan dalam drama terbitan GMM Grammy ni. Kecuali untuk episod 11 - "The Rank" bila sekolah tersebut menggunakan beauty ranking untuk bagi keistimewaan pada 10 pelajar teratas. Set dan props lebih comel dan pinkish untuk hidupkan suasana feminine.

Drama Girl From Nowhere ni tak sesuai untuk tontonan semua sebab babak-babak keganasan yang melampau dipaparkan dalam beberapa episod. Walaupun berlatarkan pelajar sekolah tapi ekstreme jugak lah tindakan diorang ni. So another question comes up to my concern, who is the actual target audience for this drama? Untuk entertainment, drama Girl from Nowhere datang dengan idea yang segar dan unik. Satira yang diadun juga memberi impak tersendiri. Watch it at your own risk. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.6, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 8.8/10

Movie Review | Love and Leashes (2022)

Friday, 18 February 2022

Director : Park Hyun-Jin

Writer : Gyeowool (webcomic)

Cast : Seohyun SNSD, Lee Jun-young, Kim Han-na, Lee Suk-hyeong, Kim Bo-ra

Production Company : Seed Film

Distributor : Netflix

Genre : Romantic / Comedy

Running Time : 117 minutes

Release Date : 11 February 2022

Trailer:


Diadaptasikan dari webtoon Moral Sense (The Sensual M) hasil karya Gyeoul (Winter) di mana naskhah ini mengisahkan tentang Jung Ji-Hoo (Lee Jun-Young), yang bekerja di syarikat animasi kanak-kanak. Di jabatan PR dia berjumpa dengan Jung Ji-Woo (Seohyun) yang cantik dan dilabel sebagai bossy. 

Tak ramai yang suka bekerja dengan Ji-woo tapi bagi Ji-hoo, karakter tersebut dah ketuk pintu hati dia. Ji-hoo agak popular di syarikat tersebut kerana rupa parasnya yang kacak dan sentiasa ringan tulang membantu staff lain. Namun dia tak seperti lelaki biasa bila dia fetish kepada BDSM di mana dia adalah male-sub. 

Ji-woo yang tak pernah tahu sisi fetish ni mula belajar sedikit demi sedikit tentang BDSM dan menjadi master kepada Ji-hoo. Dia sediakan kontrak selama 3 bulan untuk mereka berdua berlakon sebagai master dan sub. Sementara Jiwoo semakin jatuh hati dan nak hubungan mereka ke peringkat seterusnya, Jihoo pula terikat dengan trauma ditinggalkan Hana (Kim Bo-ra). 

Naskhah Love and Leashes arahan Park Hyun-Jin menggunakan genre romantic comedy dengan penceritaan yang ringan dan bertujuan untuk pecahkan stigma yang berkait dengan fetish ni. Jalan cerita mengenai BDSM ni tersangatlah jarang dipaparkan kerana bersifat taboo untuk masyarakat Asia. It’s a good thing bila Netflix encourage pembikin filem Korea Selatan buka mata tentang topik ni yang lebih bersifat kepada self-exploration dan penerimaan masyarakat. 

Personally for me, my knowledge on this matter memang sebijik sama macam Hana yang menganggap Jihoo ni ada childhood trauma ataupun masalah psikologi. Sebab bagi I cinta tu menenangkan, bukan menyakitkan macam golongan yang suka BDSM. Jangankan kecenderungan, nama BDSM tu sendiri dah kedengaran menggerunkan sebab BDSM stands for bondage, discipline (or domination), sadism (or submission). Sadism is a big nooooo! 

Bila I tengok movie Love and Leashes ni of course lah persoalan utama yang akan keluar ialah KENAPA? Macam mana Jiwoo persoalkan kenapa Jihoo suka diri dia luka sana sini, macam tu lah jugak I yang tengok ni. Movie ni mungkin tak boleh diterima oleh semua dan golongan tu dizahirkan melalui watak Hana. Tapi toksiknya watak dia bila dia tak nak Jihoo hidup bahagia dengan orang lain. Dah macam konsep 'aku tak dapat, orang lain pun tak boleh dapat'.

Love and Leashes mungkin berjaya pecahkan stigma dan leraikan kekeliruan mengenai ‘Fake-Dom’ di mana perogol menyamar sebagai dominant sampai orang luar pandang serong terhadap fetish ni. Second half pun dipaparkan dengan baik bila leading pair tegaskan tentang karakter mereka yang fetish kepada BDSM bukan sesuatu yang salah atau melanggar mana-mana etika selagimana pasangan tersebut rela dan setuju untuk semua jenis play. 

Tapi macam yang I cakap sebelum ni Love and Leashes belum mampu jawab persoalan kenapa. Kalau ikutkan pada artikel Hello Doktor mengenai BDSM, festish ni lebih terarah pada gangguan mental. Dalam movie ni mungkin play tu fetish yang ringan dan luka yang sedikit jadi tampak tak berbahaya tapi macam mana kalau jadi ketagih dan nak yang lebih lagi dari tu? Mungkin lebih menarik kalau penulis terangkan melalui monolog Jihoo mengenai BDSM. Turns out ada kajian menunjukkan fetish ni kurangkan stress level dan menaikkan mood each other. 

Anyway sebagai naskhah yang berunsurkan entertainment, Love and Leashes dipaparkan dengan menarik bila chemistry Seohyun SNSD dan Lee Jun-young nampak serasi dan comel bersama. Sesuai lah Seohyun ambil watak Jiwoo yang dominant sebab dia ada bitchy face dan suara dalam. Team production play safe jugak lah sebab watak dominan dipegang oleh heroin jadi tak ada isu berkaitan feminism. 

Jun-young pula most of the time sentiasa nampak comel dan kebudak-budakan especially bila dia amazed dengan tingkah laku Jiwoo. Kekuatan movie ni lebih berpihak kepada watak Jihoo sebenarnya bila ada lengkungan karakter dan pelbagai emosi yang perlu dia deliver dengan baik. Watak dia confront Hana antara salah satunya. Untuk watak Jihoo dia banyak tengok video anjing golden retriever sebab dalam play dia kena jadi anjing yang dengar cakap tuan. Berbaloi lah effort dia sebab lakonan dia menjadi. 

Sinematografi dan music album dipaparkan dengan baik, menghidupkan suasana romantik untuk pasangan Jihoo dan Jiwoo. Props nampak tak realistik sangat sebab store dia kosong sedangkan store macam ni selalunya bersepah dengan alat permainan yang berkaitan. Mungkin nak minimalkan supaya movie ni boleh lulus untuk tontonan umum. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.6/10

Astro Shaw & Visinema Pictures Jalin Kolaborasi Mega Dalam Menerbitkan Filem Blockbuster & Memperluas Filem Serantau | “Ben & Jody, Keluarga Cemara 2, Jagat Arwah & Mencuri Raden Saleh Temui Penonton Malaysia Tidak Lama Lagi” 

Penerbit  dan  peneraju  filem  Malaysia,  Astro  Shaw  hari  ini mengumumkan  kerjasama  strategik  bersama  penerbit  terkemuka  dari  Indonesia  yang memenangi pelbagai anugerah berprestij, Visinema Pictures dalam membawakan dan menjadi penerbit bersama untuk empat filem hebat di Indonesia, Ben & Jody, Keluarga Cemara 2, Jagat Arwah dan Mencuri Raden Saleh. Ini sekali gus mengukuhkan lagi peranan Astro Shaw selaku penerbit, pengedar dan pemasar filem terbaik Malaysia dalam mendominasi pasaran Asia. 

Tahun 2020,  Astro  Shaw  telah  bekerjasama  dengan  penerbit  Visinema  Pictures  dalam  memasarkan filem genre drama kekeluargaan no 1 paling laris di Indonesia, ‘Nanti Kita Cerita Tentang Hari Ini’, untuk tontonan di Malaysia melalui platform Pawagam Rumah Anda, Astro First. Sambutan positif daripada penonton Malaysia serta menerima liputan meluas dari media tempatan, telah membuktikan  filem  dari  negara  jiran  juga  turut  menjadi  pilihan  penonton  tempatan  dalam menikmati hiburan filem. 


Lanjutan daripada kerjasama baik Astro Shaw dan Visinema Pictures, ia  telah  membawa  kedua-dua  penerbit  terkemuka  serantau  itu  ke  tahap  seterusnya  untuk meneroka lebih banyak peluang kolaborasi yang mampan. 

Selain mencipta kejayaan besar menerusi filem ‘Nanti Kita Cerita Tentang Hari Ini’ sebagai Top 2 Filem  Tempatan  Paling  Laris  di  Indonesia  tahun  2020,  deretan  filem  lain  terbitan  Visinema Pictures  juga  turut  melakar  fenomema  tersendiri  seperti  ‘Cahaya  dari  Timur:  Beta  Maluku’ (2014), ‘Filosofi Kopi’ (2015), ‘Surat Dari Praha’ (2016), ‘Filosofi Kopi 2: Ben & Jody’ (2017), ‘Love For Sale’ (2018), Keluarga Cemara (2019), adaptasi daripada webtoon popular Indonesia, ‘Terlalu Tampan’  (2019)  dan  banyak  lagi.  


Visinema  Pictures  amat  dikenali  sebagai  penerbit  yang mengangkat bakat-bakat kreatif muda dan idea-idea progresif dalam menghasilkan filem-filem yang memberi nafas segar dan sekali gus mencetus impak kepada perubahan besar buat filem Indonesia.  Malah,  kredibiliti  Visinema  juga  diyakini  dengan  di  bawah  teraju  Pegawai  Eksekutif Visinema,  Angga  Dwimas  Sasongko  yang  juga  dikenali  sebagai  pengarah  berbakat  besar Indonesia  dan  menjadi  penerbit  paling  muda  yang  memenangi  Anugerah  Citra  untuk  Filem Terbaik di Festival Filem Indonesia ketika usianya 29 tahun. 

Di bawah kepimpinan Angga Dwimas Sasongko,  Visinema  Pictures  telah  memenangi  pelbagai  anugerah  berprestij  di  festival  filem Indonesia serta turut merentasi peringkat antarabangsa apabila tercalon di Academy Awards bagi kategori  Best  Foreign  Language  Film melalui  filem  Surat  Dari  Praha.  Selain  itu  filem-filem terbitannya juga banyak terpilih di festival berprestij di negara-negara Asia seperti Jepun, China, India, Korea dan lain-lain lagi.  

Menerusi gabungan mega ini, Astro Shaw  berhasrat ia mampu meningkatkan lagi kualiti hiburan filem  buat  penonton  Malaysia.  Astro  Shaw  terkenal  dengan  pendekatan  inovatif  dalam mengetengahkan cerita segar yang menyentuh hati penonton, serta berjaya mencipta fenomena tersendiri dengan mengungguli carta filem tempatan dengan kutipan tertinggi sepanjang zaman di Malaysia melalui filem-filem terbaiknya iaitu Hantu Kak Limah, Polis Evo 2, Paskal, Abang Long Fadil  2,  Pusaka,  Sangkar  dan  banyak  lagi.  Melalui  salah  satu  filem  terbaru  terbitannya,    The Garden  of  Evening  Mists,  Astro  Shaw  telah  menjadi  tumpuan  di  pentas  antarabangsa  dengan memenangi pelbagai anugerah di pelbagai festival filem antarabangsa. 


Mengulas  tentang  kolaborasi  tersebut,  Naib  Presiden,  Perniagaan Melayu  Nusantara  &  Ketua  Astro  Shaw,  Raja  Jastina  Raja  Arshad berkata  Astro  Shaw  rasa  berbesar  hati  apabila  dilihat  sebagai  penerbit filem utama di Malaysia yang mampu meyakinkan pengkarya dari negara luar  untuk  jalin  hubungan  kerjasama  dan  meneroka  potensi  yang  lebih besar.  

“Kami  berbangga  dapat  menjalin  kerjasama  strategik  sekali  lagi  bersama  Visinema Pictures  dalam  memperkukuhkan  jenama  kedua-dua  penerbit  di  peringkat  global.  Dengan berkongsi objektif yang sama, kerjasama ini melambangkan kesungguhan kedua-dua belah pihak untuk memperkasa hasil filem Asia. Kolaborasi ini juga dilihat menjadi platform sempurna buat Astro  Shaw  dalam  mempamerkan  kredibiliti  dalam  menyediakan  platform  terbaik  untuk mengedar  dan  memasarkan  filem  dari  negara  luar,  di  samping  konsisten  dengan  komitmen berterusan  dalam  mempersembahkan  filem-filem  berkualiti  kepada  penonton  Malaysia.  Kami berharap  dapat  terus  berinovasi  bersama  Visinema  Pictures  dan  mengalu-alukan  kerjasama dengan  pelbagai  pihak  di  masa  akan  datang.  Sebagai  permulaan,  tahun  ini  kami  bakal membawakan filem Ben & Jody ke Malaysia yang dijangkakan pada bulan Mac hadapan.” 

Ketua Pegawai Eksekutif Visinema Pictures, Angga Dwimas Sasongko memberitahu bahawa, “Mewakili pihak Visinema, saya berasa sangat berbesar  hati  dapat  bekerjasama  dengan  Astro  Shaw,  salah  satu penerbit terbesar dan terbaik di Malaysia. Kerjasama ini dilihat sebagai salah  satu  usaha  kami  untuk  memperkenalkan  filem-filem  yang dihasilkan  oleh  Visinema  serta  Indonesia  kepada  penonton antarabangsa. Saya berharap kolaborasi strategik Visinema dan Astro Shaw ini mampu memberi impak serta sekali gus meluaskan industri filem serantau ke tahap lebih tinggi.”  

BEN  &  JODY  adalah  filem  sekuel  ketiga  daripada  francais  ‘Filosofi  Kopi’.  Filem  ini  telah  pun ditayangkan  di  bioskop  seluruh  Indonesia  sejak  27  Januari  lalu  dan  mendapat  reaksi  positif daripada penonton. Kali ini filem tersebut tampil dengan genre berbeza iaitu aksi, thriller, komedi dan  masih  mengekalkan  teraju  utama  Chicco  Jerikho  dan  Rio  Dewanto  di  samping  barisan pelakon  terkenal  di  peringkat  antarabangsa  Yayan  Ruhian,  Luna  Maya,  Rio  Dewanto,  Chicco Jerikho dan ramai lagi. Ia mengisahkan tentang dua sahabat baik terperangkap dalam tahanan pembalakan haram. Mereka cuba melepaskan diri dan dalam pada masa yang sama ketulusan persahabatan mereka diuji.  


Filem  JAGAT  ARWAH  adalah  sebuah  filem  seram,  pengembaraan  fantasi  yang  mengangkat elemen  hubungan  ayah,  anak,  persahabatan  serta  aksi.  Raga  ingin  berhijrah  bagi  mengejar impian  untuk  menjadi  pemuzik  bersama  rakan-rakannya.  Tetapi  ayahnya,  Sukmo  meninggal dunia dalam keadaan tragis. Kemudian Raga mendapat tahu keluarganya adalah berketurunan lagenda  dan  penjaga  kepada  Batu  Jagat,  batu  yang  mempunyai  kuasa  dan  akan  mengudang bahaya  jika  jatuh  ke  tangan  pihak  yang  salah.  Membariskan  bintang  muda  Ari  Irham,  pelakon popular Cinta Laura,  Oka Antara, Sheila Dara, Kiki Narendra dan Ganindra Bimo.  

Manakala,  filem  KELUARGA  CEMARA  2  adalah  skuel  kepada  Keluarga  Cemara.  Masih mengekalkan barisan pelakon utama seperti pelakon popular Nirina Zubir, Ringgo Agus Rahman, Adhisty Zara, Widuri Puteri, Asri Welas dan Abdurrahman Arif. Kali ini kisahnya memaparkan keluarga  Cemara  melalui  liku-liku  cabaran  kehidupan  selepas  wabak  pandemik.  Cemara  tidak mendapat perhatian daripada keluarga dan memulakan penggembaraan bersama ‘ayam neon’ dan cuba meyakinkan semua orang bahawa dia boleh berkomunikasi dengan ayam.   

Seterusnya  filem  MENCURI  RADEN  SALEH  yang  mengisahkan  6  pelajar  kolej  yang  mempunyai kepakaran berbeza, merancang untuk mencuri lukisan Raden Saleh atas arahan bekas presiden Indonesia, Permadi dengan ganjaran yang lumayan. Namun Permadi telah mengkhianati mereka dan mengakibatkan mereka diburu. Mereka merancang untuk mencuri semula lukisan tersebut daripada orang yang sangat berpengaruh di Indonesia. Filem genre heist action ini membariskan pelakon box office Iqbaal Ramadhan, Angga Yunanda, Rachel Amanda, Aghniny Haque, Umay Shahab dan Ari Irham.   

Istimewa  buat  penonton  Malaysia,  nantikan  filem-filem  Ben  &  Jody,  Keluarga  Cemara  2,  Jagat Arwah dan Mencuri Raden Saleh yang akan menemui anda tidak lama lagi.  Dapatkan info dan klip-klip  menarik  tentang  perkembangan  filem-filem  daripada  kolaborasi  ini  menerusi  akaun Instagram, Facebook, Twitter Astro Shaw.  

**************************

Mengenai Astro Shaw  

Astro Shaw adalah sebuah syarikat penerbitan filem Malaysia untuk pasaran tempatan dan nusantara. Astro  Shaw  juga  giat  dalam  memasar  serta  mengedar  filem-filem  tempatan  dan  serantau  sekaligus mengukuhkan kedudukannya di pasaran global.  Sejak ditubuhkan pada tahun 1996,  kini Astro Shaw telah menerbitkan lebih 90 buah filem dalam pelbagai genre dan bahasa. Antara kejayaan besar Astro Shaw adalah  menerusi  filem  Polis  Evo,  Hantu  Kak  Limah,  Abang  Long  Fadil  2,  Paskal,  Dukun,The  Garden  of Evening Mists.  

Ikuti Astro Shaw di media sosial dan laman sesawang seperti berikut:  
Twitter: @AstroShaw 
Instagram: @astroshaw 
Facebook: Astro Shaw Sdn Bhd 
YouTube:  Astro Shaw  

Mengenai Visinema Pictures  

Visinema  Pictures  merupakan  penerbit  dan  produksi  Indonesia  dan  memegang  IP  (Harta  Intelek)  yang ditubuhkan  oleh  pengkarya  dan  bakat-bakat  kreatif  muda  yang  mengetengahkan  idea  yang  mampu memberi impak positif. Misi dan strategi Visinema Pictures tertumpu kepada menggabungkan idealisme, cabaran, kebebasan dan impian.   

Ikuti Visinema Pictures di media sosial dan laman sesawang seperti berikut: 
Twitter: @ visinemaid  
Instagram: @visinemaid  
LinkedIn: Visinema Pictures  
YouTube: Visinema Pictures  
Website: https://visinema.co/  


Guna Dialek Kelatan, Filem Seram Komedi ‘Hantu Mok Joh’ Gabungan Unsur Moden Dan Tradisional Dengan Gaya Kreatif | "Amerul Affendi Cabar Diri Bawa Watak Menari Mak Yong” 

Filem  mahupun  drama  yang  mengetengahkan  dialek  Kelantan dilihat sering berjaya menarik perhatian penonton Malaysia, seperti filem No.1 terlaris Di Astro First, ‘Mael Totey The Movie’, telefilem yang pernah tular tahun 2018, ‘Pok Ya Cong Codei’, filem terbaik di Festival Filem Malaysia ke-25, ‘Bunohan’ dan banyak lagi. Terbaru, sebuah lagi filem dengan dialek Kelantan yang mengetengahkan genre seram komedi, HANTU MOK JOH bakal menemui penonton Di Pawagam Rumah Anda, Astro First, saluran 480 bermula 17 Februari ini. 


Filem ini merupakan terbitan produksi Kentang Hijau Universal Production dan diarahkan oleh Asri Baq’U.  Filem yang menjalani sesi penggambaran di Kota Bharu, Kelantan ini menampilkan pelakon berbakat besar tanah air seperti Amerul Affendi (sebagai Yem), Fauziah Nawi (Mok Joh)  dan Aloy Paradoks (Heri)  sebagai  teraju  utama.  Menariknya,  Amerul  Affendi  sekali  lagi  mempertaruhkan  bakatnya dengan membawa watak yang memerlukan bertutur dalam loghat Kelantan dan menjadi penari Mak Yong. Malah, video klip sudutan dari filem yang memaparkan Amerul Affendi menari Mak Yong telah menerima reaksi positif daripada penonton.


Selain  itu,  filem  ini  turut  dibintangi  oleh  pelakon-pelakon  kelahiran  negeri  Cik  Siti  Wan  Kembang tersebut,  seperti  Aprena  Manrose,  Kamarool  Hj.  Yusoff,  Amir  Raja  Lawak,  Hushairi  Husain, Asrulfaizal Kamaruzaman, Mek Yun (Wee Yun Nee) wanita Cina tular fasih berbahasa Melayu, Kuna Munzani, Bea Rameshan serta pelakon Kodi Rasheed.  

Tidak hanya memfokuskan elemen seram dan komedi semata-mata, Hantu Mok Jah juga menyelitkan mesej-mesej pengajaran umum yang boleh dijadikan iktibar kepada penonton. Antaranya, menerusi watak-watak  masyarakat  komuniti  yang  mudah  percaya  pada  sesuatu  berita  tanpa  memeriksa kesahihan sumber; warisan seni tradisional yang harus diwarisi oleh generasi muda; sikap skeptikal terhadap seseorang mengikut negeri asalnya; suka melepak serta membuang masa; dan banyak lagi. 


“Hantu Mok Joh merupakan  filem  pertama  terbitan  Kentang  Hijau  Universal  Production  dan idea  asal  oleh  pengarah  filem  ini  sendiri,  Asri  Baq’U.  Pihak  kami  cuba menampilkan  kelainan  dengan  menggabungkan  elemen  seni  moden  dan tradisional.  Tambah  menarik,  dialog  filem  ini  mengangkat  budaya  Kelantan dan  memaparkan  kisah  kehidupan  masyarakat  setempat  yang  amat  dekat dengan  kita.  Menerusi  filem  ini  juga,  kami  cuba  membariskan  gabungan  pelakon  berbakat  dan ‘influencer’ (pempengaruh) media sosial bagi menjayakannya. Manakala skrip yang ditulis oleh Engku Seri  Kelantan  dan  Aloy  Paradoks  bukanlah  dialog  semata-mata,  tetapi  turut  menyelit  mesej-mesej tersirat dengan unsur pengajaran. Dengan kehadiran Hantu Mok Joh ini, kami mengharapkan filem ini bukan sahaja dapat menarik penonton di pantai timur sahaja, tetapi seluruh penonton Malaysia, dan terutamanya pencinta seni.” - Penerbit Eksekutif Filem Hantu Mok Joh, Udin Sham berkata, 


pula  menyatakan,  “Sebagai  sebuah  platform  yang mempersembahkan filem-filem tempatan kepada penonton Malaysia, kami bukan sahaja bertanggungjawab mengetengahkan karya yang mempunyai nilai hiburan dan jalan cerita yang baik, malah turut mengutamakan nilai budaya  dan  estetika.  Kelainan  Hantu  Mok  Joh  berbanding  filem  seram komedi  yang  lain  adalah  ia  diwarnai  dengan  unsur  seni  tradisional  seperti  Mak  Yong,  dikir  barat, patung  wayang  kulit,  dan  ini  sekali  gus  membuktikan  seni  warisan  boleh  dimartabatkan  menerusi filem  moden  dengan  gaya  kreatif.  Kami  harap  kehadiran  naskhah  ini  mampu  memperkasakan  lagi filem-filem yang menonjolkan  budaya lokal, di samping dapat menghiburkan penonton.”- Naib Presiden, Perniagaan Melayu Nusantara & Ketua Astro Shaw,  Raja Jastina  Raja  Arshad  


Kisah Hantu Mok Joh bermula apabila pelbagai andaian mula muncul rentetan dari kehilangan Mok Joh yang dikatakan mati kerana melanggar sumpah Saka Mak Yong yang dipeliharanya. Namun yang menjadi misteri ialah, sehingga kini jenazah Mok Joh masih belum ditemui. Penduduk kampung mula diganggu  makhluk  yang  dikatakan  sebagai  hantu  Mok  Joh.  Kedai  Kopi  Pok  Heng  yang  selama  ini kekurangan pelanggan, kini menjadi ruang para penduduk membincangkan isu panas tersebut.  


Saksikan filem seram komedi, Hantu Mok Joh yang akan berada di Pawagam Rumah Anda, Astro First bermula 17 Februari 2022. Untuk melanggan sila ke saluran 480 atau anda juga boleh strim di Astro Go  atau  On  Demand.  Dengan  hanya  RM15,  anda  boleh  menonton  selama  48  jam  (2  hari)  secara berulang-ulang. Ikuti info dan klip-klip menarik tentang filem ini menerusi akaun Instagram, Facebook, Twitter Astro Shaw. 

Chocolate Chip Melon Pan Family Mart

Perangai bertebiat boss kecik sekarang suka cakap 'Surprise Me' kalau tanya nak kirim pape tak bila pergi Family Mart. Lepastu bila tak surprise I lah jadi mangsa kenaa makan Chocolate Chip Melon Pan Family Mart ni. 


Tak pernah tergerak hati nak ambil Chocolate Chip Melon Pan Family Mart ni sebab kadar gula di bahagian atas tu mengerikan. Dah macam lori gula tertumpah pun ye jugak. Macam mana diorang boleh terfikir nak wujudkan menu ni entah. 


Dekat bahagian atas roti tu ada limpahan gula dengan chocolate chip. Inti dalam pula kaya dengan coklat dan cip coklat bersaiz besar. Sebelum makan roti ni pun ambil tisu buang semua gula dekat atas tu sebab banyak satu hal, manis satu hal lagi. Itupun tak berjaya buang semua sebab gula dia dah melekat dengan roti then redho je lah makan sampai habis. 

Harga roti ni murah lah RM3.50 tapi berbaloi ke kembang tekak sebab manis sangat bila makan? Kalau yang suka makanan manis mungkin bahagia lah makan Chocolate Chip Melon Pan Family Mart. Rasa dia sedap je tapi seram tengok gula tu.

Bye Bye Team Liti RRM Oasis!

Bye bye bukan sebarang bye bye lah sebab tengok muka diorang happy je pergi tempat baru. Tahun 2022 ni RRM Oasis makin berkembang bila makin banyak file litigation masuk menjengah. Masa join RRM tahun 2019, ada la dalam 10 file macam tu. Sekarang ni tak putus masuk baik dari klien sedia ada ataupun yang baru. 


Kalau ikutkan perancangan asal, conveyancing yang nak berpindah ke sini tapi tak jadi so litigation team lah yang ambil alih training centre RRM ni. Memandangkan Omicron dah makin berleluasa, managing partner suruh pindah cepat sikit supaya Oasis tak sesak sangat. As for now dekat cawangan Petaling Jaya dah ada 16 orang dah. Ni pun tengah tunggu beberapa kekosongan diisi, boleh mencecah 20 orang juga dekat sini. Dah seramai warga RRM di HQ dah. 


Training centre ni dah lama dibiarkan kosong sejak pandemik sebab tak boleh buat apa-apa kelas atau training class macam sebelum ni. Masa PKP tu ada beebrapa furniture besar dibawa masuk ke sini. Makin lama makin banyak barang dekat sini. Sebelum litigation team nak berpindah ke sini, Kak Nora just tambah printer machine, upgrade internet sesuai dengan kerja-kerja office dan laminate wooden flooring di bahagian tangga. 


Nampak cantik dan kemas lah area tangga ni cuma dinding je lah kotor sikit sebab bangunan ni berkongsi lagi 2 unit. Nak cat pun kena minta approval owner dulu. 





Semenjak litigation team berpindah ke Dataran Ara Damansara ni belum sempat nak berkunjung ke sana sebab busy dekat oasis. Sebelum team litigation berpindah rasa macam ramainya dekat office ni, kemain riuh-rendah suara memasing tambah kalau time lunch hour ataupun lepas pukul 6. Sekarang ni sunyi je sebab ada 6 orang itupun managing partner jarang masuk sebab busy meeting. Runner pun jarang ada dekat office. 

Nak buat makan-makan pun dah tak meriah macam dulu dah. Jangankan makan-makan, waktu makan biasa pun rasa sunyi je office tu. Hopefully cepat lah kekosongan jawatan kat firm ni terisi supaya meriah balik haha. 

Dinner dengan Pasta Beats, Kota Damansara

Dekat area rumah memang susah nak cari makanan western yang sedap. Dulu ada tapi makin lama makin tak sedap. Lagipun kebanyakan restoran hidangkan menu yang sama. Spaghetti carbonara ataupun bolognese, chicken chop ataupun chicken grill. Bosan bukan? 


Bila belek dekat GrabFood ternampak Pasta Beats di Kota Damansara. syoknya guna Grab selain harga delivery yang lebih murah dari Foodpanda, haruslah sebab dia pergi jauh dari kawasan sekitar. Macam rumah I dekat subang Bestari tapi GrabFood explore sampai ke Sungai Buloh. 

Pasta Beats ni terletak di The Strand, Kota Damansara dan mempunyai cawangan lagi satu di Cyberjaya. Selain GrabFood, Foodpanda, Pasta Beats ada juga di ShopeeFood. 


Untuk dinner masa tu kitorang order Supremely Spicy Mac and Cheese Seafood dengan Spaghetti Carbonara with Beef Bacon. In split jugak masa tu sebab Pesto Grilled Chicken dia nampak sedap jugak tapi malas pulak makan ayam. Dah jelak sebab weekdays pun semedang makan ayam. 

Harga untuk satu menu ni agak mahal sikit lah nak bandingkan dengan restoran lain. Tapi tengok dekat rating dan review nampak semuanya letops so tak salah kot labur sikit demi kepuasan dan kebahagiaan. 


Masa order sampai tu macam sedih lah jugak sebab packaging dia saiz kecil je. Tapi bila buka tengok dekat dalam lepas gaul semua macam yakin boleh kenyang sebab dia mampatkan dalam bekas tu. Bila pegang terasa lah jugak beratnya. 

Bila dig in, boleh nampak cheese melimpah dekat macaroni tu. Seafood pun besar dan tak pakai seafood frozen. Yang tak syoknya seafood semua dibakar sampai garing especially udang dia. Mungkin sebab taknak air seafood tu rosakkan tekstur mac and cheese kot. 


Carbonara Beef Bacon pun sedap sebab creamy walaupun gravy tu tak bersalut pada pasta dan nampak sedikit kering dari biasa. Lepas makan dua menu ni memang tersandor le cerita dia. Tak faham kenapa tagline Pasta Beats ni 'When the taste drops, the beats starts kickin'? Taste dia tak drop even sampai ke suapan terakhir, music pun tak muncul lepas dah habis makan. Betas tu maksudnya happy beats dalam kepala otak kita ke cemana? 

Anyway, lepas ni boleh lah order lagi dekat Pasta Beats ni kalau craving nak makan makanan western yang dap dap! 

SHOPEE Meraikan Rakan Penghantar Barangan dan Makanan Menerusi #ShopeeDeliversLove

Tuesday, 15 February 2022

Kakitangan Shopee Malaysia hari ini meraikan rakan penghantaran barangan dan makanan menerusi kempen khas #ShopeeDeliversLove. Kempen yang berlangsung bersempena Hari Kekasih telah dilaksanakan di beberapa lokasi di Kuala Lumpur dan Selangor yang dihadiri oleh pelbagai lapisan kakitangan untuk mengiktiraf dan menghargai sumbangan rakan penghantaran ShopeeFood dan rakan kongsi penghantaran Shopee.

Selain kakitangan Shopee Malaysia, kempen itu turut menerima penyertaan orang ramai di mana pengguna mencalonkan penunggang kegemaran mereka dan berkongsi mengenai cerita penghantaran di media sosial. Memandangkan penunggang penghantaran biasanya tidak mempunyai hari cuti tetap, seorang pelanggan berkongsi pengalaman yang menggembirakan dengan penunggang penghantaran ShopeeFood semasa Tahun Baharu Cina, “Ketika itu hujan renyai-renyai dan kami bimbang dia akan terperangkap dalam hujan. Bagaimanapun, Zuhair bukan sahaja menghantar pesanan makanan kami tepat pada masanya, malah beliau sekeluarga mengucapkan Selamat Tahun Baharu Cina dengan senyuman cerah,” petik Yong.

“Terima kasih Yazid kerana tidak berputus asa untuk menjalankan tugas sebagai Abang Shopee Express. Usaha anda untuk memastikan setiap pengguna Shopee setia bersama kami, amat kami hargai. Pen merah, pen biru, Abang Shopee we love you.” - Aishah, pelanggan ShopeeFood

Manakala bagi Faiz beliau mengujar, “Thank you Hafizan kerana menghantar makanan ShopeeFood yang dipesan pelanggan. Kami kagum dengan dedikasi Hafizan untuk menampung 2 pekerjaan bagi menyara hidup keluarga Hafizan, memang terbaik!,”

“Penunggang penghantaran memainkan peranan penting dalam persekitaran ekonomi hari ini. Memandangkan perniagaan kembali membuka kedai fizikal mereka, rakan penghantaran membantu dalam menghubungkan perniagaan dan pengguna dengan menghantar makanan dan barangan. Tugas itu datang dengan banyak cabaran seperti hujan dan lalu lintas yang sesak tetapi mereka selalunya sangat berdedikasi untuk memberikan yang terbaik kepada pengguna kami. Kami berharap dengan #ShopeeDeliversLove, kami dapat meraikan penunggang dan rakan kongsi penghantaran kami serta berkongsi bahawa kami menghargai dan mengambil berat tentang mereka.” - Wong Chee Mun, Ketua Pembangunan Perniagaan, ShopeeFood Malaysia

Sebagai sebahagian daripada usaha berterusan Shopee #ShopeeSapotLokal, kotak hadiah yang diberikan kepada setiap penunggang mengandungi keperluan seperti powerbank, pemegang telefon, coklat, baju hujan dan beg pinggang, yang semuanya diperoleh daripada pembekal tempatan.

Nikmati tawaran istimewa Hari Valentine daripada Shopee juga pada bulan ini. Manjakan diri anda dengan potongan RM6 dengan perbelanjaan minimum RM28 di Starbucks apabila anda memesan di aplikasi ShopeeFood. Tawaran sah pada 14 Feb, 21 Feb, 28 Feb, 7 dan 14 Mac 2022.

Ingin menghantar hadiah kepada seseorang tetapi tidak tahu apa yang perlu diberikan? Manfaatkan kempen Send A Gift Card 13 - 14 Feb 2022 ini dan terima potongan sehingga RM2 untuk setiap baucar yang dibeli. Semak baucar yang tersedia di  Shopee Gift Card.

Movie Review | Tadap (2021)

Monday, 14 February 2022

Director : Milan Luthria

Writer : Rajat Arora

Cast : Ahan Shetty, Tara Sutaria, Saurabh Shukla, Kumud Mishra

Production Company : Fox Star Studios, Nadiadwala Grandson Entertainment

Distributor : Fox Star Studios, Disney+ Hotstar

Genre : Romance / Action / Drama

Running Time : 126 minutes

Release Date : 3 December 2021

Trailer :


Berlatarkan pekan kecil Mussoorie yang terletak di kawasan pergunungan, Ishana (Ahan Shetty) hidup meratapi pemergian Ramisa (Tara Sutaria) dan menganggu perniagaan keluarga cinta hatinya. Bagi Ishana, Damodar (Kumud Mishra) adalah punca mereka terpisah. Walaupun 3 tahun berlalu namun cinta dan memori bersama Ramisa masih teguh dalam ingatannya. 

‘The night’s over but not the memory. It really was special’ – Ramisa

Puas Daddy (Saurabh Shukla) nasihatkan Ishana supaya move on tapi bukan semudah tu Ishana boleh buang Ramisa dari hidup dia. Sedih hati bila tengok keadaan anak tunggal dia yang hidup dalam kemurungan. Jauh benar bezanya dengan Ishana yang ceria dan aktif sebelum dia berjumpa dengan Ramisa. 

Damodar pula mula bagi amaran supaya Daddy jaga Ishana sebelum keadaan bertambah buruk dan lebih banyak kerugian dia perlu tanggung akibat perbuatan Ishana. Damodar pernah anggap Ishana sebagai anak kerana ringan tulang membantu dia dengan aktiviti politik dan hal peribadi tapi makin lama dia pun tak mampu bersabar dengan tantrum Ishana. 

Jalan cerita Tadap ni simple je bila mengisahkan tentang percintaan Ishana dan Ramisa cuma ada back-to-back twist yang dihidangkan oleh pengarah Milan Luthria. Tak pernah lah tak suka dengan hasil kerja Milan Luthria sebab genre action dan romance ni memang niche dia macam movie Once Upon A Time In Mumbai (2010), Once Upon Ay Time In Mumbai Dobara! (2013) dan Baadshaho (2017). Tadap adalah reunion movie kepada Milan dan penulis Rajat Arora selepas 11 tahun. 

For me movie Tadap adalah naskhah yang bagus sebagai debut platform kepada Ahaan Shetty, anak bongsu kepada Suniel Shetty. Mengikut jejak langkah Suniel, Ahaan juga akan masuk ke Bollywood dengan label the next action superstar. Dialog Ahaan agak minimal dalam Tadap, sesuai lah dengan karakter dia yang pendiam. Kelemahan Ahaan ditutup dengan baik di situ. Dalam kebanyakan babak Ahaan mempunyai screen presence yang kuat. Renungan mata dia dalam sama macam ayah dia. 

Malangnya watak heroin yang digalas oleh Tara Sutaria kurang menyengat dan gagal meninggalkan impak sebagai Ramisa. Sebelum ni screentime Tara dalam filem-filem sebelumnya agak terhad jadi tak lah nampak sangat kelemahan lakonan dia. Bila tengok Tadap ni memang ketara benar kaku dan cuma guna kecantikan fizikal semata dalam lakonan. Sayanglah sebab watak Ramisa adalah watak yang banyak mengubah Ishana. 

Sinematografi Tadap yang dibikin oleh Ragul Dharuman banyak bergantung kepada keindahan kawasan Mussoorie, Dehradun di mana ianya terletak di kaki gunung Himalaya. Banyak destinasi popular digunakan untuk babak romantik dalam movie Tadap. Pritam pula pilihan terbaik untuk mencipta music album romantik dengan lagu Tumse Bhi Zyada nyanyian Arijit Singh. Menangis bila lagu ni keluar dekat credit scene sebab movie Tadap diambil dari kisah benar. 


Tapi kisah tersebut dah pun diceritakan dalam movie Telugu berjudul RX100 dan Tadap bikin semula tanpa ubah langsung plot asal. Dekat first half penceritaan agak perlahan dan skrip juga dirasakan longgar. Mungkin lebih menarik kalau watak Ramisa dikembangkan dan tambah lagi momen Ishana dengan Ramisa sampai nampak kenapa susah sangat Ishana nak move on. 

Bak kata Ahaan Shetty dia tak sangka dia akan dapat penerimaan dan sambutan yang positif pada filem pertama. Since movie ni debut platform kepada starkids, I tengok secara santai lah cuma terhanyut dibawa perasaan bila dengar Arijit Singh nyanyi lagu romantik balada. I mean that guy can make a single person weeping due to heartbreak. The power of Arijit Singh lewlz

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.5 = 6.2/10