Director : Pairach Khumwan, Sitisiri Mongkholsiri, Apiwat Supateerapong, T-Thawat Taifayongvichit, Jatuphong Rungrueangdechaphat, Varayu Rukskul, Chai-A-Nan Soijumpa
Writer : Kongdej Jaturanrasamee, Aticha Tanthanawigrai, Tinnapat Banyatpiyapoj
Cast : Chicha Amatayakul, Thanavate Siriwattanagul, Poompat Iam-Samang, Nutchapan Paramacharoenroj, Ratchnon Wasurat, Pajaree Nantarat, Thitinan Khlangphet
Production Company : GMM Grammy (2018), SOUR, Jungka Bangkok, BRAVO! Studios (2021-present), GMM Studios (2021-present)
Distributor : GMM 25 (2018), Netflix
Genre : Thriller / Mystery / Horror / Fantasy / Teen drama
Running Episodes : 22 episodes (1 hour per episode)
Release Date : 8 August 2018
Trailer :
Drama Girl from Nowhere mengisahkan tentang Nanno (Chicha Amatayakul) yang muncul di sebuah sekolah pada pertengahan semester. Kehadiran dia mesti menarik perhatian ramai pelajar di sekolah tersebut sama ada kerana kecantikannya ataupun kerana kehadiran dia pada pertengahan semester. Jarang pelajar berpindah sekolah pada pertengahan tahun melainkan ada sesuatu buruk terjadi.
Kehadiran Nanno pula lebih kepada mencetuskan kontroversi atau menghasut mangsa untuk balas dendam atau provok individu tersebut melakukan sesuatu. Nanno agak misteri sebab kita tak tahu latar belakang dia bila watak Nanno tak pernah bercerita tentang keluarga ataupun kawan lama. Macam mana dia boleh datang ke sekolah tersebut pun tak ada siapa yang tahu.
Yang pastinya Nanno bukan manusia kerana dia dah berkali-kali meninggal dunia lepas dibunuh oleh Hok (Poompat Iam-Samang) dan rakan-rakannya. Hantu juga bukan sebab semua orang tahu kewujudan dia. Boleh jadi dia adalah anak kepada Satan which I know it’s absolutely ridiculous but nothing is impossible. Chicha Amatayakul mantap sebagai Nanno.
Dalam drama ni boleh nampak lah yang pelajar selalu bertindak di luar batasan dan berfikiran pendek sebab tu lah senang sangat Nanno nak provok ataupun cetuskan kemusnahan di mana-mana sekolah yang dia pergi. Sama juga dengan watak dewasa dalam drama ni tapi tak semua yang jadi mangsa Nanno. Yang buat jahat je lah selalunya menggelupur macam dalam Episod 1 bila Cikgu Win (Thanavate Siriwattanagul) yang guna profesion dan fizikal dia untuk mencabul pelajar.
Kenapa drama ni diklasifikasikan sebagai seram? Semua sebab Nanno yang pandai menghasut dan memanipulasi keadaan. Ada masa dia boleh jadi kawan yang baik tapi setiap masa dia akan datang dengan agenda dia tersendiri. Meremang bila tengok dalam saat genting dia boleh gelak macam orang gila.
Sepanjang drama ni ditayangkan sebanyak 22 episod, memang tak nampak apa matlamat Nanno ataupun faedah yang dia dapat dari semua tindakan dia. Dekat episod-episod awal nampak Nanno cakap dia cuma nak berkawan sebab dia sunyi tapi dalam episod 8 – Lost and Found, Nanno tikam belakang TK (Ekawat Niratvorapanya) kemudiannya Nanno berpindah ke sekolah baru dan tinggalkan watak TK di episod 8 sahaja. Masa tu dah mula malas nak layan drama ni sebab tak faham apa dia nak. Nak happy dengan kewujudan Nanno pun macam tak boleh sangat sebab dia bukannya baik sangat.
Setiap episod diarahkan oleh pengarah yang berbeza tapi kesemuanya bersepakat menggunakan template dan konsep yang sama. Tak banyak beza pun hasil sentuhan masing-masing pada setiap episod. Suasana seram dan lighting agak malap juga kelam banyak digunakan dalam drama terbitan GMM Grammy ni. Kecuali untuk episod 11 - "The Rank" bila sekolah tersebut menggunakan beauty ranking untuk bagi keistimewaan pada 10 pelajar teratas. Set dan props lebih comel dan pinkish untuk hidupkan suasana feminine.
Drama Girl From Nowhere ni tak sesuai untuk tontonan semua sebab babak-babak keganasan yang melampau dipaparkan dalam beberapa episod. Walaupun berlatarkan pelajar sekolah tapi ekstreme jugak lah tindakan diorang ni. So another question comes up to my concern, who is the actual target audience for this drama? Untuk entertainment, drama Girl from Nowhere datang dengan idea yang segar dan unik. Satira yang diadun juga memberi impak tersendiri. Watch it at your own risk.
1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.6, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 8.8/10
Movie Review | Love and Leashes (2022)
Friday, 18 February 2022
Director : Park Hyun-Jin
Writer : Gyeowool (webcomic)
Cast : Seohyun SNSD, Lee Jun-young, Kim Han-na, Lee Suk-hyeong, Kim Bo-ra
Production Company : Seed Film
Distributor : Netflix
Genre : Romantic / Comedy
Running Time : 117 minutes
Release Date : 11 February 2022
Trailer:
Diadaptasikan dari webtoon Moral Sense (The Sensual M) hasil karya Gyeoul (Winter) di mana naskhah ini mengisahkan tentang Jung Ji-Hoo (Lee Jun-Young), yang bekerja di syarikat animasi kanak-kanak. Di jabatan PR dia berjumpa dengan Jung Ji-Woo (Seohyun) yang cantik dan dilabel sebagai bossy.
Tak ramai yang suka bekerja dengan Ji-woo tapi bagi Ji-hoo, karakter tersebut dah ketuk pintu hati dia. Ji-hoo agak popular di syarikat tersebut kerana rupa parasnya yang kacak dan sentiasa ringan tulang membantu staff lain. Namun dia tak seperti lelaki biasa bila dia fetish kepada BDSM di mana dia adalah male-sub.
Ji-woo yang tak pernah tahu sisi fetish ni mula belajar sedikit demi sedikit tentang BDSM dan menjadi master kepada Ji-hoo. Dia sediakan kontrak selama 3 bulan untuk mereka berdua berlakon sebagai master dan sub. Sementara Jiwoo semakin jatuh hati dan nak hubungan mereka ke peringkat seterusnya, Jihoo pula terikat dengan trauma ditinggalkan Hana (Kim Bo-ra).
Naskhah Love and Leashes arahan Park Hyun-Jin menggunakan genre romantic comedy dengan penceritaan yang ringan dan bertujuan untuk pecahkan stigma yang berkait dengan fetish ni. Jalan cerita mengenai BDSM ni tersangatlah jarang dipaparkan kerana bersifat taboo untuk masyarakat Asia. It’s a good thing bila Netflix encourage pembikin filem Korea Selatan buka mata tentang topik ni yang lebih bersifat kepada self-exploration dan penerimaan masyarakat.
Personally for me, my knowledge on this matter memang sebijik sama macam Hana yang menganggap Jihoo ni ada childhood trauma ataupun masalah psikologi. Sebab bagi I cinta tu menenangkan, bukan menyakitkan macam golongan yang suka BDSM. Jangankan kecenderungan, nama BDSM tu sendiri dah kedengaran menggerunkan sebab BDSM stands for bondage, discipline (or domination), sadism (or submission). Sadism is a big nooooo!
Bila I tengok movie Love and Leashes ni of course lah persoalan utama yang akan keluar ialah KENAPA? Macam mana Jiwoo persoalkan kenapa Jihoo suka diri dia luka sana sini, macam tu lah jugak I yang tengok ni. Movie ni mungkin tak boleh diterima oleh semua dan golongan tu dizahirkan melalui watak Hana. Tapi toksiknya watak dia bila dia tak nak Jihoo hidup bahagia dengan orang lain. Dah macam konsep 'aku tak dapat, orang lain pun tak boleh dapat'.
Love and Leashes mungkin berjaya pecahkan stigma dan leraikan kekeliruan mengenai ‘Fake-Dom’ di mana perogol menyamar sebagai dominant sampai orang luar pandang serong terhadap fetish ni. Second half pun dipaparkan dengan baik bila leading pair tegaskan tentang karakter mereka yang fetish kepada BDSM bukan sesuatu yang salah atau melanggar mana-mana etika selagimana pasangan tersebut rela dan setuju untuk semua jenis play.
Tapi macam yang I cakap sebelum ni Love and Leashes belum mampu jawab persoalan kenapa. Kalau ikutkan pada artikel Hello Doktor mengenai BDSM, festish ni lebih terarah pada gangguan mental. Dalam movie ni mungkin play tu fetish yang ringan dan luka yang sedikit jadi tampak tak berbahaya tapi macam mana kalau jadi ketagih dan nak yang lebih lagi dari tu? Mungkin lebih menarik kalau penulis terangkan melalui monolog Jihoo mengenai BDSM. Turns out ada kajian menunjukkan fetish ni kurangkan stress level dan menaikkan mood each other.
Anyway sebagai naskhah yang berunsurkan entertainment, Love and Leashes dipaparkan dengan menarik bila chemistry Seohyun SNSD dan Lee Jun-young nampak serasi dan comel bersama. Sesuai lah Seohyun ambil watak Jiwoo yang dominant sebab dia ada bitchy face dan suara dalam. Team production play safe jugak lah sebab watak dominan dipegang oleh heroin jadi tak ada isu berkaitan feminism.
Jun-young pula most of the time sentiasa nampak comel dan kebudak-budakan especially bila dia amazed dengan tingkah laku Jiwoo. Kekuatan movie ni lebih berpihak kepada watak Jihoo sebenarnya bila ada lengkungan karakter dan pelbagai emosi yang perlu dia deliver dengan baik. Watak dia confront Hana antara salah satunya. Untuk watak Jihoo dia banyak tengok video anjing golden retriever sebab dalam play dia kena jadi anjing yang dengar cakap tuan. Berbaloi lah effort dia sebab lakonan dia menjadi.
Sinematografi dan music album dipaparkan dengan baik, menghidupkan suasana romantik untuk pasangan Jihoo dan Jiwoo. Props nampak tak realistik sangat sebab store dia kosong sedangkan store macam ni selalunya bersepah dengan alat permainan yang berkaitan. Mungkin nak minimalkan supaya movie ni boleh lulus untuk tontonan umum.
1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.6/10
Astro Shaw & Visinema Pictures Jalin Kolaborasi Mega Dalam Menerbitkan Filem Blockbuster & Memperluas Filem Serantau | “Ben & Jody, Keluarga Cemara 2, Jagat Arwah & Mencuri Raden Saleh Temui Penonton Malaysia Tidak Lama Lagi”
Guna Dialek Kelatan, Filem Seram Komedi ‘Hantu Mok Joh’ Gabungan Unsur Moden Dan Tradisional Dengan Gaya Kreatif
Wednesday, 16 February 2022
SHOPEE Meraikan Rakan Penghantar Barangan dan Makanan Menerusi #ShopeeDeliversLove
Tuesday, 15 February 2022
Kakitangan Shopee Malaysia hari ini meraikan rakan penghantaran barangan dan makanan menerusi kempen khas #ShopeeDeliversLove. Kempen yang berlangsung bersempena Hari Kekasih telah dilaksanakan di beberapa lokasi di Kuala Lumpur dan Selangor yang dihadiri oleh pelbagai lapisan kakitangan untuk mengiktiraf dan menghargai sumbangan rakan penghantaran ShopeeFood dan rakan kongsi penghantaran Shopee.
Selain kakitangan Shopee Malaysia, kempen itu turut menerima penyertaan orang ramai di mana pengguna mencalonkan penunggang kegemaran mereka dan berkongsi mengenai cerita penghantaran di media sosial. Memandangkan penunggang penghantaran biasanya tidak mempunyai hari cuti tetap, seorang pelanggan berkongsi pengalaman yang menggembirakan dengan penunggang penghantaran ShopeeFood semasa Tahun Baharu Cina, “Ketika itu hujan renyai-renyai dan kami bimbang dia akan terperangkap dalam hujan. Bagaimanapun, Zuhair bukan sahaja menghantar pesanan makanan kami tepat pada masanya, malah beliau sekeluarga mengucapkan Selamat Tahun Baharu Cina dengan senyuman cerah,” petik Yong.
“Terima kasih Yazid kerana tidak berputus asa untuk menjalankan tugas sebagai Abang Shopee Express. Usaha anda untuk memastikan setiap pengguna Shopee setia bersama kami, amat kami hargai. Pen merah, pen biru, Abang Shopee we love you.” - Aishah, pelanggan ShopeeFood
Manakala bagi Faiz beliau mengujar, “Thank you Hafizan kerana menghantar makanan ShopeeFood yang dipesan pelanggan. Kami kagum dengan dedikasi Hafizan untuk menampung 2 pekerjaan bagi menyara hidup keluarga Hafizan, memang terbaik!,”
“Penunggang penghantaran memainkan peranan penting dalam persekitaran ekonomi hari ini. Memandangkan perniagaan kembali membuka kedai fizikal mereka, rakan penghantaran membantu dalam menghubungkan perniagaan dan pengguna dengan menghantar makanan dan barangan. Tugas itu datang dengan banyak cabaran seperti hujan dan lalu lintas yang sesak tetapi mereka selalunya sangat berdedikasi untuk memberikan yang terbaik kepada pengguna kami. Kami berharap dengan #ShopeeDeliversLove, kami dapat meraikan penunggang dan rakan kongsi penghantaran kami serta berkongsi bahawa kami menghargai dan mengambil berat tentang mereka.” - Wong Chee Mun, Ketua Pembangunan Perniagaan, ShopeeFood Malaysia
Sebagai sebahagian daripada usaha berterusan Shopee #ShopeeSapotLokal, kotak hadiah yang diberikan kepada setiap penunggang mengandungi keperluan seperti powerbank, pemegang telefon, coklat, baju hujan dan beg pinggang, yang semuanya diperoleh daripada pembekal tempatan.
Nikmati tawaran istimewa Hari Valentine daripada Shopee juga pada bulan ini. Manjakan diri anda dengan potongan RM6 dengan perbelanjaan minimum RM28 di Starbucks apabila anda memesan di aplikasi ShopeeFood. Tawaran sah pada 14 Feb, 21 Feb, 28 Feb, 7 dan 14 Mac 2022.
Ingin menghantar hadiah kepada seseorang tetapi tidak tahu apa yang perlu diberikan? Manfaatkan kempen Send A Gift Card 13 - 14 Feb 2022 ini dan terima potongan sehingga RM2 untuk setiap baucar yang dibeli. Semak baucar yang tersedia di Shopee Gift Card.
Movie Review | Tadap (2021)
Monday, 14 February 2022
Director : Milan Luthria
Writer : Rajat Arora
Cast : Ahan Shetty, Tara Sutaria, Saurabh Shukla, Kumud Mishra
Production Company : Fox Star Studios, Nadiadwala Grandson Entertainment
Distributor : Fox Star Studios, Disney+ Hotstar
Genre : Romance / Action / Drama
Running Time : 126 minutes
Release Date : 3 December 2021
Trailer :
Berlatarkan pekan kecil Mussoorie yang terletak di kawasan pergunungan, Ishana (Ahan Shetty) hidup meratapi pemergian Ramisa (Tara Sutaria) dan menganggu perniagaan keluarga cinta hatinya. Bagi Ishana, Damodar (Kumud Mishra) adalah punca mereka terpisah. Walaupun 3 tahun berlalu namun cinta dan memori bersama Ramisa masih teguh dalam ingatannya.
‘The night’s over but not the memory. It really was special’ – Ramisa
Puas Daddy (Saurabh Shukla) nasihatkan Ishana supaya move on tapi bukan semudah tu Ishana boleh buang Ramisa dari hidup dia. Sedih hati bila tengok keadaan anak tunggal dia yang hidup dalam kemurungan. Jauh benar bezanya dengan Ishana yang ceria dan aktif sebelum dia berjumpa dengan Ramisa.
Damodar pula mula bagi amaran supaya Daddy jaga Ishana sebelum keadaan bertambah buruk dan lebih banyak kerugian dia perlu tanggung akibat perbuatan Ishana. Damodar pernah anggap Ishana sebagai anak kerana ringan tulang membantu dia dengan aktiviti politik dan hal peribadi tapi makin lama dia pun tak mampu bersabar dengan tantrum Ishana.
Jalan cerita Tadap ni simple je bila mengisahkan tentang percintaan Ishana dan Ramisa cuma ada back-to-back twist yang dihidangkan oleh pengarah Milan Luthria. Tak pernah lah tak suka dengan hasil kerja Milan Luthria sebab genre action dan romance ni memang niche dia macam movie Once Upon A Time In Mumbai (2010), Once Upon Ay Time In Mumbai Dobara! (2013) dan Baadshaho (2017). Tadap adalah reunion movie kepada Milan dan penulis Rajat Arora selepas 11 tahun.
For me movie Tadap adalah naskhah yang bagus sebagai debut platform kepada Ahaan Shetty, anak bongsu kepada Suniel Shetty. Mengikut jejak langkah Suniel, Ahaan juga akan masuk ke Bollywood dengan label the next action superstar. Dialog Ahaan agak minimal dalam Tadap, sesuai lah dengan karakter dia yang pendiam. Kelemahan Ahaan ditutup dengan baik di situ. Dalam kebanyakan babak Ahaan mempunyai screen presence yang kuat. Renungan mata dia dalam sama macam ayah dia.
Malangnya watak heroin yang digalas oleh Tara Sutaria kurang menyengat dan gagal meninggalkan impak sebagai Ramisa. Sebelum ni screentime Tara dalam filem-filem sebelumnya agak terhad jadi tak lah nampak sangat kelemahan lakonan dia. Bila tengok Tadap ni memang ketara benar kaku dan cuma guna kecantikan fizikal semata dalam lakonan. Sayanglah sebab watak Ramisa adalah watak yang banyak mengubah Ishana.
Sinematografi Tadap yang dibikin oleh Ragul Dharuman banyak bergantung kepada keindahan kawasan Mussoorie, Dehradun di mana ianya terletak di kaki gunung Himalaya. Banyak destinasi popular digunakan untuk babak romantik dalam movie Tadap. Pritam pula pilihan terbaik untuk mencipta music album romantik dengan lagu Tumse Bhi Zyada nyanyian Arijit Singh. Menangis bila lagu ni keluar dekat credit scene sebab movie Tadap diambil dari kisah benar.
Tapi kisah tersebut dah pun diceritakan dalam movie Telugu berjudul RX100 dan Tadap bikin semula tanpa ubah langsung plot asal. Dekat first half penceritaan agak perlahan dan skrip juga dirasakan longgar. Mungkin lebih menarik kalau watak Ramisa dikembangkan dan tambah lagi momen Ishana dengan Ramisa sampai nampak kenapa susah sangat Ishana nak move on.
Bak kata Ahaan Shetty dia tak sangka dia akan dapat penerimaan dan sambutan yang positif pada filem pertama. Since movie ni debut platform kepada starkids, I tengok secara santai lah cuma terhanyut dibawa perasaan bila dengar Arijit Singh nyanyi lagu romantik balada. I mean that guy can make a single person weeping due to heartbreak. The power of Arijit Singh lewlz
1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.5 = 6.2/10