Layangan Putus | Berbaloikah Memendam Rasa Demi Rasa Sayang Pada Yang Curang?

Tuesday, 25 January 2022

Pengarah : Benni Setiawan

Penulis Skrip : Oka Aurora

Pelakon : Reza Rahadian, Putri Marino, Anya Geraldine, Frederika Cull, Graciella Abigail, Reyhan Vandennoort, Marthino Lio, Raquel Katie, Michelle Wanda

Genre : Drama

Jumlah Episod : 10 Episod (25 – 42 minit per episod)

Tarikh Tayangan : 26 November 2021 – 22 Januari 2022

Syarikat Produksi : MD Entertainment

Penyiaran : WeTV, iflix

Trailer :


Kisah benar hasil curhat Mommy ASF di media sosial diangkat ke layar hasil sutradara Benni Setiawan yang mengisahkan tentang kecurangan Aris Pratama Sugarda (Reza Rahadian) bersama Lydia Permata Danira (Anya Geraldine). Isterinya Kinan Aripurnami (Putri Marino) mula nampak perubahan Aris yang suka menipu, sukar untuk dihubungi dan selalu pulang lambat atau sibuk dengan kerja.

‘Iya sekarang kamu kan punya kebiasaan baru…. gak bisa dihubungi.’ – Kinan

Makin bertambah parah bila Kinan terjumpa anting-anting dalam suit kepunyaan Aris dan kawan-kawan Kinan juga mengetahui rahsia gelap keluarga kecil ni. Tak mampu lagi untuk disorok, Aris berterus-terang tentang hubungan sulit. Kinan yang sedang hamil anak kedua mula terkesan dengan berita kecurangan Aris sehingga keguguran.

Kalau sebelum ni pada tahun 2020, industri Korea Selatan terbitkan The World of the Married Couple yang bertemakan kecurangan si suami, Layangan Putus dari negara Indonesia juga menggunakan tema yang sama. Lagi menarik perhatian bila pelakon terkenal Reza Rahadian yang menjadi pelakon utama. Pertama kali Reza membawakan watak antagonis sebegini. Walaupun cerita yang sama tapi kualiti lakonan dan impaknya dirasakan berbeza. 

Depan isteri bagus sangat berlakon jadi suami soleh, setia dengan isteri sampai rasa angau tengok sweet scenes Aris dengan Kinan. Tapi dekat belakang isteri, main cinta dengan perempuan lain. Jangankan Kinan, yang tengok ni pun sentiasa rasa curiga dengan perangai Aris. Sebal terus bila dengar ayat-ayat manipulatif yang keluar dari mulut Aris nak shift blame kepada Kinan. 

Lagu tema drama Layangan Putus, "Sahabat Dulu" dendangan Prinsa Mandagie pun tepat dengan situasi dan perasaan Kinan bila lirik lagu pada bahagian intro ialah ‘Aku salah apa? Ku tak paham cinta, boleh kau jelaskan dulu?’. Kalau suami curang memang pertanyaan tu lah yang akan berlegar di kepala tapi tak kisah lah jawpaannya apa pun atau si isteri sesempurna mana pun, tetap juga suami memilih untuk selingkuh. Sama lah situasinya dengan Kinan.

Sejujurnya kekuatan drama Layangan Putus terbitan MD Entertainment adalah kerana tema kecurangan yang diangkat dari kisah benar dan juga kekuatan lakonan Reza Rahadian yang mempunyai perubahan karakter dari awal hingga habis. Lakonan Putri Marino sebagai si isteri juga banyak mempamerkan emosi dan mempunyai perkembangan karakter serta lengkungan emosi manambahkan lagi impak drama. Sampaikan klip ‘It’s my dream, not her!’ jadi viral di media sosial dan meme.  


Selain mesej pengajaran yang dipaparkan dari kisah kecurangan Aris yang menyakitkan hati Kinan juga Raya (Graciella Abigail), belajar untuk melepaskan, belajar tentang harga diri, ada juga diselitkan pengajaran dari keluarga Miranda (Frederika Cull) bila hubungan dia dan suami memberi kesan kepada Brandon (Reyhan Vandennoort) sampai anaknya jadi cranky.

‘Siapa sih bahagia terus-menerus Kinan? Menikah ataupun enggak, apakah ada orang yang bahagia terus? Ini bukan masalah aku nggak bahagia di rumah terus mau cari kebahagiaan di luar. Ini tentang kehilangan rasa percaya sama orang yang paling kamu percaya.’ – Miranda 

Mungkin alur cerita dan plot drama Layangan Putus ada sedikit perbezaan dengan kisah asalnya supaya elemen dramatik dan emosi menjadi lebih kuat. Tak ada salahnya juga kan kerana drama ni tetap dipaparkan dengan baik dengan sinematografi dan music score yang menambahkan impak cerita.

Berbaloikah memendam rasa demi rasa sayang pada yang curang? Jangan terlepas untuk saksikan episod terakhir drama Layangan Putus di WeTV.

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.6/10

JJM Bloglist Year 2022

Klik banner untuk join :)

 

Instructions:

1. Follow blog JJM Jari Jemari MenariInstagram (WAJIB) 

2. Buat entry tajuk : "JJM Bloglist Year 2022'

3. Letak banner di atas & link kan ke entry ini. 

4. Minta kalian like gambar di Instagram Ika untuk support ika dalam meng-review buku. 

5. Letak link entry yang sudah di publish ke ruangan komen. 


Beli Pelbagai Benih Di Mango Garden

Monday, 24 January 2022


Dah lama nak pergi nursery nak beli pokok basil sebab nak buat basil pesto ikut resipi Yunhyeong dalam Songchelin Guide Cooking tu tapi tak pernahnya lah sempat ke sana. Masa kirim dekat adik pun dia kata tak ada. Nursery dekat tepi jalan semua dah berpindah ke kawasan baru. Even worst, ada yang dah tutup sebab area tu nak buat highway DASH. 

Alternatif kedua, beli terus je basil pesto dekat Shopee. Dah beli dengan harga RM28 tapi rasa dia mengecewakan sebab dia banyak sangat guna olive oil dan bawang putih. Kalau ikut resipi Yunhyeong tu dia letak beberapa sudu je lepastu letak kacang badam supaya rasa berlemak. Tengok basil pesto yang dibeli tu pun tak sama macam dalam gambar. Tengok warna pun dah tahu jauh beza dengan resipi Yunhyeong. Bazir 28 hengget sebab makan sekali dua je. 

Sudahnya beli je benih dekat Mango Garden ni haaaa. Basil nak naik pun tak lama sebab Yunyeong tanam dalam sebulan tu dah boleh masak macam-macam. Disebabkan benih basil tu murah je, tangan pun gatal lah godek-godek biji benih yang lain jugak. Dah alang-alang kan nak membeli biarlah lebih dari harga shipping delivery. 


Memandangkan dekat nursery tak pernah lagi jumpa bunga cosmos, beli lah benih dia sebab jealous tengok ID yang lain show off bunga cosmos diorang. Kalau tak naik bunga cosmos tu, beli yang fake je lah letak jadi hiasan sambil pasang lagu Cosmos. 

Selain dua benih tu adik tumpang sekali beli benih bayam dengan lettuce. Gamble je lettuce tu sebab dari dulu tanam tak pernah naik pun. Tapi tak tau lah kalau kena scam dengan kedai ECO. Hopefully naik lah sebab dah malas nak beli dekat NSK. Harga sekarang mampu nangis di bucu katil je. Slow slow je NSK buang satu jambak dalam pek salad tu. Harga sama tapi kuantiti kurang lepastu sekejap je dah layu. Hmmmm maghoh teman! 

Anyway thank you Mango Garden sebab fast delivery, wrap cantik, packaging untuk setiap benih pun cantik siap bagi free gift lagi. Tak try tanam lagi but once dah naik, I share dekat sini. 

Movie Review | Malaal (2019)

Saturday, 22 January 2022

Director : Mangesh Hadawale

Writer : Mangesh Hadawale, Sanjeev, Sanjay Leela Bhansali

Cast : Meezaan Jafri, Sharmin Segal

Production Company : Bhansali Productions, T-Series

Distributor : Yash Raj Films

Genre : Romantic / Drama

Running Time : 136 minutes

Release Date : 5 July 2019

Trailer :


Remake kepada movie Telugu-Tamil berjudul 7G Rainbow Colony arahan Selvaraghavan, Malaal mengisahkan tentang Shiva (Meezaan Jafri), penganggur baran yang jatuh cinta dengan Astha (Sharmin Segal). Keluarga Astha baru saja berpindah ke kawasan perumahan tersebut dan berjiran sebelah rumah dengan keluarga Shiva. 

Kedua-dua keluarga mempunyai cara hidup yang berbeza di mana keluarga Astha lebih berpelajaran dan beradab. Sebab utama mereka terpaksa berpindah ke kawasan tersebut bila ayah Astha rugi dalam pelaburan. Tinggi mana pelajaran keluarga Astha pun tetap juga berpegang dengan tradisi kahwin atur dan anak perempuan perlu berkahwin awal. 

Astha dijodohkan dengan Aditya (Ishwak Singh) yang kacak tapi kasanova. Dia menurut kemahuan ibunya saja sebab dia masih bebas menggatal dengan perempuan lain. Shiva yang nampak perkara tu cuba untuk bagitahu Astha tapi disebabkan karakter dia yang tak semenggah, seharusnya lah dia gagal untuk meyakinkan. 

Sebenarnya Astha dah lama suka dengan Shiva tapi terpaksa akur dengan kehendak keluarga bila ayah dia ada sakit jantung.  Boleh saja dia pentingkan diri tapi apa nasib keluarga dia kalau ayah dia diserang sakit jantung kali ketiga? Lagipun Shiva jauh berbeza nak dibandingkan dengan Aditya. Seluruh kejiranan tahu Shiva kaki mabuk, perokok tegar, pemeras ugut dan penganggur. Berhutang sana sini untuk berseronok.

First half memang menyampah dengan watak Shiva ni sebab perangai dia memang tak layak dibuat suami. Aditya pun sama juga. Kalau movie ni berlatarkan zaman sekarang mungkin Astha dah jadi businesswoman yang mandiri tanpa perlukan life partner. Tapi disebabkan latar masanya hujung 90-an terpaksa lah Astha jadi watak yang sentiasa meraba dalam kegelapan. 

Walaupun movie Malaal diterbitkan pada tahun 2019 namun Mangesh Hadawale masih menggunakan formula di mana watak heroin bertanggungjawab untuk ubah si hero. Dalam movie yang bersifat fantasi semestinya perkara ni nampak mudah tambah pula bila si hero obsess teramat dengan kecantikan heroin. Hakikatnya nak ubah perangai manusia bukannya mudah, baik lelaki mahupun perempuan. 

Leading stars adalah produk nepotism yang menebal di Bollywood bila Meezan Jafri adalah anak kepada pelakon Jaaved Jaferi manakala Sharmin Segal pula anak saudara kepada pengarah terkenal, Sanjay Leela Bhansali. Tengok pada lakonan mereka berdua dah nampak masuk sebab kabel semata dan bukan kerana bakat. 

Watak Astha mempunyai dialog yang minimal tapi tak pula ekspresif. Chemistry dengan Meezan pula kelihatan hambar sedangkan berlakon dalam naskhah romance drama. Tak romantik, tak juga dramatik. Menyampah setiap kali teringat scene Shiva nak hadiahkan rantai untuk Astha sebab rantai tu terjatuh dekat jalan. Rasa lagi bermakna kot kalau rantai tu hasil titik peluh dia bekerja. 

Movie Malaal keluar dari konsep penceritaan yang terarah pada keindahan sinematografi seperti himpunan karya Bhansali yang sebelumnya untuk beri laluan kepada pengarah Mangesh berkarya. Ada tribute kepada Bhansali bila poster movie Hum Dil De Chuke Sanam dipasang di billboard. Ada kaitan jugak lah movie cinta terhalang tu dengan movie Malaal. 

Music album yang dihasilkan oleh Sanjay Leela Bhansali menggunakan melodi yang bersifat 90-an untuk menghidupkan suasana juga penceritaan. Lagu Nadh Khula dan Udhal Ho not bad juga lah untuk dilayan. Sayangnya koreografi dalam lagu Udhal Ho tak mempamerkan bakat tarian Meezan Jafri bila steps agak mudah. 

Tak faham apa perlunya launch Meezan di Bollywood bila lakonan hambar dan visual pula terhad. Tengok gaya penerimaan yang hambar untuk movie Malaal ni mungkin Meezan dan Sharmin boleh hentikan impian sebagai pelakon. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.2, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 4.5/10

Movie Review | Braven (2018)


Director : Lin Oeding
Writer : Mike Nilon, Thomas Pa'a Sibbett
Cast : Jason Momoa, Garret Dillahunt, Jill Wagner, Stephen Lang
Production Company : Pride of Gypsies, Highland Film Group, Ingenious Media
Distributor : Saban Films
Genre : Action / Thriller
Running Time : 94 minutes
Release Date : 2 February 2018
Trailer :


Berlatarkan musim sejuk, movie Braven mengisahkan tentang Joe Braven (Jason Momoa) yang terpaksa berdepan dengan masalah keluarga bila ayah dia (Stephen Lang) mengalami dementia selepas kemalangan. Mereka berdua pergi ke kabin di bukit Mount Blue untuk berbincang hal ni sebab polis dah bagi amaran untuk masukkan dalam lokap kalau kes bertumbuk jadi lagi. 


Tanpa pengetahuan Joe, pekerja dia sorokkan seguni dadah kokain di kabin tersebut selepas lori terbalik dalam perjalanan untuk merentas sempadan. Kassen (Garret Dillahunt) datang ke kabin bersama sekumpulan anak buahnya untuk mengambil dadah dan bunuh sesiapa sahaja di dalam kabin tersebut. Macam tak perlu pun sebenarnya sebab Joe dengan Linden dah nak balik ke rumah dah pun. Kalau Kassen reti bersabar, tak perlu pun bazirkan masa dan tenaga untuk bertarung. Buat apa bincang kalau boleh bergaduh ye dak? 


Memandangkan naskhah Braven arahan Lin Oeding ni merupakan genre action jadi tak perlu lah dibahaskan lagi plot cerita dia walaupun kebanyakannya tak masuk akal. Contohnya macam watak Linden yang mengalami dementia dan habiskan sepanjang hari mencari lampu Krismas di bilik stor tapi bila watak dia perlu jadi sniper, dia elok lah pulak. Ingatkan dementia akan jadi cabaran kepada keluarga Braven ni rupanya tidak. Hilang rasa thrill dekat situ. 


Tak pasti kenapa pengarah pilih untuk guna nama Braven, adakah sebab keluarga Braven ni semuanya mempunyai hunting skill yang tinggi termasuklah menantu dan cucu ataupun kerana watak utama dia berketurunan Braven jadi dia berani mengalahkan polis. Lebih menarik kalau Braven bersifat kekeluargaan di mana hunting skill keluarga Braven ni ditonjolkan dengan cemerlang sebab Linden padu sebagai sniper, Stephanie (Jill Wagner) pandai memanah sementara Joe hebat serba-serbi. 


Watak Stephanie tak dikembangkan dengan baik bila dia muncul tak lama pun dengan set memanah dan kembali kepada watak tipikal si isteri – menjerit panggil suami. Apa salahnya kalau Stephanie muncul lebih awal dan mempunyai momen solo dan tumbangkan seorang dua penjahat. Watak Joe tak nampak lemah pun tapi boleh wujudkan aura duo yang hebat bila bergabung. 

Sinematografi dari Brian Andrew Mendoza pula cuma bergantung pada keindahan lokasi Newfoundland, Kanada. Kalau nak tengok stunt tu rasanya cari dekat movie lain lah sebab dalam movie Braven ni lebih banyak menggunakan alat memburu. Masuk second half dah pelik dengan kabin tu samada kabin untuk beristirahat ataupun kabin senjata. Tak putus stok dia sampai habis cerita. Boleh je kot penulis bagi backstory untuk kabin tu supaya nampak lebih bermakna di hujung cerita. Aksi tak sampai, emosi apatah lagi. 


Kecewa masa dapat tahu pengarah sebelum ni merupakan stunt coordinator tapi bila buat movie tak guna pun kelebihan dan pengalaman tu. Scene Joe Braven panjat pokok tu macam wow jugak lah sebab cekap dan kreatif. Watak polis memang tak function langsung dalam Braven ni walaupun datang awal. Kalau penulis buat polis stuck disebabkan salji tebal kira logik jugak lah. Tak lah rasa macam hmmm tipikal action movie nak highlight hero je. 


Daripada tengok Braven rasanya syok lagi tengok movie Tiger Zinda Hai (2017) sebab cukup rencahnya walaupun plot lebih memihak kepada entertainment. Watak si isteri pun ada solo stunt yang padu walaupun watak si suami lebih mendominasi. Naskhah Braven ada props, pelakon bagus dan lokasi yang menarik tapi malangnya terasa cukup tawar dan hambar untuk menjadi santapan. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0 = 5.3/10

Movie Review | Photocopier (2021)

 

Pengarah : Wregas Bhanuteja

Penulis :  Henricus Pria, Wregas Bhanuteja

Pelakon : Shenina Syawalita Cinnamon, Lutesha, Chicco Kurniawan, Dea Panendra, Jerome Kurnia, Giulio Parengkuan, Lukman Sardi, Ruth Marini

Syarikat Produksi :  Rekata Studio, Kaninga Pictures

Penyiaran : Netflix

Genre : Misteri / Drama

Tarikh Tayangan :  8 Oktober 2021 (Busan International Film Festival), 13 Januari 2022 (Netflix)

Durasi Tayangan : 130 minit

Trailer :


Suryani (Shenina Syawalita Cinnamon) hilang kelayakan untuk mendapat biasiswa selepas beberapa keping selfie yang dimuatnaik di laman sosialnya sampai ke tangan pihak universiti. Salah satu syarat kelayakan adalah berkelakuan baik. Mana mungkin pihak universiti akan membiarkan duit biasiswa tersebut dilaburkan di kelab malam atau parti untuk membeli alkohol. 

Itu pertama kali Suryani minum arak dek kerana permainan Medusa di success party tersebut. Dia bukannya alcoholic atau suka berparti seperti yang dituduh oleh pihak universiti. Suryani cuba mengumpulkan bukti ada sesuatu yang dimasukkan dalam minuman dia pada malam tu menyebabkan dia langsung tak sedarkan diri. Tak mungkin lah 4 gelas sudah pengsan? 

Dengan bantuan dari kawan baik dia, Amin (Chicco Kurniawan) yang bekerja di kedai fotokopi, Suryani menggunakan ilmu dan skill dalam bidang sains komputer untuk menjejak siapa dalang yang bersembunyi dalam kumpulan teater Mata Hari. 

Sebelum ni ada nampak notification dari Netflix untuk movie Photocopier arahan dan penulisan Wregas Bhanuteja tapi tak sampai mood nak tengok lagi. Bila nampak review dan post blogger Aienieka, terus pilih untuk layan on weekend. 

Bertemakan misteri, Photocopier berlatarkan kehidupan mahasiswa universiti di mana umurnya lebih bersifat ingin tahu yang tinggi dan tak berfikir panjang. Baik protagonis mahupun antagonis kedua-duanya mempunyai perkembangan karakter yang diolah dengan bagus oleh penulis. 

Masa tengok babak CCTV tu dah mula annoyed dengan perangai Sur yang melulu tuduh Tariq (Jerome Kurnia) masukkan dadah dalam minuman dia. Lagi menyampah bila dia terburu-buru bawa semua bukti berjumpa dengan dekan universiti walhal senior dia, Farah (Lutesha) dah pesan jangan. Menyampah sebab bukti dia tak kuat. Menyampah sebab keluarga dia tak punya duit untuk turun naik mahkamah. 

Tapi kita lupa yang trauma tu masih melekat di kepala. Trauma dan persoalan-persoalan yang tak mampu dijawab tu bukan mudah nak tepis. Sedangkan orang pakai barang kita tanpa izin pun kita marah, inikan pula biasiswa ditarik dan dicabul. Trauma yang akan melekat sampai ke mati. 

Sememangnya layak naskhah Penyalin Cahaya ni menang anugerah Best Original Story di Indonesia Film Festival tempoh hari sebab tak pernah terfikir mesin fotostat boleh jadi saksi dan medium untuk bercerita. Macam mana mesin fotostat jadi senjata tu kena tengok sendiri lah di Netflix. 

Selain menjadi medium awareness untuk kes gangguan seksual, movie Photocopier juga adalah medium spektrum untuk Wregas Bhanuteja mengangkat kisah benar ke dalam naskhahnya bila mangsa dari keluarga miskin diperkosa. Macam mana keluarga pemangsa cuba tutup masalah ni dari meledak dengan menggunakan duit. Keluarga Suryani juga tak kurang toksiknya bila meletakkan beban tanggungjawab orang tua pada anaknya terutamanya ayahnya (Lukman Sardi). 

Sinematografi Gunnar Nimpuno mungkin terikat pada genre movie Photocopier yang bersifat misteri tapi kalau kelam sangat pun tak syok juga nak layan kan? Kalau kisah Medusa ditukarkan kepada kisah mitos atau lagenda Indonesia mungkin lebih menarik. Nevertheless, art team did a great job. Music score dari Yennu Ariendra membantu menambahkan impak pada penceritaan. 

Kekuatan lakonan Shenina Syawalita Cinnamon dan semua pelakon sampingan membuatkan screenplay dipaparkan dengan cemerlang. Babak Suryani naik atas Amelia untuk dapatkan jawapan dari gambar yang dicetaknya antara babak genting dan mendebarkan. Not recommended for all sebab ada beberapa disturbing scenes but all in all berpuas hati sangat dapat menonton Filem Terbaik 2021 dari negara seberang. Kudos to debutante Wregas Bhanuteja for his bravura project! 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 9/10

Movie Review | Backstage (2022)


Pengarah : Guntur Soeharjanto
Penulis :  Robert Ronny
Pelakon : Sissy Priscillia, Vanesha Prescilla, Achmad Megantara, Karina Suwandi, Verdi Solaiman, Roy Sungkono, Aulia Sarah, Ferry Salim
Syarikat Produksi : Paragon Pictures, Ideosource Entertainment, Astro Shaw, Endeavor Content, NFC Indonesia
Genre : Musikal / Drama
Tarikh Tayangan : 29 November 2021 (JAFF), 30 Disember 2021 (Indonesia), 20 Januari 2022 (Malaysia)
Durasi Tayangan : 115 minit
Trailer : 



Elsa (Vanesha Prescilla) dan Sandra (Sissy Priscillia) diberhentikan kerja kerana restoran tempat mereka bekerja mempunyai masalah kewangan dan terpaksa ditutup. Pampasan mereka berdua juga lesap bersama manager. Ibu mereka, Andini (Karina Suwandi) menjadi tempat bergantung sementara mereka berdua dapat kerja baru. Tapi berapa lah sangat yang ibu mereka boleh dapat hasil jualan dumpling. 

Elsa tak putus asa mencuba nasib dengan uji bakat sebagai pelakon. Bagi dia impian yang satu itu tak perlu disimpan. Berbeza dengan Sandra yang mempunyai suara emas tapi tak berkeyakinan untuk pertontonkan pada orang luar selain Elsa dan Andini. 


Satu hari Bayu (Verdi Solaiman), penerbit Big entertainment bersama dua orang pembantunya datang ke rumah untuk mencari Elsa selepas melihat video uji bakat untuk filem terbaru. Menurut Bayu, Elsa mempunyai pakej lengkap sebagai superstar dengan wajah yang cantik dan juga suara merdu. Malangnya harapan dia untuk kekal sebagai produser berkecai bila nampak Sandra yang menyanyi dan bukan Elsa. 

Bayu datang dengan cadangan supaya Elsa menyanyi menggunakan suara Sandra di atas pentas. Elsa tak ada masalah asalkan dia boleh jadi pelakon tapi Sandra keberatan sebab dia akan menipu ramai orang. Kerana sayang dia turutkan jua permintaan Elsa tambahan pula ibu dia dah berusia untuk membanting tulang menyara mereka bertiga. Namun rahsia mereka tak bertahan lama bila Michael Nara (Achmad Megantara) dapat tahu dan mengugut bayu dengan video yang dia dapat di backstage.


Idea untuk menghasilkan naskhah Backstage ni dah lahir sejak 2016 lagi bila penulis dengar Sissy Priscillia menyanyi atas pentas untuk promosi filem Ada Apa Cinta 2 (2016). Sissy setuju untuk berlakon dan bagitahu tentang adik dia, Vanesha juga boleh menyanyi. Tak sangka langsung adik-beradik ni boleh menyanyi sebab tak kenal sangat dengan Sissy. Kenal Vanesha pun dari franchise movie Dilan tapi dalam movie tu tak tunjuk pula bakat terpendam. 


Kekuatan movie Backstage ni haruslah pada kekuatan lakonan adik-beradik Sissy Priscillia dan Vanesha Prescilla. Konflik tu tak lah teruk mana pun tapi kalau adik-beradik bergaduh mesti over. Pinjam baju pun dah boleh berperang satu rumah. Tengok The Kardashians boleh keluar sampai 12 musim pun dah boleh nampak macam mana kan level drama diorang? Sama jugak lah dalam movie ni, yang sorang ego nak minta maaf padahal jelas dia yang salah, yang sorang lagi dah meletup macam gunung berapi. 

For me, konflik dalam movie Backstage yang menghidupkan elemen drama di hujungnya terasa tak begitu dalam dan kuat. Konflik juga muncul terlalu awal sehinggakan drag sampai ke second half. Lebih menarik kalau penulis berpihak pada Elsa bila kita sedia maklum menjadi selebriti bukan mudah sebabtu kebanyakan penyanyi lebih memilih untuk miming pada beberapa event. 


Elsa kena menyanyi atas pentas, kena pergi rancangan wawancara, fanmeeting, diskusi bersama penerbit, dance training, award events sementara Sandra cuma menyanyi di belakang pentas atau studio sahaja. Bila Elsa menjerit dia penat jaga rahsia ni, I rasa lebih kesian dengan dia walaupun pengarah lebih berpihak pada Sandra dengan scene dia menangis dalam bilik. 

Selain sinematografi dari Hani Pradigya yang cantik dalam memaparkan profesion penyanyi dan juga kota Jakarta dengan menarik, music album Backstage hasil kerja Andi Rianto pun cemerlang. Lagu Seberapa Pantas diberikan nafas baru dan beberapa lagu famous yang lain. Lagu duet Elsa dengan Michael Nara tu best tapi sayangnya hanya ada dalam movie. 


Rasa goosebump tengok scene Elsa dengan Sandra nyanyi lagu Melangkah atas stage sebab lega konflik adik-beradik ni dah habis satu hal, diorang berdua dapat keluar dari manipulasi Bayu pun satu hal juga. Bonding dengan emotion jelas terasa masa babak tu muncul. Bukan setakat buktikan pada penonton dalam movie tu tapi pada penonton luar juga supaya ramai tahu bakat besar dua beradik ni. 

Boleh kata movie Backstage ni adalah platform kepada Sissy Priscillia dan Vanesha Prescilla untuk berkarya sebagai penyanyi dan sebagai buah tangan kepada peminat dua generasi. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.6 = 6.7/10


BACKSTAGE Gandingan Adik-Beradik Terkenal Vanesha Prescilla & Sissy Prescillia Temui Penonton Di Malaysia 20 Januari Ini | Penerbit  Astro  Shaw  kembali  merancakkan  industri perfileman  tanah  air  dengan  kemunculan  filem  pertama  di  tahun  2022  menerusi  drama kekeluargaan, BACKSTAGE! 

Istimewanya, filem ini adalah hasil kolaborasi strategik julung kali bersama penerbit terkemuka Indonesia, Paragon Pictures dan Ideosource Entertainment serta  membabitkan  perusahaan  teknologi,  Endeavor  Content;  dan  informasi,  digital  dan telekomunikasi,  NFC  Indonesia.  Buat  peminat  dan  penggemar  filem,  Backstage  bakal menemui penonton di seluruh pawagam Malaysia bermula 20 Januari ini. 

Menariknya,  Backstage  mempertaruhkan  gandingan  adik-beradik  terkenal  Indonesia  iaitu pelakon dari filem drama romantik no 1 terlaris di Indonesia, Dilan 1990, Vanesha Prescilla dan filem popular Ada Apa Dengan Cinta, Sissy Prescillia. Mereka berdua juga mendapat kepercayaan untuk  menyanyikan  lagu-lagu  di  dalam  filem.  

Lagu  ‘Melangkah’  menjadi  lagu tema utama filem dan ia hasil kolaborasi antara Vanesha, Sissy dengan komposer ternama Indonesia, Andi Rianto dan lirik oleh Monty Tiwa. Selain lagu ‘Melangkah', lagu lain yang turut menghiasi  filem  adalah  ‘Apa  Adanya’,  ‘Aku  Takkan  Berhenti’‘Seberapa  Pantas’‘Terbaik Untukmu’, ‘I Remember’, ‘Bagaikan Langit’


Filem  arahan  pengarah  Guntur  Soeharjanto  ini  turut  dibintangi  oleh  Achmad Megantara, Aulia Sarah, Karina Suwandi, Ferry Salim, Verdi Solaiman, dan Roy Sungkono. Backstage  telah  ditayangkan  di  pawagam  seluruh  Indonesia  sejak  30  Disember  2021 sehingga kini. 

“Setelah hampir dua tahun Astro Shaw  tidak  menampilkan  filem  di  layar  lebar,  tahun  ini  kami  kembali  dengan  sebuah  filem terbaru, Backstage. Selepas meneliti perkembangan sambutan pawagam di Malaysia yang baru sahaja bermula selepas penutupan di sebabkan pandemik, kami yakin kini adalah masa yang tepat untuk meneruskan momentum positif dan merancakkan lagi perfileman tempatan. Tambahan  pula  dengan  prosedur  operasi  standard  (SOP)  terbaru  yang  membenarkan kedatangan kanak-kanak bersama ibu bapa yang lengkap vaksin untuk menonton bersama, lantas ia menjadi lebih meriah dengan tontonan dari kalangan keluarga.

“Filem  Backstage  mempersembahkan  jalan  cerita  yang  dekat  di  hati  penonton  dengan mengangkat elemen kekeluargaan, pengorbanan dan kesungguhan dalam menggapai impian ini. Ia turut dimantapkan lagi dengan babak-babak muzikal yang memperlihatkan sisi berbeza oleh gandingan julung kali oleh pelakon adik-beradik popular Indonesia, Sissy Prescillia dan Vanesha  Prescilla.  Kami  mengharapkan  kehadiran  filem  Backstage  mampu  mencetus keterujaan penonton Malaysia dan sekali gus menjadi penanda aras dan menggalakkan lagi penerbit-penerbit tempatan untuk kembali yakin pertaruhkan filem di pawagam.” - Naib Presiden, Perniagaan Melayu Nusantara & Ketua Astro Shaw, Raja Jastina Raja Arshad

Sementara  itu  Ketua  Pegawai  Eksekutif  yang  juga  merangkap  Eksekutif  Produser Ideosource  Entertainment,  Andi  Boediman  berkata  “Kami  pernah  bekerjasama  dengan Astro sebelum ini. Menerusi sokongan padu dari pihak Astro terdahulu, ia meyakinkan kami bahawa Astro mempunyai keupayaan dalam menghasilkan konten terbaik, dan jika kami terus berkolaborasi  lagi,  ia  mampu  menghasilkan  sinergi  yang  mantap.  Kami  harap  menerusi kerjasama  kali  ini,  ia  dapat  mengangkat  industri  filem  Indonesia  dan  Malaysia  ke  standard yang lebih tinggi dan sekali gus mampu menguasai pasaran Asia. Filem Backstage adalah permulaan buat kami dalam  mempersembahkan  konten  berkualiti  kepada  penggemar  dan penonton filem di Malaysia. Sokongan positif anda pasti akan menyuntik lagi semangat buat kami dalam menerbitkan filem terbaik yang memenuhi cita rasa penonton di sana.” 

"Filem  Backstage  begitu  istimewa  di  hati saya  kerana  Backstage  adalah  idea  asal  daripada  saya  dan  saya  turut  terlibat  dalam penghasilan skrip. Saya berharap penonton di Malaysia dapat menerima dan terhibur dengan filem ini seperti mana kami teruja menghasilkannya. Jadi saya menyeru penonton di Malaysia agar menonton bersama keluarga anda di pawagam berhampiran dan saksikan penampilan pertama  gandingan  oleh  Vanesha  dan  Sissy  di  dalam  filem.  Mereka  adalah  adik-beradik popular dan di dalam filem ini juga mereka membawakan watak sebagai adik-beradik dengan ‘chemistry’  yang  mampu  meninggalkan  kesan.  Malah,  Backstage  juga  mempertaruhkan elemen muzikal dengan drama realiti yang mana ia jarang diketengahkan menerusi filem-filem di Indonesia mahu pun di Malaysia. Sementara itu, menerusi kolaborasi bersama Astro, kami berharap dapat bekerjasama lagi dengan pihak Astro di masa hadapan dalam menghasilkan lebih banyak filem yang mengangkat elemen serumpun dan jalan cerita yang dekat dengan penonton di Malaysia serta Indonesia." - Penerbit Paragon Pictures, Robert Ronny 

Nantikan filem Backstage yang akan ditayangkan di pawagam seluruh Malaysia bermula 20 Januari  2022.  Ikuti  perkembangan  dan  info  tentang  filem  Backstage  menerusi  akaun Instagram, Facebook, Twitter Astro Gempak dan Astro Shaw. 

*****************************

Mengenai Astro Shaw  

Astro Shaw adalah sebuah syarikat penerbitan filem Malaysia untuk pasaran tempatan dan nusantara. Astro Shaw  juga  giat  dalam  memasar  serta  mengedar  filem-filem  tempatan  dan  serantau  sekaligus  mengukuhkan kedudukannya di pasaran global.  Sejak ditubuhkan pada tahun 1996,  kini Astro Shaw telah menerbitkan lebih 90 buah filem dalam pelbagai genre dan bahasa. Antara kejayaan besar Astro Shaw adalah menerusi filem Polis Evo, Hantu Kak Limah, Abang Long Fadil 2, Paskal, Dukun,The Garden of Evening Mists.  

Tentang Ideosource Entertainment 

Ideosource Entertainment (IDEO), anak perusahaan PT NFC Indonesia Tbk (NFCX), Grup PT M Cash Integrasi Tbk (MCAS),  didirikan  pada  tahun  2017  dengan  fokus  bisnis  dalam  penyaluran  investasi  kesektor  Film  &  Media nasional. Pada periode berikutnya, IDEO telah berhasil memperluas sektor bisnisnya ke bidang Produksi Film & Media, Agensi Pemasaran Digital, dan Platform Analisa Film & Media. Investasi Film dan Media menitikberatkan pada pembiayaan beragam film Indonesia. Model investasi film dibangun dengan kerjasama yang baik dengan para produser ternama nasional.  

Tentang Paragon Pictures 

Didirikan pada tahun 2019, Paragon Pictures berfokus pada pengembangan, produksi, pemasaran, dan distribusi film  IP  untuk  pasar  Indonesia  &  Global.  Paragon  Pictures  merupakan  afiliasi  dari  Ideosource  Entertainment, sebuah perusahaan media yang berinvestasi dalam industri film dan ekosistemnya. Bermitra dengan produser terbaik  Indonesia,  Ideosource  Entertainment  berinvestasi  dalam  berbagai  film  layar  lebar  termasuk  Keluarga Cemara, Sobat Ambyar, Aruna & Lidahnya, Gundala, Bebas, Guru-Guru Gokil, Backstage, Losmen Bu Broto dan lainnya. 

Pertama Kali Minum Gigi Coffee, One Utama

 

Outlet Gigi Coffee dekat One Utama jadi checkpoint untuk e-hailing so sementara nak tunggu Grab driver sampai pekena la dulu secawan kopi. Tak pernah lagi minum Gigi Coffee ni walaupun Kak Nora selalu menyebut everytime kitorang nak order kopi. Cadangan dia selalu diendahkan sebab aura Starbucks lagi kuat. 

Masa nak order Gigi Coffee ni tak tahu signature coffee dia yang mana satu so ambil pilihan selamat dengan Iced Hazelnut Latte dengan Cafe Latte. Both coffee pilih Columbia beans sebab dekat Gigi Coffee ni ada dua pilihan sama ada Columbia beans yang lebih berlemak rasa kacang dan tak pekat sangat sementara biji kopi Indonesia untuk yang suka ras akopi yang lebih pekat. 


Lepas order tu terus naik tingkat atas sebab assume dekat atas cantik. Rupanya kekecewaan yang menanti sebab atas bersepah dengan cup dan tray atas meja. Not sure dekat sini layan diri ataupun staff Gigi Coffee yang akan bersihkan. Nasib baik lah jumpa port cantik untuk ambil gambar drinks hahaha for the sake of Instagram gittew.

Personally I tak suka sangat rasa biji kopi Columbia ni sebab rasa berlemak kacang tu tak ada sangat pun. Rasa kopi dia pekat jugak lah kalau nak dibandingkan dengan Starbucks walaupun jenis kopi sama je, 100% arabica. 

Cheesecake dia pun hmmm dekat bawah tu dah berminyak which I don't know why. Nasib baik lah bahagian yang berminyak tu tak kacau bahagian atas so bearable lah untuk dimakan. Mungkin first and last lah kot unless ada yang belanja Gigi Coffee hahaha

Klik banner untuk join :)