Movie Review | T&F (2021)
Tuesday, 18 January 2022
Director : Taranveer Singh
Writer : Taranveer Singh
Cast : Anmol Dhillon, Jhataleka Malhotra, Zoa Morani, Nayan Shukla, Kamini Khanna, Niki Walia, Aashim Gulati, Neha Kakkar
Production Company : SCIPL, Bhansali Productions
Distributor : Hi-Hat Productions, Netflix
Genre : Romantic / Comedy
Running Time : 106 minutes
Release Date : 19 February 2021
Trailer :
Lepas patah hati dengan Jatin Singh (Aashim Gulati), kekasih selebriti merangkap klien pejabat guamannya, Sia (Jhataleka Malhotra) ambil cuti selama 2 bulan untuk melawat ibu dia di London. Di sana dia semakin rapat dengan penulis novel, Varun Sarin (Anmol Dhillon).
Dari perkenalan tersebut mereka semakin rapat dan tertarik dengan each other tapi Varun tak nak bercinta kerana dia takut dengan komitmen akibat trauma melihat ibu bapanya bercerai. Varun buat seven week rules di mana hubungannya akan bertahan selama 7 minggu tanpa bergaduh. Tak payah tunggu 7 minggu pun sebab Varun ni ada perangai susah untuk tepati masa walhal Sia sejenis yang on time.
Sia tak nak hubungan mereka cuma bertahan selama 7 minggu sebab dia betul-betul jatuh cinta dengan Varun jadi dia buat peraturan di mana mereka hanya akan berjumpa setiap hari Selasa dan Jumaat sahaja. Hari lain, masing-masing bebas berjumpa dengan sesiapapun.
‘My sweetheart, love never comes with a guarantee of happiness. But this is the only way to love. To love wholeheartedly. You cannot put conditions on love.’ – Dr. Radhika Malhotra (Niki Walia)
Rules ni macam susah jugak lah nak follow sebab weekdays, masing-masing busy dengan kerja. Walaupun Sia ambil cuti tapi dia tetap kena review agreement dari klien secara online. Kenapa tak tukar pada weekend je, kan senang sebab masing-masing pun cuti so boleh lah fokus dengan partner. Kalau ikutkan bercinta lepas kerja ni macam tu lah, weekdays bukannya contact sangat pun sebab busy dengan kerja.
Idea untuk movie ni fresh lah tapi macam mehhh jugak sudahnya sebab masing-masing tak boleh nak keep up with the rules itself. Agak kecewa dengan klimaks dia sebab I prefer kalau Varun tu sendiri berubah tanpa mak dia. Sayang lah naskhah cinta tapi tak mampu nak jadikan cinta tu sebagai faktor paling kuat pada pasangan yang datang dari broken family. Cinta tu tak kuat untuk lawan trauma yang diorang hadap.
Movie T&F arahan Taranveer Singh adalah movie debut kepada anak pelakon Poonam Dhillon, yang terkenal masa zaman 80-an dulu. Sayangnya Anmol Thakeria Dhillon nampak kekok dan chemistry bersama Jhataleka Malhotra pun kelihatan hambar. Music album T&F sepenuhnya menggunakan lagu Punjabi jadi tak syok sangat lah sebab tak minat lagu-lagu Punjabi.
Jhatalekha adalah pemenang Miss India yang beralih arah ke dunia lakonan jadi kebanyakan masanya I tertarik dengan kecantikan dia. Compared to Anmol, Jhataleka lebih menyerlah dalam solo screen dan selamatkan relationship mereka dari tenggelam terus ke dasar lautan. Suka scene birthday party Tanya tu sebab Jhataleka pakai sari biru as tribute to Sridevi dalam Mr. India (1987).
Kalau ikutkan dua kali berturut-turut lah Sanjay Leela Bhansali Productions gagal untuk jadi platform kepada pelakon baru untuk debut di Bollywood selepas movie Malaal (2019). Bukan setakat gagal pada skrip, music album malah pada lakonan juga. Mungkin SLB dah boleh buat bengkel lakonan khas kepada newcomer? Macam Sia cakap pasal watak dalam novel Varun lah
‘When it’s about that special someone, then relationships need a little more time.’
Sepatutnya movie T&F ditayangkan pada tahun 2020 tapi disebabkan pandemik terpaksa lah tunda sampai tahun 2021 dan tayang di Netflix sahaja. Mungkin tu antara salah satu sebab movie ni tak dapat perhatian juga lah kot. Kalau nak tengok secara santai, not bad lah movie T&F ni.
1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 6.6/10
Drama Review | Aranyak (2021)
Sunday, 16 January 2022
Director : Vinay Waikul
Writer : Rohan Sippy, Charudutt Acharya
Cast : Parambrata Chattopadhyay, Raveena Tandon, Ashutosh Rana, Taneesha Joshi, Breshna Khan, Anna Ador, Indraneil Sengupta, Vivek Madaan, Zakhir Hussain, Priyanka Setia, Meghna Malik
Production Company : Ramesh Sippy Entertainment, Roy Kapur Films
Distributor : Netflix
Genre : Mystery / Thriller
Running Episodes : 8 episodes (48 minutes per episode)
Release Date : 10 December 2021
Trailer :
Mitos di Sironah, kawasan pedalaman di pergunungan Himalaya dihantui oleh Leopard-Man di mana dia akan memburu perempuan muda sebagai mangsanya. Mereka akan dirogol dan dibunuh kemudiannya digantung di dalam hutan. Leopard-Man akan keluar memburu pada malam bulan gerhana dan mangsanya akan dicakar di bahagian leher.
19 tahun kemudian perkara yang sama berlaku bila mayat Aimee Baptise (Anna Ador) digantung di hutan. Perkara pertama yang terlintas di fikiran pihak polis ialah Leopard-Man tapi SHO baru, Angaad (Parambrata Chattopadhyay) rasa benda tu merepek. Zaman sekarang ni tak mungkin lah ada makhluk separuh manusia separuh lagi harimau?
Inspektor Kasturi Dogra (Raveena Tandon) terpaksa tangguhkan cuti dia selama setahun bila muncul kes besar di Sironah. Tak mungkin lah dia nak biarkan Angaad uruskan seorang sebab dia lebih tahu selok-belok Sironah dan penduduk di situ. Anak perempuan dia, Nutan (Taneesha Joshi) dah faham sangat dengan perangai mak dia. Baik dia yang tolong uruskan rumah daripada tengok Kasturi sepahkan dapur sebab hati tak tenang.
Sementara penduduk kampung percaya dengan Leopard-Man, menteri Jagdamba (Meghna Malik) lebih risaukan anak tunggal dia, Kanti yang buat hal ketika dalam parol. Dia tahu Kanti ada kaitan dengan pembunuhan Aimee jadi dia perlu minta bantuan dengan DC supaya tutup jejak anak dia. Angaad syak Govind, owner café di Sironah yang culik Aimee sebab dia mesra dengan gadis tersebut malangnya sangkaan dia meleset, tak sama langsung dengan laporan forensik.
'Politics, Inspector. It's very easy to use Kanti to target me at this crucial times.' - Ms Jagdamba.
Manhas (Zakhir Hussain) pula cuba tutup rahsia dan halang pihak polis bila kejadian tersebut bermula di Hotel Bom kepunyaannya. Dia tak nak imej dia tercalar tambah pula majlis perkahwinan anak dia makin dekat. Siapa sebenarnya pembunuh sebenar Aimee antara semua watak yang terlibat di kampung tersebut?
Lepas nampak Kak Sal share pasal series Aranyak ni terus rasa berminat nak layan series yang bertemakan misteri pembunuhan di kampung tersebut. Happy bila Raveena Tandon ikut saranan kawan baik dia, Neelam Kothari dalam reality show Fabulous Life of Bollywood Wives (2020). Sayang lah kalau Raveena peram je bakat lakonan dia sedangkan banyak pengarah dan production house hasilkan movies dan series untuk streaming platform.
Lakonan Raveena sebagai Kasturi pun hebat dan lebih bermutu kalau nak dibandingkan pada zaman glamor dulu yang lebih fokus pada rupa fizikal dia yang cantik. Of course dia struggle untuk deliver tapi kalau bekerja dengan director yang bagus, hasil dia pasti memuaskan. Pertelagahan dia dengan Angaad pun tak lama sebab masing-masing ada misi yang sama cuma cara mereka sahaja yang berbeza. Dekat pertengahan series ni macam ada hint yang dua watak ni macam selesa dan tertarik antara satu sama lain. Not saying it should happen but both of them need their equals.
Penghujung setiap episod antara punca cepat sangat habis layan series ni sebab rasa ingin tahu siapa pembunuh tu meliar dalam kepala bila pengarah tunjuk setiap hubung kait semua watak yang mencurigakan dengan watak Aimee pada malam kejadian. Kita nak percaya pada fakta pun susah bila ada scene yang tak masuk akal atau disorok dan lebih terarah kepada Leopard-Man.
Nasib baik watak sampingan dalam series Aranyak ni tak ramai dan tak susah pun untuk kita cam siapa bila penulis kembangkan dengan baik. Sedikit demi sedikit penulis kupas karakter tanpa dedahkan rahsia dan misteri sehingga di akhir cerita. Equation Kasturi dengan bapa mertua (Ashutosh Rana) pun menarik sebab jarang mertua dengan menantu nak rapat bila mereka berdua ada perbezaan pendapat. Walaupun bapa mertua dia lebih banyak berkias tapi Kasturi boleh faham apa maksud di sebaliknya. Pengalaman bapa mertua dia antara petunjuk yang dia guna dalam kes ni.
Sinematografi yang dipaparkan menggunakan kekuatan lokasi Sironah yang terletak di kawasan hutan dan pergunungan. Misteri pembunuhan yang dikaitkan dengan hutan di mana menyimpan banyak rahsia. Walaupun kawasan Sironah agak berkabus tapi tona warna yang digunakan cerah dan ceria, berbeza dengan tema cerita. Mungkin dalam masa yang sama nak promote Manali sebagai destinasi pelancongan sebab set yang digunakan cantik dengan interior dan senibina.
Walaupun I tak suka dengan ending series Aranyak ni tapi penulisan yang bagus dengan olahan menarik buatkan series ni layak diberi perhatian dan pujian.
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.3/10
Director : Patrick Hughes
Writer : Tom O'Connor
Cast : Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson, Gary Oldman, Salma Hayek, Élodie Yung, Joaquim de Almeida, Kirsty Mitchell, Richard E. Grant
Production Company : Summit Entertainment, Millennium Media, Cristal Pictures
Distributor : Lionsgate, Netflix
Genre : Action / Comedy
Running Time : 118 minutes
Release Date : 18 August 2017
Trailer :
Michael Bryce (Ryan Reynolds) seorang bodyguard yang bertaraf Triple A hidup dalam keadaan yang menyedihkan selepas klien dia ditembak mati. Michael percaya Amelia Roussel (Élodie Yung) yang bocorkan maklumat tersebut sebab dia tak bagitahu sesiapa langsung kecuali teman wanita dia. Amelia putuskan hubungan dengan Michael walaupun dia nafikan tuduhan tersebut.
2 tahun kemudian Amelia terpaksa minta bantuan Michael untuk jaga tahanan dia, Darius Kincaid (Samuel L. Jackson) yang perlu dibawa ke International Criminal Court sebagai saksi utama untuk kes Vladislav Dukhovich atas tuduhan ethnic cleansing. Amelia tak boleh percaya dengan orang dalam Interpol sebab Darius diserang pada hari dan masa yang sama mereka rancang untuk pindahkan hitman tersebut.
‘I can protect someone from bullets and explosives, but there's nothing I can do against indiscriminate use of mayonnaise for 68 straight years.’ – Michael Bryce
Darius adalah musuh utama Michael sebab kebanyakan klien dia jadi sasaran utama untuk dibunuh. Manakala Darius pula anggap diri dia tak bersalah bila dia cuma membunuh kapitalis yang jahat. Hitman yang membunuh penjenayah korup ataupun Bodyguard yang menjaga keselamatan white collar criminal yang jahat?
‘The Bible says to never take revenge, to leave it to the Lord. But I wasn't prepared to wait that long.’ – Darius Kincaid
To be honest plot The Hitman’s Bodyguard arahan Patrick Hughes ni predictable ditambah pula bila dua watak yang bermusuhan terpaksa bekerja bersama untuk kes yang lebih besar. Tapi layan je lah sebab Ryan Reynolds kan. Letak lah dia dalam movie mana pun semua menjadi tapi dia pun lebih kurang sama lah dengan The Rock, genre, konsep dan watak yang sama je lah dok ulang sejak famous. Ye lah siapa tak nak benda senang. Bajet movie ni pun dalam USD60 juta tapi dapat pulangan USD176 juta. Letopppss!
Casting director pulak cari pelakon yang memang ada impian nak bekerja bersama macam Samuel L. Jackson setuju bekerja dalam movie ni sebab ada Ryan. Salma Hayek pula happy dapat offer berlakon sebagai Sonia, isteri kepada Darius. So chemistry, bonding dan mood tu mudahkan lagi kerja team production dan hasil dari positivity tu terserlah dalam movie.
Personally for me ada scene yang lawak dan menghiburkan tapi banyak juga scene yang menjengkelkan. Mungkin sebab menyampah dengan watak Darius yang jenis suka memaki dan memekak. Yes of course movie ni tak sesuai untuk tontonan keluarga sebab dari awal sampai habis tak putus kata makian tu. Dalam setiap perkataan ada je nak dihembusnya.
Bab sinematografi hasil kerja Jules O'Loughlin dengan music score dari Atli Örvarsson diadun dengan sempurna lantas menambahkan impak pada penceritaan. Screenplay pun bagus terutamanya pada action stunt dan juga babak-babak Vladislav Dukhovich. Tak faham kenapa peguambela Vladislav ni bantah statement dari saksi sebagai hearsay padahal hearsay tu kalau khabar angin atau dengar dari mulut orang lain. Ni saksi cerita apa yang jadi depan mata dia, I mean solid evidence lah untuk present depan hakim.
Anyway untuk tontonan santai, The Hitman’s Bodyguard ni not bad lah nak layan. I nak layan sequel pulak sebab Salma Hayek ada screentime lebih panjang dan action stunts lebih power sebagai isteri kepada Darius. Tak sure ada dekat Netflix jugak ke tak. Kalau takde kena tunggu lah jawabnya hihu
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.4 = 7.7/10
Movie Review | Chhorii (2021)
Saturday, 15 January 2022
Director : Vishal Furia
Writer : Vishal Furia, Vishal Kapoor
Cast : Nushrratt Bharuccha, Saurabh Goyal, Mita Vashisht, Rajesh Jais, Yaaneea Bharadwaj
Production Company : Abundantia Entertainment, Crypt TV, T-Series, A Pshych Film
Distributor : Amazon Prime Video
Genre : Horror / Mystery
Running Time : 129 minutes
Release Date : 26 November 2021
Trailer :
Official remake kepada movie Marathi, Lapachhapi (2017) mengisahkan tentang Sakshi (Nushrratt Bharuccha) yang sedang sarat mengandung ikut suami dia, Hemant (Saurabh Goyal) ke kampung Kajla (Rajesh Jais), pemandu mereka. Kampung ni terletak 300km dari bandar dan hanya mempunyai 5 buah rumah kerana kawasan ladang tebu.
Sebab utama mereka ke kawasan terpencil tanpa talian dan bantuan kerana Hemant mempunyai hutang dengan gangster bila perniagaan dia gagal. Tak mampu mereka berdua cari wang yang banyak dalam masa 24 jam sahaja. Cadangnya cuma 3 hari di kampung tersebut tapi Hemant terpaksa tinggalkan Sakshi lebih lama di situ supaya tak diganggu.
Kampung tu sendiri mempunyai misterinya tersendiri bila 3 orang kanak-kanak lelaki dan perempuan berpakaian merah sering mengganggu wanita yang mengandung. Bhano Devi (Mita Vashisht) bagitahu perempuan tersebut adalah ahli sihir (Yaaneea Bharadwaj) yang bunuh ketiga-tiga orang anaknya. Anak yang sulung, Rajbir terpaksa berkahwin sehingga 4 kali untuk dapatkan zuriat bila isteri-isteri sebelumnya meninggal dunia.
First half movie Chhorii arahan Vishal Furia agak perlahan tapi momentum mula menaik bila Sakshi ditinggalkan bersama Devi. Dua wanita yang berbeza generasi dan cara hidup bila Devi seorang yang orthodox. Dia masih lagi mengamalkan sistem kuno di mana isteri perlu makan selepas suaminya makan. Dia percaya anak lelaki adalah tuah dan anak perempuan hanya bawa malang dalam hidup dan juga tanaman.
Kenapa entah Devi percaya benda macam tu. Kalau anak perempuan tu bawa malang habis dia tu apa? Kalau anak-anak lelaki dia pembawa tuah, kenapa dia masih hidup melarat? Masa Rajbir nak berkahwin tahu pulak cari anak perempuan orang lain. Kenapa tak kahwinkan je dengan lelaki? Menyampah tengok watak Devi ni tapi hakikatnya dalam dunia nyata masih ramai lagi yang berfikiran macam ni.
Elemen seram tak lah kuat sangat sebab social message yang dibawa lebih tebal dan menakutkan. Manusia lebih menakutkan daripada hantu sebenarnya bila pemikiran dan ideologi yang dipegang dari satu generasi ke generasi seterusnya. Lakonan Mita Vashisht dan Nushratt antara kekuatan movie Chhorii. Bila mesra nampak rapat macam adik-beradik tapi bila bertegang urat, tak ada siapa yang boleh masuk campur.
Sinematografi Anshul Chobey tampak biasa saja walaupun mempunyai props dan set yang kuat untuk naskhah seram. Ada rumah yang sunyi, ladang tebu yang menyesatkan dan telaga besar yang pernah menjadi kubur kepada ahli sihir dan tiga orang kanak-kanak tersebut. Makeup untuk hantu kanak-kanak tu pun kelakar sebab tempek bedak sampai putih lepastu hitamkan mata. Ju-On lagi seram dari diorang bertiga ni.
Jalan cerita Chhorii lebih kurang sama dengan Kaali Khuhi (2020) bila tema yang berkisar kepercayaan orthodox dalam kawasan kampung tersebut tapi misteri dan penceritaan yang dipaparkan dalam Chhorii lemah dan mempunyai loopholes juga soalan yang tak mampu dijawab sebab rahsia dibongkar pada penghujung movie.
Kenapa Sakshi kena ikat di katil kalau dia perlu survive di rumah tu selama 3 hari? Kalau nak dia selamat tak payah la sampai ikat tangan dengan kaki dia. Lagipun keadaan dia masa tu bukannya dia mampu untuk lari pun. Lepastu tak sediakan makanan pulak tu padahal nak dia hidup sepanjang 3 hari tapi biar dia kebulur. Kalau ada ayam ternakan boleh terima dek akal lah.
Overall, movie Chhorii lebih terarah pada social message tapi tidak pada skrip dan olahan yang menarik. Sepatutnya pengarah paparkan dengan menarik lah perbuatan zalim dan sadis ni kepada generasi sekarang. I tak rasa golongan yang berfikiran macam tu nak tengok movie ni, baik diorang tengok diri sendiri je ye dak?
1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0 = 5.2/10
Rasa dia just like I expected. Satu botol ni dua kali minum dalam cawan dengan ais tu sebab dia pekat sikit. Lepas ni kalau weekend boleh la beli stok Starbucks dalam botol ni sebab area rumah tak ada Starbucks haha. Ada la dekat Skypark tu tapi kalau guna Grab dah mahal jadinya. Kalau order untuk ramai tak lah terasa sangat.