Roary-Licious New Year | Crispy Chicken Loaf with Cheesy Potato
Thursday, 13 January 2022
Drama Review | Inspector Koo (2021)
Wednesday, 12 January 2022
Director : Lee Jung-heum
Writer : Sung
Cho-yi
Cast : Lee
Young-ae, Kim Hye-jun, Kim Hae-sook, Kwak Sun-young, Baek Sung-chul, Jo
Hyun-chul
Production
Company : KeyEast, Group8, JTBC Studios
Distributors
: JTBC, Netflix
Genre : Crime
/ Action/ Thriller
Episodes : 12
episodes (70 minutes per episode)
Release
Date : 30 October – 12 December 2021
Trailer :
Setelah kematian suaminya, Koo Kyung-yi (Lee Young-ae) memilih untuk berhenti bekerja sebagai Inspektor polis dan hidup sebagai gamers. Kawan baik dia, Na Je-hee (Kwak Sun-young) minta tolong untuk selesaikan satu kes yang berkaitan dengan tuntutan insurans bila pemegang insurans tersebut hilang setelah mendaki bukit di Tyeongwon.
Tergoda dengan habuan yang bakal dia dapat lepas selesaikan kes ni, Inspektor Koo setuju untuk bekerjasama. Bagi Inspektor Koo, kes ni terlampau mudah untuk dia selesaikan tapi untuk ke kawasan yang jauh dari Seoul, dia perlukan driver yang dipercayai jadi dia pilih Santa (Baek Sung-chul), kawan gamers yang selalu bertarung dalam kebanyakan battle.
Santa ada age gap yang agak besar dengan Inspektor Koo dan bisu. Dia berkomunikasi menggunakan voice recognition dalam smartphone ataupun bahasa badan. Dari kes Kim Min-gyu (Kim Gang-Hyun) yang bersembunyi di belakang rumah untuk tuntut insurans dari NT Life Insurance, Inspektor Koo berjumpa dengan dalang pembunuhan yang lebih besar iaitu K (Kim Hye-jun).
Cara K dengan Inspektor Koo berfikir lebih kurang sama namun bezanya, seorang memilih jalan yang baik manakala K memilih jalan yang kejam. Tapi kejam kah K bila dia cuma membunuh orang-orang jahat yang selalu menganiaya orang lain? Kim Min-gyu sebenarnya terlibat dalam kes pembunuhan atas kapal mewah dan curang sehingga mengabaikan tanggungjawab terhadap keluarga. Ada juga mangsa lain yang menyiksa binatang ataupun pembuli di tempat kerja.
Episod awal lebih terarah pada team Inspektor Koo mencari team K bila mereka masih lagi belum kenal siapa K dan bagaimana K beroperasi. K tak bergerak seorang diri sebab dia ada pembantu, An Gun-uk (Lee Hong-Nae) dan juga ahli lain di Micronet, forum untuk berkongsi dan berkomunikasi. Dalam masa yang sama Inspektor Koo dapat bantuan kewangan dari Pengarah Yong Sook (Kim Hae-Sook).
Bila Inspektor Koo dan K dah berjumpa, baru mudah nak baca perancangan K ni. Masa tu pun berubah juga pandangan terhadap K sebab dia banyak kali pertikaikan kenapa dia kena hukum sedangkan dia bantu orang bunuh orang jahat. Dekat episode-episod hujung pun macam kesian dengan An Gun-uk sebab dia jadi mangsa keadaan. Kira penulis ada solid writing lah sebab dia mampu kembangkan watak dengan baik sama ada watak antagonis mahupun protagonis.
Sinematografi Hwang Min-sik dan Han Seung-hoon membantu penonton untuk faham modus operandi setiap pembunuhan yang dilakukan oleh K dan bagaimana cara Inspektor Koo akan gagal atau tangkap K. Transition, lighting, visual effects dan props semuanya membantu menambahkan penceritaan dengan cara tersendiri. Suka setiap penghujung episod Inspektor Koo, watak dia akan pandang kamera kemudiannya jadi animasi di credit scene. Animasi pada intro dan scredit scene pun comel dan kelakar.
Drama yang ditayangkan di Netflix ni mempunyai jalan cerita yang bertemakan detektif dan seakan-akan terinspirasi dari Inspector Gadget. Bezanya watak Inspektor Koo pengotor sebab tak mandi, makan bersepah, alcoholic sampaikan lalat sentiasa jadi peneman setia. Takt ahu lah macam mana Santa boleh tahan hidup dengan dia yang busuk tu. Tak pasti lah Lee Young-ae mandi ke tak sebab rambut dia nampak kasar sangat. Tapi bahagian rambut je lah sebab muka tak lah berdaki ataupun comot pun. Elok je flawless dan lembab. Bibir pun tak merekah.
Tak dengar khabar lagi Inspektor Koo akan ada sequel ataupun prequel sebab misteri watak Santa belum lagi terjawab sehingga hujung drama. Sepanjang drama Inspector Koo ni ditayangkan, geram betul tengok kecomelan Baek Sung-chul sebagai Santa. Dia pelakon baru tapi tak nampak kekok langsung dan ada kekuatan sendiri baik dalam solo screen ataupun sharing screen dengan pelakon lain. All in all, Inspector Koo adalah naskhah sesuai untuk yang mencari drama kelakar dan bertemakan penyiasatan. Recommended!
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 9.2/10
Movie Review | Chicken Curry Law (2019)
Monday, 10 January 2022
Director : Shekhar Sirrinn
Writer : Shekhar Sirrinn
Cast : Natalia Janoszek, Ashutosh Rana, Nivedita Bhattacharya, Mukesh Hariawala
Production Company : Seven Hillss Cine Creations
Distributor : Panorama Studios, Amazon Prime Videos
Genre : Crime / Drama
Running Time : 127 minutes
Release Date : 9 August 2019
Trailer :
Penari bar Adda Adda Bar, Maya Johnson (Natalia Janoszek) dijumpai terbaring di jalanraya dibaluti kain selimut. Tiada yang nampak bagaimana dan bila dia terbaring di situ dengan badan penuh luka dan tiada siapa yang tampil sebagai saksi untuk kes tersebut tambah pula Maya adalah orang asing yang datang bekerja di India.
Aktivis sosial, Satya Deshmukh (Nivedita Bhattacharya) cuba pujuk Maya untuk lawan kes ni di mahkamah untuk dakwaan rogol. Malangnya Maya pula ditangkap oleh pihak polis untuk dakwaan Immoral Trafficking Act 1965 bila Makiya Joshi (Ganesh Pai) cuba tutup kes bila gagal membunuh Maya selepas kejadian tersebut.
Makiya Joshi adalah anak sulung kepada Menteri dan jenayah ni bukan kali pertama berlaku. Bukan pertama kali juga dia guna kuasa dan pangkat ayah dia untuk tutup kesalahan besar yang dia buat. Satya berjumpa dengan Sitapati Shukla (Ashutosh Rana) untuk present Maya di mahkamah.
Watak Sitapati agak emosi dalam cerita ni sebab dia berhenti jadi peguam selepas kalah bila pertahankan anak guam dia. Kalau kalah pergi je lah bawa kes ke Supreme Court. Method yang sama dia guna bila jumpa dengan saksi. Tak sudah-sudah sembang pasal emosi padahal boleh je dia bagitahu apa akibat menipu dalam mahkamah, boleh diasbitkan kesalahan sekian sekian. Lepastu mabuk. Dah satu hal anak guam kena jaga peguam.
Sama juga dengan kes Maya ni pun, babak dalam kamar mahkamah agak menjengkelkan sebab bawa bukti merepek baik peguam plaintif mahupun peguam defendan. Peguam plaintif, Mutthu Swamy (Makarand Deshpande) bawa lingerie milik Maya Johnson yang dijumpai dalam kereta milik anak guam dan buat kesimpulan perempuan yang pakai lingerie adalah pelacur. Pfffttt
Setiap kali peguam plaintiff buat tuduhan merepek, peguam defendan pun tak lari jauh bangangnya kaitkan dengan isteri atau anak perempuan pihak lawan. Tak banyak fakta tapi lebih kepada emosi semata padahal Hakim dah bagitahu mahkamah kena buat pengadilan berdasarkan bukti kukuh. Tak ada medical facts ataupun teori berasas pun. Lemau betul tengok.
Tapi tak boleh nak expect tinggi sangat lah bila layan movie arahan Shekhar Sirrinn ni sebab movie gred B. Tengok barisan pelakon dia pun nama yang tak dikenali kecuali Ashutosh Rana. Tajuk movie Chicken Curry Law ni dah menarik even base dia pun dah solid tapi olahan dia merepek benar. Lagi bagus kalau Shekhar Sirrinn fokus dekat loopholes dalam sistem perundangan daripada fokus dekat watak-watak antagonis.
Sinematografi dari Suresh Beesaveni pun mencacatkan lagi penceritaan bila ada beberapa babak yang ketara kelemahan cut and trim. Ada babak yang menggunakan raw footage, tak sama filter walaupun dalam satu scene yang sama. Dalam movie Chicken Curry Law ni banyak betul babak draggy dan lawak hambar terutamanya babak Sitapati dengan pembantu dia. Music album pun biasa je except lagu Mera Sufi Ishq.
Tak faham jugak kenapa watak Sitapati ni tak boleh terima bila kalah dekat mahkamah padahal dia pun tahu masalah rasuah yang menebal sebab tu tak ramai peguam yang sanggup ambil kes yang berkaitan dengan Menteri. Tak pernah lagi jumpa peguam yang frust kalah kes sampai berhenti jadi peguam. Ada la jumpa peguam berhenti bila OKT main hantar santau sampai masuk hospital ataupun datang serang pejabat ugut macam-macam.
Tekad sangat Sitapati nak masukkan watak antagonis dalam penjara sampai sanggup korbankan diri pun satu hal jugak. Ha’ah ni memang spoiler sebab movie ni tak best pun dan buang masa. Sepanjang movie ni tak tahu perbicaraan ni untuk dakwaan yang mana. Tak faham langsung kenapa Amazon Prime beli movie ni. Mungkin untuk cukupkan kuota tayangan kot sebab production house jual murah.
1. Team Production +0.3, 2. Visual +0.4, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0 = 3.9/10
Movie Review | Chandigarh Kare Aashiqui (2021)
Saturday, 8 January 2022
Director : Abhishek Kapoor
Writer : Abhishek Kapoor, Supratik Sen, Tushar Paranjpe
Cast : Ayushmann Khurrana, Vaani Kapoor, Gourav Sharma, Gautam Sharma, Abhishek Bajaj
Production Company : T-Series, Guy in the Sky Pictures
Distributor : AA Films
Genre : Romantic / Drama
Running Time : 116 minutes
Release Date : 10 December 2021
Trailer :
Naskhah terbaru arahan Abhishek Kapoor, Chandigarh Kare Aashiqui mengisahkan tentang Manvinder Munjal aka Manu (Ayushmann Khurrana) yang berlatih setiap hari untuk menang dalam pertandingan Gabru Of All Time (GOAT). Pertandingan tersebut disertai oleh beberapa orang lelaki untuk cari siapa yang paling kuat di daerah Chandigarh.
Gara-gara selalu kalah dengan Sandy (Abhishek Bajaj), Manu berlatih tanpa henti dan kekalkan keto diet supaya dia boleh menang dan tarik lebih ramai pelanggan ke gym miliknya. Riz (Gourav Sharma) dan Jomo (Gautam Sharma) pula sibuk renovate gym untuk beri ruang kepada kelas Zumba yang akan dikendalikan oleh Maanvi (Vaani Kapoor).
Manu membantah idea tersebut sebab kelas tersebut akan makan ruang gym dia tapi masalah kewangan mereka teruk sangat sampai tak boleh nak survive untuk bulan seterusnya. Lagipun bila ramai perempuan yang join Zumba, makin ramai jugak lah lelaki yang datang ke gym. Nak pula bila ada cikgu hot macam Maanvi.
Tak lama pun untuk Manu jatuh cinta dengan Maanvi bila mereka selalu berjumpa di gym tapi bila Manu dapat tahu tentang kisah silam Maanvi, dia tak dapat terima dan putuskan hubungan mereka berdua tanpa bagi Maanvi ruang untuk jelaskan.
“I was trying to understand, and then I realised there’s nothing to understand!” – Manu
Lepas Kedarnath (2018), Abhishek Kapoor come up dengan genre romantic drama melibatkan golongan LGBTQ. Kali kedua juga untuk Ayushmann Khurrana berlakon dalam movie bertemakan LGBTQ lepas Shubh Mangal Zyada Saavdhan (2020). Tak ada masalah pun untuk dia lakonkan watak Manu, lelaki kawasan luar bandar yang terkejut dengan masalah dunia moden.
Hats off to Vaani Kapoor for accepting this kind of role! Nama Vaani memang selalu sangat terpalit dengan kontroversi lepas pembedahan dagu, movie Befikre dan small role dalam WAR tapi dia tak kisah langsung untuk berlakon sebagai Maanvi Baar. Dia lakonkan watak tu as natural as Maanvi can be. Tak nampak langsung tu Vaani tapi Maanvi yang nak hidup bahagia dalam dunia dia.
Walaupun screentime Ayushmann lebih banyak tapi Vaani yang lebih menyerlah dalam ruang dia. Happy bila tengok dia happy, kecewa bila tengok Manu mengamuk walaupun reaction tu expected dari awal sebab Manu bukan lelaki pertama yang reject dia. Menangis bila tengok scene Maanvi dengan ayah dia (Girish Dhamija).
Naskhah Chandigarh Kare Aashiqui mungkin terarah pada penerimaan Manu terhadap Maanvi tapi personally for me, Manu faham rasa sunyi dan sedih Maanvi sebab dia pun ada depression. Muka Manu masa nampak tangan Maanvi tu antara scene favorite dalam movie ni. Dia tak terus tanya tapi bagi ruang untuk Maanvi cerita dengan dia. Tapi bila tahu mengamuk lah pulak tsskkkk.
Bila tengok movie Abhishek Kapoor ni one thing for sure, kita akan tengok kualiti. Boleh nampak details yang dipaparkan adalah hasil homework sebelum turun shooting. Macam scene Maanvi selalu rasa insecure dengan rupa fizikal dia walaupun satu pekan tu pandang dia tak berkelip. Walaupun dia tak minta simpati tapi boleh nampak soft side dia bila dengan orang yang kenal siapa dia sebenarnya.
Scene dia cakap terima kasih dekat Manu lepas celebrate Holi tu walaupun singkat dan tampak remeh tapi besar maknanya untuk Maanvi yang baru keluar dari trauma dan teragak-agak untuk terima orang baru. Sebab Vaani Kapoor lakonkan dengan baik watak Maanvi ni, I tak rasa satu masalah pun bila pengarah ambil pelakon wanita. Dalam interview Vaani dah cakap yang dia ready je kalau pengarah nak dia berlakon dalam content-driven films. Happy bila tengok pelakon mula pentingkan skrip berkualiti daripada jadi pasu bunga untuk commercial films.
Sinematografi dari Manoj Lobo menguatkan lagi chemistry fresh pairing onscreen, Ayushmann-Vaani. Music score biasa je lah, mungkin sebab I tak suka sangat dengan melodi atau vibe Punjabi ni. Lagu Maafi je lah yang syok nak layan pun sebab Ayushmann nyanyi sendiri dan sesuai dengan mood melankolik yang dipaparkan masa tu.
Ada yang kata movie Chandigarh Kare Aashiqui terlampau mudah paparkan solusi pada hubungan ni tapi kalau diikutkan movie ni commercial films so kena lah buat jalan cerita yang menarik dan santai untuk isu yang berat. Sebelum ni movie Ek Ladki Ko Dekha Toh Aisa Laga (2019) tak dapat penerimaan tinggi bila penceritaannya terarah pada drama.
All in all I have fun watching Chandigarh Kare Aashiqui tapi movie ni tak sesuai untuk tontonan keluarga sebab banyak scene panas. Even genre dekat Netflix pun tah pape. Kelakar masa tengok scene kakak Manu marah pasal cinta lain agama sebab pengarah Abhishek Kapoor dah sembang topik ni dalam movie Kedarnath (2018).
Sebelum movie start Abhishek dengan Pragya Kapoor letak tribute kepada SSR since diorang rapat dan movie bertemakan percintaan zaman moden ni sepatutnya dilakonkan oleh Sushant tapi dia pergi dulu. RIP SSR :’)
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.9 = 9/10
Director : Srinath Rajendran
Writer : K. S. Aravind, Jithin K. Jose, Daniel Sayooj Nair
Cast : Dulquer Salmaan, Indrajith Sukumaran, Sobhita Dhulipala, Shine Tom Chacko, Sunny Wayne, Bharath Srinivasan, Shivajith, Surabhi Lakshmi, Vijayaraghavan, Tovino Thomas
Production Company : Wayfarer Films, M Star Entertainments
Distributor : Dream Warrior Pictures (Tamil), Aditi Enterprises, (Telugu and Kannada), UFO Moviez (Hindi), Netflix
Genre : Crime / Thriller
Running Time : 155 minutes
Release Date : 12 November 2021
Trailer :
Berlatarkan bandar kecil Cheriyanad, Alappuzha pada tahun 1946 di mana Gopalakrishna Kurup (Dulquer Salmaan) dipaksa untuk masuk Tentera Udara kerana perangainya yang nakal. Di sana dia berjumpa dengan Peter (Sunny Wayne) yang juga senasib bila dipaksa masuk oleh keluarga. Mereka berdua selalu didenda kerana sukar untuk patuh dengan arahan dan peraturan di kem tentera. Gopi dan Peter juga mudah rapat sebab mempunyai minat yang sama, bermain muzik dan pandai menyanyi.
Tak lama kemudian mereka berdua dipindahkan ke Bombay. Bandar baru, persekitaran baru dan juga hala tuju yang baru. Di sana Peter perasan Gopi selalu berdiam diri dan termenung kemudiannya sering jatuh sakit. Tanpa disangka Gopi akhirnya bunuh diri. Peter kuatkan diri untuk sampaikan berita buruk ni kepada kekasih Gopi, Sharadamma (Sobhita) yang bekerja sebagai kerani.
Belum sempat Sharadamma dapat terima berita ni, dia berjumpa pula dengan Sudhakara Kurup. Muka saling tak tumpah dengan Gopi. Rupanya, Gopi buat plan untuk matikan Gopi dan hidup dengan watak baru kemudiannya berpindah ke Persia. Di sana kehidupan mereka jauh lebih baik dan berharta. Sekali lagi Gopi berdiam diri dan ambil keputusan untuk pulang ke India seorang diri. Gopi minta Sharadamma percaya dengan tindakan dia sebab dia tak akan abaikan tanggungjawab sebagai suami dan ayah.
Movie Kurup arahan Srinath Rajendran ni mengangkat kisah sebenar penjenayah Sudhakara Kurup yang hangat diperkatakan sekitar tahun 1970-an hingga 1980-an. Kenapa dia sering tukar identiti dia, kena tengok dekat Netflix lah. Tengok sendiri modus operandi dan jenayah yang dilakukan oleh Kurup sampai Inspektor Krishnadas (Indrajith Sukumaran) catit dalam jurnal sebagai kes terbesar dia pernah kendalikan sepanjang berkhidmat.
Sejak KGF dengan Baahubali dapat pulangan tinggi di box office Bollywood, movie dari industri filem India Selatan akan terbitkan movie khas dalam Bahasa Hindi. Even dekat Netflix akan tayang dalam 3 bahasa – Tamil, Telugu dan Hindi. I lah yang beruntung sebab boleh layan dalam Bahasa Hindi. Kalau movie bajet besar, ada la lagu dalam Hindi jugak. Movie Kurup ni tak banyak lagu sangat tapi music score dari Sushin Shyammembantu menghidupkan penceritaan kecuali pada babak peralihan masa sekarang dengan flashback.
Bab lakonan memang tak perlu dipertikaikan pun sebab Dulquer Salman antara salah seorang pelakon top dalam industry Tamil sebab tu syok nak layan. Dia banyak berlakon guna facial reaction dia. Bila kita rasa dia akan ditangkap, watak Kurup ni akan buat smirk walaupun kita tak boleh agak apa tindakan dia tapi bagi assurance yang dia akan terlepas. Bahaya kalau pengarah buat franchise movie untuk Kurup sebab takut terjatuh suka pula dengan watak penjenayah ni. Watak Kurup juga ada signature pose yang dia selalu buat setiap kali dia stuck.
Sinematografi dari Nimish Ravi dipaparkan dengan cemerlang bila suasana retro dihasilkan melalui props, wardrobe, gaya mahupun interior beberapa lokasi yang terdapat dalam movie Kurup. Tertarik juga dengan poster movie Kurup bila dihasilkan mengikut template 70-an dengan tona warna yang menarik.
Walaupun movie Kurup diceritakan dengan olahan dan skrip yang menarik tapi tak banyak kisah sebenar dimasukkan macam watak sebenar Kurup agak boros berbelanja dengan belanja kawan-kawan di kampung dan saudara-mara dia sebab tu dalam movie boleh nampak kenapa ramai saudara Kurup cover line baek punya bila polis tanya.
Kurup in real life |
Rumah kedua Kurup yang tak sempat dibina akibat boros berbelanja |
Sama juga bila Kurup mula buat pemalsuan polisi insurans menggunakan nama dia. Dalam movie ditunjukkan sebabnya tapi kalau ikutkan kisah sebenar, Kurup terdesak ke arah tu bila Persia dilanda kegawatan ekonomi pada tahun 1980.
Boleh faham kenapa ramai yang marah dengan team production masa trailer keluar sebab ada babak Kurup nafi untuk tuduhan bunuh sebab dia tak pernah keluarkan arahan tu. Hakikatnya, dalam kisah sebenar idea tu datang dari Kurup sendiri. Sebab tu I cakap awal tadi bahaya kalau Kurup ni dijadikan franchise movie sebab boleh menyimpang jauh untuk glorify criminal.
Anyway, untuk entertainment movie, naskhah Kurup cukup rencah dengan kekuatan lakonan dari Dulquer dan pelakon sampingan. Tahniah kepada team production Kurup sebab naskhah crime thriller ni dapat sambutan hangat baik di pawagam mahupun di Netflix. Recommended!
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.7 = 8/10
Top 10 Must-Have Electrical Appliances for your Home
Thursday, 6 January 2022
Despite the fast pace of modern living and its challenges, many conveniences and small delights are the result of a network of ideas, concepts, and inventions. Whether you’re moving to a new home or furnishing your current place, there are many essential appliances that you need to have for your home.
Home appliances are created to make our lives easier and more comfortable. Today, Rosli Hamid from Review Hub will be talking about the top 10 must-have electrical appliances that you need to get for your home.
1. Refrigerator
A refrigerator is an electrical device that lets you store fresh or frozen items. In fact, it’s so useful that many households then to run out of fridge space these days. Many may have two fridges (plus a chest freezer) while others may even have up to three different types and sizes of refrigerators in their home.
Obviously, a refrigerator is a necessary appliance. Without it, you wouldn’t have ice for your drink, and you wouldn’t be able to keep your food fresh. Many daily staples you enjoy like eggs, milk, cheese, meat and butter would need to be bought in small quantities and you’ll also have to go out daily to shop for food. You might even have to resort to growing some food yourself just to get a regular supply without going out.
2. Microwave Oven
The domestic microwave oven was first introduced in 1967 to help you prepare meals in just a couple of minutes. He average microwave can cook meat six times faster than a conventional oven to help you cut own the amount of time spent in the kitchen.
It’s become so useful that it’s basically a staple for many people’s kitchens and most may not even be able to function normally without one. A microwave has become a part of many daily routines and makes heating up food a lot simpler and faster than it would otherwise be.
3. Washing Machine
As long as you wear clothes, you’re going to need a washing machine to help you keep them clean. Washing machines have become a very prevalent electrical appliance in people’s homes. A washing machine may have been considered a luxury many decades, but modern technology has made them more affordable now.
Those looking to buy a washing machine should consider its durability and capability of washing clothes. It’s also important to consider its water and electrical efficiency to help you reduce monthly costs and environmental concerns.
Drama Review | The Silent Sea (2021)
Monday, 3 January 2022
Director : Choi Hang-yong
Writer : Park Eun-kyo
Cast : Bae Doona, Gong Yoo, Lee Joon, Kim Sun-young, Lee Moo-Saeng, Kim Si-A, Lee Moo-saeng, Lee Sung-Wook, Choi Yong-Woo, Jung Soon-Won, Heo Sung-tae, Gil Hae-yeon
Production Company : Artist Company
Distributors : Netflix
Genre : Science Fiction / Mystery / Thriller
Episodes : 8 episodes (39 -51 minutes per episode)
Release Date : 24 December 2021
Trailer :
Berlatarbelakangkan kehidupan di masa hadapan di mana manusia kekurangan bekalan air dan mempunyai access card untuk beberapa percentage kandungan air. Kalau gold card unlimited access manakala B40 cuma dapat bekalan satu tong sahaja sehari.
Pihak saintis di Korea menghantar sepasukan angkasawan yang diketuai oleh Kapten Han Yoon-jae (Gong Yoo) di mana mereka perlu mengambil sample di Balhae Station untuk bawa pulang ke Bumi. Doktor Song Ji-an (Bae Doona), ahli astrobiologis pula akan mengetuai untuk perkara yang melibatkan medik dan sampel. Lieutenant Ryoo Tae-seok (Lee Joon) pula untuk bahagian kejuruteraan.
Episod pertama pun dah ada cabaran yang besar buat pasukan ni bila kapal angkasa mereka terhempas dan terpaksa berjalan sejauh 7.6km ke Balhae Station. Sesampainya di sana mereka berpecah kepada 3 kumpulan untuk mencari sampel yang terletak di 3 stor utama. Sampel apa yang dicari pun tak ada siapa yang tahu.
Mereka mula jumpa mayat yang mati akibat lemas tapi bukan kerana radiasi tinggi seperti yang dilaporkan. Dalam pencarian sampel tersebut salah seorang terkena jangkitan dari mayat tersebut. Anehnya dia berterusan muntahkan air yang banyak sehingga paru-paru membengkak dan meninggal dunia. Ngeri dan aneh kejadian tersebut tapi masing-masing terpaksa teruskan pencarian sampailah mereka terjumpa dengan Luna 073 (Kim Si-A).
Jarang nak layan cerita bertemakan angkasa tapi sebab tengok trailer macam menarik so layan je lah weekend lepas. Episod pertama agak slow sebab pengarah nak kenalkan keadaan di Bumi pada ketika itu dan kenalkan juga watak-watak dalam ekspedisi. Bila masuk episode dua sampai lapan memang tak boleh berhenti tengok sebab curious nak tahu apa misteri yang ada di Balhae Station tu. Kalau nak layan series ni elok ubah speed kepada 1.5x sebab perlahan benar pace dia.
Kreatif lah bila pengarah bagitahu apa sebenarnya sampel yang perlu dicari dan kenapa tajuk series ni The Silent Sea. Siapa Luna 073 dan kenapa badan dia boleh adapt dengan sampel dan juga environtment di angkasa lepas tu akan dijawab pada episod-episod belakang. Dalam drama terbitan Netflix ni boleh nampak yang kepintaran manusia tak ada batasnya. Tengok Balhae Station tu pun dah kagum sebab dibina besar dan lengkap dengan sistem sekuriti yang tinggi.
Bab sinematografi memang diapaparkan dengan cantik walaupun bergantung sepenuhnya pada green screen untuk scene di angkasa lepas. Penggunaan lighting yang menambahkan impak pada situasi genting. Sama juga dengan tona warna kuning untuk menggambarkan distopia yang gersang akibat kekurangan air. Music score je lah tak ada yang menarik sebab guna musik seram tipikal tapi blend elok je lah dengan cerita.
Dekat hujung cerita tu ada lah beberapa watak yang dibunuh oleh penulis tapi kalau ikutkan macam tak perlu pun ataupun perkara tu boleh dielak. Macam scene ketua tu kena tembak padahal dia boleh je buat head shot supaya anggota lain selamat tapi dia pulak pergi tadah badan dekat depan watak antagonis. Scene Kapten Han keluar dari pod tu pun macam sengaja nak wujudkan elemen melankolik padahal sempat je nak masuk balik. Patutnya biar Luna je lah yang buat. Tu lah buat benda tak nak bincang dengan orang yihhhh ego melangit!
Personally for me this series deserves a sequel and we need to know how Luna will survive. Macam mana pula Bumi akan manfaatkan sampel dari Bulan ni untuk manfaat manusia sejagat. Betul ke sampel dari Bulan akan works wonder di Bumi?
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.4 = 7.3/10