Drama Review | Taxi Driver (2021)
Sunday, 29 August 2021
Director : Park Joon-Woo
Writer : Oh Sang-Ho (ep.1-10), Lee Ji-Hyun (ep.11-16)
Cast : Lee Je-hoon, Esom, Kim Eui-sung, Pyo Ye-jin
Production Company : Studio S (SBS), Creative Leaders Group Eight
Distributor : SBS
Genre : Crime / Thriller
Running Episodes : 16 episodes
Release Date : 9 April 2021 – 29 May 2021
Trailer :
Diadaptasikan dari webtoon berjudul The Deluxe Taxi hasil karya Carlos dan Lee Jae-jin, drama genre crime thriller ni mengisahkan tentang Rainbow Taxi yang menawarkan khidmat balas dendam kepada mangsa jenayah yang ditapis dan dipilih oleh organisasi tersebut. Kesemua ahli yang bekerja di dalam organisasi tersebut adalah mangsa kepada beberapa jenayah yang berlaku di bandar Seoul.
Pemandu teksi, Kim Do-ki (Lee Je-hoon)menjadi mangsa kepada kekejaman pembunuh bersiri yang membunuh emaknya secara rambang. Selepas tamat military training, Mr. Kim join Rainbow Taxi di samping membantu CEO Jang Sung-chul (Kim Eui-sung) mengendalikan The Blue Bird Foundation.
Modus operandi mereka mudah selaps mendapat panggilan daripada mangsa, masing-masing akan buat strategi untuk jatuhkan penjenayah terlibat. Selepas klien berpuas hati mereka akan bawa kesemua penjenayah tersebut kepada Godmother Baek Sung-mi (Cha Ji-yeon) untuk dipenjarakan di tempat khas. CEO Jang akan buat eksperimen untuk lihat perubahan mereka sama ada akan bertaubat dengan kesalahan ataupun masih lagi dengan perangai yang sama.
Dalam masa yang sama Prosecutor Kang Ha-na (Esom) yang menyiasat kehilangan pembunuh bersiri Cho Do-chul (Cho Hyun-woo) mula syak Mr. Kim dan CEO Jang sebab beberapa bukti terarah kepada persamaan aktiviti mereka berdua. Pendirian dia juga berbeza dengan mereka berdua mengenai balas dendam dan sistem perundangan Korea Selatan.
Menyampah sangat tengok watak Kang Ha-na tu sebab jelas sangat lah sistem perundangan negara tu lemah dengan beberapa loopholes. Semua pun tahu negara Korea Selatan tinggi dengan amalan rasuah jadi kenapa watak Kang Ha-na nak berpegang teguh dengan sistem tersebut? Dia sendiri pun marah bila berjumpa dengan banduan yang hidup selesa dalam penjara hasil duit cukai yang dibayar oleh rakyat Korea.
Boleh nampak kenapa drama ni ada dua penulis untuk episod-episod awal dan episod hujung bila ada perbalahan mengenai jalan cerita. Flow cerita memang berubah sangat dan jadi lemah bila pihak polis dan pendakwaraya terikat dengan protokol dan pengarah biarkan watak Mr. Kim menonjol sangat. Jalan cerita yang predictable bila watak Kang Ha-na mula faham kenapa Raibow Taxi wujud bila dia mengalami kejadian yang sama. Lebih menarik kalau dinamik Kang Ha-na sama cemerlang dengan Mr. Kim ataupun lebih licik dengan ilmu perundangan dia. Malangnya elemen tu tak ada dan berharap sepenuhnya dengan Mr. Kim.
Geram je tengok bila Kang Ha-na tahu banduan yang dipaksa mengaku oleh polis supaya dapat tutup kes dengan cepat. Lepas 20 tahun tersalah hukum sampai banduan tu hilang keluarga dan maruah, permohonan maaf je yang pihak pendakwaraya boleh buat terhadap dia. Dalam drama ni mungkin happy ending tapi sedih tengok footage sebenar banduan tersebut dekat hujung Episod 15.
Kecewa juga bila watak Godmother Baek digarap lemah sedangkan dia ada potential untuk jadi antagonis yang licik dengan dua orang sidekick. Tak dikembangkan pula macam mana CEO Jang boleh bersetuju untuk bekerjasama dengan Godmother Baek sedangkan ada backstory tentang macam mana dia mulakan bisnes haram dia.
Walaupun aspek tu antara kelemahan drama Taxi Driver terbitan Studio S namun kesemua jenayah yang diketengahkan adalah jenayah sebenar yang berlaku di Korea Selatan. Tak mustahil juga kes-kes jenayah yang serupa berlaku di negara-negara lain.
Hideout Rainbow Taxi yang terletak di basement rumah CEO Jang adalah set sebenar tanpa bantuan CGI sebab director nak tempat tu nampak real. Visual yang digunakan juga cemerlang dengan teknik self-camera dalam babak Mr. Kim berlawan dengan anak buah Godmother Baek. Tona warna kebanyakannya disetkan ala vintage dengan warna hangat. Sama juga dengan music score dengan musik bertemakan trend 80-an.
Tengok pada ending, ada potential drama ni akan muncul dengan Season 2 tapi kalau penulis Lee Ji-Hyun yang karang cerita, susah nak tarik minat untuk tengok. Kalau biarkan sahaja habis pun okay jugak sebab plot Taxi Driver pun dah mula longgar melainkan ada jenayah menarik untuk dipertontonkan. Suka dengan lakonan Lee Je-hoon dan Ahn Go-eun (Pyo Ye-jin) dengan ekspresi dan lontaran lakonan yang bagus sesuai dengan situasi watak mereka berdua.
1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.3 = 7.7/10