Movie Review | 99 Songs

Saturday, 29 May 2021

 

Director : Vishwesh Krishnamoorthy

Writer : Vishwesh Krishnamoorthy, Hussain Dalal (dialogue), A. R. Rahman

Cast : Ehan Bhat, Edilsy Vargas, Tenzin Dalha, Lisa Ray, Manisha Koirala, Warina Hussain

Production Company : Ideal Entertainment, YM Movies

Distributor : Jio Studios, Netflix

Genre : Musical / Romance

Running Time : 129 minutes

Release Date : 9 October 2019 (Busan), 16 April 2021 (India)

Trailer :


Movie 99 Songs antara yang mencuri tumpuan pada tahun 2019 sebab music maestro Bollywood, A.R. Rahman tulis skrip movie yang bertemakan percintaan dua darjat. Asalnya movie ni akan diterbitkan oleh Eros Enternational tapi bila production house tu tarik diri, A.R.Rahman join sebagai produser dengan syarikat YM Movies milik dia. 

99 Songs mengisahkan tentang Jai (Ehan Bhat) yang fokus pada musik dan kekasih dia, Sophie (Edilsy Vargas). Bila nama Jai mula dikenali setelah beberapa lagu yang dilancarkan, Sanjay Singhania (Ranjit Barot) nak bekerjasama untuk AI project dalam industri musik. Tapi Jai tak nak kekayaan dan popularity sebaliknya cipta lagu dengan jiwa dan penuh makna selain hidup bahagia bersama dengan Sophie. 

Bukan jawapan macam tu yang Sanjay nak dengar sebab dia besarkan Sophie dalam kemewahan dan dia nak Jai bagi keselesaan dan kemewahan yang sama. Dia tetapkan syarat supaya Jai cipta 100 lagu untuk kembali bersama dengan Sophie. Sebab tu Polo (Tenzin Dalha) ajak Jai tinggal sementara di Shilong, kampung halaman dia yang menjadi tempat untuk para pemuzik berkarya. 

Tak ada masalah langsung untuk Jai cipta berpuluh lagu untuk balik kepada Sophie tapi satu hari dia kekeringan idea. Masa tu lah dia berjumpa dengan Sheela (Lisa Ray), penyanyi Jaaz terkenal di Shilong. Bukan sahaja susuk tubuh yang seksi malah suara dia juga menjadi igauan ramai di sana. Bila Jai diupah sebagai pianist dalam team Sheela, mereka berdua semakin rapat sehingga mengabaikan perhatian terhadap Sophie. Berjaya ke tak Jai siapkan 100 buah lagu tu kena tengok sendiri lah dekat Netflix. 

Kalau tengok pada tajuk movie dengan jalan cerita pada first half dan scene Manisha Koirala bersama Jai, dah boleh agak yang movie ni tak ada happy ending. Dia perlu siapkan 100 buah lagu tapi tajuk movie 99 Songs so faham sendiri lah kan. Tone dalam movie ni pun agak dark dan melankolik especially second half. Flashback pun tonjolkan kehidupan Jai sejak kecil yang hidup bersama ayah yang baran. Banyak kali dia dilarang untuk bermain muzik tapi takdir hidup bawa dia ke arah tu. 

Selain menjadi penulis skrip dan producer, A.R. Rahman juga adalah komposer musik untuk 99 Songs yang mana I rasa memang sepatutnya lah begitu. Malangnya sentuhan musik tak berapa menyentuh jiwa seperti karya-karya dia sebelum ni. Tak tahu lah sama ada dia tak jumpa chemistry dengan Ehan Bhat untuk deliver lagu dengan emosi yang sesuai ataupun kerana jalan cerita yang tak sarat dengan perasaan. Mungkin juga sebab A.R. Rahman dah letak expectation yang tinggi dalam movie bila dia letak impian Jai untuk cipta satu lagu yang mampu ubah dunia. 

Kedua-dua pelakon utama adalah pelakon baru tapi cuma Ehan Bhat yang menyerlah sebagai leading actor. Mungkin sebab dia dapat screentime yang banyak untuk portray emotion dan self-exploration. Instead of kisah percintaan bersama Sophie, suka tengok scene dia realize yang hidup dia lebih luas dari apa yang dia sangka. Dia boleh reach dan inspire ramai orang dengan musik dia. Chemistry dia dengan Edilsy Vargas nampak canggung. Suka lagi tengok chemistry antara Jai dengan Shila bila dinamik mereka berdua menghasilkan musik yang bertenaga dan mengujakan.

Intensity tak berapa kuat macam chemistry Ranbir Kapoor dengan Nargis Fakhri dalam movie Rockstar. For me, belum ada lagi movie self-exploration yang berkaitan dengan musik boleh tandingi Rockstar. Mungkin juga kerana angst dan emotion yang dipersembahkan oleh Ranbir ataupun mungkin juga kerana jalan cerita yang dikarang oleh Imtiaz Ali diinspirasikan oleh kehidupan sebenar kawan baik dia sendiri.  

Tapi tak bermakna movie 99 Songs ni tak syok langsung nak tengok sebab sinematografi oleh Tanay Satam dan James Cowley menghidupkan screenplay lantas mencetuskan beberapa seni visual yang menarik menggunakan teknik dan shot yang menarik. Keindahan Shilong juga dipaparkan dengan cemerlang baik dari panorama alam mahupun seni kebudayaan masyarakat di sana. 

Mungkin juga 99 Songs akan memberi makna kepada sesetengah orang yang mempunyai perjalanan cerita dan genre musik yang sama macam movie Rockstar ataupun Tamasha diangkat sebagai karya bagus dek kerana sentuhan yang mendalam terhadap audience yang tersendiri. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.2 = 6.7/10

Drama Review | Mouse (2021)

Wednesday, 26 May 2021

Director : Choi Joon-Bae

Writer : Choi Ran

Cast : Lee Seung-gi, Lee Hee-joon, Park Ju-hyun, Kyung Soo-jin, Ahn Jae-wook, Jo Jae-yoon, Jung Ae-ri, Kim Jung-nan, Kim Young-Jae, Song Min-jae

Production Company : HIGROUND, Studio Invictus

Distributor : tvN

Genre : Crime / Thriller

Running Episodes :  20 episodes, 3 (special episodes) + 2 (spin-off)

Release Date : 3 March – 19 May 2021

Trailer : 


Diinspirasikan dari kes jenayah Incheon Elementary School Murder yang berlaku pada tahun 2017, penulis Choi Ran mengangkat jenayah pembunuh bersiri yang mempunyai genetik psychopath sejak lahir. Bermula dengan latar masa pada tahun 1995 bila Dr. Han Seo-joon (Ahn Jae-wook) yang dikenali sebagai Head Hunter ditangkap setelah saksi pembunuhan (Song Min-jae) laporkan pada pihak polis. 

Doktor Daniel Lee (Jo Jae-yoon) datang dari UK untuk perbincangan antara pihak pembangkang dan pihak Kerajaan sama ada perlu atau tidak mereka menggugurkan kandungan sekiranya fetus tersebut mempunyai genetic psychopath. Choi Young-shin (Jung Ae-ri) dari pihak pembangkang ingin bill ni diluluskan demi mencipta negara Utopia yang bebas dari kejahatan dan pembunuhan. 

Doktor Daniel Lee juga adalah kawan baik kepada Dr. Han Seo-joon tanpa mengetahui langsung identiti sebenar sebagai pembunuh bersiri. Yang dia tahu kawan dia itu tengah menjalankan ujikaji mengenai brain transplant. Bila Daniel test fetus yang dikandung oleh isteri Seo-joon, anak mereka berdua positif 100% ada genetic psychopath. Tak mungkin lah Sung Ji-eun (Kim Jung-nan) akan gugurkan kandungan bila cuma beberapa hari saja lagi dia akan bersalin. 

Fast forward ke zaman sekarang bila Ko Moo Chi (Lee Hee-joon) dah besar dan bekerja sebagai salah seorang anggota detektif polis yang mengetuai beberapa kes jenayah di bandar Moojin. Dari situ dia mengenali Jeong Ba-reum (Lee Seung-gi) yang baik hati dan menjaga kawasan sekitar setiap masa. Mereka berdua termasuklah broadcaster, Choi Hong-ju (Kyung Soo-jin) cuba siasat pembunuhan bersiri yang dilakukan oleh pembunuh psychopath yang meninggalkan mesej sama pada setiap pembunuhan yang dilakukan. 

Penceritaan drama Mouse ni bergerak laju jadi tak ada masa untuk rasa bosan cuma terpaksa berhenti lah kalau dah mengantuk sangat sebab satu episod berdurasi sepanjang 1 jam 40 minit. Marathon on weekend pun tak mampu nak habiskan 20 episod dengan 2 special episod. Bila drama bergerak laju ni agak bahaya pada otak sebab stress nak fikir hint yang director letak pada beberapa scene. Bial keluar twist baru, mula la rasa nak patah balik ke episod-episod lepas sebab nak tengok apa hint yang tertinggal. Lagipun drama ni terlampau banyak watak utama dan sampingan even extra pun tiba-tiba muncul untuk drop hints. 

Masa tengok episod-episod awal rasa macam misfit pulak Seung-gi berlakon dalam drama crime thriller dengan watak polis baik macam tu. Padahal dalam drama Vagabond, rasa merinding bila dia cuba selesaikan kes jenayah pengganas yang hijack kapal terbang. Tapi lepas scene pertembungan antara Bae-rum dengan Sung Yo-han (Kwon Hwa-woon) tu boleh nampak lengkungan watak yang berubah habis. Dah la dapat teka betul apa yang jadi setiap kali dia bermonolog dengan beberapa soalan yang berlaku. Excited sangat bila dapat selesaikan teka-teki yang director dan penulis bagi dari awal drama sampai habis. 

Antara kekuatan drama Mouse yang diterbitkan oleh tvN ni bila mempunyai screenplay yang bagus. Dibantu pula dengan visual yang menarik. Setiap props yang diletakkan mempunyai hints tersendiri untuk jenayah yang berlaku. Early warning, dalam drama ni ada banyak jenayah yang bergerak seiring dengan cerita so at times you guys will get confuse which is which. Nasib baik lah I buat peta minda hahaha

Quite emotional roller coaster ride bila tengok drama ni selain gerun dengan pembunuhan-pembunuhan yang dilakukan oleh beberapa psychopath yang ada dalam drama ni. Scene Ko Moo Chi melutut depan kamera, scene dia makan japchae Ko Moo won (Kim Young-Jae) ataupun scene Ba-reum dapat tahu tentang kisah silam dia bikin nangis. 

Music score hasil karya Park si-Joon berjaya menambahkan elemen ngeri dan misteri pada beberapa scene utama dengan 17 music instrumental dan 5 buah single track. Lagu Too Late tepat menggambarkan situasi kesemua watak utama dan sampingan bila sesuatu yang besar berlaku dan bila mereka sedar akan kesilapan setelah kebenaran muncul. 

Namun terdapat kecacatan pada jalan cerita bila beberapa scene raw dan gore kena censored ataupun diblurkan pada tahap maksima sampai tak nampak apa benda yang dia cuba tunjuk. Sakit hati bila pisau kena blur padahal drama ni melibatkan kes pembunuhan. Masa scene pembunuh bersiri tu tunjuk paru-paru mangsa, tak nampak langsung apa benda tu. Nasib baik Ko Moo Chi mention dalam scene lain tapi elemen ngeri dan saspen tu dah hilang. 

Bila dah sampai penghujung drama diletakkan beberapa scene yang buat kita berfikir tentang sifat menghukum manusia. Betul ke hidup berpandukan sains semata akan mewujudkan utopia yang diidamkan? Wajar ke Kerajaan Korea meluluskan death penalty untuk pembunuh? 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Movie Review | Panipat (2019)

Director : Ashutosh Gowariker

Writer : Ashok Chakradhar, Chandrashekhar Dhavalikar, Ranjeet Bahadur, Aditya Rawal, Ashutosh Gowariker

Cast : Sanjay Dutt, Arjun Kapoor, Kriti Sanon, Mantra, Mohnish Bahl, Padmini Kolhapure, Sahil Salathia, Kunal Kapoor, Abhishek Nigam, Zeenat Aman

Production Company : Ashutosh Gowariker Productions, Vision World Films

Distributor : Reliance Entertainment, Netflix

Genre : History / Drama

Running Time : 162 minutes

Release Date : 6 December 2019

Trailer :


Lepas kegemilangan movie Bajirao Mastani (2015), kisah kerajaan Maratha di India ditayangkan di layar perak yang mana berkisar tentang Perang Ketiga Panipat pada 14 January 1761. Masa ni Kerajaan Maratha ditadbir oleh anak sulung Bajirao dengan Kashibai – Nana Saheb Peshwa (Mohnish Bahl). Anak Bajirao dengan Mastani pun ada dalam movie ni cuma watak dia tak lah banyak sangat bila dia tak pegang jawatan besar. Shamser Bahadur (Sahil Salathia) dijaga oleh Kashibai macam anak sendiri tapi dia tak dapat lah naik takhta sebab dia ada darah Muslim. Lagipun dia anak isteri kedua. 

Movie Panipat ni bukan juga berkisar tentang Nana Saheb tapi terarah pada Sadashiv Rao Bhau (Arjun Kapoor), anak saudara Bajirao yang dilantik sebagai Ketua Perang dan juga Menteri Kewangan pada masa tu. Bhau memang rapat dengan Vishwas Rao Peshwa (Abhishek Nigam), anak kepada Nana Saheb yang mana akan mewarisi takhta selepas ayah dia. Sepertimana yang diceritakan dalam movie ni, Bhau bukan kisah sangat dengan takhta Kerajaan Maratha tapi setia jaga tanah air. 

Vishwas Rao

Pada masa tu ada raja beberapa daerah yang enggan membayar cukai kepada Kerajaan Maratha dan bergabung dengan Ahmad Shah Abdali (Sanjay Dutt), pemerintah Empayar Durrani yang terletak di Afghanistan. Dengan pembelotan dari Najib-Ud-Daula (Mantra), Ahmad Shah Abdali datang ke tanah India untuk takluk Delhi. Bhau yang mendengar khabar ni bawa 125,000 orang askar yang baru sahaja pulih dari perang sebelumnya ke Delhi untuk berperang. Tapi mereka terhenti di Panipat bila perbincangan antara Bhau dengan Ahmad Shah Abdali berakhir dengan keputusan untuk bertempur. 

Lepas Sultan Alauddin Khilj digambarkan sebagai pemerintah yang zalim dan mempunyai nafsu yang tinggi, dalam movie Panipat juga Ahmad Shah Abdali digambarkan secara negatif sedangkan mengikut sejarah, beliau adalah pemerintah yang hebat di Empayar Afghanistan. Dalam surat Ahmad Shah Abdali kepada Nana Saheb selepas perang ni habis, dia serahkan Delhi kepada Kerajaan Maratha sebab bukan niat dia untuk tawan Delhi pada awalnya tapi keadaan memaksa. Sebolehnya dia elak untuk berperang tapi keputusan terletak pada Bhau pada masa tu. 

Bak kata Sakina Begum (Zeenat Aman) kepada Parvatibhai, peperangan terhasil akibat dari ego pemimpin-pemimpin lelaki yang kemudiannya beri kesan terhadap wanita dan anak-anak. Anyway untuk jalan cerita agak bagus lah sebab flow cerita yang menarik bila kita boleh tengok macam mana Bhau dengan isteri dia, Parvatibhai (Kriti Sanon) dan yang lain buat strategi untuk kumpul bantuan seperti  makanan dan askar dari beberapa kerajaan kecil yang lain untuk bertempur dengan Kerajaan Afghanistan masa tu. Konflik politik pada masa tu juga diceritakan dengan baik. 

Visual cantik walaupun ada beberapa scene menggunakan vfx tapi tak lah nampak kartun sangat. Amazed dengan set pakaian yang dipakai oleh kedua-dua kerajaan sebab Neeta Lulla dan team buat research di beberapa muzium sejarah. Lagipun tak jadi masalah kepada Neeta untuk pamerkan pakaian pada era tersebut dengan tepat sebab Anju Modi dah buat kerja yang bagus dalam movie Bajirao Mastani. Set dan khemah yang direka oleh Nitin Chandrakant Desai pun cantik dengan details dari segi rekaan dan penggunaan manik hiasan. 

Sound design dari Stephen Gomes tak lari jauh dengan bunyi khas yang dimainkan dalam Bajirao Mastani sebab di bawah kerajaan yang sama. Keindahan sinmeatografi dari C.K. Muraleedharan berjaya menghidupkan seni dalam Kerajaan Maratha. Bukan setakat action stunt dari pelakon lelaki yang dipaparkan dengan bagus dan kemas, malah watak Parvatibhai juga ada solo scene untuk bertarung dengan pihak lawan. Kudos to Abbas Ali Moghul. 

Movie Panipat mungkin tak dapat hype dan sambutan yang sama dengan Bajirao Mastani disebabkan perbezaan genre dan konsep cerita bila mana Bajirao Mastani lebih berkisarkan tentang percintaan tiga segi antara Bajirao, Mastani dan Kashibai. Manakala Panipat pula lebih terarah pada permainan politik, pengkhianatan dalam kerajaan dan peperangan. 

Kedua-duanya ada kesilapan fakta yang disengajakan untuk menghasilkan drama dalam penceritaan tapi sebagai naskhah filem, Panipat agak kurang menyerlah kerana beberapa kekurangan seperti dialog yang kurang menarik dan lakonan yang kurang emosi dari Arjun Kapoor walhal dia adalah pelakon utama. Bila ditanya kenapa Arjun Kapoor? Ashutosh Gowariker bagitahu yang sosok badan sama seperti Bhau yang sebenar padahal tak sama langsung. Badan Bhau yang sebenar adalah kurus, bukan sasa dan tegap seperti Arjun.  

Bukan sahaja Arjun tak mampu deliver watak dengan emosi yang tepat malah lenggok badan juga tak menggambarkan lagak gaya Ketua Perang yang disegani. Screen presence dia lemah tak seperti Ranveer Singh dalam Bajirao Mastani ataupun Shahid Kapoor dalam Padmavaat (2019) yang mampu buat audience goosebumps. Bila muncul intense scene antara Bhau dengan Abdali yang digambarkan sebagai kejam dan sadis, lakonan Arjun nampak tenggelam oleh lakonan Sanjay Dutt. Sayang betul bila magnum opus movie gagal di layar perak hanya kerana kekurangan pada pelakon utama. Tssskkk

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.2 = 6.7/10

Movie Review | Sandeep Aur Pinky Faraar

Sunday, 23 May 2021

Director : Dibakar Banerjee

Writer : Dibakar Banerjee

Cast : Parineeti Chopra, Arjun Kapoor, Neena Gupta, Raghubir Yadav, Jaideep Ahlawat, Dinker

Production Company : DBP

Distributor : Yash Raj Films / Amazon Prime Videos

Genre : Crime / Drama

Running Time : 126 minutes

Release Date : 19 March 2021

Trailer :


Sandeep a.k.a. Sandy Walia (Parineeti Chopra) jadi sasaran untuk dibunuh selepas dia ugut Parinchay (Dinker) mengenai 'Swabhiman' scheme di Parivartan bank. Skim ni dicipta oleh Sandy untuk bantu lelaki tersebut keluar dari beban hutang sebanyak Rs132 juta. Sandeep berhasrat untuk tarik diri bila dapat tahu Kerajaan cuba audit malangnya ditolak sebab Parinchay nak dia bertanggungjawab sepenuhnya. Dalam masa yang sama Sandeep hamil anak Parinchay dan perlukan kandungan tersebut sebab dia sunyi dan perlukan seseorang. 

Satyendra Dahiya alias "Pinky" (Arjun Kapoor) adalah polis yang diberi tugasan oleh Tyagi (Jaideep Ahlawat) untuk bunuh Sandeep. Plan yang diberitahu adalah ambil Sandeep dari sebuah restoran kemudian bawa ke sekatan jalan yang dilakukan oleh pihak polis kawasan tersebut. Akibat berang dengan sebuah kereta yang biadap, Pinky bagi no plat kereta tersebut dan berhenti di tepi jalan. Tak sangka semua orang di dalam kereta tersebut ditembak sehingga mati kemudiannya diklasifikasikan sebagai terrorist attack. 

Sandeep dan Pinky yang melihat kejadian tersebut lari ke kawasan persembunyian dan rancang untuk merentas sempadan Nepal. Mereka berdua naik keretapi untuk ke Pithoragadh untuk dapatkan passport palsu. Di sana Sandeep minta bantuan Aunty (Neena Gupta) dan Uncle (Raghubir Yadav) untuk tinggal di rumah mereka sebab dia nak anak dalam kandungan selamat dari infection. 

Kalau layan movie Dibakar Banerjee memang dah boleh agak macam mana level dark yang dia akan letak dalam karya dia macam filem pendek dalam Ghost Stories (2020). Beberapa scene yang raw dan tak selesa ditonton dipersembahkan untuk menyatakan realiti kehidupan dalam masyarakat. Dah lama tunggu movie Sandeep Aur Pinky Faraar terbitan Yash Raj Films ni ditayangkan nak pulak lepas tengok trailer. Banyak kali delay untuk release dari Mac 2020 sampai lah producer jumpa Amazon Prime Videos. 

Parineeti dengan Arjun Kapoor dah pernah bekerjasama dalam movie Ishaqzaade (2012) menggunakan konsep yang sama iaitu terperangkap dan lari dari diburu. Bezanya kali ni watak mereka bonding semasa dalam pelarian tersebut. Bina kepercayaan dalam masa yang sukar dan tahap kebencian yang meninggi. Memandangkan movie ni come up dengan idea yang fresh, agak sukar untuk teka apa yang akan berlaku pada babak seterusnya.  

Cara Dibakar masukkan penindasan yang berlaku dalam masyarakat melalui conversation biasa yang berlaku seharian nampak smooth je tapi tegas. Macam scene Sandeep kena suruh siapkan breakfast untuk semua dan dipaksa untuk tanya tentang jeruk kepada semua orang hanya sebab dia perempuan dan itu ‘tugas’ dia. Scene Uncle sentap bila Sandeep bagitahu tentang prosedur dan skim dari bank sebab dia bekerja dekat sana. Even tajuk movie ni actually mengangkat wanita bila nama watak perempuan diletakkan sebelum nama watak lelaki. 

Sayangnya persembahan lakonan mereka dalam pace yang perlahan dan isi cerita yang tak dikembangkan dengan lebih jelas dan mendalam. Even screenplay terlihat kosong dan props yang tak bermain dengan elemen dalam penceritaan. Music album yang digubah serta lirik yang dikarang oleh Anu Malik, Dibakar Banerjee, Narendra Chandra dan Kamlesh Haripuri terikat dengan konteks cerita dan menambahkan mood pada babak tersebut. Lagu Faraar quite fun and catchy. 

Bukan setakat lakonan Parineeti dengan Arjun menjadi kekuatan movie ni malah pelakon sampingan yang tampak selesa deliver watak masing-masing sehingga klimaks. Suka dengan ending bila Sandeep dan Pinky berpegang pada prinsip yang dinyatakan dari awal – guna otak bukan hati. Walaupun bukan happy ending seperti yang diharapkan tapi manisnya ending tu dapat dirasa bila jalan yang dipilih menggunakan akal fikiran dan beberapa self-realisation dalam kehidupan sepanjang pelarian tersebut. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9/10

Movie Review | Sardar Ka Grandson

Saturday, 22 May 2021

Director : Kaashvie Nair

Writer : Anuja Chauhan, Kaashvie Nair, Amitosh Nagpal

Cast : Arjun Kapoor, Rakul Preet Singh, Neena Gupta, John Abraham, Aditi Rao Hydari, Kanwaljit Singh, Soni Razdan, Kumud Mishra, Divya Seth, Mir Mehroos

Production Company : T-Series, Emmay Entertainment, JA Entertainment

Distributor : Netflix

Genre : Drama / Comedy

Running Time : 140 minutes

Release Date : 18 May 2021

Trailer :


Lepas putus tunang dengan Radha (Rakul Preet Singh) gara-gara kesilapan yang dilakukan dalam syarikat yang dimiliki bersama, Amreek (Arjun Kapoor) pulang ke Amritsar, India untuk berjumpa dengan nenek kesayangan dia, Sardar (Neena Gupta). Ayah dia (Kanwaljit Singh) bagitahu yang Sardar tak ada masa yang lama dah untuk hidup sebab tumor dia makin bertambah. 

Amreek merupakan cucu kesayangan Sardar dari kecil lagi dan dia berharap sangat Amreek dapat tunaikan hajat dia untuk pergi ke Lahore supaya dapat lawat rumah lama dia sebelum pergi tinggalkan mereka semua. Rumah tu dibina pada tahun 1940, sebelum India dan Pakistan terpisah menjadi dua negara. Agak susah nak tunaikan hajat Sardar tu sebab dia dah pun disenaraihitamkan dari negara Pakistan akibat pukul kepala Datuk Bandar (Kumud Mishra) masa perlawanan kriket. 

Puas Amreek merayu untuk dapatkan visa masuk ke Pakistan untuk Sardar tapi tak berjaya. Hanya permohonan visa Amreek sahaja diluluskan. Sudahnya Amreek buat proposal untuk pindahkan rumah Sardar yang dipenuhi kenangan bersama mendiang suami dia, Gursher Singh (John Abraham) bawa balik ke India. Dengan pengalaman dan skills yang Amreek ada sebagai founder Gently Gently, dia berbincang dengan Radha untuk bawa pulang rumah tersebut sebagai hadiah kepada Sardar. 

Semua orang yang tahu tentang ni anggap Amreek gila termasuklah keluarga dia sendiri, tapi bukan sesuatu yang luar biasa pun sebab dekat Los Angeles memang dah biasa. Even dekat Malaysia pun pindah rumah antara aktiviti muafakat antara penduduk kampung satu ketika dahulu. Sekarang mungkin dah tak banyak lah sebab orang Malaysia lebih prefer rumah batu. 

Berbalik kepada movie Sardar Ka Grandson terbitan T-Series, Emmay Entertainment dan JA Entertainment ni mengetengahkan konsep cerita yang fresh dan berbeza. Sayangnya pengarah dan penulis Kaashvie Nair lebih tertumpu pada konflik keluarga Amreek daripada menceritakan fakta dan skills untuk profesion pindah rumah ni. 

Boleh je masukkan macam mana demografi LA dengan Pakistan akan mempengaruhi proses pemindahan tersebut. Macam penduduk Pakistan yang suka gantung bendera ataupun kain rentang di jalan. Peralatan yang akan digunakan, kos-kos terlibat dan beberapa faktor lain seperti cuaca. Semua ni boleh dimasukkan dalam scene perbincangan bersama Radha ataupun dengan pegawai kedutaan instead of mute dan gantikan dengan soundtrack. 

Dekat second half tu pengarah cuba masukkan elemen drama bila wayar elektrik mengganggu proses tersebut tapi tak menjadi sangat lah elemen drama tu sebab persoalan tu dah timbul sejak Amreek jejakkan kaki di kawasan tu. Jadi mehhh bila pengarah buat scene Amreek terkejut dengan masalah tu sedangkan dia dah berbincang dengan Radha dan pegawai kedutaan. Makcik bawang kat situ pun cakap ‘takkan tak fikir dulu masa proposed haritu’. Demmm makcik bawang 1 – Amreek 0. 

Lakonan Arjun Kapoor not bad lah tapi yang mencuri perhatian haruslah Neena Gupta sebagai nenek tua berumur 90 tahun. Ada saja perangai dia yang buat I terhibur tengok. Tapi yang buat I amazed bila dia boleh copy gaya lakonan Aditi Rao Hydari yang lakonkan watak dia masa muda. Walaupun bertukar pelakon mengikut range usia, lenggok dan karakter watak Sardar tu tetap sama! 

Visual dari Mahendra J Shetty mainkan peranan yang besar dalam movie genre drama komedi terutamanya bila rumah dua tingkat tersebut nak dibawa pulang ke Amritsar. VFX nampak real dan beberapa effects membantu menghidupkan penceritaan. Shot dari beberapa angle buatkan chemistry antara Arjun-Rakul dan John-Aditi nampak cantik dan romantik. Music album dari Tanishk Bagchi quite okayish. 

Walaupun movie ni mengetengahkan mesej perpaduan antara dua negara tapi apa motif Chhote (Mir Mehroos) beria bantu Amreek pun tak dikembangkan. Dan kenapa Datuk Bandar sakit hati sangat juga tak dijelaskan dengan lebih mendalam. Movie Sardar Ka Grandson berlatarkan komuniti masyarakat Punjabi tapi kebanyakan dialog nampak seolah memperlekehkan komuniti tersebut dan try hard untuk masukkan oh-ho dalam kebanyakan daily conversation. 

Movie ni boleh jadi lagi best kalau digarap dengan lebih padat isi ceritanya bila kisah ni diinspirasikan dari kisah benar tentang kerinduan Krishan Kumar Khanna pada rumahnya di Pakistan. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 6.6/10

Scented Candle Mr. DIY

Sebelum ni selalu je beli scented candle dekat Mr. DIY tapi yang jenis bulat-bulat kecil tu sebab murah satu hal lepastu candle holder tu kecil je. Tiga, empat kali beli rasa macam tak best lah sebab tak wangi pun. Setakat menyala je nak buat apa kan?


So satu hari tu ternampak scented candle jenis ni. Lama jugak belek berfikir nak beli ke tak sebab takut jugak dia tak wangi macam yang kecil tu. Tak la mahal dalam RM12 je satu lilin ni. Berkenan sangat dengan bekas kaca dia. I try to discuss and justify dengan hati dan otak I, kalau lilin ni tak lah sewangi yang dia claim, boleh je jadi hiasan dekat meja kerja. Some sort of therapy jugak tu. 


First time nyalakan lilin ni masa kena brain freeze bila ada banyak advertorial job kena siapkan minggu tu. Movie review pun banyak yang pending tapi mood tak sampai. Bila pasang lilin ni slowly calmed me down lepastu idea start datang. Tak lah mencurah banyak tapi ada progress. Bab bau dia memang wangi yang soft dan sedap dihidu bila perlukan ketenangan. Tepat betul pilihan ni. 


Since then, everytime I stuck ataupun malas, ambik je lighter then pasang lilin ni. Dah la cantik, wangi pulak tu. Berbaloi sangat lah bila beli. Tak payah nyalakan lama pun lilin ni sebab even dah terpadam tetap ada bau dia. Since meja kerja I sebelah beranda je, everytime angin datang bau wangi lilin ni masuk dalam hidung sekali. Boleh la repeat beli lagi hihi

NZ Souvenirs Giveaway by SitiYangMenaip

 

Saya pilih Category Satu - NZ Fridge Magnet x 5 (5 Pemenang)

Movie Review | Maria Mariana II

Sunday, 16 May 2021

Pengarah : Yusof Haslam

Penulis Skrip : Yusof Haslam

Pelakon : Erra Fazira, Ziana Zain, Awie, Rosyam Nor, Roy Azman, Noraini Hashim, Ning Baizura, Zulkifli Ismail, Shaharon Anuar, Jesslyn

Syarikat Produksi :  Skop Productions Sdn Bhd.

Pengedar :  Grand Brilliance Sdn Bhd, Skop Productions Sdn Bhd.

Genre :  Drama / Aksi

Durasi Tayangan : 118 minit

Tarikh Tayangan : 2 April 1998

Trailer :


Sequel dari movie Maria Mariana arahan Dato’ Yusof Haslam membawa kembali pergaduhan antara  Maria (Erra Fazira) dengan adiknya Mariana (Ziana Zain) walaupun pada filem lepas si kakak dah berkorban nyawa untuk selamatkan si adik. Kali ni pergaduhan meletus bila Mariana sering keluar malam untuk melepak di kelab malam dek kerana terkesan dengan kata-kata Ray (Roy Azman) tentang kisah silamnya.

Puan Zainab (Noraini Hashim) kecewa bila Mariana buat perangai lagi. Sangkanya perangai anak bongsunya akan berubah setelah sebulan Maria terlantar di hospital. Rupanya Mariana cuma nak balas dendam setelah dimalukan di khalayak ramai oleh Ray dan geng dia. Kejadian tersebut tak berhenti di situ bila Mariana dan Remy (Rosyam Nor) diganggu dalam perjalanan pulang ke rumah. Nasib baik Sazali (Awie) muncul tepat pada waktunya. 

'Buat pertama kali aku melihat ketakutan seorang lelaki di depan seorang perempuan. Perangkap dari soerang wanita yang kau anggap boneka yang boleh kau main-mainkan' - Mariana

Dek kerana terhutang budi, Mariana bekerja sebagai penyanyi di Kelab Malam X kepunyaan Sazali. Dari situ mereka berkenalan lebih rapat dan jatuh cinta. Bila Mariana sampaikan hasrat Sazali untuk datang merisik, ibunya menolak kerana pekerjaan Sazali yang dipandang serong oleh jiran sekeliling. Dalam masa yang sama Maria juga mendapat maklumat bahawa Sazali merupakan pengedar utama pil-pil khayal yang membahayakan masa depan anak muda di bandaraya Kuala Lumpur. 

Kalau dalam Maria Mariana 1, dua beradik ni banyak bertelagah mulut sampai masing-masing sedia maklum apa masalah yang dihadapi. Tapi dalam sequel pula masing-masing lebih banyak diam bila bergaduh. Durasi filem lebih panjang sikit dari yang sebelumnya tapi dipenuhi dengan flashback dari scene dalam Maria Mariana 1 dan soundtrack bila ada banyak scene kelab malam. Soundtrack dalam album Maria Mariana II ni ada banyak lagu dari penyanyi lain selain Ziana macam title track dari Slam, lagu Alangkah oleh Ning Baizura, Roda-Roda Kuala Lumpur dari AC Mizal dan banyak lagi. 


Memandangkan Maria pun dah bercinta dengan Dr. Faris (Zulkifli Ismail), ada banyak panorama berlatarbelakangkan lokasi terkenal di Kuala Lumpur macam Sunway Lagoon, Jalan Duta dan lain-lain. Dalam sequel ni banyak jugak scene dekat office Mariana sebab ada watak Remy yang syok dengan dia. Suka sangat tengok koleksi outfit yang dikenakan Mariana, nampak elegan sebab body cut Ziana yang lentik. Even dekat rumah pun outfit dia cantik-cantik berbeza dengan Maria yang pakai ala kadar. 

For makeup effects masih lagi amatur macam scene headshot tapi ada tompokan darah tanpa lubang tu kelakar jugak lah. Patutnya tak perlu close-up pun sebab posisi badan tu dah jelas menunjukkan watak tu sudah mati. Warna darah pun cair kemain padahal sirap zaman tu pekat je. Zaman tu mana ada inai instant macam sekarang, seminggu je dah hilang so warna inai masa scene majlis kahwin pudar gila. Patutnya tak payah tunjuk pun takpe sebab tak cantik. Btw masa scene kahwin ni ada cameo dari Syamsul Yusof masa kecik, jadi tukang pegang bunga manggar haha comel je. 

Lakonan Ziana masih lagi bagus dalam sequel dan kening dia pun banyak kali mainkan peranan berbanding filem sebelumnya. Ingatkan dalam sequel ni, Erra akan dapat screentime lebih tapi sama jugak, watak dia agak terhad. Kali ni perhatian lebih tertumpu pada Awie dan Rosyam Nor. Roy Azman pun dapat screentime lebih pada first half. 

'Aku ingin menatap keayuan wajah kau. Wajah seorang gadis manis yang sering membuat aku mimpi dalam tidurku. Simpan saja kisah hitam itu dalam lipatan hidup kau. Aku hanya mahu memiliki hati dan jiwa kau, Ana.' - Sazali

Tengok scene Awie ride motor dekat Kuala Lumpur rasa syok je macam shooting masa Hari Raya sebab jalan lengang. Sekarang ni Hari Raya pun penuh je kereta dekat KL tu. By the way thanks Netflix for Maria Mariana franchise. Takde la bosan sangat raya ni haha

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 9.4/10