Movie Review | Searching for Sheela

Sunday, 9 May 2021

Director : Shakun Batra

Writer : Shakun Batra

Cast : Ma Anand Sheela, Karan Johar, Bharka Dutt

Production Company : Dharmatic Entertainment, Jouska Films

Distributor : Netflix

Genre : Documentary / Biography / Crime

Running Time : 58 minutes

Release Date : 22 April 2021 (USA)

Trailer :


Sebelum ni tak pernah kenal pun siapa Ma Anand Sheela yang pernah terkenal di USA dan India pada zaman 80-an. Tahu pasal dia pun bila Priyanka Chopra kena saman oleh Ma Anand Sheela sebab nak keluarkan movie based on her crime(s) or life. Tiba-tiba Alia Bhatt dengan Karan Johar jumpa dia dan nak terbitkan dokumentari dengan movie. Ma Anand Sheela puji Alia Bhatt sesuai untuk lakonkan biopic dia. 

Tup tup tahun ni keluar dokumentari di bawah terbitan Dharmatic Entertainment milik Karan Johar bercerita tentang perjalanan Ma Anand Sheela balik ke India selepas 35 tahun meringkuk di dalam penjara atas beberapa pertuduhan mengenai jenayah yang dilakukan. Dia dibebaskan awal sebab berkelakuan baik. 

Of course the only reason I tengok dokumentari ni sebab ada yang bertanya my view on this. With all the hypes on this person, I think I need to take a look what fuss is all about. Sebelum tengok dokumentari ni and for those yang clueless, Ma Anand Sheela adalah setiausaha kepada spiritual guru, Bhagwan Shree Rajneesh di Wasco County dari tahun 1981 hingga 1985. 

Sheela cadangkan kepada Bhagwan untuk buka ashram di Big Muddy Ranch seluas 64,000 ekar untuk Osho Movement. Tahun 1984 dah mula ada konflik dengan penduduk setempat dan pihak berkuasa jadi Sheela cuba untuk ambil dua kerusi dalam pilihanraya tapi gagal. 

Untuk kurangkan jumlah pengundi, Sheela guna bakteria Salmonella enterica Typhimurium untuk meracun 751 orang di 10 buah restoran. Bakteria ini dibeli di sebuah medical supply di Seattle, Washington dan 10 buah restoran tersebut adalah test-run sebelum digunakan secara besar-besaran pada hari pilihanraya. Tahun 1986 Sheela ditahan di German dengan bukti sample bakteria yang sama dan network wiretaps.  

Dalam dokumentari yang membosankan selama 58 minit hanya menceritakan yang Ma Sheela Anand sepatutnya dah bersih selepas keluar dari penjara tapi media masih lagi bercerita tentang jenayah dia. Dia balik ke India cuma untuk melawat rumah orang tua dan beberapa tempat yang istimewa pada dia tapi dia disambut oleh Karan Johar kemudiannya beberapa event lain sampai jadi tour. 

Sheela bercuti selama 20 hari di India dan berjumpa dengan peminat dia di beberapa tempat. Setiap tempat dia pergi dia akan persoalkan kenapa journalist suka tanya soalan yang sama. I mean what she expects though? She did a huge crime, 751 people were contaminated through water. Dia bunuh suami dia dengan injection. Racun Hakim William Hulse dan banyak lagi. How vile a person can be? 

Karan Johar menggunakan platform yang dia ada untuk bersihkan nama Ma Anand Sheela. Yikes! Sebelum ni Raju Hirani bersihkan nama Sanjay Dutt dalam movie Sanju, sekarang ni Karan Johar nak ikut jejak yang sama. As far as I know movie Priyanka nak buat tu based on her crimes dan bukan nak bersihkan imej. Menyedihkan tengok dokumentari ni sebab yang katanya peminat tu kebanyakannya anak muda, yang tak hidup pada zaman dia pun. Bayangkan kalau diorang yang kena racun bakteria tu sampai masuk hospital. 

I don’t really think this is a documentary tapi lebih kepada vlog Ma Anand Sheela balik ke India. Mungkin Karan Johar layan vlog Alia Bhatt lepastu decide nak buat yang sama dengan MAS tapi tayang dekat Netflix. I belum tengok Wild Wild Country sebab I dah lemau tengok Searching for Sheela. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +1, 6. Genre +0, 7. Themes +1, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0 = 4.4/10

Movie Review | Rann (2010)

Director : Ram Gopal Varma

Writer : Rohit Banawlikar, Aman Singh, Ram Gopal Varma

Cast : Amitabh Bachchan, Ritesh Deshmukh, Paresh Rawal, Sudeep, Monish Behl, Rajat Kapoor, Suchitra Krishnamurthy, Rajpal Yadav, Gul Panag, Neetu Chandra, Simone Singh, Rajkummar Rao, Anuj Tikku

Production Company : Cinergy Pictures, Friday Entertainment Venture, Vistaar Religare Film Fund

Distributor : PVR Pictures, Vistaar Religare Film Fund, Big Bang Films Production, WSG Pictures

Genre : Crime / Political / Thriller

Running Time : 137 minutes

Release Date : 29 January 2010

Trailer :


Nampak dekat Reddit ada topik pasal movie Ram Gopal Varma yang lama banyak yang best dan Rann (Perang) adalah salah satunya. Kebetulan movie ni keluar dekat Amazon Prime Video terus decide nak tengok. Movie Rann bertemakan news channel sebagai medium yang melaporkan apa yang berlaku dalam dan luar negara. Tapi bagaimana kalau news channel berubah kepada mencipta berita untuk kepentingan politik negara? 

Vijay Harshwardhan Malik (Amitabh Bachchan) merupakan CEO kepada India 24x7 selama 30 tahun dan menjaga reputasi beliau sebagai pemberita yang melaporkan kebenaran. Malangnya beberapa sponsors besar seperti Coca-Cola mula tamatkan kontrak sejak TRP mereka jatuh dan kalah dengan idea baru oleh channel Headline24 yang dimiliki oleh bekas pekerja mereka Amrish Kakkar (Monish Behl).

Impian Purab Shastri (Ritesh Deshmukh) tercapai bila dia diterima masuk bekerja di India 24x7 sebab dia minat sangat dengan Vijay Harshwardhan Malik. Tapi idea dan prinsip yang dia pegang bercanggah dengan pendirian Jay Malik (Sudeep) sehingga mencetuskan ketegangan antara mereka berdua. Bila idea yang diusahakan dicuri dan mengalami kerugian sebanyak Rs30 crore, Jay setuju dengan idea abang ipar dia, Naveen (Rajat Kapoor) untuk create news berkenaan terrorism attack yang berlaku. 

Video lakonan ni haruslah menjadi batu loncatan kepada Mohan Pandey (Paresh Rawal) yang dah lama mengimpikan jawatan Perdana Menteri. Dia bayar Rs130 crore kepada Jay Malik dan India 24x7 dah jadi medium PR kepada aktiviti politik. Purab pula menyiasat siapa sebenarnya Khanna (Anuj Tikku) dan kebenaran di sebalik video yang dipaparkan. 

Walaupun cerita ni ada banyak watak yang terlibat tapi tak susah pun untuk kenal mereka semua sebab masing-masing ada kekuatan karakter dalam permainan politik kotor yang berlaku. Untuk tahun 2010 mungkin plot ni kelihatan baru tapi bila tengok pada tahun 2021, dah boleh nampak sebab masa dalam kes Sushant Singh Rajput pun news channel Aaj Tak News dengan India Today diarahkan untuk membuat permohonan maaf secara terbuka sebab manipulasi keadaan dan menipu supaya dapat tambah TRP dan tarik brand besar. 

Since movie ni shoot dengan bajet rendah dan banyak production house yang labur so boleh faham la bila visual dia tak cantik mana. Kebanyakan scene guna satu camera je so banyak close up shots dan raw videos. Music album movie Rann yang digubah oleh komposer Dharam-Sandeep dengan lirik yang ditulis oleh Vayu menggambarkan situasi yang berlaku. 

‘Now every street is loudly proclaiming all leaders are robbers and people have been cheated.’

Jarang dapat tengok Riteish berlakon dengan watak serius sebab dia debut dalam movie kelakar then continue dengan watak-watak dan movie genre comedy. Bila dia berlakon watak Purab ni nampak dia serius dan menakutkan especially scene masa dia pergi interview Mohan Pandey. Nampak tegang sangat scene tu. RGV minat dengan lakonan Paresh Rawal dalam watak serious sebab tu dia minta Paresh lakonkan watak ahli politik yang licik. Sama juga dengan Manish Behl yang menyerlah dengan watak licik dia. It just like he was born with it. 

Pertama kali tengok Sudeep sebab dia rupanya pelakon Kannada dan debut di Bollywood pada tahun 2008. Bila tengok gaya dia ada mirip gaya Arjun Rampal. Mungkin dia cuba belajar dari watak Arjun dalam movie Om Shanti Om (2008) sebab lenggok dan lagak dia sama. Rajpal Yadav pula kelakar setiap kali muncul. Dalam movie ni ada cameo dari Rajkummar Rao tapi dekat credit scene tak ada nama dia. Tahun 2012 baru dia debut dalam movie Shahid sampai menang National Award. 

Movie ni mungkin bukan pilihan ramai sebab membincangkan isu politik dan konspirasi media. Kebanyakan scene dia lebih kepada beberapa watak berbicara tentang strategi untuk naik atas. Watak yang berpegang pada kejujuran berbicara tentang prinsip mereka setiap kali konflik terjadi. Tapi yang menjadikan movie ni menarik selain dari lakonan dan sutradara yang bagus, dialog juga kekuatan pada genre drama. Recommended!

1. Team Production +1, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9/10

Movie Review | Mumbai Saga

Director : Sanjay Gupta

Writer : Sanjay Gupta, Vaibhav Vishal

Cast : John Abraham, Emraan Hashmi, Sunil Shetty, Kajal Aggarwal, Rohit Roy, Anjana Sukhani, Mahesh Manjrekar, Prateik Babbar, Samir Soni, Amole Gupte, Gulshan Grover

Production Company : T-Series, White Feather Films

Distributor : AA Films, Amazon Prime Video

Genre : Crime / Action

Running Time : 128 minutes

Release Date : 19 March 2021

Trailer :


‘The Portuguese named this city Bom Bahia and gave it as a wedding gift to British. It wasn’t their fathers’ property! And British changed its name to Bombay. But now is enough! This city won’t be known by name given by the British. This city is belong to our Goddess Mumba Devi, she’s our Mother. This city will no longer be known as Bombay but as Mumbai!’ - Bhau

Filem Mumbai Saga arahan Sanjay Gupta diadaptasikan dari kisah kehidupan sebenar gangster Amartya Rao Naik a.k.a DK Rao di Mumbai pada era 80-an hingga 90-an. Pada ketika inilah ibu negara India berubah nama dari Bombay kepada Mumbai. 

Bermula dengan penindasan yang berlaku terhadap dia sekeluarga bila geng Gaitonde (Amole Gupte) selalu minta wang perlindungan 2 hari sekali sehinggakan para peniaga sayur di situ tak mempunyai duit simpanan untuk bayar bil keperluan. 

Bagi Amartya (John Abraham) tiada guna pun melawan gangster ni sebab mereka bersekongkol dengan pihak polis bila Seema (Kajal Aggarwal)sering pertikaikan setiap kali mereka semua diserang. Tapi selepas Arjun ditolak jatuh ke rel keretapi, Amartya dah bulat hati untuk lawan Gaitonde dan konco-konco dia. Dari situ dia mula dapat bantuan dari Bhau (Mahesh Manjrekar), ahli politik yang berpengaruh di Mumbai. Musuh Amartya adalah musuh dia juga. 

Muncul watak Khaitaan (Samir Soni) yang ingin menjual kilang perusahaan milik datuk dia yang bakal menghancurkan kehidupan 2,000 orang pekerja. Khaitaan merupakan sekutu Gaitonde yang kemudiannya serang Arjun (Prateik Babbar) ketika dalam perjalanan pulang ke rumah sebaik sahaja tiba dari London. Mendengar berita tersebut buatkan Amartya meradang dan bunuh Khaitaan pada siang hari di kawasan terbuka. 

Pihak polis arahkan Vijay Sarvarkar (Emraan Hashmi) untuk mengetuai operasi untuk menangkap Amartya. Tambah pula habuan yang ditawarkan Sonali Khaitan (Anjana Sukhani) sebanyak Rs100 juta dirasakan sangat berbaloi walaupun berbahaya untuk nyawa mereka. Bhau pula tak masuk campur dalam hal Amartya sebab langgar arahan dia walaupun pihak polis dijaga oleh Bhau. Macam mana Amartya nak survive u kena tengok sendiri lah filem ni. 

Dah lama nak tengok movie ni sejak barisan pelakon diumumkan sebab ada ramai pelakon famous dengan genre action macam John Abraham, Emraan Hashmi, Suniel Shetty, Jackie Shroff, Prateik Babbar dan ramai lagi. Kemudian Jackie Shroff tarik diri dan digantikan dengan Samir Soni but still okay lah sebab watak dia tak ada action scene pun. 

At first ingatkan Sanjay Gupta nak present dalam template crime thriller tapi kecewa tengok trailer sebab lebih kepada masala. Mungkin sebab nak balik modal since audience dekat sana lagi suka dengan masala. Malangnya movie ni flop. Nasib baik ada OTT platform untuk selamatkan. Sanjay Gupta memang terkenal dengan filem bertemakan kehidupan gangster dan multi-cast jadi plot cerita Mumbai Saga dan ending dia dah boleh agak dah sebab selalu layan movie dia. Dalam beberapa scene lakonan John Abraham mirip gaya Sanjay Dutt yang banyak naikkan movie arahan dan penulisan Sanjay Gupta. 

Bila ada dua nama besar dalam satu movie, either dua hero akan sama-sama naik ataupun ada yang tenggelam dengan kehadiran lagi seorang dan Mumbai Saga jatuh dalam kategori kedua bila watak Vijay tenggelam dengan screentime yang terhad juga watak yang tak dikembangkan dengan baik. Walaupun masing-masing diikat dengan tali yang sama tapi pendirian masing-masing berbeza. 

Judging dari poster Mumbai Saga, masa dekat ending tu mengharapkan plot berubah kepada Vijay dan Amartya akan bergabung menentang Bhau sebab position dua watak acukan pistol ke arah bertentangan. Malangnya meleset sama sekali. Nampak tak macam mana poster pengaruhi judgment audience dengan hint yang minimal? 

Watak sampingan yang lain nampak tersia dan lemah macam watak Murali Shankar (Suniel Shetty) yang muncul untuk ajar Amartya dan kawan-kawan dia tanpa dialog yang padu atau meninggalkan impak pada penceritaan. Watak Seema pun macam tak perlu ada. Scene Arjun kena serang tu patutnya dial ah pergi tolong alihkan Arjun tapi beria berlari nak bagitahu Amartya yang jauh dari stesen keretapi. 

Visual dengan tona warna kuning untuk menggambarkan suasana kehidupan di kota Mumbai pada era 80-an agak mengganggu. Walhal banyak je movie yang berlatarkan era tu tak guna filter sephia. VFX asal boleh dan music album serta background music dari Amar Mohile yang mengecewakan.

 

Since movie Mumbai Saga terbitan T-Series dan White Feather Films diadun dalam template masala, ada beberapa stunt clichés dan stunt choreography yang menjengkelkan. Masa tengok trailer dah boleh agak dah tumbuk melayang beberapa kaki jauhnya, seret-menyeret dan lain-lain. Tak seperti stunt choreography dalam movie action thriller yang dilakonkan oleh John seperti Force ataupun Rocky Handsome (2016). Dinamik John dan Emraan pun lesu sehinggakan melemahkan momentum second half movie.

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.2, 3. Audio +0.2, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0 = 3.8/10

Telemovie Review | Mania (2020)

Saturday, 8 May 2021

Pengarah :  Along Kamaludin

Penulis Skrip :  Irwan Mansor

Pelakon :   Wanns Ahmad, Ashiqin Kamal, Hairie Othman, Azeela Shadan, Dazrin Kamarudin, Fimie Don

Syarikat Produksi :  Multinet Aim Sdn Bhd

Pengedar : TV2

Genre :  Psikologi / Drama

Durasi Tayangan :  86 minit

Tarikh Tayangan : Jumaat, 4 September 2020, 9:30 malam

Trailer :

Adib (Wanns Ahmad), pelajar kolej mencari seseorang untuk jatuh cinta. Dia sedar diri dia banyak kekurangan tambah pula bila Mimi yang disukainya lebih senang tertarik dengan imej bad boy sedangkan Adib budak yang skema. Kawan baik dia, KC (Fimie Don) cadangkan supaya dia bersosial dengan lebih ramai orang lagi di media sosial. 

Adib buka akaun Facebook dan mula berkenalan dengan Erin (Ashiqin Kamal), janda anak seorang yang bekerja di salon sebagai pendandan rambut. KC nasihatkan Adib supaya berjumpa dengan Erin untuk pastikan dia bukan catfish account untuk perdayakan orang. Bila Adib ajak Erin berjumpa selepas beberapa hari berkenalan, tak sangka yang mereka semakin rapat dan suka sama suka. 

Adib buat keputusan untuk bawa Erin berjumpa dengan mama (Azeela Shadan) dan papa (Hairie Othman) pada malam ulangtahun kelahirannya. Tercengang mereka berdua bila melihat Erin sebab Adib tak pernah langsung bercerita mengenai kawan barunya. Rina risau anak dia akan buat kesilapan terbesar dalam hidup bila mengabaikan pelajaran kemudiannya bercinta dengan perempuan yang baru dikenali di media sosial. 

Adib pula rasa ibunya terlampau mengongkong dan dia mampu buat keputusan sendiri mengenai hala tuju hidupnya. Tapi satu demi satu rahsia Erin mula terbongkar sehinggakan Adib mula meragui gerak-geri Erin. Papa pula nasihatkan supaya Adib beri ruang kepada Erin untuk perbaiki diri dari kesilapan lalu. Dia tak nak terlampau memaksa anak dia sehinggkan mereka berdua hilang Adib. 

Dalam telemovie terbitan Multinet Aim Sdn Bhd ni dari awal lagi dah boleh agak yang watak Erin akan pergunakan Adib sebab dia tahu status Adib sebagai anak orang kaya dan 10 tahun lebih muda dari dia. Dia dah lama rancang untuk curang dengan Fakhri (Dazrin) dan pergunakan Adib. Dari awal cerita sampai ke penghujung cerita boleh nampak pengarah Along Kamaludin olah cerita ni dengan bermain teka-teki bila setiap watak ada mania tersendiri. 

Mania ditakrifkan sebagai gangguan mental yang dicirikan melalui kelakuan ganas tidak terkawal. Macam Adib jadi gila dan sanggup bertindak di luar kewarasan akal bila jatuh cinta dengan Erin. Mama pula menghalang sesiapa sahaja yang datang untuk pisahkan dia dengan Adib. Erin dengan agenda dia yang tersendiri. Watak Fakhri dari perspektif Erin pun sama juga bila sanggup pukul isteri untuk dapatkan apa yang dihajati. Watak Papa dengan polis je lah kot yang okay dalam telemovie ni sebab both of them kayu teruk. 

Kalau telemovie Melayu mesti ikut template yang sama je lah bila penghujung cerita ada mesej yang jahat akan dihukum. Padahal boleh je kalau ending tu Papa labur duit cari lawyer ternama untuk balas dendam kepada Erin yang ganggu anak dia. Ataupun plot twist identiti Erin dengan Fakhri tak wujud pun dari awal sebab Adib terlampau dambakan kasih sayang dari perempuan lain sampai dia cipta dunia dia sendiri. 

Anyway, dialog dalam telemovie ni agak mengganggu sebab terlampau baku sedangkan orang Subang Jaya tak lah bersembang macam tu. Kelakar bila tengok percintaan Adib dengan Erin sebab baru berapa hari kenal dah rush nak kahwin. Tengok chat dekat FB Messenger diorang pun boleh geleng kepala sebab tak nampak real langsung padahal siang malam contact. Scene Adib pergi rumah Erin pun kelakar sebab Erin naik lif blok B tapi Adib naik lif blok A. Watak Adib pun kelakar sebab dekat caption FB show off kereta Wolkswagen dia - Budak Subang Jaya hari-hari ada gaya, tapi pemakaian dia tak sesuai langsung dengan millenials Subang Jaya. 

Dah lama tak tengok telemovie di bawah RTM tapi memang ada watermark sebesar gedabak macam tu ke? Penuh dengan berita dan logo pulak tu. Mengganggu sangat. Nasib baik lah telemovie ni cliché so boleh layan tanpa tengok visual pun. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.3, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.2 = 4.3/10

Movie Review | Ajeeb Daastaans

Director : Shashank Khaitan, Raj Mehta, Neeraj Ghaywan, Kayoze Irani

Writer : Shashank Khaitan, Sumit Saxena, Neeraj Ghaywan, Uzma Khan

Cast : Fatima Sana Shaikh, Jaideep Ahlawat, Abhay Joshi, Armaan Ralhan, Arvind Pandey, Nushrat Bharucha, Abhishek Banerjee, Inayat Verma, Maneesh Verma, Konkona Sen Sharma, Aditi Rao Hydari, Shefali Shah, Manav Kaul, Tota Roy Chowdhury, Sara Arjun

Production Company : Dharmatic Entertainment

Distributor : Netflix

Genre : Romance, Drama

Running Time : 142 minutes

Release Date : 16 April 2021

Trailer :


Netflix terbitkan sebuah lagi antologi yang bertemakan ajeeb (pelik) daastaans (kisah) selepas dua antologi sebelum ni – Lust Stories (2018) & Ghost Stories (2020) di bawah produksi kepunyaan Karan Johar, Dharmatic Entertainment. 

1. Shashank Khaitan – Majnu

Filem pendek yang ditulis dan diarahkan oleh Shashank Khaitan ni berkisarkan kehidupan Babloo (Jaideep Ahlawat) dan Lipakshi (Fatima Sana Shaikh) yang berkahwin atas aturan keluarga demi kepentingan masing-masing. Babloo berterus-terang yang dalam hati dia ada orang lain dan dia takkan tidur dengan Lipakshi tapi sebagai seorang isteri dia kena jaga maruah keluarga. 

Selepas 3 tahun hidup macam tu, muncul watak Raj Kumar (Armaan Ralhan) dari London yang baru sahaja grad dalam major Finance di sana dan diterima bekerja di sebuah bank ternama dengan gaji Rs1.5 lakh. Babloo minta Raj lupakan London dan bekerja dengan dia dan ditawarkan gaji sebanyak Rs2.5 lakh sebulan. 

Kawan-kawan Raj dah nasihatkan supaya jauhkan diri dari Lipakshi kalau taknak dibelasah atau dibunuh oleh Babloo. Makin hari hubungan Raj dan Babloo makin rapat, kerja dia pun disenangi oleh majikannya. Lipakshi juga semakin galak menggoda. 

Quite predictable jugak lah jalan cerita dia sebab masa watak Raj muncul pun dah tahu ke mana arah cerita Majnu ni cuma tak sangka yang Babloo senang-senang diperdaya oleh Raj. Gambar photoshopped tu macam kelakar sebab orang kanan dia tak pakai macam tu pun. Filem ni okayish lah sebab plot dia bukan sesuatu yang baru. Dialog not bad, sinematografi dari Pushkar Singh serlahkan rahsia hitam dalam mansion tu walaupun penuh dengan barangan yang cantik. 

2. Raj Mehta – Khilauna (Toy)

Meenal (Nushrat Bharucha) tinggal bersama adik perempuan dia, Binny (Inayat Verma) yang berumur 7 tahun. Kerana selalu sangat elektrik rumah dia dicuri, Meenal cuba masuk bekerja sebagai orang gaji di rumah Vinod Agarwal (Maneesh Verma). Kekasih dia, Sushil (Abhishek Banerjee) dah bagi amaran supaya berhati-hati sebab Vinod sejenis yang baran. 

Meenal sengaja menggoda Vinod semasa bekerja supaya permintaan dia ditunaikan tapi dia kena bayar lebih dari tu. Sepatutnya Meenal lebih tahu lah apa padahnya bila bermain dengan api tapi dia sendiri tak bersedia. 

Filem pendek ni bergerak bersilih ganti masa sekarang dengan cerita dari watak masing-masing beberapa hari yang lepas. Cerita olahan Raj Mehta nampak menarik sebab kita tertanya-tanya apa sebenarnya yang berlaku dengan kesemua watak dalam kisah ni. Sayangnya plot twist dia macam tak logik untuk diberikan perhatian lantas mengecewakan.  

Nushrat terlampau cantik untuk deliver watak Meenal. Cara bercakap dan cara jalan dia tak menggambarkan langsung orang gaji yang hidup dalam kemiskinan dan terdesak untuk buat apa saja untuk survive. Berbeza dengan watak Sudhaa (Bhumi Pednekar) dalam Lust Stories arahan Zoya Akhtar. Inayat paling menyerlah dalam filem pendek ni walaupun cuma pelakon kanak-kanak tapi bijak bermain dengan ekspresi muka untuk deliver mesej tentang insecurities. Sama macam watak dia dalam movie Ludo (2020) yang menyerlah di samping Abhishek Bachchan. 

3. Neeraj Ghaywan - Geeli Pucchi

Bharti Mandal (Konkona Sen Sharma) satu-satunya wanita yang bekerja di kilang dan kemudiannya jawatan data entry yang dia apply diambil oleh Priya (Aditi Rao Hydari) yang cantik. Bharti tahu dia lebih layak dengan kelulusan yang dia ada. Kalau setakat Excel dengan Word pun dia boleh belajar dalam 3 hari sahaja. 

Tapi rakan sekerja dia ingatkan yang mereka ni berkasta Dalit tak seperti Priya yang datang dari kasta Brahmin. Oleh kerana Priya seorang sahaja perempuan di kilang tersebut, dia cuba untuk berkawan dengan Bharti. Makin hari mereka makin rapat, tambah pula Bharti seorang lesbian. Tak ambil masa yang lama untuk dia tertarik dengan kecantikan dan kepolosan Priya. 

Tapi disebalik kecantikan dan kemesraan Priya, ada agenda jahat yang tersembunyi. Priya gunakan Bharti untuk siapkan semua kerja di pejabat sedangkan dia berseronok di luar pejabat. Pengarah-penulis Neeraj gunakan medium seni visual untuk bercerita tentang penindasan mengikut kasta dalam masyarakat. Watak Priya yang naïf dan sering merasa tertindas di rumah berubah menjadi penindas dan manipulative bila berjumpa dengan seseorang yang lebih lemah dari dia. Ending memang berbaloi untuk ditonton. 

4. Kayoze Irani - Ankahi 

Filem pendek ni yang paling sweet antara semua walaupun jalan cerita basic dan simple. Pelik dia tu diceritakan dalam naskhah yang berkisarkan dunia orang pekak dan bisu. Macam mana Kabir (Manav Kaul) boleh bahagia dengan hidup dalam dunia yang senyap sunyi daripada hidup sebagai manusia normal selepas cochlea implant. 

Pertemuan Kabir dengan Natasha (Shefali Shah) di galeri seni dia menambahkan keceriaan dalam hidup. Siapa tak bahagia kalau ada wanita cantik dan baik yang faham sign language kemudiannya suka berbicara tentang seni. Natasha datang dari Bandra dan mempunyai seorang anak perempuan yang cacat pendengaran. Penat sering bertengkar dengan suami dia tentang bonding bersama anak, Natasha keluar mencari ketenangan dan akhirnya berjumpa dengan Kabir. 

Boleh kata sepanjang masa tengok cerita ni asyik tersenyum je dengan chemistry Manav dengan Shefali. Sebelum ni takut tengok Manav sebab watak psiko dan villain dalam kebanyakan movie. Tapi dalam movie ni Manav berjaya tonjolkan sisi romantik dan sweet dia sampaikan mata dan hati jadi tertawan. Sort of addictive pun ye jugak. Hopefully lepas ni ada director yang offer Manav Kaul berlakon sebagai leading hero instead of suppoting cast in serious role. 

Of course Natasha dengan Kabir makin rapat dan jatuh cinta tapi hakikat kehidupan tak sentiasa berpihak pada kita. Nak buat keputusan untuk diri sendiri dan kebahagiaan sendiri bukan mudah. Tak sangka director berjaya bermain dengan perasaan sampai ke penghujung cerita. Kayoze Irani dulu berlakon dalam movie Student Of The Year (2012) kemudiannya bertukar profession sebagai Assistant Director dan debut dengan movie ni. Kudos!

Overall, anthology Ajeeb Daastaans lagi best dari Ghost Stories walaupun tak sekuat Lust Stories but still manage to capture audience with their strong message and twist. Kalau Netflix dengan Karan Johar nak terbitkan lagi anthology pun tak kisah sebab konsep ni menarik since I jarang layan filem pendek dekat Youtube so banyak jugak lah karya yang I terlepas pandang dari barisan pengarah dalam industry Bollywood. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 7.5/10

Berbuka Safely at Home with Nasi Kandar Pelita and ShopeePay

Friday, 7 May 2021

With one week left in the fasting month and the movement control order imposed yet again to stop dine-ins in Selangor and KL, Malaysians working in essential services still need to find a way to safely bungkus for Sahur and Iftar. As such, the 24-hour food joints are still operating and can provide for our tireless frontliners and Malaysian still working to keep the country moving.

Source: pelita.com.my


Head over to your closest Nasi Kandar Pelita outlet these coming days and take home your favourite Nasi Kandar combos to reminisce the joy of savouring that long awaited Roti Canai or enjoy a nice, steamy, hefty plate of Nasi Kandar accompanied with mouth-watering Sambal Udang, Burung Puyuh, Kari Ikan, Ketam Masala, Kari Kepala Ikan, Sotong, Ayam Goreng and many more!

Born out of passion, dreams and a daring leap of faith by three good friends, Nasi Kandar Pelta embarked on a journey into the business with a clear common vision – to serve authentic nasi kandar for Malaysians with the right blend of spices to make every dish literally finger-licking good!

Source: pelita.com.my


While you’re there, don’t forget to reload and pay with your ShopeePay to enjoy the triple benefits of Buka Puasa - taking home a cup of Teh Tarik and getting RM3 cashback with a minimum spend of RM15 daily per ShopeePay user!

For greater deals in the immediate vicinity, ShopeePay’s ‘Deals Near Me’ feature will connect you to offline merchants around you to discover vouchers for cashback rewards from cafes, restaurants, retail and services. Users can easily purchase vouchers on the Shopee app, and redeem them immediately at participating outlets when paying with ShopeePay as you continue to stay home, and stay safe.

Snatch up the attractive Nasi Kandar Pelita 40% Cashback voucher with no minimum spend for as low as 1 sen and other crazy offer with just a click away at SHOPEE!

Drama Review | Vincenzo (2021)

Tuesday, 4 May 2021


Director : Kim Hee-won

Writer : Park Jae-bum

Cast :  Song Joong-ki, Jeon Yeo-been, Ok Taec-yeon, Kim Yeo-jin, Kwak Dong-yeon, Jo Han-chul, Choi Young-joon

Production Company : Logos Film

Distributor : tvN, Netflix

Genre : Crime / Legal / Drama

Running Episodes : 20 episodes

Release Date : 20 February 2021 – 2 May, 2021

Trailer : 

‘I am Vaisravana who leads yakshas and rakshasas. I'm still a villain and couldn't care less about justice. Justice is weak and empty.’

Selepas kematian boss yang dianggap seperti ayahnya, Consigliere Vincenzo Cassano (Song Joong-ki) bawa diri ke Korea Selatan untuk ambil timbunan jongkong emas berjumlah 1.5 trillion won yang terletak di basement Geumga Plaza. 

Kesemua jongkong emas tu kepunyaan Shaolin Wang dan dikawal dengan sistem keselamatan yang ketat. Hanya dengan menggunakan imbasan iris Shaolin Wang sahaja bilik kebal tu boleh dibuka dengan selamat tanpa meruntuhkan bangunan tersebut. Selepas kematian Shaolin Wang, Vincenzo dan kawan baik dia, Mr. Cho (Choi Young-joon) cuba untuk keluarkan emas tersebut tanpa pengetahuan sesiapa. 

Malangnya plan mereka berdua akan memerlukan masa yang agak panjang kerana kawasan tersebut dijadikan kuil kepada tok sami Buddha. Sementara menunggu masa yang sesuai, Vincenzo tinggal di bangunan tersebut dan kemudiannya berjumpa dengan peguam Hong Yoo-chan (Yoo Jae-myung). Beliau antara yang berkeras pertahankan Geumga Plaza daripada dirobohkan oleh Babel Group, syarikat gergasi di Seoul. 

Anak perempuannya, Hong Cha-young (Jeon Yeo-been) merupakan peguam panel kepada Babel Group yang sering terpalit dengan kontroversi. Salah seorang dari sukarelawan yang bersetuju untuk mencuba painkiller dari makmal Babel Group tuduh syarikat tersebut masukkan bahan kimia berdos tinggi – RD90. Bagi Babel Group, wang memainkan peranan penting untuk mendapatkan kelulusan untuk kesemua projek haram mereka. 

Dengan kepakaran dalam bidang guaman, Vincenzo bantu peguam Hong untuk menang kes mahkamah yang melibatkan Babel Group sampaikan mereka berdua dilanggar lori putih. Selepas kematian peguam Hong, Cha-young ambil alih firma guaman kecil ayah dia dan berazam untuk membalas dendam. 

‘Times have changed. Earnest, upright and old-fashioned lawyers like me can never beat people who are corrupt. You need someone who’s strong and brazen.’ - Hong Yoo-chan

Plot utama drama Vincenzo ni menarik dengan mengetengahkan kejahatan melawan kejahatan. Vincenzo bukanlah watak protagonis yang mengikut undang-undang walaupun dia adalah peguam di Itali. Hakikatnya Vincenzo lebih memainkan watak villain atau mafia dengan sisi lembut sejak pulang ke tanah air. Lakonan Song Joong-ki tampak meyakinkan sebagai mafia walaupun macam kelakar bila dengar accent Korea dia pekat masa berbahasa Itali. Dia dibawa ke Itali dari kecil tapi Hangeul tetap bahasa utama dia. 

Malangnya pengarah terlampau angkat Vincenzo sebagai manusia serba boleh dan kebanyakan watak sampingan terlampau bergantung pada dia. Dinamik antara Vincenzo dan Mr. Cho tenggelam dengan plot twist cliché. Chemistry antara Vincenzo dengan Cha-young juga nampak canggung dan cliché seperti dalam babak romantis antara watak utama. Buang masa tengok so kebanyakan masanya I skip je. 

Kalau diikutkan drama Vincenzo di bawah terbitan Logos Film boleh habis dalam 10 atau 12 episod tapi penulis Park Jae-bum stretch dan drag dengan strategi dan sub-plot yang berulang. Macam watak Choi Myung-hee (Kim Yeo-jin) acapkali membunuh pegawai yang tolak tawaran rasuah atau sesiapa yang tidak ambil pusing dengan ugutan dia. Jelak bila dari awal drama sehingga ke penghujung dia meggunakan modus operandi yang sama. Setiap kali ada extra yang muncul pada waktu siang pasti akan mati dengan tragis pada waktu malam. Thanks lori putih. 

Watak Jang Han-seok (Ok Taec-yeon) didedahkan terlampau awal sampai hilang rasa gerun bila sisi psiko narsistik dia muncul. Ingatkan pengarah nak garap watak dia untuk jadi sparring partner Vincenzo tapi sayangnya dia cuma berani dekat belakang je. Dia hidup pun sebab Vincenzo bagi hidup. But still I amazed dengan dialog dia bila ditanyakan kenapa dia lebih suka hidup berselindung di balik Jang Han-seo (Kwak Dong-yeon). 

‘God enjoys making people suffer while remaining hidden someplace. Then he gives a couple of happy moments to delude them into thinking that life is worth living.’

Banyak lagi dialog  dari beberapa watak utama yang diambil dari famous quotes berkenaan strategi untuk mengalahkan musuh. Tapi disebabkan tak berapa banyak sangat knowledge tentang sejarah Itali ataupun politik negara baik Korea ataupun Benua Eropah, kebanyakan scene macam lost tanpa tahu makna sebalik quote, butir bicara ataupun props. Macam Guillotine File yang dicari tu adalah hukuman besar-besaran pada era French Revolution. Hukuman guillotine dicipta untuk orang ramai dapat tengok perangai sebenar individu yang berkuasa di atas. Macam dalam drama Vincenzo, individu tersebut adalah hakim, peguam, menteri dan lain-lain. 

Background score dari Park Se-joon menghidupkan feels dan mood pada beberapa scene. Komposer Park Se-joon menggunakan banyak instrumental atau musik klasik yang dicipta untuk menceritakan sejarah pada zaman tersebut. Tapi macam I cakap tadi, sebab kurang pengetahuan jadi tak boleh nak enjoy sangat.


Penggunaan CGI dalam drama Vincenzo memang banyak especially pada scene yang melibatkan negara Itali sebab semua tu visual effects dari studio Netflix je. Bila tengok tu tak sangka langsung Itali buatan. Details pada screenplay menambah makna pada beberapa scene macam elemen burung bila penggunaan gagak untuk menggambarkan kematian dan burung merpati, Inzaghi bawa maksud ketenangan dalam hidup Vincenzo. Elemen laut dalam yang menggambarkan kejahatan Babel Group tanpa batas. 

Walaupun drama ni tak logik dan tema perundangan cuma muncul sebagai satira kepada sistem perundangan yang dibutakan oleh rasuah, tapi action stunt Vincenzo dan pendirian dia tetap mencuri perhatian. Scene dia prank Han-seok atas stage tu gempak. Scene dia bunuh semua musuh dia pun menarik. Suka tengok ekspresi muka Vincenzo bila dia bunuh orang. Puas hati sangat tengok 3 watak jahat dalam drama ni mati dengan sifat mereka. Yang suka tikam belakang mati ditikam, yang suka menari dan permainkan hidup orang, menari sehingga mati dan yang kejam tanpa belas ditusuk tepat pada jantung. 

Tapi geram ada beberapa watak yang sengaja dibunuh oleh penulis untuk menghidupkan elemen drama walhal watak penting dalam hidup Vincenzo. Sekali lagi template cliché yang merosakkan plot utama dan penceritaan drama Vincenzo. Kalau suka dengan Song Joong-ki dalam avatar mafia, boleh la layan drama ni. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0,4, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 =5.7 /10