Movie Review | Tomb Raider

Sunday, 24 January 2021

Director : Roar Uthaug

Writer : Evan Daugherty, Geneva Robertson-Dworet

Cast : Alicia Vikander, Dominic West, Walton Goggins, Daniel Wu, Kristin Scott Thomas

Production Company : Metro-Goldwyn-Mayer, Warner Bros. Pictures, GK Films, Square Enix

Distributor : Warner Bros. Pictures

Genre : Adventure / Action

Running Time : 118 minutes

Release Date : 2mMarch 2018 (Berlin), 14 March 2018 (United Kingdom), 16 March 2018 (United States)

Trailer :

Dah lama simpan movie ni tapi baru hari ni datang mood nak tengok. Lara Croft reboot I must say since jalan cerita pun dah bermula dari awal balik dengan pelakon heroin yang baru. Kisah bermula dengan mengenal watak Lara Croft (Alicia Vikander) yang bekerja sebagai courier dan buat job tambahan untuk dapatkan duit. 

Bila watak Ana Miller (Kristin Scott Thomas) muncul, baru tahu yang Lara ni bukan lah miskin sampai tak mampu beli epal sendiri tapi anak kepada Lord Richard Croft (Dominic West). Malangnya ayah dia telah diumumkan meninggal selepas 7 tahun hilang di pulau terpencil di Jepun. Misi ayah dia adalah untuk mencari Himiko, Ratu Yamatai. 

‘All myths are foundations of reality.’ – Lord Richard Croft

Lepas Ana pujuk untuk tandatangan dan terima sahaja wasiat ayah dia, Lara dapat tahu ada petunjuk yang ditinggalkan oleh ayah dia. Dalam video yang dijumpai Lara, Richard berpesan supaya bakar semua bukti dan kajian yang dia jumpa supaya tak jatuh ke tangan orang jahat. 

Lara buat keputusan untuk pergi ke Yamatai dengan bantuan Lu Ren (Daniel Wu) di Hong Kong. Mereka berlayar dan terkandas tepat di pulau tersebut. Kedatangan mereka disambut oleh Mathias Vogel (Walton Goggins), arkeologi yang bekerja di bawah company Patna dan persatuan Trinity. Vogel bagitahu Lara yang dia dah bunuh Richard dan juga bapa Lu Ren sebab mereka berdua tak nak bagitahu kod untuk masuk ke dalam kubu Himiko. 

I dah tak ingat macam mana movie Lara Croft lakonan Angelina Jolie dan tak rasa nak cari balik. So I tak nak compare sebab lakonan Alicia pun dah bagus walaupun most of the part reaction dia agak kaku. Tapi untuk action part she did an amazing job. Semua stunt nampak kemas, sharp dan real sebab dia yang buat semua stunt sendiri. Sinematografi dan VFX top notch!

Sayangnya dalam movie ni tak dijelaskan kenapa Richard susah nak pergi dari Yamatai dan kenapa ribut teruk masa Lu Ren dengan Lara sampai. Dalam video games ada diberitahu yang Ratu Himiko ni boleh kawal cuaca. Kalau dijelaskan dalam movie mungkin lagi menarik lah. Pelik jugak lah movie ni tak banyak dialog untuk Lara. 

Jalan cerita Tomb Raider ni boleh kata predictable sangat except dekat awal movie penulis buat watak Lara kalah dalam ring. Entah apa perlunya tanam persepsi Lara lemah kepada audience sedangkan nak buat franchise. Action dia tak lah banyak sangat dan adventure dia pun nothing much lah sebab mana-mana adventure ancient mission sama je. Some of the traps pun sama dengan Escape Room ataupun Dora The Explorer Movie. Yang bestnya bila tengok teknologi diorang guna untuk masuk dalam kubu tu. From what I read, semua teknologi ni sama macam dalam video games. Kudos for that. 

Sayang betul watak Lu Ren tak dikembangkan sangat. Dia cuma bertugas untuk jadi kelasi kapal supaya Lara mampu sampai ke pulau misteri tu je. Ingatkan dia nak berlawan dengan anak buah Vogel. Plan Lara dengan Lu Ren untuk selamatkan yang lain pun macam terburu tanpa proper plan. I tak suka ending yang cliché but still I look forward for the sequel. 

Sepatutnya tahun ni tapi disebabkan covid-19, mungkin anjak ataupun mungkin release dekat OTT platform. Who knows what’s their plan. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 6.3/10

Movie Review | Chameli

Saturday, 23 January 2021

Director : Anant Balani, Sudhir Mishra

Writer : Anant Balani, Swanand Kirkire

Cast : Kareena Kapoor Khan, Rahul Bose, Rinke Khanna, Kabir Sadanand, Aniket Vishwasrao

Production Company : Pritish Nandy Communications

Distributor : Red Giant Movies, Netflix

Genre : Drama

Running Time : 108 minutes

Release Date : 9 January 2004

Trailer :

Dah lama cari movie ni sebab suka dengan lagu Bhaage Re Man. Dulu dekat channel Zee selalu pasang lagu ni sementara tunggu next slot keluar. Happy dapat tengok dekat Netflix. Movie arahan Anant Balani dan Sudhir Mishra mengisahkan tentang financial analyst, Aman Kapoor (Rahul Bose) yang terkandas di ‘red area’ bila kereta dia meragam dalam hujan lebat. 

Bagi Aman bila hujan lebat pastinya akan bawa musibah dalam hidup dia. Sama seperti kejadian kehilangan isteri dia, Neha Kapoor (Rinke Khanna). Sejak dari kejadian tu dia depressed dan lebih suka menyendiri. 

Lepas beberapa minit dia menunggu bantuan datang, Aman terjumpa Chameli (Kareena Kapoor Khan) yang datang untuk mencari customer pada malam tu. Awalnya Chameli cuba untuk goda Aman tapi ditolak keras. Bila Chameli nak ambil customer lain, kehadiran Aman pula mengganggu. Sudahnya mereka berdua berbual sementara tunggu hujan berhenti. 

Dalam satu malam tu macam-macam perkara terjadi macam Raja (Aniket Vishwasrao) nak lari dengan Haseena (Kabir Sadanand) lepas curi duit hantaran, polis yang datang untuk minta duit perlindungan ataupun orang upahan Usman paksa Chameli untuk tidur dengan gangster. Bak kata Chameli, beginilah dunia dia. Kotor. Tak sesuai dengan orang macam Aman. 

Movie Chameli ni berlaku dalam satu malam je tapi mampu mengubah perspektif Aman dan juga Chameli tentang manusia dan kehidupan. Mungkin cliché pada ending tapi yang cliché tu lah yang selayaknya jadi. Hey at least penulis Anant Balani dengan Swanand Kirkire keluar dari slo-mo shot bila hero dengan heroin bertemu bila scene jari Chameli melecur sebab pegang mancis lama sangat gara-gara tunggu respon Aman.

'Bloody hell, my hand got burnt!'


Masa movie Chameli ni keluar boleh kata mengundang kontroversi jugak lah sebab watak Aman dengan Chameli dari awal movie sampai ke hujung movie banyak kali merokok sampai kena label promote smoking. Tapi kenapa tengok pada sudut tu sedangkan isi perbualan yang memainkan peranan? Pace mungkin agak perlahan tapi ada playback speed setting kan, boleh la ubah kepada 1.5x hehe

Lakonan Kareena Kapoor sebagai pelacur yang cuba lari dari masalah hidup dia nampak meyakinkan. Kita kenal dia dengan tag The Kapoor Khandaan, the glamorous diva tapi dalam movie Chameli dia betul-betul menghidupkan watak dia. Dia tegas dengan prinsip yang dia pegang, dia berlembut bila keadaan memerlukan dan dia ketawa untuk lupakan masalah hidup. Chemistry dia dengan Rahul Bose pun sweet. No wonder lah dia menang Special Award for Best Performance di Filmfare. 

Suka dengan sinematografi Chameli dari lensa R. Rathnavelu walaupun kebanyakan scene dilakonkan dalam set. Walaupun dalam dunia kotor Chameli, tetap juga dia nampak cantik dengan senyuman dan lenggok badan dia. Cuma suntingan agak teruk untuk beberapa part macam transition untuk scene Aman dengan Chameli dekat tepi laut tu ataupun scene penari di bar guna shot lebar. Mungkin trend zaman tu kot. 

Kalau tak silap masa ni dia keluar dari movie Kal Ho Naa Ho sebab bergaduh dengan Karan Johar bila dia minta bayaran yang sama dengan SRK. I think she has made a great decision. Walaupun dia tak jadi trendsetter ataupun famous sebab KHNH tapi dia buktikan mutu lakonan dengan movie yang berkualiti pada skripnya seperti Chameli. Padahal waktu ni movie indie seolah-olah halimunan dalam industry. 

Asalnya watak Chameli ni pengarah offer pada Ameesha Patel tapi dia reject sebab dia taknak berlakon watak pelacur. A bit funny lah sebab masa movie Kaho Naa Pyaar Hai, Kareena reject then Ameesha ganti. Alasan pun lebih kurang sama juga. 

Ada juga baca dalam artikel yang Kareena memang all out untuk movie Chameli dekat Rajkamal Studios. Menari dalam hujan buatan dengan banjir di bahagian jalan. Lepas director cakap cut, dia tukar pula kepada sari yang dah dikeringkan oleh crew. Kemudian sambung balik kepada babak seterusnya.

 

Even director Sudhir Mishra kagum dengan lakonan Kareena masa tu sampaikan dia cakap cut lepas dua hari shooting. Bila tengok sendiri memang nampak sangat hasil kerja Kareena macam mana walaupun terpaksa tunggu berbelas tahun lamanya. Berbaloi! 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.8/10

Movie Review | Ek Thi Dayaan (2013)

Director : Kannan Iyer

Writer : Mukul Sharma, Vishal Bhardwaj

Cast : Emraan Hashmi, Huma Qureshi, Konkona Sen Sharma, Kalki Koechlin, Pawan Malhotra, Sara Arjun

Production Company : ALT Entertainment, VB Pictures

Distributor : Balaji Motion Pictures

Genre : Supernatural / Thriller

Running Time : 130 minutes

Release Date : 19 April 2013

Trailer :

Bermula dari sebuah short film, Mobius Trips oleh Mukul Sharma lalu dikembangkan oleh Vishal Bhardwaj dan diolah mengikut mitos kepercayaan masyarakat setempat. Movie Ek Thi Dayaan di bawah arahan pengarah debut, Kannan Iyer menceritakan tentang kehidupan seorang magician Bejoy Charan Mathur ataupun nama pentasnya, Bobo the Baffler. 

Bobo mempunyai trauma pada masa kecil bila dia kehilangan adiknya, Misha (Sara Arjun) dan juga ayah dia (Pawan Malhotra) kerana seorang Dayaan (ahli sihir) bernama Diana (Konkona Sen Sharma). Dalam kepercayaan masyarakat India, ahli sihir akan muncul setiap kali tahun lompat dan menculik kanak-kanak untuk dijadikan korban kepada syaitan. Kuasa ahli sihir terletak pada rambut dia. Makin panjang, makin kuat lah kuasa dia. Dan sesiapa yang tidur dengan ahli sihir takkan terpesona dengan perempuan lain. 

Selepas 20 tahun tragedi hitam tu berlaku, Bobo diganggu sekali lagi kerana semua ahli sihir akan dilahirkan semula selepas 20 tahun. Bobo mula dihantui bayangan Misha dan cicak. Satu hari Lisa Dutt (Kalki Koechlin) muncul sebagai peminat tapi dia paranoid sebab nama tu pernah terlibat dengan penculikan di Arthur Jail Road. Aksesori yang dipakai juga sama seperti kepunyaan Diana tapi isteri dia, Tamara (Huma Qureshi) cuba tenangkan Bobo dan pujuk supaya move on. 

Malangnya selepas Tamara jatuh dari tingkat 4 dan kematian mengejut Dr. Ranjan Palit (Rajatava Dutta) bila tahu rahsia Diana, Bobo yakin yang dia di dalam bahaya. 

Since movie ni berkonsepkan tentang ahli sihir jadi tak banyak la jumpscare cliché macam movie seram yang lain. Tapi ada beberapa scene macam ikut scene dalam movie seram Insidious macam scene Bobo dengan Misha pergi ke neraka. But nevertheless, penceritaan movie tetap sharp, pace laju dan kemas. 

Lakonan dari Emraan Hashmi, Konkona Sen Sharma dengan Vishesh Tiwari paling menyerlah dan berlakon movie seram ni bukan sesuatu yang mudah untuk buat audience percaya dengan rasa seram yang wujud dari mata mereka. Scene Bobo attack waitress dekat restoran tu goosebump jugak lah sebab dia betul-betul nak attack padahal pegang pisau marjerin je pun. Kalki quite okayish cuma screentime dia tak banyak dan dia tak mampu pun nak hidupkan rasa seram supaya plot twist berjaya disampaikan. Mungkin kalau pengarah suntik lebih banyak lagi elemen fishy dalam watak dia, cerita mungkin lagi menarik. 

Visual dari Saurabh Goswami menaikkan mood dan suasana seram. Scene diorang satu family spend time sama-sama lepas jumpa doktor tu pun cantik shot dia. Cuma suntingan VFX dari Prana Studios Mumbai masih lemah bila cuba wujudkan cicak dan braid yang mempunyai kuasa. Music album Ek Thi Dayaan juga digubah oleh Vishal Bhardwaj dengan lirik yang dikarang oleh Gulzar. My pick is Yaaram. Dari tahun 2013 sampai sekarang suka lagu ni.

 

Walaupun banyak yang best tentang movie supernatural thriller di bawah syarikat produksi ALT Entertainment dan VB Pictures ni, ada juga kekurangan bila ada scene yang tak perlu dimasukkan pun. Tak pasti lah sebenarnya apartment lama Bobo tu sebenarnya masih ada penghuni lain ataupun tak. Dari awal movie nampak macam usang dan terbiar tapi bila Lisa datang elok pula. 

Movie Ek Thi Dayaan ni tak sesuai ditonton oleh kanak-kanak walaupun ada scene yang panjang tentang kanak-kanak sebab ada scene yang ganas dan bermain dengan senjata bahaya. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 7.6/10

Movie Review | The White Tiger (2021)

Director : Ramin Bahrani

Writer : Ramin Bahrani

Cast : Adarsh Gourav, Rajkummar Rao, Priyanka Chopra, Mahesh Manjrekar, Swaroop Sampat, Vijay Maurya, Nalneesh Neel, Kamlesh Gill, Satish Kumar

Production Company : ARRAY, Noruz Films, Lava Media

Distributor : Netflix

Genre : Crime / Drama

Running Time : 125 minutes

Release Date : 22 January 2021

Trailer :

Diadaptasikan dari novel The White Tiger karya Aravind Adiga yang diterbitkan pada tahun 2008 mengisahkan tentang Balram Halwai (Adarsh Gourav) dari kasta rendah dan tinggal di kampung terpencil, Laxmangarh. 

Setelah kematian ayah dia (Satish Kumar) akibat batuk kering, dia terpaksa bekerja di kedai teh untuk sara keluarga dan dari situ dia cuba untuk mencari peluang supaya dapat keluar dari belenggu kemiskinan yang melampau. Satu hari The Stork (Mahesh Manjrekar) datang bersama anak bongsunya, Ashok (Rajkummar Rao) yang baru pulang dari US. 

Balram dapat rasakan yang Ashok adalah peluang dia untuk keluar dari situ. Dia minta Rs300 untuk dapatkan lesen memandu. Selepas berjaya, dia pergi ke rumah The Stork dan kerana ehsan Ashok, dia dapat bekerja sebagai pemandu kedua. 

Tapi bekerja sebagai pemandu kedua bermakna sebagai orang gaji di rumah tersebut dan bila dia dapat tahu yang Ashok dan isterinya, Pinky (Priyanka Chopra) akan pergi ke Delhi, dia bocorkan rahsia pemandu pertama dan naik pangkat. 

Di Delhi banyak kejadian berlaku dan pelbagai cara yang dia belajar untuk naik atas dan buang Ashok dari hidup dia. Ni bukan spoiler sebab di awal movie dah tunjuk keadaan Balram diselimuti kekayaan dan movie bergerak untuk tahu bagaimana dia ubah nasib hidup dia dari kuli kepada si kaya. 

‘A servant must know his master from end to end; from lips to  anus.’ - Balram

Dalam movie Ramin Bahrani ni tak ada watak antagonis atau protagonis kerana kedua-duanya sama karakter cuma bezanya pada status dan darjat. Pemegang kunci atau berada di pintu yang mana dalam hidup. The White Tiger mungkin menjadi simbolik yang unggul dalam movie tapi hakikatnya even yang di atas juga akan berada dalam sangkar dan jadi tontonan semua untuk hiburan. Baik dari dialog, voice-over ataupun music, nampak yang team production cuba gambarkan kehidupan manusia sebagai hutan yang penuh dengan persaingan. Sama ada berada di atas ataupun duduk di bawah seperti gelandangan yang ditonjolkan berulang kali. 

Bukan setakat jalan cerita sahaja bagus tapi kekuatan The White Tiger haruslah pada lakonan para pelakonnya yang memang dah terkenal dengan bakat besar seperti Priyanka Chopra, Rajkummar Rao dan Vijay Maurya. Sayangnya screentime Priyanka tak panjang sebab chemistry dia dengan Raj serasi sangat. Watak Ashok nampak kompleks bila dengan Pinky dia jadi baik dan sopan tapi hakikatnya dia pun sama sahaja licik dengan Balram sebab cara dia dibesarkan memang dah macam tu.

Rasanya ni movie pertama tengok Adarsh Gourav berlakon sebab tak familiar dengan movie-movie lakonan dia. Kalau ada pun mungkin sebagai supporting roles. Dalam ramai pelakon bagus, dia mampu menyerlah dan buat semua tumpuan terarah pada dia. Balram tak tergoda dengan Pinky tapi obsesi dia terarah pada Ashok. Cara dia perhatikan Ashok, cara dia cuba kagumkan Ashok dengan skills yang dia ada dan cara dia refer Ashok sebagai ex menonjolkan watak dia yang letakkan Ashok sebagai penanda aras dalam hidup. 

‘Do we loathe our masters behind the façade of of love, or do we love our master behind a façade of loathing?’ – Balram Halwai

Movie ni pastinya bukan untuk tontonan keluarga dan bukan juga untuk tontonan umum sebab menyentuh tentang agama, kasta dan struktur sosial. Visual dari Paolo Carnera menghidupkan elemen drama dan saspen untuk beberapa babak penting. Macam scene Balram berlindung dalam kawasan lalang yang hidup walhal keliling banyak yang dah mati, scene Balram tidur dengan jaring yang dipenuhi lipas ataupun scene dia bertapa di bawah chandelier. Tak berapa gemar dengan soundtrack dia sebab kebanyakannya dari playlist English. Spoil mood jugak lah.

 

Movie The White Tiger dapat banyak pujian dari critics dan audience sampaikan Netflix decide untuk hantar movie di bawah syarikat produksi ARRAY, Noruz Films dan  Lava Media ni ke Oscar. Kalau terpilih then movie ni antara kejayaan untuk Adarsh, Priyanka dan Raj. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.9, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.9, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +1 = 8.5/10

Telemovie Review | Legenda Puteri Bulan (2021)

Friday, 22 January 2021

Pengarah :  Bob Husaini

Penulis Skrip :  Eenaz Mokhtar, Farah Alya As’ari, Syadhafiza Rosli

Pelakon : Uyaina Arshad, Putri Hanan, Ropie Cecupak, Nabil Aqil, Amerul Affendi, Bell Ngasri, Naim Shamshol, Rozita Che Wan, Zizan Razak, Johan As’ari

Syarikat Produksi :  Shutterspeak

Pengedar :  Astro Ceria HD, Astro Ceria , Astro Go

Genre : Fantasi / Komedi

Durasi Tayangan :  60 minit

Tarikh Tayangan : 6 Januari 2021

Trailer :

Di negara Sukalangka lahirnya seorang puteri yang berdarah putih dan mampu mengubat manusia dengan darahnya. Bukan sahaja cantik rupawan malah Puteri Zaleha (Uyaina Arshad) berjiwa rakyat juga sopan budi pekertinya. Adiknya, Puteri Mariam (Putri Hanan) pula berdarah merah dan cintakan pada dunia perubatan. 

Puteri Mariam selalu merasakan Puteri Zaleha mengabaikan dia dan tak pernah mampu berdiri sama tinggi dengan kakaknya yang mempunyai kuasa istimewa. Tapi tidak pernah pula dia iri hati dengan kejayaan Puteri Zaleha. Bak kata Raja Fir (Rozita Che Wan), kisah ni tak sama dengan Bawang Putih Bawang Merah. 

Légénda Puteri Bulan diinspirasikan daripada kisah Puteri Lindungan Bulan yang terkenal di negeri Kedah. Kisah tentang Puteri Zaleha berdarah putih anak kepada Sultan Sulaiman Shah yang menjadikan Kota Seputeh  bukan saja popular di Kedah malah melangkaui seluruh Nusantara termasuk ke pengetahuan raja Aceh, Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam. 

Dalam telemovie ni Puteri Zaleha merupakan anak sulung dan ayahanda Sultan Sukalangka (Ropie Cecupak) telah berjanji dengan Sultan Achewah untuk kahwinkan Putera Alaudin (Nabil Aqil) dengan puterinya bila tiba waktu. Malangnya kerana kejelikan wajah putera di dalam poster menyebabkan Puteri Zaleha teragak-agak untuk menerima lamaran tersebut. 

Malangnya keadaan Sukalangka sebagai negeri yang lemah membuatkan Sultan Sukalangka, Laksamana (Bell Ngasri) dan juga Bendahara (Naim Shamshol) berfikir banyak kali. Puteri Mariam pula cuba selamatkan kakak dia dengan bertukar tempat sebagai isteri bila dapat tahu padah menolak lamaran hingga menggadaikan nyawa rakyat jelata. 

Disebabkan telemovie ni diterbitkan di Astro Ceria so jalan cerita agak ringan dan santai, jauh berbeza dari cerita asal yang lebih dark bila mana Sultan Sulaiman Shah menukarkan Puteri Mariam dengan Puteri Zaleha dan sorok di kubu bawah tanah sebab taknak kahwinkan puteri kesayangan dia dengan lelaki yang suka bertukar isteri. Walaupun cahaya bulan terang menerangi kawasan kubu tetapi askar Raja Acheh tetap tak jumpa pintu masuk. Sebab tu lah Puteri Zaleha digelar Puteri Lindungan Bulan. 

Penggambaran Legenda Puteri Bulan mengambil masa tujuh hari di beberapa lokasi yang berkonsepkan taman dalam hutan untuk menghidupkan suasana zaman dahulu kala seperti Perkampungan Budaya, Taman Botani Negara, Shah Alam dan juga di Kem Isi Rimba, Kemensah. 

Memang sesuai sangat Uyaina Arshad berlakon sebagai Puteri Zaleha sebab dia cantik dan ayu. Dari awal movie sampai bloopers pun dok ralit tengok dia. Dah la memang cantik, busana yang dikenakan pun menaikkan seri seorang puteri. Sama juga dengan Puteri Hannan. Aksesori yang diguna pakai pun menampakkan kekayaan hiasan warisan Melayu. 

Dalam kisah legenda ni ada beberapa scene yang menggunakan khidmat CGI dan suntingan agak kemas bila Puteri Mariam dapat tahu kuasa sakti dia. Sinematografi pun cantik walaupun ada beberapa shot yang agak merimaskan bila diulang berkali-kali. Soundtrack dari Sam Jayasamri bertemakan balada sesuai dengan suasana dendangan Marsha dalam lagu berjudul Terang.

 

Walaupun telemovie ni untuk kanak-kanak tapi orang dewasa pun boleh je layan sekali. Cuma tu lah, one time watch je lah sebab tak berapa suka dengan komedi yang berunsurkan teknologi dalam dialog semua watak. Format komedi telemovie ni sama lah dengan Suatukala. By the way, nice attempt from Astro untuk menghidupkan kembali mitos, legenda dan hikayat kepada Generasi Alpha. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 7.7/10

Director : Neeraj Pandey

Writer : Neeraj Pandey, Dilip Jha

Cast : Sushant Singh Rajput, Disha Patani, Kiara Advani, Anupam Kher, Bhumika Chawla, Rajesh Sharma, Kumud Mishra

Production Company : Fox Star Studios, Inspired Entertainment, Friday FilmWorks

Distributor : Fox Star Studios

Genre : Biography / Sport / Drama

Running Time : 190 minutes

Release Date : 30 September 2016

Trailer :

Since tarikh 21 January adalah tarikh birthday Sushant Singh Rajput and for some reason I caught up in bad moment in life currently, I think why not tengok movie biopic M.S. Dhoni sebab movie ni naikkan semangat bila hidup rasa sesak. 

M.S. Dhoni antara kapten kriket terkenal di India selain Sachin Tendulkar dan sebelum Virat Kohli. Mahendra Singh Dhoni antara pemain yang berjaya pecahkan rekod dalam perlawanan kriket dan mengharumkan nama India di beberapa perlawanan besar seperti 2011 ICC Cricket World Cup, 2013 ICC Champions Trophy dan 2016 Asia Cups. 

Movie biopic bermula di Ranchi pada 7 July 1981 dengan zaman sekolah Mahi (Sushant Singh Rajput) yang dipujuk untuk join team kriket sekolah oleh Jurulatih Baneerji (Rajesh Sharma) lepas ternampak bakat dia dalam sukan. Walaupun dia suka bat tapi jurulatih perlukan dia sebagai wicketkeeper sampai lah dia masuk sekolah menengah. 

Disebabkan performance Mahi dalam kriket menyerlah, dia dapat kerja di stesen keretapi sebagai ticket collector dan bermain dalam team kriket Railway. Sayangnya nak perform dua benda yang besar dalam satu masa bukan perkara mudah. Sampai satu tahap dia dah kemurungan dengan dilem hidup dia. Mulut orang bila berjanji memang manis tapi bila sampai masa kita perlukan dia, tak mungkin dia dapat bantu kita. 

Jadi Mahi ambil keputusan untuk berhenti kerja dan fokus dengan kriket. Keputusan dia dibantah mentah-mentah oleh ayah dia, Pan Singh Dhoni (Anupam Kher) sebab tak nak Mahi hidup susah bila dah berhenti main kriket. Tapi dia tahu dia cuma perlu satu peluang untuk fokus dengan kriket dan kalau dia tetap tak berjaya, then dia akan bekerja macam orang lain. Well, he was selected for India Team and the rest is history. 

Idea untuk buat biopic M.S. Dhoni datang dari manager dia sendiri dan Dhoni consult dengan pengarah dan penulis untuk perjalanan movie. Sesuai sangat team production pilih Sushant sebagai watak Dhoni sebab masing-masing dari Bihar dan keadaan dia masa tu memang tepat sangat dengan watak dalam movie bila Sushant stop berlakon 2 tahun gara-gara Paani tapi shelved. Scene dia tanya kakak dia, Jayanti Gupta (Bhumika Chawla) pasal masa depan dia tu bikin sebak sebab dia deliver the right emotion and expression. 

Untuk menjayakan watak Dhoni, Sushant bangun setiap hari jam 4 pagi untuk workout dan practice kriket kemudiannya spend time dengan Dhoni untuk belajar gaya dan lenggok dia dari bercakap, berjalan ataupun makan. Sushant kata kalau dia tak mampu buat yang terbaik, dia akan dibenci oleh fans Dhoni. Siapa tak takut sebab fans dunia kriket ni memang jenis agresif so dia kena buat terbaik. Lagipun M.S. Dhoni bukan calang-calang orang untuk negara India bila dia pernah dianugerahkan Padma Shri Award dari Kerjaan India untuk jasa dan sumbangan dalam bidang sukan. 

Walaupun suka dengan movie ni tapi lepas tengok masa tahun 2016 dulu dah tak mampu dah nak tengok lepastu sebab menangis teruk sangat bila masuk part M.S. Dhoni depressed sampai lah habis. Even ending scene tu scene India menang lepas 28 tahun pun nangis jugak tengok sebab happy sangat dengan keputusan Dhoni. 

‘Dhoni is Dhoni and if this boy will get a chance he will go miles ahead’

Tak semua scene diceritakan dengan tepat even Dhoni sendiri yang consult. Tak tahu kenapa, mungkin nak hidupkan elemen drama dan melankolik dalam filem ni. Macam contoh watak Priyanka Jha (Disha Patani) yang muncul selepas Dhoni terpilih masuk untuk Team India walhal kronologi asal terjadi sebelum Dhoni dipilih. Dan kerana Priyanka, Dhoni murung dan lemah semangat selama 6 bulan. Sama juga dengan watak Sakshi (Kiara Advani) bila sebenarnya keluarga mereka berdua pernah kenal masa Dhoni masih kecil tapi terpisah kemudian bertemu balik di Kolkata. 

Nevertheless, I still enjoy layan biopic ni dan tak hairan lah kenapa boleh jadi filem ke-6 tertinggi jumlah kutipan pada tahun 2016 dengan jumlah sebanyak Rs 2 billion. Dialog dalam biopic ni pun menambahkan semangat sukan juga patriotisma sebab pasukan kriket India dah tentu bermain sebagai wakil negara. Bila diorang menang sekaligus menaikkan nama India di mata dunia.   

‘You will not get the same ball every time in life, hold your ground by playing according to the situation and the scoreboard will take care of itself’

‘A bowler will take a wicket, a batsman will score runs in some matches and will fail in others but a good fielder will save runs in every match’ – M.S. Dhoni

‘We are all servants and we are doing National Duty’

Visual dalam biopic M.S. Dhoni agak lemah untuk VFX especially scene zaman sekolah menengah bila Santosh Thundiyil cuba fit muka Sushant dalam badan remaja. Tak tahu kenapa diorang tak cast someone younger supaya nampak lebih real. Berbeza dengan VFX untuk scene dekat perlawanan-perlawanan besar circa 2000s, nampak cantik dan kemas. 

Antara kekuatan M.S. Dhoni ialah music album dari komposer juga penyanyi baru pada waktu tu, Amaal Mallik dengan lirik yang dikarang oleh Manoj Muntashir. Sampai sekarang lagu-lagu dalam movie M.S. Dhoni jadi pilihan sebab lirik yang menaikkan semangat dalam lagu Besabriyaan ataupun mood lagu romantik dalam Kaun Tujhe, Phir Kabhi ataupun Jab Tak.

 

Movie di bawah terbitan Fox Star Studios ni agak panjang da nada beberapa scene yang mungkin boleh dipendekkan supaya jalan cerita nampak lebih menyengat. Anyway, it’s a great biopic movie and Sushant did justice for Dhoni. Happy birthday photon. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Throwback Thursday | MYIPR Launching Event

Thursday, 21 January 2021

Idea asal adalah untuk buat majlis minum petang atau Hi-Tea untuk sesi beramah mesra dengan pihak media tapi terdapat beberapa kekangan jadi ditambah lagi satu sesi dengan penambahan majlis pelancaran MyIPR. Projek ini adalah hasil usahama syarikat Intellect Base Technologies Sdn Bhd dengan Tetuan Ram Reza & Muhammad. 

Event ni dah lama diadakan tau sebelum PKP lagi, sebab tu park under entry Throwback Thursday. Nak update tahun lepas tapi membawak ke hari ni baru sampai seru dia. So the event took place at Persatuan Alumni Universiti Malaya (PAUM) Clubhouse. Tempat ni dikhususkan kepada alumni Universiti Malaya dan dibuka untuk orang luar juga cuma tak ramai yang tahu. 

Apa itu MyIPR?

Projek MyIPR merupakan perkhidmatan yang ditawarkan untuk membantu individu atau institusi yang mempunyai perniagaan dalam melindungi harta intelek empunya. Contoh hak harta intelek yang layak dilindungi adalah hak cipta, paten, tanda dagang, reka bentuk industri dan rahsia perdagangan.

Tak ramai yang cakna dengan harta intelek dan kenapa penting untuk kita lindungi harta intelek dari dicuri oleh pihak lain. Mungkin ada yang tahu tapi tak ada dana untuk daftar dan ada juga yang tahu tentang perlindungan harta intelek dan tak tahu bagaimana untuk mendaftar. Ramai juga golongan yang ketiga ni jadi Ram Reza & Muhammad ambil inisiatif untuk membantu SMEs melindungi idea dan ilham yang lahir dari kreativiti mereka. 

Selain dari perkhidmatan mendaftarkan harta intelek, MyIPR juga mempunyai servis untuk menjaga dokumen penting seperti geran tanah, sijil saham syarikat, sijil peribadi dan banyak lagi dokumen sulit dan penting. Ditambah dengan fenomena bencana alam yang tak menentu, banyak dokumen terjejas hingga empunya mengalami kerugian dan masalah dalam urusan tertentu. 

Untuk syarikat sederhana dan juga korporat, perkhidmatan setiausaha syarikat juga boleh membantu urusan menyerah simpan dokumen-dokumen syarikat dan lain-lain. Antara tugas dan tanggungjawab Setiausaha Syarikat adalah:

a) Menyimpan pelbagai buku dan catatan berkanun Syarikat seperti buku daftar Ahli dan Pengarah

b) Mengeluarkan sijil saham, pengagihan dan pemindahan saham

c) Menyediakan notis mesyuarat, memanggil dan menghadiri mesyuarat berkanun dan mencatat minit mesyuarat

d) Menguruskan mesyuarat seperti AGM dan EGM

e) Menyediakan resolusi

f) Menyerah simpan dokumen Syarikat kepada SSM

g) Menyimpan keselamatan Metri Syarikat (Common Seal) agar tidak disalahguna

h) Menentukan buku-buku berkanun sentiasa boleh diperiksa apabila terdapat permintaan dari mana-mana Pemegang Saham Syarikat

Firma Ram Reza & Muhammad mempunyai pengalaman selama 20 tahun, jadi tak hairan kalau servis ini diletakkan di dalam MyIPR kerana sudah cukup mahir dalam hal-hal berkaitan kesetiausahaan syarikat.

Launching Event MyIPR

Untuk launch event MyIPR ni, pihak RRM cuma buat majlis secara kecil-kecilan dengan menjemput semua partners Ram Reza & Muhammad - Encik Nor Hisham bin Hj Muhammad, Ms Noraida Hassan, Encik Ismail Ariffin, Encik Muhammad Usaid Bin Mohd Nasaruddin Encik Izharul Effendy Bin Ramli, Encik R Fadhli Indra Bin Didi Indra Tjahya. Jemputan khas dihulurkan kepada Encik Bukhari Embong, founder Deedat Air Care dan juga pembaca berita Awani, Hakim Rahman. 

Memandangkan RRM ada dua orang chambering student cantik dan selesa bersama, Amy dan Aina dipilih sebagai pengacara majlis. Hi tea event dan juga MyIPR launching dimulakan dengan ketibaan para tetamu dan dimulakan dengan pembukaan majlis oleh emcees. Bacaan doa oleh Encik R Fadhli Indra Bin Didi Indra Tjahya, partner kepada jabatan Syariah di Ram Reza & Muhammad HQ. 

Kemudian majlis diteruskan dengan pengenalan mengenai firma guaman Ram Reza & Muhammad dan pencapaian selama 20 tahun dalam bidang guaman oleh Encik Danish. 

Sesi seterusnya diteruskan dengan penerangan tentang idea penubuhan MyIPR, objektif dan matlamat Tetuan Ram Reza & Muhammad dan Intellect Base Technologies menerusi MyIPR. Selain firma Ram Reza & Muhammad, firma Hermes & Co, PT RRM Global, Muhammad Danish & Co, Z&I dan RRM Advisory and Custody Sdn Bhd juga merupakan subsidiari penasihat untuk projek ini. Boleh kata orang awam boleh dapatkan penerangan bukan terhad kepada harta intelek malah lebih lagi mengenai bidang guaman juga sepertimana yang diterangkan di atas. 

Seusai sesi pengenalan dan penerangan, majlis diteruskan dengan sesi memotong kek dan sesi bergambar. Semua tetamu yang hadir diberikan beg goodies oleh Tetuan Ram Reza & Muhammad sebagai tanda penghargaan hadir ke majlis kecil. 

Dah selesai majlis, dah kenyang makan, dah berbual banyak untuk sesi penerangan maka sesi bergambar fotogedik dekat luar dewan sebab lighting on point. 

Terima kasih kepada semua yang bertungkus-lumus menjayakan majlis pelancaran ni walaupun short notice. Terima kasih juga kepada yang hadir sebagai tanda sokongan kepada kami semua.