Movie Review | Milea - Suara Dari Dilan

Sunday, 14 June 2020


Pengarah :  Fajar Bustomi, Pidi Baiq
Penulis Skrip : Pidi Baiq
Pelakon : Iqbaal Ramadhan, Vanesha Prescilla, Adhisty Zara, Yoriko Angeline, Zulfa Maharani, Debo Andryos, Andovi da Lopez, Jerome Kurnia, Gusti Rayhan, Omara Esteghlal, Giulio Parengkuan
Genre : Romantik
Durasi Tayangan : 103 minit
Tarikh Tayangan : 13 Februari 2020 (Indonesia), 13 Jun 2020 (Malaysia)
Syarikat Produksi : Max Pictures
Pengedar :  Netflix
Trailer :


Kalau dua movie sebelumnya kita dengar kisah cinta zaman SMA dari sudut penceritaan dan perasaan Milea (Vanesha Prescilla), kali ni diceritakan pula oleh Dilan (Iqbaal Ramadhan). Tapi tak dapat juga jawapan kenapa Dilan marah benar dengan Anhar (Giulio Parengkuan) sampai bawa pistol nak serang Anhar dan abang dia. 


Even Milea datang halang pun dia pura-pura tak faham dan tipu Milea kata taknak serang walhal jelas sangat dia dah kumpulkan semua geng dia nak pergi serang. Nasib dia malang je, kena tangkap dengan polis tambah pula ada pistol. Nasib baik lah parents Milea tak bising Milea bercinta dengan Dilan yang dibuang sekolah, suka melepak dengan geng motor dan ditahan polis sebab ada senjata api. 

Dalam movie ni Dilan sendiri mengaku bergaduh dengan Anhar adalah benda bodoh yang dia buat sebab akhirnya dia putus juga dengan Milea dan hilang kawan-kawan dia. Ni bukan spoiler sebab dalam Dilan 1991 pun dah tunjuk dah. Dalam movie Suara Dari Dilan ni cuma untuk refresh ingatan peminat franchise Dilan ni je. Tak banyak pun yang berbeza dengan dua movie sebelumnya.


Cuma kita dapat tahu perit yang Dilan rasa bila Akew (Gusti Rayhan) meninggal, Milea menjauhkan diri dan keluarga pun marah dengan perbuatan dia sedangkan dia mati-mati bagitahu semua yang dia tak terlibat langsung dalam hal ni. Dilan perlukan someone tapi semua yang rapat dengan dia tak ada masa tu. Milea pulak perangai dia suka sangat nak minta putus lepastu bila Dilan dah menjauh, dia pulak terhegeh tanya kenapa Dilan berubah. Duh?


Dah nama pun cinta remaja zaman SMA, so tak boleh la nak expect dua watak ni bijak sebab Dilan pun bukan top students dekat Indonesia. Both still young and dumb tambah pula bila parents macam tak involve betul-betul. Boleh je kalau Bunda (Ira Wibowo) advise Milea supaya pujuk Dilan ataupun minta maaf dengan Dilan sebab buat keputusan dalam keadaan marah.

Ibu Milea (Happy Salma) pun yang tidak-tidak je bila dia suruh Dilan maafkan Milea sebab sedih tengok anak dia menangis bila kantoi keluar dengan Kang Adi (Refal Hady) padahal dah janji dengan Dilan taknak keluar. Bukan masalah cemburu tapi masalah tak jujur. Dah kantoi baru gedik nak nangis acah mangsa. 


Kalau jalan cerita dan ending dia predictable, benda tu tak jadi isu pun sebab cerita cinta zaman remaja kot. Segala keputusan bodoh memang ada lah dalam tu. Tapi even dah masuk zaman kerja pun Milea still bodoh. Apa benda entah ajak Dilan pergi reunion tapi dia bawak tunang dia sekali. Lepastu bagitahu Dilan yang dia rindu Dilan. Tak terkata otak kalau jadi Dilan. Ikutan jadi pusing!


Rasanya dalam Dilan 1990 je yang ada kata-kata sweet dari Dilan sebab dalam Suara Dari Dilan ni ada juga ayat cinta dari Dilan tapi macam merepek je. Mungkin sebab Dilan dah tawar hati dengan perangai Milea. 

Perpisahan adalah upacara hari-hari yang penuh dengan perasaan rindu'
‘Dulu kita pernah berharap kita akan selalu bias bersama-sama. Sama sekali aku tidak pernah berpikir bahwa kita akan berpisah. Tapi itulah yang terjadi. Terima kasih untuk sudah mau bersamaku melalui banyak hal yang kita lalui.’

Sinematografi sutradara Dimas Imam Subhono tetap gratis dalam franchise Dilan dan Milea cuma soundtrack makin lama makin tak best. Walaupun lirik tu relatable dengan scene dan mood tapi cara penyampaian dan irama tu tak menarik. Movie romantik dan emosi tapi vibe indie. Franchise ni bawak pulang untung yang tinggi kot takkan la nak hire komposer pun tak cukup budget. Cari la lagu yang boleh jadi penarik untuk audience ulang tengok banyak kali macam lagu Dulu Kita Masih SMA nyanyian Lutfi Aulia. 


Hopefully Fajar Bustomi dan Pidi Baiq buat ending yang diinginkan oleh semua peminat Dilan dan Milea dalam next installment sebab movie ni dah jadi kegilaan baik di Indonesia juga Malaysia. Jangan kejam sangat please :’)

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 7.5/10

Movie Review : Hwayi – A Monster Boy

Friday, 12 June 2020


Director : Jang Joon-hwan
Writer : Park Ju-seok
Cast : Kim Yoon-seok, Yeo Jin-goo, Cho Jin-Woong, Jang Hyun-Sung, Park Hae-Joon, Kim Sung-Kyun, Lee Kyoung-Young, Seo Young-hwa, Kim Young-min
Production Company : Showbox
Distributor : Showbox
Genre : Action / Thriller
Running Time : 125 minutes
Release Date : 9 October, 2013
Trailer :


Seorang budak diculik dan dibesarkan oleh sekumpulan perompak yang diketuai oleh Seok-Tae (Kim Yun-Seok), seorang pemandu yang gagap, Ki-Tae (Cho Jin-Woong), si cilik Jin-seong (Jang Hyun-Sung) sebagai planner, Beom-soo (Park Hae-Joon) yang pakar dalam senjata api dan Dong-beom (Kim Sung-Kyun) kuasai martial arts. Semua skills yang ada dalam mereka semua diturunkan kepada Hwayi (Yeo Jin-Goo) hingga la dia besar.


Lepas 14 tahun Seok-Tae decide untuk ambil job bunuh Lim Hyoung-Taek (Lee Kyoung-Young) yang menghuni di kawasan kejiranan yang bakal diruntuhkan untuk pembinaan rumah apartment baru tapi terhalang disebabkan keputusan Hyoung-Taek dan isteri dia Kim Sun-ja (Seo Young-hwa) yang taknak berpindah bila masih berharap anak mereka yang hilang akan pulang. 

Hwayi dihantar untuk menyelinap masuk ke rumah tersebut sebelum mereka berlima masuk. Di ruang tamu Hwayi terjumpa gambar dia semasa kecil. Sejak dari hari tu, dia mula cari tahu siapa dia dan kenapa mereka berlima ambil keputusan untuk besarkan dia.


Movie Hwayi – A Monster Boy yang ditayangkan di Puchon International Fantastic Film Festival ke-18 pada tahun 2014 bertemakan misteri penculikan dan dendam. Director Jang Joon-hwan buat movie ni menarik bila kita curious nak tahu kenapa mereka berlima culik dan besarkan Hwayi sedangkan di minit awal mereka berbincang perlu pastikan budak tu hidup supaya mereka boleh dapat duit. 

Kalau diikutkan, tak ada pun scene atau watak yang cuba nak connect dengan audience tapi lebih kepada menceritakan sebab semua watak utama juggles antara kisah silam dan pilihan mereka. Bila kita enjoy tengok kemesraan dan father figures masing-masing jaga Hwayi, plot berubah suasana kembali ingatkan kita dengan kekejaman mereka semua. Sama juga dengan watak Hwayi yang dibesarkan dalam persekitaran buruk.


Walaupun jalan cerita menarik untuk ditonton tapi naratif movie ni agak sarat dan kompleks dengan beberapa scene yang tak perlu terutamanya watak Detective Jung-min (Kim Young-min) siasat geng perompak ni sebab apa yang dia tahu, audience dah tahu awal dah pun. Sudahlah lambat cari hint, lepastu tak membantu pulak tu. Misteri Hwayi tu Seok-Tae yang akan dedahkan di hujung cerita nanti.


Scene Detective Jung-min hesitate nak tembak Seok-Tae ataupun Hwayi tu nampak macam dangkal je sebab sepatutnya by that moment dia patut dah tahu siapa patut dia tembak. Sama macam dekat awal scene bila berbelas polis yang ada dalam train tapi semua fokus nak tembak Beom-soo padahal boleh je yang dekat hujung kiri dan kanan lari keluar dari coach dan kepung dari belakang.


Tak ada pulak tu scene Detective Jung-min syak macam mana operasi polis asyik busted je. Sebab dalam movie ni pengarah highlight character Detective Jung-min sebagai kreatif dan bagus dengan kerja dia tapi masuk second half dah nampak pengarah mula toned down polis dan detektif supaya nampak watak-watak perompak ni powerful habis.


First time tengok lakonan Yeo Jin-Goo dalam drama Hotel De Luna, tak sangka langsung dia menang besar Best New Actor tahun 2014 sebab mutu lakonan dia melakonkan watak Hwayi yang trauma, dibayangi raksasa besar dan bagus dengan skills yang diajar oleh ayah-ayah dia. Action stunt dia kemas dan sharp on screen hasil koreografi Jung Doo-hung.


Movie ni mungkin bukan pilihan sesetengah orang sebab agak gore dan ganas tapi untuk yang suka genre action thriller boleh la layan Hwayi. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.9, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +1 = 8.8/10

Teh Tarik Ori F&N


Gara-gara terpengaruh dengan Danish bila tiap-tiap hari dia minum Teh Tarik Ori F&N ni mula la nak join sekali. Dekat 7 Eleven tengah ada promo beli 2 botol RM7 je tapi jangan tanya harga sebotol berapa kalau dekat kedai biasa sebab lain kedai lain harga. Dekat Shopee pun jual in bulk. 

Tapi tak kisahlah berapa pun harga dia sebab teh tarik ori F&N ni memang sedap baq hangggg. Dia punya resipi teh tarik kena la dengan tekak I yang lagi suka teh pekat rasa pahit teh sikit bila minum. Ada lagi satu teh tarik kurang manis kalau yang tak minum manis sangat. 

Teh tarik Ori F&N ni lagi nikmat kalau minum masa sejuk-sejuk kaw keluar dari freezer fuhhhh panas-panas macam sekarang ni memang sesuai sangat pekena sebotol. 


Sekarang ni F&N tengah buat promo untuk teh tarik ori dan kurang manis. Memang ngam sangat la beli dekat portal F&N boleh dapat diskaun 15% sebagai tanda penghargaan kepada rakyat Malaysia berjaya harungi PKP gara-gara Covid-19.
berjemur di pantai

Berkelah dan berjemur di pantai pastinya aktiviti kesukaan ramai individu. Namun, bagi wanita mengandung, wujud kesan bahaya yang perlu anda ketahui.

Bahaya berjemur di pantai

Hakikatnya, secara teknikal aktiviti berjemur di pantai adalah 1 perkara yang tidak disarankan oleh pakar kepada semua individu, terutamanya wanita mengandung. Ini kerana terdedah kepada sinar UV matahari, meletakkan anda kepada risiko penuaan pramatang dan juga melanoma malignan (kanser kulit).

Beberapa kajian turut mengaitkan sinar UV dengan kekurangan asid folik. Fungsi asid folik adalah untuk menghalang dan mencegah kecacatan tiub saraf seperti spina bifida dan ia sangat penting pada trimester pertama kehamilan. 

Bagi wanita mengandung, kulit anda menjadi sangat sensitif dan lebih mudah mengalami kepanasan serta chloasma – bintik gelap pada wajah semasa berbadan dua. Banyak kebimbangan menyamakan tabiat berjemur di pantai dengan kaedah memerangkan kulit.

Kulit yang terdedah kepada cahaya matahari untuk tempoh yang lama semasa hamil boleh menyebabkan kegatalan, ruam panas atau masalah chloasma menjadi semakin teruk.

Pandangan pakar tentang isu ini

Menurut pakar daripada British Association of Dermatologists (BAD), Dr Sweta Rai menyatakan, tidak kira wanita mengandung mahupun mana-mana individu, aktiviti berjemur di pantai dengan berbaring di bawah sinar matahari tidak digalakkan. 

Malahan pakar penjagaan kulit semasa hamil juga tidak mengesyorkan aktiviti ini untuk dilakukan.

Dr Sweta menjelaskan, dalam tempoh kehamilan, tahi lalat anda boleh berubah disebabkan pengaruh hormon. Semasa berjemur, anda akan mengalami keadaan yang dipanggil pendedahan cahaya matahari kronik rendah atau selaran matahari.

Masalah selaran matahari yang dialami boleh menyebabkan penuaan pada kulit serta meningkatkan risiko untuk mengalami kanser kulit bukan melanoma walaupun dalam jumlah peratusan yang kecil.

Selain itu, ibu-ibu yang sedang hamil biasanya akan mengalami kemerosotan sistem imun, keadaan ini sekali gus memungkinkan ibu mendapat masalah berkaitan pendedahan cahaya matahari.

wanita mengandung

Adakah berjemur di pantai berbahaya untuk kandungan?

Pakar menjelaskan, tidak terdapat kajian yang dapat membuktikan mengenai perkara tersebut. Bagi Dr Sweta, saintis tidak mempunyai cara untuk mengetahui sama ada ia boleh memberikan kesan kepada bayi atau tidak. 

Walaupun kebanyakan pakar berpendapat bahawa ia tidak mungkin berlaku, tetapi masih tiada bukti untuk mengesahkannya. Walau bagaimanapun, sebelum hamil, untuk melakukan aktiviti berjemur di pantai, anda akan berbaring menelentang.

Namun, posisi tidur seperti itu bagi wanita mengandung boleh menekan urat besar dalam perut yang dikenali sebagai inferior vena cava. Jika keadaan itu berlaku, ia boleh mengurangkan aliran darah pergi balik ke jantung dan juga bekalan darah ke rahim.

Oleh sebab itu, posisi tidur wanita yang berbadan dua disarankan untuk mengiring ke sisi kiri berbanding menelentang.

Tip melindungi kulit bagi wanita mengandung

Sudah tentu anda tidak dapat menghindari diri daripada cahaya matahari 100% walaupun tidak berjemur di pantai, bukan?

Jadi sekurang-kurangnya, anda boleh mengurangkan kesan sampingan akibat terkena cahaya matahari dengan langkah-langkah berikut:

Memakai pelindung matahari SPF 30 atau lebih tinggi
  • Memakai pelindung matahari setiap 2 jam
  • Duduk di tempat teduh dan elakkan daripada terkena sinaran matahari secara terus
  • Hindari sinaran matahari pada waktu puncak, antara pukul 11 pagi hingga 3 petang

Kekal terhidrat

Berada di bawah sinaran matahari untuk tempoh yang lama boleh menyebabkan dehidrasi. Pastinya ia 1 keadaan berbahaya buat wanita mengandung. Air sangat penting bagi wanita yang sedang hamil kerana ia akan mengangkut nutrien dan vitamin untuk dibawa ke janin.

Dehidrasi juga boleh menyekat aliran darah ke rahim dan mengakibatkan gangguan kepada perkembangan bayi, sekali gus boleh menyebabkan kontraksi pramatang.

Jika anda tidak pasti sama ada badan mendapat cukup cecair atau tidak, perhatikan warna air kencing.

Air kencing normal sepatutnya berwarna kuning cair. Jika berwarna gelap, anda berisiko untuk mengalami dehidrasi dan perlu segera meminum air.

Sekiranya anda berdepan kesukaran untuk minum air kosong, anda boleh mencampurkan sedikit perahan lemon dan minumnya dengan ketulan ais.

bahaya-wanita-hamil-berjemur-di-pantai

Nikmati cahaya matahari secara sederhana

Sama seperti perkara lain dalam hidup yang perlu dinikmati secara bersederhana, begitu jugalah keadaannya dengan cahaya matahari. 

Tidak salah untuk anda menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan, tetapi jangan secara berlebihan.

Anda masih boleh berkelah bersama keluarga atau bersantai di tepi kolam. Namun pastikan anda menjaga aspek pengambilan cecair dan memakai pelindung matahari.

Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis, atau rawatan.

Movie Review : Bajirao Mastani

Monday, 8 June 2020


Director : Sanjay Leela Bhansali
Writer : Sanjay Leela Bhansali
Cast : Ranveer Singh, Deepika Padukone, Priyanka Chopra, Tanvi Azmi, Mahesh Manjrekar, Benjamin Gilani
Production Company : Bhansali Productions, Eros International
Distributor : Eros International
Genre : History / Romance
Running Time : 158 minutes
Release Date : 18 December 2015
Trailer :


The sky will change colour, and all will be bathed in an orange glow. Winds of desire will blow, and thundering clouds will fill the skies. Dry leaves will murmur and ultimately rains will wash the earth. There will be no shackles of religion or relationship to tear us apart. All that remain will be the fire of our love in our hearts. On that day, we will become one for eternity… - Bajirao

Berlatar belakangkan kurun ke-18 di pemerintahan Maratha, Raja Chhatrapati Shahu (Mahesh Manjrekar) titahkan kerajaan perlukan pentadbir yang baru. Maka Ambaji Pant calonkan nama Bajirao (Ranveer Singh) dek keberanian dia di medan perang walaupun masih muda lagi. Bajirao lulus ujian sang Raja dan diangkat sebagai Perdana Menteri kerajaan Maratha.


Semasa perang di Siroja, kem Bajirao diceroboh oleh pegawai daerah Bundelkhand, si cantik Mastani (Deepika Padukone) yang meminta pertolongan untuk selamatkan daerah mereka dari ditawan oleh askar penceroboh. Berbesar hati dengan pertolongan Bajirao, Raja daerah Rajput, Chhatrasal (Benjamin Gilani) hadiahkan barang kemas, mutiara dan juga anak dia, Mastani sebagai isteri.


Bajirao jatuh cinta dengan Mastani bukan sahaja kerana kecantikan paras rupa kacukan Parsi tapi juga kerana skills pedang dan keberanian dia di medan perang. Selesai urusan di Bundelkhand, Bajirao teruskan perjalanan dia dan balik ke Pune. Mastani pula pergi ke Pune untuk jumpa Bajirao tapi dihalau balik oleh ibu Bajirao, Radhabai (Tanvi Azmi) sebab perbezaan agama antara Hindu Brahmin dan Muslim. 

Bajirao cuba pertahankan cinta dia pada Mastani walaupun diancam oleh pelbagai pihak. Kashibai (Priyanka Chopra), isteri sah Bajirao berbelah bahagi antara membenci Mastani ataupun biarkan sahaja Bajirao bahagia dengan Mastani. Kebahagian dia terletak pada kebahagiaan Bajirao bila kebahagiaan Bajirao pada Mastani.


Jalan cerita movie Bajirao Mastani yang diadaptasikan dari novel fiksyen berjudul Rauu karya Nagnath S. Inamdar mempunyai kisah cinta antara Bajirao dan Mastani yang pertahankan kecurangan mereka walaupun melukakan banyak pihak dengan berpaksikan kisah cinta dewa Krishna dan Radha.


Kehebatan Sanjay Leela Bhansali bukan terletak pada jalan cerita tapi pada kecantikan visual, sinematografi, pergerakan kamera yang menghasilkan shot cantik hasil kerja Sudeep Chatterjee dan music score arahan Sanjay Leela Bhansali sendiri dengan koreografi yang tersusun cantik. Bajirao Mastani delivers that to the fullest! Lagu Deewani Mastani merupakan tribute kepada Mughal-e-Azam yang diterbitkan pada tahun 1960.




Keindahan costume yang menggambarkan kerajaan Maratha pada era ke-18 hasil karya Anju Modi juga menghidupkan suasana walaupun terdapat percanggahan dari segi sejarah terutamanya pakaian Kashibai dalam lagu Pinga. Bercanggah juga dengan jalan cerita bila Radhabai mentioned tentang masalah kewangan yang dihadapi Kerajaan Maratha. 


Walaupun Ranveer Singh dan Deepika Padukone peneraju utama filem ni tapi lakonan Priyanka Chopra yang dapat pujian dari critics dan menghidupkan movie ni dengan wtaak isteri yang terluka bila dapat tahu kecurangan Bajirao. Kita dapat rasa kesakitan dia terutamanya pada scene dia ceritakan kisah cinta Radha-Krishna pada Bajirao. Tak banyak pun dialog dia, tak ada scene menari ataupun ke medan perang tapi kepetahan dia mencuit hati, bila membisu dia terluka. Her facial expressions were priceless!


Ranveer Singh nampak selesa dengan watak Bajirao dengan persona seorang pahlawandan bijak menyampaikan watak yang terperangkap dalam kekusutan. Deepika did her best being pretty even as Rajput soldier. Siapa yang pergi medan perang dengan rambut lepas bebas macam Mastani?


Magnum opus Sanjay Leela Bhansali yang asalnya akan dilakonkan oleh Salman Khan, Kareena Kapoor dan Rani Mukherjee pada tahun 2005 akhirnya tercapai perlaksaannya dengan barisan pelakon baru. Bajirao Mastani tampak indah pada keseniannya tapi tidak pada penceritaannya. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0 = 5.8/10

Movie Review : Knives Out

Sunday, 7 June 2020


Director : Rian Johnson
Writer : Rian Johnson
Cast : Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, Lakeith Stanfield, Katherine Langford, Jaeden Martell, Christopher Plummer, Edi Patterson, Joseph Gordon-Levitt, Noah Segan, Frank Oz
Production Company : MRC, T-Street
Distributor : Lionsgate Movies
Genre : Mystery / Comedy
Running Time : minutes
Release Date : September 7, 2019 (TIFF), November 27, 2019 (United States)
Trailer :


Detektif terkenal, Benoit Blanc (Daniel Craig) dapat satu kes untuk menyiasat kematian penulis novel genre crime thriller terkenal, Harlan Thrombey (Christopher Plummer) yang ditemui mati oleh pembantu rumah, Fran (Edi Patterson) dalam keadaan ngeri di bilik bacaan dia di tingkat atas. 


Detektif Leftenan Elliott (Lakeith Stanfield) bersama pembantu dia, Trooper Wagner (Noah Segan) menyoal siasat semua ahli keluarga Harlan kerana mereka semua berpotensi besar menjadi suspek dengan masalah-masalah peribadi yang boleh dijadikan motif untuk membunuh selepas acara sambutan hari jadi Harlan yang ke 85. Setiap kali Detektif Blanc tekan not piano, Detektif Elliott perlu tanya suspek bila dia sampai ke Thrombey 's Mansion. 


Siasatan terakhir ialah Marta Cabrera (Ana de Armas) yang merupakan jururawat peribadi merangkap kawan rapat Harlan dan dia tak boleh menipu sebab akan muntah bila dia buat macamtu. Tak ada apa yang pelik sebab alibi masing-masing kukuh walaupun ada motif yang kuat untuk bunuh Harlan so Detektif Elliot dan Trooper buat kesimpulan yang Harlan bunuh diri selepas Marta balik ke rumah jam 12.30 malam. 


Detektif Blanc pula dengan tegas sangkal kesimpulan tu dengan mengatakan Harlan dibunuh cuma belum tahu siapa dan bagaimana but the moment he picks up the ball, the mystery game has begun. 

Movie Knives Out yang memenangi anugerah penghargaan Top Ten Films of the Year di American Film Institute tahun lepas mempunyai jalan cerita yang menarik dengan suntingan penceritaan dengan konsep dysfunctional family dan genre misteri dan komedi. Tak tunggu lama pun untuk director dedahkan siapa pembunuh sebenar bila dia zoom darah pada kasut. Cuma kalau ikutkan posisi kasut dengan timing leher Harlan dikelar, agak mustahil untuk darah tu terpelanting jauh ke sana. Tambah pula bila darah tu cuma mengalir ke bawah bukan terpercik. 

"you're playing to win, I'm playing to make a pretty pattern." - Marta Cabrera
Lagi satu kemusykilan bila Harlan bagitahu Joni Thrombey (Toni Collette), menantu kepada mendiang anak dia, Neil yang Harlan cuma terjatuhkan chess board, Go tu dah masuk minit keenam dah pun tapi kenapa Marta tak perasan yang symptom tu patutnya dah muncul pada Harlan? Masa tu pun dah boleh agak yang ada something tak kena and it is quite a big eh moment lah. 


But anyhow, scene tu tak lah menjejaskan jalan cerita sebab keseronokan jalan cerita yang dikarang dan diarahkan oleh Rian Johson ni terletak pada second half bila peguam Harlan, Alan Stevens (Frank Oz) dan pembantu dia datang untuk bacakan wasiat Harlan yang menyerahkan kesemua harta dia kepada Marta. Scene semua ahli keluarga Harlan attack Marta dirakam menggunakan phone je sebab camera rosak dan pecah masa shooting tapi disebabkan insiden tu, scene tu nampak unik sebab shaky yang portray keadaan huru-hara masa tu. 


Lakonan Chris Evans sebagai cucu Harlan, Hugh Ransom yang playboy dan biadap keluar dari karakter gentleman dia sebagai Captain America lepas beberapa tahun lamanya. Watak dia kelakar especially scene dia makan Lotus Biscoff dan maki semua ahli keluarga dia. Director wujudkan momen saspen bila dia buat semua watak bercerita tentang Hugh sebelum bagi screentime untuk Hugh muncul tonjolkan karakter dia. Baik Danial Craig mahupun pelakon pembantu yang lain semuanya bagus dengan watak masing-masing. Body gestures dan facial expressions masa deliver dialogue were epic. 


Some hints dah diletakkan dekat first half dan teori donut Detektif Blanc merujuk kepada hiasan pisau if you guys jadi kusut apa yang dia cuba bagitahu dalam scene tu. Same goes to tajuk Knives Out yang juga merujuk kepada hiasan pisau yang diletakkan di tempat mereka semua disiasat. Siapa yang akan tarik keluar pisau tu nanti adalah pembunuh sebenar dan siapa pembunuh sebenar, kena lah tengok sendiri movie yang penuh dengan donut hole plot twist!

"When people get desperate, the knives come out."- Detective Blanc

p/s : Lionsgate Movies dah announced Knives Out akan ada sequel. Can't wait!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Movie Review : Thappad

Saturday, 6 June 2020


Director : Anubhav Sinha
Writer : Anubhav Sinha, Mrunmayee Lagoo
Cast : Taapsee Pannu, Pavail Gulati, Dia Mirza, Maya Sarao, Geetika Vidya Ohlyan, Kumud Mishra, Ratna Pathak Shah, Tanvi Azmi, Ram Kapoor, Naila Grewal, Ankur Rathee
Production Company : Benaras Media Works, T-Series
Distributor : AA Films
Genre : Drama
Running Time : 142 minutes
Release Date : 28 February 2020
Trailer :


‘So just one slap then?’
‘Just a slap? He cannot slap me’

Amrita Sandhu (Taapsee Pannu) pilih untuk jadi suri rumah sepenuh masa korbankan minat dan impian dia untuk jadi penari atau guru tarian selepas berkahwin dengan Vikram Sabharwal (Pavail Gulati). Kadang dia ke rumah jiran sebelah, Shivani Fonseca (Dia Mirza) ajar anak perempuan Shivani  menari untuk lepaskan rindu kepada tarian. Bagi dia, itu freedom of choice dia untuk sediakan yang terbaik buat Vikram sementara Vikram bekerja untuk sara keluarga. It just a fair deal. 


Tapi tak bermakna dia patut dilayan seperti sampah sebab dia pilih untuk jadi suri rumah. Lepas Vikram tampar Amrita depan beberapa orang tetamu dalam satu success party dek kejayaan Vikram yang kemudiannya berubah jadi tegang bila Vikram tak dapat position yang dia nak dan pindah ke London, Amrita mula sedar yang dia dah hilang diri dia yang sebenar sebab terlampau ikutkan dan jaga hati semua orang. Dah terlampau banyak yang dia korbankan sampai tak ada yang hormat dia dalam rumah tu. 


Mungkin Vikram tak sengaja tertampar dia tapi ego Vikram sampai taknak minta maaf. Tambah terkilan bila ibu mertua dia, Sulakshana Sabharwal (Tanvi Azmi) tak ambil tahu pun perasaan dia lepas dia ditampar depan tetamu. Sulakshana cuma suruh dia lupakan apa yang jadi sebab takut nanti orang bercakap. Sama juga dengan ibu dia sendiri, Sandhya Sandhu (Ratna Pathak Shah). 


Ayah Amrita, Sachin Sandhu (Kumud Mishra) sebaliknya yang jadi penguat semangat Amrita lepas kejadian tersebut. Dia lagi happy tengok Amrita balik ke rumah sebab dia tak sanggup tengok anak kesayangan dilayan sebegitu rupa. Swati Sandhu (Naila Grewal) yang bawa Amrita pergi berjumpa dengan peguam Netra (Maya Sarao) bila Vikram hantar legal notice supaya Amrita balik rumah bila tak ada siapa yang nak uruskan rumah macam dulu. 


Punca cuma satu tamparan je di awal movie tapi disebabkan satu tamparan tu lah, dapat buka banyak lagi pekung lain tentang ketidakadilan terhadap wanita baik dalam institusi kekeluargaan ataupun masyarakat dan kerjaya. Macam mana ibu dan ibu mertua Amrita ditanam pemikiran supaya move on dengan kesilapan suami asalkan tak ada yang mengata. Bila Vikram pandang rendah dengan perempuan, dia yang buat silap masa drive tapi driver perempuan yang dimakinya. Sakit hati dengan kejayaan Shivani bila mampu berdiri setanding dengan dia. 


Anubhav Sinha dan Mrunmayee Lagoo deliver yang terbaik dalam penulisan skrip dengan dialog yang bagi tamparan hebat untuk perjuangkan hak sama rata terhadap wanita. Setiap scene nampak real dan dicedok dari kisah seharian dalam masyarakat. 

Mungkin ada yang kata watak Amrita over sebab satu tamparan je dah nak bercerai tapi team production movie ni cuba untuk mendidik dengan bagi mesej jelas yang tak semestinya abuser tu ganas macam suami pembantu rumah Amrita dan Vikram yang suka memukul. Rohit Jaisingh (Manav Kaul) abuse Netra bila suka memperlekehkan kejayaan Netra dan director paparkan isu marital rape. 


Plot, dialog, suntingan, background music, visual semuanya bagus cuma tak setuju dengan scene dengan ending bila Netra buang Priyan (Rohan Khurana) macam tu je sedangkan Priyan ada masa dia kusut dengan Rohit. Nampak tak ada beza Netra dengan Rohit yang toxic dalam relationship. Jadi feminist bukan bermakna boleh keluarkan victim card bila perlu tapi abuse lelaki lain. 


Scene Sunita datang mengadu dekat Amrita pun patut buang je bila director tak bagi keadilan pun pada watak Sunita yang selalu dipukul suami. Awal movie ada scene dia datang dengan muka lebam mengadu pasal perangai suami dia tapi Amrita buat muka malas nak layan siap perli Sunita kata dia kuat drama. Mungkin masa tu Amrita tak sedar tapi dia tetap tak approach Sunita masa acara lenggang perut. Walhal director tunjuk scene Shivani peluk Amrita lepas insiden Vikram tampar Amrita so kenapa Amrita tak pergi peluk Sunita? Sebab berbeza kasta ke?


Sunita lagi berani confront suami dia tanya kenapa suka pukul dia instead of Amrita yang lari tinggalkan Vikram macam tu je. Bukan sepatutnya dia bagitahu dulu kesalahan Vikram instead of leaving him in confusion? Bila dah hantar legal notice baru nak bagitahu kenapa, masa tu benda dah jadi complicated dah.

Masa promo events Thappad, banyak kali Tapsee perli movie Kabir Singh sebab ada scene Kabir tampar Preeti dan jadi perbualan hangat tambah pula bila director Sandeep Reddy Vanga keluarkan statement ‘When you’re truly in love, a little physical aggression is an expression of love’ yang mana diguna pakai sebagai dialog lawyer Vikram walhal situasinya berbeza. 


Dalam movie Kabir Singh, Preeti tampar Kabir bila dia sakit hati kemudian Kabir tampar balik dan Sandeep sir keluarkan statement based on that scene. Dalam Thappad pula watak Vikram memang chauvinist dan tak hormat Amrita langsung. For me, bad move team Thappad perli Kabir Singh untuk naikkan movie diorang. Kan lagi bagus kalau fokus dengan movie sendiri je so tak la buat kerja last minute tiru poster movie After Lucia? 


1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.2 = 8.2/10

Lirik Lagu Ceritera Seorang Perindu - Hazama & Darmas

Friday, 5 June 2020

Pagi tadi dengar dekat Nasional FM tapi tak sempat dengar tajuk siapa yang nyayi tapi memang cam sangat suara Hazama. First time dengar terus suka dengan lagu ni sebab rentak dia catchy. Unik pulak tu sebab Hazama nyanyi genre etnik kreatif. Tak pasti lagu ni lagu raya ataupun etnik kreatif sebab Darmas ni band pop etnik.


Power betul Hazama ni, rock boleh, balada boleh buat orang syahdu, bila etnik dia boleh buat lenggok amboi sangat! Lagu ciptaan Faizal Tahir yang diinspirasikan dari kisah rindu si ibu kepada anak-anaknya ni dah 3 minggu officially release dekat Youtube dengan kolaborasi dari JOOX. 

Tengok lah MV lagu Ceritera Seorang Perindu ni sebab simple dan kreatif. 



LIRIK LAGU CERITERA SEORANG PERINDU

Penyanyi : Hazama ft Darmas
Komposer : Faizal Tahir, Faithful
Lirik : Faizal Tahir, Faithful
Studio : JOOX Originals

Tinggilah langit merenung kerinduan
mencari bahagia (aaa aaaa)
Terpendam lama tak bisa ku bicara
Tak sabar rasanya bersua (aaa aaaa)

Dalamlah dalam sebaknya dalam hati
Menahan rindu yang menyiksa (aaa aaaa)
Tembus merenung ke masa lalu
Gambar mengubat rindu

Jauhlah jauh ke sana
Membawa rindu di jiwa
Bukan niat melupakan
Senda gurau bersama

Akanku dendangkan
Lagu juga irama
Menarilah bersama

Usah berduka hai sayang
Cahaya menerangi
Malam yang terang
Lupakan kesepian

Cinta dan rindu berpisahnya tiada
Tiba masanya akan bersama
Kasih dan sayang hanya untukmu
Rintih seorang perindu

Jauhlah jauh ke sana
Membawa rindu di jiwa
Bukan niat melupakan
Senda gurau bersama

Akanku dendangkan
Lagu juga irama
Menarilah bersama

Usah berduka hai sayang
Cahaya menerangi
Malam yang terang
Lupakan kesepian