Mengejar Barakah 10 Hari Terakhir Ramadhan Bersama Malaysian Relief Agency (MRA)

Sunday, 17 May 2020


"Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang punya ihsan" ( al-A’raf : 56).

Bersempena bulan Ramadhan al Mubarak ini, Malaysian Relief Agency (MRA) telah melancarkan kempen #RAKYATBANTURAKYAT dan "#FoodPack4THEM". Kempen ini bertujuan untuk mengumpul dana bagi menyantuni golongan asnaf dalam dan luar negara.


Sesungguhnya di sana sangat ramai yang berada di dalam kesempitan sedangkan sasaran bantuan untuk dicapai masih tidak mencukupi. Pada krisis global pandemik wabak Covid-19 ini, ramai yang terjejas pendapatan harian yang mana kebanyakannya terdiri dari golongan asnaf.


Bukan hanya rakyat di Malaysia terkesan, ianya juga turut sama dirasai oleh saudara-saudara kita di Syria, Palestin, Yaman, Somalia, Selatan Thailand, Arakan, Myanmar dan Filipina yang mana sebelum ini ada yang memang berada dalam kegawatan untuk mendapatkan sesuap makanan. Negara-negara yg masih berada dalam konflik dan kebuluran menjadi lebih parah dengan kewujudan masalah wabak Covid-19 ini.

Betapa sayu dan sedih bila mendapat perkhabaran berita menyatakan semakin ramai yang berada dalam kesukaran mendapat makanan ekoran krisis Covid19 ini. Kesannya, ramai antara mereka menghadapi kekangan untuk mendapat bantuan bekalan makanan dari penyumbang yang semakin berkurangan.


Sebagai contoh MRA Kedah telah mengedarkan 100 pek untuk agihan keluarga masyarakat nelayan di Kuala Kedah. Namun, kami telah disambut oleh 1000 keluarga yang mengharapkan bantuan. Alangkah sedihnya kerana MRA tidak mampu memenuhi semua permintaan mereka. Ini adalah kisah benar dari roda-roda kehidupan yang MRA sendiri lalui. Dana yang ada masih jauh dari mencukupi.

Meletakkan kita di situasi mereka, tentu kita juga tidak mampu. Oleh itu, kami memohon agar semua rakyat Malaysia menyumbanglah walau hanya RM 10 untuk mengejar barakah 10 hari terakhir Ramadhan. Sasaran MRA sebanyak RM50,000 lagi diperlukan sehingga tamatnya Ramadhan.


Moga bantuan yang kita berikan mampu mengukir senyuman pada wajah mereka. Tangan yang memberi lebih baik daripada yang menerima. “Hiduplah untuk memberi yang sebanyak-banyaknya, bukan untuk menerima yang sebanyak-banyaknya”.

"Terdapat pintu surga yang khusus untuk hambanya yang rajin bersedekah, terutama di bulan Ramadhan”.


MENGENAI MRA

Malaysian Relief Agency (MRA) adalah organisasi kemanusiaan yang didaftarkan di bawah Akta Pemegang Amanah 1952 (PPAB 20/2010). Dengan objektif utama untuk membantu mereka yang terkesan dengan bencana alam atau konflik bersenjata, baik di dalam dan luar negara. 

Sebagai organisasi bukan keuntungan, semua aktiviti ditaja dan disokong oleh individu dan syarikat yang berkenaan. Pada tahun 2014, MRA mendapat status perundingan khas dari United Nation - Economic and Social Council (UN - ECOSOC) yang membolehkan MRA mengambil bahagian dalam perbincangan PBB. Pada tahun 2017, MRA diterima sebagai Anggota Bersekutu Persekutuan Persatuan Perubatan Islam (FIMA).


Berbekalkan objektif untuk menjadi organisasi kemanusiaan yang efektif dan efisien dalam menyampaikan bantuan kepada mereka yang memerlukan. Antara misi MRA adalah :

1. Untuk memastikan pengurusan bantuan yang cekap dengan menerapkan nilai-nilai baik seperti komitmen, kerja berpasukan, tidak mementingkan diri sendiri dan menjaga anggota dan Sahabat (rakan) MRA
2. Kembangkan kemahiran dan latih dalam aspek kerja kemanusiaan, termasuk kemahiran teknikal, jaringan, mengenal pasti pelaksanaan projek, pengumpulan dana dan pengurusan.
3. Membangunkan rangkaian di peringkat nasional dan antarabangsa.
4. Naikkan nama Malaysia ke persada dunia


Kepada yang ingin menghulurkan sumbangan kepada rakyat yang memerlukan boleh menderma dengan semudah klik sahaja pada gambar di bawah👇👇


(atau)


Marilah kita semua nyatakan keperihatinan kita dengan menyumbang ke Tabung Bantuan Infak Ramadhan Covid19 MRA. Ayuh! #RakyatBantuRakyat! #seikhlasnyaUntukUmmah Stay at home! 

Movie Review : The Prison


Director : Na Hyun
Writer : Na Hyun
Cast : Han Suk-kyu, Kim Rae-won
Production Company : Curo Holdings
Distributor : Showbox
Genre : Action / Crime
Running Time : 125 minutes
Release Date : 23 March, 2017
Trailer :


Berlatarbelakangkan tahun 1995 dengan tema korupsi, debutante director-writer Na Hyun menyingkap korupsi di dalam penjara bila seorang leftenan polis Song Yu-gon (Kim Rae-won) dimasukkan ke penjara atas jenayah langgar lari dan rasuah. Baru hari pertama dia dah buat hal dengan banduan sebilik bila dia gigit telinga Chang-Gil sampai hampir putus (Shin Sung-rok) sehingga dibawa berjumpa dengan penjenayah A-class, Jung Ik-ho (Han Seok-kyu) yang berkuasa dalam penjara tu. 


Tak ada yang berani pantau tindak tanduk dia di situ even warden, Gavernor Kang (Jung Woong-in) pun dapat benefit bila bersubahat dengan Ik-ho. Betapa berkuasanya Ik-ho bila rumours mengatakan dia akan tarik keluar mata dan kunyah depan semua bila ada yang buat hal dengan dia. 


Disumbat dalam penjara bukan satu penghalang pada Jung Ik-ho kerana dia masih lagi bebas melakukan aktiviti jenayah di luar walaupun Ketua Jabatan Penjara (Lee Geung-young) cari peluang untuk cari bukti jenayah-jenayah dia. Yu-gon pula ada muslihat dia tersendiri bila masuk ke penjara tu dan mencari peluang untuk pecah masuk dan selongkar fail simpanan warden penjara. 


Tak perlu tunggu lama pun untuk kita teka yang Yu-gon masuk ke dalam penjara sebagai undercover bila abang dia, pemberita dibunuh dengan kejam oleh Ik-Ho dan anak-anak buah dia sebab tahu rahsia penjara tu. Ik-ho pun syak benda yang sama tapi Yu-gon mampu patahkan syak wasangka tu sehingga diangkat menjadi orang kanan Ik-Ho selepas beberapa insiden menggantikan Hong-pyo (Jo Jae-yoon).  


Tak ada keunikan dan jalan cerita yang segar, dialog yang mantap ataupun plot twist yang mengejutkan dari movie The Prison sebab semuanya agak mudah dijangka dari awal. Mungkin jika suntingan dibuat secara kreatif akan tampak lebih menarik bila tema dan plot agak cliche. Yang menguatkan movie ni cuma lakonan bagus dari pelakon sampingan yang terkenal dengan bakat masing-masing. 


Sebelum ni nampak Han Seok-kyu dalam francais drama Romantic Doctor, Teacher Kim so watak dingin dan penuh muslihat ni bukan sesuatu yang baru. Tak ada masalah untuk dia deliver watak dia dalam zon yang selesa. Kim Rae-won pula nampak try hard dengan watak dia dan kurang emosi untuk scene di mana dia perlu emote lebih lagi onscreen. 

Watak Yu-gon juga beberapa kali terselamat disebabkan nasib baik dan bukan strategi bijak atau licik. Kalau movie ni genre comedy mungkin cantik, tapi untuk crime thriller scenes ni nampak lemah. Tertunggu bila watak Yu-gon akan serang Ik-Ho untuk misi balas dendam tapi dipaksa untuk tunggu lama sampai lah ke hujung cerita bila penyamaran dia terbongkar. 


Dari segi visual quite solid dengan shot yang diambil menambah impak pada penceritaan dan menghidupkan mood intense kehidupan dalam penjara. Some scenes nampak ngeri dan menimbulkan elemen saspen tapi fight sequence agak hambar bila kebanyakannya cuma sekejap sahaja and forgettable. Director lebih fokus untuk sesi sembang-menyembang. 


Walaupun movie ni ada kelemahan tapi penerbit movie Hollywood dah discuss dengan director Na Hyun untuk buat movie Hollywood remake dari The Prison dan kekalkan Na Hyun sebagai director. It’s a great opportunity for South Korea film industry and Na Hyun as well cuma ada baiknya jika jalan cerita ni diolah, dikembangkan dan disunting dengan lebih baik bila adanya peluang kedua dengan equipment yang lebih bagus. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.2 = 6.3/10

Movie Review | The Last Wish (2019)


Director : Yu-sheng Tian
Writer : Da-Guang, Da-Kuan, Da-Jung Nam, Yu-sheng Tian
Cast : Yuchang Peng, Talu Wang, Daxun Wei, Mengxue Zeng, Bing Jia,  Yang Yue, Ge Li
Production Company : Hengye Movie, New Saint Film Studios
Distributor : New Saint Film Studios, Wuzhou Film Distribution, Hua ying tian xia (Tianjin), Shanghai Taopiaopiao Film Culture, Beijing Yu Le Bao
Genre : Drama / Comedy
Running Time : 107 minutes
Release Date : 12 September 2019 (China)
Trailer :


Movie yang diadaptasikan dari movie Korea, The Last Ride bertemakan persahabatan akrab antara Gao Yuan (Yuchang Peng), Xu Hao (Darren Wang) dan Zhang Zhengyang (Wei Daxun) yang berlatarbelakangkan zaman sekolah menengah. 


Setahun selepas Gao Yuan dipindahkan ke hospital akibat sakit saraf yang melumpuhkan seluruh badannya, dia mula terima hakikat yang dia tak akan sembuh sebab keadaan dia makin teruk. Ayah Zhang Zhengyang (Bing Jia) juga merangkap doktor Gao Yuan bagitahu ibu (Ge Li) dan ayah (Yang Yue) Gao Yuan yang dia tak ada masa yang lama untuk hidup. 


Saban hari parents Gao Yuan tanya dia ada apa-apa hajat tak supaya mereka dapat tunaikan tapi Gao Yuan clueless sebab dia dah terbiasa hidup begitu. Sementara si ibu hantar surat kepada pemain basketball fav Gao Yuan, si ayah pula bawa Gao Yuan join marathon tapi end up jatuh masuk longkang. Parents Gao Yuan akhirnya minta bantuan Xu Hao dan Zhang Zhengyang supaya find out apa last wish Gao Yuan. 


Xu Hao dan Zhang Zhengyang curi-curi bawa Gao Yuan keluar pergi ke laut sebab tu impian mereka bertiga untuk spend time dekat laut tapi malang betul nasib bila laut kotor tak macam yang mereka angankan. Gao Yuan pula hampir lemas sebab mereka berdua penat untuk dukung Gao Yuan bila wheelchair tak mampu nak bergerak atas pasir. 


Sudahnya Gao Yuan bagitahu yang dia nak bercinta. Garu kepala mereka berdua nak cari calon yang ikhlas cintakan Gao Yuan sampai minta bantuan dari ex ataupun admirer diorang tapi semuanya gagal. Mereka berdua teringat  Sima Gang (Wang Yuwen) yang pernah syok dengan Gao Yuan tapi malangnya Sima bagitahu dia sebenarnya suka dengan Xu Hao bukannya Gao Yuan. 


I tak pernah tengok movie The Last Ride so tak boleh nak compare yang mana lagi best but for me movie The Last Wish ni dah cukup rencahnya sebagai teen buddies walaupun ada scene komedi yang nampak try hard. But still mesej dan sentuhan emosinya sampai dan menyentuh hati especially bila dah masuk second half. 


Susah nak jumpa kawan-kawan yang sanggup buat apa saja untuk kita happy. Xu Hao kerja part-time di kedai manakala Zhang Zhengyang jual banyak koleksi kad limited edition dan beberapa barang kesayangan untuk kumpul duit supaya dapat pujuk hairdresser cantik (Mengxue Zeng) untuk jumpa dan bercinta dengan Gao Yuan. 


Visual movie ni cantik sangat dengan sinematografi pelbagai kawasan cantik di China dan sentuhan visual effects untuk nampak lebih menarik. Set kawasan salon yang mereka singgah pun dihias cantik kena dengan mood dan vibe movie remaja. Also loved some camera shots. Music score sesuai dengan suasana setiap scene dan menambahkan impak kepada cerita. Chemistry mereka bertiga jadi kekuatan movie ni.




Walaupun dah tahu ending macam mana tapi tetap enjoy tengok persahabatan antara mereka bertiga. Of course this is not a spoiler sebab tajuk dia pun dah bagitahu movie ni tentang apa. Yang pergi tetap akan pergi tapi kenangan dan moments terakhir bersama tu akan diingati sampai bila-bila. Scene Gao Yuan bagitau rahsia dekat hairdresser cantik tu pun nampak yang dia sayang dengan kawan-kawan dia. Dekat credit scene ada beberapa gambar sahabat yang kehilangan sahabat, lagi buat nangis teruk lepas tengok kisah Gao Yuan dan kawan-kawan dia. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.4/10

Pengarah :  Mamat Khalid
Penulis Skrip :  Mamat Khalid
Pelakon :   Sharwani NS, Hazama Azmi, Adam John, Bulan Terry, Nazimi Fahmi
Genre :  Komedi / Muzikal
Durasi Tayangan :  106 minit
Tarikh Tayangan : 20 Februari 2020
Syarikat Produksi :  Enjit Semut Productions
Pengedar :  Primeworks Studios
Trailer :


Latest installment untuk franchise movie Rock di bawah arahan Mamat Khalid kali ni membawa kita ke zaman sekarang dan bukan lagi di zaman rock kapak tahun 80-an. Kali ni mengisahkan tentang Ronnie James Dio (Sharwani NS) akhirnya sedar dari koma selepas beberapa tahun terlibat dalam kemalangan yang meragut nyawa ahli Rimba Bara dalam Rock Bro.


Dio tak dapat terima rentak muzik zaman sekarang  yang lebih kepada pop. Kebetulan anak jiran dia, Rayyan (Adam John) suka sangat dengan kumpulan Rimba Bara. Rayyan introduce Dio kepada band dia – Omar (Hazama) sebagai pemain bass, Seri sebagai drummer (Bulan Terry) dan Acap  (Nazimi Fahmi) sebagai pemain keyboard.


Band Rayyan ada problem bila bawa lagu sendiri sebab lirik dan lagu yang tak best. Dio lantik diri dia sendiri sebagai manager band Rayyan kemudian bawa mereka untuk main band di tempat-tempat yang berbeza. Malangnya semua tak membuahkan hasil ditambah pula dengan Omar yang ada masalah ketagihan dadah.


Keadaan Omar buat dia teringat kesilapan dia dan Slash (Pekin Ibrahim) kemaruk dengan dadah sampai tak dapat nak kawal. Punca kemalangan malam tu disebabkan Dio dan Slash. Dio cuba untuk jumpa dengan Slash tapi dia tak mampu, cuma pandang dari jauh walaupun rindu. Dio makin buntu dengan band Rayyan, kesihatan dia juga makin merosot. 

Sama seperti filem-filem karya Mamat Khalid, dalam jalan cerita terdapat sindiran dan kritikan sosial yang diketengahkan. Secara lantang juga Mamat Khalid tekankan tentang arus dunia muzik yang menggubah lagu hingga hilang keaslian dan roh muzik rock juga sudah hilang. Dikuatkan lagi dengan cameo dari beberapa pemuzik otai genre rock seperti Edrie Hashim, Joey BPR dan Dato’ Awie untuk sembang realiti dunia muzik rock di negara kita yang makin hilang ditelan dek zaman.

Kekuatan franchise Rock ni haruslah himpunan seleksi lagu rock yang popular seperti Layu Di Hujung Mekar - Rio. Dalam movie ni ada tribute kepada band indie yang famous seperti Butterfingers, OAG, Flop Poppy even Redline 95 – Shizuka Ben Aman pun ada. Kali ni Mamat Khalid pilih lagu Kau Yang Bernama Seri oleh Handy Black untuk diberi nafas baru dan dinyanyikan oleh Hazama. Kecewa tak ada lagu band Spider sedangkan ada cameo dari Tam Spider. 

Personally I feel penceritaan Rock 4 agak mendatar dan hilang roh dia bila kumpulan Rimba Bara sudah tiada. Watak Dio pula tidak diberi tumpuan dalam 3 movie sebelumnya dan bukanlah watak yang strong untuk dijadikan tunggak cerita. Nasib baik ada flashback zaman kegemilangan Rimba Bara dan cameo Jijo (Khir Rahman). Syok sendiri jugak lah bila Dio kata band dia lagi dashat dari band Rimba Bara. But thanks to Hazama dan Bulan Terry, ada juga watak yang best untuk ditonton walaupun screentime Hazama tak banyak seperti yang digemburkan oleh team production. Nampak sangat nama Hazama cuma digunakan untuk tarik penonton.


Tak didedahkan berapa bajet pembikinan movie ni tapi boleh agak guna bajet rendah sebab penggunaan CGI yang lemah dalam beberapa scene. Lebih baik kalau tak digunakan langsung. Sama seperti filem sebelumnya, Rock 4 berlatarbelakangkan negeri Perak terutamanya Taiping. 

Kalau diikutkan Mamat Khalid dah tak nak kacau trilogi Rock tapi diterbitkan juga Rock 4 untuk mengubat rindu kepada peminat Rimba Bara so tak pasti kalau akan ada Rock 5. Tengok pada kejayaan Rock 4, mungkin ada tapi kalau ada hopefully team production buat Hazama sebagai lead dan bukan Rayyan atau Dio dengan seruan hidupkan kembali zaman rock. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.4 = 5.5/10

Movie Review : Homestay


Director : Parkpoom Wongpoom
Writer : Thodsapon Thiptinnakorn, Jirassaya Wongsutin, Abhichoke Chandrasen, Eakasit Thairaat, Parkpoom Wongpoom
Cast : Teeradon Supapunpinyo, Cherprang Areekul, Suquan Bulakul, Natthasit Kotimanuswanich, Saruda Kiatwarawut, Nopachai Chainam
Production Company : Jor Kwang Films
Distributor : GDH 559
Genre : Drama / Thriller / Fantasy
Running Time : 136 minutes
Release Date : 25 October 2018 (Thailand)
Trailer :


Diadaptasikan dari novel Jepun berjudul Colourful karya Eto Mori yang diterbitkan pada tahun 1999 dan diterjemah ke bahasa Thai pada tahun 2003 dengan tajuk “Mua Sawan Hai Rangwan Phom”, mengisahkan tentang roh yang dilabelkan sebagai jahat terperangkap dalam badan Min (Teeradon Supapunpinyo).

Penjaga alam barzakh (Nopachai Chainam) bagi dia masa selama 100 hari untuk cari tahu siapa yang menyebabkan Min bunuh diri atau dia akan mati dan tak akan dapat peluang untuk kelahiran semula jika gagal. Sebelum Penjaga pergi, dia berpesan supaya jangan sampai orang lain tahu yang dia bukan Min.


Bila dia dibawa pulang ke rumah selepas discharge dari hospital, Min disuruh untuk tinggal dalam bilik abang dia. Ruedee (Suquan Bulakul) taknak Min ulang benda yang sama bila tinggal di bilik yang sama.  Abang dia, Menn (Natthasit Kotimanuswanich) tak suka dengan kehadiran Min dan keluar dari rumah dan tinggal di asrama kolej.


Di sekolah Min disapa oleh kawan baik dia, Li (Saruda Kiatwarawut) dan dibawa ke kelab seni yang mempunyai projek sekolah dan perlu disiapkan dalam masa 100 hari. Sama dengan tempoh masa dia perlu cari punca Min bunuh diri. Li tegur supaya lukis balik projek dia sebab lukisan Min yang dihantar semuanya dark and depressing.


Dalam masa yang sama juga Min terjumpa Pi (Cherprang Areekul) dan mula jatuh cinta. Berbunga hati dia bila Pi pun suka dengan dia. Dari situ dia mula spend banyak masa dengan Pi dan jadi penguat semangat Pi sebelum join Olimpik Sains. Tapi Min dapat tahu yang Pi dicabul oleh cikgu Sains in exchange peluang untuk ke Olimpik.


Bukan setakat kes tu sahaja yang dia tahu, ibu dia pula rupanya tinggal dengan kekasih dia dan abang dia cuba untuk sorokkan laptop yang mengandungi nota bunuh diri Min. Min tak dapat cari sebarang info tentang diri dia dalam rumah tu bila tak ada gambar Min dari kecil hingga besar. Bilik dia pun kosong seolah telah dibuang. Hanya nota bunuh diri kunci jawapan dia. Jangankan Min, orang lain di tempat dia pun pasti akan ambil tindakan yang sama. Tapi Penjaga taknak terima itu sebagai jawapan dan dia tinggal lagi 3 hari supaya dapat tebus peluang untuk hidup.


Jalan cerita yang bersilih ganti antara mystery solving case dan drama kehidupan remaja ni digarap dengan baik dan sentuhan permasalahan kebanyakan remaja dalam culture Asian sehingga membawa kepada depression. Some scenes menyentuh hati while some scenes kelakar walaupun agak slow pace. Gabungan 5 orang penulis tampaknya membuahkan hasil. Visual effects and camera shots antara faktor kekuatan movie ni.


First half lakonan Teeradon Supapunpinyo nampak kaku tapi makin lama nampak dia dah mula selesa dan deliver watak Min dengan baik especially second half bila dia banyak bermain dengan emosi. Watak Min boleh dikembangkan lagi sebagai seorang pelajar yang depressed hingga perlukan terapi tapi director dan writer lebih fokus kepada supernatural scenes. Watak Li pun tak diberi peluang walhal kawan baik Min yang selalu support Min di saat susah ataupun senang.


Movie Homestay antara movie terbaik Thailand pada tahun 2018 dengan mesej untuk mensyukuri hidup dan menghargai setiap manusia yang datang dalam hidup. Sebagai pengajaran ataupun sebagai penyeri. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 8.8/10

Director : Kim Young-Hoon
Writer : Kim Young-Hoon
Cast : Bae Sung-Woo, Jung Woo-Sung, Jeon Do-Yeon, Shin Hyun-Bin, Jung Ga-Ram
Production Company : B.A. Entertainment, Megabox JoonAng PLUS M
Distributor : Megabox Plus M
Genre : Mystery / Thriller
Running Time : 109 minutes
Release Date : 19 February 2020, 25 January 2020 (Rotterdam International Film Festival)
Trailer :


Joong-Man (Bae Sung-Woo) bekerja separuh masa di sauna-hotel kemudiannya terjumpa sebuah bag jenama Louis Vuitton yang megandungi sejumlah duit yang banyak semasa mengemas. Memandangkan keadaan kewangan dia yang agak teruk lepas business dia gagal, tambah pula dengan anak perempuan dia perlukan duit untuk yuran pengajian dan ibu dia yang menghidap Alzheimer, Joong-Man ambil keputusan untuk sorok beg tersebut dalam stor. Dia betul-betul perlukan duit tu. Lagipun,bos dia layan dia dengan teruk walaupun dia perform yang terbaik di sauna tu. 


Sementara itu, plot kedua berkisarkan Tae-Young (Jung Woo-Sung), pegawai kastam yang pinjam wang dalam jumlah yang agak besar dari loan shark, Doo-man (Jeong Man-sik) untuk bantu bisnes teman wanita dia, Yeon-Hee (Jeon Do-Yeon). Tapi malangnya Yeon-Hee hilangkan diri tanpa berita. Loan shark pula tak sudah bagi warning supaya bayar on time. Tae-Young plan untuk peras ugut foreigner dan minta bantuan sepupu dia tapi detektif polis syak dia berkomplot dengan foreigner tersebut.


Plot ketiga, Mi-Ran (Shin Hyun-Bin)kerugian teruk dalam saham yang dia labur. Tak cukup dengan tu, suami dia selalu merungut isteri dia menyusahkan dan lepaskan geram dengan pukul sampai cedera. Mi-Ran terpaksa bekerja sebagai pelayan bar untuk dapatkan duit dengan cepat. Klien dia, Jin-Tae (Jung Ga-Ram) yang bersembunyi di Korea kerana jenayah bunuh, offer untuk bunuh suami Mi-Ran sebab dia jatuh hati dengan Mi-Ran.


Movie ni diadaptasikan dari novel "Wara nimo Sugaru Kemonotachi" karya Keisuke Sone yang diterbitkan pada tahun 2011. Debutant director-writer Kim Young-Hoon deliver yang terbaik untuk adaptasi novel Jepun ni dengan pembahagian kepada 5 babak. 

Dari awal cerita kita didedahkan dengan masalah-masalah kewangan dari 3 watak utama ni tapi uniknya bila dipertengahan cerita baru kita dapat susun balik timeline sebenar dari mana beg Louis Vuitton tu datang dan berakhir. Fret not, still entertaining and easy to understand.


Jalan cerita juga kompleks dan banyak kejutan demi kejutan muncul sehinggakan sukar untuk kita tebak ke mana arah dan apa akan jadi seterusnya. Bersilih ganti antara komedi dan thriller di antara kesemua watak di kawasan bandar pelabuhan bernama Pyeongtaek . The only thing we can do is just enjoy every character and their flaws with miserable life. Tak ada garis di antara baik ataupun jahat dalam movie ni sebab bertemakan survival dalam kesempitan hidup.


Dalam movie Beast Clawing At Straw ni director highlight watak-watak wanita yang nampak licik dan manipulative dengan kelebihan dan kecantikan yang mereka ada. Glad to found a movie where women steals the spotlight especially watak Yoon-hee yang opportunist dan femme-fatale bila muncul di second half tapi jadi kunci utama yang cantumkan ketiga-tiga plot. Tapi tak kurang hebat juga watak lelaki dengan barisan pelakon yang mantap.


Actually tertanya juga kenapa watak Yoon-hee ni beria nak terlibat sekali dalam perang kecil ni sebab dia kaya. Cukup rasanya untuk dia bayar balik duit Doo Man. Mungkin business dia ada problem tapi tak pula director tunjuk kenapa. Mungkin lebih baik kalau dipanjangkan screentime supaya kita dapat tahu lebih detail lagi.


Movie ni agak raw and gore bila ada beberapa scene yang ditunjukkan secara close up watak-watak dipukul atau dibunuh tanpa belas. Visual dan color grading nampak cantik suntingannya diadun dengan background music untuk menghidupkan suasana messy and fucked up life.


Overall it is fun and entertaining to watch a twisty tale like Beast Clawing At Straw. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.9, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0.7 = 8.4/10