Movie Review : Luck Key

Saturday, 16 May 2020


Director : Lee Gae-byok
Writer : Jang Yoon-mi
Cast : Yoo Hae-jin, Lee Joon, Jo Yoon-hee, Lim Ji-yeon, Jeon Hye-bin, Lee Dong-hwi
Production Company : Yong Film
Distributor : Showbox
Genre : Comedy / Action
Running Time : 112 minutes
Release Date : 13 October, 2016 (South Korea)
Trailer :


Movie remake dari movie Jepun berjudul Key Of Life arahan Kenji Uchida yang diterbitkan pada tahun 2012, mengisahkan tentang Jae-Sung (Lee Joon), pelakon extra yang banyak menyusahkan jiran tetangga dia bila suka berhutang akibat kesempitan hidup. Dia ambil keputusan untuk bunuh diri tapi tak sanggup teruskan sudahnya pergi ke public bath. 


Di situ dia terjumpa dengan Hyung-Wook (Yu Hae-Jin), contract killer yang singgah sebentar untuk bersihkan diri lepas selesaikan satu task. Tanpa sengaja dia terpijak sebuku sabun dan jatuh terhentak ke lantai. Kunci yang dipakai di pergelangan tangan dia tercampak ke arah Jae-Sung. Awalnya Jae-Sung nak pulangkan tapi mengingatkan betapa dia perlukan duit untuk langsaikan semua hutang, dia tukar kunci loker dia dengan Hyung-Wook. 


Sementara Jae-Sung hidup dalam kemewahan dan cuba untuk tackle Eun-Joo (Lim Ji-yeon), Hyung-Wook pula cuba mencari identiti dia disebabkan amnesia dengan bantuan Ri-Na (Jo Yoon-hee). Dia cuma tahu nama dia sebagai Jae-Sung, rumah sewa yang kotor, tali untuk gantung diri dan duit sebanyak 2 dollar. Walaupun dia hilang ingatan tapi badan dia tetap bagus bermain pisau dan martial arts. 


Ri-Na cuba dapatkan kerja di kedai makan mak dia bila awalnya keluarga dia anggap Hyung-Wook akan menyusahkan bila kedai makan dia cuma kecil dan tak banyak pun duit jualan yang ada untuk bayar gaji. Tapi disebabkan skill pisau yang ada pada Hyung-Wook, kedai makan tu jadi popular ditambah pula kerjaya dia sebagai pelakon extra disukai penonton. 


Bila Hyung-Wook dah mula selesa dengan hidup dia sebagai Jae-sung, saat tu lah memori dia datang kembali dan dia sedar siapa diri dia yang sebenar. Tapi mampu tak Ri-Na sekeluarga terima diri dia yang sebenar, kena tengok la movie action comedy ni. 


Walaupun movie ni movie remake tapi team production buat yang terbaik dan lebih menghiburkan dari original movie sebab nak adjust kena dengan selera Korean. Though I haven’t watch the original yet tapi tengok komen memang Korean version lagi best sebab kelakar dengan jalan cerita dan plot twist yang menarik. Ditambah pula dengan visual dan angle shot yang bagus. 


Awalnya kita invest lebih dengan kehidupan Jae-Sung bila dia dah dapat kemewahan tak disangka tapi bila Hyung-Wook mula dapat perhatian di kedai makan dan berusaha sebagai pelakon, rasa macam lebih berminat nak tahu apa akan jadi pada watak dia. Dengan lakonan yang mantap Yu Hae-Jin, watak Hyung-Wook nampak hidup dan menghiburkan. Disebabkan lakonan Yu Hae-Jin, dia menang dalam kategori Best Actor di 12th University Film Festival of Korea dan tercalon dalam dua lagi award festival. 


Bila tengok kehidupan dua watak ni dapat la mesej yang disampaikandari movie Luck Key ni bila keadaan hidup kita berubah pun, kalau perangai tetap sama maka jalan hidup kita tetap juga sama. Macam Jae-Sung yang pengotor dan malas berusaha even dapat kekayaan pun dia tetap suka membazir dan buang masa tapi Hyung Wook sentiasa improve diri dia. Campak dalam keadaan apa pun dia tetap mampu jadi yang terbaik. 


Action stunt nampak cantik dan sharp and one of the reason kenapa movie ni best especially bila Hyung-Wook jadi pelakon extra untuk sebuah drama yang bertemakan dunia gangster. Definitely recommend you guys to watch this because it’s a great family entertainer. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.5/10

Drama Review : KL Gangster Underworld


Pengarah : Faisal Ishak
Penulis Skrip : Nazri Annuar
Pelakon : Beto Kusyairy, Ezzaty Abdullah, Hasnul Rahmat, Nabila Huda, Azhan Rani, Zahiril Adzim, Dynas Mokhtar, Daniella Sya, Amerul Affendi, Fezrul Khan, Jasmine Suraya Chin, A. Galak, Fikhree Bakar, Shera Aiyob
Genre : Aksi / Drama / Jenayah
Jumlah Episod : 6  Episod
Tarikh Tayangan : 16 Ogos 2018 – 20 September 2018
Syarikat Produksi : Skop Productions
Penyiaran : iflix
Trailer :


Drama KL Gangster Underworld ni sequel dari movie KL Gangster under production house yang sama, Skop Productions di bawah arahan pengarah Faisal Ishak yang famous dengan franchise movie Juvana. 


Drama bermula bila King dah mati dalam perang antara ketua kawasan lain maka Ayah Zan (Hasnul Rahmat), ketua kawasan Kampung Baru berbincang dengan Pak Aji (A. Galak), ketua kawasan Gombak supaya cari jalan pertahankan kawasan masing-masing bila Tauke (Azhan Rani), ketua kawasan Cheras sengaja cari pasal supaya dapat berperang dengan ketua kawasan lain untuk rampas tempat King.


Selepas kematian King, Madam Wong (Dynas Mokhtar) yang kawal keadaan di Kuala Lumpur tapi dia cuma berpihak pada yang membawa untung kepada kawasan dia, Seputeh. Shah (Beto Kusyairy), anak angkat dan juga orang kanan Ayah Zan pula nekad dengan keputusan dia untuk bawa Elina (Ezzaty Abdullah), pembantu Tauke keluar dari Kuala Lumpur dan mulakan hidup baru bila Elina sah mengandung.


Shamin (Nabila Huda), kembar Shah seorang wartawan jenayah yang dah lama perhatikan gerak-geri semua geng terutamanya Ayah Zan bila dendam sejak dari kecil bila ayah kandung dia mati di depan mata bila perang antara kawasan terletus. Disebabkan janji yang dimungkiri pada Tauke, Shamin bantu Shah keluar dari masalah dengan bantu mencari Belut (Amerul Affendi) yang hilang lepas diserang oleh anak-anak buah Tauke, Jerung (Fikhree Bakar) dan Damak (Fezrul Khan).


Jalan cerita hasil karya Nazri Annuar for me quite good and fresh walaupun ada certain scene yang agak lemah dan tak perlu ditambah dalam drama ni. Lebih baik kalau tak letak scene Jalil kena bunuh gara-gara bercinta dengan Mimi (Jasmine Suraya Chin) dan dianggap mengkhianat keluarga sendiri sebab punca kekecohan ni terjadi disebabkan kisah cinta Shah dan Elina.


Watak Elina antara minus point drama KL Gangster Underworld sebab dia decide untuk keep their baby walhal timing untuk diorang keluar tak cantik. Dia suka buat keputusan melulu yang bahayakan dia dan Shah walhal dalam episod 1 kita nampak dia encourage kawan dia supaya fight untuk kebebasan. Nampak bijak tapi kosong. Dia pergi jumpa Suraya (Shera Aiyob) tanpa inform Shah atau Shamin padahal tak pandai martial arts pun. Dia confident betul anak-anak buah Tauke takkan apa-apakan dia just because Madam Wong said so. Pffttt


Scene Mimi call Elina sebab nak bagitahu plan Tauke untuk serang semua kawasan pun agak lemah bila Mimi panggil Elina datang jumpa dia dekat bar Tauke. Bagitahu je la dalam Whatsapp. Dah tak memasal kena serang dengan Damak. 

Scene Elina merayu dekat Shah jangan pergi jumpa Ayah Zan bila dapat berita tengah nazak tu agak confusing lah. Shah tak bagitahu ke apa janji dia dekat Ayah Zan? Tapi kau takkan la tak ada hati perut sampai nak halang Shah jumpa ayah dia tengah nazak. Kau kahwin dengan anak ketua kawasan kot, jangan la expect hidup normal macam pasangan lain.


Drama ni genre aksi tapi quite disappointed lah bila scene aksi tak banyak sangat, scripted dan tak kemas atau sharp. But my fav fight scene bila Adi (Zahiril Adzim) fight dengan Sherrina (Daniella Sya) dekat kawasan lombong. Sayangnya scene tu sekejap sangat padahal both nampak real dan bagus.


Visual dengan music score bagus, lakonan pun mostly performed well especially Dynas yang berlakon watak Madam Wong. Diction and dialogue delivery dia bagus. Azhan Rani agak over the top dengan gaya gangster Cina. Dia macam ikut gaya Shark.


Tak tahu apa status Season 2 but I’m waiting for it bila ada banyak lagi persoalan yang sengaja diwujudkan di hujung episod untuk pancing penonton. Drama ni boleh ditonton di iflix tapi tak sesuai untuk tontonan keluarga sebab ada certain scenes yang ganas, ekstrem dan banyak mencarut. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +0.8, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0.5 = 7 /10

Movie Review : Fight Club

Monday, 11 May 2020


Director : David Fincher
Writer : Jim Uhls
Cast : Brad Pitt, Edward Norton, Helena Bonham Carter, Meat Loaf Aday, Jared Leto
Production Company : Fox 2000 Pictures, Regency Enterprises, Linson Films
Distributor : 20th Century Fox
Genre : Psychology / Comedy
Running Time : 139 minutes
Release Date : September 10, 1999 (Venice), October 15, 1999 (United States)
Trailer :


Fight Club diadaptasikan dari novel nukilan Chuck Palahniuk dan diterbitkan pada tahun 1996 dengan tajuk yang sama. Mengisahkan tentang lelaki muda (Edward Norton) yang depressed dengan kehidupan seharian dan insomnia. Doktor advise dia untuk makan lebih banyak sayur dan bersenam.


Tapi dia rasa dia dah nak mati sebab insomnia but then doktor sanggah dengan bagitahu perjumpaan komuniti pesakit-pesakit barah di gereja atau dewan. Dari situ dia rasa tenang lepas berpura-pura menangis atau bermeditasi. Hidup dia makin teratur, dia tidur nyenyak tapi tak lama kemudian bila  Marla Singer (Helena Bonham Carter) pun berpura sakit barah semata untuk join. 


Dia mula insecure dengan kehadiran Marla sampai insomnia datang balik. Dia kadang-kadang terjaga di tempat atau negara lain, check in hotel tanpa sedar dan banyak lagi tempat-tempat asing yang dia pergi tanpa sedar. Dalam kekalutan tu dia terjumpa Tyler Durden (Brad Pitt), si penjual sabun yang stylish, bijak dan kacak.


Lepas pertemuan tu, dia balik ke apartment dia tapi malangnya apartment dia hangus rentung akibat terbakar bila ada kebocoran gas berhari-hari lamanya. Dia jumpa Tyler untuk tumpang tidur tapi lifestyle Tyler agak berbeza bila dia menumpang di rumah usang dengan saliran air dan bekalan elektrik yang teruk. Bagi Tyler manusia ni hidup terlampau attached dengan kebendaan. 

Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need. We're the middle children of history, man. No purpose or place. We have no Great War. No Great Depression. Our great war is a spiritual war. Our great depression is our lives. We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars, but we won't. 

Bila dia tinggal dengan Tyler banyak benda yang dia belajar, banyak jugak Tyler buat kejutan sampai satu tahap dah tak boleh control and the twist at the end shocked him the most. First half movie ni nampak menarik sebab facts and philosophy of life yang Tyler pegang quite amusing walaupun disgusted dengan bekalan air yang diorang guna. 


Bila masuk second half dan tertubuhnya Fight Club gabungan idea Tyler dan dia, jalan cerita dah mula jadi exaggerate dan savage. Tak logik juga bila satu kumpulan tu dah jadi cult followers yang tak persoalkan langsung dan seolah hilang akal. Kata Tyler, ni semua untuk bebaskan diri dari duniawi tapi semua member Fight Club dan Project Mayhem jadi tak waras dengan physical damage lepas bertumbuk sana sini.  

“It’s only after we’ve lost everything that we’re free to do anything,” – Tyler Dunden

Tyler cuma biasan karakter manusia yang pandai sembang tentang kapitalism tanpa provide apa-apa solution bernas dalam hidup. Immatured bila dia taknak bertanggungjawab dan commit to anything in life. Bak kata Bob (Meat Loaf), pemilik Fight Club katanya lahir di hospital mental dan tidur cuma satu jam setiap hari. 


Well that’s sounds so true bila otak dah tak mampu berfungsi dengan baik sebab kurang tidur and all these happening. Though I hate where this movie is going but I do have fun watching Fight Club and Tyler was right – Don’t chase perfection, just let the chips fall where they may. Kekuatan dialog dalam beberapa scene antara bonus point kenapa Fight Club masih relevan sehingga sekarang. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.5 = 8/10

Movie Review : Rang De Basanti


Director : Rakeysh Omprakash Mehra
Writer : Rakeysh Omprakash Mehra, Kamlesh Pandey, Rensil D'Silva
Cast : Aamir Khan, Siddharth Narayan, Atul Kulkarni, Kunal Kapoor, Sharman Joshi, Alice Patten, Soha Ali Khan, Madhavan, Waheeda Rehman, Anupam Kher
Production Company : Rakeysh Omprakash Mehra Pictures
Distributor : UTV Motion Pictures
Genre : History / Drama
Running Time : 157 minutes
Release Date : 27 January 2006
Trailer :


Diinpirasikan dari tragedi jet tentera udara yang terhempas disebabkan material sparepart yang berkualiti rendah pada tahun 2002 dan korupsi dalam Menteri Pertahanan India yang telah mengorbankan ramai nyawa pilot tentera. 


Movie Rang De Basanti mengisahkan 6 orang pelajar kolej – DJ (Aamir Khan) bekas pelajar university yang masih belum figured out future dan melepak, Karan Singhania (Siddharth Narayan) anak kepada menteri (Anupam Kher) dan akan keluar negara, Ajay Rathod (R.Madhavan) bina kerjaya sebagai pilot dan bertunang dengan Sonia (Soha Ali Khan), Sukhi Ram (Sharman Joshi) dan Aslam Khan (Kunal Kapoor) yang bersetuju untuk berlakon sebagai pejuang keamanan sepertimana yang digambarkan dalam diari oleh datuk Sue McKinley (Alice Patten) yang pernah menjajah India.


Laxman Pandey (Atul Kulkarni) yang selalu bergaduh dengan Aslam sebab benci dengan Muslim bila dia anggap mereka ni pengkhianat dari Pakistan akhirnya minta izin dengan Sue untuk join sebab tersentuh dengan jalan cerita yang bertemakan patriotik since dia pun antara ahli parti politik. Hanya Laxman yang betul-betul join dan bersemangat dalam documentary movie tu tapi tidak kepada DJ, Karan, Sukhi dan Aslam sebab mereka cuma nak bantu Sue dan isi masa lapang. 


First half movie ni agak mendatar bila masing-masing cuma have fun dan play along with Sue supaya dia tak sedih tak dapat tunaikan impian dia lepas datang dari UK. Rakeysh Omprakash Mehra hit the right note bila dia gambarkan yang belia zaman sekarang tak nak ambik port dengan politik dan cuma nak have fun je but they do respect man like Ajay. 


First half terselamat bila director berselang-selikan scene di zaman perjuangan dengan zaman sekarang sebab zaman tu lebih banyak intense moment dan dialog yang puitis. Asalnya director nak buat movie genre sejarah sepenuhnya tapi dia nak golongan belia faham betapa pentingnya kesedaran nasionalisma dalam hidup sebab tu dia invite beberapa penulis untuk bantu dia menhidupkan suasana generasi muda supaya nampak real dan relatable.


Bila masuk second half lepas tragedi kapal terbang Ajay terhempas, baru masing-masing disuntik semangat untuk merasa kebebasan. Bebas dari rasuah yang mengorbankan nyawa insan yang bermatian berjuang untuk menjaga negara. 


Sikap acuh tak acuh para menteri dalam menjawab soalan dari pihak media tentang tragedi tersebut dan tindakan mereka memukul orang awam tanpa belas antara punca kenapa watak-watak utama ni ambil semangat watak-watak yang mereka lakonkan dalam movie Sue. 

I’ve committed my life to the freedom of this country. Comfort and other worldly desires do not attract me. I know you want me to get married and settle down like all parents do. But freedom is my bride; I hope you’ll forgive me. Your most obedient son, Bhagat – this Singh’s letter to his parents is not only a monument to his sacrifice, but to the sacrifice of all freedom fighters.

Kekuatan movie Rang De Basanti pada lakonan para pelakon utama dan sampingan, mesej dan unexpected turn dekat bahagian ending. Dari nobody boleh jadi pencucuh semangat kepada belia untuk pertahankan negara dari kerajaan yang tebal dengan amalan rasuah. Jalan cerita dan music score for me quite average tapi lirik kena dengan situasi dan menghidupkan elemen dalam penceritaan. 


Movie ni bukan sahaja jadi contoh kepada belia di negara india tapi negara-negara lain juga sebab amalan rasuah ni barah yang ada di setiap negara. No wonder lah movie Rang De Basanti dapat tempat di international juga.

No country is perfect. You got to make it perfect.
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9/10

Movie Review : The Witness

Saturday, 9 May 2020


Director : Jo Gyu-jang
Writer : Lee Young-jong
Cast : Lee Sung-min, Kim Sang-ho, Jin Kyung, Kwak Si-yang
Production Company : AD406
Distributor : Next Entertainment World
Genre : Crime / Thriller
Running Time : 111 minutes
Release Date : 15 August, 2018
Trailer :


Bertemakan serial psycho killer, The Witness mengisahkan tentang Sang-Hoon (Lee Sung-min) yang menjadi saksi utama kepada satu pembunuhan di hadapan bangunan apartmen dia lepas balik dari minum dengan rakan sekerja. Dia cuba untuk rahsiakan hal tu dari polis dan keluarga dengan harapan pembunuh (Kwak Si-yang) tak kacau dia ataupun keluarga dia.

Tapi di situ kesilapan besar dia walaupun Detective Jae-Yeob (Kim Sang-ho) dah kenalpasti siapa pembunuh tersebut, dia tetap menafikan siapa pembunuh sebenar. Akhirnya mengundang padah bila tanpa sengaja dia menyaksikan lagi satu pembunuhan oleh pembunuh yang sama. Bezanya kali ni, pembunuh tersebut mencari semua saksi pembunuhan untuk dibunuh supaya kekejaman dia tak akan dapat dihidu oleh pihak polis.


The movie lost me since the beginning sebab Sang-Hoon tak cuba langsung untuk call polis sedangkan dalam masa 2 jam tu pembunuh hilangkan diri tanpa sebab dan datang balik untuk bunuh mangsa dia. Betul, dia takut, tapi dia ada dalam rumah yang berkunci. Watak isteri dia, Soo-jin (Jin Kyung) lagi berani dan kuat lawan pembunuh tu daripada dia.


Watak Soo-jin ada character development bila awalnya dia refused untuk masuk campur hal pembunuhan tapi bila dia nampak suami mangsa bunuh merayu supaya dapat cari isteri dia dengan tenants di situ, Soo-jin nampak terkesan dan lawan sikap hipokrit yang takut value apartment tu jatuh bila ada musibah.


Sakit hati tengok dia sengaja diamkan hal ni even dari isteri dia sampai bahayakan nyawa isteri dan anak perempuan sebab tak tahu apa yang jadi. Pembunuh tu pula berkeliaran tunggu masa yang sesuai untuk bunuh semua saksi. Lagi sakit hati bila tengok Detective Jae-Yeob dapat tahu siapa pembunuh dan lokasi rumah dia lagi pantas dari Sang-Hoon tanpa bantuan dari tenants bangunan apartment atau saksi-saksi utama pun.


Awal cerita director dan writer dah tunjukkan kredibiliti pihak polis menjejak pembunuh tu cuma perlukan confession saksi utama untuk jatuhkan hukuman sahaja tapi bila second half movie ni dah beralih tumpuan dan lemahkan watak Detektif Jae-Yeob dan skuad dia untuk naikkan Sang-Hoon sebagai hero.


I mean, satu balai pergi kepung rumah pembunuh tu tapi boleh terlepas? Dah ada skuad yang jaga bahagian hadapan rumah, jaga la jugak bahagian belakang atau 200 meter dari lokasi rumah suspek. Yang masuk dalam rumah tu pun 4 orang je. Macam mana boleh terlepas still a big question. Sama besarnya bila skuad polis hantar cuma seorang sahaja polis untuk jaga keluarga Sang-Hoon tanpa notify keluarga Sang-Hoon. Sengaja drag scene tu untuk timbulkan rasa saspen. Unnecessary.


Lagi menarik kalau plot cerita tunjuk yang pihak polis tak membantu langsung atau endahkan panggilan telefon Sang-Hoon atau Sang-Hoon team up dengan Detektif Jae-Yeob untuk cari pembunuh psiko ni dan discover banyak mangsa yang dia dah bunuh dan sikap diamkan diri tenants di apartment tu yang beri keuntungan lebih kepada pembunuh.


Pembunuh tu tak ada screentime yang banyak pun tapi Sang-Hoon dan saksi lain yang bagi dia ruang untuk bertindak kejam. Sebab tu scene ending bila Sang-Hoon berdiri di tempat yang sama mangsa dibunuh depan apartment dia deliver a very hard-hitting mesej tentang pendirian masyarakat bandar Korea Selatan.


Plot movie ni longgar dan tiada twist yang menarik untuk support jalan cerita. Stay sampai habis untuk tahu kenapa pembunuh tu membunuh tapi tak ada sebab pun. Disappointment. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 4.6/10

Movie Review : Panga


Director : Ashwiny Iyer Tiwari
Writer : Nikhil Mehrohtra, Ashwiny Iyer Tiwari, Nitesh Tiwari
Cast : Kangana Ranaut, Jassi Gill, Richa Chadda, Megha Burman, Neena Gupta
Production Company : Fox Star Studios
Distributor : Fox Star Studios
Genre : Sports / Drama
Running Time : 131 minutes
Release Date : 24 January 2020
Trailer :


Jaya Nigam (Kangana Ranaut) pernah menjadi kapten untuk team Kabaddi wakil negara India tapi bila dia perlu buat pilihan antara kesihatan anak dia, Adi (Yagya Bhasin) yang lahir dengan kekurangan tahap imun dan bersaiz kecil, Jaya tinggalkan Kabaddi kemudian fokus menjadi ibu untuk  jaga keluarga kecil dia bersama Prashant (Jassi Gill). 

  
Selepas 7 tahun bila Adi makin besar dan pertikaikan status Jaya sebagai tidak penting, dia mula terasa hati apatah lagi bila nama dia di arena sukan Kabaddi makin dilupakan walaupun dia antara star player negara. Jaya minta bantuan Meenu (Richa Chadha) sebagai personal coach supaya dapat buat comeback mewakili negara.


Agak mustahil bila Jaya dah lama tinggalkan Kabaddi tambah pula bila speed dan stamina dia adalah kelemahan terbesar berbanding seasonal players yang lain. Tapi dengan guidance Meenu dan Nisha (Megha Burman), Jaya dapat crack strength dan strategy yang bagus untuk dia guna dalam ujian kelayakan nanti.


Jalan cerita Panga bukan dokumentari perjalanan atlet sukan dan menang pingat emas tapi lebih kepada menyeru semangat kesukanan para ibu dan memaparkan masalah yang wujud dari institusi kekeluargaan, masyarakat dan negara sendiri yang dilihat sebagai kurang memberi peluang dan ruang. Bila berkahwin, tugasnya cuma satu – menjaga keluarga walhal boleh saja cemerlang sebagai ibu dan juga atlet sukan.


Director-writer, Ashwiny Iyer Tiwari gambarkan kehidupan keluarga middle class dengan baik and we feel related and connected. Scene bila Jaya terpaksa stay dengan kerja walaupun Adi pertama kali join sukan 100 meter. Scene bila coach sedapkan hati Jaya bila dia kata dia akan balik lepas lahirkan Adi. Bila Prashant helpless untuk jaga Adi, jiran dan mak mertua datang untuk bantu. Ashwiny tak gubah watak Prashant untuk jadi superdad dalam masa setahun bila Jaya pergi ke Kolkata untuk training. He did but not at that moment. We need time to adjust and grow better.


Due to that Kangana deliver yang terbaik sebagai Jaya yang rindukan Kabaddi tapi tetap pilih untuk bagi yang terbaik buat Prashant dan Adi. Such an emotional journey and a roller coaster ride dari awal hingga hujung movie. Tanpa dialog pun Kangana boleh reflects feelings dengan bahasa tubuh dan facial gestures. She just hit the right notch.


Bukan setakat kekuatan jalan cerita dan para penulis bijak bermain emosi tapi kekuatan lakonan kesemua pelakon patut diberi pujian terutamanya debutante Yagya Bhasin yang bijak berkata-kata dan ceriakan suasana keluarga kecil ni. Adi antara sebab utama kenapa Jaya balik ke gelanggang Kabaddi dan punca kenapa Jaya patah semangat bila dipersimpangan.  

Richa Chaddha did her best as Jaya’s personal coach especially bila dia mengamuk Jaya ambil keputusan untuk patah balik ke Bhopal. Smita Tambe sebagai kapten yang put Jaya to her place. Rajesh Tailang pula sebagai coach yang tanpa segan gunakan Jaya untuk naikkan publisiti team Kabaddi India. Neena Gupta juga menyerlah sebagai ibu Jaya walaupun screentime dia agak terhad.


Tapi ada juga beberapa scene yang boleh ditajamkan lagi melodramanya tapi dibiarkan mendatar especially bila di second half. Music video juga agak sederhana, bergerak seiring dengan jalan cerita to add some warm vibes for certain scenes.


Nevertheless it’s a great experience to watch a family drama with a great message in life. A must watch!

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.9 = 8.8/10