Cannes 2019 Fashion File : Priyanka Chopra

Sunday, 26 May 2019

Meriahnya tahun 2019 untuk industri Bollywood tahun ni bila bertambah duta brand di Cannes, apa tidaknya bila dua orang Miss World ada di satu festival yang sama. Priyanka Chopra Jonas pun join Cannes tahun ni sebagai duta penaja rasmi Cannes iaitu Chopard.


For debut year Priyanka of course lah excited sebab Priyanka memang dah terkenal dengan wardrobe yang cantik nak pula bila kehangatan Met Gala tempoh hari masih terasa. So jom tengok wardrobe Priyanka di Cannes pulak. 

1. Red Carpet Film Screening - Rocketman


Kemunculan pertama di karpet merah tayangan perdana filem Rocketman, Priyanka tampil dengan gaun hitam tanpa bahu dan belahan tinggi di bahagian tepi untuk serlahkan kaki panjang Priyanka. Gaun dengan kain berjela yang sarat dengan hiasan sequin hitam dan juga merah di bahagian tengah ni merupakan koleksi dari Roberto Cavalli. 

Lepas viral meme penampilan Priyanka di Met Gala, Priyanka pilih untuk playsafe di karpet merah Cannes which quite disappointing lah sebab terlampau simple sangat dan looks ni dah selalu sangat tengok. Nothing much to discuss pun sebab Priyanka sentiasa menggayakan gaun macam ni dengan gaya rambut dan solekan yang sama. 

2. Tayangan Filem 5B



Sebelum datang ke Cannes Priyanka dah bagi hint untuk penampilan dia di Cannes akan cedok inspirasi dari gaya ikonik Princess Diana di karpet merah Cannes thence Priyanka pilih jumpsuit tanpa bahu berwarna putih dan cape separuh yang beralun dari koleksi Honayda. 


Sebagai pelengkap gaya vintaj, Priyanka pilih anting-anting ringkas dan minimal dari Chopard,  handbag mini dari Akris dan gaya rambut lurus separa terikat, separa lagi dibiarkan lepas. Kekecewaan tengok gaya karpet merah Priyanka dah terubat dengan gaya ranggi gabungan klasik moden di Cannes. 

3. Makan Angin di Cannes bersama Nick Jonas


Sebelah petang lepas Nick Jonas sampai ke Cannes untuk temankan Priyanka, both of them pilih untuk memakai something yang ringkas dan santai. Masih lagi mengekalkan tema vintaj bila Priyanka pilih dress kaftan sutera berwarna biru langit yang dipadankan bersama tali pinggang laser-cut bersaiz besar untuk tonjolkan bentuk badan S-curve. Nick pula selesa dengan suit berwarna krim dan sneakers putih. 


Gaya vintaj Priyanka dilengkapkan dengan topi putih, aksesori subang dan rantai dari Chopard dan juga strap heels putih Aquazzura untuk gaya petang mengambil angin di persiaran Riviera, Cannes. Coolest couple in town!

4. Vanity Fair Party


When it comes to party, Priyanka memang akan cari outfit yang agak sexy dan serlahkan bentuk badan dia. Maxi dress berbentuk V yang sangat lebar sehingga menampakkan belahan dada dan belahan aras tinggi sehingga ke peha berwarna kelabu metalik dari koleksi Philosophy di Lorenzo Serafini. 

Dipadankan bersama anting-anting berlian dari Chopard dan kasut tumit tinggi bertutup berwarna hitam. Sementara Nick memakai blazer berwarna caramel dan kemeja beserta seluar hitam, sepadan bersama isteri tersayang.

5. After Vanity Fair x Chopard Party


Tak cukup dengan satu dress, Priyanka tukar kepada maxi dress backless berwarna merah terang rekaan Tommy Hilfiger dari koleksi Spring 2019 TommyXZendaya. Nick masih lagi mengekalkan outfit yang sama di party. 

6. Chopard Party


This is by far the most disappointing look untuk Priyanka di Cannes 2019. Dress mini dari Fendi Couture berwarna lavender dengan hiasan corak bertingkat seperti sisik ular. Bahagian atas agak mengecewakan bila bahagian dada agak melekat dan berbentuk. 


Padanan yang gagal bila Priyanka memilih pump flat berwarna putih dengan garisan jalur hitam seperti dari koleksi Fendi Haute Couture Fall '18. Corak yang unik tapi warna putih gading dengan lavender nampak tak sesuai. Not a fan of bun hairstyle tho.

7. Karpet Merah Tayangan Perdana Filem Les Plus Belles Annees D'Une Vie


Penampilan kali kedua di karpet merah Cannes ditemani Nick Jonas yang datang berpakaian serba putih seperti pengantin baru. Priyanka memilih gaun tulle bertingkat tanpa bahu berwarna putih rekaan Georges Hobeika. Dipandankan bersama kalung berlian dan sepasang anting-anting dari jenama Chopard. 


Nick pula mengenakan suit tuxedo berwarna putih dengan jalur berwarna pink di bahagian seluar, sepadan dengan Priyanka dan kasut berwarna hitam. Gaun putih ni sebenarnya dari koleksi pengantin untuk Spring 2020 dan Priyanka pilih untuk tambah kemeriahan di Cannes buat fans. 

8. Fun time di Cannes


I failed to find who's the designer for this look but I'm totally in love with this dress. Dress strap maxi dihiasi dengan renda hitam buat Priyanka nampak santai dan muda bergaya. Gaya rambut lurus dan shade hitam sesuai sangat untuk gaya pantai. Nick pula selesa berkemeja bercorak abstrak berwarna putih dan coklat gelap. 

9. Airport Looks


Penampilan terakhir Priyanka dan Nick di Cannes, masing-masing mengenakan pakaian kasual. Priyanka memilih suit pants berwarna krim dengan handbag berwarna merah terang dengan gaya rambut lurus dibiar lepas. Nick pula dengan t-shirt longgar berwarna coklat pekat dan seluar berwarna maroon untuk nampak sepadan dengan si isteri. 

Overall untuk kemunculan Priyanka di Cannes meninggalkan impression yang bagus walaupun ada satu atau dua outfit yang biasa dan kurang cantik. Its a great thing Priyanka ditemani Nick di Cannes bila mereka berdua ambil masa untuk berkerja sambil bercuti bersama. Giving us lots of PDA moment. Awwwdorable!

Movie Review : Misteri Dilaila


Pengarah : Syafiq Yusof
Penulis Skrip : Syafiq Yusof
Pelakon : Zul Ariffin, Elizabeth Tan, Namron, Rosyam Nor, Sasqia Dahuri, Mas Khan, Nafiez Zaidi, Iz Sulaini, Kenji Sawahi
Genre : Misteri/Seram/Thriller
Durasi Tayangan : 86 minit
Tarikh Tayangan : 21 February 2019 (Malaysia, Singapore, Brunei)
15 March 2019 (Indonesia)
Syarikat Produksi : Skop Productions, Astro Shaw
Pengedar : Astro Shaw
Trailer :


Since its Sunday so why not kita santai tengok movie dengan family and my choice this time was Misteri Dilaila. Kenapa? Sebab cerita hantu wei, takut tengok sorang so ajak la satu family, nak terkejut kita terkejut sama-sama. Kalau tengok sorang mula la rasa ada hantu join tengok sekali. 

Uniknya movie Misteri Dilaila ni bila ada dua ending yang berbeza tapi dalam review ni kita gabung sekali je lah sebab ending je yang berbeza bukan the whole story. Kecoh juga bila kantoi Shafiq Yusof copy 80% movie The Vanishing Act (1985) tapi bila tengok ending dia ada vibe Gone Girl dan Forgotten untuk versi 1. No wonder lah belek keyword nampak movie Forgotten rupanya sebab movie ni haha


Dalam review ni taknak sembang langsung pasal plagiat, rip-off or whatsoever related sebab nak fokus untuk movie Misteri Dilaila ni je which for me is quite good. At least for the visual and acting chop from all cast. 

Main plot MD ni bila Jeff (Zul Ariffin) pergi bercuti ke Fraser Hill dengan isteri tersayang dia, Laila (Elizabeth Tan) which they own a homestay, Villa Dilaila. Jeff dengan Laila bergaduh bila Jeff diam-diam keluar lepak dengan kawan-kawan bisnes dia padahal dia bagitahu Laila yang percutian tu untuk spend time berdua. Jeff dengan Laila bergaduh malam tu, sudahnya Jeff kena tidur dekat ruang tamu. Malam tu jugak Jeff kena kacau dengan hantu. 


Esok pagi bila Jeff terjaga dari tidur, Laila dah hilang. Smartphone Jeff pun hilang sekali dan Jeff syak Laila dah ambil secara curi-curi. Jeff buat laporan di balai polis mengenai kehilangan Laila dan Inspektor Azman (Rosyam Nor) ditugaskan untuk siasat kehilangan Laila. Esoknya seorang imam bernama Aziz (Namron) datang bagitahu Jeff yang Laila tinggal di rumah sewa dia. 

Kesian tengok Jeff mencari Laila bagai nak gila, Imam Aziz pujuk Laila balik dan minta maaf. Sangka Jeff  risau dia akan berakhir di situ tapi makin kusut bila perempuan (Sasqia Dahuri) yang datang tu bukan Laila. Jeff cuba yakinkan Imam Aziz dan Inspektor Azman yang perempuan tu bukan Laila. Lagi sakit kepala Jeff bila adik ipar dia, Farid (Mas Khan) datang Fraser Hill untuk bagitahu yang perempuan tu memang kakak dia. 


Jeff tahu Imam Aziz, Farid dan perempuan tu berkomplot untuk ambil harta dia dan Laila tapi ending buktikan yang sebaliknya which for me is wow!

I’ve mentioned earlier yang ending movie MD ni ada dua versi but I prefer ending versi 1 sebab lebih kemas dan tak merepek sangat sebab director copy dari movie Forgotten. Meanwhile ending versi 2 datang dari idea sendiri lepastu ada sikit la scene seram dari movie Karak. Walaupun dia biar tergantung, kita dah tahu lah ke arah mana imaginasi kita tu. Tapi pelik bila hantu boleh muncul untuk sign cheque. 


Untuk kekeliruan ending movie MD ni, you guys kena check balik hint yang Laila bagitahu dekat Jeff masa diorang sampai dekat homestay tu. Dalam rumah tu bukan ada diorang berdua je, ada 4 makhluk sebenarnya. I tak bagi spoiler tapi I tolong hilangkan kebingungan lepas menonton.

Bila movie ni 80% ditiru dari movie tahun 80-an, jalan cerita pun lebih kurang sama dan akan terserlah kesilapan tu bila Jeff kata handphone dia hilang so dia tak boleh nak tunjuk muka sebenar Laila. Bila ada smartphone kita tahu movie ni di zaman millennial which we already have access to social media. Dalam scene ni couple dekat belakang tu main smartphone kot lewlz


Bukan susah pun suruh je la Inspektor Azman buka FB/IG Jeff dengan Laila. Ataupun cover lah Inspektor Azman tu miskin, beli handphone stok Nokia 3310 ataupun kawasan Fraser Hill tu takde line. But either way, both are still funny. Anyway, kad nikah kau mana Jeff?

Watak Imam Aziz pun merepek bila dia kata dia nak balik sebab nak pergi ceramah padahal masa tu dah pukul 10 malam. Eh kau, bagi la alasan logik sikit. Lagi satu hal bila Laila palsu datang, dia ada bawa handbag tapi bila Zul suruh inspektor Azman check IC dengan kad kredit, Imam Aziz kata handbag dia ada dalam kereta tapi kereta Laila kena curi. Hmmmm


Sembang pasal lakonan, this is my first time tengok Elizabeth Tan berlakon and yeah she’s good tapi dia bukannya banyak muncul pun nak pulak watak penting digalas oleh Sasqia. Plus cast dalam movie ni memang dah terkenal dengan bakat lakonan yang bagus so tak hairan lah audience boleh have fun layan. Suka tengok chemistry Zul dengan Elizabeth, nampak sweet je especially dalam kereta. Mengharap juga ada flashback zaman diorang bercinta dekat London tapi director jimat bajet ha ha ha


Visual movie ni pun cantik cuma tak banyak lah kecantikan Fraser Hill ditonjolkan sebab half scene shooting dekat FRIM, Kepong but still I’m in awe dengan dekorasi inap desa Villa Dilaila ni. Wallpaper dia cantik kemain, even susun atur semua nampak cantik terletak. 

You guys seriously need to thank Che' Indera Muda for his work in this movie sebab shot kamera dia cantik, dia pandai cari angle nak hidupkan mood. Transition pun cantik tapi kalau dah semua scene kau nak buat method sama, tak ke jelak jadinya? Suka dengan lagu Rasa Sayang masa Jeff kena kacau hantu tu, merinding jadinya bila gramophone bergerak sendiri.


Overall I have fun watching Misteri Dilaila especially scene ending versi 1, plot twist dia memang woahhh! Tengok versi 2 rasa dunia ni tak adil tapi elok jugak lah korang layan versi 2 sebab polis  (Nafiez Zaidi) yang datang masa ending tu agak kacak juga selain Zul Ariffin. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.9, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought 0.8 = 8/10

Tutorial : Search Description Blog

Sebelum ni ada terbaca tips untuk naikkan rating keywords di blog Sayyidah Napisah which is very helpful and thanks a lot for that, sis!

Bila dah baca, mesti lah kena praktikkan bila buat entri tapi jadi confuse sebentar sebab ada satu tips yang dia bagi tak wujud dekat blog. Tips tu ialah tambahkan keywords di 'Search Description'.


So dalam entri ni nak ajar macam mana nak ubah setting daripada tak ada search description kepada wujud di bahagian new post. Caranya mudah sangat!

1. Buka Dashboard > Setting > Search Preferences 



2. Nampak tak ada Meta tags dalam gambar dekat atas? Dekat 'Description' tu ada [Disable]. Tekan Edit kemudian tukar kepada Enable. Tekan Save Changes.

3. Buka New Post, tengok dekat bahagian tepi dah ada dah Search Description. Mudah sangat kan? Dalam box tu isi lah seberapa banyak yang boleh tapi limit dia 156 patah perkataan je. Lagi banyak isi lagi bagus sebab nanti Google Search akan keluarkan entri you guys bila ada yang mencari. 

Good luck and happy blogging! 
Roket Pemasaran Momentum yang diterajui oleh Najib Asaddok, pakar pemasaran online sejak tahun 2009, trainer dan penceramah, penulis buku motivasi dan pemasaran Roket Emel, Roket Bisnes, Momentum Bisnes, Roket Pemasaran Momentum dan 4 Turbo Copywriting yang berpengalaman dalam dunia jualan sejak tahun 2005 kali ni tampil dengan Roket Pemasaran Momentum : Nak Tarik Pelanggan yang menyasarkan untuk membantu 50,000 usahawan di Malaysia melalui pemasaran online.


Objektif utama kempen ini adalah untuk membantu usahawan memahami strategi bagaimana memasarkan produk atau perkhidmatan secara online, menarik ramai pelanggan dan meningkatkan jualan. Produk Momentum Internet Sdn Bhd merupakan sistem, latihan, coaching, apps, customer management system dan penerbitan bahan-bahan pemasaran online.


Jumlah rakyat Malaysia yang online setiap hari seramai 24 juta orang yang mana merupakan satu peluang besar untuk usahawan di Malaysia mencari target customer dalam membantu mengembangkan business mereka bukan sahaja lebih dikenali malah mendapatkan keuntungan berlipat kali ganda. 

Angka 50,000 yang disasarkan bersempena ulang tahun ke-5 Momentum Internet Sdn Bhd dan juga fokuskan 5 jenis industri untuk dibantu seperti fesyen, makanan, kesihatan, kecantikan dan juga perkhidmatan.  


Kalau sebelum ni cuma tengok Najib Asaddok bagi tips pemasaran online melalui media cetak dan sosial media sahja, kali ni dapat peluang jumpa depan mata. Betul kata dia, sesi coaching dan dengar tips pemasaran online yang dia share, tak terasa langsung masa berlalu sebab banyak sangat ilmu dan point penting yang dia tekankan dalam satu masa.

Tambah pula bila dijemput untuk berada dalam satu dewan kecil dengan team Ultimate - usahawan yang berjaya di bawah sesi coaching Najib Asaddok, rasa semangat dan aura positif lebih kuat. Momentum Internet menekankan nilai kekeluargaan sebab Najib percaya individu yang menjaga keluarga pasti dapat memimpin dengan baik. Pertama kali jumpa tapi dah rasa mesra. Vibe yang agak susah nak dapat dalam satu komuniti hebat dan besar.


Uniknya seminar Roket Pemasaran Momentum 2019 ni bila Momentum Internet Sdn Bhd menawarkan seat serendah RM1 sahaja dengan nilai ilmu pemasaran online yang hebat dalam masa 6 hingga 12 bulan.

Momentum Internet Sdn Bhd dan Najib Asaddok sendiri dah berjaya membantu 38,000 usahawan di Malaysia dengan produk mereka. Mana tahu angka seterusnya ada nama bisnes anda, jom daftar seminar dekat sini dengan klik dekat gambar di bawah. 


Layari juga untuk lebih info tentang PEMASARAN ONLINE oleh NAJIB ASADDOK di :
www.50Kusahawan.com 

Cannes 2019 Fashion File : Kangana Ranaut

Saturday, 25 May 2019

Tahun ni merupakan tahun kedua Kangana datang ke Cannes sebagai duta jenama arak Grey Goose. Kalau tahun lepas ada several outfit yang I fell in love with, jom tengok tahun ni pula macam mana.



1. Forum di India Pavillion


Untuk kemunculan pertama di Cannes, Kangana memilih sari sutera Kanjeevaram dari Madhurya Creations yang dipakai bersama korset blouse tanpa bahu berwarna emas dari dan diserikan dengan tali pinggang peplum rekaan khas Falguni Shane Peacock. 


Tambah unik bila Kangana campurkan elemen vintage dengan sarung tangan panjang berwarna merah burgandy dan cincin berlian hasil inspirasi gaya Audrey Hepburn. Gaya rambut sanggul dan sedikit wave di bahagian depan yang dibiarkan berjuntai buatkan gaya Kangana nampak klasik dan diraja.

Kangana dah bincang selama beberapa minggu dengan team Falguni Shane Peacock untuk hasilkan outfit yang tradisional yang unik untuk tonjolkan kecantikan budaya pakaian tradisional negara India. 

2. Grey Goose Party



Sama seperti Hina Khan, Kangana pun pilih untuk pakai pant suit hitam dengan corak ringkas berwarna krim di bahagian kolar dan hujung lengan blazer dari koleksi Nedret Taciroglu. Bold makeup look dan nude lipstick serlahkan gaya ranggi dan seksi untuk have fun dekat party. 

3. Red carpet 


Potongan gaun gaya fish-cut berwarna putih ivory tanpa bahu yang dihiasi manik dan kain berjela dengan sulaman gaya Baroque dari koleksi Michael Cino buat Kangana nampak bergaya dan dreamy. 


Gaya rambut kerinting halus dan separuh braid untuk lengkapkan lagi gaya ala princess dan dipadankan bersama anting-anting berwarna ungu lilac dari koleksi Chopard. Penampilan ni agak kurang menarik disebabkan solekan lembut yang dikenakan bila kulit Kangana pucat so its better for her team guna solekan yang lebih pekat. 

4. Chopard Party


Berbeza dengan penampilan awal, kali ni Kangana memilih one-shoulder gown berwarna putih rekaan Toni Maticevski buat Kangana nampak ideal dan bergaya. Yang mencuri perhatian ialah sepasang anting-anting berlian berwarna emerald dari Sweta Mehta dan juga solekan mata berwarna biru elektrik dan nude lipstick. 

5. Photoshoot Elle



Hari terakhir Kangana di Cannes agak padat dengan jadual photoshoot which she opted to chose a casual and chic look perfect for summer. Padanan top dan skirt putih dari Alexis, strap heels berwarna oren dari koleksi Jimmy Choo dan sunnies dari Tom Ford dengan gaya rambut kerinting lepas bebas. 

6. Photoshoot 


Tak lengkap photoshoot di perairan Riviera, kalau tak pakai flowy dress untuk nampak lebih drama dalam gambar thence Kangana pilih floral dress dari Ralph & Russo berwarna biru dengan gaya rambut kerinting yang dibiar lepas bebas.

Gaya solek yang tumpu pada bahagian mata dengan gaya winged eyeliner di bahagian bawah mata serlahkan gaya santai yang menarik. Brownie points untuk strap heels berwarna-warni!

7. Airport Look


Bonus untuk fashion file Cannes 2019 ni bila Kangana tampil cantik sebelum balik ke India dengan gaya sofistikated hasil padanan blazer dan skirt bercorak plaid berwarna kelabu pekat dan kemeja pink dengan garisan menegak. Kasut tumit tinggi dan strap di bahagian atas buku lali berwarna pink dan handbag melengkapkan gaya Kangana.

Overall eksperimen fesyen Kangana nampak stylish dan bergaya di Cannes. Walaupun gaya sari Kanjeevaram tak berjaya masuk dalam Cannes Best Look tapi cukup unik dalam usaha menggabungkan gaya vintage dan moden. I hope next year ada lagi gabungan unik dari Kangana dan team dia. 

Cannes 2019 Fashion File : Hina Khan

Friday, 24 May 2019

Previous post dah sembang tentang Festival Filem Cannes dan kenapa ramai actress Bollywood pergi Cannes setiap tahun. Kali ni nak sembang santai dan tengok koleksi wardrobe semua actress. Tahun lepas dah buat my fav looks for Cannes 2018 tapi tahun ni nak tambah sikit entri sebab ada banyak masa nak update. 

So first fashion file for Cannes 2019 is Hina Khan sebab dia yang pertama sampai ke Cannes untuk promote movie pendek dia bertajuk Lines. So jom tengok wardrobe Hina Khan untuk tahun ni. 

1. Interview pertama di Cannes

Hari pertama di Cannes, untuk first appearance pun Hina dah tampil cantik dengan blouse berwana pink pucat dipadankan dengan seluar berwarna pink dan juga blazer dari koleksi Shail Kochar dihiasi set aksesori dari Sapna Mehta Jewellery dan juga sepasang kasut berwarna kuning air. 


Untuk makeup, Hina going for a subtle look dan memilih gaya rambut ikal berombak. Looking great for a summer and vintage look!

2. Red Carpet Film Screening - Bacurau

Untuk penampilan pertama kali di karpet merah Cannes, Hina memilih untuk menggayakan gaun 'Orion' berwarna kelabu cerah yang dihiasi dengan manik dari koleksi Spring Summer 2019 Ziad Nakad. 


Kecantikan gaun Orion ni bila lengan dibelah di bahagian siku dan dibiarkan labuh berjuntai sehingga ke lantai sarat dengan manik hiasan berkilauan. Gaya Hina dilengkapkan dengan gaya rambut sanggul dan sepasang anting-anting berlian Azotiique yang direka khas oleh Varun Raheja. 

3. Photoshoot


Hari ketiga di Cannes, Hina memilih dress berkolar warna ungu lavender dengan corak geometri dari koleksi 'Deep Harmony' oleh butik Armine Ohanyan Paris . Dipadankan bersama strap heels dari Truffle Collection. Gaya Hina dihiasi dengan subtle makeup dan anting-anting berbentuk geometri dari koleksi Aquamarine Jewellery. Bersanggul kemas dan makeup look yang minimal buat gaya Hina nampak ringkas dan elegan.

4. Interview bersama Anupama Chopra

Fesyen hari keempat pula Hina mengenakan kemeja berkolar bersaiz besar bercorak potongan berwarna biru langit cerah dipadankan bersama palazo high waist dengan corak garisan hitam dan corak berpotong. Dilengkapi heels bertutup berwarna silver metallic dari Christian Louboutin dan juga sepasang anting-anting biru. 


Gaya rambut ikal diikat rendah dan juga makeup nude nampak selesa untuk dipakai pada waktu petang sambil menikmati bayu di pantai Riviera. I personally love this look!

5. Majlis Pelancaran Poster Filem Pendek 'Lines'

Berpakaian ringkas dan selesa dengan dress bergaya labuh tanpa lengan berwarna hijau rekaan Rami Al ali Midi untuk majlis pelancaran poster filem pendek lakonannya di India Pavillion Cannes. 


Dipadankan bersama gaya rambut ikal dibiarkan lepas bebas dan juga sepasang kasut tumit tinggi bertutup berwarna hitam yang dihiasi dengan manik berwarna perak.

6. Red Carpet Short Film Screening Lines

Sama dengan kemunculan di karpet merah kali pertama, Hina tampil catik dengan strapless gown berwarna perak gelap metalik rekaan Allin Le'Kal dengan belahan di paras peha dan . Masih lagi mengekalkan gaya makeup yang ringkas dan dilengkapi bersama sepasang subang berlian dari Azotiique. 

Menyerlahkan lagi penampilan Hina Khan di karpet merah, sepasang heels bertutup dari koleksi Dech Barrouci dan juga gaya rambut ikat lepas hasil dandanan Sayed Saba. 

7. Chopard Party

Penampilan terakhir Hina Khan di Cannes diserikan dengan pant suit berwarna hitam dengan jalur emas di bahagian tepi rekaan Alin Le Kal. 


Dandanan rambut ikat rendah, sepasang subang berlian dan dipadankan bersama heels hitam emas buat Hina nampak bergaya dan glam. 

For me, Cannes look Hina agak ringkas dan santai sesuai dengan musim panas dekat sana. Overall Hina nampak cantik dan berjaya buat fans dia happy dan curi tumpuan dengan summer chic look di kota Paris.

Filem Festival Cannes

Wednesday, 22 May 2019


Bulan Mei officially bulan di mana Festival Filem Cannes diadakan di Riviera, France. Since minggu lepas dah aktif share artis Bollywood yang join Cannes dekat Twitter so ramai la yang tanya tentang Cannes ni. Yes, entri ni untuk terangkan serba sedikit tentang Cannes dan kenapa penting untuk Bollywood join Cannes. 

Apa itu Cannes?


Festival Filem Cannes yang wujud sejak 1946 merupakan majlis untuk meraikan filem yang terpilih dari seluruh dunia yang hantar untuk tayangan perdana di Cannes. Cannes antara top 3 festival filem dalam industri perfileman selain Venice Film Festival dan Berlin International Film Festival. 

Berapa lama Cannes diadakan?

Selalunya festival ni akan berlangsung selama 2 minggu dan selebriti Bollywood yang pergi sebagai duta brand akan berada di Cannes selama 2 hari. Kalau movie terpilih untuk tayangan perdana pula, sehari sahaja kebiasaanya. 

Siapa yang pergi Cannes?

Cannes asalnya cuma terhad kepada yang terlibat dengan filem-filem terpilih tapi disebabkan pengaruh dan status yang makin meluas, Cannes mula terbuka kepada duta jenama yang sponsor Cannes. 

L'oreal - Aishwarya, Sonam Kapoor, Deepika Padukone, Katrina Kaif pernah datang sebagai duta
Grey Goose - Kangana Ranaut, Diana Penty dan Huma Qureshi
Chopard - Priyanka Chopra


Ada artis yang datang untuk sebarkan kempen NGO seperti Mallika Sherawat untuk Free Girl in India. 

Ada juga pelakon Bollywood yang dijemput menjadi juri filem seperti Vidya Balan tahun 2017. 

Untuk pelakon Malaysia tak pasti tapi tahun ni, Bront Palarae dijemput menghadiri tayangan perdana Once Upon A Time In Hollywood. 


Disebabkan makin banyak jenama yang mendaftar sebagai sponsor Cannes seperti Magnum dan Jimmy Choo, tiket untuk orang awam dijual sebanyak US5000 sekeping. Untuk orang awam boleh juga join tengok movie yang ditayangkan di pantai setiap malam sepanjang festival berlangsung. 

Pemilihan movie di Cannes

Setiap tahun ada beribu filem yang akan dihantar dari seluruh negara untuk dapat tayangan perdana dan menang anugerah mengikut kategori. Cuma 50 filem dan 30 filem pendek yang akan dipilih oleh jawatankuasa pemilihan yang dilantik. 

Aktiviti di Cannes

Festival Filem Cannes akan buat tayangan perdana semua filem yang terpilih mengikut kategori seperti :  

In Competition - Semua filem yang dihantar akan aim anugerah Palme D'Or - Anugerah utama di Cannes


UN Certain Regard - Filem yang mempunyai keunikan budaya setempat
Out Of Competition - Filem yang dipilih oleh jawatankuasa untuk ditayangkan tapi tak tergolong dalam mana-mana kategori
Cinefondation - Filem yang dihasilkan oleh pelajar akademi filem tapi durasi tak melebihi 1 jam
Short Film - Semua filem pendek akan aim anugerah Short Film Palme d'Or
Cannes Classics - Tayangan perdana untuk filem tribut

Ada juga Tayangan Khas, Tayangan Tengah Malam, dan banyak lagi tayangan perdana sepanjang festival berlangsung. 


Selain dari tayangan perdana untuk pilih pemenang, ada juga aktiviti untuk producer ataupun pengarah filem buat ujibakat, ada forum bincang tentang industri filem. Bagi brands pula acara red carpet untuk tayangan perdana, interview, outdoor photoshoot dan juga parti VIP. NGO pula bebas untuk beraktiviti sepanjang festival. 

Penting ke Cannes ni?

Tak semua filem yang dihantar ke Cannes ni akan dapat pengiktirafan seluruh dunia ataupun disebut-sebut dalam sejarah perfileman tapi banyak juga filem dapat pendedahan global terutama pelakon yang datang. Producer, director ataupun pelakon yang datang dapat berjumpa dengan orang industri dari negara lain, dapat ilham atau mungkin dapat pelakon baru untuk movie akan datang. 


Secara tak langsung industri fesyen, fotografi, makanan atau teknologi pun akan naik disebabkan acara red carpet dan pelbagai aktiviti lain yang dihadiri oleh selebriti terkenal. Ellie Saab, Gucci, Jimmy Choo, Valentino, Louis Vuitton, Dior, De Grisgono, Casadei, Sabyasachi, HP, Swarovski, Chopard, AshiStudio, House Of Pixel, The Frozen Studio dan lain-lain. 

Bila banyak jenama besar yang join Cannes, makin senang untuk produser dan pengarah cari dana untuk bikin filem bila budget pembikinan selalunya makan berjuta. 

I guess that's it for now. Thanks for reading. 

Movie Review : 2.0


Director : Shankar
Writer : Shankar, B. Jeyamohan, Madhan Karky (Dialogues)
Cast : Rajinikanth, Akshay Kumar, Amy Jackson, Sudhanshu Pandey
Production Company : Lyca Productions
Distributor : Lyca Productions, Dharma Productions, AA Films
Genre : Sci-fi, Action
Running Time : 147 minutes
Release Date : 29 November 2018
Trailer :


Movie 2.0 ni sequel kepada movie Enthiran tahun 2010 yang mengisahkan tentang Vaseegaran (Rajinikanth), seorang saintis dan mencipta robot manusia, Chitti (Rajinikanth). Kali ni dalam 2.0 disebabkan Chitti disimpan dalam pejabat kerajaan disebabkan kerosakan dan bahaya yang mengancam negara, Dr. Vasee cipta Nila (Amy Jackson) untuk bantu dia di makmal dengan teknologi yang sama dengan Chitti cuma RAM Nila banyak drama dengan movie Hindustan lah. Suka tengok Nila quote dialog movie sebab comel sangat. 


Masalah timbul bila semua smartphone di bandar Chennai terbang dan hilang dari radar. Semua smartphone dimatikan so tak ada siapa pun dapat trace. Kecoh semua orang sebab nak berniaga tak boleh, students tak boleh study, tak boleh contact orang lain, data dekat dalam tu pun takut ada yang bocorkan, yang simpan harta attach dengan smartphone pun mula gelabah.


Semua smartphone yang hilang tu berkumpul dekat satu tempat dan bergerak ke rumah owner kedai smartphone, Jayanth untuk bunuh dia. Smartphone masuk dalam bilik dia dan mula masuk dalam badan dan keluar secara paksa sampai satu badan hancur. Pihak polis call Dr. Vasee untuk bantu siasatan dalam kes ni.

Bila siasat rupanya semua ni angkara roh Pakshi Rajan (Akshay Kumar) yang mati sebab bunuh diri di menara pencawang. Radiasi dari pencawang tu hasilkan gelombang aura tenaga negatif dan hidupkan kembali Pakshi. Sebab tu semua smartphone boleh bergerak sendiri ikut kuasa Pakshi.


Dalam movie ni Pakshi jatuh sayang dengan burung sejak dia lahir lagi bila burung selamatkan dia bila jantung dia berhenti. Pakshi belajar untuk kenal burung dengan lebih mendalam dan jadi seorang ornithologist dan mempunyai rumah yang dipenuhi dengan burung pelbagai spesies. Tapi disebabkan menara pencawang makin banyak, burung mula mati disebabkan radiasi yang terhasil dari pencawang.

Ikut kajian, sebanyak 6.8 juta burung telah mati dan gagal untuk membiak disebabkan menara pencawang bila telur burung gagal membentuk dengan sempurna. Pakshi pergi berjumpa dengan Jayanth untuk tutup menara pencawang nak pula bila menara dia melebihi frekuensi yang ditetapkan kerajaan. Of course Jayanth bantah permintaan Pakshi sebab business dia akan rugi besar. Reaksi yang sama bila Pakshi pergi jumpa menteri dan lagi bertambah kecewa bila rayuan dia ditolak di mahkamah. Disebabkan kecewa tak dapat bela nasib burung-burung yang ada, Pakshi pun bunuh diri.


Terkesan juga bila tengok movie ni especially scene Pakshi ceritakan kisah hidup dia sebab teknologi kita dah mengancam spesies hidupan lain. Bila Google memang betul radiasi dari menara pencawang buat burung terancam. Bukan setakat burung je tapi lebah, serangga dan binatang lain pun terkesan jugak cuma sekuat mana kesan buruk tu saintis tak dapat jawapan lagi.

Mesej 2.0 ni lebih kepada teknologi dan alam sekitar which is great bila kita dah terlampau syok dengan teknologi sampai kita lupa ekosistem perlu dijaga, Bumi perlu dijaga sebab rantaian makanan kita berkait dengan rantaian haiwan juga.


Walaupun watak Pakshi tu mengancam manusia tapi dia sebenarnya nak jaga burung daripada pupus je. Betul apa dia kata, manusia terlampau gunakan handphone walhal untuk perkara sia-sia macam selfie ataupun bergosip. Bukan dia minta untuk hapuskan terus cuma kurangkan penggunaan je tapi manusia ni perangai dia selagi tak ancam nyawa dia, selagi tu lah dia tak serik.

Suka tengok VFX movie 2.0 ni especially scene Chitti 2.0 berlawan dengan Pakshi Rajan dekat stadium. VFX nampak cantik onscreen cuma ada certain part lah nampak kartun sikit, tak sia-sia lah labur sampai billion untuk hasilkan movie ni.


Action scene antara Chitti dengan Pakshan not bad lah sebab kreatif tapi pelik dekat scene stadium tu bila Chitti jadi bola berapi tembak Pakshi sambil rolling. Dalam stadium tu ada ramai orang tapi dia tembak rambang ikut suka dia je. Yang kena tembak tak mati pulak tu. Happy lari sana sini padahal peluru kemain besar.

Jalan cerita dah bagus, visual pun cantik, lakonan masing-masing pun bagus. Ada tengok BTS movie ni bila Akshay kena makeup untuk watak Pakshi ni sampai berjam tapi berbaloi lah sebab karakter dia hidup dan terkesan.


Dalam movie ni ada 3 lagu tapi jadi background song masa cerita berjalan except dekat credit scene. Paling best lagu Tu Hi Re sebab lirik kreatif sangat guna terms IT sebab percintaan robot Citti-Nila haha.


Overall this movie memang sequel terbaik untuk Enthiran dan movie wajib tengok bukan sebab Rajinikanth je tapi sebab jalan cerita dan mesej dia walaupun ada part fiksyen macam tenaga aura Pakshi but still worth it. Nanti mungkin ada 3.0 pulak. Can’t wait!

1. Team Production +1, 2. Visual +0.9, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9/10