Movie Review : Padmaavat
Friday, 30 March 2018
Director : Sanjay Leela Bhansali
Writer : Sanjay Leela Bhansali, Prakash Kapadia
Writer : Sanjay Leela Bhansali, Prakash Kapadia
Cast : Deepika Padukone, Shahid Kapoor, Ranveer Singh, Aditi
Rao Hydari, Jim Serbh
Genre : Hystorical Drama
Production company : Bhansali Productions, Viacom 18 Motion Pictures
Distributor : Viacom 18 Motion Pictures (India), Paramount Pictures (International)
Production company : Bhansali Productions, Viacom 18 Motion Pictures
Distributor : Viacom 18 Motion Pictures (India), Paramount Pictures (International)
Running Time : 2 hours and 30 minutes
Release Date : 25 January 2018
Release Date : 25 January 2018
Trailer :
Lepas movie Bajirao Mastani, satu lagi magnum-opus yang
diperam selama 10 tahun oleh SLB kali ni ditayangkan kepada dunia, Padmaavat
yang diinspirasikan dari syair India tentang kecantikan Rani Padmini di kota
Chittor, Rajput akhirnya mengundang kemusnahan kepada rakyat Chittor apabila
Sultan Alauddin Khilji datang menyerang kerana ingin memperisterikan Padmavati.
Movie Padmaavat bermula dengan adegan Padmaavati (Deepika Padukone) memburu
rusa di hutan tapi terpanah Sultan Ratan Singh (Shahid Kapoor) yang datang ke Singhal untuk
mencari mutiara untuk isterinya. Sembuh dari luka panah Padmaavati, Sultan
Ratan Singh melamar untuk dijadikan isteri kedua dan pulang ke Chittor.
Gara-gara mengintai Padmaavati, Raghav Chetan dihalau keluar dari Chittor dan
secara kebetulan berjumpa dengan Sultan Alauddin Khilji (Ranveer Singh) di Delhi.
Dari situ bermula episod balas dendam dari Raghav Chetan yang berjaya menghasut Alauddin untuk merampas Padmaavati supaya mendapat tuah untuk tawan dunia dibantu oleh ketua perang, Ughuz Khan dan hamba yang setia, Malik Kafur (Jimmy Shebh).
Cubaan demi cubaan selama 6 bulan gagal, bukan takat nak tengok kecantikan Padmaavati tapi untuk masuk ke dalam Kota Chittor pun tak mampu. Akhirnya Alauddin menyerah kalah dan menghantar tenteranya pulang selepas kehabisan bekalan makanan.
Sebelum balik ke Delhi, Alauddin meminta untuk masuk ke Kota
Chittor dan berdamai dengan Sultan Ratan Singh tapi tu cuma helah dia untuk
berjumpa dengan Padmaavati. Usaha yang satu ni pun gagal juga. Sudahnya
Alauddin jemput Sultan Ratan Singh ke khemah dia sebelum pulang. Dari situ, dia
tangkap Sultan dan bawa ke Delhi.
Padmaavati yang risau, pergi ke Delhi untuk bawa pulang Sultan Ratan Singh ditemani 800 orang dayang dan kepala Raghav Chetan sebagai syarat. Hajat untuk bertemu dengan Padmaavati di Delhi pun gagal bila Mehrunissa (Aditi Rao Hydari), isteri kepada Alauddin sendiri selamatkan Padmaavati & Sultan Ratan Singh keluar dari istana.
Padmaavati yang risau, pergi ke Delhi untuk bawa pulang Sultan Ratan Singh ditemani 800 orang dayang dan kepala Raghav Chetan sebagai syarat. Hajat untuk bertemu dengan Padmaavati di Delhi pun gagal bila Mehrunissa (Aditi Rao Hydari), isteri kepada Alauddin sendiri selamatkan Padmaavati & Sultan Ratan Singh keluar dari istana.
Movie Padmaavat ni meriah dengan kecantikan visual, dekorasi
istana dan kostum abad ke-13. Baik dari kerajaan Khilji mahupun kerajaan
Rajput. Kecantikan Padmavati pun terserlah sangat dalam movie ni sesuai lah
dengan segala kekecohan berlaku sebab kecantikan dia. Tapi kalau nak sembang
lakonan Deepika, tak solid macam movie Bajirao Mastani. Still plain and flat.
Adanya Deepika dalam movie Padmaavat ni untuk jadi cantik sepanjang masa. Chemistry antara Shahid Kapoor sebagai suami isteri pun tak terserlah sangat. Nampak kegigihan Shahid Kapoor untuk cari persona dia supaya tak tenggelam oleh Deepika & Ranveer. But nope, he can’t reach that level. It’s such a shame sebab character dia agak penting nak dibandingkan Jimmy Sarbh dan Aditi since these two deliver solid performance walaupun cuma watak sampingan.
Adanya Deepika dalam movie Padmaavat ni untuk jadi cantik sepanjang masa. Chemistry antara Shahid Kapoor sebagai suami isteri pun tak terserlah sangat. Nampak kegigihan Shahid Kapoor untuk cari persona dia supaya tak tenggelam oleh Deepika & Ranveer. But nope, he can’t reach that level. It’s such a shame sebab character dia agak penting nak dibandingkan Jimmy Sarbh dan Aditi since these two deliver solid performance walaupun cuma watak sampingan.
Apart from visual, 6 soundtrack hasil karya SLB pun best
jugak terutama lagu Binte Dil, Ghoomar dengan Khalibali.
Tapi movie ni setakat kaya dengan hasil visual dan kesenian
dia je lah. Nak sembang pasal content, memang tolak jauh sebab fakta memang
lari jauh, lagi sedih tengok SLB gambarkan peribadi Sultan Alauddin Khilji
sampai macamtu sekali semata nak naikkan watak Padmaavati dan Sultan Ratan
Singh yang tak wujud. Tak ada satu pun yang baik tentang SAK as I’ve written
before in this post.
Memang patut movie ni kena ban di Malaysia or any other Islamic country sebab cara SLB menjatuhkan imej pemimpin Sultan Alauddin Khilji. Kalau niat SLB untuk jatuhkan imej Islam, dia sendiri patut malu sebab dia jatuhkan imej pemimpin sendiri. Tanpa Sultan Alauddin Khilji, Delhi takkan naik seperti yang ada sekarang.
Movie Begum Jaan lagi bagus kalau nak sembang pasal menjaga kehormatan diri sampai sanggup untuk jauhar. Jauhar shouldn’t be extravagant like Padmaavati did. Lagi tak faham bila SLB focus dekat kanak-kanak dengan perempuan mengandung. Entah kenapa diorang kena mati sekali sedangkan problem settle bila diorang boleh bersatu kalahkan Khilji.
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0,8, 9. Social Message 0, 10. Personal Thought 0 = 6.2/10