Director: Mark Mylod
Writers: Seth Reiss, Will Tracy
Cast: Ralph Fiennes, Anya Taylor-Joy, Nicholas Hoult, Hong Chau, Janet McTeer, Judith Light, John Leguizamo
Production Companies: Hyperobject Industries, Gary Sanchez Productions
Distributor: Searchlight Pictures
Genre: Black Comedy / Horror
Running Time: 107 minutes
Release Dates: 10 September 2022 (Toronto International Film Festival), 18 November 2022 (United States)
Trailer:
Filem The Menu bermula dengan babak Tyler Ledford (Nicholas Hoult) dan pasangan dia pada malam tersebut, Margot Mills (Anna Taylor-Joy) berbual di jeti sebelum dibawa ke sebuah pulau persendirian. Di pulau tersebut terletaknya sebuah restoran kepunyaan chef selebriti, Julian Slowik (Ralph Fiennes). Selain mereka berdua, food critic – Lilian Bloom (Janet McTeer) dan editornya, Ted; pelakon sendu George Diaz (John Leguizamo) bersama pembantu peribadinya, Felicity Lynn (Aimee Carrero); juga sekumpulan business partners – Soren, Dave dan Bryce.
Dari awal Tyler bercerita tentang minat dia terhadap makanan dan dunia kulinari yang mengagumkan dia. Kehadiran Lillian Bloom buatkan malam tersebut jadi lebih istimewa sebab Lilian adalah pengkritik makanan yang discover Chef Slowik. Margot hanya mendengar cerita Tyler sebab dia tak tahu langsung tentang kulinari selain menjadi peneman yang terpaksa gantikan date Tyler.
Masa tengok filem ni, reaction I lebih kurang sama lah dengan reaction Margot sebab tak tahu-menahu pun tentang dunia kulinari. Nak pula jenis fine dining dengan teknologi yang dipaparkan dalam The Menu arahan Mark Mylod. Emosi pun ye juga sebab geram tengok makanan masing-masing besar tapak tangan. But Margot represent us, the audience sebab tu apa yang dia tak faham, Tyler akan terangkan.
Ironi lah bila Tyler pandang rendah dengan orang yang idolakan pemusik, ahli sukan atau artis sebab bakat mereka cuma bergantung kepada sesebuah alat sedangkan watak dia pun merepek juga idolakan seorang chef. Watak Tyler dengan orang lain yang obsess dengan selebriti, tak ada bezanya pun. Sama level je merepeknya. Sanggup habiskan duit untuk makan scallop satu sudu atas batu ataupun satu gumpalan tembikai susu sedangkan dia boleh makan satu biji tembikai dengan harga yang jauh lebih murah. Tapi disebabkan makanan tu dihasilkan dari Chef Slowik, suddenly it turns out okay to consume. Rasa bangga bila makan.
Sama lah dengan terpaling fashion yang meronta nak beli handbag atau pakaian dari LV atau Chanel sebab bangga dengan brand padahal kalau buang label tu, design biasa je. Lebih kurang sama dengan design yang local artist hasilkan. Filem The Menu bersifat satira tentang obsesi terhadap sesuatu sampai hilang nikmat penciptaan.
‘Over the next few hours you will ingest fat, salt, sugar, protein, bacteria, fungi, various plants and animals, and, at times, entire ecosystems. But I have to beg of you one thing. It's just one. Do not eat. Taste. Savor. Relish. Consider every morsel that you place inside your mouth. Be mindful. But do not eat. Our menu is too precious for that. And look around you. Here we are on this island. Accept. Accept all of it. And forgive. And on that note... food!’ – Chef Slowik
Perjalanan filem The Menu cuma mengambil masa dalam satu malam di satu latar tempat yang sama iaitu di restoran ternama milik Chef Showik. Uniknya pulau tersebut mempunyai banyak hidupan laut yang akan digunakan sebagai bahan dalam masakan. Sama juga tanaman dan daging yang ditanam atau diternak dengan cara yang tersendiri.
Jumlah tu tak banyak pun sebab menu fine dining kan sikit je tapi menarik lah sebab sedikit sebanyak babak tu influence pandangan dan imaginasi kita bila masuk ke babak semua watak diberi makan. Faham lah kenapa menu tu sedap sebab bahan yang digunakan segar dan bermutu tinggi. Faham juga kenapa Chef Slowik minta semua yang ada malam tu untuk merasa dan bukannya makan.
Sinematografi dari Peter Deming mempunyai gaya yang tersendiri lantas menguatkan lagi penceritaan The Menu yang menggunakan genre thriller sebagai genre utama. Walaupun ada beberapa shot yang tak difahami sebab nature filem yang bersifat satira tapi babak tertentu berjaya menguatkan lagi suasana yang hening dan mengerikan.
I just watch this movie for fun je sebab tak faham pun apa satira dan mesej yang cuba disampaikan dari team production but reading all reviews stating facts and hidden messages makes me understand the movie much better. Apa simboliknya setiap watak dan kenapa Chef Slowik terkesan dengan kehadiran Margot yang hanya bekerja sebagai escort. No wonder lah filem ni dapat banyak pencalonan termasuklah Best Film Writing dan Best Thriller Film.
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10
1. Team Production +, 2. Visual +, 3. Audio +, 4. Storyline +, 5. Casting +, 6. Genre +, 7. Themes +, 8. Editing +, 9. Social Message +, 10. Personal Thought + = /10
Post a Comment
[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.
[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.