Director: Nithilan Saminathan
Writers: Nithilan Saminathan, Raam Murali
Cast: Vijay Sethupathi, Anurag Kashyap, Mamta Mohandas, Natty Subramaniam
Production Companies: The Route, Think Studios, Passion Studios
Distributor: Netflix
Genre: Action / Thriller
Running Time: 140 minutes
Release Date: 14 June 2024
Trailer:
Tahun 2024 ada dua naskhah yang lebih kurang sama judulnya dan ditayangkan di Netflix. Satu naskhah Bollywood berjudul Maharaj (2024) dan satu lagi naskhah Kollywood berjudul Maharaja (2024). Bezanya satu huruf saja tapi kedua-duanya mempunyai impak yang kuat pada penceritaan masing-masing. I dah layan kedua-dua filem tapi lupa nak buat review Maharaja sebab I ingat I dah buat.
Maharaja (Vijay Sethupathi) seorang lelaki yang pendiam dan bekerja sebagai tukang dandan rambut di Ramki Saloon di Chennai. Satu hari Maharaja pergi membeli patung sebagai buah tangan kepada keluarga yang dilawatinya. Ketika membuat pembayaran di kaunter, sebuah trak terbabas lalu menghentam rumah kenalannya. Insiden tersebut menyebabkan semua meninggal kecuali anak perempuannya, Jothi (Sachana Namidass) yang terlindung oleh sebuah tong sampah besi.
Sejak dari peristiwa tersebut, Maharaja dan Jothi menamakan tong sampah tersebut Lakshmi. Setiap hari Jumaat mereka mencuci Lakshmi dan mengadakan upacara doa secara ringkas. Malangnya ketika Jyothi pergi ke lawatan sekolah, Maharaja diserang oleh sekumpulan perompak yang masuk ke rumahnya kemudian mencuri Lakshmi. Selepas tersedar dari pengsan dan membuat rawatan di hospital, Maharaja pergi ke balai polis untuk membuat laporan tentang kecurian tersebut.
Inspektor S. Varadharajan (Natty Subramaniam) ditugaskan untuk menyiasat kehilangan Lakshmi selepas Maharaja robohkan sebahagian kecil balai polis.
‘People get no justice in here even when their lives are in danger, and here you are, creating a ruckus over losing a dustbin.’ - Inspektor S. Varadharajan
Penceritaan Maharaja pada separuh masa pertama kebanyakannya fokus kepada pencarian Lakshmi di seluruh bandar tersebut sambil Maharaja tenang menunggu hasil siasatan pihak polis. Dalam masa yang sama pengarah membuka plot yang lain tentang sekumpulan perompak yang diketuai oleh Selvam (Anurag Kashyap). Bukan saja merompak bahkan membunuh seisi keluarga selepas merogol mangsa perempuannya.
Penceritaan antara Maharaja dan Selvam bersilih ganti kerana mempunyai pertalian yang sama iaitu Lakshmi sampai lah pengarah putuskan untuk pertemukan kedua-dua watak tersebut. Pace penceritaan mungkin agak perlahan tapi pengarah bagi penonton masa untuk kenal dan ingat beberapa key point yang disorok pada first half untuk connect the dots di separuh masa kedua.
Sinematografi dari Dinesh Purushothaman menguatkan screenplay dengan menggunakan close-up dalam kebanyakan babak untuk tonjolkan emosi dari beberapa watak yang terlibat. Kelakar masa Inspektor S. Varadharajan cari siapa banduan yang sudi jadi kambing hitam untuk mengaku mencuri tong sampah milik Maharaja. Reaction and expression masing-masing on point sangat.
Filem Maharaja merupakan filem ke-50 lakonan Vijay Sethupathi jadi tak hairanlah kenapa nama filem dan nama watak utama berjudul Maharaja, sesuai sangat lah dengan dia yang tonjolkan kekuatan lakonan dalam industri Kollywood. Anurag Kashyap not bad lah sebagai watak antagonis dan dapat hukuman atas perbuatan dia di hujung cerita.
Konsep non-linear yang dipaparkan dalam filem Maharaja bukan sesuatu yang baru dan plot twist yang pengarah tunjuk pun dah boleh dijangka bila Selvam pergi ke Ramki Salon. But still I tetap layan untuk tahu apa yang penulis ingin ceritakan pada second half and it turns out good. Tak ada dull moment sampai lah takdir pertemukan Maharaja dengan perompak yang dicari. I tertarik dengan konsep takdir yang bergerak seiring dengan revenge road Maharaja.
Memandangkan naskhah Maharaja adalah terbitan industri Kollywood, babak aksi dan stunt yang dimasukkan agak berlebihan. Sama juga dengan babak Maharaja suka grip something sampai roboh. Tak lah teruk pun sebab signature filem Kollywood memang macam tu so layan je lah. But overall, Maharaja memang layak ditonton untuk yang suka filem thriller. Some scenes a bit gory.
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10
Post a Comment
[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.
[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.
Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.
Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.