Zoo Negara | Pusat Konservasi & Pameran Giant Panda

Friday 11 October 2024

 

Pusat Konservasi & Pameran Giant Panda ni terletak dekat atas bukit jadi mengah lah sikit berjalan nak naik ke atas tu. Dari jauh lagi dah nampak ada papan tanda panda berwarna coklat dengan ukiran beberapa ekor panda. I tak lah minat sangat dengan panda sebab bukan haiwan yang aktif pun. Sepanjang masa terdampar lepas makan. 

Fariha suka lah sebab tu spirit animal dia. Dekat TikTok ataupun IGstory dia penuh dengan panda. Satu tahun ni asyik dengar dia tanya bila kita nak pergi tengok panda. Sekarang dah boleh bertenang sebab satu bucket list dia dah boleh cross dah. Tak tahu lah kalau lepas ni dia nak ajak pergi China pulak sebab panda lagi comel dekat sana. 


Dekat pintu masuk, staff pusat konservasi ni dah bagitahu masa melawat diperuntukkan selama 5 minit sahaja. Tak boleh buat bising bila masuk ke kawasan panda. Menangis lah siapa yang datang nak tengok panda sebab 5 minit saja masa dia bagi untuk tengok panda. 

Pusat Konservasi & Pameran Giant Panda ni ada dua tingkat. Tingkat atas ada pameran tentang beruang panda dan tingkat bawah ialah pusat konservasi panda. Dari tingkat atas pun dah boleh nampak panda melepak dekat rumah buatan dia.


Dari atas nampak lagi dekat kan compared to dekat bawah. Bila masa entah Fariha turun, tahu-tahu dah bergambar depan rumah panda T.T






See, like I said earlier, tidur je lah kerja dia. So 5 minit memang cukup sangat masuk dalam ni tapi untuk orang macam I lah. Orang yang suka panda, tengok panda tidur pun dah bahagia. 


Ada dua ekor beruang panda dekat dalam pusat konservasi masa kitorang pergi melawat ni. Katanya ada lagi tapi tak boleh keluarkan banyak panda dalam satu masa. Dekat dalam rumah panda ni sejuk juga lah, lega sikit bila masuk dalam ni sebab dekat luar dah mula terasa bahang lepas hujan tu. 

Rumah panda ni menarik lah sebab ada air terjun mini, ada sungai, ada buaian dan rumah pondok. Kalau perasan, ada banyak juga rubber duck dekat rumah dia tapi tak tahu lah dia main beria ke tidak. 



Kelakar lah jugak tengok signage depan rumah dia bagitahu 'Saya Panda yang Tangkas' tapi dia terbongkang tidur dekat rumah pondok. Walaupun sekejap je dapat tengok panda tapi seronok lah boleh tengok haiwan yang hampir pupus ni depan mata. Selama ni tengok dekat dalam video TikTok je, kali ni dapat lah tengok beruang panda makan buluh dan bergerak untuk tidur. 

Masa tengok panda ni ramai juga orang China tapi bukan orang cina kita sebab bahasa lain lepastu bising padahal dah diberitahu supaya jangan bising dekat pusat konservasi tu. Keluar dari pusat konservasi panda, ada kedai cenderamata panda dan sebagai peminat panda haruslah Fariha beli kipas tangan panda. Mahal tapi 'bersedekah' kepada panda katanya. Lantak kau lah dik non, asalkan bahagia. 

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.