Movie Review | Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves (2023)

Sunday 13 October 2024


Directors: Jonathan Goldstein, John Francis Daley
Writers: Chris McKay, Michael Gilio 
Cast: Chris Pine, Michelle Rodriguez, Regé-Jean Page, Justice Smith, Sophia Lillis, Hugh Grant
Production Companies: Paramount Pictures, Hasbro, Entertainment One 
Distributor: Paramount Pictures
Genre: Fantasy / Adventure / Comedy
Running Time: 134 minutes
Release Date: 10 March 2023 (SXSW), 31 March 2023 (United States)
Trailer:


Kisah bermula dengan babak Edgin Darvis (Chris Pine) dan Hoga Kilgore (Michelle Rodriguez) dipenjarakan di penjara yang kotor dan terpencil. Semasa sesi pengampunan berjalan, Ed kerap bertanyakan tentang Janarthan kerana makhluk tersebut sudah tahu tentang kenapa Ed dan Hoga ingin hukuman mereka dikurangkan. 

Ed bercerita tentang kisah silamnya di mana dia merupakan seorang pengawal Harper yang bersumpah akan menjaga keamanan namun perkara tersebut mengancam nyawa keluarganya. Thayan yang pernah dipenjarakan datang kembali untuk membalas dendam lantas membunuh isterinya, Zia Darvis (Georgina Landers). 


Putus asa untuk hidup, Ed bertemu dengan Hoga dan mula mencuri untuk kelansungan hidup mereka dan juga Kira, anak perempuannya. Mereka mencuri hanya untuk jumlah yang kecil dan tidak mencederakan orang lain. Dari berdua, mereka bekerja dengan ahli sihir Simon Aumar (Justice Smith) dan Forge Fitzwilliam (Hugh Grant). 

Kemudian Sofina (Daisy Head), ahli sihir datang meminta bantuan dan beritahu Ed tentang Tablet of Reawakening di mana manusia yang telah meninggal boleh dihidupkan kembali. Mereka bersetuju untuk mencuri harta di Korinn’s Keep tapi Ed dan Hoga terperangkap dalam sihir Sofina. 


Berbalik ke sesi pengampunan, Ed dan Hoga berjaya meloloskan diri dari penjara tersebut dan berjumpa semula dengan Fred dan Kira di Neverwinter. Malangnya Kira berpihak pada Fred yang menipu tentang Ed yang tamakkan harta. Berazam untuk ambil kembali Kira (Chloe Coleman), Ed dan Hoga mencari Helmet of Disjunction dengan bantuan Simon, Doric (Sophia Lillis) dan Xenk Yendar (Regé-Jean Page). 

Naskhah fantasi Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves arahan Jonathan Goldstein dan John Francis Daley berlatarkan dunia permainan papan Dungeons & Dragons yang dilancarkan oleh Hasbros. I kenal dengan permainan ni pun dari series The Big Bang Theory (2008) dengan Stranger Things (2016) tapi tak lah kenal benar sampai tahu semua watak dan references lain yang pernah wujud dalam permainan tu. 


So without any knowledge or expectations, I layan filem Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves, sepenuhnya bergantung pada jalan cerita yang ditulis oleh Chris McKay dan Michael Gilio. Latar masa filem fantasi adalah pada kurun ke-5 sebab lebih kurang sama dengan jalan cerita Merlin dan wujudnya naga. 

Keindahan sinematografi dari Barry Peterson mewujudkan dunia fantasi dengan pelbagai latar tempat yang menarik sepanjang pengembaraan Ed, Hoga, Doric dan Xenk. Mungkin tak semua tempat Xenk turut serta tapi Underdark mempunyai pengalamannya yang tersendiri. Tak payah cakap lah tentang penggunaan CGI dan VFX yang memang digunakan dalam kebanyakan babak sampaikan hampir kesemua tempat atau makhluk tampak asli dan hidup. Macam makhluk owlbear atau naga yang keluarkan asid. Geram sangat tengok naga gemuk dalam gua sampai bergolek-golek kejar mangsa dia. 





Penceritaan Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves mudah untuk difahami dengan backstory ringkas untuk beberapa watak utama. Walaupun ada banyak latar belakang dan keupayaan setiap watak, tak susah untuk kita ingat dan kenal sebelum masuk ke second half. Elemen komedi bukan saja dihadirkan dalam bentuk perbualan atau dialog malah pada ekspresi muka beberapa watak macam Simon dan Xenk. Fast paced actions juga menjadi pelengkap rencah.

Watak Ed mungkin yapper tapi sebagai ketua, karakter tersebut tersangatlah perlu untuk watak dia yang pandai motivate walaupun perkara tu nampak macam mustahil. Dinamik Chris Pine dan Michelle Rodriguez sama-sama kuat dan penulis tak cuba untuk wujudkan love angle which I really grateful for sebab masing-masing dah macam adik-beradik walaupun berbeza keluarga. 


Filem Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves mungkin tersungkur di box office sebab distributor tak pandai pilih tarikh tapi naskhah fantasi ni memang layak dapat perhatian yang sepatutnya. Thanks to Amazon Prime Video, filem ni dapat rating yang tinggi dan berkemungkinan akan ada sequel. I nak tengok lebih banyak lagi scene Xenk dan Kira. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +1 = 9.6/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.