Drama Review | Cinderella at 2 AM (2024)

Friday 25 October 2024


Directors: Seo Min-jung, Bae Hee-young
Writer: Oh Eun-ji
Cast: Shin Hyun-been, Moon Sang-min, Yoon Park, Park So-jin, Lee Kyu-sung, Kim Tae-jung, Lee Hyun-woo, Baek Ji-won
Production Companies: Imaginus, Studio Aljja
Distributor: Coupang Play 
Genre: Romantic / Comedy
Running Episodes: 10 episodes (minutes per episode)
Release Date: 24 August  – 22 September 2024
Trailer:


Kisah bermula dengan babak Ha Yun-Seo (Shin Hyun-Bin) menerima tawaran Kim Sun-Joo (Jin Hee-Kyung), chairwoman di syarikat AL tempat Yun-seo bekerja supaya putuskan hubungan dengan anak bongsunya, Seo Ju-won (Moon Sang-min). Setuju dengan tawaran tersebut, Yun-seo minta diberikan masa selama 2 bulan supaya Ju-won tak syak apa-apa yang aneh sampai boleh menjejaskan hubungan mereka anak-beranak. 

Rancangan Yun-seo mudah di mana dia cuma perlu buat perangai sampai Ju-won sakit hati dan minta untuk berpisah. Malangnya, pewaris chaebol tersebut sayang dengan Yun-seo sampai sanggup bersabar dan terima semua kekurangan kekasih hatinya. Bukan semua orang tak tahu karakter Yun-seo yang tegas dan garang di pejabat tersebut. 


Sementara Ju-won dengan Yun-seo selesaikan konflik percintaan mereka, si sulung pula, Seo Si-won mula mengalami masalah terganggu dengan kehadiran isterinya, Lee Mi-jin (Sojin) yang pulang ke Korea untuk jawatan pengarah eksekutif di CM Department Store kepunyaan keluarga. Hilang kebebasan Si-won di rumah tersebut bila banyak peraturan dari Mi-jin buatkan dia rimas. 

Punca tergerak hati nak tengok drama Cinderella at 2 AM arahan Seo Min-jung dan Bae Hee-young bila ternampak klip video Si-won dan Mi-jin bila masing-masing mula tertarik dengan each other. Si-won setuju berkahwin dengan Mi-jin untuk kuatkan perniagaan keluarga dan aturan tersebut datang dari ibunya sendiri. Berbeza perwatakan dengan Ju-won, si sulung sentiasa akur dengan kehendak keluarga.

 
OST ‘Boyfriend’ dari Yeonjun TXT punca kedua I layan drama yang berlatarkan percintaan pejabat ni. Lagu tu comel sangat, sesuai dengan kisah cinta Su-won dengan Mi-jin. Lagu latar Shining You - Sam Kim pun my favorite jugak sebab romantik. Vibe tu sesuai lah dengan lead pairing yang banyak momen bersama. 



Kisah percintaan Yun-seo dengan Ju-won okayish dan cliché dengan wujudnya watak orang ketiga yang mempunyai backstory kuat sama seperti Yun-seo. Tapi penulis tak develop sangat pun babak Yun-seo dengan Lee Seong-min (Lee Hyun-woo) walaupun ada potensi untuk dua watak ni jatuh cinta dan hidup bersama. Mungkin sengaja tak kembangkan sebab tak nak penonton ship second lead dengan heroin. 


Drama ni jadi draggy sebab watak heroin berbolak-balik dengan keputusan dia nak teruskan ataupun tidak bercinta dengan chaebol. Watak Ju-won pun macam tak realistik sebab circle dia tak besar padahal handsome dan kaya. Tak ada langsung pun watak yang cuba untuk cucuk jarum dari networking Ju-won. Watak Bae Jang-hee (Lee Kyu-sung) dengan No Ye-young (Kim Gyun-nam) diwujudkan untuk elemen komedi tapi tak kelakar dan try hard. Kalau buang watak-watak ni pun tak ada masalah. 


Rating untuk drama Cinderella at 2 AM terbitan Imaginus dan Studio Aljja tak lah tinggi mana walaupun ada hero yang kacak dan romantik macam Seo Ju-won. But personally for me, jalan cerita dan mesej dia kuat juga lah bila watak-watak wanita cuba untuk ajar Si-won dan Ju-won untuk hargai dan faham Kim Sun-joo. Faham lah bila Sun-joo minta Yun-seo tinggalkan Ju-won sebab tak nak anak bongsu dia diperdaya oleh orang luar. Kalau perkahwinan tu tak bermakna, at least biarlah ada faedah sebab perkahwinan dia sendiri pun tak ke mana. Ada anak-anak pun tak kenal ibu sendiri sampai nak spend masa pun susah. 

Boleh kata semua watak utama dalam drama Cinderella at 2 AM ada trauma tersendiri ketika membesar jadi pilihan yang dibuat tu lebih kepada praktikal kecuali watak Lee Mi-jin. Tapi penulis tak kembangkan sangat pun latar belakang dia cuma boleh nampak lah karakter dia yang positif tu datang dari persekitaran yang bagus. 


Rasa tak puas sebenarnya tengok drama Cinderella at 2 AM sebab ada banyak plot dan watak tak dikembangkan walhal ada mesej yang kuat dan character development yang menarik. Mungkin sebab JTBC tak jadi ambil drama ni untuk ditayangkan dekat siaran dia so terpaksa lah team production ikut kehendak OTT platform. 

It’s a nice watch but need a lot of improvement. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 6.8/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.