Breakfast Nasi Lemak Terengganu

Wednesday 9 October 2024

 

Bulan lepas dapat whatsapp dalam group besar bagitahu Datuk Hisham nak belanja breakfast makan Nasi Lemak Terengganu. Semua warga RRM Petaling Jaya dijemput hadir. Memandangkan ada makan-makan, kitorang pun bawa juga kudap-kudap lain sebab dah agak lepas breakfast session tu mesti ada meeting sekejap sebab Datuk dah lama tak masuk office. 

Butter Cake dari Ain

Kuih Apam dari Kak Ida

Kuih Karipap dan Pulut Panggang dari Kak Ida

Puding Jagung dari Dayan

I tak sangka Dayan nak bawak puding jagung sebab I request dekat dia masa Farewell Tasya bulan Ogos lepas tapi dia cuti pulak masa tu. Senyap-senyap je dia buat puding jagung ni. Bila sampai office dia keluar lif terus cakap 'Ana, I bring your favorite!' 


Dayan cakap masa kitorang tengah kecoh-kecoh dekat group, dia tengah sibuk mengacau puding. Kecoh sebab nak mencari set teko untuk breakfast pagi tu lah. Set teko dekat office dah tak cukup sifat, kononnya nak pergi lah cari yang baru tapi I keluar pun lambat masa tu jadi tak jumpa lah. Nak pergi CITTA Mall dah tak sempat sebab dah nak masuk pukul 10 malam. Tak expect pulak dekat Lotus dengan Happy Home tak ada. Ada sebenarnya tapi tak cantik. Sudahnya Kak Ida korek set teko dalam stor rumah dia, hadiah masa kahwin dulu. 20 tahun dah dekat dalam kotak tapi cantik lagi lepas basuh. 


Kitorang beria cari set teko baru sebab ada Datin Rafidah sekali, wife Datuk merangkap VIP client RRM jugak. Takkan lah nak ala kadar je kan? Segan lah. The ladies pun pakai cantik-cantik sebab ada tetamu. 

Nama je breakfast tapi kalau nak tunggu semua datang memang menginjak ke pukul 10 pagi cerita dia. Sempat jugak lah kidnap pulut panggang sambil hidang makanan. Dah cukup quorum, ada bacaan doa dari TA Luqman lepastu makan sama-sama. 












I assume Nasi Lemak Terengganu ni ada ikan goreng celup tepung dengan sambal manis rupanya guna ikan tongkol rebus dengan sambal kosong. Sambal tu manis juga lah, tak pedas langsung. Macam ni lah rupa Nasi Lemak Terengganu yang Datuk belanja masa tu. 


Tempat lain mungkin lain menu dia sebab Ms Karimah kata lain daerah lain cara masak dia. Tapi harga murah lah dekat sana dalam 3 ringgit macam tu kecuali Kemaman. Mungkin sebab ikan tongkol mahal kot dekat sini sebab tu harga 7 ringgit sebungkus. 

Rasa Nasi Lemak Terengganu ni sedap je sebab I suka makan ikan tongkol tapi kalau sambal dia pedas sikit pastu balut dengan daun pisang lagi sedap lah kot. Aroma wangi nasi lemak tu tak kuat sangat. 

Sebelum habis sesi breakfast ni Datuk ada bagi amanat sebelum bercuti panjang sebab masa ni sebelum cuti Hari Malaysia dan Maulidur Rasul. Datuk dan management RRM bagi rehat lama supaya semua warga RRM lagi semangat datang kerja lepas naik cuti nanti. Datuk bagitahu nak perkenalkan banyak lagi makanan Terengganu lepas ni. Thank you Datuk Hisham dan Datin Rafidah belanja RRM makan Nasi Lemak Terengganu, semoga makin murah rezeki. 

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.