Movie Review | Mr. & Mrs. Mahi (2024)

Thursday 5 September 2024


Director: Sharan Sharma
Writers: Nikhil Mehrotra, Sharan Sharma
Cast: Rajkumar Rao, Janhvi Kapoor, Rajesh Sharma, Kumud Mishra, Zarina Wahab
Production Companies: Dharma Productions, Zee Studios
Distributors: Zee Studios, Netflix
Genre: Sports / Romantic / Drama
Running Time: 139 minutes
Release Date: 31 May 2024
Trailer:


Mahendra ‘Mahi’ Agarwal (Rajkummar Rao) cenderung dalam sukan kriket sejak di usia muda dan mengabaikan pelajarannya kerana berharap akan pergi jauh dalam sukan tersebut. Malangnya Mahi gagal dalam pemilihan peringkat negeri dan terpaksa akur dengan kehendak bapanya (Kumud Mishra) untuk bekerja di kedai sukan milik keluarga. 

Setiap hari ada saja kesalahan yang dilakukan oleh Mahi sehingga kedai hampir mengalami kerugian. Setelah beberapa tempoh bekerja, Mahi mendapat pinangan dari keluarga Mahima ‘Mahi’ Agarwal (Janhvi Kapoor). Mahima bekerja sebagai doktor di sebuah hospital namun sering dibuli oleh doktor senior. 


Berkongsi minat dan jerih payah bersama, Mahima dan Mahendra semakin rapat dan jatuh cinta. Mahima pujuk suaminya supaya buat comeback dalam sukan kriket tapi nasib tidak menyebelahi Mahendra apabila sekali gagal dalam ujian kelayakan. Mahendra mendapat nasihat supaya menjadi jurulatih sukan kriket dan kerana saranan tersebut, Mahendra pujuk Mahima untuk berhenti kerja dan berlatih untuk pemilihan peringkat negeri. 

Tanpa disangka, Mahima layak dalam pemilihan dan dilatih di akademi namun perubahan tersebut tidak dapat diterima oleh Mahendra lantas hubungan mereka menjadi renggang akibat cemburu dan rasa kurang keyakinan diri. 


Naskhah sukan dan romantik drama hasil sutradara Sharan Sharma menggunakan idea yang segar dan kreatif apabila menggabungkan dua individu yang mempunyai minat mendalam terhadap kriket. Jarang nak jumpa atlet dilatih oleh pasangan hidup sendiri dan naskhah ini berjaya paparkan pros and cons hubungan tersebut. Macam mana Mahima boleh bersemangat berlatih dan berjaya dalam pemilihan hasil latihan Mahendra dan bagaimana juga Mahima boleh hilang keyakinan bila Mahendra bawa diri. 

Malangnya watak Mahendra nampak tersangatlah toxic dalam filem Mr & Mrs Mahi dan naskhah ni seolah-olah glorify toxic masculinity menerusi watak utama. Tak ada salah langsung bila Hardayal Aggarwal menyampah dengan jalan hidup Mahendra yang fokus pada kriket tapi tak membuahkan hasil. Pelajaran terbabas sampai tak boleh minta kerja di syarikat swasta atau Kerajaan, nak tolong keluarga pun jauh sekali. 


Kalau jadi majikan memang dah lama kena pecat si Mahendra ni. Sikit pun tak belajar dari kesilapan atau berdamai dengan takdir yang dia tak mampu jadi pemain kriket yang bagus. Daripada buat watak Mahendra sentiasa buat silap semasa bekerja, lebih elok kalau buat watak dia rasa kosong dan tak bermaya untuk kerja. Babak confrontation antara Mahendra dengan ibu dia (Zarina Wahab) tu dah cantik sebab ada mesej tentang kebahagiaan yang sebenar datang dari hati bila Mahendra compare life dia dengan adik sendiri.  


Masa dalam permainan pun tak boleh bermain dengan ahli pasukan lain sampai boleh kalah dengan pihak lawan gara-gara ego. Bila Jurulatih Benny Dayal Shukla (Rajesh Sharma) bagi nasihat pun ditolak mentah-mentah sebab rasa kerjaya jurulatih tu memalukan dan tak dipandang tinggi. Watak Mahima pun pendek akal juga bila buat keputusan. Nasib baik lah dia diterima masuk sebagai wakil negeri, kalau tak dapat? Jadi satu hal tergadai kerja sebagai doktor. 


Gandingan Rajkummar Rao dengan Janhvi Kapoor adalah fresh pairing dan sesuai digandingkan bersama cumanya kedua-dua watak dikarang secara ringan dan predictable. Untuk genre romantik, tak ada masalah ditambah dengan suasana romantik yang dipaparkan dalam lagu romantik Dekha Tenu nyanyian Mohammad Faiz. Tapi bila masuk babak dramatik dan beremosi, kedua-duanya tampak biasa saja. Klimaks scene pun tak memberi impak yang kuat. 



But still filem Mr & Mrs Mahi mempunyai tribute yang kuat kepada jurulatih bilamana kejayaan seseorang pemain negara selalu dikaitkan dengan individu sedangkan ada kerja keras dari jurulatih juga, sokongan dan dorongan dari orang sekeliling and that what’s make this movie work. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 6.8/10

2 comments

  1. Nasib baiklah masih ada impak positif.. Tanpa jurulatih siapalah atlet.. Gitu..

    ReplyDelete
  2. Saya selalunya suka dengan tema olahraga seperti ini. Apalagi jika banyak kerja keras, kerjasama dan drama di ceritanya. Membuat makin seru 😄.. tp yg ini saya skip dulu rasanya, Krn biasanya saya juga liat rating..kalo dibawah 8 masih pikir2 nak nonton 😅

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.