Movie Review | Kalki 2898 AD (2024)

Friday 6 September 2024


Director: Nag Ashwin
Writers: Sai Madhav Burra, Nag Ashwin, B. S. Sarwagna Kumar
Cast: Amitabh Bachchan, Kamal Haasan, Prabhas, Deepika Padukone, Disha Patani
Production Company: Vyjayanthi Movies
Distributors: Annapurna Studios, AA Films, KVN Productions, Sri Lakshmi Films, Swapna Cinema, Wayfarer Films, Amazon Prime Video, Netflix
Genre: Sci-fi / Drama / Action
Running Time: 181 minutes
Release Date: 27 June 2024
Trailer:


Kisah bermula dengan Perang Kurukshetra di mana Ashwatthama (Amitabh Bachchan) membunuh bayi dalam kandungan milik Uttara (Malvika Nair). Kerana dosa tersebut, dia dhukum oleh Vishnu dengan hidup abadi dan menyaksikan segala penderitaan yang dialami oleh manusia sejak berabad lamanya. Bau kuasa milik Ashwatthama juga dirampas lalu dia hidup sebagai manusia biasa. Sumpahannya hanya akan berakhir apabila kelahiran ke-10 Vishnu yang menuju ke pengakhiran Kali Yuga. 

Pada tahun 2898 AD, 6000 tahun setelah perang tersebut, bandar Kasi adalah bandar terakhir yang dipenuhi sumber dan dikuasai oleh Supreme Yaksin (Kamal Haasan) yang berumur 200 tahun. Yaksin memerintah dari bangunan berbentuk piramid yang terapung di tengah kota. 


Di bawah pemerintahanya, wujudnya sebuah makmal yang diselia oleh Komander Manas (Saswata Chatterjee) di mana makmal tersebut dipenuhi dengan kaum perempuan yang subur. Mereka dikurung dalam bilik tahanan dan apabila tiba waktunya, akan diambil ekstrak serum dari uri untuk diberikan kepada Supreme Yaksin. Serum tersebut untuk membantu memulihkan masalah penuaan. 

SUM 80 (Deepika Padukone) adalah sebahagian dari eksperimen tersebut. Anehnya bayi dikandung sudah mencecah 3 bulan, lebih lama dari wanita lain. Setiap kali diuji oleh doktor, tiada tanda-tanda langsung menunjukkan dia hamil sehingga lah rahsia tersebut diketahui oleh rebel dari Shambhala. Ashwatthama yakin SUM 80 dan anaknya yang akan menyelamatkan mereka semua dari Supreme Yaksin kelak. 


Perintah tangkapan dikeluarkan oleh Komander Manas dengan jumlah tertinggi lalu Bhairava (Prabhas) menggunakan kemahiran dan kelebihan yang dia ada untuk menangkap wanita tersebut. 

Naskhah science fiction Kalki 2898 AD arahan Nag Ashwin mengabungkan pelakon Bollywood dan Tollywood dalam satu projek mega. Selain barisan pelakon utama, Disha Patani, Dulquer Salmaan, Mrunal Thakur, Ram Gopal Varma, Vijay Derakonda dan ramai lagi. 


Filem Kalki 2898 AD adalah installment pertama jadi akan ada banyak lagi plot utama dengan lebih ramai lagi pelakon yang akan muncul. Jadi tak hairan lah kalau naskhah pertama ni bersifat penceritaan dan meperkenalkan watak-watak utama. Mungkin ada beberapa watak yang dibunuh tapi tak mustahil akan muncul kembali untuk babak flashbacks di installment yang lain. 

Personally, I agak bosan dengan filem Kalki 2898 AD sepanjang 181 minit kerana vibe Tollywood yang agak kuat sepanjang penceritaan. The dry dialogues, the masala and humour from Tollywood writers failed to impress me. Agak menyampah setiap kali watak Bhairava muncul sebab karakter dia menjengkelkan. Dia macam karakter Salman Khan era 2004-2009 versi Tollywood. Mungkin orang lain suka la kot sebab filem Kalki 2898 AD ni dah diiktiraf filem keempat tertinggi jumlah kutipan mengalahkan kutipan box office filem Jawan (2023). 


Filem Kalki pun mempunyai jalan cerita yang ringkas dan mudah dijangka macam babak Kyra (Anna Ben) yang bercerita tentang majlis kahwin ataupun trick Bhairava untuk pergi ke Shambala. Filem Kalki diadaptasikan dari kitab Mahabharata jadi ada beberapa reference yang tak difahami. Kalau untuk Indian audience mungkin reference tu adalah plus point untuk connect dengan filem ni. 

Walaupun Deepika Padukone adalah main lead dalam filem Kalki tapi lakonan dia dull and expressionless. Pengarah masukkan Deepika mungkin untuk tarik crowd sebab screentime dia tak banyak pun. Mrunal yang muncul sekejap boleh tinggalkan impak dengan lakonan dia sebagai tawanan Komander Manas. Lakonan Deepika dalam Kalki lebih kurang sama dengan lakonan dia dalam Bajirao Mastani (2018) atau Padmavaat (2019)



Yang buatkan I tertarik untuk tengok sampai habis adalah kekuatan CGI yang dimasukkan dalam filem Kalki 2898 AD. Masa Komander Manas serang Shambala pun seronok tengok teknologi yang digunakan oleh benteng pertahanan Shambala. Gabungan warna dan kreativiti untuk menghidupkan visual yang meyakinkan dan mengagumkan dari kerjasama Djordje Stojiljkovic dan DNEG. 

Kebanyakan gadget atau machine yang digunakan oleh Bhairava nampak cool dan futuristik dihasilkan sendiri oleh Mahindra Company dan kerja-kerja pembuatan ni memakan masa sepanjang pandemik. Antara salah satu sebab kenapa tempoh penggambaran filem Kalki bermula sejak tahun 2021 hingga tahun 2023. Sepanjang tempoh tu juga Prabhas dengan Amitabh Bachchan menjalani pembedahan lutut dan tulang rusuk.


Filem Kalki 2898 AD terbitan Vyjayanthi Movies tak ada banyak lagu tapi lebih kepada instrument music sebagai peneman untuk beberapa babak penting. Overall, it’s a good one-time watch movie. I mungkin akan layan installment kedua Kalki sebab nak tahu juga perjalanan watak Ashwatthama dan Karna. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.4 = 6.6/10

2 comments

  1. Wah.. Farhana dah tengok ye.. Macam tak boleh nak masuk je cerita macam ini.. tq review..

    ReplyDelete
  2. Aisssh sayang juga kalo alur cerita agak bosan yaaa. Tp memang kalo lihat foto, nampak CGI nya kereeeen 😍😍😍.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.