Movie Review | Isteri Untuk Dijual (2015)

Monday 9 September 2024


Pengarah: Eyra Rahman
Penulis Skrip: Rizuan Mat Nor 
Pelakon: Nora Danish, Kamal Adli, Azwan Kombos, Vicha Saywho, Abam Bocey
Syarikat Produksi: Mangkin Prestij Films
Pengedar: Metrowealth Pictures
Genre: Romantik / Komedi
Durasi Tayangan: 89 minit
Tarikh Tayangan: 24 Disember 2015
Trailer:


Kisah bermula apabila Reza (Kamal Adli), CEO sebuah modelling agency telah jatuh cinta dengan model cantik bernama Bella (Nora Danish). Di mata Reza, Bella adalah seorang wanita yang cantik, comel dan jujur, pendek kata segalanya sempurna. Tak lama selepas nama Bella meningkat naik sebagai model popular, Reza melamar untuk berkahwin lalu Bella banyak menghabiskan masa dengan menjadi suri rumah sepenuh masa. 

Namun setelah berkahwin, Reza kenal siapa sebenarnya Bella yang jauh berbeza dengan apa yang dilihat semasa bercinta. Setiap hari balik dari kerja, rumahnya bersepah macam tongkang pecah. Dapur pula selalu berselerak dan kotor dengan bahan masakan. Semasa tidur juga Bella selalu berdengkur dan sleep-walking sampai Reza jadi stress dan penat. 

Semua masalah rumahtangganya diadukan kepada kawan baiknya, Adi (Azwan Kombos), seorang chef dan pemilik kafe tempat Bella dan rakannya, Katrina (Vicha Saywho) selalu melepak. Reza cadangkan supaya Adi mengorat Bella dan beri semua tips untuk pikat hati isterinya. Pada awalnya Adi menolak kerana idea Reza tak masuk dek akal. Siapa yang sanggup jual isteri sendiri? 

Tapi kerana kasihan dengan Reza yang dah tertekan sangat, Adi pun bersetuju untuk berkenalan dengan Bella. Tak ambil masa yang lama pun untuk Adi mesra dan rapat kerana Bella adalah regular customer di kafe jadi serba sedikit, perkara tu membantu rencana Adi. Banyak juga tips yang Reza bagi berkenaan Bella supaya plan untuk ditinggalkan Bella berjalan seperti yang dia nak. 

Tak plan pun nak layan naskhah romantik komedi arahan Eyra Rahman tapi sebab ternampak reels dekat Facebook terus cari dekat Youtube Mangkin Prestij Films. Berdekah tengok babak Bella masak breakfast untuk Reza sampai 2 jenis hidangan. No wonder lah bersepah dapur dia padahal Reza dengan Bella bukannya jenis melantak macam Katrina pun. 

Pace filem Isteri Untuk Dijual ni agak perlahan so I guna speed 1.8x untuk 89 minit sebab I rasa ada banyak lagi yang penulis boleh kembangkan macam babak Adi dengan Bella. Tak ada pun babak Bella mengadu tentang rumah tangga dia atau kenapa dia boleh jadi seorang yang bersepah macam tu. Semua dari point of view Adi untuk pujuk Reza belajar terima kekurangan isteri. 

Walaupun ada kekurangan dari skrip tapi gandingan pertama Nora Danish dan Kamal Adli menghiburkan dengan lakonan bersahaja dan strong chemistry from leading actors. Watak Adi tak ada banyak screentime pun sebab karakter dia tak kelakar macam Reza dan Bella tapi setiap kali muncul rasa tertarik sebab Azwan Kombos handsome. Screen presence dia kuat juga untuk carry second half sampai ke final act. 

Sayangnya masa babak confrontation antara tiga watak utama tu macam mehhh sebab sebelum klimaks tu tak ada pun babak Bella tersuka dekat Adi cuma nampak dia selesa dan berubah sejak berkawan dengan Adi. Jadi mehhh sebab kita dah tahu tak ada konflik pun cuma watak Reza yang cemburu tengok isteri dia happy dengan orang lain. Patutnya biar Adi dengan Reza je yang bergaduh sampai Reza sedar yang dia sayang Bella cuma tak tahu macam mana nak ubah kekurangan Bella. 

Nothing much pun untuk sinematografi dan music score sebab filem lama dan tak pentingkan sangat dua aspek tu. Masa babak staff Reza panik bila tahu Reza nak sampai tu copy scene dari filem The Devil Wears Prada (2006). 

Walaupun filem ni guna tajuk yang kontroversi tapi sarat dengan mesej sosial untuk alam perkahwinan dan applicable sepanjang zaman. Tak pasti sebenarnya dah berapa lama Reza dengan Bella berkahwin sebab mengelirukan. Yang pastinya Isteri Untuk Dijual ada kekuatan tersendiri sebagai sebuah naskhah romantik komedi. 



1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.8/10

1 comment

  1. Nampak lucu, okelaah nanti nak nonton 😄. Film ringan seperti ini saya suka , untuk mengisi me time.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.