Family Day LPJE, Chalet Pak Tam, Kemensah, Selangor

Monday 2 September 2024

Antara aktiviti bulan Ogos lepas ialah Family Day Law Practice of Junny Erfisyahry di Chalet Pak Tam di Kemensah, Gombak, Selangor. I jadi plus one adik je sebab diorang buat dekat sungai. Boleh la kan nak back to nature buat healing bagai. 

Kitorang gerak pukul 7 pagi dari Subest (Subang Bestari) dan sampai dalam 7.40 pagi macam tu lah. Kereta tak banyak jadi trafik lancar je cuma slow down sikit depan area Zoo Negara sebab ada rombongan nak melawat panda. 

Jalan menuju ke Chalet Pak Tam ni berbukit dan sempit. Nasib baik lah pergi awal pagi jadi tak ada lah episod berselisih dengan kereta lain dalam perjalanan tu. Masa sampai dekat Chalet Pak Tam ni kitorang ingat kitorang lah yang pertama sampai rupanya geng bebudak intern dah sampai dulu. Semangat betul masing-masing padahal chalet pun tak buka lagi. 

Chalet buka jam 8 pagi jadi tak lah tunggu lama pun. Kalau waze Chalet Pak Tam, dia akan stop betul-betul depan chalet tapi untuk park kena drive depan sikit sampai nampak parking area kiri dan kanan. Ambil yang belah kanan sebab ada anak tangga turun terus ke kawasan mandi. Belah kiri tu parking area untuk chalet lain. 

Dah nak balik baru tahu ada anak tangga straight pergi ke kawasan parking sebab dekat pintu utama kena lalu titi batu menuju ke bilik. Masa pergi okay lah sebab nak main air tapi masa balik tu pishang lah sebab seluar basah. 

Bilik kitorang dapat yang paling hujung sekali dekat dengan kawasan kolam hujung bersempadan dengan chalet lain. Muram juga lah tengok air dia sebab keruh lepastu bukan sungai sangat tapi kawasan yang bertakung. Ragu-ragu jugak nak mandi kalau macam ni sebab takut ada kencing tikus. 

Bertambah sedih tengok bilik yang kitorang tempah sebab kecil sangat, muat untuk satu queen bed dan ruang untuk solat. Harga satu bilik mencecah seratus lebih so kitorang expect ada bilik air jugak dekat dalam tu. Tandas awam dia ada empat je dan kecil. Nak salin baju memang tak selesa lah cerita dia lepas mandi nanti.

Surau

Lepas buat tour dekat Chalet Pak Tam ni makin murung jadinya sebab kawasan dia kecil je. Ruang untuk mandi pun tak banyak. Walaupun ada 4 kawasan, better mandi dekat bahagian atas sebab air dari atas mengalir ke bawah. 

Family Day LPJE start jam 9 pagi dengan ucapan Managing Partner lepastu semua buat aktiviti bebas. Patutnya ada game tapi masing-masing dah mandi tak ingat dunia sampai penat nak main game dah. I tak join main air sebab murung tengok air keruh macam tu. Maka kita makan laksa untuk breakfast dan minum pagi. Rezeki pulak tu bila Cik Min bawa sebakul durian kampung, fresh dari Batu Kurau, Perak. 

Banyak juga lah makanan untuk Family Day ni - ada laksa, nasi lemak, macaroni goreng, sandwich tuna, sandwich telur, durian, brownies chocolate chip, marble cake, potato salad, makanan BBQ. Makanan BBQ pun banyak jugak - ayam, daging, kambing, sosej dengan fish ball. 

Bahagian BBQ ni dari awal lagi suami Mira, Firdaus yang bakar dari awal event. Tak berganjak langsung sampai habis semua bahan dia bakar. I pun tak berganjak langsung sampai perut dah sengkak. Sedar sedar dah 2 biji durian I makan sebab durian ada depan mata. Tahun ni rezeki durian melimpah-ruah ye. Tahun lepas makan dua ulas je. 

Lepas selesai makan I pergi jalan-jalan tengok kawasan luar chalet sebab nak bakar kalori yang masuk dalam badan tadi. Nak legakan sakit kepala jugak sebab bingit dengar orang karaoke dekat situ T.T





Seronok lah jugak tengok kawasan Fariha Waterfall ni walaupun air terjun dia saiz kanak-kanak tapi okay lah sebab air mengalir bukannya bertakung. Tak sure kenapa tak book dekat situ, mungkin sebab dah ada large group yang booking sebab masa tu ada family day jugak sampai penuh parking area dekat situ. 



Lepas jalan-jalan badan belengas pulak, baru lah rasa nak mandi tu datang tapi kejap je lah berendam. Main game monyet dengan diorang lepastu berenang sikit then naik. Tukar baju lepastu solat Zohor then kemas-kemas untuk balik. 

Disebabkan banyak makanan tak habis lagi, I tolong pack semua yang ada. Sebenarnya nak pack menu makan tengahari sebab Kak Siti masak kari kambing dengan rebung tapi dah alang-alang bungkus lauk dekat diri sendiri, I pack juga lah untuk orang lain. Very demure, very mindful gituhhhh. 

Lama juga lah nak bungkus semua lauk sebab banyak. Sejam lebih baru siap lepas tu minta diri untuk balik sebelum hujan. Selesai satu aktiviti tahunan LPJE. Thanks invite, insya-allah lepas ni join next activity pulak. 

p/s: Lepas balik dari sini, ramai yang sakit sebab kena virus dalam air T.T

3 comments

  1. Lepas mandi air sungai ni kena bilas dengan air paip dan sabun mandi

    ReplyDelete
  2. Fariha Waterfall...ingatkan farhana tadi ahaks

    ReplyDelete
  3. Macam best je trip ke sana! menarik tmpt tu

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.