Drama Review | Nafsu (2024)

Wednesday 4 September 2024


Pengarah: Sein Qudsi
Penulis Skrip: Hadi M. Nor, Amar Amir, Amin Shakib, Zuli Ismail, Azhar Amirulhisyam
Pelakon: Aqasha, Kamal Adli, Azira Shafinaz, Nia Atasha, Khayrisyah Kemal, Fahrin Ahmad, Ellie Suriaty, Vanidah Imran, Riezman Khuzaimi, Rosdeen Suboh, Zaidi Omar, Yusuf Bahrin, Gambit, Steve Yap, Fadhli Masoot
Syarikat Produksi: Infinitus Productions
Penyiaran: VIU
Genre: Seram / Aksi / Misteri
Jumlah Episod: 8 Episod (50-55 minit setiap episod)
Tarikh Tayangan: 27 Jun 2024 – 18 Julai 2024 
Trailer : 


Drama Nafsu mengisahkan tentang Sam (Kamal Adli) yang bekerja dengan Pak Atan (Rosdeen Suboh) dan Suria (Nia Atasha) sebagai bomoh penipu di Chow Kit. Barang milik mangsa dicuri kemudiannya mereka datang membantu sebagai bomoh dengan meminta wang pengeras yang tinggi. Sam sebenarnya mempunyai deria keenam dan memang mendalami ilmu agama kerana dibesarkan di madrasah namun hijabnya ditutup kerana pelajar di situ sering diganggu. 

Satu hari Sam terjumpa dengan Alia (Khayrisyah Kemal), adik kepada Dina, bekas kekasih Sam dalam keadaan yang serabai. Alia mencari ‘barang’ untuk hilangkan gangguan suara yang sering didengarinya. Alia cuba minta bantuan Dina di hospital tempat kakaknya bekerja namun pertengkaran pula yang berlaku gara-gara prescription dari Dr. Azlan (Fahrin Ahmad). Dina anggap Alia mengada-ngada sementara Alia terasa hati dengan keluarga yang sering memandang rendah.
 

Gangguan Alia semakin lama semakin teruk hingga dia dirasuk kemudiannya terbang di sebuah kelab malam di Kuala Lumpur. Sam berjanji akan membantu Dina mencari Alia dengan menggunakan kelebihan yang dia ada. Sam berjumpa dengan Ustaz Firdaus (Zaidi Omar) untuk buka kembali hijabnya. Dari pilihan tersebut, Sam kenal siapa dirinya yang sebenar dan kenapa Gusti (Aqasha) bersama ahli kumpulan ajaran sesat dari golongan elit menyerunya datang sebagai Penyelamat Umat. 

Naskhah Nafsu arahan Sein Qudsi mengangkat tema yang segar dan semakin menular iaitu kumpulan ajaran sesat. Bukan sesuatu yang baru pun di Malaysia tapi dalam industri seni, sesuatu yang jarang disentuh dengan jalan cerita yang dark dan intense. Semakin cerita bergerak, semakin mendalam rasa ngeri yang dipaparkan. 


Walaupun genre seram adalah genre utama tapi bukan rasa seram kepada hantu tapi dengan penipuan yang dibawa oleh Gusti. Gambaran ringan dan ringkas macam mana Dajjal datang dan menyesatkan manusia kecuali orang-orang yang beriman melalui ceramah Ustaz Norman (Syazuwan Hassan). Yang bijak macam watak Dr. Zac (Yusuf Bahrin) atau Dr. Azlan, kaya macam Kamariah (Ellie Suriaty) ataupun kuat macam Foo (Steve Yap) pun boleh terpedaya dengan tipu helah iblis. Watak Sam sendiri pun ada masanya jatuh dalam tipu helah Gusti walhal dah berguru dengan Ustaz Firdaus. Sedikit sebanyak drama Nafsu terbitan Infinitus Productions bagi pengajaran melalui mesej-mesej sosial yang dibawa. 

'Aku cuma memulangkan hak kau Syamsul. Itu anugerah Allah kepada kau. Cuma aku nak pesan dekat kau, jaga diri. Allah anugerahkan kau benda-benda ghaib, supaya kau ingat dengan dia selalu. Dekatkan diri kepada Allah s.w.t., berdoa pada dia. Doa orang yang diuji selalunya makbul. Jangan lupa solat.


Sembang pasal karya Sein Qudsi memang seronok sebab kreativiti yang dibawa tapi bila sembang bab sinematografi dari Izzat Emir, ada benda yang tak berapa syok lah. Kualiti visual Nafsu tak lari jauh dengan drama Black 2 (2021) sebab beberapa babak yang suka close-up padahal tak perlu pun. Beberapa episod awal drama Nafsu banyak close-up fizikal Kamal Adli yang baru sangat selesai shooting filem Takluk: Lahad Datu (2024). Masa babak Suria meninggal pun boleh nampak anak tekak dia bergerak. Babak aksi pun tak seronok nak layan bila camera shaky dan dekat sangat. 

I suka dengan lakonan Azira Shafinaz sebagai Dr. Dina ditambah dengan chemistry dia bersama Kamal sampaikan ada beberapa momen yang manifest supaya diorang bercinta balik. Berbeza lah dengan lakonan dia dalam filem Sherif (2024) sebab most of the time it feels forced. Dalam Nafsu dia memang faham dengan watak Dr. Dina dan menyerlah dalam babak emosi. 


Masa Dina jumpa Sam dekat kubur tu pun strong juga bila Azira hanya berekspresi dari renungan mata. I suka babak Dina kunci pintu supaya Sam tak perlu risaukan dia tapi dalam masa yang sama tak berganjak dari pintu sebab nak pastikan Sam selamat. Jarang nak jumpa babak heroin yang faham tugas hero sebab kebanyakannya suka bunuh diri demi cinta padahal tak perlu pun. 

Tapi disebabkan pace agak perlahan, relationship Dina dengan Alia tak dikembangkan sangat. Faham juga lah kenapa Alia terasa bila lukisan dia tak digantung sedangkan Alia keluar dari comfort zone dia yang hebat dalam lukisan abstrak untuk melukis realisme. Mungkin lebih menarik kalau ada confession scene watak Dina cerita kenangan dia dengan Alia. 


Watak Alia dalam drama Nafsu agak lemah sebab berapa kali tertipu dengan Gusti berbanding dengan watak Bella (Liyana Jasmay) yang desperate untuk comeback. Sekejap saja muncul tapi mencuri tumpuan dalam Episod 2 dan Episod 3. Kalaupun rahsia Alia tu terbongkar tapi Kamariah tak ada cacat cela pun sebagai ibu dia. Tak jelas sangat kenapa watak Alia ni rapuh sebab dekat awal episod dah nampak dia bukannya sakit mental pun seperti yang Dr. Azlan diagnos. Lakonan Khayrisyah Kemal bagus cuma watak dia tak kuat sangat.


Personally, I makin lama makin kurang gemar dengan drama yang tak boleh kembangkan atau bercerita dengan baik sebab penat nak baca gesture atau hidden language dalam beberapa babak. Tak dikembangkan kenapa ahli-ahli kumpulan ajaran sesat ni setia dengan Gusti dan yakin akan selamat bila Gerhana datang. I guess I’m old ataupun penat dengan kerja but this just me. Untuk yang suka naskhah seram dan misteri, this one is for you guys. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7  = 8.8/10

4 comments

  1. boleh cuba ditonton asalkan tak ada babak yang XX. kadang2 takut nak tonton kat viu sbb banyak unwanted scene and dialogues yg tak sesuai dengan anak2.

    ReplyDelete
  2. Drama ni nampak macam akan ada session 2.

    ReplyDelete
  3. menarik ulasannya, kena cari masa utk tonton Nafsu.

    ReplyDelete
  4. Saya coba nonton lah nanti. Kebetulan suka film2 genre seram begini. Oh hijab itu artinya kemampuan untuk melihat makhluk halus ya kak? Di sini pula hijab artinya tudung 😅.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.