Blog Performance August 2024

Sunday 1 September 2024


Salam Merdeka guys! Another month has passed and now it's time to say goodbye to August tapi sebelum tu kena buat report card dulu. Boleh kata bulan Ogos bukan bulan favourite I lah walaupun ada few important dates to celebrate. 

1. PV


Pageviews bulan Ogos mendadak jatuh even dekat dalam graf tu boleh nampak berapa banyak dia menjunam macam sinkhole. Banyak benda nak kena siapkan bulan ni sampai tak sempat nak update. Weekend pula keluar tak pun rest je sebab penat bila aktif sangat. Kalau jatuh pun dah tak kisah sangat sebab malas dah. Income pun tak dapat banyak dari sini so tak rasa nak fokus beria. 

Tahun ni a bit gloomy lah sebab I've lost my clients, international job pun tak masuk sangat. Semua energy dah habis pergi dekat kerja hakiki je. Ada masa, kita update. Tak ada masa, kita ignore. Tapi tak ada lah ignore terus sebab I need my therapy jugak. I need to write something. So hopefully dapat lah naikkan balik pageview kepada ratus ribu supaya boleh cecah 6 juta. 

2. Posts


Antara punca kenapa views tak naik pun maybe sebab I tak update drama atau movie yang tengah trending. Kita tak ada masa nak tengok jadi tak ada lah update kan? Tengok movie pun masa lunch time itu pun dua hari baru habis. Kalau drama pulak ikut mood, kalau drama yang tak berapa best tu memang makan masa lah. 

But that's okay lah, I still berpegang dengan update hari ni dan naik views di kemudian hari. Bulan lepas keyword paling tinggi Movie Review Soldier (1998) yang I update bulan September 2020 dulu. Tapi kalau tengok pada Popular Post tu, views untuk setiap entry tak lah teruk sangat pun. 

3. Bilangan Entri


Bulan Ogos pun I cuma dapat update sampai 34 entri sahaja jadi dengan ini boleh lah disimpulkan yang target untuk entri bulanan ialah 30 entri. Tak mampu dah nak push sampai 60 entri macam dulu. 

Mungkin kena stabilkan dulu kerja dekat office baru boleh shoot 60 entri kot which is my goal for 2025. Awal kan buat azam dan matlamat, sebab I tak suka tengok entri sikit sangat macam ni. Itupun cecah 30 sebab ada press release. Bila tengok jadi tertanya-tanya kenapa rasa malas sangat nak update padahal ambil je gambar. Nak update 100 patah perkataan pun malas. 

Anyway, thank you so much untuk yang bertandang ke sini. Have a nice September everyone!

4 comments

  1. Tahniahh.. teruskan update blog heheheh

    ReplyDelete
  2. Aduh, seram bila dikaitkan dengan sinkhole tu, FJ, hahaha.

    ReplyDelete
  3. Tak apa kak. ada kalanya performance blog jatuh, apalagi kita ada kerjaan lain pula. Saya suka datang ke blog kakak Krn banyak review drama dan movie. Soalnya saya tipe yg suka membaca review atau spoiler sebelum memutuskan nak nonton 😄

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.