X Steamboat & Grill, Subang Bestari

Monday 12 August 2024

Setiap kalu lalu depan XFOX Steamboat & Grill ni memang tengok je tapi tak pernah nak try makan sebab takut tak banyak pilihan. Bila company adik buat farewell dekat sini baru tahu apa yang seronok makan dekat sini. 

Mula beroperasi dari jam 5 petang sampai 12 malam dengan ruang yang luas sebab corner lot so ada pilihan nak duduk dekat dalam ataupun rasa angin luar. Masa kitorang pergi ni X Steamboat & Grill baru buka jadi boleh lah pilih seat yang kitorang nak. Kawasan premis dia bersih walaupun kedai steamboat so boleh makan dengan selesa.  


Ada banyak pilihan bahan untuk steamboat atau grill macam kambing BBQ, kambing lada hitam, kambing original, ayam BBQ, ayam lada hitam, ayam merah, daging merah, daging lada hitam, daging BBQ, daging original, udang galah, ketam, tiram, scallop, lala, pahat, kepah putih, kupang, kerang, bebola frozen, aneka sayur, aneka mi, telur, kobis bunga, tomato ceri dan lain-lain.






Ada juga kaunter untuk makanan ready-to-eat, masa kitorang pergi tu ada enam pilihan macam spaghetti carbonara, nasi goreng, bihun goreng, mi goreng. Lagi dua menu tak ingat apa tapi I tak ambik sebab tak nak kenyang sangat. Kitorang pergi untuk makan malam so tak nak tidur macam ular sawa. 


Dah usha bahan yang kita nak ada ke tak, dah pilih seat, staff restoran akan datang sediakan grill dengan pot. Tak besar pun tapi okay lah nak letak sikit bahan dalam tu. Staff dekat sini ramai jadi tak ada masalah pun kalau perlukan bantuan diorang. Kadang tu kita ralit menyembang tak sedar pun kuah dah kering, staff X Steamboat & Grill ni yang datang tuangkan kuah. 



Tadaaaaa! Ni lah bahan-bahan yang I usha tu!

Adik ajak datang makan sini sebab ada tiram fresh, bila makan melt dalam mulut. Sedap sangat. Dah lama tak makan tiram fresh lepas kes beep beep tu sebab masa tu tengah banyak tiram viral tapi hitam berkeladak. Dekat sini tak pun, sedap je semua makanan laut dia. Scallop pun sedap tapi tak berani nak makan mentah sebab isi dekat tengah tu tebal so kita rebus dalam kuah tomyam. 

Kuah ada dua pilihan sama ada sup atau tomyam tapi tak sure kalau dah pilih sup boleh tukar pula kepada tomyam. Rasanya boleh tapi depends pada kesibukan staff la kot. Seronok makan tiram sampai 5 pinggan habis licin. Kitorang banyak repeat tiram, ketam dengan scallop je masa tu. Kambing jugak sebab kambing dia tak hanyir. Perapan dia pun sedap. 



Pilihan dessert dekat sini tak banyak pun, ada aiskrim dengan ais batu campur je. Aiskrim pun ada mint chocolate dengan berries so I ambil mint chocolate since it is my favorite. Topping macam biasa lah ada chocolate rice. Pilihan air dia pun tak banyak tapi okay lah sebab kalau makan dekat steamboat mana boleh minum air banyak-banyak nanti cepat kenyang. 


Harga untuk seorang dewasa - RM49.90, untuk kanak-kanak pula RM29.90 dan ada pakej untuk pelajar sebab dekat sini ada HELP University so around RM39.90 seorang. Dekat sini ada pakej harijadi jugak, kalau bagitahu tarikh hari lahir boleh dapat diskaun 50% dengan kek sepotong. Tak payah bagitahu tarikh, bagitahu bulan lahir pun dah boleh claim actually. Terma dan syarat tu kena tanya admin restoran lah. Kang sembang lebih tapi tak dapat haaa nangis.

Cara bayaran dekat sini boleh guna wang tunai ataupun QR code. Line internet pun laju jadi tak ada masalah kalau tak suka bawak cash banyak dalam dompet. Dekat sini ada toilet dengan surau jugak so kalau pergi lepas habis kerja boleh lah singgah solat Maghrib dekat sini. Parking pun luas sebab area sini tak banyak kedai makan.

Berbaloi tak makan dekat sini? Of course lah berbaloi sebab ada banyak seafood yang fresh. Kalau dia letak salmon lagi seronok, tak payah dah pergi Seoul Garden haha. X Steamboat & Grill, Subang Bestari ni offer suasana yang tenang anddd yupp memang tenang sebab tak pasang lagu atau music which is good sebab seronok nak menyembang. Tapi yang tak best bila ramai sangat datang menjual makanan. Bukan salah restoran lah sebab area sini memang ramai yang datang menjual, jenis pushy macam tu. Anyway, thank you X Steamboat & Grill, Subang Bestari!

2 comments

  1. Waaah memang banyaaak pilihannya yaaa kak. Seafood nih memang hrs hati2. Krn kalo tak fresh kadang mentrigger alergi kambuh atu buat bengkak 1 wajah. Tapi kalo fresh, memang sedap lah ❤️

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.