Movie Review | Wonderland (2024)

Saturday 10 August 2024


Director: Kim Tae-yong
Writers: Kim Tae-yong, Min Ye-ji
Cast: Tang Wei, Bae Suzy, Park Bo-gum, Jung Yu-mi, Choi Woo-shik
Production Companies: Bom Film Productions, Kirin Productions
Distributors: Acemaker Movieworks, Netflix
Genre: Romance / Drama / Sci-fi
Running Time: 113 minutes
Release Date: 5 June 2024
Trailer:


Filem Wonderland mengangkat tema artificial intelligence (AI) untuk membantu kehidupan manusia mengatasi rasa rindu kepada yang tersayang. Filem bermula dengan Baili (Tang Wei) yang menghidap kanser lalu meninggalkan seorang anak perempuan yang masih muda bersama ibunya (Nina Paw). 

Protokol Wonderland adalah dengan menghidupkan kembali insan tersayang menggunakan khidmat AI dengan fizikal, suara dan karakter yang sama dengan pelanggan mereka. Watak AI tersebut tidak boleh tahu yang mereka telah pun meninggal dunia. Dalam kes Baili ni, dia sentiasa berada di tapak arkeologi di Mesir jadi setiap hari anak perempuannya akan berkomunikasi melalui video call yang disediakan dalam apps Wonderland. 


Sama juga dengan Ku Jung-in (Bae Suzy) yang sentiasa menghubungi teman lelakinya, Park Tae-joo (Park Bo-gum) yang berada di angkasa lepas. Jung-in bahagia dengan khidmat Wonderland sehinggalah Park Tae-joo yang sebenar sedar dari koma setelah sekian lama. 

Idea untuk naskhah drama Wonderland terlihat unik dan segar kerana menggunakan sisi positif teknologi yang sedikit demi sedikit mula masuk ke dalam dunia manusia. Dalam filem ni Kim Tae-yong wujudkan teknologi yang membantu manusia untuk ubat rasa rindu dan sedih bila insan tersayang meninggal dunia. 


Walaupun konsep ini bagus tapi kita dapat tengok juga sisi negatif melalui watak Choi Jin-ku (Tang Joon-Sang) bila watak AI dia kurang ajar dengan nenek (Sung Byoung-sook) sebab masa hidup pun macam tu. 

Menggunakan khidmat kreatif dari Kim Seong-jin dan Park Hong-yeol, sinematografi Wonderland menghidupkan lagi dunia masa depan yang bergantung berat pada teknologi. Music score dari Bang Jun-seok, Dalpalan dan Kang Seong-su menambahkan impak pada babak-babak tertentu. 


Personally, naskhah Wonderland patut dibikin dalam format drama sebab ada banyak kisah yang menggunakan khidmat AI tapi tak dikembangkan dengan baik gara-gara durasi sepanjang 113 minit. Setiap watak ada ceritanya tersendiri tapi terpaksa dipendekkan untuk beri ruang pada watak lain sampaikan elemen drama dalam beberapa babak penting tak terasa. 

Macam babak Jung-in yang tak biasa dengan kehadiran Tae-joo sebenar dan perlukan perhatian akibat amnesia yang dihadapi setelah sedar dari koma sedangkan Tae-joo AI yang banyak bantu Jung-in dalam rutin seharian dia. Bila Jung-in dilema sama ada perlu pilih Tae-joo AI atau Tae-joo sebenar, babak tu jadi flat. Tak patut ada dilemma pun sebenarnya sebab boleh je proceed guna khidmat Wonderland sampai Tae-joo sebenar pulih sepenuhnya. 


Sama juga macam watak Baili yang terperangkap dalam dunia AI dan sedar yang dia sebenarnya dah meninggal di dunia sebenar. Jadi pihak Wonderland hantar Sung-joon (Gong Yoo) untuk alihkan perhatian and keep her in check. Apa yang I faham itulah fungsi Sung Joon di dunia AI tapi kenapa penulis wujudkan love angle pula untuk watak Sung Joon ni? Memanglah boleh tapi kenapa Sung Joon suka dengan Baili? Kenapa tak nampak dia jalankan tugas dia terhadap watak lain? 

Kenapa watak Baili ada kuasa untuk kacau network system sampai Wonderland tak berfungsi dekat second half? Takkan sebab penulis nak bagitahu yang kasih sayang ibu tu melangkaui dunia AI? Bukan Baili seorang saja yang ada kasih sayang ibu tu, ada banyak lagi pelanggan yang guna khidmat Wonderland. Apa yang istimewanya Baili? 


Bukan saja penulis tak kembangkan macam mana Seo Hae-ri (Jung Yu-mi) dan Kim Hyeon-soo (Choi Woo-sik) bekerjasama menghidupkan Wonderland, penggunaan apps Wonderland pun tak diceritakan sepenuhnya. Banyak persoalan yang timbul bila masuk ke separuh masa kedua Wonderland sampai jadi tak puas bila filem ni habis. 

Lepas tengok drama Record of Youth (2020), I excited teruk nampak trailer Wonderland sebab Bae Suzy dengan Park Bo-gum berlakon jadi pasangan bercinta dalam Wonderland tapi sayang lah penulis tak kembangkan banyak pun kisah cinta diorang. But still both of them looks cute together.


1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.3 = 6.6/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.