Movie Review | Under Paris (2024)

Sunday 4 August 2024


Director: Xavier Gens
Writers: Yannick Dahan, Maud Heywang, Xavier Gens, Yaël Langmann, Olivier Torres
Cast: Bérénice Bejo, Nassim Lyes, Léa Léviant
Production Company: Let Me Be
Distributor: Netflix
Genre: Thriller
Running Time: 101 minutes
Release Date: 5 June 2024
Trailer:


Kisah bermula dengan pencarian Lilith, seekor jerung betina spesis jerung mako di Lautan Pasifik oleh penyelidik marin bernama Sophia Assalas bersama ahli kumpulannya yang lain. Suaminya, Chris mengetuai kumpulan penyelam yang terdiri dari Sam, Juan dan Tom sementara Sophea dan Jade monitor dari atas bot. 

Anehnya, kawanan jerung mako memburu secara berkumpulan dan Lilith juga bersaiz lebih besar dari biasa. Semasa Chris cuba untuk mengambil sampel darah dari Lilith, mereka semua diserang dengan ganas lalu terbunuh oleh hidupan marin tersebut. 

Tiga tahun kemudian, Sophia meneruskan hidup dengan bekerja di sebuah akuarium di Paris. Aktivis alam sekitar, Mika (Léa Léviant) dan Ben (Nagisa Morimoto) memaklumkan Sophia tentang Lilith yang cuba membina habitat di Sungai Siene. Sesuatu yang aneh bagi ikan jerung yang hidup di air masin cuba beradaptasi di air tawar tambah pula di tempat yang kotor. 

Sophia bersama Adil (Nassim Lyes), pegawai polis cuba untuk berjumpa dengan Datuk Bandar (Anne Marivin) supaya batalkan acara sukan triathlon supaya tak ada atlet dan orang awam yang tercedera namun cadangan mereka diendahkan saja. Sesuatu yang mustahil kerana acara tersebut telah menelan belanja yang besar. 

 Naskhah yang bertemakan ikan jerung arahan Xavier Gens menggunakan hidupan yang sentiasa beradaptasi dan sekali lagi meletakkan manusia dalam bahaya. Bukan saja berevolusi kepada haiwan yang lebih kuat, ganas dan mengerikan malah boleh membiak dalam masa yang sangat singkat tanpa perlukan mating partner. Ikan jerung feminist. Unik dan moden. 

Filem Under Paris sebenarnya satira kepada Datuk Bandar Paris sebab pilih Sungai Siene yang kotor untuk sukan triathlon di Sukan Olimpik. Sama macam dalam filem, Datuk Bandar Paris tak peduli dengan pendapat orang awam dan teruskan juga untuk menggunakan Sungai Siene sampai bahayakan nyawa atlet. In real life, atlet yang menang pun sampai muntah 10 kali. Cincin tunang jatuh dalam Sungai Siene pun tak sanggup nak pergi ambil sebab kotor sangat. 

Apa pun matlamat filem Under Paris yang diterbitkan oleh Let Me Be, barisan penulis tak mampu hasilkan cerita yang menarik dengan tema dan beberapa perubahan yang dibawa. Watak-watak utama terlihat dangkal dan lemah terutamanya Sophia. Sepanjang filem ni memang join team Lilith sebab manusia yang cari pasal dulu. 

Kenapa Lilith keluar dari norma ikan jerung mako sampai banyak perubahan yang tak masuk akal? Langsung tak diceritakan sebab filem ni dibikin dari perspektif Sophia yang guna kad mangsa. Spin macam mana pun tetap salah Sophia dengan pasukan penyelidikan dia sebab diorang yang monitor Lilith dari kecil. 

Konflik Under Paris berkembang dari semasa ke semasa tapi semakin berkembang semakin tidak logik lah tapi sebab filem ikan jerung kan, kalau tak guna logik pun tak apa. Saspens tu ada juga lah tapi orang putih ni perangai dia, lagi dilarang lagi menjadi. Kalau filem ni tajuk dia Under Sungai Klang, mungkin jadi music video je skrip filem ni. I bukan orang yang tergolong dalam kumpulan yang gigih nak tengok ikan jerung beranak dalam terowong sempit. Baik tidur dekat rumah ada bagusnya. 

Sinematografi Under Paris menggunakan CGI untuk babak-babak tertentu tapi mungkin sebab syarikat produksi yang kecil jadi bajet pun tak lah besar sangat. Faham sendiri lah visual dia macam mana kalau tak spend lebih dekat tempat yang sepatutnya. Mungkin ada yang suka filem Under Paris tapi kalau yang belum tengok, watch it at your own risk lah. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.3 = 4.8/10

2 comments

  1. Menarik.. tak sbaar nak tgk Under Paris ni...

    ReplyDelete
  2. Hahahahahaha, saya dah diwanti2 oleh suami yg dah nonton film ini kak. Kata dia, baik tak usah, film tak jelas 🤣🤣🤣. Krn itu saya memang tak tertarik. Dan banyak review yg saya baca, semua bilang jelek

    Masalah tak logic msh bisa diterima Krn ini movie. Apapun bisa terjadi. Tp memang script dan lainnya pun hancur, JD tak tertarik blaaas untuk nonton 🤭

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.