Guna Mobi Pergi LRT Lembah Subang

Friday 16 August 2024


Sebelum ni pernah dapat pamphlet Mobi dekat LRT Ara Damansara masa nak pergi event. Masa tu tak berani lagi nak cuba walaupun dapat promo code sebab selalunya gerak awal dari office. Lepas ternampak Mobi pickup passenger dekat bangunan Sime Darby Plantation, baru teringat pamphlet tu. Kebetulan juga ada ternampak post dekat Twitter pasal Mobi. 

Bila cari balik pamphlet Mobi terus scan QR untuk install apps dekat Android sebab nak dapat promo code. Dah install, register kemudian buat verification, set location untuk pick-up. Masa tu try compare dengan Grab untuk pergi ke LRT Lembah Subang tapi menangis ye tengok harga Grab sebab mencanak naik sampai RM17 per ride. Guna Mobi bayar RM2 je :')


Mobi ni inisiatif Kerajaan Selangor untuk sediakan pengangkutan awam yang lebih pantas dan selesa. Seronoknya guna Mobi ni sebab dia datang pickup dekat location kita instead of kena berlari melintas jalan untuk berkumpul dekat tempat menunggu bas. Checkpoint bas Rapid dekat kawasan Ara Damansara ni ngeri jadi sebagai seorang yang penakut, pilihan untuk naik bas tu memang ditolak mentah-mentah. 

Walaupun Mobi ni lebih cepat dari bas tapi kalau peak hour memang sangkut dalam jam jugak. So lepas ni kalau rushing kena book awal sikit lah. Masa ni event lepas Maghrib so I book lepas jam 6 petang. Lambat lah sikit sampai tapi I okay je. Sama macam bas, ada beberapa kali dia stop untuk pickup penumpang lain. 


Van Mobi ni baru lagi jadi seat dia empuk dan selesa. Air-cond pun sejuk lagi. Dekat bahagian atas boleh tengok permandangan luar. Kalau malam tak payah lah kot. 

Cara pembayaran boleh guna wang tunai ataupun QR code tapi kalau setakat RM2 tu, sediakan lah siap-siap wang tunai sebab masa naik haritu, ada penumpang lain bayar guna apps Shopeepay tapi bounce. Driver tu panggil tapi dia pakai headphone so driver tu redho je :(

Mobi ni masih baru lagi so tak semua tempat ada perkhidmatan dia. Buat masa sekarang dekat kawasan Petaling Jaya dan Sungai Buloh sahaja. 

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.