Drama Review | Record of Youth (2020)

Sunday 4 August 2024


Director: Ahn Gil-ho
Writer: Ha Myung-hee
Cast: Park Bo-gum, Park So-dam, Byeon Woo-seok, Kwon Soo-hyun, Ha hee-ra, Han Jin-hee, Park Soo-young, Lee Jae-won, Shin Dong-mi, Lee Chang-hoon, Shin Ae-ra, Seo Sang-won, Jo Yoo-jung, Seol In-ah
Production Companies: Pan Entertainment, Studio Dragon
Distributors: tvN, Netflix
Genre: Drama 
Running Episodes : 16 episodes (minutes per episode)
Release Date: 7 September 2020 – 27 October 2020
Trailer:


Drama Youth of Record berkisarkan dunia modelling dan industri hiburan di mana tiga watak utama berkenalan dan mengembangkan karier mereka sejak muda. Sa Hye-jun (Park Bo-gum) sering mencari peluang dalam dunia lakonan sejak menjadi model selepas tamat sekolah menengah. Semua ujibakat dihadiri tapi rakan baiknya, Won Hae-hyo (Byeon Woo-seok) yang akan dipilih. 

Dia tak pernah merungut atau iri hati terhadap rakannya malah sentiasa berusaha lebih keras lagi. Hae-hyo pula sentiasa mencari peluang untuk Hye-jun dapat tawaran yang sama tapi tak semua orang bernasib baik. Ejennya, Lee Tae-su (Lee Chang-hoon) pula seleweng upah yang dia dapat sampaikan Lee Min-jae (Shin Dong-mi) ambil keputusan untuk buka Jjamppong Entertainment dan scout Hye-jun sebagai satu-satunya bakat di bawah syarikat tersebut. 


Dari satu babak kecil hingga lah menjadi pelakon utama dalam drama bersiri, Hye-jun mula terkenal dan menjadi pujaan ramai. Populariti Hye-jun ada baik dan buruknya hingga beri kesan terhadap hubungan dia bersama keluarga juga kekasihnya, An Jeong-ha (Park So-dam). 

First time tengok drama lakonan Park Bo-gum lepastu jatuh cinta sebab lakonan dia natural, no wonder lah ramai yang suka dengan dia. Muka dia ada iras Bae Suzy, suara pun soothing. Drama Record of Youth terbitan Studio Dragon dan Pan Entertainment mempunyai penceritaan yang ringkas tapi tampil dengan olahan yang menarik dari pengarah Ahn Gil-ho. 


Setiap babak penting yang ditayangkan pada cliffhanger akan berpatah balik dan dikembangkan dalam episod seterusnya. Seronok juga lah sebab keluar dari kebiasaan format penceritaan. Sinematografi dan music score Record of Youth jadi pendukung kuat drama untuk terlihat lebih menarik. 

Walaupun tak ada sesuatu yang unik dari kisah tiga watak utama tapi sarat juga dengan emosi terutamanya dari keluarga Hye-jun. Menyampah sangat dengan watak ayah dia, Sa Young-nam (Park Soo-young) sebab pilih kasih sampai anak mengelak untuk bercakap dengan dia. Watak Hye-hyo lebih kurang macam watak Hwang Sun-oh dalam Love Alarm (2019), dipinggirkan sebab kaya dan terkongkong dengan pilihan keluarga. Studio Dragon memang suka agaknya dengan watak macam ni. Sifir mudah untuk buatkan penonton kesian dengan watak sekian sekian.


Selain dari perjalanan kehidupan, penulis masukkan juga kesan psikologi menerusi watak-watak utama. Macam mana childhood trauma bagi kesan dalam setiap tindakan yang diambil oleh setiap watak. Record of Youth masukkan juga buli di tempat kerja baik dari watak Sa Hye-jun ataupun An Jeong-ha yang dibenci oleh senior kerana prestasi dia yang cemerlang. 

Kelemahan drama ni terletak pada watak Lee Min-jae yang agak terburu-buru dan emosi dalam membuat keputusan sampai reputasi Hye-jun terjejas. Kalau kenang budi dan jasa dia, memang patut lah Hye-jun stay tapi kalau I jadi peminat Hye-jun pun rasa tak puas hati dengan marketing progress syarikat tu. Geram juga bila dia tak hormat dengan keputusan Hye-jun padahal ada relevannya permintaan Hye-jun dalam sesuatu keputusan. Watak antagonis tak semena-mena nampak kuat dalam drama ni bila watak protagonis tak bijak. 


Drama Record of Youth tak menjadi pilihan sebagai naskhah yang baik bukan sebab jalan cerita yang lemah tapi sebab sad ending antara lead couple. Personally, I happy Hye-jun putus dengan An Jeong-ha sebab watak female lead lemau. Bukan sebab watak atau lakonan Park So-dam lemau tapi sebab dia teragak-agak untuk bertindak dalam perhubungan tu. Dia lagi serasi dengan Hae-hyo nak dibandingkan dengan Hye-jun sementara Hye-jun pula lebih sesuai dengan Jung Ji-ah (Seol In-ah), bekas teman wanita merangkap peguam dia. Ji-ah ada dominant traits jadi tak hairan lah kalau Hye-jun rasa secure setiap kali ada masalah datang. Tengok cara Ji-ah selesaikan masalah pun cepat dan tangkas, berbeza sangat dengan An Jeong-ha dan Lee Min-jae. Sekejap je watak Ji-ah muncul tapi mencuri perhatian sangat. 


I tahu pasal drama ni pun sebab kolaj Netflix buat untuk tarik peminat Byeon Woo-seok gara-gara drama Lovely Runner tapi jatuh cinta pulak dengan Park Bo-gum. Byeon Woo-seok pernah cakap watak Sa Hye-jun adalah diri dia yang sebenar dalam industri lakonan Korea. Banyak drama dia berlakon sebagai watak sampingan tapi tak dikenali pun. Bakat dan kacak pun belum menjaminkan populariti tapi tuah tuan punya badan. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.5/10

2 comments

  1. Agree. Saya suka drama ini, tp tak suka dengan beberapa watak nya, yg agak plin plan 🤣😅. Tp okelaah, at least endingnya menurut saya dah bagus walopun tak sesuai dengan banyak harapan penonton 🤭😄

    ReplyDelete
  2. Oh iyaa yg buat saya suka Drakor ini, karena OST dia buat semangat ❤️❤️

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.