Best Bollywood Movies 2023

Wednesday 7 August 2024


Haritu ada dapat komen I dah jarang update pasal movie Hindustan and yes I admit lah benda tu sebab filem Hindi pun tak banyak tahun lepas. Ada isu dekat Bollywood industry sebab kes boikot jadi produser kena revise balik actor fees. 

Kalau I sendiri, layan je filem Hindi tapi jumlah tontonan tu tak banyak sebab banyak filem yang tak menarik dari segi trailer dan barisan pelakon. List ni keluar lewat sebab penyakit M tapi I buat je slow-slow sampai siap supaya you guys boleh buat rujukan akan datang. Untuk senarai filem tahun-tahun sebelumnya, boleh tengok dekat side bar blog ye. 


Director : Tejas Prabha Vijay Deoskar
Writer : Sanchit Gupta, Priyadarshee Srivastava   
Cast : Rakul Preet Singh, Sumeet Vyas, Satish Kaushik, Dolly Ahluwalia, Rajesh Tailang. 
Production Companies : RSVP Movies 
Distributors : ZEE5
Rating: 8.6/10

Sanya (Rakul Preet Singh) terpaksa bekerja sebagai Ketua Quality Control di kilang kondom berbekalkan ijazah dalam bidang kimia. Dengan syarat, Sanya dibayar sebanyak Rs50,000 sebulan dan tiada siapa yang boleh tahu dia bekerja di kilang tersebut. Mr Lamba juga kemukakan syarat bahawa Sanya tidak boleh berhenti selagi belum cukup setahun tempoh bekerja di situ. 

2. Pathaan


Director : Siddharth Anand
Writer : Shridhar Raghavan, Abbas Tyrewala
Cast : Shah Rukh Khan, Deepika Padukone, John Abraham, Dimple Kapadia, Ashutosh Rana, Salman Khan, Prakash Belawadi, Manish Wadhwa 
Production Companies : Yash Raj Films
Distributors : Yash Raj Films
Genre : Action / Thriller
Rating: 9.2/10

Pathaan (Shah Rukh Khan) yang baru sahaja sembuh dari kecederaannya sebaik sahaja pulang dari Afghanistan, propose idea kepada Nandini Grewal (Dimple Kapadia) untuk kumpulkan semua anggota Research and Analysis Wing (RAW) India yang cedera atau mengalami trauma tapi masih ingin berbakti kepada negara di bawah satu jabatan baru iaitu Joint Operation and Covert Research (JOCR).

Operasi pertama JOCR ialah menjaga Presiden India di Dubai ketika menghadiri majlis perasmian bersama dua orang lagi saintis hebat negara. Di sana mereka dapat tahu Jim (John Abraham) akan menculik atau mencederakan Presiden. Jim adalah bekas ejen RAW yang sama hebatnya dengan Kabir tapi kerana Kerajaan membiarkan isterinya dibunuh oleh terrorist, Jim berpaling tadah dan menggunakan skills serta networking untuk meraih keuntungan.

3. Shehzada


Director: Rohit Dhawan 
Writer:  Rohit Dhawan
Cast: Kartik Aaryan, Kriti Sanon, Paresh Rawal, Randeep Nanda, Ankur Rathee, Manisha Koirala, Ronit Roy, Ali Asgar, Kunal Vijaykar, Sharvari Lokhare
Production Companies : T-Series Films, Geetha Arts, Haarika & Hassine Creations, Brat Films  
Distributors : AA Films, Netflix
Genre : Action / Comedy
Rating: 7/10

Naskhah Shehzada merupakan remake dari filem Telugu, Ala Vaikunthapurramuloo (2020) yang mengisahkan tentang kehidupan Bantu (Kartik Aryaan) sebagai anak pembantu kepada keluarga kaya, The Jindal Group. 

Flashback 25 tahun lalu, Valmiki (Paresh Rawal) tukar anak lelakinya dengan anak lelaki pasangan Yashu (Manisha Koirala) dan Randeep (Ronit Roy) kerana jururawat (Sharvari Lokhare) assume yang bayi tersebut telah mati. Valmiki berani ambil peluang tersebut untuk lihat anaknya hidup mewah dan terjamin sepanjang hidup. 



Director: Raj Mehta
Writer: Rishabh Sharma
Cast: Akshay Kumar, Emraan Hashmi, Diana Penty, Nushrratt Bharuccha, Meghna Malik, Mahesh Thakur, Abhimanyu Singh, Kusha Kapila, Adah Sharma, Mrunal Thakur, Jacqueline Fernandez, YoY o Honey Singh
Production Companies: Dharma Productions, Cape of Good Films, Prithviraj Productions, Magic Frames
Distributor: Fox Star Studios, Disney+ Hotstar
Genre: Comedy / Drama / Action
Rating: 9/10

Selfiee mengisahkan tentang Om Prakash Aggarwal (Emraan Hashmi), seorang Motor Vehicle Inspector (MVI) yang bertugas di Bhopal dan merupakan peminat setia kepada pelakon superstar Vijay Kumar (Akshay Kumar). Tuah datang kepada dia bila Vijay Kumar datang untuk selesaikan penggambaran di Bhopal. Tak disangka tuah menjadi musibah dan suka menjadi benci. 



Director: Luv Ranjan
Writer: Rahul Mody, Luv Ranjan 
Cast:  Ranbir Kapoor, Shraddha Kapoor, Dimple Kapadia, Anubhav Singh Bassi, Boney Kapoor, 
Production Companies: Luv Films, T-Series Films  
Distributors: Yash Raj Films, Netflix 
Genre: Romantic / Comedy 
Rating: 9.8/10

Rohan "Mickey" Arora (Ranbir Kapoor) dibesarkan dalam keluarga berada dan menggunakan resources dia untuk membantu pasangan yang ingin keluar dari hubungan cinta tapi stuck. Semua maklumat akan dikumpul dan team Mickey akan bantu individu tersebut putus cinta. Tapi tak semua orang akan jadi kliennya kerana dia tak akan berurusan dengan individu yang menganggap khidmat dia sebagai safe net untuk mainkan perasan orang lain. 

Semasa bercuti di Sepanyol untuk bachelor trip kawan baiknya, Daabas (Anubhav Singh Bassi) dan Kinchi (Monica Chaudhary), Mickey jatuh cinta dengan Nisha "Tinni" Malhotra (Shraddha Kapoor). Mereka berdua setuju untuk commit dalam relationship kemudiannya bertunang dan bakal berkahwin. Sementara Mickey bahagia dengan personal matters dia, Tinni pula hubungi konsultan putus cinta untuk keluar dari relationship mereka berdua tanpa sedar yang konsultan tersebut adalah kekasihnya sendiri. 



Director: Vardhan Ketkar
Writer: Aseem Arora, Magizh Thirumeni
Cast : Aditya Roy Kapur, Mrunal Thakur, Ronit Roy, Vedika Pinto, Manoj Bakshi, Deepak Kalra
Production Company: T-Series Films, Cine1 Studio
Distributor: Pen Marudhar Entertainment
Genre: Crime / Thriller
Rating: 8.5/10

Mengisahkan tentang Arjun Sehgal (Aditya Roy Kapoor) yang dibawa ke balai sebagai suspek kepada satu kes pembunuhan. Mengikut alibi Arjun, dia berada di pejabat untuk office party kemudiannya tersadai di tepi jalan kerana tayar keretanya pancit. Selepas 3 jam baru dia berjaya pulang ke rumah kerana jack kepunyaannya rosak jadi terpaksa tunggu sesiapa yang sudi membantu. 

Pihak polis masih bertegas Arjun adalah pembunuhnya kerana muka Arjun jelas terpampang dalam gambar yang diambil oleh jiran sebelah rumah secara tak sengaja. Terkejut bukan kepalang bila pihak polis menerima kedatangan Sooraj Rana (Aditya Roy Kapoor) yang mempunyai wajah saling tak tumpah dengan Arjun. Dia dibawa ke balai kerana memandu secara mabuk.



Director: Yashowardhan Mishra 
Writer: Ashok Mishra, Yashowardhan Mishra
Cast : Sanya Malhotra, Anant V Joshi, Vijay Raaz, Rajpal Yadav, Brijendra Kala, Neha Saraf, Raghubir Yadav
Production Companies: Balaji Motion Pictures, Sikhya Entertainment
Distributor: Netflix
Genre: Satire / Comedy / Drama
Rating: 8.5/10

Kisah bermula dengan kehilangan dua biji nangka di laman rumah MLA Munnalal Pateria (Vijay Raaz) dan Inspektor Mahima Basor (Sanya Malhotra) ditugaskan untuk mencari nangka tersebut. Kenapa buah nangka ni penting? Kerana buah nangka baka Ah Hong dari Malaysia tu sedap dibuat jeruk. Jeruk tu pula akan diberikan sebagai hadiah dengan harapan MLA akan bertukar jadi Menteri.



Director: Ali Abbas Zafar
Writers: Ali Abbas Zafar, Aditya Basu, Siddharth–Garima 
Cast : Shahid Kapoor, Sanjay Kapoor, Diana Penty, Ronit Roy, Rajeev Khandelwal, Ankur Bhatia, Vivan Bhatena
Production Companies: Jio Studios, AAZ Films, Offside Entertainment, Sradvn Production
Distributor: JioCinema 
Genre: Action / Thriller
Rating: 7/10

Kisah bermula dengan pertarungan antara Sumair Azad (Shahid Kapoor) bersama Jaggi (Zeishan Quadri) di bandar Gurugram untuk menangkap drug dealer. Sumair merupakan polis bahagian narkotik yang sedang menyiasat kartel dadah di bandar tersebut. Kerana rampasan tersebut gagal bila Morris berjaya loloskan diri, Atharva Azad (Sartaaj Kakkar) ditangkap oleh Sikandar Chowdhary (Ronit Roy). 



Director: Sameer Vidwans
Writer: Karan Shrikant Sharma
Cast: Kartik Aaryan, Kiara Advani, Gajraj Rao, Supriya Pathak, Shikha Talsania, Siddharth Randeria, Rajpal Naurang Yadav
Production Companies: Nadiadwala Grandson Entertainment, Namah Pictures
Distributor: Pen Marudhar Entertainment
Genre: Romantic / Drama
Rating: 9.2/10

Bagai bulan jatuh ke riba, Satyaprem a.k.a. Sattu (Kartik Aaryan) dipinang untuk menjadi suami kepada Katha (Kiara Advani), gadis cantik yang mencuri hati dia sejak setahun yang lalu ketika bertemu di perayaan Navatri. 

Sesuatu yang tak disangka juga oleh Sattu mahupun keluarganya kerana Sattu adalah penganggur selepas 3 kali gagal dalam peperiksaan akhir dalam jurusan undang-undang. Kereta tak ada, apatah lagi wang simpanan sendiri. Sattu tahu Katha setuju berkahwin kerana dipaksa oleh orang tuanya tapi dia tak peduli asalkan gadis idaman menjadi miliknya. 



Directors: R Balki, Amit Sharma, Konkona Sen Sharma, Sujoy Ghosh
Writers: R Balki, Amit Sharma, Konkona Sen Sharma, Sujoy Ghosh
Cast: Mrunal Thakur, Angad Bedi, Neena Gupta, Tillotama Shome, Amruta Subhash, Anushka Kaushik, Tamannaah Bhatia, Vijay Verma, Kajol, Kumud Mishra
Production Companies: Flying Unicorn Entertainment, RSVP
Distributor: Netflix
Genre: Romance, Drama, Comedy
Rating: 7.2/10

4 filem pendek arahan 4 pengarah berbeza dengan pelbagai genre digabungkan dalam satu filem. 



Director: Nitesh Tiwari
Writers: Nitesh Tiwari, Piyush Gupta, Nikhil Mehrotra, Shreyas Jain
Cast: Varun Dhawan, Janhvi Kapoor, Anjuman Saxena, Manoj Pahwa, Mukesh Tiwari, Prateek Pachori, Vyas Hemang
Production Companies: Nadiadwala Grandson Entertainment, Earthsky Pictures
Distributor: Amazon Prime Video
Genre: Romantic / Drama
Rating: 7.5/10

Bawaal (Kekecohan) mengisahkan tentang perkahwinan antara Ajay Dixit (Varun Dhawan) dan isterinya, Nisha Dixit (Janhvi Kapoor) yang bergolak setelah Nisha diserang sawan. Nisha mempunyai penyakit tersebut sejak lahir tapi sejak menginjak dewasa, Nisha tak pernah terkena serangan sawan kerana dia sentiasa mengambil pil seperti yang disarankan oleh doktor. 

Nisha mempunyai pendidikan tinggi, cantik dan pandai serba-serbi dalam segala hal namun tiada yang sanggup beristerikan penghidap epilepsi. Ajay yang tidak faham erti epilepsi setuju beristerikan Nisha. Sebaik saja dia nampak serangan sawan tersebut, Nisha dikurung di rumah supaya tidak menjatuhkan air mukanya di hadapan penduduk kampung. 



Director: Amit Rai
Writer: Amit Rai 
Cast: Akshay Kumar, Pankaj Tripathi, Yami Gautam Dhar, Brijendra Kala, Govind Namdeo. Arun Govil, Aarush Varma, Pawan Malhotra
Production Companies: Cape of Good Films, Viacom18 Studios, Wakaoo Films
Distributors: Viacom18 Studios, Netflix 
Genre: Comedy / Drama
Rating: 9.5/10

Kanti Sharan Mudgal (Pankaj Tripathi) terlibat dalam musibah apabila anaknya, Vivek (Aarush Varma) dirakam masturbate dalam tandas sekolah. Semuanya bermula dengan cemburu terhadap Vivek yang menjadi top student dan mempunyai bakat menari salsa. Rakan sekelasnya mula membuli dan merendahkan Vivek sehingga dia hilang keyakinan diri. Kerana telan pil Viagra sebanyak 3 biji, Vivek dikejarkan ke hospital. 



Director: Sujoy Ghosh
Writers: Sujoy Ghosh, Raj Vasant
Cast: Kareena Kapoor Khan, Jaideep Ahlawat, Vijay Varma
Production Companies: Balaji Motion Pictures, 12th Street Entertainment, Kross Pictures, Boundscript, Northern Lights Films
Distributor: Netflix
Genre: Crime / Thriller
Rating: 8.4/10

Filem Jaane Jaan mengisahkan tentang Maya D’Souza (Kareena Kapoor Khan) yang melarikan diri dari suaminya, Ajit Mhatre (Saurabh Sachdeva) selepas dijual kepada kelab malam untuk bekerja sebagai penari tiang. Dari nama asalnya Soniya (Uditi Singh) bertukar kepada Maya D’Souza dan bekerja sebagai pemilik restoran di Kalimpong. Maya membesarkan anak perempuan tunggalnya bernama Tara (Naisha Khanna) yang cantik dan aktif dalam sukan. 

Entah bagaimana selepas 14 tahun Ajit berjaya menjejak Maya dan Tara di Kalimpong. Tujuan utamanya bukan berniat baik sebab Ajit nak jual anaknya kepada kelab malam, sama seperti dia jual Soniya dulu untuk langsaikan hutang dadah. Tak mungkin Maya nak perkara yang sama terjadi kepada Tara. Akibat pergelutan mereka pada malam tersebut, Ajit mati tanpa sengaja. 



Director: Vidhu Vinod Chopra
Writer: Vidhu Vinod Chopra
Cast: Vikrant Massey, Medha Shankar, Anant V Joshi, Anshumaan Pushkar
Production Company: Vinod Chopra Films
Distributor: Zee Studios
Genre: Biography / Drama
Rating: 10/10

Dilahirkan dalam keluarga miskin, Manoj Kumar Sharma (Vikrant Massey) tak pernah ambil peduli dengan pengajian dia. Malah ketika ujian tahunan, guru kelas juga bagi jawapan supaya kesemua anak muridnya lulus. Namun kerana kehadiran DSP Dushyant Singh (Priyanshu Chatterjee), pegawai polis yang baru sahaja ditukarkan bertugas di kawasan tersebut, perbuatan sekolah dianggap salah di sisi undang-undang. 

Kerana pesona DSP Dushyant Singh, Manoj ambil keputusan untuk ambil ujian kelayakan menjadi DSP di Gwalior. Ayah Manoj juga merupakan seorang yang jujur dan sanggup berjuang demi keadilan walaupun digantung tugas kerana memukul pegawai yang mengambil rasuah. Kerana dua figura tersebut, Manoj cuba bina masa depan untuk menjadi pegawai polis yang Amanah dan berintegriti. 

15. The Archies


Director: Zoya Akhtar
Writer: Ayesha Devitre Dhillon, Reema Kagti, Zoya Akhtar, Farhan Akhtar (dialogues)
Cast: Agastya Nanda, Khushi Kapoor, Suhana Khan, Vedang Raina, Mihir Ahuja, Aditi "Dot" Saigal
Yuvraj Menda
Production Companies: Archie Comic Publications Graphic India, Tiger Baby Films
Distributor: Netflix
Genre: Musical / Teen / Comedy
Rating: 8.6/10

Filem terbaru arahan Zoya Akhtar yang ditayangkan di 54th International Film Festival of India berlatarkan komuniti Anglo-Indians pada tahun 1960-an. Filem yang diadaptasikan dari francais buku komik dengan judul yang sama membuka kisah tentang Archi dan rakan-rakannya ingin menyelamatkan Green Park di Riverdale. 

Budaya komuniti Anglo-Indian adalah dengan menanam sebatang pokok ketika si anak berusia 5 tahun. Setiap pokok akan diletakkan tanda nama, bukti individu tersebut lahir di Riverdale dan menetap di situ. Green Park terletak di tengah-tengah bandar Riverdale dan menjadi saksi untuk pelbagai jenis aktiviti yang diadakan oleh komuniti Anglo-Indians dari generasi ke generasi. 



Director: Arjun Varain Singh
Writers: Arjun Varain Singh, Zoya Akhtar, Reema Kagti, Yash Sahai
Cast: Siddhant Chaturvedi, Ananya Panday, Adarsh Gourav, Kalki Koechlin
Production Companies: Excel Entertainment, Tiger Baby Films
Distributor: Netflix
Genre: Coming-of-age / Drama
Rating: 9.5/10

Mengisahkan tentang Imaad Ali (Siddhant Chaturvedi), Ahana Singh (Ananya Panday) dan Neil Perera (Adarsh Gourav) yang berkawan baik sejak zaman sekolah ambil keputusan menjadi business partner untuk sebuah gym studio. Pelbagai konflik yang terpaksa dilalui hingga menjejaskan persahabatan dan perancangan mereka. 

Tak panjang pun list untuk tahun 2023 dan mungkin perkara yang sama juga untuk tahun 2024 nanti sebab produser dengan pelakon tengah ada beberapa isu. Tak banyak filem diterbitkan maka tak banyak lah juga hasil tontonannya. Sementara tengah tunggu senarai filem 2024, you guys enjoy lah tengok beberapa filem dalam list ni okay? Have fun watching! :)

2 comments

  1. satu pun akak belum tengok. tapi shahid kapoor tu, lain betul muka dia sekarang.

    ReplyDelete
  2. TQ for suggestion, ada yang Syaza dah tngok, ada yang dalam list, terbaik

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.